Auteur Topic: gebruiken binnen het geloof  (gelezen 3564 keer)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
gebruiken binnen het geloof
« Gepost op: september 02, 2008, 11:34:09 am »
ik zag laatst een discussie op tv tussen een moslim gelovige en rita verdonk over het geven van een hand, werd een verhitte discussie, de man wilde geen hand geven aangezien dat in strijd was met het geloof, tot hoever mag je gaan hierin, wat zijn jullie gedachten hierover

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2008, 12:10:06 pm »
In het Orthodoxe Jodendom worden ook geen handen geschud tussen mannen en vrouwen. Dit heeft te maken met reinheids wetten. Als een vrouw haar periode heeft dan is ze onrein en als ze dan een man aanraakt word hij ook onrein. Hoe precies de wetten in elkaar zitten weet ik niet.
Ik vind dat er te veel nadruk bij moslims hier wordt gelegd. Een moslim die de hand van de vrouw niet wil schudden om wat voor reden dan ook, moet ook niet gaan soliciteren voor een functie waar hij regelmatig hiermee wordt geconfronteert en vervolgens een rechtzaak aanspannen dat hij wordt gediscrimineerd als hij niet word aangenomen. Dit is gewoon de boel uitlokken. Als een man de hand van de vrouw niet wil schudden om wat voor reden dan ook laat hem dan een baan zoeken waar dit niet hoeft en maak er geen heisa van. Trouwens komt het ook omgekeerde voor, maar dat weten de meeste niet eens. :)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2008, 12:32:26 pm »
Het is misschien goed te bedenken dat een discussie over geloofsethiek en dagelijks handelen een teken is van de denkwijze van de wereld waarin wij leven.
Steeds minder accepteert men dat mensen vanuit principieel religieuze opvatting op bepaalde terreinen grenzen stelt en "niet meedoet".
Ik reken erop dat deze wereldhouding ook steeds meer van christenen zullen vragen

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2008, 01:58:18 pm »
Wat info hierover op internet
Handen schudden met vrouwen in de Islam
Ask the Rabbi

De persoon waarover naomiaangenaam spreekt: http://www.nmo.nl/data/pictures/1698_pu.jpg

De discussie in NOVA en Knevel & van de Brink heb ik nog niet opgezocht.
Een discussie is als een boot

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2008, 07:16:10 pm »
tuurlijk komt dit ook bij christenen voor, ik wil me graag laten dopen, maar ben niet bij een kerk aangesloten, gelukkig krijg ik hulp want ik ondervind oordeel vanuit sommige kerken, dat weerhoud mij er niet van, want het verlangen is  groot, wat ik belangrijk vind is dat als ik naar een ander land ga, ik me daar ook aan moet passen, ongeacht mijn geloof, dan is de keuze aan mij om, daar heen te gaan, ik kan niet verlangen dat de mensen zich aanpassen aan mij vanwege mijn geloof wat strookt met de wet, of normen en waarden?

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2008, 10:39:56 pm »
Ik vind dat moslims er meer heisa van maken dan nodig is. Daarbij werd een aantal jaren Orthodoxe Joden niet uitgenodigd bij de koningin vanwege het handen schudden, maar gaat de koningin wel naar een moskee en past zich volledig aan de gebruiken daar. Ik vind dat er dan met twee maten word gemeten. De 1 wel weigeren en de andere niet.
Daarbij snap ik niet dat er mensen zijn die het goedkeuren dat moslims jongens vrouwen verkrachten, omdat zij geen hoofddoek dragen en dus zouden de vrouwen het zelf hebben uitgelukt. En dan kan er gezegd worden dat niet volgens de Islam is, maar ze zijn wel moslim.
Als ik in een andere land zou gaan wonen zou ik tot op zekere hoogte aanpassen. Er zijn nu eenmaal een aantal dingen die ik niet zou doen, wat dan wel in het land de gewoonte zou zijn. Bv In Duitsland heb je van die drink feesten. Daar zou ik dan niet aan meedoen ookal is het daar de gewoonte.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2008, 10:38:42 am »
Deze Hele discussie doet mij denken aan Daniël, hoe hij aan het hof van Nebukadnezar gebruiken weigerde. Het gaat er in mijns inziens om hoe vrij je bent om je persoonlijke geloofsovertuiging te mogen hanteren. Waar liggen de grenzen van je persoonlijke vrijheid! Of moet je je ten alle tijden schikken naar de meerderheidscultuur.

Het gaat nu nog maar om handen schudden! Stel je voor dat je plotseling niet meer een kerk mag gaan bezoeken als je bijvoorbeeld rechter wilt worden, immers een rechter moet onpartijdig zijn?

Volgens mij zitten we in Nederland op die weg! Of zie ik het te zwart?

Groet Meindert

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2008, 11:17:29 am »
uiteindelijk denk ik dat het zal gaan overheersen en dat christenen ook hier vervolgd zullen worden, zoals het er nu uitziet

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 04, 2008, 09:52:32 am »

quote:

naomiaangenaam schreef op 03 september 2008 om 11:17:
uiteindelijk denk ik dat het zal gaan overheersen en dat christenen ook hier vervolgd zullen worden, zoals het er nu uitziet
Gezegend zijn wij die mogen delen in het lijden van Christus. Tevens heeft onderdrukking en vervolging altijd positieve uitwerkingen gehad op het christendom.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 04, 2008, 10:07:01 am »
dat is waar thorgrem, ik schrok een beetje vandaag toen ik het nieuws las, dat ze de ramadan in de toekomst een feestdag willen laten worden als er meer moslims zijn in nederland, dan niet in de plaats van bestaande feestdagen, maar wat zou dat betekenen qua inhoud, hoe denken jullie hierover?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2008, 10:14:17 am »

quote:

naomiaangenaam schreef op 04 september 2008 om 10:07:
dat is waar thorgrem, ik schrok een beetje vandaag toen ik het nieuws las, dat ze de ramadan in de toekomst een feestdag willen laten worden als er meer moslims zijn in nederland, dan niet in de plaats van bestaande feestdagen, maar wat zou dat betekenen qua inhoud, hoe denken jullie hierover?

Mij maakt het weinig uit. Nu nemen ook alle moslims vrij op het suikerfeest. Prima toch. En als ze daar tweede paasdag, pinksteren of wat dan ook voor in willen leveren, prima. Waarom moeten deze mensen verplicht thuiszitten op een feestdag waar ze niets mee doen?
Ik vind dat elke Nederlander buiten zijn vakantie om een x aantal dagen moet krijgen die hij naar eigen wens kan opnemen. Dan kunnen de christenen op christelijke feestdagen vrij nemen, moslims op hun feestdagen, en atheïsten kunnen het opnemen wanneer zij willen (de rest ook natuurlijk).

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2008, 10:44:50 am »
Wat ik overigens wel vervelend vind is dat Haagse politici zich altijd op dergelijke feesten willen laten gelden om te laten zien hoe multicultureel ze wel niet zijn. Van die Wouters en Femkes die op geen enkel christelijk feest komen, zich nooit bekommeren om de christenen maar wel dwepen met de islam.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2008, 07:45:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 september 2008 om 10:44:
Wat ik overigens wel vervelend vind is dat Haagse politici zich altijd op dergelijke feesten willen laten gelden om te laten zien hoe multicultureel ze wel niet zijn. Van die Wouters en Femkes die op geen enkel christelijk feest komen, zich nooit bekommeren om de christenen maar wel dwepen met de islam.
Ja, wanneer komt Wouter een keer een askruisje halen op Aswoensdag (en dan ook wel de hele dag op 1 sobere maaltijd doen)? Mja, da's niet populair genoeg. Net zoals kerken waar je met mannen en vrouwen in één ruimte mag zitten en waar de preek in het Nederlands is, ook niet heel populair zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2008, 07:51:28 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 05 september 2008 om 19:45:
[...]

Ja, wanneer komt Wouter een keer een askruisje halen op Aswoensdag (en dan ook wel de hele dag op 1 sobere maaltijd doen)? Mja, da's niet populair genoeg. Net zoals kerken waar je met mannen en vrouwen in één ruimte mag zitten en waar de preek in het Nederlands is, ook niet heel populair zijn.
Onze Jan Peter heeft wel een aantal keren carnaval gevierd. Dat vind ik dan wel weer sympathiek, een stijve protestantse Zeeuw die eens in het schone zuiden een kijkje komt nemen. Maar goed, ik ben dan ook niet voor niets lid van het CDA . ;)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2008, 09:23:01 am »
tja politiek gezien ben ik sp, ik vind het bijvoorbeeld jammer dat jan peter zoveel investeerd in die gevechtsvliegtuigen, rijke kan nors antwoorden arme moet bescheiden spreken

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 08, 2008, 12:12:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 september 2008 om 09:52:
[...]

Gezegend zijn wij die mogen delen in het lijden van Christus. Tevens heeft onderdrukking en vervolging altijd positieve uitwerkingen gehad op het christendom.

Werkelijke vervolging betekent het schudden van de wan, alleen de graankorrels blijven over, het kaf verdwijnt met de wind.
Ik sta vaak bij de vraag stil hoe ik daarin zou reageren. 'k Geloof dat Gods Geest zijn Krachten zal schenken op het juiste moment.
Ik laat mij maar niet voorop staan dat mijn geloof vanuit mezelf sterk genoeg is, maar dat ik in een dergelijke periode ook afhankelijk ben van de genade van God en Zijn bescherming mag ontvangen, moed om te getuigen en niet te buigen.

Filippus

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2008, 10:06:05 am »
De dochter van een echtpaar uit mijn kerk is vermoord en de moordenaar vroeg die ouders om vergeving in een brief, die hij hen stuurde vanuit de gevangenis. De vader kon hem de hand schudden, de moeder kon dat niet.
Heeft het handen schudden bij christenen niet te maken met naastenliefde?

Ephesian

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 19, 2008, 05:23:46 am »
Handen schudden is volgens mijn info een teken van gelijkwaardigheid (heb ik eens gelezen).
Inzicht is belangrijker dan kennis

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 23, 2008, 10:12:35 am »
handelingen van mensen zeggen veel over hun inhoud