Auteur Topic: De scheidbrief  (gelezen 5965 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
De scheidbrief
« Gepost op: augustus 03, 2008, 11:01:01 am »
In de Tenach lezen we vaak dat Israël een overspelige vrouw is, zo erg dat Ha'shem een scheidbrief aan haar geschreven heeft, zodat de 10 noordelijke stammen afgesneden werden, als men dan in de Thora de straffen bekijkt die er op een overspelige vrouw liggen, dan kan men best het besluit van Ha'Shem begrijpen Hij kon niet anders zonder Zijn eigen Thora te overschrijden.
Er staat geschreven dat er een herstel zou komen over Israël en dat gans Israël behouden zou worden, hoe kan Ha'Shem dat doen zonder de Thora te overschrijden?

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2008, 07:58:39 pm »
Sil,

Kan je misschien teksten geven die dit ondersteunen?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2008, 08:15:32 pm »
Met de bewering die je direct in de vraag al neerlegt is het inderdaad wel handig om specifiek aan te geven waar de Thora overschreden wordt naar jouw idee. Want vergeet je niet een van de belangrijkste kenmerken van God, namelijk Zijn vergevende genade, die zoiets zeker mogelijk maakt? Het is wel geen onderdeel van de Thora, maar misschien wel aardig om te lezen wat Paulus over het herstel van Israël schrijft in de Brief aan de Romeinen (Citeren is weinig zinvol, aangezien het thema een aardig deel van de gehele brief omvat)
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 08:16:20 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2008, 09:47:54 pm »
Ik vind het juist handig als er naar versen in de Bijbel wordt verwezen, want dan kan ik het zelf nakijken. Mijn visie is onderzoek en behoud het goede.

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2008, 09:02:06 am »
Als we zien dat YahWeH een huwelijksverbond sloot met YISRAËL, en YISRAËL het verbond verbrak door te hoereren met anderen goden, zien we dat YISRAËL hoereerde en een scheidingsbrief kreeg, dit verbond kan enkel gedaan worden door de dood van eén : Zo heeft Yeshua door te sterven het Huwelijk ongedaan gemaakt, en is het verbond verbroken, en kan dus een nieuw verbond ontstaan,
 waardoor er een nieuw verbond gesloten kan worden, omdat YaHWeH gezegd heeft dat HIj YisraËL terug samen brengt zie ik dus als een mogelijkheid zonder
de torah geweld aan te doen.

Sil

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2008, 09:45:40 am »
Israëls verwerping en herstel
2
1 Klaagt uw moeder aan, klaagt haar aan, want zij is mijn vrouw niet, en Ik ben haar man niet. Laat zij haar ontucht van haar gelaat verwijderen en haar overspel van haar boezem, 2 anders zal Ik haar naakt uitkleden en haar laten staan als ten dage toen zij geboren werd, haar maken als een woestijn, haar doen worden als een dor land, en haar doen sterven van dorst; 3 en over haar kinderen zal Ik Mij niet ontfermen, omdat zij uit ontucht geboren zijn. 4 Want hun moeder heeft ontucht bedreven; zij, die van hen zwanger geweest is, heeft schandelijk gehandeld. Want zij zeide: Ik wil achter mijn minnaars aan gaan, die mij mijn brood en water, mijn wol en vlas, mijn olie en drank geven.
5 Daarom, zie, Ik ga uw weg met doornen versperren, Ik ga tegen haar een muur oprichten, zodat zij haar paden niet vinden kan. 6 Dan zal zij haar minnaars nalopen, maar hen niet bereiken; hen zoeken, maar niet vinden. Dan zal zij zeggen: ik wil heengaan en terugkeren tot mijn eerste man, want toen had ik het beter dan nu.
7 Zij echter beseft niet, dat Ik het ben, die haar het koren, de most en de olie heb gegeven, die haar het zilver rijkelijk geschonken heb en het goud, dat zij voor de Baäl gebruikt hebben. 8 Daarom zal Ik mijn koren weer wegnemen in de oogsttijd, en mijn most in zijn seizoen, en wegrukken mijn wol en mijn vlas, die haar naaktheid moeten bedekken. 9 Nu dan, Ik wil haar schaamte ontbloten voor de ogen van haar minnaars en niemand zal haar uit mijn hand redden. 10 Ik zal doen ophouden al haar vreugde, haar feest, haar nieuwemaansdag en haar sabbat, ja, al haar hoogtijden. 11 Dan zal Ik haar wijnstok en haar vijgeboom verwoesten, waarvan zij zeide: Die zijn het loon, dat mijn minnaars mij gaven. Ik zal ze maken tot een woud, en het gedierte des velds zal ze afvreten. 12 Zo zal Ik over haar bezoeken de dagen, waarop zij voor de Baäls het offer ontstak, zich tooide met ring en halssieraad en achter haar minnaars aan ging, maar Mij vergat, luidt het woord des HEREN.
13 Daarom zie, Ik zal haar lokken, en haar leiden in de woestijn, en spreken tot haar hart. 14 Ik zal haar aldaar haar wijngaarden geven, en het dal Achor maken tot een deur der hoop. Dan zal zij daar zingen als in de dagen van haar jeugd, als ten dage toen zij trok uit Egypte.
15 En het zal te dien dage geschieden, luidt het woord des HEREN, dat gij Mij noemen zult: mijn man, en niet meer: mijn Baäl. 16 Ja, Ik zal de namen der Baäls verwijderen uit haar mond; hun naam zal niet meer genoemd worden. 17 Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte der aarde. Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen.
18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de HERE kennen.
20 Het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, luidt het woord des HEREN: Ik zal de hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren, 21 en de aarde zal het koren, de most en de olie verhoren, en die zullen Jizreël verhoren. 22 Dan zal Ik haar voor Mij zaaien in het land, en Mij ontfermen over Lo-Ruchama, en tot Lo-Ammi zeggen: Gij zijt mijn volk. En hij zal zeggen: Mijn God!

HenkG

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2008, 11:10:40 am »

quote:

Ilonia schreef op 03 augustus 2008 om 21:47:
Ik vind het juist handig als er naar versen in de Bijbel wordt verwezen, want dan kan ik het zelf nakijken. Mijn visie is onderzoek en behoud het goede.
Da's precies ook mijn bedoeling met de vraag richting Sil. De opmerking aan  het eind van mijn reactie slaat op het door mij genoemde tekstgedeelte, de gehele Brief aan de Romeinen. Maar ja bent natuurlijk vrij om zelf deze gehele brief hier te plaatsen, Ilonia  8)7
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2008, 11:15:57 am »

quote:

sil schreef op 04 augustus 2008 om 09:02:
zie ik dus als een mogelijkheid zonder
de torah geweld aan te doen.
Je openingspost leek juist te veronderstellen dat je dit niet zo zag. Vandaar in elk geval mijn reactie dit te onderbouwen met teksten en ik vermoed ook dat Ilonia hierop doelde met diezelfde onderbouwingsvraag.
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2008, 01:14:14 pm »
Sil,
Je kan wel teksten quoten, maar zet er dan bij waar je het vandaan haalt. Ik weet nu nog steeds niet waar het staat en ga niet alles naspitten.

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2008, 04:30:25 pm »
Lees Hosea

Sil

HenkG

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2008, 07:48:30 pm »
JHWH = Ik ben

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2008, 07:59:34 pm »

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2008, 08:53:12 pm »
Ik kan nu toch niet gans het boek van Hosea hier gaan opzetten
A.U.B
Door hosea te lezen kan je zien dat Yisrael tijdelijk is opzij gezet
Nochthans heeft Yahweh gezegd , dat als de tijd voor de Heidenen vol is, Hij zich weer wend tot zijn Oogappel  Yiraël
Het boek Hbreeën staat vol beloftens voor Ephraim & Judah

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2008, 08:59:03 pm »
Sil schreef:

quote:

Er staat geschreven dat er een herstel zou komen over Israël en dat gans Israël behouden zou worden, hoe kan Ha'Shem dat doen zonder de Thora te overschrijden?

Doordat Israel terug keert naar de Thora. Zie Hosea 6:1-3 en 14:2-9.
Kan een man waarvan hij niet eens zeker is dat zijn drie kinderen van hem zijn, zijn kinderen ook daadwerkelijk in de steek laten?

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2008, 09:45:04 pm »
We zien dat Yahweh een huwelijksverbond sloot met YISRAËL, en YISRAËL het verbond verbrak door te hoereren met anderen goden, zien we dat YISRAËL hoereerde en een scheidingsbrief kreeg, dit verbond kan enkel gedaan worden door de dood van eén : Zo heeft Yeshua door te sterven het Huwelijk ongedaan gemaakt, en is het verbond verbroken, en kan dus een nieuw verbond ontstaan, waardoor er een nieuw verbond gesloten kan worden, omdat Yahweh gezegd heeft dat HIj YisraËL terug samen brengt zie ik dus als een mogelijkheid zonder de torah geweld aan te doen.

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #15 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:33:27 am »
Sil,
Dit is niet wat in Hosea staat en in de Thora.

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #16 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:36:57 am »
Dat is de vervulling van de scheiding Yahweh gaat een nieuw verbond met zijn volk aan

31 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. 32 Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. 33 Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. 34 Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.

Dit is ook de vervulling die beschreven staat in de hebreeen brief
De Hebreeen brief is geschreven aan de Joden,

Sil

Divinespark

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #17 Gepost op: augustus 05, 2008, 08:39:05 pm »
Als het verbond verbroken is, waarom staan de namen van de 12 stammen dan nog boven de poorten van de nieuwe stad Jeruzalem die in Openbaring op een bergtop wordt gevestigd.
Waarom zijn de 144.000 dan afstammelingen van Abraham die hun maagdelijkheid nog hebben behouden, vanwaar die voorkeursbehandeling voor Joden als er geen verbond meer zou zijn? (sorry Jehova's, over die 144.000, het gaat volgens de bijbel toch echt om Joden)
In Openbaring (wat over de toekomst gaat van ergens na het jaar nul) staat er ook dat er in die nieuwe stad een boom is waarvan de bladeren de heidenen kunnen genezen van zonde.
Dus ook in de toekomst wordt er nog steeds onderscheid gemaakt tussen Joden en heidenen (goyim, niet-Joden).
Het verbond is volgens de bijbel eeuwigdurend.

In Jezus als de zoon van God geloven sluit echt niet uit dat je je aan de Joodse wetten houdt, vooral niet als Jezus dat in Israël preekt (luister goed naar de Farizeeën, want zij preken het van de stoel van Mozes, aan de Wet zal geen jota of tittel worden afgedaan).

Het ligt verder in lijn met de profetieën over Sion (als toekomstig epicentrum van het geloof dat aan de hele aarde onderwezen wordt) dat Joden hier een spilfunctie in hebben. Net als de Levieten binnen de Joden, lijken de Joden t.o.v. de wereldbevolking de aangewezen personen om de wereld te verlichten in het geloof in God. Dat christenen zich die rol toe-eigenen geldt voor hun eigen parochie, is dan mijn gevolgtrekking als ik de bijbel als maatstaf zou nemen voor zover ik die in staat ben te interpreteren natuurlijk.

Divinespark

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #18 Gepost op: augustus 05, 2008, 08:47:26 pm »
En waarom begint Paulus bijvoorbeeld telkens met zijn bekeringsmissies bij de Joodse gemeenschap in de plaatsen die hij doelbewust van plan is te bezoeken (met uitzondering van Malta waar hij per ongeluk en dus niet doelbewust aanspoelt).
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2008, 08:47:55 pm door Divinespark »

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #19 Gepost op: augustus 05, 2008, 09:52:33 pm »
Het verbond werd tijdelijk verbroken door de zonde van Yisrael;dat kunnen we lezen in Hosea
Door de dood van Yeshua is het verbond vernieuwd,Yeshua heeft de vloek naar het kruis gedragen; zie het boek Hebreeen
Dat hebben de Apostelen en zijn volgelingen begrepen
Er was een tijdelijke verblinding op de Joden gelegd, juist voor ons uit de heidenen; die tijd is bijna afgelopen, en dat is aan het zichtbaar worden,
meer en meer Joden die Yeshua herkennen als hun heiland en verlosser
Alles goed lezen

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #20 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:20:10 pm »
Sil schreef:

quote:

Door de dood van Yeshua is het verbond vernieuwd,
Maar dat staat niet in Hosea. Lees Zie Hosea 6:1-3 en 14:2-9 er maar  goed op na.

Laodicea

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #21 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:20:22 am »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #22 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:26:10 am »

quote:

Weet je wel wat Hashem betekend? Een beetje rare reaktie.

Laodicea

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #23 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:58:03 am »

quote:

Ilonia schreef op 06 augustus 2008 om 00:26:
Weet je wel wat Hashem betekend? Een beetje rare reaktie.
Ik spreek geen Hebreeuws en ik ga ook niet doen alsof ik een Hebreëer ben.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

sil

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #24 Gepost op: augustus 06, 2008, 09:03:07 am »
De Hebreeerbrief, wil zeggen aan de hebreeers, De Joden

Ik ken geen Hebreeuws, is geen excuus om geen ernstig onderzoek te doen
Er zijn goede vertalingen te vinden , rechtstreeks vanuit het Hebreeuws naar het engels

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #25 Gepost op: augustus 06, 2008, 09:43:47 am »

quote:

Laodicea schreef op 06 augustus 2008 om 00:58:
[...]

Ik spreek geen Hebreeuws en ik ga ook niet doen alsof ik een Hebreëer ben.
Nee dat hoeft niet, maar je kan het misschien ook vragen wat het wel betekend dan z'n reaktie neer te zetten.

Adinomis

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #26 Gepost op: augustus 06, 2008, 10:14:28 am »
Even gegoogled op HaShem:

De "Halakha" (samenstelsel van Joodse wetten) bepaalt dat ondergeschikte regels rondom de basiswet moeten worden geplaatst om te voorkomen dat de basiswet wordt gebroken. Daarom is het een Joods gebruik om het woord Adonai alleen in het gebed te gebruiken. In gesprekken zullen de meeste Joden het woord HaShem gebruiken. Dit is het Hebreeuwse woord voor "de Naam".  Vewezen wordt naar Lev. 24:11

http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_God_in_Judaism
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #27 Gepost op: augustus 06, 2008, 10:35:32 am »
Adinomis schreef:

quote:

"Halakha"
Halacha.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De scheidbrief
« Reactie #28 Gepost op: augustus 11, 2008, 11:26:28 am »
Modbreak:
Dit topic lijkt me niet passen binnen de Richtlijnen Gereformeerd Leven . Omdat het ook geen aanzet tot discussie levert, en ook nog eens in het engels is, gaat hij dicht. Iets meer moeite om een discussie op gang te brengen zou een boel schelen. Zie ook de faq http://forum.gkv.nl/forum/faq?data[faqid]=4