Auteur Topic: kan je je hart verharden?  (gelezen 2647 keer)

vraagster

• Bekijk profiel
kan je je hart verharden?
« Gepost op: juni 20, 2008, 09:43:50 pm »
Ik was de laatste tijd veel op zoek naar de leiding van God en de heilige geest. Ik zat niet lekker op school (kunstacademie) Ik kreeg veel vakken waar ik niet achter kon staan, maar ik wilde ook geen lessen missen. Dus ging ik toch en de volgende keer weer niet en toen toch weer wel. Ik wist het gewoon niet meer. Ik had een goede vriendschap met een christen op school. Hij ging wel naar alle lessen en ik dacht als hij als christen kan gaan, kan ik het ook, eigenlijk wilde ik het niet, m’n ouders zeiden dat ik geen lessen moest missen. Ik wilde stoppen met de school, m’n ouders zeiden ga nog even door tot februari. Ik ging door. De vriend snapte niets meer van me waarom ik de ene keer wel ging en de andere keer niet en waarom ik überhaupt zo veel problemen met de vakken had. De vriendschap werd slechter. Ik begon slechter te slapen. Op een zaterdag zou ik naar een christelijk jeugdweekend gaan, maar ik ging niet omdat ik slecht had geslapen. Ik begon in de bijbel te lezen ik wilde graag antwoord op de vraag wat ik moest doen, ik zal alleen maar veroordelende teksten. Een paar dagen later werd ik ’s nachts met een schrik wakker m’n knieën trilden. Ik dacht dat God me had verlaten. Ik begon in een liedboek te bladeren en de liederen te lezen. Ik begon te zien dat ik die liederen altijd gedachteloos gezongen had en nu pas eigenlijk zag wat ze betekenden. Maar ook dat ik die dankbaarheid rust vrede blijdschap en liefde waarover werd gezongen niet kende. Ik was bij een vriendin logeren en maakte in mijn wanhoop haar ouders wakker. Ze gingen met me bidden, maar ik werd niet rustiger. De dagen daarna begon ik helemaal te flippen ik moest naar school en een betoog inleveren maar ik kreeg niets op papier ik had gewoon helemaal geen mening meer. Ik bleef thuis, zocht God kon hem niet vinden, dacht dat hij niet meer naar me luisterde en ik dacht dat m’n hart was verhard. Ik kon niet meer lachen niet meer huilen niet meer bang en niet meer boos worden. En dat is nu nog steeds zo (sinds december).. ik ken geen emoties meer. Ik heb aan één stuk door komedianten gekeken op internet, maar kon niet één keer lachen, ik heb zielige films gekeken maar het doet me niets meer. Ik ben ook nergens meer bang voor. Ik ben niet meer beledigd als iemand iets negatiefs over me zegt. Ik ken ook geen schuldgevoelens meer ik kan liegen zou kunnen stelen, kunnen vernielen.. zonder dat het me wat doet. Wat ik het ergste vind is dat God zo ver weg lijkt. Ik weet ook niet meer wat ik Hem moet vertellen. Ik maak niets mee waar ik enthousiast of waar ik mee zit. En ik denk ook dat je alleen naar God kan komen als je erkent dat je een zondaar bent en dat je dankbaar bent dat Hij voor je is gestorven. Maar ik weet niet of Hij ook voor mij is gestorven. Omdat ik dat schuldbesef niet heb en vanwege de tekst: “wie leefheeft kent God want God is liefde wie niet liefheeft kent God niet want God is liefde.” En ik heb niet meer lief, dus ken ik God niet.
En de Heer Jezus zegt: Wie Mij kent kent de Vader. Maar ik ken de Vader niet als ik niet lief heb dus ken ik de Heer Jezus ook niet.
En ook als ik kijk naar de vruchten van de heilige geest: liefde blijdschap vrede geduld vriendelijkheid goedheid trouw tederheid zelbeheersing… het enige wat ik nog ken zijn geduld en zelfbeheersing, maar dat komt omdat ik niet meer boos kan worden en ik zo ongelofelijk onverschillig ben geworden. Nou vraag ik me af: is er nog iemand of kent iemand iemand die zijn gevoel is kwijt geraakt? En.. hoe kan de relatie tussen God en mij weer hersteld worden? En .. kan dat, je hart verharden.. en is het mogelijk dat ongedaan te krijgen?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2008, 11:31:01 pm »
Ik ga hier nog op in, maar één belangrijk punt hierin is wel blijf in de waarheid, volhart in het Woord. Net als David, ook al was zijn leven in de woestijn, een dor leven, toch bleef hij God prijzen. Belangrijk is om je te keren tot God, dat kan sowieso elk hart zacht maken, God kan het veranderen. Maak een keuze, voor Hem, om Hem lief te hebben, in geloof. Daar hoeft je gevoel nog niet bij te komen, dat komt wel! Vertrouw op God en Zijn waarheid!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

gijs1980

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2008, 11:57:18 am »
Beste vraagster,

over de vraag of God je verlaten hebt, zal ik kort kunnen zijn. Dat is niet het geval. Dat kan ik je verzekeren. God is gestorven voor iedereen die Hem oprecht zoekt. En zo te zien doe jij dat.

Er is mijns inziens iets heel anders aan de hand. Je ligt volledig met jezelf overhoop. Je houdt van je passie maar vraagt je af of je die kunt combineren met je levensovertuiging. Dat zorgt voor een groot innerlijk conflict. Dit lijkt me een goed moment om hulp te zoeken. Zoek een wijs iemand in je omgeving en bespreek je probleem.

Veel christenen luisteren naar hun gevoel en menen te kunnen concluderen op basis van hun gevoel dat God hen verlaten heeft. Maar er zijn genoeg mensen bij wie het gevoelsleven verstoord is geraakt door bijv. depressie. Dan is het gevoel geen betrouwbare raadgever meer. Het gevoel zegt in zo'n situatie dat het leven waardeloos is, dat jezelf waardeloos bent, dat het leven geen zin meer heeft. Waarschijnlijk kan zo iemand met zijn verstand wel het tegendeel aantonen. Dus betrouwbaar is je gevoel niet altijd.

Om de knoop in je gevoel te ontwarren, ga met iemand in gesprek. Dat kan met een dominee, psycholoog maar ook met een ouderejaars van de academie die ook christen is. Probeer in kaart te brengen of de problemen werkelijk zo ernstig zijn dat je moet stoppen met je opleiding/passie. Persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij, maar daarvoor zou ik eerst moeten weten wat die vakken dan zo slecht maakt.

In ieder geval sterkte met alles.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2008, 09:54:59 pm »
Beste vraagster,
Er is bij dit soort dingen altijd een vrij eenvoudige regel: de manier waarop je je relaties met de mensen, dieren en dingen om je heen beleeft (of niet meer kunt beleven) weerspiegelt zich in de manier waarop je je relatie met God en je geloof beleeft. Pas als dat niet meer zo is, is het tijd om je af te vragen of je niet een geloofsprobleem hebt. Dus als jij overal prima zou functioneren, alleen in je geloof niet, zou ik me zorgen gaan maken over je geloof.
Wat ik nu van je lees proeft nogal algemeen depressief. Dat is vervelend genoeg, maar geen geloofsprobleem. Als je sowieso depressief bent kun je niet anders dan verwachten dat dit ook in je geloof zal spelen. Ik zou zeggen ga eens een goed gesprek met je huisarts aan, vertel al dit soort dingen. Hij of zij kan je goed en gericht verder verwijzen. Dan blijkt ook wel waar het echte probleem zit. Ga je tot die tijd niet nog eens extra zorgen maken over God...
Sterkte en wijsheid gewenst.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2008, 11:56:49 pm door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2008, 10:24:32 pm »
niet nog eens extra zorgen maken toch?

Vraagster, ik sluit me aan bij ds Wim. Veel dingen die je schrijft herken ik van een periode uit mijn leven. Het heeft niet zoveel zin om te vertellen hoe het bij mij toen goed is gegaan, want ieders leven is uniek. Ik wens je heel erg toe dat je vertrouwde mensen vind die jou kennen en waarbij je jezelf kunt terugvinden. Ga niet naar mensen die niet weten wat ze met je aan moeten.

Ik zou wel meer met je willen delen over de opleiding als je daaraan toe bent, ik heb de lerarenopleiding tekenen gedaan, maar dan liever via email. Ik zou je zelf de rust gunnen in ieder geval een tijdje te stoppen met school. Dan kan het fijn zijn voor jezelf als je dat bespreekt met je mentor ofzo, als jullie die hebben.

En weet dat de Geest ook voor ons bidt als wij het niet meer weten!

groeten, Mirt
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2008, 09:57:41 am »
In het oude testament zien we dat het volk Israel telkens weer zijn hart verhardt... maar ook dat God telkens weer genadig is en het volk bij Hem terugbrengt. Er is dus zeker een weg terug.

Ik kan je aanraden om Hebreeen 3 en 4 te lezen, daarin staan waarschuwingen over het verharden van je hart, met tips wat je dan moet doen en een fantastiche belofte of het eind.

Succes!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2008, 05:28:39 pm »
ach lieverd, je hart verharden ik word er verdrietig van, wij mensen kunnen niet perfect zijn, de wil om te blijven groeien is zo belangrijk zonder god kunnen we niets, geloof als een kind zo simpel, en vaak is het antwoord dan al duidelijk, strijd niet met onzekerheid maar vraag in volharding, inzicht en wijsheid van god in gebed je bent uniek en waardevol

marien

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2008, 03:55:55 am »
Hallo vraagster,
Ik lees met betrokkenheid je roep of beter gezegd je schreeuw om hulp. God is zeker niet weg en dat is zeker. God is er altijd want hij woont in je.
Ik heb deze tijd ook meegemaakt en ben er uit gekomen.
Ik zou je graag willen helpen en als je wilt kun je me mailen. Heb ervaring in levenscoaching en doe dit vrijwillig voor sommige mensen.
Mijn mailadres is mvraan@msn.com

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2008, 06:47:55 pm »
ik kwam nog een tekst tegen die me voor je aansprak, ik hoop dat je er iets aan hebt, lucas. licht en duisternis Niemand steekt een olielamp aan en zet die in de kast of onder een korenmaat. nee je zet hem op de standaard, dan ziet iedereen die binnenkomt, het licht. uw oog is de lamp van het lichaam : is uw oog helder, dan heeft het hele lichaam licht, maar is het slecht, dan zit het hele lichaam in het donker. pas er dus voor op dat het licht in u geen duisternis is. Als uw lichaam een en al licht is en geen deel ervan duister, zal het helemaal licht zijn, alsof een lamp u met zijn stralen verlicht.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2008, 10:49:27 pm »
Er staat hier goede raad gegeven. Ik vul daarmee aan: 'Geef de goede hoop niet op.' Ik heb zelf gemerkt dat toen mijn geloof in de war was en de liefde zat op een laag pitje, kon ik alleen maar een enorme hoop koesteren. En die hoop bleek niet voor niets.
Een nieuwe start is een nieuw begin

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2008, 11:15:02 pm »
he lieverd zou graag weten of je je al beter voelt

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2008, 12:10:50 pm »
Vraagster,

alleen al door je vraag kunnen we al uitmaken, dat het met jou goed zit, je mag het geloof in vraag stellen, dikwijls kom je zo verder
Wat je vraag betrefd, Ja, kijk maar naar de pharao, maar YaHWeH had hem reeds negenmaal de kans gegeven om zich naar YaHWeH te wenden, maar het was YaHWeH zelf die het hart van pharao verharde, HIJ kent de mens, HIJ kent het hart,
HIJ gebruikte Pharao, om zijn volk uit de slavernij te trekken, en zo het beloofde land binnen te komen
Er is bij YaHWeH geen toeval

YaHWeH'S zegen toegewenst, en blijf maar zeer dicht Bij Yeshua,
Wie bij hem schuilt is veilig

Sil