Reeds in het jaar 110 na Christus geeft de Antiocheense bisschop een voorbeeld van een dergelijke dwaalleer:
Indien iemand u het Evangelie uitlegt naar de judaïzerende opvatting, luistert dan niet naar hem. Want het is beter te luisteren naar de uitleg van het christendom door een besnedene dan naar de judaïzerende uitleg van een onbesnedene. (brief aan de Kerk van Filadelfia, par. 6)(puur misleiding van deze kerk)
"Maakt uzelf niets wijs", mijn broeders, zij die het huisgezin in het verderf storten, "zullen het koninkrijk Gods niet erven". Indien zij die dit naar het vlees deden, stierven, hoeveel eerder dan hij, die door zijn ondeugdelijke leer het geloof in God, waarvoor Jezus Christus de kruisdood onderging, bederft. Hij die zich op deze wijze heeft bezoedeld. zal terechtkomen in het onuitblusbaar vuur en mét hem degene die naar hem luistert. (brief aan de Kerk van Efeze, par. 16)
Wat een dwaling zeg,
Dit gaat rechtstreeks tegen de éérste gemeente
Vanwanneer gaat het woord van een Bisschop, boven het woord van Yeshua zelf
dit is zo'n uitspraak waarvoor er werd gewaarschuwd
1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze:
Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt: 2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden; 3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden. 4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert. 6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.
A;U;B
Bijbels gefundeerd houden, en geen uitleggingen van Bischoppen,
deze is zo'n (apostel )waar voor juist werdt gewaarschuwd
ja zeg, wat ga ik nog allemaal tegenkomen
Sil