quote:
Dat je je bedenkingen hebt is prima, en je hoeft er ook helemaal niet in mee te gaan. Als het niet jouw ding is, je er niet in geloofd, dan laat je het toch voor wat het is. Ik ben hier niet om anderen te overtuigen, ik ben slechts om te getuigen indien dat van mij gevraagd wordt. En heel simpel gezegd maakt het helemaal niet uit hoe ik of hoe jij hier over denken, het zal niets veranderen.
quote:
- Er in de Bijbel stond dat de mensen die zijn overleden ons kunnen horen
- Dat we überhaupt kunnen bidden tot mensen(!)
- Dat ze vervolgens gaan bidden voor wat wij aan hen vragen
- Dat zoiets een goede zaak zou zijn
Openbaring 5
8 Toen het de boekrol genomen had, vielen de vier dieren neer voor het lam, evenals de vierentwintig oudsten, elk met een citer in de hand en met gouden schalen vol reukwerk – dat zijn de gebeden van de heiligen.
Romeinen 8
26 Evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp. Want wij weten niet eens hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij die de harten doorgrondt, weet wat de Geest bedoelt, want Hij pleit voor de heiligen naar Gods bedoeling.
Hebreeën 13
7 Blijf aan uw leiders denken, die het woord van God verkondigd hebben. Haal u weer hun leven en de afloop van hun leven voor de geest; neem een voorbeeld aan hun geloof.
2 Tessalonicenzen 1
1 Met het oog hierop bidden wij steeds opnieuw voor u, dat God u zijn roeping waardig maakt en dat Hij al uw goede voornemens en elk werk van uw geloof door zijn macht tot volkomenheid brengt.
2 Tessalonicenzen 3
1 Voorts, broeders en zusters, bid voor ons, opdat het woord van de Heer overal, zoals bij u, zijn zegetocht mag volbrengen,
1 Korintiërs 11
1 Wees mijn navolgers, zoals ik het ben van Christus. 2 Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven.
En als klap op de vuurpijl de meest duidelijke:
2 Makkabeeën 12
39 De volgende dag wijdden Judas en de zijnen zich aan de dringende taak om de lijken van de gevallenen te bergen en ze bij hun verwanten in hun familiegraf bij te zetten. 40 Daarbij ontdekte men onder de kleren van al de gevallenen amuletten van de afgoden van Jamnia, dingen dus die de Judeeërs volgens de wet niet mogen bezitten. Toen was het voor iedereen duidelijk, waarom ze gesneuveld waren. 41 Iedereen prees de Heer, de rechtvaardige rechter, die het verborgene aan het licht brengt. 42 Maar ze baden en smeekten ook dat de zonde, door de gevallenen begaan, geheel zou worden vergeven. De edele Judas vermaande het volk zich vrij te houden van zonde, want met eigen ogen hadden ze bij de gevallenen de gevolgen van de zonde kunnen aanschouwen. 43 Daarna hield hij onder zijn soldaten een inzameling die tweeduizend drachmen zilver opbracht. Hij stuurde dat geld naar Jeruzalem voor een zondeoffer. Dat was een mooie en edele daad, ingegeven door de gedachte aan de verrijzenis. 44 Want als hij niet gehoopt had, dat de gevallenen zouden verrijzen, dan was het nutteloos en dwaas geweest om voor de overledenen te bidden. 45 Bovendien bedacht hij dat voor degenen die godvruchtig sterven een prachtige beloning is weggelegd; inderdaad een heilige en vrome gedachte! Daarom liet hij voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.
Waaruit we kunnen halen:
1: de doden leven
2: er is nog vergeving na de dood (vagevuur)
3: voorspraak helpt
quote:
Ik lees echter geen van al dit soort dingen; eerder het tegenovergestelde.
Dat kan, ik lees ze echter wel en de christenen lezen ze al 20 eeuwen lang.
quote:
Dus waarom zou dit 'mystiek' zijn? Mystiek betekent in dit geval dat iets je half geopenbaard is, maar je niet precies weet hoe het werkt (bijv. opstanding uit de dood). Maar hier is niets van verteld, en als ik dan een kritische vraag stel, noem je het mystiek. Hoe kunnen we dan nog een discussie voeren?
Mystiek betekend precies dat wat ik er mee bedoelde. Als in christelijke mystiek. Mystiek hoeft helemaal niet iets te zijn wat half geopenbaard is, dat jij die betekenis er aan geeft is prima, maar leg die betekenis niet aan mij op. Ik bedoelde mystiek zoals de Karmel het woord mystiek gebruikt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.