Auteur Topic: Protesterende Protestant  (gelezen 18674 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #50 Gepost op: augustus 10, 2008, 09:22:47 pm »
Maar hier zit nu juist de kern van de zaak. De jongeling vraagt "wat moet ik doen voor mijn behoud?"
Ja, als je de wet volkomen kunt houden, dan ben je er. De jongen dacht dus dat hij dat al deed. Toch voelde hij dat het nog niet in orde was.

Maar....... hij moest alles "vuilnis" achten en Jezus volgen. Ons helemaal aan Jezus geven...... Zijn rijkdom (zijn afgod) loslaten. Die les kreeg hij!!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #51 Gepost op: augustus 10, 2008, 09:43:44 pm »
Ja, de wetten houden alleen is niet genoeg

Wat Yeshua van ons vraagt lijkt onmogelijk,en juist daarvoor is de genade
Yeshua was nog niet gestorven, en kon zijn bloed nog niet redden
Nu Yeshua voor ons aan het kruis is gestorven , kunnen we beroep doen op dat bloed

in de samengang van GELOOF (Abraham's verbond) en TORAH (Mozes's verbond), waarbij:
    - REDDING alleen verkregen wordt door GELOOF in Yeshua, niet door eigen werken
         (Torah OVERTUIGT door G. Geest van zonden). (Yoh.3:16)
    - HEILIGING alleen bewerkt wordt door G. Geest in gehoorzaamheid aan de TORAH.
         (Ex.15:26; Pred.12:13; Rom.6:22; Heb.12:14; Yac.1:25)

de wetten helpen om heiliging en niet om tot redding, redding zit in het bloed vergoten op Golgotha

Adinomis

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #52 Gepost op: augustus 10, 2008, 09:44:55 pm »
Sil, door jouw bijdragen ben ik me gaan verdiepen in de messiaanse Joden. Ik vind het ook heel leerzaam. Maar ik heb wel moeite met die nadruk op de geboden. Ik denk, zoals ik al eens eerder aan de hand van Galaten in dit forum heb aangegeven, dat we deel hebben aan het volbrachte werk van Yeshua, wat ook inhoudt dat de geboden die Hij volbracht heeft ons worden toegerekend. Als het goed is veranderen we dan naar zijn beeld.
Ik heb nog een uitspraak gevonden van de Messiaanse Jood J. Ben Zvi, die zegt:

"Maar als hij dan toch de kern wil weergeven, dan klinkt het opnieuw: back to the Thora. Over de
Thora is veel misverstand. Sommigen menen dat Thora gelijk staat aan de Tien Geboden. Maar het is veel meer. Het is het onderwijs van God, niet alleen de wet. Vooral niet de wet, maar juist 100% genade. Een gids voor heel ons leven met God en met de naaste. De Thora is niet abstract, maar heel concreet."

http://www.messiasbelijdendejoden.nl/pdf/Thora_2004-02.pdf

Hierin kan ik me beter vinden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #53 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:48:30 pm »
Daarbij ben ik in discussie's met messiaanse Joden er ook wel achter gekomen dat ze heel verschillend tegen christenen aankijken. Een groot deel is meer gericht op het goed doen via onze ontwikkeling. Want wij allen denken naar de wil van God te leven. alleen de Joden vinden dus dat we kennelijk niet genoeg doen, mooi dan kunnen wen van elkaar leren. Maar laat die vooroordelen dan weg. Ik walg van de opmerking dat geheel het christendom afgoderij en wetteloosheid is. Mijn broeders en zusters streven te  leven naar hun beste goeddunken naar de wil van God. En Hij kent hun ieder afzonderlijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #54 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:03:52 pm »
Dat is meer dan normaal, dat is een groei proces, je kan niet alles in eens allemaal bevatten, ik ben nog altijd daar in aan het groeien, maar hoe meer je  het gaat begrijpen , gaat de rest ook komen, bij allen die ik ken is dat een groeiproces geweest,
Voor mij zijn de geboden een verlustiging geworden
Ik weet zeer goed dat het houden van de geboden niet mij tot redding zijn,
enkel door het bloed van Yeshua en dat is puur genade
Waarom houden we dan de geboden,
Enkel en alleen uit liefde voor onze heiland , en uit gehoorzaamheid aan zijn woord
Ik voel me nu veel dichter bij Yeshua, dan al de jaren daarvoor, mijn zoektocht is ingevuld, het is een enorme verijking, net alsof ik thuis ben gekomen
Iedereen die zoekt vindt, en mischien ga jij met andere Messiaanse Joden verder, ik kende deze man niet, maar ga hem zeker's volgen

de bedoeling van de geboden zijn , om de Heiliging waar wij naar toe gaan
de kronen worden op de einde uitgedeeld,
Wie wit is worde witter, en wie vuil is worden vuiler
Ik wens je YHWH zegen toe op je zoektocht

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #55 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:11:28 pm »
Dat doe ik dan in mijn eigen kerk, want velen daar inclusief de dominee's hebben die zelfde zoektocht. Zo zei een dominee van onze kansel vandaag dat Jezus de vertegenwoordiger van God is,( hint, hint, hint...) Ik wil er maar mee zeggen, we zijn allemaal mensen. Gods wil geschiede. U ook Gods zegen toegewenst Sil.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2008, 10:30:12 am door gaitema »

markopc

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #56 Gepost op: augustus 11, 2008, 02:07:17 am »
Pardon, maar ... is het onderwerp op dit forum altijd hetzelfde, uiteindelijk over "messiaanse joden"?  Het is niet mij duidelijk wat dat heeft met de huidige vraag te doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2008, 07:22:41 am door markopc »
vergive het nederengels

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #57 Gepost op: augustus 11, 2008, 09:47:13 am »
Hoe kan een niet-jood terug keren naar de Thora als hij nooit de Thora heeft ontvangen? De Thora is gegeven aan aan de Israelieten en niet aan de gehele mensheid. Daarbij als een christen de Thora wil houden en hij leest alleen de schriftelijke Thora dan dan begrijpt hij de helft van de Thora niet eens, want de Mondelinge Leer is ook Thora.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #58 Gepost op: augustus 11, 2008, 10:32:19 am »
Ik krijg van de Thora ook de indruk dat het op de Joodse samenleving gericht is, maar dat het niet één op één op een andere samenleving kan overgezet worden, omdat we nu immers andere samenlevingen hebben. Princiepes en wijze lessen moeten we er uithalen en toepassen in onze dagenlijkse levens geloof ik.

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #59 Gepost op: augustus 11, 2008, 10:52:40 am »
Gait,
Dat klopt een aantal wetten van de Thora geld voor de mensheid, maar het overgrote deel geld alleen voor het Israelische volk. Als je gelooft dat de wetten ook voor jou als niet-jood geld dan is dat mi een vorm van vervangingsleer. Zelfs de apostelen zeiden dat niet-joden zich niet hoefde laten besnijden en andere wetten niet hoefde na te leven. Zie Handelingen 15.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #60 Gepost op: augustus 12, 2008, 10:21:06 am »
Kijk, dat is heel interessant. Is die onderscheid makkelijk te maken trouwens? Ik neem aan dat je het er wel uit kan pikken door logische beredeneringen.

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #61 Gepost op: augustus 12, 2008, 02:06:11 pm »
Gait,

In een aantal teksten staat dat het zowel voor de Israelieten geld als voor de vreemdeling. Als er staat dat het voor de Israelieten gesproken wordt dan geldt het niet voor de vreemdeling.
Maare castrenen mag een niet-jood ook niet doen en wat doen we hier in Nederland? Overdoofd casteren. Dus ja logische beredeneringen klopt niet altijd. Meestal komt het dan op neer de regels eruit halen die je zelf wilt houden en dat is niet de bedoeling.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #62 Gepost op: augustus 12, 2008, 04:31:53 pm »
Handelingen 15

De Rabbijnen hebben 7 punten opgesteld over wat de heidenen moesten doen om recht voor YHWH te kunnen staan.
Sommigen beweren dat Hand.15:20 een beknopte versie van de zogenaamde 7 wetten van Noach is, maar dit is volkomen onmogelijk!
Want die 7 wetten van Noach zijn een Rabbijnse uitvinding die pas na die tijd populair werd, voor heidenen om te gaan geloven en recht voor YHWH te komen.
De mensen die de brief van Hand.15 schreven, zouden afschuw ervaren voor hebben van deze denkwijze. als je hen zou vragen hoe een goddeloze of eender wie recht voor YHWH kan komen te staan, zouden ze antwoorden: door YHWH'S genade, door geloof in Yeshua en zijn verzoenend bloed? PUNT!
Daarom is het onmogelijk dat de 7 wetten van Noach hier ter sprake kunnen zijn.
Geen geloof in Yeshua zou zich bezig houden met het promoten van die 7 wetten.
Het gaat regelrecht in tegen het evangelie van de genade.

Nochthans is hier in Hand 15 sprake van dingen die bloed bevatten,
Iets eten dat bloed bevat gaat in tegen de thora alsook tegen de éérste gelovigen.
Om samen eten mogelijk te maken, werd aan de ex-goddelozen gevraagd om zich van dit soort dingen te onthouden,
Belangrijk is het volgenden vers 21
Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad , die hem prediken, daar hij elke shabbat wordt voorgelezen
Hoe geven we disipelschap door aan de ex-goddelozen?
Zorg dat ze onder YHWH'S Woord komen- het enige van YHWH'S Woord dat tot dan toe bestond was de Tenakh(O.T) !
maar hoe doen we dat? We hebben maaltijd met hen persoonlijk in de thora kunnen onderwijzen en discipelschap bijbrengen

Er zijn 3 groepen van mensen,

1ste groep de Toragetrouwe, waar wij en de gelovige joden + proselieten zich tussen bevinden
2de groep de atheïsten of G'delozen
3de groep de mensen die stillaan het evangelie in hun hart opnemen en zich bekeren

Paulus heeft het over de 3de groep, de nieuwe gelovige mensen die worden toegevoegd bij de eerste groep de Torahgelovige, en met die mensen moeten we zeer omzichtig omgaan en hun niet het mes op de keel zetten, door hun alles meteen op te leggen, voor deze groep volstaat de 4 voorwaarden die Paulus beschrijft. Ze moeten eerst nog de melk ontvangen (onderwijs) en stelselmatig zullen ze het door ons voorbeeld, onderwijs en vragen wel het juiste gaan doen. Met andere woorden: Ze moeten nog onderwezen worden. Maar het eindresultaat moet zijn dat na hun speentijd ze volledig opgaan in de eerste groep.

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2008, 04:34:19 pm door sil »

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #63 Gepost op: augustus 12, 2008, 05:23:56 pm »
Sil,

In Handelingen wordt gezegd dat de niet-joden zich niet hoeven te houden aan de wetten van Mozes. (hand. 15:10) Daarna wordt er gezegd dat ze wel moeten houden aan vier wetten. (hand.15:19-21 en 28-29 Han. 21:25). Dit wordt dus 3 keer herhaald. Dus wat jij zegt dat zij uiteindelijk dezelfde wetten zouden gaan houden als de joden klopt niet.
Dat jij zegt dat de 7 wetten van Noach door de rabbijnen is gegeven. Maar waarom staat er dan in Lev. 11:2 staat …spreek tot de Israelieten: …
Maar in Lev. 18:1 staat …Spreek tot  de Israelieten en zeg tot hen:…vers 26…noch de geboren Israeliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft….
Lev. 20:1 staat tot de Israelieten zult gij zeggen: Iedere Israeliet en iedere vreemdeling die in Israel vertoeft….
Dus als er geen onderscheid was tussen de Israelieten en de vreemdeling, waarom werd het dan toch apart aangehaald?

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #64 Gepost op: augustus 12, 2008, 05:27:18 pm »
Als je vanaf vers 1 leest dan zie je dat ze het leerden en eisten als een voorwaarde om behouden te worden en daarmee is alles gezegt

En sommigen, uit Judea gekomen, leerden de broeders: Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden.

Daartegen kwam Paulus in het verzet

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #65 Gepost op: augustus 12, 2008, 09:54:09 pm »
Niet alleen sil, want lees mee.

Vers 5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden. Verder vers 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. En verder vers 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?

Wat is deze juk? Volgens mij bedoelen zij hier de wet van Mozes.

Dan komt vers 19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’
22 Daarop besloten de apostelen en de oudsten in overleg met de hele gemeente enkele afgevaardigden met Paulus en Barnabas mee te zenden naar Antiochië. De keuze viel op twee leiders uit de gemeente: Judas, wiens bijnaam Barsabbas luidde, en Silas. 23 Men gaf hun een brief mee met de volgende inhoud:
‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! 24 Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. 25 Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, 26 mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. 27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
30 Ze namen afscheid en vertrokken naar Antiochië, en nadat ze daar de gemeente hadden bijeengeroepen, overhandigden ze de brief. 31 Toen de brief was voorgelezen, verheugde de gemeente zich over de bemoedigende inhoud.

Dus wat staat er in de brief waar de heidenen aan moeten houden?
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2008, 09:58:21 pm door Ilonia »

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #66 Gepost op: augustus 12, 2008, 10:15:43 pm »
Het ging over de besnijdenis, dat werd hun opgelegt en daar antwoord Paulus dit dan

Je hoeft de Bijbel niet te lezen om te weten dat die 3 groepen waarin je de 'heidenen' kunt onderverdelen klopt. Ook nu heb je atheisten en gelovigen en mensen die op het punt staan in een van beide categorieen terecht te komen. Dit lijkt me de evidentie zelf.

Wat Paulus probeert uit te leggen is dat de nieuwkomers niet moeten lastig gevallen worden met allerlei geboden (buiten geofferd-, verstikt- en bebloed vlees en hoererij) die ze zelf niet kunnen houden, zodat Joden in gemeenschap met hen aan tafel kunnen zitten. Gaandeweg zullen ze dan de andere inzettingen eigen maken. Alles op zijn tijd.

Het is de bedoeling dat we groeien en niet blijven steken bij de beginsels !

een heiden kon niet in de Synagoge komen, dit waren dus de éérste beginselen

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #67 Gepost op: augustus 12, 2008, 11:49:21 pm »

quote:

Ilonia schreef op 12 augustus 2008 om 17:23:
Sil,

In Handelingen wordt gezegd dat de niet-joden zich niet hoeven te houden aan de wetten van Mozes. (hand. 15:10) Daarna wordt er gezegd dat ze wel moeten houden aan vier wetten. (hand.15:19-21 en 28-29 Han. 21:25). Dit wordt dus 3 keer herhaald. Dus wat jij zegt dat zij uiteindelijk dezelfde wetten zouden gaan houden als de joden klopt niet.

Ik vind dit nog geen bewijs. Ik lees in vs. 19 dat de heidenen niet "al te zware lasten" moeten worden opgelegd. En in Hand. 21 gaat het er zelfs over dat Paulus vier mannen laat zien dat hij de geboden wel houdt. Dat heb ik altijd wel vreemd gevonden.

quote:

Dus als er geen onderscheid was tussen de Israelieten en de vreemdeling, waarom werd het dan toch apart aangehaald?
Natuurlijk was er verschil tussen het uitverkoren volk Israël en de heidenen. Pas in het niewe testament werd het geheim bekendgemaakt dat Joden en heidenen zouden worden samengevoegd. De scheidsmuur werd in Yeshua weggehaald.  (Efeze 2) Hierbij wordt overigens wel weer gezegd dat dit gebeurde door de wet en de voorschriften buiten werking te stellen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #68 Gepost op: augustus 13, 2008, 12:10:48 am »

quote:

Ilonia schreef op 12 augustus 2008 om 14:06:
Gait,

In een aantal teksten staat dat het zowel voor de Israelieten geld als voor de vreemdeling. Als er staat dat het voor de Israelieten gesproken wordt dan geldt het niet voor de vreemdeling.
Maare castrenen mag een niet-jood ook niet doen en wat doen we hier in Nederland? Overdoofd casteren. Dus ja logische beredeneringen klopt niet altijd. Meestal komt het dan op neer de regels eruit halen die je zelf wilt houden en dat is niet de bedoeling.
hmmm, weer wat geleerd. Dit gebod kende ik helemaal niet. Mijn vader vast ook niet, oeps... kortom, een hoop om over na te denken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #69 Gepost op: augustus 13, 2008, 12:43:12 am »
Ik geloof al met al dat dit nog veel leeswerk door de wetten heen wordt. Ik haalde al eens op deze forum of een andere (geloof ik beide) de topiq 'de wetten van Mozus' aan. Gewoon omdat ik eigenlijk wel nieuwschierig was naar reacties van anderen daarop. Ik sla die wetten over het algemeen namelijk over. Het zijn namelijk nogal lange lijsten.  Toch ben ik ook eens voor de nieuwschierigheid doorheen gaan lezen en het viel me op dat daardoor mijn hele denkwijze beïnvloed werd. Hoewel een christen inderdaad zich niet zo met die wetten van Mozus bezig houden, bleven enkelen die sterk betrekking hadden op mijn eigen levenstijl in mijn hoofd hangen. Je wordt dan bewust van Gods kijk tegen deze dingen aan. Het maakt me dan ook nieuwschierig, waarom gebood God dat allemaal? Wat wilde Hij daarmee ons leren? Ik geloof wel dat God inderdaad stapsgewijs te werk gaat. Stapje voor stapje leert Hij ons princiepes aan. Het is geloof ik niet zo dat als we een gebod overtreden dat God dan opeens ontploft van woede en ons zeer beledigd de rug toekeert, het is eerder dat Hij kijkt naar een kind dat moet leren dat als hij zijn tanden niet goed poetst dat hij dan last van zijn tanden gaat krijgen. Dat gevoel krijg ik bij het lezen van veel geboden. Het is een opvoeding met veel gezondheids en omgangsregels. De zwaarwegende geboden zie je ook als het niet mogen vreemdgaan, afpersen en moorden etc..
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 12:44:02 am door gaitema »

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #70 Gepost op: augustus 13, 2008, 09:22:27 am »
Adinomis schreef:

quote:

Ik vind dit nog geen bewijs. Ik lees in vs. 19 dat de heidenen niet "al te zware lasten" moeten worden opgelegd. En in Hand. 21 gaat het er zelfs over dat Paulus vier mannen laat zien dat hij de geboden wel houdt. Dat heb ik altijd wel vreemd gevonden.

Omdat de wet nooit buiten werking is gesteld, daarom hield Paulus zich aan de wet. Alleen voor de heidenen gold en geld de wet van Mozes niet.

Sil,

quote:

Wat Paulus probeert uit te leggen is dat de nieuwkomers niet moeten lastig gevallen worden met allerlei geboden (buiten geofferd-, verstikt- en bebloed vlees en hoererij) die ze zelf niet kunnen houden, zodat Joden in gemeenschap met hen aan tafel kunnen zitten. Gaandeweg zullen ze dan de andere inzettingen eigen maken. Alles op zijn tijd.
Die indruk krijg ik niet, want er wordt nergens over gesproken dat heidenen de wet van Mozes zou moet leren.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #71 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:06:06 am »
Ilonia

Je gelooft het N.T niet eens , en dit haal je naar boven als zijnde Yahweh's woord, als waarheid
dat gaat toch tegen je eigen geloof in,
oftewel is het N.T waar voor je, en kan je daar dan ook op steunen
oftewel is het N.T onwaarheid, en dan kan ik je ook niet meer volgen

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #72 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:27:36 pm »
Sil,

Het gaat in deze discussie om of er in Handelingen gesproken wordt over de Noachidische geboden of niet. Het gaat er niet om wat ik wel of niet geloof. En volgens mij is dat zo dat in Handelingen over de Noachidische geboden gaat die niet-joden moeten houden. Dus dat jij "joods" gaat leven, omdat je denkt dat de geboden ook op jouw betrekking hebben klopt volgens Handelingen niet eens.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #73 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:30:07 pm »
Ook voor (bekeerde) heidenen geldt Gods leefkader, zoals oa blijkt uit de volgende woorden van Paulus:

quote:

Romeinen 2
12  Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden;
13  want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
14  Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15  immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen,
16  ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #74 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:34:31 pm »

quote:

Ilonia schreef op 12 augustus 2008 om 21:54:
Vers 5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden. Verder vers 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. En verder vers 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?
Wat is deze juk? Volgens mij bedoelen zij hier de wet van Mozes.
Gods leefkader wordt pas een juk als we het als doel gaan verheffen. De regel wordt dan geen middel tot iets anders, maar een doel op zich. Dat is ook waar Jezus en de apostelen tegen waarschuwen. De omgang met de wet moet anders. Maar de wet is daarmee niet verdwenen.
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #75 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:52:30 pm »
HenkG,

Ik zeg niet dat de wet is afgeschafd, maar dat er voor joden de wet van Mozes geldt en blijft gelden, maar dat voor niet-joden de Noachidische geboden geldt. Ik schreef in een andere posting dat op Sinai al een onderscheid werd gemaakt voor Israelieten en vreemdelingen:

quote:

Maar waarom staat er dan in Lev. 11:2 staat …spreek tot de Israelieten: …
Maar in Lev. 18:1 staat …Spreek tot de Israelieten en zeg tot hen:…vers 26…noch de geboren Israeliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft….
Lev. 20:1 staat tot de Israelieten zult gij zeggen: Iedere Israeliet en iedere vreemdeling die in Israel vertoeft….
Dus ja volgens mij wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt tussen joden en niet-joden.

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #76 Gepost op: augustus 13, 2008, 07:48:57 pm »

quote:

Ilonia schreef op 13 augustus 2008 om 17:52:
Ik zeg niet dat de wet is afgeschafd, maar dat er voor joden de wet van Mozes geldt en blijft gelden, maar dat voor niet-joden de Noachidische geboden geldt.
Gods leefkader geldt al vanaf de schepping. Dat geldt voor elk volk door alle tijden heen. Naar mijn idee wordt er teveel scheiding aangebracht tussen allerlei verbonden. Elk verbond dat in de Bijbel genoemd wordt is een afgeleide, een doorontwikkelde van het verbond dat God in het begin met de mens is aangegaan door de schepping van de mens als onderkoning.
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #77 Gepost op: augustus 13, 2008, 08:46:11 pm »
HenkG,

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Er is een verbond in Gen. 9 met Noach gesloten ookwel de rainbow covent genoemd en er is een verbond met Israel gesloten waar Abraham de aartvader van het volk is.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #78 Gepost op: augustus 13, 2008, 09:17:13 pm »
HenkG

Yahweh heeft zijn verbond voor gans de mensheid gegeven
Het zijn mensen die de vebonden hebben afgedaan, of veranderd

Sil

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #79 Gepost op: augustus 14, 2008, 07:16:28 pm »

quote:

Ilonia schreef op 13 augustus 2008 om 20:46:
HenkG,

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Er is een verbond in Gen. 9 met Noach gesloten ookwel de rainbow covent genoemd en er is een verbond met Israel gesloten waar Abraham de aartvader van het volk is.

Waar blijven dan, om wat andere voorbeelden te noemen, het verbond met Adam & Eva, het verbond met Abraham zelf (duidelijk te onderscheiden van het verbond dat op de Sinai met het volk gesloten is), het verbond met David en het verbond in Jezus?

Als we zo de hele geschiedenis doorlopen, zien we verscheidene verbonden. Maar het blijven allen verbonden die voortborduren op het allereerste verbond.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 07:18:49 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #80 Gepost op: augustus 14, 2008, 09:40:52 pm »
HenkG,

Ik denk dat ik je niet goed begrijp. Waar sloot G'd met Adam en Eva en met koning David een verbond? Kan je me daar verzen van geven?

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #81 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:39:07 pm »

quote:

Ilonia schreef op 14 augustus 2008 om 21:40:
HenkG,

Ik denk dat ik je niet goed begrijp. Waar sloot G'd met Adam en Eva en met koning David een verbond? Kan je me daar verzen van geven?
Het scheppingsverhaal is vrij duidelijk over de positie die God de mens geeft naar mijn idee. God gaat een speciale band aan met Zijn schepping en dan wel in het bijzonder met de mens die Hij tot heerser over Zijn schepping stelt. En koning David krijgt toch een heel duidelijke belofte over het koningschap in zijn bloedlijn. Dat zijn toch wel degelijk verbonden (verbond=verbintenis)!
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 11:39:30 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #82 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:00:21 am »
tja, dan denk ik al met al toch dat we het beste onderzoekende kunnen vinden wat we in Gods ogen het beste wel en niet kunnen doen. Het lijkt me trouwens dat God zowel Jood als christen gelijk behandelt, het gaat Hem geloof ik vooral wat je doet met wat je gegeven is en de reden daarvoor in de lijn van Gods wil.

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #83 Gepost op: augustus 15, 2008, 09:25:57 am »
HenkG,

Tja dan kan je vanalles wel een verbond noemen. Bedankt voor het geven van de versen.

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #84 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:25:05 am »

quote:

Ilonia schreef op 15 augustus 2008 om 09:25:
HenkG,

Tja dan kan je vanalles wel een verbond noemen. Bedankt voor het geven van de versen.

Ik proef hier enige onvrede over het antwoord. Ik zal dan toch even wat specifieke tekstplaatsen aangeven ter illustratie.

quote:

Van Dale
ver·bond (het; verbonden)  
  1  plechtige overeenkomst tussen staten, waarbij men zich tot iets verbindt  
  2  geheel van personen die zich op basis van gemeenschappelijke opvattingen, doelstellingen, activiteiten e.d. verenigd hebben  
  3  onderlinge vereniging van politieke machten
Uit het scheppingsverhaal

quote:

Genesis
1
:28  Toen zegende God ze, en sprak tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u; bevolkt de aarde en onderwerpt haar; heerst over de vissen der zee, de vogels in de lucht en over alle levende wezens, die zich op de aarde bewegen.
2:15  En de HERE God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren.

God gaat hier met de mens een vereniging aan met de mens tbv het onderhouden van Zijn schepping. Hij, de Maker en Onderhouder, laat de mens delen in de onderhoudsactiviteit. Past dus perfect in definitie 2 uit de Van Dale

Dan David

quote:

2 Samuël
7
:16  Uw huis en uw koningschap zullen voor immer bestendig zijn voor uw aangezicht, uw troon zal vast staan voor altijd.
23:5  Toch heeft Hij mij een eeuwig verbond gegeven, geordend in alles en verzekerd. Want al mijn heil en alle welbehagen, zou Hij die niet laten uitspruiten?

David verwijst zelf dus aan het eind van zijn leven naar de belofte van God als verbond!

Bij Noach, Abraham en Israël zullen de vindplekken voldoende duidelijk zijn naar ik aanneem, aangezien je deze zelf al aanhaalde als verbonden. Nog wel blijft het opmerkelijk hoe je die van Abraham en Israël duidelijk ineenschuift, terwijl je de andere dus wel duidelijk wenst te onderscheiden. Zou je hier nog opheldering over kunnen geven?
JHWH = Ik ben

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #85 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:27:17 am »
Ik heb vroeger op catechesatie geleerd dat gen 3:15 het moederverbond is waaruit dus alle andere verbonden zijn voortgekomen.

"En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen."

Dit is een profetie over de komst van Jezus. (hier vond ik iets waarbij kritiek gegeven wordt op latere vertalingen die dat minder duidelijk maken: http://home.hetnet.nl/~arjan26/vertalingen/Zaad.htm )
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #86 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:56:23 am »
Sil: ik weet niet waar je woont maar er zijn wel messiasbelijdende bijeenkomsten in Nedrland als ik de krant vandaag lees. zo staat er in het rijdje van kerkdiensten in regio Twente een vermelding van de Messiaanse geloofsgemeenschap Emmaüs in borne. in de Sjoel (synagoge), het gebouw aan de twijnerstraat 6. Ze komen elke eerste sjabbat vd maand samen (zaterdag 11 uur)

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #87 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:07:11 pm »
HenkG schreef:

quote:

Ik proef hier enige onvrede over het antwoord. Ik zal dan toch even wat specifieke tekstplaatsen aangeven ter illustratie.

Dat heb je goed.

quote:

God gaat hier met de mens een vereniging aan met de mens tbv het onderhouden van Zijn schepping. Hij, de Maker en Onderhouder, laat de mens delen in de onderhoudsactiviteit. Past dus perfect in definitie 2 uit de Van Dale

Dit is geen verbond, maar een gebod wat aan de mens is gegeven. Er staat dat Adam werd geplaatst in het hof van Eden om het te bewerken en te bewaren. Zie ook 1:5.

quote:

23:5 Toch heeft Hij mij een eeuwig verbond gegeven, geordend in alles en verzekerd. Want al mijn heil en alle welbehagen, zou Hij die niet laten uitspruiten?

Hier wordt niet verwezen naar een nieuw verbond met koning David, maar naar het verbond dat al gesloten is. Want de Thora is een eeuwig verbond.
Zie voor meer info. (heb geen tijd meer om te vertalen)
http://www.chabad.org/lib...rue/jewish/Chapter-23.htm
Tot zover mijn antwoord. Ik moet werken.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #88 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:16:16 pm »
gait

dank jewel,

Sil

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #89 Gepost op: augustus 15, 2008, 01:38:22 pm »

quote:

Ilonia schreef op 13 augustus 2008 om 17:52:
HenkG,

Ik zeg niet dat de wet is afgeschafd, maar dat er voor joden de wet van Mozes geldt en blijft gelden, maar dat voor niet-joden de Noachidische geboden geldt. Ik schreef in een andere posting dat op Sinai al een onderscheid werd gemaakt voor Israelieten en vreemdelingen:

[...]

Dus ja volgens mij wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt tussen joden en niet-joden.

En als een Jood christen wordt is hij religieus gezien Jood-af. Want in Christus is nog Jood nog griek (heiden) dan ben je christen en geldt voor de christen dat Jezus de wet heeft vervuld. Wij hoeven dat niet meer te doen.
Ook de Joods-christelijke gemeenten zoals die in Jeruzalem, is er nu niet meer. Vanaf 70 na Christus is het Jodendom 'afgeschaft' in de zin dat de tempel toen verdween en de hele eredienst ophield, het volk is verstrooid.
De Joden in handelingen hielden nog de wet, maar dat was juist waartegen Paulus zich keerde en uitgebreid uitlegt dat als je de wet weer wilt houden en je je wilt besnijden, je weer verplicht bent om de hele wet te houden en dan zegt hij: buiten de genade staat gij.
En die Joden gingen zelfs zover dat ze de heidenen voor wie de wet niet gegeven was, onder de wet wilden brengen vanaf hun bekering. Maar dat is iets wat niet klopt.
Nee, de heidenen wordt niets meer opgelegd dan zich te onthouden van hoererij, het verstikte en van bloed, en wat aan de afgoden geofferd is.
En die Joods christen zijn degenen die nog een stap zouden moeten doen om de wet los te laten.

Zie bv:

quote:

Hand  15
 5 Maar er stonden uit de partij der Farizeeën enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.
6 En de apostelen en de oudsten vergaderden om deze aangelegenheid te overwegen. 7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen, door het geloof hun hart reinigende. 10 Nu dan, wat stelt gij God op de proefdoor een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
De heidenen zijn behouden zonder het juk van de wet opgelegd te hebben gekregen. En zo zijn de Joodse christen, op dezelfde wijze, ook behouden. Zie vers 11.
Buiten de genade staan we als de wet weer opgelegd wordt. En dat was wat de Farizeeers wilden doen.
Zie ook: de brief aan de galaten waar Paulus aangeeft dat dit niet kan.

Wat de heiden moeten houden is idd wat aan Noach als verbod is opgelegd:
Gen 9
4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 01:49:18 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #90 Gepost op: augustus 15, 2008, 02:38:12 pm »

quote:

Ilonia schreef op 15 augustus 2008 om 12:07:
Dit is geen verbond, maar een gebod wat aan de mens is gegeven. Er staat dat Adam werd geplaatst in het hof van Eden om het te bewerken en te bewaren. Zie ook 1:5.

Wb Adam&Eva > zie Van Dale voor een definitie van verbond waar de cultuuropdracht die God aan een van Zijn schepselen geeft zeker toe mag behoren. Het lijkt er echt op dat je een beetje een beperkt beeld hebt bij het woord verbond...

quote:

Ilonia schreef op 15 augustus 2008 om 12:07:
Hier wordt niet verwezen naar een nieuw verbond met koning David, maar naar het verbond dat al gesloten is. Want de Thora is een eeuwig verbond.
Waarom wil je dit niet als nieuw verbond zien en de Thora ineens wel? En als de Thora werkelijk 1 verbond is, hoe zit het dan met je eigen aangebrachte scheiding tussen het verbond met Noach, met Abraham en Israël? Want deze worden allemaal benoemd in de Thora. Je bevestigt hier dus eigenlijk eerder dat wat ik je juist al meermalen probeer aan te geven, namelijk dat God vanaf het begin een verbond is aangegaan met de mensheid, welke Hij zo nu en dan op een bepaalde manier heeft willen bekrachtigen, zonder dat er sprake is van een geheel ander verbond. Ofwel: wel te onderscheiden verbondsbekrachtigingen, geen gescheiden verbonden.
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #91 Gepost op: augustus 16, 2008, 10:37:15 pm »
Priscilla en Aquila schreef:

quote:

De Joden in handelingen hielden nog de wet, maar dat was juist waartegen Paulus zich keerde en uitgebreid uitlegt dat als je de wet weer wilt houden en je je wilt besnijden, je weer verplicht bent om de hele wet te houden en dan zegt hij: buiten de genade staat gij.

Dat de joden de wet nog hielden klopt, alleen zeiden ze dat de niet-joden dat ook moesten doen wegens behoudenis. Daar draait de discussie om.

quote:

Nee, de heidenen wordt niets meer opgelegd dan zich te onthouden van hoererij, het verstikte en van bloed, en wat aan de afgoden geofferd is.

Klopt hier ben ik het mee eens. Maar je kunt dit nog verder trekken en je noemde al Gen. 9. en dan kom ik uit op de 7 wetten van Noach. Geen moord, diefstal, afgoden, godslastering, immorele seksuele relaties, deel van een levend dier eten, maar wel een gerechtshof oprichten.
Christenen mogen dit ook niet en dit wordt juist ook in Handelingen 15, maar ook verder in de brieven behandeld. Zie bv 1 Korintiërs 6:4-8 gaat over rechtspreken, en vers 10 over immorele seksuele relaties, stelen en afgoden. Dit zijn al vier wetten van Noach die hier onderwezen worden in 1 Korintiërs 6:1-11.

Ilonia

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #92 Gepost op: augustus 16, 2008, 10:44:28 pm »
HenkG,

quote:

Waarom wil je dit niet als nieuw verbond zien en de Thora ineens wel?

Er staat: 23:5 Toch heeft Hij mij een eeuwig verbond gegeven, geordend in alles en verzekerd. Want al mijn heil en alle welbehagen, zou Hij die niet laten uitspruiten?
En eeuwig verbond is de Thora.

quote:

Je bevestigt hier dus eigenlijk eerder dat wat ik je juist al meermalen probeer aan te geven, namelijk dat God vanaf het begin een verbond is aangegaan met de mensheid, welke Hij zo nu en dan op een bepaalde manier heeft willen bekrachtigen, zonder dat er sprake is van een geheel ander verbond. Ofwel: wel te onderscheiden verbondsbekrachtigingen, geen gescheiden verbonden.
Dit is niet waar, want Koning David is een Israeliet en het verbond is aan de Israelieten gegeven, daarbij is hij op dat moment koning en kan hij ook namens zijn volk spreken. Net  zoals koningin Beatrix op staats bezoek Nederland vertegenwoordigd.

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #93 Gepost op: augustus 16, 2008, 10:50:56 pm »
PSALM 1-41
De twee wegen
1
1 Welzalig de man die niet wandelt
in de raad der goddelozen,
die niet staat op de weg der zondaars,
noch zit in de kring der spotters;
2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,
en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,
die zijn vrucht geeft op zijn tijd,
welks loof niet verwelkt;
– al wat hij onderneemt, gelukt.

4 Niet alzo de goddelozen:
die toch zijn als kaf dat de wind verstrooit.
5 Daarom houden de goddelozen geen stand in het gericht,
noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen,
6 want de HERE kent de weg der rechtvaardigen,
maar de weg der goddelozen vergaat.

Pred 12: 13-14
Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene,
hetzij goed, hetzij kwaad.

1Johannes 2:3-6
 Het bewaren van Christus' geboden

3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren.
 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;
 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.
 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 09:41:41 am door sil »

Adinomis

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #94 Gepost op: augustus 16, 2008, 11:26:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2008 om 13:38:
[...]

En als een Jood christen wordt is hij religieus gezien Jood-af. Want in Christus is nog Jood nog griek (heiden) dan ben je christen en geldt voor de christen dat Jezus de wet heeft vervuld. Wij hoeven dat niet meer te doen.

Ik heb er begrip voor dat de gelovigen uit de Joodse gemeenschap zich geen christen noemen, omdat de term christen in Israël nogal beladen is. Het is niet onterecht dat dit woord een negatieve gevoelswaarde heeft gekregen. De verhoudingen zouden zo goed en mooi moeten worden dat de Joden die Jezus kennen zelf zouden aangeven dat ze de titel christen willen dragen. Wij moeten dat niet van ze verwachten.
Corrie ten Boom schreef eens dat een Jood die Jezus aanneemt een dubbele Jood is. Dit vind ik een liefdevolle benadering. Ook de bijbel noemt zo iemand nog Jood:

Rom. 2:29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis.

Dus eigenlijk zouden degenen uit de heidenen, die de innderlijke besnijdenis hebben ondergaan, zich Jood mogen noemen.

Er staat inderdaad dat er in Christus Jood noch Griek is. Dit wordt gezegd met het oog op het zoonschap. (Gal. 3:28) Maar er staat ook dat er in Christus geen mannelijk of vrouwelijk is. Maar dat neemt niet weg dat er verschillen zijn. Man en vrouw hebben ook verschillende posities en dat zou ook het geval kunnen zijn met Joden en heidenen.

De wet is inderdaad vervuld door Jezus. Daarom is het geen voorwaarde meer om behouden te worden. Degenen die besneden van hart zijn delen in die vervulling van de wet, doordat de wet in hun hart is. Daardoor komen ze niet in conflict met de wet, die wel zijn geldigheid houdt. Volgens Matheus 5:18 zal er geen jota of tittel vergaan van de wet.
Volgens Rom. 8:4 wordt de wet vervuld in ons, die naar de Geest wandelen.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2008, 11:28:40 pm door Adinomis »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #95 Gepost op: augustus 17, 2008, 12:07:13 am »

quote:

Ilonia schreef op 16 augustus 2008 om 22:37:
Priscilla en Aquila schreef:

[...]

Dat de joden de wet nog hielden klopt, alleen zeiden ze dat de niet-joden dat ook moesten doen wegens behoudenis. Daar draait de discussie om.

Je hebt gelijk, maar er is meer. De bekeerde Farizeeers hielden zelf ook nog de wet en dat wordt door Paulus ten zeerste afgeurd in bv de Galatenbrief.

quote:

Klopt hier ben ik het mee eens. Maar je kunt dit nog verder trekken en je noemde al Gen. 9. en dan kom ik uit op de 7 wetten van Noach. Geen moord, diefstal, afgoden, godslastering, immorele seksuele relaties, deel van een levend dier eten, maar wel een gerechtshof oprichten.
Christenen mogen dit ook niet en dit wordt juist ook in Handelingen 15, maar ook verder in de brieven behandeld. Zie bv 1 Korintiërs 6:4-8 gaat over rechtspreken, en vers 10 over immorele seksuele relaties, stelen en afgoden. Dit zijn al vier wetten van Noach die hier onderwezen worden in 1 Korintiërs 6:1-11.
Wat opgelegd wordt, zijn de genoemde dingen uit handelingen 15.
En verder worden niet de zeven dingen genoemd die jij uit Genesis aanhaalt.
Want het is nogal duidelijk dat een christen niet zal stelen of moorden als hij zich door de Geest laat leiden en ook geen moord zal plegen,
Waarom er geen vlees gegeten mag worden waar eventueel nog bloed in zit, is echter niet zo vanzelfsprekend.
En wat aan de afgoden geofferd is, daar zou je van kunnen denken dat dat niets meer uitmaakt omdat een christen vrij is....
God geeft dat daarom nog wel als geboden.
(Ik heb even geen tijd meer om er verder op in te gaan , er is nog wel meer over te zeggen....)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #96 Gepost op: augustus 17, 2008, 09:19:12 am »
Matteüs 5,17-19

Jezus en de wet

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Prediker 12:13
Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

Niet eten van bloed; is ook geen bloedworst eten : deze worden van varkensbloed gemaakt
Yahweh gaf de tien geboden, en geen zeven
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 09:42:47 am door sil »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #97 Gepost op: augustus 17, 2008, 10:56:38 am »

quote:

sil schreef op 17 augustus 2008 om 09:19:
Matteüs 5,17-19

Jezus en de wet

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Prediker 12:13
Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

Niet eten van bloed; is ook geen bloedworst eten : deze worden van varkensbloed gemaakt
Yahweh gaf de tien geboden, en geen zeven
Ik elk soort vlees zitten bloedresten. Wordt het niet eens tijd om vegetariër te worden?

sil

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #98 Gepost op: augustus 17, 2008, 12:58:23 pm »
Thorgrem schreef:Ik elk soort vlees zitten bloedresten. Wordt het niet eens tijd om vegetariër te worden?

Spr 1,22    
Hoelang zult gij, onverstandigen, het onverstand liefhebben, zullen spotters aan spotternij een welgevallen hebben, en dwazen de kennis haten?

HenkG

• Bekijk profiel
Protesterende Protestant
« Reactie #99 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:19:36 pm »

quote:

Ilonia schreef op 16 augustus 2008 om 22:44:
HenkG,

[...]

Er staat: 23:5 Toch heeft Hij mij een eeuwig verbond gegeven, geordend in alles en verzekerd. Want al mijn heil en alle welbehagen, zou Hij die niet laten uitspruiten?
En eeuwig verbond is de Thora.

[...]

Dit is niet waar, want Koning David is een Israeliet en het verbond is aan de Israelieten gegeven, daarbij is hij op dat moment koning en kan hij ook namens zijn volk spreken. Net  zoals koningin Beatrix op staats bezoek Nederland vertegenwoordigd.
Maar met David gaat God toch een specifiek te onderscheiden verbond aan wb zijn koningstroon. Ook blijf je voorbijgaan aan het feit dat de Torah meer is dan enkel het verbond met Israël. Ook het verbond met Adam&Eva, met Noach en met Abraham zijn hierin bijvoorbeeld als te onderscheiden verbonden te herkennen. Door nu deze wel aaneen te verbinden, lijk je mee te gaan in mijn eerdere uitleg over het verbond, namelijk dat God dit vanaf den beginne is aangegaan met de mens, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat je nog heel duidelijk scheiding in de diverse verbonden wenst aan te brengen. Het blijft mij in die zin allemaal een beetje onduidelijk waar je nu naar toe wilt.
JHWH = Ik ben