Auteur Topic: GKV - NH?  (gelezen 2552 keer)

Thom

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Gepost op: augustus 08, 2008, 05:53:55 pm »
Hallo allemaal...

Ik ben een hele tijd weggeweest van het GKV forum, maar misschien herinneren sommige van jullie je mij nog. Zoals altijd kom ik met een vraag in mijn hoofd weer terug naar het forum. Iets dat me bezig houdt, en waar ik graag eens anderen over wil horen.

Wie kan mij het verschil (de verschillen) uitleggen tussen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Hervormde Kerk?

Of mij doorsturen naar een bestaande discussie, of een site waar ik meer informatie kan vinden? :)

Groetjes,
Thom
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2008, 07:05:48 pm »

quote:

Thom schreef op 08 augustus 2008 om 17:53:
Hallo allemaal...

Ik ben een hele tijd weggeweest van het GKV forum, maar misschien herinneren sommige van jullie je mij nog. Zoals altijd kom ik met een vraag in mijn hoofd weer terug naar het forum.
Iets dat me bezig houdt, en waar ik graag eens anderen over wil horen.

Wie kan mij het verschil (de verschillen) uitleggen tussen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Hevormde Kerk?
Groetjes,
Thom

Beste Thom,

Om een lang verhaal kort te houden: de Nederlandse Hervormde Kerk bestaat niet (meer).
Per 1 mei 2004 is deze kerk opgegaan in de nieuwe fusiekerk: Protestantse Kerk in Nederland (PKN), waarin ook de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk zijn opgegaan.

Plaatselijk kan het nog wel voorkomen dat een gemeente de naam 'hervormd' draagt,
(maar nooit Nederlands hervormd!), maar dit betreft dan wel een gemeente die tot de PKN behoort!  
Een klein deel van de vm. NHK ging niet mee in de fusiekerk en hanteert de 'werknaam'  'Hersteld Hervormde Kerk'. Dat is bv. het geval in Staphorst.

De GKV heeft nu m.i. nogal moeite om haar houding te bepalen tegenover de PKN, de leiding (synode-moderamen) er van is nl. veel rechtzinniger c.q. orthodoxer dan vroeger het geval was in de NHK (of in de GKN!)
De bordjes zijn de laatste jaren dus behoorlijk verhangen!
Ben benieuwd waar dat op uit zal lopen!
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 07:10:46 pm door drentenaar »

Promtus

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2008, 08:35:36 pm »
Bedoel je de geschiedenis, zoals het ontstaan van de kerk of de verschillen in de leer?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2008, 12:03:44 am »
orthodoxer vindt ik wel het juiste woord, maar ook weer niet helemaal. Het hangt per gemeente af. Als je de gereformeerde bond heb binnen de hervormde deel van de PKN dan heb je een zwaardere stroming te pakken dan de GKV zelf is. Daar zingen ze alleen maar psalmen in de kerk, moeten ze een rok dragen en het liefste ook een hoofdbedekking op als vrouw. Er zijn tegenwoordig ook gemeentes waar ze wat soepeler in worden in die dingen. Dat hangt per gemeente af. Dan heb je ook nog de vrijzinnige stroming binnen de hervormde deel van de PKN. Dat spreekt voor zich, het is meer van het symbolische denken tot aan beweringen als dat Jezus niet echt over het water liep. De meeste hervormde gemeentes zijn van de middenorthodoxie. Dat is ook iets lichter dan de GKV. De gewoonte is om 1 keer per zondag de kerk te bezoeken in plaats van twee keer als je plichtsgetrouw bent. Vrouwen mogen ook in het ambt en in meerdere gemeentes mogen kinderen ook aan het heilig avondmaal. Dat laatste hangt ook weer van de gemeente af. Verder zingen ze in een nieuwere berijming dan de GKV. Ze gebruiken de liedboek der kerken die niet in de GKV wordt gebruikt.

De PKN bestaat trouwens nog steeds uit drie stromingen. al is het de protestantse kerk in Nederland, je staat er altijd nog ingeschreven als gereformeerd, hervormde of Lutheraanse kerklid. zo hebben we een PKN kerk in Hellendoorn bij ons met 1 gereformeerde dominee en twee of drie hervormde dominee's. De gereformeerde dominee is er voor de gereformeerde leden. Al kerken ze allemaal in één kerkgebouw.
Een nieuwe start is een nieuw begin

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2008, 10:37:56 am »

quote:

gaitema schreef op 12 augustus 2008 om 00:03:
De PKN bestaat trouwens nog steeds uit drie stromingen, al is het de protestantse kerk in Nederland, je staat er altijd nog ingeschreven als gereformeerd, hervormde of Lutheraanse kerklid. zo hebben we een PKN kerk in ....
Drie stromingen?
Je loopt wel een beetje errug ver achter, beste vriend. In vele honderden (!) PKN-gemeenten weet niemand meer wie van huisuit hervormd of van huisuit gereformeerd was!
Verder: PKN-gemeenten die vanouds hervormd waren, beroepen vaak een dominee die van huisuit gereformeerd (of luthers) was.
Het omgekeerde komt - zij het in minder mate - ook voor.
Bedenk wel: de fusie van 1 mei 2004 kwam bepaald niet als een donderslag bij heldere hemel.
Het hele proces van 'Samen-op-Weg' heeft ruim 40 woestijnjaren geduurd, om precies te zijn: vanaf Pinksteren 1963!!!
In menige plaats in Nederland waren al ver voor 2004 'gefedereerde' gemeenten. Dat werden per 1 mei 2004 dus gefuseerde gemeenten.  

Overigens: wat betreft jouw opmerkingen over de vrijzinnigheid in de (vm.) NHK, nu PKN. Die is inmiddels bijkans een stille dood gestorven.
Maar heel weinig predikanten zullen zich nu nog afficheren als: 'vrijzinnig', nou ja de 'atheïst' ds. Hendrikse uit Middelburg-Zierikzee. Maar die ligt dan ook zwaar onder vuur.
Verder is het: 'bonds', 'confessioneel', 'evangelisch'.
Dus toch drie stromingen, maar ..... die hebben niets te maken met hervormd of gereformeerd zijn!

De door Gaitema genoemde groepering 'midden-orthodoxen', die een 'meerderheid' zou vormen, bestaat in de praktijk amper meer.
Welke predikant geeft zich vandaag nog voor midden-orthodox uit?  
Ik denk haast niemand!

Wel is er (althans onder predikanten) nu een nieuwe richting, die meer oog wil hebben voor het 'moderne' leven, de hedendaagse cultuur en maatschappelijke vraagstukken:
OGG (= 'Op Goed Gerucht')
Dus niet: OGG = 'Oud Gereformeerd'.  
Maar deze nieuwe richting (?) staat in de PKN toch wat aan de zijlijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2008, 04:57:18 pm door drentenaar »

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2008, 06:43:57 pm »

quote:

Promtus schreef op 11 augustus 2008 om 20:35:
Bedoel je de geschiedenis, zoals het ontstaan van de kerk of de verschillen in de leer?

Op papier waren er helemaal geen verschillen tussen wijlen de NHK en de GKv.
Beide beschikten over dezelfde belijdenisgeschriften.
In de praktijk kende de NHK echter meer 'rek' dan de GKv en men ging daar in de praktijk soepeler om met de kerkelijke tucht.
Vandaar ook dat de NHK een flinke 'rand' kende, de GKv amper.  
De principiële verschillen zaten echter veel meer in het kerkordelijke vlak.
De NHK had - kortweg gezegd - een top-down-structure, de GKv een bottom-up-structure.
Tenminste ... dat dacht men in de GKv!
De praktijk pakte vaak anders uit, dat leidde bijv. in 1967 tot een kerkscheuring,
waaruit de huidige NGK (Nederlands Gereformeerde Kerken) voort kwamen.
Die kenmerken zich pas echt door een bottom-up-structure.
Niks geen synode, deputaten of ander hiërarchisch gedoe.

Maar eh ... wat praten we over 'problems' van de laatste eeuw van het vorige millennium?
Momenteel liggen de kaarten gans anders.
Vorige week stelde de synodepreses van de PKN, ds. G. de Fijter, een 'bonder',
voor om een nationale synode te houden van álle protestanste kerken in Nederland,
dus inclusief de kleinere 'gereformeerde' kerken, de pinkster- en baptistenkerken
en - niet te vergeten - de christelijke migrantenkerken,
die bv. in de grote steden meer kerkgangers hebben dan de PKN en de GKv bij elkaar!  

Vanuit de GKv is er nog geen officiële reactie (vakantie?).
Eerste geluiden duiden er echter op dat dit idee niet zonder meer afgeschoten zal worden.
Zou ook onbegrijpelijk zijn voor een groot deel van de GKv-achterban.
M.a.w. : er is veel in beweging in kerkelijk Nederland.
In elk geval geen dood in de pot!
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 08:31:23 am door drentenaar »

Thom

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2008, 01:28:19 pm »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik snap dat de Nederlands Hervormde kerk officieel niet meer bestaat, maar er zijn hier en daar nog wel gemeenten die niet zijn opgegaan in de PKN, en waar ze nog op hele noten zingen, waar je raar wordt aangekeken als je als vrouw in een broek de kerk binnenstapt?
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2008, 01:38:47 pm »

quote:

drentenaar schreef op 12 augustus 2008 om 10:37:
[...]

Overigens: wat betreft jouw opmerkingen over de vrijzinnigheid in de (vm.) NHK, nu PKN. Die is inmiddels bijkans een stille dood gestorven.
Maar heel weinig predikanten zullen zich nu nog afficheren als: 'vrijzinnig', nou ja de 'atheïst' ds. Hendrikse uit Middelburg-Zierikzee. Maar die ligt dan ook zwaar onder vuur.

Wat versta je onder vrijzinnig dan? Ik sprak laats iemand die uit hoofde van z'n werk bij de hoogste regionen van de PKN op gesprek was en informeerde of bepaald evangelisatiemateriaal door de PKN verspreid zou kunnen worden.
Antwoord: U bedoeld evangelisatie m.b.t. tot Jezus? Dat doen we toch allang niet meer...........
Evangelie zonder Jezus die geprediktmag worden als Redder van zondaren lijkt me toch wel redelijk vrijzinnig.
Of is dat alleen maar de officiele top die zo denkt?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2008, 02:56:28 pm »

quote:

Thom schreef op 18 augustus 2008 om 13:28:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik snap dat de Nederlands Hervormde kerk officieel niet meer bestaat, maar er zijn hier en daar nog wel gemeenten die niet zijn opgegaan in de PKN, en waar ze nog op hele noten zingen, waar je raar wordt aangekeken als je als vrouw in een broek de kerk binnenstapt?
Dat zijn de hersteld Hervormde gemeentes. Er is een rechtspraak geweest om de naam Nederlands Hervormd te mogen hebben, omdat ze geloven dat ze de voorzetting zijn van de Nederlands Hervormde kerk, maar de rechter heeft bepaald dat dat niet het geval is. De Nederlands Hervormde kerk is volgens de rechter het deel dat meegegaan zijn in de PKN. Dus de naam is  'hersteld Hervormd' geworden. Deze komen uit de gereformeerde bond binnen de oude Nederlands hervormde kerk waarvan een deel is meegegaan met de PKN en een deel dus niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2008, 02:57:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2008, 02:51:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 augustus 2008 om 14:56:
Dus de naam is  'hersteld Hervormd' geworden. Deze komen uit de gereformeerde bond binnen de oude Nederlands hervormde kerk waarvan een deel is meegegaan met de PKN en een deel dus niet.

Verreweg de meeste geref. bonders (meer dan 90%!) zijn wel egaan naar de PKN. Degenen die nu de 'Hersteld Hervormde Kerk' vormen behoorden grotendeels tot de richting van het 'Gekrookte Riet' (bv. in Staphorst).
Dezen namen in wijlen de NHK al een heel geïsoleerde plaats in. Er is in de leer én in de uiterlijkheden (zwart!) veel gelijkenis met (Oud-)Gerformeerde gemeenten.

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2008, 02:56:14 pm »

quote:

Thom schreef op 18 augustus 2008 om 13:28:

Dit soort gemeenten kom je zeer zeker ook in de PKN nog wel tegen.
Bijv. in de Alblasserwaard!

drentenaar

• Bekijk profiel
GKV - NH?
« Reactie #11 Gepost op: september 01, 2008, 02:59:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2008 om 13:38:
[...]
Evangelie zonder Jezus die geprediktmag worden als Redder van zondaren lijkt me toch wel redelijk vrijzinnig.
Of is dat alleen maar de officiele top die zo denkt?

Merkwaardige ervaring!
De mijne is juist dat dat men aan 'de top' behoorlijk orthodox is.