Auteur Topic: islam vs christendom  (gelezen 2837 keer)

Coso

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Gepost op: augustus 21, 2008, 07:43:06 pm »
Ik heb op me werk een moslim als collega. Als we samen over het geloof praten zegt hij dat er veel fouten in de bijbel staan en geen één fout in de koran. Hij zegt dat het christendom niet klopt en dat er veel dingen bij zijn verzonnen en daarom is Mohammed naar de wereld gekomen om deze "dwalingen" te correceren.  Nu is mijn vraag staan er in de koran ook fouten? En hoe kan ik hem uitleggen dat het christendom het enige ware geloof is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2008, 07:55:35 pm »
De koran is een overschrijven van de bijbel, waarbij een flink aantal dingen zijn veranderd om er de Islam van te maken, maar ik zou het niet weten hoe je dat de moslims moet uitleggen. Volgens mij moeten er gewoonweg wonderen gebeuren alvorens ze door hebben dat je niet bij de koran maar bij de bijbel moet zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2008, 08:18:40 pm »
Je zou eens kunnen kijken op een site waarop de koran nader beschouwd wordt vanuit bijbels perspectief. Daarnaast zou je ook eens op bezoek kunnen gaan op het forum van Credible waar veelvuldig met moslims gesproken is/wordt over deze kwestie.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2008, 08:18:52 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Thorgrem

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2008, 08:33:37 pm »

quote:

Coso schreef op 21 augustus 2008 om 19:43:
Nu is mijn vraag staan er in de koran ook fouten?

Jazeker. Om te beginnen is de heilige drie eenheid verkeerd neergezet in de koran. Namelijk God, Jezus en Maria.
In de Bijbels taan foutjes en in de koran ook. Voor mij persoonlijk als christen niet zo erg aangezien de Bijbel door mensen geschreven is. De koran (aldus moslims) is echter rechtstreeks gedicteerd door een engel. Voor moslims is het dus niet te verkopen dat er fouten in hun heilige boek staan, ondanks dat het er zo dik bovenop ligt.

quote:

En hoe kan ik hem uitleggen dat het christendom het enige ware geloof is?
Het feit dat je collega al zo tegen jou over het christendom praat geeft al wel aan dat hij lak heeft aan het christendom. Ga gewoon met hem om als collega en laat het voor de rest maar waaien, er valt niets te bediscussiëren met iemand die niet in staat is onderzoek naar het eigen geloof te doen. Geloof me, ik heb geprobeerd met verschillende moslims een redelijk gesprek te voeren over geloof, maar je kan net zo goed tegen een muur praten, vergelijk het maar met JG die zul je ook niet overtuigen.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2008, 08:33:55 pm door Thorgrem »

Ilonia

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2008, 09:01:43 pm »
Thorgrem schreef:

quote:

In de Bijbels taan foutjes en in de koran ook. Voor mij persoonlijk als christen niet zo erg aangezien de Bijbel door mensen geschreven is.
De eerste 5 boeken van de Bijbel, de Thora dus is gegeven op Sinai. Er zijn Thora's die meegenomen zijn door immigranten naar Israel en deze zijn vergeleken met de Thora's in Israel. Alle Thora's zijn  identiek. Ondanks dat de Thora's generatie op generatie over zijn geschreven en dat de Joodse gemeenschappen over de hele wereld verspreid zijn. Dus dat in de hele Bijbel foutjes staan klopt niet.

Adinomis

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2008, 09:21:53 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 augustus 2008 om 20:33:
[...]

ik heb geprobeerd met verschillende moslims een redelijk gesprek te voeren over geloof, maar je kan net zo goed tegen een muur praten, vergelijk het maar met JG die zul je ook niet overtuigen.

Ik heb tamelijk veel ervaring met gespekken met moslims en ik heb ook ervaren dat moslims Jezus aannamen als hun verlosser. Er is inderdaad een muur. Maar muren zijn in Gods ogen geen belemmering. Daarom, Cosa bidt voor je collega. Ik hoop dat hij aan je merkt dat Christus in je woont.
Zolang zijn reacties zo zijn als je beschrijft moet je niet gaan praten. Wacht erop tot hij je iets vraagt en ga daarop in. Je moet eerst hun vertrouwen hebben. Wie weet wat God dan kan doen......
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2008, 11:36:16 pm »

quote:

Ilonia schreef op 21 augustus 2008 om 21:01:
[...]
Dus dat in de hele Bijbel foutjes staan klopt niet.

Gelukkig heb ik dat ook niet gezegd. Je citeert notabene wat ik gezegd heb, hoe kun je het dan vervolgens zo verdraaien?
Ik heb gezegd dat er in de Bijbel fouten staan. En waar die allemaal staan en hoeveel dat er zijn, geen precies idee, maar ze staan er in. Het heeft bijzonder weinig zin om dat te ontkennen. Het heeft ook weinig zin om te ontkennen dat de Bijbel door mensen geschreven is, weliswaar onder inspiratie van God, maar alsnog door imperfecte mensen.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2008, 11:37:39 pm door Thorgrem »

Zijnkind

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2008, 12:16:10 am »
Heb ook enige ervaring in gesprekken met moslims. Er was doorgaans geen wil aan beide kanten om ook maar iets toe te geven. Daarvoor zijn de visies te verschillend.

Het kernverschil is hoe je behouden blijft. Een moslim moet dat zelf verdienen door de goede daden in aantal de kwade te laten overstijgen. Allah zal dan aan het eind beoordelen of het voldoende was. Een moslim leeft altijd in onzekerheid of hij/zij het wel zal redden.
Dit getuigt vanuit christelijk oogpunt (de overgrote meerderheid althans)van een te positief mensbeeld en een afwijzing van Gods reddend offer voor ons.

In de koran worden christenen "mensen van het boek" genoemd. Een moslim die naar kennis zoekt dient bij hen te rade te gaan. Maar de bijbel is vervalst. Daarom zal de insteek van een gesprek met christenen zijn om hen van de dwaling af te brengen. Bovendien telt dat weer als een goede daad en helpt dat mee aan de redding.

Het meest in het oog springend zijn de verschillen tussen de "stichters" van beide religies. Mohammed is bijna het tegenovergestelde van Jezus als het gaat om oorlog, huwelijk, materialisme, vrouwenpositie, etc... waarmee de grootste profeet toch aardig ingaat tegen de voorgaande profeten. Natuurlijk ziet een moslim dat heel anders.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2008, 12:17:04 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Ilonia

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2008, 08:56:14 am »
Thorgrem,

De Bijbel wordt alle boeken mee bedoelt dus ook de Thora. Vandaar mijn reactie. Dus ik verdraai niks, maar licht dit juist er wel uit.

Thorgrem

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2008, 09:28:57 am »

quote:

Ilonia schreef op 22 augustus 2008 om 08:56:
Thorgrem,

De Bijbel wordt alle boeken mee bedoelt dus ook de Thora. Vandaar mijn reactie. Dus ik verdraai niks, maar licht dit juist er wel uit.
De Bijbel bestaat uit allerlei losse boeken. Ik zei dat er in de Bijbel fouten stonden, daarbij niet gezegd hebbende dat er in alle boeken van de Bijbel een fout staat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2008, 02:59:43 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 augustus 2008 om 21:21:
[...]

Ik heb tamelijk veel ervaring met gespekken met moslims en ik heb ook ervaren dat moslims Jezus aannamen als hun verlosser. Er is inderdaad een muur. Maar muren zijn in Gods ogen geen belemmering. Daarom, Cosa bidt voor je collega. Ik hoop dat hij aan je merkt dat Christus in je woont.
Zolang zijn reacties zo zijn als je beschrijft moet je niet gaan praten. Wacht erop tot hij je iets vraagt en ga daarop in. Je moet eerst hun vertrouwen hebben. Wie weet wat God dan kan doen......
Heb je dat persoonlijk ervaren? Was je met hen in gesprek of raakte hij betrokken bij jullie gemeente? Ik ken in onze plaatselijke Youth for Christ beweging een jongen die uit Afganistan gevlucht is met zijn moeder naar Nederland. Daar heeft iemand van het asielzoekerscentum hem begeleid en over het evangelie vertelt. Daardoor is hij in Jezus gaan geloven als zijn redder en christen geworden. Omdat hij geen aansluiting vond bij een gemeente is hij doorverwezen naar onze vereniging en is nu al een paar maanden een bezoeker bij ons. Erg gaaf.

Adinomis

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2008, 07:52:07 pm »
Ik bezocht aszielzoekers in het AZC. Als de gelegenheid zich voordeed begon ik met hen over Jezus te spreken. Merkte ik dat er ondanks bezwaren toch wel interesse was dan nodigde ik ze uit voor bijbelstudie. Bij een goede vriendin en haar man thuis verzorgden we bijbelstudies in verschillende talen. Soms draaiden we daarbij een gedeelte van een film (de Jezusfilm bijv.). Soms aten we vooraf met die mensen. Het waren hele goede, gezellige avonden, maar ook avonden waar dingen naar voren kwamen waarvoor veel gebed nodig was. Van die groepen hebben veel moslims Jezus aangenomen. Dat is niet "mijn verdienste" maar het werk van God, waarvoor ik, maar ook anderen werden ingeschakeld.
Ook nu nog heb ik gesprekken met vluchtelingen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2008, 09:25:11 pm »
ik denk dat als eerste het grote verschil liefde is, god is liefde, maar ik heb ook een kennis die moslim is, we zullen het nooit eens worden, maar we laten elkaar wel in waarde, ik zou voor hem bidden, dat hij gods zaligheid mag meemaken

Divinespark

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2008, 10:03:41 pm »
Die collega van jou ziet liever allerlei twijfelachtige zaken in de buitenwereld (de bijbel) dan bij zichzelf. Maar is toch goed in staat ze te herkennen. Van zichzelf. Ik denk dat je gewoon een paar keer (desgevraagd) zegt hoe iets vergelijkbaars met de Koran in de bijbel staat. Moslims missen allerlei informatie die in de bijbel uitgebreider staat:
1) Jezus
2) Adam en Eva
3) Noach
4) Alles wat met Israël en het contact van Israël met God te maken heeft

De Moslims zouden dus in feite heel graag willen dat de Koran hun ook volledige informatie gaf, maar daarom kloppen ze dus voor een discussie of een gesprek telkens bij christenen aan. Ze kunnen het niet alleen af. Door hun hang naar informatie zouden ze er zelfs genoegen mee nemen dat er in de bijbelse informatie fouten zitten door z.g.n. "overlevering" of dat het uit de 2e of 3e hand is, maar het is nog altijd meer dan informatie die je bij de Profeet (vrede zij met hem) volledig mist. Daarom kijken Moslims graag ook buiten de deur voor de volledigheid van hun informatie.

Als je deze cry for help van Moslims verstaat, kun je dus ongeacht de betrouwbaarheid van de informatie van de bijbel, gewoon bijbel met ze blijven praten. Succes!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2008, 03:02:44 am »
Adinomis: Ik bewonder de eer die God je gegeven heeft uit genade.

Adinomis

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2008, 09:51:54 am »

quote:

gaitema schreef op 23 augustus 2008 om 03:02:
Adinomis: Ik bewonder de eer die God je gegeven heeft uit genade.

Het is echt Gods werk, Hem zij de eer. Die Afghaanse jongen gaat nu bij jullie naar de vereniging? Wat is dat voor een vereniging? Hebben jullie materiaal in zijn eigen taal? Ik neem aan dat hij Dari spreekt.
Een mooie site voor hem is: http://www.masih.tv/
Met de man die op het filmpje spreekt heb ik contact gehad.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2008, 10:38:01 am »
O, maar hij woont al een hele tijd in Nederland en spreekt gewoon Nederlands inmiddels. De vereniging bij ons is een interkerkenlijke club georganiseerd door vrijwilligers vanuit plaatselijke gemeentes om een plek te zijn voor jongeren waar ze bij elkaar komen om plezier te hebben en met elkaar over God te hebben en te leren. Het wil een brug zijn voor en door de jongeren naar de kerk toe.
Bij ons ontvangen we het rock solid programma vanaf 11 jaar en het solid friends programma vanaf 15 jaar wat bestaat uit spelen, discussies, voorwoord door de leider en de preek van de week door de leider. In het woorwoord gaat het over het onderwerp in, zoals 'keuzes maken voor je toekomst' en in de preek van de week wordt daarop ingegaan vanuit de bijbel. Daarna sluiten ze meestal weer af met een uitsmijter, ook een spel. de rock solid bestaat meer uit spel, en de solid friends meer uit discussie. Dan hebben we zelf nog een groep voor 18+ bij gemaakt waarin het solid friends programma door de leiders zelf is aangepast aan hun leeftijd. We hebben dus drie groepen van met elkaar ongeveer 30 jongeren. De meeste jongeren komen bij ons uit de 4 PKN kerken van de twee dorpen waar we het voor organiseren, maar we hebben ook jongeren uit de evangelische beweging, een buitenkerkelijk-lid en de RKK soms.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2008, 10:40:24 am door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #17 Gepost op: augustus 23, 2008, 04:44:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 augustus 2008 om 10:38:
O, maar hij woont al een hele tijd in Nederland en spreekt gewoon Nederlands inmiddels.
Toch weet ik dat ze antwoorden op hun diepste levensvragen graag in hun moedertaal horen. Maar mooi dat hij zo geïntegreerd is. Als ik zo je berichten lees zit je in een positieve gemeente. Dat is een zegen!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
islam vs christendom
« Reactie #18 Gepost op: augustus 23, 2008, 08:03:11 pm »
Inderdaad, daar ben ik God dankbaar voor :) Bedankt voor je link in het Dari, ik kan daar met de andere leiders eens over hebben.