Auteur Topic: Helaas  (gelezen 2145 keer)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Helaas
« Gepost op: augustus 12, 2008, 09:49:44 am »
Ik ben lange tijd niet op het GKV-forum geweest.
De reden om dit forum toentertijd niet meer te bezoeken
was het gevoel dat het forum voor een elite-clubje van GKV-ers
bedoeld was/is.

Als ik een discussie startte, werd er nauwelijks of afkeurend gereageerd werd omdat het niet in de discussiestijl van het elite-clubje paste.

Ik hoop dat in de komende weken dit gevoel gaat verdwijnen.......

Ik heb het gevoel dat er in de loop der jaren er meer posters zijn voorgegaan die de pijp aan Maarten hebben gegeven.

Beterschap?
Een discussie is als een boot

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2008, 10:12:17 am »
Welkom, als PKN-er heb ik het volgehouden, jij vast ook wel ;)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2008, 12:53:17 pm »
Bij mijn weten posten hier niet alleen GKV-ers.
Een elite clubje van GKV-ers ervaar ik niet hier. Van mij mogen er wel wat meer GKV-ers meedoen zelfs. :)
(Ik ben zelf trouwens geen GKV-er)
Ik zou je willen aanmoedigen gewoon weer te starten met discussieren/meediscussieren en topics te starten als je het ergens over wilt hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Promtus

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2008, 07:03:16 pm »
Volgens mij zijn hier juist heel weinig GKV`ers te vinden. Vroeger was dat wel anders, toen had je ellenlange discussies over de GKV, die ouwe tijd dat het ND nog quote uit dit forum.

Wat vaak het geval is dat er groepen andersdenkenden voorbij komen, erg veel topics openen over hun ideeën en dat dat op den duur eentonig wordt. Maargoed, het blijft leerzaam om het te volgen.

Divinespark

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2008, 07:17:04 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 12 augustus 2008 om 09:49:
Als ik een discussie startte, werd er nauwelijks of afkeurend gereageerd werd omdat het niet in de discussiestijl van het elite-clubje paste.
Hmm de indruk van een elite-clubje heb ik niet zo erg, maar men houdt hier wel van een discussie heb ik gemerkt. Dat kan afkeurend overkomen maar ik heb nog wel de indruk dat men het naar beste weten doet, ook het oneens zijn met elkaar.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2008, 08:58:12 pm »
Ik ben eens geschrokken van een in mijn ogen lief jongetje die net op de gereformeerde middelbare school zat. Hij had het erover dat ze een klasgenote met z'n allen in de hoek hadden gepraat. Dat gebeurt wel vaker natuurlijk en niet alleen op gereformeerde scholen en zelfs zal het wel bij de ontwikkeling horen... Maar ik schrok van wat hij uitstraalde terwijl hij het zei: hij leek er vanuit te gaan dat het een ander de hoek in kunnen praten een hoog doel was. Het leek alsof je daarin oefenen een heel belangrijke plek juist op die school had.

Ik schrok omdat het ons een spiegel voor kan houden. Hoewel er veel veranderd is en veel verandert in de gereformeerde wereld, kan het zijn dat deze gesprekssfeer toch onbewust wordt doorgegeven aan volgende generaties. Zelfs aan hele lieve jongetjes.

Ik zie dat hier gelukkig heel vaak niet, maar soms wel...

Verder denk ik dat er verschillende redenen zijn waarom het gkv forum wat elitairs heeft.
- mensen die een afkeer van elitegroepjes hebben komen hier niet zo gauw. Ze komen gelukkig wel, maar niet in zo grote getale zodat ze niet echt de sfeer kunnen veranderen, hoe graag ze dat ook zouden willen.
- het is niet alleen de manier van discussieren die wat elitairs (hoewel neem ik aan niet bewust nagestreefd) uitstraalt, maar ook de wat formele vormgeving van dit forum.
- het wordt gewaardeerd dat er over vaak belangrijke onderwerpen zo uitvoerig en nauwkeurig en met veel kennis van zaken wordt gesproken, maar het gevaar is dat dit de onuitgesproken norm wordt. Wel eens veroorzaakt door denigrerende opmerkingen van forumleden als het niveau een keer wat minder hoog is, dat valt volgens mij niet te ontkennen, maar ook doordat het mensen kan afschrikken mee te doen al voordat ze het geprobeerd hebben.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

markopc

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2008, 09:31:31 pm »
Ik heb maar vier of vijf maandjes op dit prikbord gelezen (na begon ik het Nederlands te leren). Ik ben ook niet een van de GKv leden. Tevens heb ik slechts een keer ontmoeting gehad met een van de GKv mensen.  Mijn ervaring is alleen met zuster-kerken in de Verenigde Staten.  

Maar ik weet daaruit dat dit forum geen gereformeerd eiland is.  Verre van dat.  Het lijkt, zover als je wil, meer op een geopende snelweg met gereformeerde verkeersborden en een paar politie.

Mark
vergive het nederengels

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2008, 10:34:28 pm »

quote:

markopc schreef op 12 augustus 2008 om 21:31:
Ik heb maar vier of vijf maandjes op dit prikbord gelezen (na begon ik het Nederlands te leren). Ik ben ook niet een van de GKv leden. Tevens heb ik slechts een keer ontmoeting gehad met een van de GKv mensen.  Mijn ervaring is alleen met zuster-kerken in de Verenigde Staten.  

Maar ik weet daaruit dat dit forum geen gereformeerd eiland is.  Verre van dat.  Het lijkt, zover als je wil, meer op een geopende snelweg met gereformeerde verkeersborden en een paar politie.

Mark
Hé, je nederlands klinkt mooi. Jij leert het langzaam. Ik leer het langzaam af. (dit forum is zowat de enige plaats waar ik nederlands schrijf.)

markopc

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2008, 12:33:40 am »
Ik zou eraan willen toevoegen dat ik vind de forum leden vaak genereuze zijn.

Mark
vergive het nederengels

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:17:32 am »
ik hou het graag simpel en in gesprekstaal die iedereen kan begrijpen, oordelen is makkelijk begrip opbrengen vaak een stuk moeilijker

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2008, 02:19:59 pm »
Bedankt voor jullie reacties.
Een discussie is als een boot

drentenaar

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2008, 04:50:45 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 13 augustus 2008 om 10:17:
ik hou het graag simpel en in gesprekstaal die iedereen kan begrijpen,
oordelen is makkelijk, begrip opbrengen vaak een stuk moeilijker
Dat betekent dus ook dat postings niet altijd simpel gehouden kunnen worden.
Het komt immers dán juist aan op de goede nuance!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 05:40:56 pm door drentenaar »

Divinespark

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:59:58 pm »
Ik heb niet zozeer de indruk dat het forum uit elitaire mensen bestaat, niet in de zin van "bekakt" of zo, maar dat een discussie soms heel wat theologische kennis vergt, in de ogen van een leek. Dat gepluis in wat er precies in welk bijbelcitaat staat en zo. Ik kan me voorstellen dat dat niet elke topic iedereen hierdoor aanspreekt. In de gereformeerde kerk waar ik in mijn jeugd naartoe ging viel me overigens ook al op dat de bakkers, slagers en bouwvakkers met hun gezinnen volledig ontbraken. Alle gezinnen hadden kinderen met atheneüm of gymnasium, het plebs was afwezig, terwijl het juist de bedoeling is van het christendom is dat alle lagen van de bevolking zich er in kunnen vinden. Hoe studeerderiger het wordt, hoe meer een gereformeerde kerk automatisch de mensen wegjaagt naar de evangelische types gemeentes. Een gereformeerd forum is daar plm. een afspiegeling van.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 06:00:40 pm door Divinespark »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:19:41 pm »
wauw, ik heb tot nu toe 30 jaar bijna altijd op minimum in komen gezeten en dan leef je in een andere wereld denk ik, dat zegt niet dat ik niet weet waar ik over praat maar op een ander niveau niet in de negatieve zin ik zie het niet als kak maar het voelt kouder aan afstandelijker terwijl het voor jullie normaal is, net als jullie natuurlijk normen en waarden alleen voor mij is dit beter zou ook zwaar gefrustreerd worden in de politiek al zou ik soms graag he

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2008, 01:08:54 am »

quote:

Divinespark schreef op 13 augustus 2008 om 17:59:
Ik heb niet zozeer de indruk dat het forum uit elitaire mensen bestaat, niet in de zin van "bekakt" of zo, maar dat een discussie soms heel wat theologische kennis vergt, in de ogen van een leek. Dat gepluis in wat er precies in welk bijbelcitaat staat en zo. Ik kan me voorstellen dat dat niet elke topic iedereen hierdoor aanspreekt. In de gereformeerde kerk waar ik in mijn jeugd naartoe ging viel me overigens ook al op dat de bakkers, slagers en bouwvakkers met hun gezinnen volledig ontbraken. Alle gezinnen hadden kinderen met atheneüm of gymnasium, het plebs was afwezig, terwijl het juist de bedoeling is van het christendom is dat alle lagen van de bevolking zich er in kunnen vinden. Hoe studeerderiger het wordt, hoe meer een gereformeerde kerk automatisch de mensen wegjaagt naar de evangelische types gemeentes. Een gereformeerd forum is daar plm. een afspiegeling van.
Dat is inderdaad wel waar ja. Ik komt uit een gereformeerd arbeidersgezin. We zijn dat nog. Mijn vader is timmersman, ik ben polijster in een fabriek, maar wat je vooral ziet bij ons in de kerk dat de meeste dames van mijn leeftijd Pabo hebben gedaan en kinderjuf zijn geworden en mannen tot juist eerder de middenstand (mavo/havo) niveau zijn. Juist de meest inteligente (atheneüm) en de lage niveaus zijn er inderdaad met een stuk minder. Ik ben vandaag trouwens nog bij een overtuigd hervormde bakker geweest van wie de kinderen op de Youth for Christ zitten en VMBO-leerlingen zijn. Maar kom je in een evangelische gemeente, dan zie ik veel meer mensen van VMBO niveau. Het gewone volk is uit de kerken waar de preken op hoog niveau zijn inderdaad veelal weg.
Een nieuwe start is een nieuw begin

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #15 Gepost op: augustus 14, 2008, 08:55:24 am »
ik denk dat het om het hart gaat, god kijkt niet wie of wat je in de maatschappij bent maar wie wat je in het geloof bent, en voor een ander, de spreektaal heeft daar weinig mee te maken je kan het zo duur en ingewikkeld maken als je wilt daarom bv geloven als een kind, uit sommige preken voelde ik geen liefde maar eerder afstand, als je met passie preekt breng je dat ook over uiteindelijk gaat het dan om het woord, wat voor een ieder duidelijk moet worden gemaakt, ik zie het verschil niet als slecht, dat ik bv altijd op laag niveau financieel heb geleefd heeft mij heel dicht bij god gebracht minder afleiding, en met beide benen op de grond

markopc

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2008, 03:13:02 am »
volgens Divinespark:

quote:

Hoe studeerderiger het wordt, hoe meer een gereformeerde kerk automatisch de mensen wegjaagt naar de evangelische types gemeentes ...

Ik weet niks over Nederland, maar mijn indruk in de Verenigde Staten is iets heel anders.  Als iemand heeft onvrede bij de vanouds kerken dan is het niet omdat de prediking te moeilijk is - dat zou wel verheven worden.   Nee, de uitleg ligt ergens lager, zoals, de muziek is in de mode of is het niet, de kleed is van nou of niet, hebben ze trendy politiek of niet.  Het "Het", die mensen het over hebben, is op nu een gevoel, niet meer een leer.

De oud gereformeerde geloofsbelijdenis overtreedt de eis van onze tijd dat in strijd is met trouwheid van enig beeld, die gaat niets akkoord met geleerde geloof.  Dit is de reden van vandaag voor katholiek-haat bijvoorbeeld: omdat de Katholieke Kerk is over iets overtuigd.  Hetzelfde geldt voor de oud gereformeerde wijze van leven en van belijdenis.

De vijand van vandaag is de waarheid van gisteren.  Mensen denken dat onze tijd is een heel andere wereld dan de vroegere.  Ze zijn doodsbang over vaste zekerheid.  Iedereen stroomt naar de berg van de hoog en machtig, eeuwige veranderende Nu.  

Helaas.

Mark
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2008, 10:36:09 am door markopc »
vergive het nederengels

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2008, 11:52:30 am »
Ik denk het ook en vind ook dat dat niet goed is.

Maar het is wel goed om te bedenken dat het een reaktie kan zijn op een verkeerde manier van omgaan met de vaste waarheden van het geloof.

Verder hoeft het niet zo te zijn dat de stelling van Divinespark niet geldig is, het kan ook allebei waar zijn. En dat bedoel ik gewoon 'nuchter', niet om modern te zijn in de zin van: alles kan waar zijn naast elkaar.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

markopc

• Bekijk profiel
Helaas
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2008, 01:38:08 pm »
Het verschil lijkt afhankelijk van wat de "verkeerd" betekende: "oud", of "ten onrechte"? We moeten voor correcties gaan zoeken (nam antiquitas sine veritate vetustas erroris est: traditie zonder waarheid is maar een oude dwaling - Cyprian 74e Brief).  Maar de "oude", per se, betekent niet "dwaling", net zo min als "nieuwe": "verbeterde", of  "ongeletterde" of "naïef": "open voor de waarheid".
« Laatst bewerkt op: september 03, 2008, 08:09:57 pm door markopc »
vergive het nederengels