Auteur Topic: gkv versus gg  (gelezen 13785 keer)

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Gepost op: mei 13, 2008, 11:47:53 pm »
Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?
Wie kan mij die duidelijk en helder maken?
Bedoeling hiervan is geen discussie maar helder en overzichtelijk krijgen van de overeenkomsten en de verschillen.
Alvast bedankt!
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2008, 09:11:10 am »
De gergem en de gkv hebben beiden dezelfde belijdenissen.
De gergem is meer mystiek en de gkv is meer rationeel.

Alja

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2008, 03:57:58 pm »
Wat bedoel je met mystiek?
<><

Pinkeltje

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2008, 05:53:46 pm »
Ik heb het idee dat ze in de GG meet waarde hechten aan het "gevoel" dat je hebt als je gelooft. Bij de GKV is het geloven met verstand iets meer op de voorgrond. Bij de GKV lijken er ook meer mensen uitverkoren te zijn dan in de GG. Ook de "toegangseisen" voor het avondmaal verschillen: bij de GG moet je bekeerd zijn voordat je aan mag schuiven, bij de GKV mag je als je belijdenis gedaan hebt en je serieus hebt voorbereid op het avondmaal, aanschuiven.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2008, 08:32:34 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 15 mei 2008 om 17:53:
Ik heb het idee dat ze in de GG meet waarde hechten aan het "gevoel" dat je hebt als je gelooft. Bij de GKV is het geloven met verstand iets meer op de voorgrond.

Dat klopt wel min of meer. 'Gergemmers' noemen dat alleen niet 'gevoel' (of 'mystiek' zoals hierboven genoemd) maar 'bevinding'.

quote:

Bij de GKV lijken er ook meer mensen uitverkoren te zijn dan in de GG.

Je bedoelt te zeggen dat in de GKv meer mensen erop vertrouwen dat ze uitverkoren zijn dan in de GG, neem ik aan?

quote:

Ook de "toegangseisen" voor het avondmaal verschillen: bij de GG moet je bekeerd zijn voordat je aan mag schuiven, bij de GKV mag je als je belijdenis gedaan hebt en je serieus hebt voorbereid op het avondmaal, aanschuiven.

Nu maak je een schijn-tegenstelling. Alsof belijdenis doen en je serieus voorbereiden op het avondmaal niets met bekering te maken hebben...  8)7
Het punt is veel meer dat mensen in de GG veel minder dan in de GKv zékerheid ervaren over hun geloof, hun bekering en hun uitverkoren-zijn. Omdat daar o.m. verkondigd wordt dat je verschillende 'stadia' in je geloof hebt moeten doorlopen en dúidelijk een bekeringsverhaal over Gods ingrijpen in je leven zou moeten kunnen vertellen.
In de GKv geloven ze niet dat de Bijbel dat zo leert en zeggen ze dus in feite dat de GG de lat om genade te ontvangen te hoog legt.

Zie ook GG op Wiki.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2008, 12:08:48 am »

quote:

Alja schreef op 15 mei 2008 om 15:57:
Wat bedoel je met mystiek?

Mystiek noemde ik het maar misschien zegt bevindelijk je wat meer ?? meer op ervaring gericht eigenlijk.
Oftewel bepaalde theologische termen hebben een wat andere invulling of betekenis, tussen gergem en gkv.

Alja

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2008, 09:27:15 pm »

quote:

Mystiek noemde ik het maar misschien zegt bevindelijk je wat meer ??
:ja:
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2008, 09:27:52 pm door Alja »
<><

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2008, 01:55:12 pm »
Is dit het enige wat er over de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de Ger.Gemeente en die van de GKV te zeggen valt?
Een discussie is als een boot

Thorgrem

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2008, 02:18:28 pm »

quote:

cyber schreef op 15 mei 2008 om 09:11:
De gergem en de gkv hebben beiden dezelfde belijdenissen.
De gergem is meer mystiek en de gkv is meer rationeel.
Als dat het verschil is dan lijkt het me dat ze prima samen kunnen gaan. Ik zie namelijk niet in waarom men binnen dezelfde kerk niet verschillende nadrukken kan leggen.

Divinespark

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2008, 08:36:18 pm »
Zijn er dan GG mystici die hun bevindingen hebben beschreven in een publicatie? Ben ik zeer benieuwd naar. En ook wat voor soort reacties die mensen dan krijgen.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2008, 09:08:49 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 22 oktober 2008 om 13:55:
Is dit het enige wat er over de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de Ger.Gemeente en die van de GKV te zeggen valt?

Hoe uitgebreid wil je het hebben ?

De Reformatie;

De Katholieke Kerk
De Luthersen
Nederduits Gereformeerde kerken.
De wederdopers

De Lutherse kerk:
een scheuring in 1791
 - in Evangelisch Lutherse kerk en de Lutherse kerk
- ze zijn weer samengegaan in 1952
- nu PKN

De Wederdopers;
drijfende kracht in Nederland Menno Simonszoon - ex priester, nog herkenbaar in de mennonieten die geëmigreerd zijn naar Amerika en Brazilië etc.
Diegenen die in Nederland bleven werden de - Doopsgezinde broederschap.

Nederduits Gereformeerden:
- Arminius versus Gomarus
Hun meningsverschil stond hoog op de agenda van de Nationale Synode te Dordrecht

J Coccejus versus G. Voetius ~~ begin Nadere Reformatie ± 1625

Rationalisme versus Piëtisme en Methodisme

1816 Nederlands Hervormde Kerk

~~ Reveil; een beweging van/voor christelijke barmhartigheid.

1834 Afscheiding Hendrick de Cock

Daarna
chr. afgescheiden gemeenten en Geref kerk onder het kruis

de chris. afgescheiden gemeenten werden later de  Gereformeerde kerk ± 1892 nu PKN

Gereformeerde kerken onder het kruis;
1837 Ds Ledeboer scheid zich af en worden ledeboerianen genoemd
1907 Ds G H Kersten (ook oprichter van de SGP) scheid zich af van de ledeboerianen ~~ word de Gereformeerde Gemeenten in Nederland de anderen worden Oud - Gereformeerden in Nederland.
1950 Ds C Steenbok scheid zich af ~~ Gereformeerde Gemeenten
1980 weer een scheuring maar er word weer toenadering gezocht, vandaag de dag.

Er valt nog veel meer over te zeggen maar in dit verband hou ik hier maar bij.

De Gergem en de Katholieken en de Gereformeerden hebben als overeenkomst de kerkvaders, Augustinus e.a. tot de reformatie.
De Gergem is meer de kant van Voetius de nadere Reformatie en de Puriteinen en de schotse vaderen en van Nederlandse bodem Cromrie b.v. opgegaan - zij worden de oudvaders genoemd.
http://www.oudvaders.nl/
http://www.derokendevlaswiek.nl/index.html target=HERVORMERS_OUDVADERSHERVORMERS_EN_OUDVADERS.html
of hier
http://www.iclnet.org/pub...ext/nederlandse/home.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gisbertus_Voetius

Deze oudvaders vind je niet zo prominent bij de gereformeerden terug, zei hebben b.v Abraham Kuyper als boegbeeld gehad en de vrijgemaakten hadden Klaas Schilder en Greijdanus.

Verschil in de leer is er, interpretatie verschillen uiteraard van de bijbel en de gezamenlijke belijdenissen.
Verschil in de invulling van de zondag de kleding enz. en wanneer je bekeerd bent en aan het Avondmaal gaat.
De Gergem legt meer de nadruk op de zondigheid van de Mens dan de GKV, 3 stappen moet men doorlopen, ellende - verlossing - dankbaarheid,  om te beseffen wie men is en of men wedergeboren is ook word het aanbod van genade erg benadrukt want het is niet voor iedereen terwijl de GKV hierin meer ruimer denkt en leert.

Dis is in vogelvlucht en in het geheel niet compleet.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2008, 09:12:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 oktober 2008 om 14:18:
[...]

Als dat het verschil is dan lijkt het me dat ze prima samen kunnen gaan. Ik zie namelijk niet in waarom men binnen dezelfde kerk niet verschillende nadrukken kan leggen.

nou,laat ik het zo zeggen,

De RKK is een eenheid in verscheidenheid.
De Gereformeerden willen eenheid in eenheid. een moeilijk probleem dus.

ik heb geen oplossing ervoor.

Thorgrem

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2008, 09:24:48 pm »

quote:

cyber schreef op 22 oktober 2008 om 21:12:
[...]

nou,laat ik het zo zeggen,

De RKK is een eenheid in verscheidenheid.
De Gereformeerden willen eenheid in eenheid. een moeilijk probleem dus.

ik heb geen oplossing ervoor.

Een oplossing zal waarschijnlijk nog lang op zich wachten ook al reiken we het hier kant en klaar aan. ;)

De PKN wil ook een eenheid in verscheidenheid zijn, en dat lukt ze volgens mij best. Zoiets zou ook voor de GKv en GG kunnen lijkt mij. Het zal wat moeite kosten, maar het brengt de eenheid wel een stapje dichterbij.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2008, 09:36:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 oktober 2008 om 21:24:
[...]

Een oplossing zal waarschijnlijk nog lang op zich wachten ook al reiken we het hier kant en klaar aan. ;)

hahaha ja precies, maar we kunnen een poging wagen ;)

quote:

De PKN wil ook een eenheid in verscheidenheid zijn, en dat lukt ze volgens mij best.
Maar ook dat leverde weer een scheuring op en hebben we de Hersteld Hervormde kerk nu erbij.

quote:

Zoiets zou ook voor de GKv en GG kunnen lijkt mij. Het zal wat moeite kosten, maar het brengt de eenheid wel een stapje dichterbij.

Ja, zucht, ik help het je hopen maar soms lijkt het wel of het eenheidsdenken in de genen zit bij de gereformeerden, en dat de eenheid in verscheidenheid een paar bruggen te ver is.

Misschien tijd voor een gereformeerde Paus, voor eenheids bevordering  O-)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2008, 09:42:21 pm »
Ik heb ooit na het lezen van een boek van J.Kamphuis begrepen dat je meer de ger. gemeente leerstellingen kunt vergelijken met de leerstellingen over de doop van de synodale kerk op het moment dat de vrijgemaakten daar niet meer aan wilden vasthouden. Het zouden als leerstellingen tegenpolen zijn maar ze zouden allebei geen recht doen aan de dynamiek van het levende verbond van God met de mens. Maar kan ik niet naar boven halen in mijn herinnering. Het boek heet trouwens: een eeuwig verbond.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

michielk

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #15 Gepost op: oktober 23, 2008, 10:24:44 am »

quote:

Thorgrem schreef op 22 oktober 2008 om 14:18:Als dat het verschil is dan lijkt het me dat ze prima samen kunnen gaan. Ik zie namelijk niet in waarom men binnen dezelfde kerk niet verschillende nadrukken kan leggen.
Wat Cyber als eerste reactie schreef is eigenlijk vanaf buiten bekeken wel het verschil. De Ger Gem zoeken naar bevinding en een stukje geloofsbeleving, de mystiek zoals jij die kent vanuit de RKK. Beide hebben nog een verschil in leer met betrekking tot de doop en de uitverkiezing en gaat de Ger Gem meer uit van de zondige mens en minder vanuit de genade van verlossing.

Alja

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #16 Gepost op: oktober 23, 2008, 10:26:51 am »
ondanks dat de GerGem en de GKv hetzelfde belijdenisformulier gebruiken, doen GerGemmers belijdenis van de waarheid en GKv'ers belijdenis van hun geloof.
't Schijnt een groot verschil te zijn. Mijn vriendin (gedoopt in de GerGem) legt het altijd uit als: Binnen de GKv belijden mensen dat ze het gelòven. Dat het geloof een deel van henzelf is geworden.
Bij de GerGem belijden mensen dat het waar is, maar dat ze het nog niet eigen hebben gemaakt. Dat komt pas als ze een zekerheid hebben ervaren (zo'n ervaring). Ik heb laatst gehoord van een GerGemmer dat hij het meemaakte op 50-jarige leeftijd ofzo. Oftewel: allang belijdenis gedaan, maar nu pas de zekerheid.
<><

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #17 Gepost op: oktober 23, 2008, 03:48:58 pm »
Wat zo vaak het geval is, geldt ook hier: GerGem en GKV hebben dezelfde belijdenisgeschriften,
maar de 'cultuur'  van beide groeperingen loopt zeer ver uiteen.

De GerGem zal zich wat betreft die 'cultuur' veeleer aangetrokken voelen tot de Hersteld Hervormde Kerk, of de rechtervleugel van de PKN dan tot de GKv.
Die cultuur komt o.a. naar voren in 'gewaad, in gelaat en in  gepraat'.
Bij de GerGem is 'ingetogenheid' troef!
(De zgn. zwarte kousenkerken, al dragen de meisjes er witte sokjes!)
Vrouwen dragen tijdens de (langdurige!) kerkdiensten een hoofddeksel!)

Ook in politieke zin zijn er verschillen: een GKv-er stemt doorgaans ChristenUnie, soms CDA;
een GerGemmer vindt zijn politiek tehuis doorgaans bij de SGP!

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #18 Gepost op: oktober 23, 2008, 04:00:19 pm »
Nog ff een aanvulling:
Hoewel er leerstellig feitelijk geen verschil is tussen GerGem en GKV, zijn er wel accentverschillen!
Kernwoorden in de belijdenisgeschriften (3FvE) zijn 'verbond' en 'uitverkiezing'.

Je zou kunnen zeggen dat bij de GKv het accent ligt op het 'verbond', ('sinds mijn doop ben ik een kind van God, hoera').

Bij de GerGem ligt de nadruk eerder op de 'uitverkiezing!
('Kind van God? Dat staat nog te bezien, ik moet wel uitverkozen zijn').

Praktisch betekent dit dat een GKv-er optimistischer én activistischer in het leven staat;
een GerGemmer meer afwachtend en lijdelijk!

Thorgrem

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #19 Gepost op: oktober 23, 2008, 04:04:30 pm »
Jeetje wat een verschillen. Is er ook een boek in de serie voor dummies? Zoiets als "protestantisme voor dummies"? Dat is een verhelderende serie boeken, wellicht dat die het inzichtelijk kunnen maken voor mij.

cyber

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #20 Gepost op: oktober 23, 2008, 05:36:13 pm »
nee, helaas geen boek voor dummies, voorzover ik weet, wel dit

Dr K. van der Zwaag heeft er een boek overgeschreven

Afwachten of verwachten

het is wel goed leesbaar maar het is wel een pil van zo'n 1000 pagina's.
Hij heeft het geschreven vanuit bewogenheid en zorg omdat hij zijn kerk, de gergem, meer en meer een vormendienst waarnam, het is hem niet in dank afgenomen.

Zijn website
http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm

ps: bij mij in safari lopen in de linkse en de rechtse balk de woorden door elkaar.

rkdiak

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #21 Gepost op: oktober 23, 2008, 09:06:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 oktober 2008 om 16:04:
Jeetje wat een verschillen. Is er ook een boek in de serie voor dummies? Zoiets als "protestantisme voor dummies"? Dat is een verhelderende serie boeken, wellicht dat die het inzichtelijk kunnen maken voor mij.

GerGem zit dichter bij de Karmel, GKv zit dichter bij de FSSPX.

Helder genoeg? :+
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2008, 09:09:45 pm »

quote:

rkdiak schreef op 23 oktober 2008 om 21:06:
[...]

GerGem zit dichter bij de Karmel, GKv zit dichter bij de FSSPX.

Helder genoeg? :+

Maar de FSSPX is kett... lama ;)
Ik snap het toch vind ik het bijzonder jammer dat er niet wat meer eenheid is in het Protestantisme.

rkdiak

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #23 Gepost op: oktober 23, 2008, 09:15:32 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 oktober 2008 om 21:09:
[...]

Maar de FSSPX is kett... lama ;)
:+

quote:

Ik snap het toch vind ik het bijzonder jammer dat er niet wat meer eenheid is in het Protestantisme.
Tsja, ik weet niet eens zeker of er zo weinig eenheid is in het protestantisme. Onze afgescheiden broeders verenigen zich op een bredere basis dan wij, en dus is er meer reden tot afscheiding. Maar ik weet niet zo zeker of zij verdeelder zijn dan wij, in diepste wezen.
So sue me!

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #24 Gepost op: oktober 23, 2008, 10:12:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 oktober 2008 om 21:09:

In feite zouden zowel de GKv als de GerGem zonder problemen deel kunnen uitmaken van de PKN!
Niet voor niets is een flink deel van het predikantencorps van de PKN afkomstig uit één van deze beide kerken!

De (vm.) Ned. Herv. Kerk trok flink wat 'nieuwe' aanwas uit de GerGem, (o.a. dr. B. Plaisier!)
de (vm.) Geref. Kerken telden nogal wat ex-vrijgemaakten!
Het waren/zijn zeker niet de 'zwakste' predikanten uit de 'afgescheiden' kerken die een ruimer sop kozen!

Omgekeerd telt de GerGem. niet één predikant die afkomstig is uit de GKv!
Wat betreft de GKv: prof. dr. van de Pol (Kampen) is van huisuit GerGem.
Dan heb je het - dacht ik - wel gehad!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #25 Gepost op: oktober 23, 2008, 11:36:09 pm »

quote:

drentenaar schreef op 23 oktober 2008 om 22:12:
[...]

In feite zouden zowel de GKv als de GerGem zonder problemen deel kunnen uitmaken van de PKN!
Niet voor niets is een flink deel van het predikantencorps van de PKN afkomstig uit één van deze beide kerken!

De (vm.) Ned. Herv. Kerk trok flink wat 'nieuwe' aanwas uit de GerGem, (o.a. dr. B. Plaisier!)
de (vm.) Geref. Kerken telden nogal wat ex-vrijgemaakten!
Het waren/zijn zeker niet de 'zwakste' predikanten uit de 'afgescheiden' kerken die een ruimer sop kozen!

Omgekeerd telt de GerGem. niet één predikant die afkomstig is uit de GKv!
Wat betreft de GKv: prof. dr. van de Pol (Kampen) is van huisuit GerGem.
Dan heb je het - dacht ik - wel gehad!

Wij hebben een predikant die van huis uit christelijk gereformeerd is en nu PKN is dus, al is hij wel van alle predikanten het meest vrije gebleken grappig genoeg.

In de PKN hebben ze ook een visie op kerk zijn waardoor je deze sterke verschillen ziet. Namelijk het streven dat niet de synode bepaald hoe de kerk is maar de kerkganger bepaald hoe de kerk is. De kerk moet niet van bovenaf opgelegd worden en gevormd worden, maar door gedrevenheid van onderop vorm krijgen. Het moet het werk zijn van de gemeenteleden zelf, dus wordt er door de synode deze bewegingsvrijheid bewust gegeven om zo ruimte te bieden voor de kerkgangers om zich te kunnen ontwikkelen binnen de plaatselijke gemeente en zo samen met de andere gemeenteleden zelf de gemeente te vormen naar eigen identiteit.  Ook er van uitgaande dat ook synodeleden maar mensen zijn en fouten kunnen maken die door gemeenteleden zelf kunnen verbeterd worden. De top moet die bewegingsvrijheid niet in de weg staan is de overtuiging maar op alle mogenlijke manieren de Geest van God de ruimte bieden zijn gang te gaan in de plaatselijke gemeente. Als er ingegrepen moet worden dan liever door de kerkenraad en nog liever door vermanende gemeenteleden dan van bovenaf is de bedoeling. Dat heeft meer effect. Als iemand die je persoonlijk kent dat doet laat dat meer indruk achter dan wanneer de synode het je oplegt. Ook als iemand die je persoonlijk kent vanuit bewogenheid met je het geloof deelt heeft het meer invloed dan wanneer een bepaalde leer je dat wil opleggen. Vandaar die enorme ruimte dat de PKN wil bieden, zodat gaande weg de gemeenteleden zelf de kerk zullen vormen in vertrouwen op onze Heer.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2008, 11:41:54 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ephesian

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #26 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:36:45 am »
En in de Ger. Gem. wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de Statenvertaling en de Psalmen 1773 (sommigen Datheen).
Men heeft zich ook bij voorbaat al uitgesproken tegen de Herziene Statenvertaling.
Op zich een andere discussie, maar het geeft wel een verschil in denkwijze aan.
Inzicht is belangrijker dan kennis

JoCa

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2008, 10:22:02 am »
Het is goed om je uit te spreken over dit soort zaken. Toch, zo leert althans het verleden, dat samengaan nauwelijks bespreekbaar lijkt. Sterker nog, het heeft eerder tot scheuring geleid. Je zou de reden van het niet slagen ook eens moeten bekijken vanuit puur menselijk handelen. Zijn wij wel bereid tot samengaan? Houden we liever niet vast aan 'onze' signatuur ondanks dat de praktijk vaak zo duidelijk uitwijst dat we goed samen zouden kunnen? Het gevoel van: Wij geven onze kerk niet op - stel je voor dan anderen..... (en vul maar in).

Dat is iets wat mij vaak bezig houd in dit soort discussies.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #28 Gepost op: oktober 25, 2008, 01:44:09 pm »

quote:

Ephesian schreef op 24 oktober 2008 om 00:36:
En in de Ger. Gem. wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de Statenvertaling en de Psalmen 1773 (sommigen Datheen).
Men heeft zich ook bij voorbaat al uitgesproken tegen de Herziene Statenvertaling.
Op zich een andere discussie, maar het geeft wel een verschil in denkwijze aan.
Och, wacht nog 500 jaar en hun leden kunnen hun bijbel niet meer lezen, dat vindt ik ook lachwekkend aan oosterse orthodoxe kerken waar in talen de liturgie gespoken wordt die niemand nog verstaan kan. In Almelo hebben we zo'n kerk. De Armeens Apostolischen. Geen idee hebben de mensen wat er gesproken wordt in het oer-Aramees, maar ja het is en blijft een heilige taal.

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #29 Gepost op: oktober 25, 2008, 01:50:47 pm »
Dit geldt in feite ook voor de Syrisch-Orthodoxe Kerk, die in Twente een aantal parochies kent, en een groot kerkelijk centrum (voor het bisdom, seminarie en klooster) bij Glane. De mensen zelf spreken Turks, Arabisch, Nederlands of Duits, maar in de kerk is het Oud-Syrisch gangbaar. Bijna niemand (misschien alleen de bisschop?) die het begrijpt!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #30 Gepost op: oktober 25, 2008, 06:17:01 pm »

quote:

drentenaar schreef op 25 oktober 2008 om 13:50:
Dit geldt in feite ook voor de Syrisch-Orthodoxe Kerk, die in Twente een aantal parochies kent, en een groot kerkelijk centrum (voor het bisdom, seminarie en klooster) bij Glane. De mensen zelf spreken Turks, Arabisch, Nederlands of Duits, maar in de kerk is het Oud-Syrisch gangbaar. Bijna niemand (misschien alleen de bisschop?) die het begrijpt!
Dat is eigenlijk vragen om een reformatie.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #31 Gepost op: oktober 25, 2008, 07:19:23 pm »
Je kunt het ze voor gaan stellen, maar hebt wel respect voor ze: ze zijn de oudste kerk en weten dat. Jammer dat er niet veel contact is tussen hen en ons, wie die ons dan ook moge zijn.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #32 Gepost op: oktober 25, 2008, 08:49:03 pm »

quote:

mirt schreef op 25 oktober 2008 om 19:19:
Je kunt het ze voor gaan stellen, maar hebt wel respect voor ze:
ze zijn de oudste kerk en weten dat.

Dat klopt inderdaad, mirte, deze kerk staat - historisch bekeken - heel dicht bij de kerk van de apostelen!
Ik heb ooit een scriptie geschreven over deze kerk.

Ergens (maar waar en wanneer?) moet er op dit Forum nog een topic over de Syrisch-Orthodoxe kerk rondzwerven.

drentenaar

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #33 Gepost op: oktober 25, 2008, 09:21:46 pm »
Ik heb nog eens na zitten denken over de relatie GKv en GerGem
(kun je nagaan hoe geschift ik ben,  O-) )

Maar GerGemmers en GKV-ers komen elkaar in de praktijk van alledag niet zoveel tegen.
Hun 'verspreidingsgebied' is gewoon heel anders.

De Gg is zeer ruim vertegenwoordigd in de zgn. Biblebelt of Bijbelgordel, die dwars over ons land loopt van Zeeland, via Goeree-Overflakkee, Alblasserwaard, Utrechtse Heuvelrug, Betuwe, Veluwe met enkele uitlopers naar Overijssel (Rijssen, Staphorst).
In dezelfde regio zijn ook de Hersteld-Hervomden en de Geref. Bondsrichting binnen de PKN royaal aanwezig!

Zo vindt je grote Ger. Gemeenten op Zuid-Beveland en op Tholen en zeker in plaatsen als Barneveld, Elspeet, Kootwijkerbroek, Nunspeet, Opheusden, Rijssen.
Het zijn dus grotendeels plattelandsgemeenten

Vrijgemaakten hebben hun basis juist niet in deze regio's!
Die vind je vooral in Groningen, Oost-Overijssel en Bunschoten-Spakenburg. Hun aanhang zit vaak in kleine(re) steden (!) als Assen (mijn woonplaats met vijf flinke GKv-kerken, maar geen GerGem!), Drachten, Enschede, Zwolle, Amersfoort (vrijgemaakt onderwijscentrum, met zo'n  10 vrijgemaakte kerken!).

M.a.w. de 'leefomgeving' van GerGem-ers en vrijgemaakten verschilt nogal.

Ik geef toe: dit is weer een heel ander verhaal, maar een sociologische invalshoek kan behelpzaam zijn om het beeld compleet te maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #34 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:45:14 pm »

quote:

mirt schreef op 25 oktober 2008 om 19:19:
Je kunt het ze voor gaan stellen, maar hebt wel respect voor ze: ze zijn de oudste kerk en weten dat. Jammer dat er niet veel contact is tussen hen en ons, wie die ons dan ook moge zijn.

Ik geloof dat het hen ook wel opgevallen is dat de westerse kerken geen oude talen gebruiken, behalve dan die statenvertaling. Wat de Armeense kerk betreft, ze hebben al een reformatie. In Amenië bestaat nu een Armeens Evangelische kerk die sterk lijkt op een PKN of Lutherse kerk die sterk groeid in Armenië. Dat tot irritatie van de orthodoxe kerken die slecht bezocht worden, maar aan de andere kant hebben de Armenen ook ontzag voor ze vanwege hun grote inzet aan liefdadigheden als bijvoorbeeld armoedebestrijding waar ze actief in zijn.

Ik geloof ook trouwens dat respect goed is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #35 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:57:19 pm »

quote:

drentenaar schreef op 25 oktober 2008 om 21:21:
M.a.w. de 'leefomgeving' van GerGem-ers en vrijgemaakten verschilt nogal.

Inderdaad aardig waar. Wij wonen vlak bij Rijssen (de eerste woonplaats boven Rijssen) en bij ons is geen bondsgemeente of gereformeerde gemeente, wel een Nederlands gereformeerde en Gereformeerd vrijgemaakte kerk. In Rijssen (geen plattelandsgemeente maar een stad met 35000 inwoners) zijn 6 gereformeerde bonds kerken, een hersteld hervormde kerk en 3 gereformeerde gemeente kerken, maar geen gereformeerd vrijgemaakte kerk of Nederlands gereformeerde kerk te vinden. Daarnaast heb je nog de gereformeerde gemeente in Nederland zowel binnen als buiten verband daar, een gewone hervormde gemeente, gereformeerde kerk (totaal 8 PKN kerken dus), Rooms Katholieke kerk, syrisch orthodoxe kerk, een paar evangelische gemeentes (vol evangelisch, evangelisch en babtist) en zelfs de vrijzinnige geloofsgemeenschap.

Er zijn er trouwens wel gereformeerd vrijgemaakten en Nederlands gereformeerden, maar die kerken in onze woonplaats. De Christelijk gereformeerden daar kerken in Almelo.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2008, 11:14:29 pm door gaitema »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #36 Gepost op: oktober 27, 2008, 07:01:38 pm »
Wat heeft dit allemaal met 'gkv versus gg' te maken? :S

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #37 Gepost op: oktober 27, 2008, 10:44:58 pm »
ik kan wel iets on topics maken. Vandaag hadden we een een vergadering van de plaatselijke Youth for Christ beweging en daarin was een nieuwe leidster aanwezig. Haar man help ons ook. Ze zijn bijden in Rijssen opgevoed. Hij in de gereformeerde gemeente en zij in de gereformeerde bond. Maar als getrouwd stel wonen ze in Nijverdal. Hij ging over naar de gereformeerde bonds gemeente en met haar er naar toe. Tot dat ze hun kleine willen laten dopen, toen werd het uitgesteld want ze moesten eerst maar eens vaker naar de kerk van de gemeente voor ze hun kind laten dopen. Ze hadden daar geen goed gevoel bij en hebben toen de hervormde dominee uit ons dorp opgebeld en daar kon hun baby gewoon gedoopt worden, dus lid geworden van onze plaatselijke hervormde gemeente. Via die dominee kwamen ze bij de Youth for Christ als vrijwilligers. Dat zijn beste sprongen in korte tijd. In de hervormde gemeente werd een Thomas viering gehouden waarbij heel veel anders gedaan wordt dan anders. Groepen gaan uiteen in de dienst en gaan zelf kiezen naar welke ruimte ze gaan voor het volgende onderdeel. De één gaat creatief bezig om zijn geloof te uiten, de andere gaat met een gospelband zingen, de volgende gaat naar een discussiegroep en weer de volgende naar een bezinningsruimte om met de dominee een bezinningsmoment te hebben om het desbetreffende thema. Naar die dienst zou de groep gaan waar hij leider bij was, dat was voor hen een enorme cultuurschok. Hij is nog steeds een SGP stemmer en zag dit echt aan voor gaos! Het is dan knap wennen. Daarbij de verschillen: als je in de gereformeerde gemeente van Rijssen een tv thuis hebt, dan wordt het dopen ook uitgesteld tot de baby enkele maanden ouder is voor die gedoopt wordt. zo kan de hele gemeente zien dat de baby al wel heel oud is, dus dat ze een tv thuis hebben.

Kortom: de sociale controle is heel sterk. Zijn vrouw vertelde op de vergadering dat iedereen iedereen in de gaten houdt in de gemeente. Toen ze in de hervormde gemeente bij ons in de kerk kwam merkten ze direct het verschil: "De mensen vinden het hier leuk dat we in de kerk komen" zei ze.

Ik geloof dat de verschillen tussen menig gereformeerd vrijgemaakte en gereformeerde gemeente kleiner zijn maar wel herkenbaar. Voor een gergemmer zal het losser voelen in de gereformeerd vrijgemaakte gemeente, als ze voelen dat jullie het leuk vinden dat ze in jullie gemeente komen dan valt dat bij hen mogenlijk als iets heel positiefs of.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #38 Gepost op: oktober 28, 2008, 12:35:01 am »

quote:

loeki schreef op 13 mei 2008 om 23:47:
Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?
Geen, men kent gelijke belijdenissen

quote:

Wie kan mij die duidelijk en helder maken?
Bedoeling hiervan is geen discussie maar helder en overzichtelijk krijgen van de overeenkomsten en de verschillen.
Alvast bedankt!

Verschil wat er is is dat in de gergem de bevinding van belang is ( het moment van bekering [lijkt wel evangelisch op sommige vlakken]) terwijl in de GKv het weten van verlossing veel meer speelt.
Leven uit genade (GKv) vs leven in de hoop OP genade (GerGem)
Mail me maar als je wat wilt weten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #39 Gepost op: oktober 28, 2008, 02:19:54 pm »
Thorgrem:  _O_
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #40 Gepost op: oktober 28, 2008, 02:39:54 pm »

quote:

o je, heiligenverering :D

Marloes

• Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #41 Gepost op: oktober 31, 2008, 08:53:43 am »
Vandaag is het Hervormingsdag: de enige dag in het jaar waarop de GG een gezang zingt in de kerk, nl 'Een vaste burcht is onze God'.
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #42 Gepost op: november 02, 2008, 08:05:23 pm »
Modbreak:
Even een grote schoonmaakactie gehouden. Offtopic berichten verplaatst naar Amerika een christelijk(er) land?. Alles wat daar nu nog offtopic is moet de desbetreffende GC-mod nog weer even knippen. Graag on-topic blijven nu!
« Laatst bewerkt op: november 02, 2008, 08:05:49 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gkv versus gg
« Reactie #43 Gepost op: november 03, 2008, 01:29:23 am »

quote:

Marloes schreef op 31 oktober 2008 om 08:53:
Vandaag is het Hervormingsdag: de enige dag in het jaar waarop de GG een gezang zingt in de kerk, nl 'Een vaste burcht is onze God'.
In dat geval komt het wel goed met ze.