Auteur Topic: Standvastigheid tegenover misleiders  (gelezen 1414 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Standvastigheid tegenover misleiders
« Gepost op: augustus 07, 2008, 01:28:48 pm »

7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Yeshua ha-Mashiah in het vlees niet belijden.
 Dit is de misleider en de antichrist.
 8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt.
 9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Mashiah, heeft G'd niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.

10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.
 11 Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

1 Joh 2:18, 1 JOH, 2:22, 1 JOH; 4:3,  2 JOH,1:7

Sil

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2008, 04:35:48 pm »
Reeds in het jaar 110 na Christus geeft de Antiocheense bisschop een voorbeeld van een dergelijke dwaalleer:

Indien iemand u het Evangelie uitlegt naar de judaïzerende opvatting, luistert dan niet naar hem. Want het is beter te luisteren naar de uitleg van het christendom door een besnedene dan naar de judaïzerende uitleg van een onbesnedene. (brief aan de Kerk van Filadelfia, par. 6)

Dwaalleer is inderdaad zéér schadelijk:

"Maakt uzelf niets wijs", mijn broeders, zij die het huisgezin in het verderf storten, "zullen het koninkrijk Gods niet erven". Indien zij die dit naar het vlees deden, stierven, hoeveel eerder dan hij, die door zijn ondeugdelijke leer het geloof in God, waarvoor Jezus Christus de kruisdood onderging, bederft. Hij die zich op deze wijze heeft bezoedeld. zal terechtkomen in het onuitblusbaar vuur en mét hem degene die naar hem luistert. (brief aan de Kerk van Efeze, par. 16)

Maar aangezien eenieder natuurlijk een eigen uitleg kan geven aan het Evangelie kan geven, is er maar één oplossing:

Maar omdat de liefde mij niet toelaat mij niet uit te spreken tegenover u, heb ik het gewaagd u aan te sporen te leven in overeenstemming met Gods wil, want Jezus Christus, ons leven, zonder wie wij niet kunnen leven, is de uitdrukking van de wil van de Vader, zoals ook de bisschoppen, aangesteld tot de einden van de aarde, de uitdrukking zijn van de wil van Jezus Christus.
Zo moet u ook leven volgens de wil van de bisschop, maar dat doet u ook. Want uw terecht als goed bekend staand Godwaardig priestercollege is zo harmonieus met de bisschop verbonden, als de snaren met de citer. Zo bezingt u eenstemmig, gelijkgezind in dezelfde liefde Christus' lof. Maar ook ieder van u afzonderlijk moet een koor worden om harmonisch in eenheid Gods klankkleur  over te nemen en met één stem uw loflied te zingen door Jezus Christus voor de Vader. Moge Hij naar u luisteren en door uw goede daden erkennen dat u leden bent van (het Lichaam van) zijn Zoon.Want het is u tot zegen een vlekkeloze eenheid te zijn, zo immers hebt u altijd deel aan God.

Want als ik reeds in zo korte tijd vertrouwd ben geworden met uw bisschop, en dat op een wijze die niet meer op louter menselijk vlak ligt, maar op geestelijk niveau is, hoeveel te meer moet ik u dan gelukkig prijzen die zo één met hem bent als de Kerk met Jezus Christus en Jezus Christus met de Vader om alles te laten overeenstemmen in eenheid.

Laat niemand tot een verkeerde voorstelling komen: als iemand de Heer van de Kerk niet ontmoet bij het altaar, ontgaat hem het brood van God. Als reeds het gebed van twee zodanige kracht heeft, hoeveel te meer dan dat van de bisschop met zijn gehele kerk?

Indien iemand niet komt naar de samenkomst van de kerkelijke gemeenschap, is hij reeds trots en heeft over zichzelf een oordeel uitgesproken. Want er staat geschreven: "God weerstaat de trotsen." Laten we er dus voor zorgen ons niet te verzetten tegen de bisschop, want zo blijven we gehoorzaam aan de bisschop.
En hoe meer iemand ziet dat de bisschop zwijgt, hoe meer eerbied hij voor hem moet hebben. Want ieder die de Heer van het huis zendt om zijn huis te besturen, moeten wij ontvangen als de Zender zelf. Want het is duidelijk dat wij de bisschop moeten beschouwen als de Heer zelf. (brief aan de Kerk van Efeze par. 3-6)

Kortom, de Christen onderscheid zich door de gemeenschap in de Eucharistie en de trouw aan de bisschop.
bron
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2008, 04:37:29 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2008, 06:13:40 pm »
Reeds in het jaar 110 na Christus geeft de Antiocheense bisschop een voorbeeld van een dergelijke dwaalleer:

Indien iemand u het Evangelie uitlegt naar de judaïzerende opvatting, luistert dan niet naar hem. Want het is beter te luisteren naar de uitleg van het christendom door een besnedene dan naar de judaïzerende uitleg van een onbesnedene. (brief aan de Kerk van Filadelfia, par. 6)(puur misleiding van deze kerk)

"Maakt uzelf niets wijs", mijn broeders, zij die het huisgezin in het verderf storten, "zullen het koninkrijk Gods niet erven". Indien zij die dit naar het vlees deden, stierven, hoeveel eerder dan hij, die door zijn ondeugdelijke leer het geloof in God, waarvoor Jezus Christus de kruisdood onderging, bederft. Hij die zich op deze wijze heeft bezoedeld. zal terechtkomen in het onuitblusbaar vuur en mét hem degene die naar hem luistert. (brief aan de Kerk van Efeze, par. 16)

Wat een dwaling zeg,
Dit gaat rechtstreeks tegen de éérste gemeente
Vanwanneer gaat het woord van een Bisschop, boven het woord van Yeshua zelf

dit is zo'n uitspraak waarvoor er werd gewaarschuwd

1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze:
Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt: 2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden; 3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden. 4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert. 6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.

A;U;B
Bijbels gefundeerd houden, en geen uitleggingen van Bischoppen,
 deze is zo'n (apostel )waar voor juist werdt gewaarschuwd

ja zeg, wat ga ik nog allemaal tegenkomen

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2008, 06:39:41 pm door sil »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2008, 06:41:39 pm »

quote:

sil schreef op 07 augustus 2008 om 18:13:
Wat een dwaling zeg,
Dit gaat rechtstreeks tegen de éérste gemeente
Dat kan niet, want dit is de eerste Kerk, de rest zijn historisch gezien afsplitsingen.

quote:

Vanwanneer gaat het woord van een Bisschop, boven het woord van Yeshua zelf
Daar zit, als de bisschop vanuit z'n leerambt spreekt, geen verschil in:
Johannes 13:20 Ik verzeker jullie: wie iemand ontvangt die door mij gezonden is ontvangt mij, en wie mij ontvangt ontvangt hem die mij gezonden heeft.

Lucas 10:16 Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft.’

Mattheus 18:18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

quote:

dit is zo'n uitspraak waarvoor er werd gewaarschuwd
Sorry, maar die tekst is niet relevant voor hetgeen ik post, anders graag uitleg erbij.

quote:

A;U;B
Bijbels gefundeerd houden, en geen uitleggingen van Bischoppen, deze is zo'n apostel waar voor juist werdt gewaarschuwd
Het is prima Bijbels gefundeerd:
http://www.scripturecatholic.com/apostolic_succession.html
bovendien heb ik ook nog eens laten zien dat het historisch goed te verdedigen is. Dat het niet overeenkomt met jouw lezing bewijst alleen maar dat er iets mis is met sola scriptura, immers:

2 Petrus 3:16b Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2008, 07:50:05 pm »
Laodicea schreef:

quote:

Dat kan niet, want dit is de eerste Kerk, de rest zijn historisch gezien afsplitsingen.

Vanuit de kerk historisch gezien wel, maar de kerk is ontstaan door een joodse sekte en dat was dus al een afspliting. Door dat de kerk de joodse wortels ging afsnijden en los kwam te staan van het jodendom was de katholieke geloof de eerste christelijke kerk. Daarna kwam eerst een afsplitising van de orthodoxe kerk en later het protenstantisme. Dat zijn heden ten dage nog steeds de hoofdstromingen.
De kerk zegt dat Petrus de eerste bisschop was, maar daar geloof ik niet in, want Petrus was een jood.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2008, 08:18:30 pm door Ilonia »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2008, 08:44:59 pm »
De Joodse sekte zijn de messiaanse Joden, de Apostelen
de naam christen is later gegeven ,
Petrus beleed dat Yeshua de Rots is
Hoe wilt men nu in Godsnaam dat de Jood Yeshua zal herkennen,
Ik kan daar ook de boodschap van de Apostelen niet in herkennnen

2 Petrus 3:16b Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.
Op wie slaat deze tekst A.U.B

Ja watte

Sil