Auteur Topic: /feestdagen/bijbelse-feestdagen  (gelezen 4537 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
/feestdagen/bijbelse-feestdagen
« Gepost op: augustus 02, 2008, 09:12:34 am »
http://www.sign2god.com/c...n/bijbelse-feestdagen.htm

Bijbelse feestdagen bepaald door GOD
Zoals duidelijk blijkt uit de bovenstaande Leviticus, Numeri en Jesaja-teksen zijn de bijbelse feestdagen voor iedereen en wel voor eeuwig; zelfs nadat de nieuwe Hemel en de nieuwe Aarde geschapen zijn. Lees Jesaja 66:20-23 maar eens geheel (m.n. de laatste 2 versen:):

Ook de eerste Christenen hielden deze feestdagen in ere, hoewel 'het offeren' niet meer letterlijk (brandoffers van dieren of koeken) werden genomen; Jezus bracht immers het ultieme offer!

# Wat ook blijkt uit de bovenstaande Bijbelteksten is, dat er 3 soorten feestdagen zijn, namelijk: De Sabbatten
# De nieuwe manen; 1e dag van de nieuwe maan, tevens de nieuwe maand
# De Feestdagen

Deze dagen zijn dus door GOD bepaald voor ons om voor altijd en eeuwig te houden

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2008, 01:03:49 pm »
Wat doe je dan met deze tekst:
Galaten 4
10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar.

Worden er in het NT feesten ingesteld? Dat lijkt mij nl wel een belangrijk criiterium voor christenen. In het NT worden nl ook dingen als afgeschaft beschouwd die in het OT als voor altijd worden ingesteld. Dan zal toch het NT gevolgd moeten worden/de doorslag moeten geven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2008, 01:26:20 pm »
Ik denk van niet

Yeshua en de Apostelen hielden één voor één de Feesten des Here, en die vindt je terug in Leviticus 23: 1-44

De feesttijden des HEREN, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn mijn feesttijden.
 3 Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor de HERE in al uw woonplaatsen.(lees verder)

We kunnen Pesha vieren, want dat verwees  toen al naar Yeshua,
doe het dan wel op de tijden door Yahweh ingesteld,
we kunnen Pinksteren vieren, maar dan wel op shavuot, want dat is de verwijzing naar Pinsteren

Als we de geboorte van Yeshua willen herdenken,
 kunnen we dat doen bij het loofhutten= er zijn zeer sterke aanwijzingen dat Yeshua in die Periode zou zijn geboren

Dan gaan we doen wat Yahweh van ons vraagt, en herdenken we zijn Geboorte, zijn sterven en opstanding , en uiteindelijk de uitstorting van de H.Geest

Weg van de feesten op de dagen van afgoden; zelfs als we met goede bedoelingen dit dan zouden vieren
Ik denk dat we Yahweh enkel behagen als;" we zijn Tijden respecteren," en niet de tijden , die onderandere door Constantijn zijn ingevoegd

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2008, 01:35:00 pm »
Ten eerste zijn de feesten alleen aan de Israelieten gegeven en je moet dan niet zeggen dat deze feesten ook voor niet-joden geldt, want er staat: Lev. 23:1Spreek tot Israelieten en zeg tot hen: de feesttijden des Heren, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn Mijn feesttijden. Vers 44: Zo maakte Mozes de feesttijden des Heren aan de Israelieten bekend.  Nu zal jij zeggen dat jij geent bent op de edele olijf, maar dat maakt je nog geen Isrealiet of jood.
Jesaja zegt dat al wat leeft zal komen om zich neer te buigen, zegt de Here. Dit is nog niet gebeurt.
Het offeren ging door nadat Jezus niet meer op aarde was, want in Handelingen 21:26 staat...totdat voor ieder hunner het offer gebracht was. Als Paulus Jezus als uitieme offer zag, waarom offerde hij dan nog? Volgens mij heeft Paulus Jezus dus niet als een offer beschouwd, want anders was hij niet gaan offeren in de Tempel.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2008, 01:48:51 pm »
Er waren onder de berg Sinaaï meerdere volkeren, en aan allen die daar waren werden de Wetten gegeven, het dienden voor gans de volkeren,
Er is een verschil , bij de Tempeldiensten, die konden dan ook alleen door de Leviet (Priester ) gedaan worden,
Er is nu geen Tempel meer, en zijn deze dan ook afgedaan, dank zij het offer van Yeshua
Er zijn ook bepaalde wetten die enkel voor het land Yisraël tellen

Gaan we hier een , Ja en Nee spelletje spelen,
De mensen kunnen met al de gegevens die ik hier heb achtergelaten, zelf op onderzoek gaan
Ik ga niet in discutie's
alleen verwijzingen naar wat er werkelijk in Gans de Bijbel staat, en dan met de Messiaanse uitleg van de Messiaanse Jood,
Vermits wij allen de Hebreeuwse taal en cultuur niet machtig zijn, waardoor wij een te gemakkelijke prooi worden, van Hen die Yeshua zien als een afgod

Sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2008, 01:54:20 pm »
Er zijn verschillen in offeren, maar het Paaslam is geslacht,en er werden geen dierenoffer's nog aanvaardt, wat paulus offerde zullen dan de andere offers zijn geweest, je hebt het reukoffer, je hebt de offer's van de éérstelingen enz

ons offerlam is geslacht, Hallelu-JAH

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 02, 2008, 02:03:43 pm »
Sil schreef:
[qoute]Er waren onder de berg Sinaaï meerdere volkeren, en aan allen die daar waren werden de Wetten gegeven, het dienden voor gans de volkeren,[/quote] Er staat duidelijk in de Thora dat een wet voor Isreal is en er staat ook duidelijk bij dat er wetten zijn voor de vreemdeling die in hun land vertoeft.
Dat er verschillen zijn in offeren klopt, maar er staat ook duidelijk dat een mens niet als een offer kan dienen. Lev.18:21.

simonida

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 02, 2008, 10:20:05 pm »

quote:

Ilonia schreef op 02 augustus 2008 om 14:03:
Dat er verschillen zijn in offeren klopt, maar er staat ook duidelijk dat een mens niet als een offer kan dienen. Lev.18:21.

Ilonia, je wil hiermee toch niet zeggen dat Jezus niet als offer kon dienen?
In de door jou genoemde tekst gaat het over kinderoffers aan de Moloch.

In de Bijbel staat op een groot aantal plaatsen dat de Here Jezus het Lam van God is. In meerdere teksten in het Oude Testament  (zie b.v. Jesaja 53:7) wordt de Here Jezus reeds genoemd als een lam dat geslacht wordt. In het Nieuwe Testament (zie 1 Petrus 1:18 en 19): “U bent vrijgekocht … met het kostbare bloed van Christus (de Here Jezus) als van een onberispelijk en vlekkeloos Lam”.

De Here Jezus wordt dus het Lam van God genoemd, omdat God voor de zonden, die alle mensen gedaan hebben en doen, een geheel gaaf, goed offer wil. De Here Jezus Christus het enige aanneembare, volmaakte Lam is dat in aanmerking komt bij God om onze zonden weg te nemen.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2008, 11:32:39 pm »
simonida,
Jesaja 53 gaat niet over Jezus, maar over het volk Israel.
Een mensen offer of het nu om een kind gaat of een volwassen gaat, wordt door de Thora, zoals in Lev. 18:21 en Gen. 22 staat beschreven niet door G'd geaccepteerd, waarom dan na z'n 3500 jaar opeens wel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2008, 12:11:58 am »

quote:

sil schreef op 02 augustus 2008 om 13:26:
Ik denk van niet

Yeshua en de Apostelen hielden één voor één de Feesten des Here, en die vindt je terug in Leviticus 23: 1-44

De feesttijden des HEREN, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn mijn feesttijden.
 3 Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor de HERE in al uw woonplaatsen.(lees verder)

We kunnen Pesha vieren, want dat verwees  toen al naar Yeshua,
doe het dan wel op de tijden door Yahweh ingesteld,
we kunnen Pinksteren vieren, maar dan wel op shavuot, want dat is de verwijzing naar Pinsteren

Als we de geboorte van Yeshua willen herdenken,
 kunnen we dat doen bij het loofhutten= er zijn zeer sterke aanwijzingen dat Yeshua in die Periode zou zijn geboren

Dan gaan we doen wat Yahweh van ons vraagt, en herdenken we zijn Geboorte, zijn sterven en opstanding , en uiteindelijk de uitstorting van de H.Geest

Ik weet dat Jezus zelf alle feestdagen hield. Dat kan ook niet anders; als je de Joodse wet komt vervullen, is dat een logische zaak.
In het NT zie ik echter wel dat Jezus bijna aan het eind van Zijn leven, het Avondmaal instelt waarvan Paulus later aangeeft dat we dat feest moeten vieren: ook ons paaslam is geslacht laten we dan feestvieren. Dan heeft Paulus het over het Avondmaal. Bij mijn weten is er in het NT geen ander feest ingesteld om te vieren.
De geboorte van de Here Jezus noem je. Hiervan is geen sprake dat dit een feest zou moeten zijn wat we moeten onderhouden. Ook het OT heeft geen 'eqiuvalent' voor het kerstfeest (zoals het pasen als de gebuertenis van de dood en opstanding van Jezus, de vervulling is van het Pesach-feest.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 12:13:00 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2008, 08:42:27 am »
In deuternomium 29: 14-15
Lees ik dit

Niet met u alleen sluit Ik dit verbond en dit met een vervloeking bekrachtigd verdrag; 15 maar zowel met ieder, die zich hier bij ons bevindt en heden staat voor het aangezicht van de HERE, onze God, als met ieder, die heden hier niet bij ons is.

Je zegt het juist, er is geen kerstfeest ingesteld, maar als men dan absuluut deze dag wil herdenken, doe het dan op het loofhuttenfeest,
De bijbelse feesten verwijzen allen naar Yeshua
Pescha: Pasen  het lam voorons geslacht, dit gebeurde op de 14 nissan
De éérstelingendag: de opstanding van Yeshua
Shavuot: Pinksteren, de uitstorting van G'DS Geest
Deze feesten zijn dus ook van toepassing voor de N.Testamentise gelovigen

In de Kerken , wordt Kerst, Pasen, en Pinksteren gevierd
Maar niet op de Tijden door Yahweh ingesteld
Door de veranderingen (en daar hebben wij geen schuld aan) zijn deze door
O.A Constantijn op de Heidenense dagen gezet
Is het niet normaal dat wij ons als nieuwgeborenen ons daar van afwenden, en ons naar de dagen van Yahweh stellen!!!!!

Sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 03, 2008, 02:29:05 pm »
Waarom gelooft u dingen die u gelooft en waarom doet u dingen die u doet.
Waarom gelooft u in Pasen en niet in Pesach wat is de betekenis van Pasen en wat is de betekenis van Pesach
De engelse naam voor Pasen is easter en in het Duits,, ostern waar komt dit vandaan al 1600 jaar wordt in de westerse kerken geleerd dat Yeshua op zondagmorgen is opgestaan.
Maar dit is een v/d fabels waar Paulus ons zo nadrukkelijk voor waarschuwt.
De opstanding was op shabbath avond en niet op zondag
De naam Easter en Ostern komt v/d naam Isjtar de maitresse van BaÃl, de zonne god, die door Yahweh openlijk wordt veroordeeld als de meest abominabele van alle heidense afgoderijen.
De Apostelen hielden Pesach en ook de gelovigen uit de  heidenen en toetraden in de Joodse Messiaanse gemeenten die door Paulus waren gesticht en wel op de 14e nisan dat is de zevende maand van de Joodse kalender m.a.w.op de 14e dag v/d heilige kalender maar niet met Easter maar Pesach, de dagen v/d ongezuurde broden heilige dagen door Yahweh zelf ingesteld voor alle anionen nog voor dat de wet werd gegeven.
De week dag verschild van jaar tot jaar, is u nooit opgevallen dat ons pasen nooit samenvalt met het Joodse Pesach.
Deze Pasen een puur heidens feest waarschuwde paulus dat ze dat moesten laten[Gal.4-9, 10] in het jaar 330 nc werd door de paus besloten om geen Pesach, maar deze Pasen te vieren.
Maar Yahweh heeft geboden om Pesach voor eeuwig in acht te nemen[Ex.12-24.
Beseft u wel wat er is gebeurt alle Westerse landen zijn misleid tot het laten vallen van Pesach door een feest, ter herdenking v/d valse verlosser en middelaar BaÃl, die in sommige landen zelfs haar naam draagt, zij is de afgodische koningin v/d hemel.
Dit is dus niet Christelijk, het is heidens tot in de kern.
Pasen eert Yeshua niet, maar mill mensen lopen als schapen deze verleidster achterna wist u dat ook paaseieren komen uit een puur heidensfeest, we vinden ze terug in de Egyptische tempels, het mystieke ei van Babylon, waaruit de venus Isjtar kwam ze viel uit de hemel en kwam terecht in de Eufraat en werd de minnares van BaÃl. Wat gaat u nu vieren Pesach??? Of Pasen.
Sil

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 03, 2008, 07:04:47 pm »
Ik ga gewoon Pasen vieren.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 03, 2008, 10:29:07 pm »

quote:

Ilonia schreef op 02 augustus 2008 om 23:32:
simonida,
Jesaja 53 gaat niet over Jezus, maar over het volk Israel.
Een mensen offer of het nu om een kind gaat of een volwassen gaat, wordt door de Thora, zoals in Lev. 18:21 en Gen. 22 staat beschreven niet door G'd geaccepteerd, waarom dan na z'n 3500 jaar opeens wel?

Nu ben ik weer thuis en gebruik ik het omgekeerde van mijn naam, zoals voor mijn vakantie.

Het is zelfs zo dat God in Genesis 22: 2b zelf om een mensenoffer vroeg!

' Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal.’

Gelukkig hoefde dat uiteindelijk niet, want vs. 8:

‘God zal zich zelf van een offerlam voorzien'

Dat is weer hetzelfde lam uit Jesaja 53 en zoals het in Openb. 5:12 geschreven wordt:

‘Het lam dat geslacht is'

Dit alles als verzoening voor onze zonden. De bijbel is hierin volkomen duidelijk!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 03, 2008, 11:42:51 pm »

quote:

Het is zelfs zo dat God in Genesis 22: 2b zelf om een mensenoffer vroeg!

In vers 1 staat: Na deze gebeurtenis stelde G'd Abraham op de proef; Hij (G'd) zei tegen hem (Abraham): "Abraham". En deze zei: "Hier ben ik. " 2 Hij (G'd) zei: "Neem toch je je zoon, je enige, die je liefhebt, Izaak en begeef je naar de berg Moriah en breng hem (Izaak) daar als een offer dat in vlammen opgaat, op 1 van de bergen die Ik je wijzen zal.
Uit het eerste vers kan je lezen dat G'd Abraham op de proef wil stellen en in vers 2 staat hoe G'd dat wil gaan doen. Maar had G'd werkelijk de intentie om Izaak te laten offeren door Abraham?

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 04, 2008, 08:38:07 am »
Je kan zien door het handelen van Abraham, dat Hij zijn zoon geofferd heeft; voor Hem stond het  besluit vast;
Hij nam zijn zoon en het brandhout, legde Isaak klaar en wou hem slachten, hier zie hoe hij de wil van de Vader volbracht
Hij werdt net op tijd tegengehouden door een engel
Maar waar het omging, was
Hij gaf wel degelijk gehoor aan Yahweh
Het is dit wat de Vader ook zag
Daardoor is het niet meer op proef stellen
Hij gehoorzaamde en gaf zijn zoon

Dit is een beeld dat verwijst naar Yawheh, die wel zijn zoon offerde , tot heil van gans het mensheid

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2008, 11:29:47 am »
Uit Heb. 11:17 blijkt de bereidheid van Abraham. Hij wist zelfs dat God bij machte was om zijn ziin Isaak uit de dood op te wekken. Alles verwees naar wat later in werkelijkheid zou gaan gebeuren.

Door zijn geloof kon Abraham, toen hij op de proef werd gesteld, Isaak als offer opdragen. Hij die de beloften had ontvangen, was bereid zijn enige zoon te offeren. 18 Terwijl er tegen hem gezegd was: ‘Alleen door Isaak zul je nageslacht krijgen,’ 19 zei hij bij zichzelf dat het voor God mogelijk moest zijn iemand uit de dood op te wekken, en daarom kreeg hij hem ook terug, bij wijze van voorafbeelding.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 04, 2008, 01:18:43 pm »
Dat Abraham bereid was, is wat anders dan dat G'd daadwerkelijk de bedoeling had om Izaak te offeren. Ik denk dat daar een verschil in zit. Uit de tekst blijkt dat G'd niet de bedoeling had om Izaak daadwerkelijk te offeren, maar dat dit een test is voor Abraham om te zien hoe trouw Abraham was aan G'd.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 04, 2008, 01:46:53 pm »
Dat is ook zo Ilonia. Hierdoor kunnen wij ons enigszins indenken wat het God kostte om zijn eigen zoon te offeren. Gods zoon stemde daarin toe, net als Isaak. Wat groots van onze liefhebbende God dat Hijzelf in Zijn Zoon de straf droeg die wij verdiend hebben. Hij had er alles voor over om ons te redden! Dat was zijn offer.

Hij is voor eeuwig onze liefde en dank waardig!