Auteur Topic: Spiritisme  (gelezen 12024 keer)

Etienne

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Gepost op: augustus 26, 2008, 09:27:46 pm »
Een christen wordt gewaarschuwd tegen ‘het beoefenen van spiritisme ‘.
(Galaten 5:19-21) . . . De werken van het vlees nu zijn openbaar, en die zijn: … beoefening van spiritisme, …en dergelijke. Aangaande deze dingen waarschuw ik U van tevoren, zoals ik U reeds van tevoren gewaarschuwd heb, dat wie zulke dingen beoefenen, Gods koninkrijk niet zullen beërven.

In de oudheid hadden we een waarschuwend slecht voorbeeld dat Saul probeerde in contact te treden met Samuel die eens een profeet en vertrouwenspersoon van God was:
(1 Samuël 28:11) . . . Daarop zei de vrouw: „Wie zal ik voor u laten opkomen?” Hierop zei hij: „Laat Sa̱muël voor mij opkomen.”

Als we de lijn dan doortrekken naar onze moderne ‘christelijke ‘ tijd,is het dan niet verkeerd in contact proberen te komen met gestorven geliefden of zogenaamde heiligen? Bidden tot heiligen,dingen proberen af te smeken… net zoals Saul probeerde met de gestorven Samuel?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2008, 11:17:03 pm »
Het bidden tot heiligen komt al voor in de eerste eeuw na Christus. Het is geen geesten oproepen zoals Saul dat deed, maar aan een broeder of een zuster die in de hemel "leeft" (dus geen hulp vragen van doden) vragen of die voor je wil bidden, net zoals je het aan een broeder of zuster op aarde kan vragen of hij of zij voor je wil bidden. Hen verwacht geen antwoorden van deze heiligen, maar van God. Deze Heiligen staan ook onder God en kunnen niets buiten de toestemming van God om doen. Als een heilige je helpt, dan is dat in opdracht van Jezus Christus die hun Meester is.

Wat occultisme betreft. Ik ken verhalen van christenen die voor hun bekering met occultisme als geesten oproepen bezig hielden. Maar door hun geloof later zijn ze er van gered. Alle zonden kunnen vergeven worden en boze geesten uitgedreven, behalve de zonde tegen de Heilige Geest en dat is het willens en wetens niet te willen bekeren en je door God niet te willen geholpen worden. Want als men niet wil, dan kan God door de vrije keuze hem of haar ook niet helpen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Etienne

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2008, 07:53:43 am »
Was voor Saul Samuël ook in de eerste plaats geen broeder?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2008, 09:06:33 am »

quote:

Etienne schreef op 27 augustus 2008 om 07:53:
Was voor Saul Samuël ook in de eerste plaats geen broeder?

Was dat niet in het OT en dus voor de komst van God de Zoon (oftewel Jezus Christus) op aarde.

Maar zoals Oogje het op een ander forum verwoorde, daar kan ik mij prima in vinden:

http://www.irenaeus.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=237

quote: Oogje

Het spiritisme is iets héél anders dan het bidden tot heiligen. In het spiritisme gelooft men dat de mens na zijn dood als geest hier rondwaart op aarde. Al die verhalen over spookhuizen en jong gestorven meisjes die nog elk jaar op hun verjaardag bij hun favoriete locatie verschijnen komen ook daar vandaan. Met zulke geesten in contact willen komen is gevaarlijk; het zijn enkel misleidsels van degene die je van God af wil trekken. Zéker als je ze wilt oproepen om magie mee te bedrijven of op andere wijze je lot te willen beïnvloeden.

Het aanroepen van heiligen heeft daar niets mee te maken en komt ook voort uit een totaal andere leer. De katholieke Kerk leert dat gedoopte christenen in de doop alreeds met Christus gestorven en verrezen zijn en het eeuwige leven begonnen zijn. Die fysieke dood is de uiteindelijke vereniging met God en dus enkel de voortzetting van het eeuwig leven, als het goed is. Daarom sterven ze niet als ze fysiek doodgaan, maar leven ze voort en kunnen ze daarom in de hemel het meest zuivere gebed voor ons bidden, omdat ze daar volmaakt en zonder zonde zijn en daardoor God rechtstreeks kunnen aanschouwen. En het gebed van de rechtvaardige vermag veel.

Mensen die zich bewust van God afkeren zullen als gevolg daarvan dan ook na die fysieke dood zich van God blijven afkeren en in feite dus écht sterven: ze blijven voorgoed verstoken van Gods heerlijkheid en dan ben je als mens pas écht dood. Zieltechnisch leven ze wel voort, maar ze hadden het net zo goed niet kunnen doen, zeg maar. Deze gestorven mensen kunnen dan natuurlijk niet meer ons helpen en wij kunnen deze mensen ook niet meer helpen. Het aanroepen van een heilige heeft daarom niets met het oproepen van een dode te maken. Alle heiligen leven, want God is een God van levenden, niet van doden.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2008, 11:43:08 am »
ik heb er ook ervaringen mee al vanaf jong kind, voelde ik waarschuwingen, in sommige huizen werd ik overmand door het gevoel maak dat je wegkomt er is iets niet pluis, toen begreep ik niet waar ik mee te maken had, tot mij duidelijk werd gemaakt dat dit demonen zijn die zo invloed proberen uit te oefenen, aangezien ik nog niet weet of god wil dat ik hier iets mee doe, doe ik er niks mee, alleen de waarschuwingen neem ik ten harte en probeer zo eerlijk mogelijk te zijn tegen god en mezelf wat in me leefd, en waar ik naar luister, en ik ben het helemaal eens met thorgrem dat god een god is van de levenden, niet van de doden

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:19:16 pm »
Ik zou er wel met mensen over praten die er ervaring mee hebben. Er zijn meer christenen met dergelijke geestelijke ervaringen die je kunnen helpen. Daarmee bedoel ik, dat ze weten hoe de geestenwereld in elkaar zitten door persoonlijke ervaringen. Jan Trapman kan je trouwens altijd hier over benaderen. Hij is iemand met ervaring er in. Hem kan je vinden op de site van Peter Scheele van de Jezusfanclub.
site: http://www.jezusfanclub.nl/berichten.asp?PaginaID=1444
Klik vervolgens op de blauwgedrukte naam "Peter Scheele" en je vindt de gegevens van Jan Trapman in het lijstje.

Ik heb hem meerdere malen gespoken en hij is bij ons een paar keer in een jeugddienst voorgegaan en hij is echt iemand met geestelijke gaven die je zeker verder kan helpen. Daarbij moet je uitkijken voor voorspellingen, ook demonen kunnen zich mooi voordoen en je best wel eens goede woorden geven, maar ja.. het prijskaartje.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 11:44:07 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:28:30 pm »

quote:

Etienne schreef op 26 augustus 2008 om 21:27:

In de oudheid hadden we een waarschuwend slecht voorbeeld dat Saul probeerde in contact te treden met Samuel die eens een profeet en vertrouwenspersoon van God was:
(1 Samuël 28:11) . . . Daarop zei de vrouw: „Wie zal ik voor u laten opkomen?” Hierop zei hij: „Laat Sa̱muël voor mij opkomen.”

Als we de lijn dan doortrekken naar onze moderne ‘christelijke ‘ tijd,is het dan niet verkeerd in contact proberen te komen met gestorven geliefden of zogenaamde heiligen? Bidden tot heiligen,dingen proberen af te smeken… net zoals Saul probeerde met de gestorven Samuel?

Ik denk dat dit idd verkeerd is. Samuel was ook een gelovige die gestorven was. Toch mocht Saul niet met hem in contact treden al was Samuel in 'de schoot van Abraham'.....
In het NT is het zo dat de gestorven gelovigen in de hemel zijn en daar leven. Maar zo leven ongelovigen ook na dit leven door - al is het op een andere plek.
Als het wel goed zou zijn om tot gestorven gelovigen te bidden, dan zou ik dat in de bijbel ook moeten zien. Is er in het NT een plek waarin tot gestorven heiligen wordt gebeden?
Er wordt in de bijbel alleen tot God de Vader en tot God de zoon gebeden.
'Wij hebben een voorspraak bij de Vader: Jezus Christus.' Dat is m.i. duidelijke taal.
Anderen hoeven voor ons geen goed woordje te doen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:35:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 augustus 2008 om 23:17:
Het bidden tot heiligen komt al voor in de eerste eeuw na Christus. Het is geen geesten oproepen zoals Saul dat deed,

Omdat het bidden tot heiligen al in de eerste eeuwen na Christus voorkomt is dat geen reden om te zeggen dat het daarom geen geesten oproepen zou zijn.
Het zou heel goed kunnen dat dat hoort bij de dingen die zijn blijven hangen vanuit het heidendom nadat mensen vanuit het heidendom christen geworden zijn.

quote:

maar aan een broeder of een zuster die in de hemel "leeft" (dus geen hulp vragen van doden) vragen of die voor je wil bidden, net zoals je het aan een broeder of zuster op aarde kan vragen of hij of zij voor je wil bidden. Hen verwacht geen antwoorden van deze heiligen, maar van God. Deze Heiligen staan ook onder God en kunnen niets buiten de toestemming van God om doen. Als een heilige je helpt, dan is dat in opdracht van Jezus Christus die hun Meester is.

Heb je hier bijbelse onderbouwing voor?

Bij mijn weten is het vragen van voorouders zoals nog gebeurd in Afrika bv, fout. Als die mensen tot bekering komen is het voor hen heel moeilijk om daarmee te breken. Toch is dat nodig. Het lijkt me voor hen dan een vreemde zaak als je als christen dan plotseling wel tot gestorven heiligen zou mogen bidden.
Wij mogen m.i. geen contact hebben met de 'andere kant' dan door de Heilige Geest met Jezus Christus en God de Vader.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 01:36:14 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:40:19 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 27 augustus 2008 om 11:43:
ik heb er ook ervaringen mee al vanaf jong kind, voelde ik waarschuwingen, in sommige huizen werd ik overmand door het gevoel maak dat je wegkomt er is iets niet pluis, toen begreep ik niet waar ik mee te maken had, tot mij duidelijk werd gemaakt dat dit demonen zijn die zo invloed proberen uit te oefenen, aangezien ik nog niet weet of god wil dat ik hier iets mee doe, doe ik er niks mee, alleen de waarschuwingen neem ik ten harte en probeer zo eerlijk mogelijk te zijn tegen god en mezelf wat in me leefd, en waar ik naar luister, en ik ben het helemaal eens met thorgrem dat god een god is van de levenden, niet van de doden
Vraag God duidelijkheid daarover. Hij zal je duidelijk maken of dit goed of verkeerd is dat je dit soort dingen voelt. Hij kan je ervan bevrijden als het een verkeerde zaak zou zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:42:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2008 om 13:28:
Anderen hoeven voor ons geen goed woordje te doen.
Dat kan je denken, maar de christelijke praktijk (in alle christelijke denominaties) is anders. Men bid namelijk vaak voor anderen en vraagt anderen voor hen te bidden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2008, 01:48:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 augustus 2008 om 13:42:
[...]

Dat kan je denken, maar de christelijke praktijk (in alle christelijke denominaties) is anders. Men bid namelijk vaak voor anderen en vraagt anderen voor hen te bidden.
In de context van dit topc: mensen die hier op aarde niet meer leven hoeven voor ons geen goed woordje te doen. De enigen met wie we contact mogen hebben vanuit 'de andere kant' zijn God Vader en de Here Jezus door de Heilige Geest.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2008, 02:07:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2008 om 13:48:
[...]

In de context van dit topc: mensen die hier op aarde niet meer leven hoeven voor ons geen goed woordje te doen. De enigen met wie we contact mogen hebben vanuit 'de andere kant' zijn God Vader en de Here Jezus door de Heilige Geest.
Dat is jouw mening. Ik ben niet van mening dat wij geen contact mogen hebben met broeders en zusters in de lijdende en zegevierende Kerk. Er wordt ons gevraagd voor elkaar te bidden, en de Kerk is een. In de Schrift staat vermeld dat het gebed van een rechtvaardige gelovige zeer krachtig is. Hoe rechtvaardiger dan een heilige (dwz iemand in de zegevierende kerk/hemel) wil je het hebben?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2008, 02:29:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 augustus 2008 om 14:07:
[...]

Dat is jouw mening. Ik ben niet van mening dat wij geen contact mogen hebben met broeders en zusters in de lijdende en zegevierende Kerk. Er wordt ons gevraagd voor elkaar te bidden, en de Kerk is een. In de Schrift staat vermeld dat het gebed van een rechtvaardige gelovige zeer krachtig is. Hoe rechtvaardiger dan een heilige (dwz iemand in de zegevierende kerk/hemel) wil je het hebben?

Waar zou een rechtvaardig gelovige in de hemel, nog voor moeten bidden?
Hij is in de hemel en rust van alles wat hier op aarde allemaal is gebeurd.
Waarom zou ik nog moeten bidden voor een gelovige die is ontslapen. Hij is bij Christus, en dat is verreweg het beste, zoals Paulus zegt. Wat moet ik hem nog toewensen? Wat heeft hij nog nodig?

Dan zou het ook vrij logisch zijn dat je in het NT leest dat Paulus bv bidt tot Andreas voor 'een goed woordje' ... een apostel die al snel is omgebracht. Johannes, die heel oud is geworden, lees ik ook niet van dat hij Petrus aanroept, of Paulus, Maria....
Nee, het is totaal afwezig.
De enigen tot wie wordt gebeden is de Vader en de Zoon, door de heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 02:34:06 pm door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2008, 02:42:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2008 om 14:29:
[...]

Voor het welzijn van zijn/haar broeders en zusters in de strijdende Kerk wellicht.

quote:

Hij is in de hemel en rust van alles wat hier op aarde allemaal is gebeurd.
Dat denk ik niet. Ik denk dat ze de verbondenheid met de strijdende Kerk nog wel hebben, het is immers dezelfde Kerk. Ik denk niet dat de heiligen zo egocentrisch ingesteld zijn dat ze de strijdende kerk laten verreken nu ze zelf de hemel bereikt hebben.

quote:

Waarom zou ik nog moeten bidden voor een gelovige die is ontslapen.
Wellicht om zijn loutering in het vagevuur (de lijdende Kerk) wat te verspoedigen. Zo bid ik nog vrij regelmatig voor mijn opa ondanks dat het al enkele jaren geleden is dat hij is overleden. Maar van moeten is overigens geen sprake, ik (en alle anderen) doe(n) het uit vrije wil.

quote:

Hij is bij Christus, en dat is verreweg het beste, zoals Paulus zegt. Wat moet ik hem nog toewensen? Wat heeft hij nog nodig?
Dit soort misverstanden krijg je idd als je je niet verdiept in het geloof van een ander en je eigen geloof als maatgevend gaat gebruiken in een discussie over een ander geloof.

quote:

Dan zou het ook vrij logisch zijn dat je in het NT leest dat Paulus bv bidt tot Andreas voor 'een goed woordje' ... een apostel die al snel is omgebracht. Johannes, die heel oud is geworden, lees ik ook niet van dat hij Petrus aanroept, of Paulus, Maria....
Nee, het is totaal afwezig.
De enigen tot wie wordt gebeden is de Vader en de Zoon, door de heilige Geest.
Er is zo ongelofelijk veel afwezig in de Bijbel. Of denk je soms dat de Bijbel een compleet stratenboek is waar werkelijk alles in staat? De Bijbel is weliswaar belangrijk hoor, maar slechts een deel van de overlevering aldus het katholieke geloof.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 02:43:20 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2008, 02:58:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 augustus 2008 om 14:42:
[...]

Voor het welzijn van zijn/haar broeders en zusters in de strijdende Kerk wellicht.

[...]

Dat denk ik niet. Ik denk dat ze de verbondenheid met de strijdende Kerk nog wel hebben, het is immers dezelfde Kerk. Ik denk niet dat de heiligen zo egocentrisch ingesteld zijn dat ze de strijdende kerk laten verreken nu ze zelf de hemel bereikt hebben.

De voorspraak en Hogepriester voor de strijdende kerk is Jezus Christus. En als Zoon van God is het werk niet teveel voor Hem.

quote:

Wellicht om zijn loutering in het vagevuur (de lijdende Kerk) wat te verspoedigen. Zo bid ik nog vrij regelmatig voor mijn opa ondanks dat het al enkele jaren geleden is dat hij is overleden. Maar van moeten is overigens geen sprake, ik (en alle anderen) doe(n) het uit vrije wil.

M.i. zegt de bijbel dat we gered zijn door het offer van Christus. Hier op aarde lijden we nog. En ik kan gelukkig verlangen naar het leven na de dood - niet dat ik nu al dood zou willen, maar ik hoef me niet af te vragen: wat heeft God allemaal nog voor ergs in petto als ik doodga?
We worden wel geoordeeld en ontvangen loon - of niet als je er met de pet naar hebt gegooid: dan wordt je gered als door vuur heen.... (grieks: hOs dia puros- as trouhg fire) Al heeft de NBV dit anders vertaald dan de NBG
Dat staat in 1 Cor. 3.
En dan vind ik dat dat zo is - niet dat je daar dan van kan maken dat we echt in een vagevuur moeten lijden. Dat is dan een voorbeeld van iets wat tegen het bijbelwoord ingaat en is voor mij niet geloofwaardig.
Verder ZIJN we verlost van de toorn. Dit is toch nog wel toorn die over ons wordt uitgestort....
De arme Lazerus kwam toch ook rechtstreeks na zijn overlijden in de schoot van Abraham. Door de engelen gedragen.
De rijke man leed pijn 'in deze vlam' en tussen hen was een onoverkomelijke kloof. Dat laatste lijkt wel op een soort vagevuur, maar hoort absoluut niet bij degene die sterft als een gelovige.

quote:

Dit soort misverstanden krijg je idd als je je niet verdiept in het geloof van een ander en je eigen geloof als maatgevend gaat gebruiken in een discussie over een ander geloof.

Mijn geloof baseer ik op de bijbel. Dat is het woord van God.
Ik heb me wel verdiept in het katholieke geloof en zie daar dat je op andere dingen uitkomt omdat de Bijbel niet alleen maatgevend is.
Er komt veel meer bij wat aanvullend is en dus m.i. altijd enigsins 'op losse schroeven' staat ; het kan elke keer weer anders geopenbaard worden.... (behalve dogma's?)(gechargeerd gezegd)

quote:

Er is zo ongelofelijk veel afwezig in de Bijbel. Of denk je soms dat de Bijbel een compleet stratenboek is waar werkelijk alles in staat? De Bijbel is weliswaar belangrijk hoor, maar slechts een deel van de overlevering aldus het katholieke geloof.

Tot wie je wel of niet mag bidden is toch wel aardig essentieel en de bijbel heeft daar wel wat over te zeggen.
Wat is dan je motief om de overlevering wel te geloven als latere 'betere' openbaring? Dat is toch ook niet een compleet stratenboek?
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 03:08:16 pm door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #15 Gepost op: augustus 27, 2008, 03:14:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2008 om 14:58:
[...]

De voorspraak en Hogepriester voor de strijdende kerk is Jezus Christus. En als Zoon van God is het werk niet teveel voor Hem.
Ik heb ook nergens beweerd dat het werk Hem te veel zou zijn.

quote:

[...]

M.i. zegt de bijbel dat we gered zijn door het offer van Christus. Hier op aarde lijden we nog. En ik kan gelukkig verlangen naar het leven na de dood - niet dat ik nu al dood zou willen, maar ik hoef me niet af te vragen: wat heeft God allemaal nog voor ergs in petto als ik doodga?
We worden wel geoordeeld en ontvangen loon - of niet als je er met de pet naar hebt gegooit: dan wordt je gered als door vuur heen....
Dat staat in 1 Cor. 4.
M.i. is het God aan wie het oordeel is. En totdat ik voor Zijn troon versschijn an ik onmogelijk weten of ik gered ben of niet. Ik kan slechts hopen op genade van de Heer aangezien ik niet waardig ben. Ik zal mijzelf geen oordeel aanmatigen over mijn lot of dat van wie dan ook, ik zou niet durven.

quote:

[...]

Mijn geloof baseer ik op de bijbel. Dat is het woord van God.
De Bijbel is gebaseerd op mijn geloof. Daarin staat het Woord van God, namelijk Jezus (God de Zoon)

quote:

Ik heb me wel verdiept in het katholieke geloof en zie daar dat je op andere dingen uitkomt omdat de Bijbel niet alleen maatgevend is.
Ook als de Bijbel als enige maatgevende wordt gehanteerd (wat op zich al buiten bijbels is) kun je prima het katholieke geloof er aan afleiden. Je hebt je verdiept, maar hebt vervolgens je eigen dogma's als maatgevend gehouden en bent niet bereid geweest om die opzij te zetten voor een objectieve verdieping. Dat geeft overigens niet, is geen waarde oordeel.

quote:

Er komt veel meer bij wat aanvullend is en dus m.i. altijd enigsins 'op losse schroeven' staat ; het kan elke keer weer anders geopenbaard worden.... (behalve dogma's?)(gechargeerd gezegd)
In essentie is de leer van de kerk al zo'n 2000 jaar hetzelfde. Zo nu en dan zijn er dingen vastgesteld omdat het niet meer zo vanzelfsprekend was in de veranderende tijden en culturen. In de praktijk veranderd er echter zo nu en dan wel wat en wordt de nadruk anders gelegd. Maar nog altijd consequenter dan de willekeurige Bijbel uitleg van een persoon die denkt het wiel opnieuw uit te kunnen vinden (gechargeerd gezegd).

quote:

[...]

Tot wie je wel of niet mag bidden is toch wel aardig essentieel en de bijbel heeft daar wel wat over te zeggen.
Wat is dan je motief om de overlevering wel te geloven als latere 'betere' openbaring? Dat is toch ook niet een compleet stratenboek?
Ik denk dat je het begrip 'overlevering' zoals ik het gebruikt heb eens beter moet bekijken, dat zal dit misverstand voorkomen.

cyber

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #16 Gepost op: augustus 27, 2008, 08:06:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2008 om 14:29:

Voor de kerk en voor alle gelovigen op de aarde daar bidden die heiligen die in de hemel zijn voor en voor Gods wraak, staat in  de Bijbel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #17 Gepost op: augustus 27, 2008, 11:26:43 pm »
Dat klopt en wat door het vuur gaan betreft, als je voor in de hemel te komen eerst het oordeel door moet, dan ga je al door het vuur. Het is geen bestraffende vuur, maar een beoordelende vuur waarbij je met je eigen verleden geconfronteerd wordt. Op de dag van het grote oordeel lees ik
in 1 Cor. 3 wat P&A aangaf dat een ieder door het vuur zal gaan. Het stro zal verbranden en wat van vuurvastmateriaal is zal er door komen. Dat is het vuur van het oordeel. Als je er door komt dan ben je in Gods vredesrijk aangekomen. Kom je er niet door, dan zit je in de bestraffing en heb je nog een lange weg te gaan. De tweede dood. Meningen verschillen weer of dit een eindeloze bestraffing is of dat er een nieuwe kans volgt op grond van bijbeluitleggingen.

Verder heb ik niets toe te voegen. Thorgrem kan daar als katholiek het beste op ingaan. Het bidden tot heiligen of niet is een discussie tussen traditionele katholieke en protestantse leren. Ik geloof hierin dus wel de katholieke leer en ga hierin dus toch maar tegen de protestantse leren in. er wordt de hemelbewoners niets afgedwongen, maar hen (die toch aan voor ons bidden) gevraagt om voorspraak bij God in hungebed waar ze dus al mee bezig zijn. Niet dat gelovigen in de hemel enkel bidden, nee, ze krijgen ook onderwijs en worden voorberijd op de toekomst. Bovendien genieten ze dus van al het goede O-)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2008, 11:27:13 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #18 Gepost op: augustus 28, 2008, 12:00:38 am »

quote:

gaitema schreef op 27 augustus 2008 om 23:26:
Verder heb ik niets toe te voegen. Thorgrem kan daar als katholiek het beste op ingaan. Het bidden tot heiligen of niet is een discussie tussen traditionele katholieke en protestantse leren. Ik geloof hierin dus wel de katholieke leer en ga hierin dus toch maar tegen de protestantse leren in.
In de bijbel leren we dat we niet tot mensen mogen bidden:
Hand. 10:25 Toen Petrus het huis wilde binnengaan, kwam Cornelius hem tegemoet, en hij wierp zich eerbiedig voor zijn voeten ter aarde. 26 Maar Petrus hielp hem overeind en zei: ‘Sta op. Ik ben ook maar een mens.’

Matthéüs 4:10:
"Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’

Openbaring 22:8-9:
"Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik alles gehoord en gezien had, wierp ik me neer aan de voeten van de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden. 9 Maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en je medeprofeten, en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet God aanbidden.’!"

Als God niet wil dat we bidden tot mensen en als God verbiedt met doden in contact te komen, dan is het toch duidelijk dat God dat niet wil? Mensen, ook geen gestorven mensen, zijn geen tussenpersonen. Jezus is de weg om tot God te komen. Daar mag niets en niemand tussen komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #19 Gepost op: augustus 28, 2008, 09:17:30 am »

quote:

Adinomis schreef op 28 augustus 2008 om 00:00:
[...]

In de bijbel leren we dat we niet tot mensen mogen bidden:

Wij vragen de heiligen om voor ons te bidden. Zoals ik ook zou kunnen vragen of jullie voor mij zouden willen bidden mocht dat nodig zijn.
Van enige aanbidding is geen enkele sprake, het gaat om verering.

quote:

Hand. 10:25 Toen Petrus het huis wilde binnengaan, kwam Cornelius hem tegemoet, en hij wierp zich eerbiedig voor zijn voeten ter aarde. 26 Maar Petrus hielp hem overeind en zei: ‘Sta op. Ik ben ook maar een mens.’
Het betreft hier zo te zien aanbidding, althans zo erfaarde Petrus het. Petrus zei simpelweg dat dat niet nodig was omdat hij zichzelf niet waardig achtte.

quote:

Matthéüs 4:10:
"Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’

In mijn vertaling (Willibrord 95) staat:

10 Toen zei Jezus hem: ‘Ga weg, satan. Want er staat geschreven: De Heer uw God zult u aanbidden en Hem alleen dienen.’

In de statenvertaling staat:
10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven:  De Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

Het lijkt me bijzonder duidelijk dat het vereren slaat op de combinatie met aanbidden. Wederom spreek je hier dus over aanbidden terwijl dat absoluut niet aan de orde is.

quote:

Openbaring 22:8-9:
"Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik alles gehoord en gezien had, wierp ik me neer aan de voeten van de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden. 9 Maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en je medeprofeten, en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet God aanbidden.’!"
Wederom betreft het hier aanbidding.

quote:

Als God niet wil dat we bidden tot mensen en als God verbiedt met doden in contact te komen, dan is het toch duidelijk dat God dat niet wil?
Het enige wat jij duidelijk hebt gemaakt is dat we behalve God (V,Z,HG) niemand mogen aanbidden. Laat dat nou ook net de insteek zijn van de katholieke kerk.

quote:

Mensen, ook geen gestorven mensen, zijn geen tussenpersonen.
Dit heb je niet afdoende aangetoond om zo'n conclusie neer te kunnen zetten.

quote:

Jezus is de weg om tot God te komen. Daar mag niets en niemand tussen komen.

Niemand ontkend dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is. In de katholieke liturgie wordt dit juist benadrukt.
Maar al die schriftplaatsen waar mensen voor elkaar bidden is een drukfoutje?

Maar goed, dit topic is geopend door een dienaar van het wachttoren genootschap. Deze dienaar heeft dit topic op dit en twee andere fora geopend en blijft vervolgens zelf weg. Ik ben niet van plan om me wederom in de verdediging te laten drukken door iemand die vluchtig even wat vooringenomen onzin post en vervolgens zelf wegblijft. Het doel van dit topic is mij volkomen duidelijk.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 09:18:06 am door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #20 Gepost op: augustus 28, 2008, 11:01:53 am »

quote:

Adinomis schreef op 28 augustus 2008 om 00:00:
Mensen, ook geen gestorven mensen, zijn geen tussenpersonen. Jezus is de weg om tot God te komen. Daar mag niets en niemand tussen komen.
om toe te voegen aan de antwoorden van Thorgrem: als ik vraag aan een christen of die voor me wil bidden, dan is hij niet echt een tussenpersoon , maar iemand die met me mee bid. Zo vragen katholieken ook de christenen in de hemel om voor hen te bidden, niet als tussenpersoon, maar uit vertrouwens dat ze niet alleen zijn in hun gebed tot de Here God. Daarbij staat er in de bijbel dat niet alleen de heiligen in de hemel, maar ook Jezus met de Heilige Geest voor je 'meebid/ plijt voor ons' tot God de Vader.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 11:14:21 am door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #21 Gepost op: augustus 28, 2008, 11:43:29 am »

quote:

Thorgrem schreef op 28 augustus 2008 om 09:17:

Wij vragen de heiligen om voor ons te bidden. Zoals ik ook zou kunnen vragen of jullie voor mij zouden willen bidden mocht dat nodig zijn.
Van enige aanbidding is geen enkele sprake, het gaat om verering.
Ik begrijp dit onderscheid. Jij bedoelt geen aanbidding en dat is goed. Maar als je mij vraagt om voor mij te bidden vereer je me toch niet? Die eer komt God toe. We mogen elkaar eren, maar met verering komen we op goddelijk terrein. Dat is hetzelfde terrein van aanbidding.

quote:

Adinomis:
"Mensen, ook geen gestorven mensen, zijn geen tussenpersonen."

Dit heb je niet afdoende aangetoond om zo'n conclusie neer te kunnen zetten.

God heeft zelf erin voorzien dat onze belangen behartigd worden:
Rom. 8:26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. 27 God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren.
en Rom 8:
 33 Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. 34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons.

quote:

Maar al die schriftplaatsen waar mensen voor elkaar bidden is een drukfoutje?
Nee natuurlijk niet. Hier op aarde worden we opgeroepen om voor elkaar te bidden. Laten we dat ook maar veel doen! Daarin beoefenen we de naastenliefde en God zegent dat. Maar het contact met de gestorvenen is afgesneden. Proberen we dat te doorbreken dan komen we op occult terrein: het spiritisme.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 11:45:01 am door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #22 Gepost op: augustus 28, 2008, 12:00:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 28 augustus 2008 om 11:43:
[...]

Ik begrijp dit onderscheid. Jij bedoelt geen aanbidding en dat is goed. Maar als je mij vraagt om voor mij te bidden vereer je me toch niet? Die eer komt God toe. We mogen elkaar eren, maar met verering komen we op goddelijk terrein. Dat is hetzelfde terrein van aanbidding.

Jij maakt zo te zen geen onderscheid van aanbidden en vereren. Dat onderscheid is er wel degelijk. Vereren is hetzelfde als eren. Waarvan jijzelf al zegt dat het toegestaan is.

Van Dale:
ver·eren (overgankelijk werkwoord; vereerde, heeft vereerd; vereerder, verering)
    1   eer bewijzen

quote:

[...]

God heeft zelf erin voorzien dat onze belangen behartigd worden:
Rom. 8:26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. 27 God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren.
en Rom 8:
 33 Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. 34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons.
[...]
Wederom toont dit niet aan dat het vereren van heiligen, en het vragen om gebed aan de heiligen verkeerd is.

quote:

Nee natuurlijk niet. Hier op aarde worden we opgeroepen om voor elkaar te bidden. Laten we dat ook maar veel doen! Daarin beoefenen we de naastenliefde en God zegent dat. Maar het contact met de gestorvenen is afgesneden. Proberen we dat te doorbreken dan komen we op occult terrein: het spiritisme.

Jij bent van mening dat het contact met de gestorven afgesneden is. Ik denk dat dat niet het geval is. Ik denk dat zowel de strijdende (hier op aarde, als de lijdende (in het vagevuur) als de zegevierende (hemel) kerk met elkaar in verbintenis staan. De dood zoals die er was voor de kruisiging van Jezus Christus is niet meer. Mensen gaan niet meer verloren maar blijven voortleven. Dat is een hele andere benadering dan dat jij hebt, dat snap ik ook wel, maar omdat gene wat jij niet snapt dan spiritisme te noemen vind ik een beetje bekrompen.

Ik snap ook wel waarom je je het niet snapt en waarom het allemaal vrij onbegrijpelijk is voor de gemiddelde protestant. Sinds 1580 wordt er namelijk op gehamerd dat de katholieke mystiek onbijbels is. Als een leugen zo lang zijn doorgang vindt en van generatie op generatie doorgegeven wordt dan is het moeilijk om anders te zien. Maar zoek het op in katholieke bronnen zou ik zeggen, en dan zul je zien dat het allemaal bijzonder consistent in elkaar zit.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 12:01:54 pm door Thorgrem »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #23 Gepost op: augustus 28, 2008, 03:43:14 pm »
Kun je me uitleggen hoe 1 menselijk persoon (Maria) dan voor al die miljoenen mensen kan bidden, nee, sterker nog, al die miljoenen gebeden aan moet horen en vervolgens zelf weer bidden?

Maria is toch niet almachtig, noch enige andere gestorven heilige?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #24 Gepost op: augustus 28, 2008, 03:47:02 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 augustus 2008 om 15:43:
Kun je me uitleggen hoe 1 menselijk persoon (Maria) dan voor al die miljoenen mensen kan bidden, nee, sterker nog, al die miljoenen gebeden aan moet horen en vervolgens zelf weer bidden?
Nee, dat kan ik niet uitleggen. Geloof is namelijk ook een heel stuk mystiek. Daarnaast neem ik aan dat ze in de hemel niet gebonden zijn aan aardse beperkingen. Tevens is er natuurlijk geen enkele garantie dat a, je verzoek tot gebed aangehoord wordt en b daar ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt.

quote:

Maria is toch niet almachtig, noch enige andere gestorven heilige?
Dat is ook  nergens beweerd.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 04:38:30 pm door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #25 Gepost op: augustus 28, 2008, 04:52:02 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 augustus 2008 om 12:00:

Jij maakt zo te zen geen onderscheid van aanbidden en vereren. Dat onderscheid is er wel degelijk. Vereren is hetzelfde als eren. Waarvan jijzelf al zegt dat het toegestaan is.

Van Dale:
ver·eren (overgankelijk werkwoord; vereerde, heeft vereerd; vereerder, verering)
    1   eer bewijzen

Je hebt gelijk, zo staat het in Van Dale. Als jij het ook zo bedoelt is dat prima!
Het woord heeft ook wel een diepere betekenis, waarvan ik dus ben uitgegaan. Een synoniemenboek geeft: "aanbidden, adoreren, bewieroken, verafgoden, verheerlijken"

quote:

Wederom toont dit niet aan dat het vereren van heiligen, en het vragen om gebed aan de heiligen verkeerd is.

De levende gelovigen worden in de bijbel ook heiligen genoemd. En in die zin is daar ook niets op tegen, integendeel! Maar ook dan zou ik liever het woord "eren" gebruiken dan "vereren". Maar dat is de gevoelswaarde die het woord voor mij heeft.
Ook kan ik me voorstellen dat bijv. een weduwe in moeilijke omstandigheden tegen haar overleden man praat. Maar dat noem ik dan geen bidden. Ze was gewend met haar man te overleggen. Ze zal ook geen antwoord verwachten. Maar bidden doe je tot God en van Hem verwacht je wat.

quote:

Jij bent van mening dat het contact met de gestorven afgesneden is. Ik denk dat dat niet het geval is. Ik denk dat zowel de strijdende (hier op aarde, als de lijdende (in het vagevuur) als de zegevierende (hemel) kerk met elkaar in verbintenis staan. De dood zoals die er was voor de kruisiging van Jezus Christus is niet meer. Mensen gaan niet meer verloren maar blijven voortleven. Dat is een hele andere benadering dan dat jij hebt, dat snap ik ook wel, maar omdat gene wat jij niet snapt dan spiritisme te noemen vind ik een beetje bekrompen.
Dat de overleden gelovigen een functie hebben geloof ik ook wel. Waarschijnlijk zullen ze voor ons bidden. Het woord "spiritisme" is misschien ook wel vergezocht. Maar het is wel van toepassing als we echt een relatie met gestorven mensen ontwikkelen.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #26 Gepost op: augustus 28, 2008, 05:12:35 pm »
De ware God alleen de eer
115
1 Niet ons, o HERE, niet ons,
maar uw naam geef eer,
om uw goedertierenheid, om uw trouw.
2 Waarom zouden de heidenen zeggen:
Waar is toch hun God?
3 Onze God is in de hemel,
Hij doet al wat Hem behaagt.
4 Hun afgoden zijn zilver en goud,
het werk van mensenhanden;
5 zij hebben een mond, maar spreken niet,
zij hebben ogen, maar zien niet,
6 zij hebben oren, maar horen niet,
zij hebben een neus, maar ruiken niet,
7 hun handen – maar zij tasten niet,
hun voeten – maar zij gaan niet,
zij geven geen geluid met hun keel.

8 Wie hen maakten, zullen worden als zij,
ieder die op hen vertrouwt.
9 Israël, vertrouw op de HERE,
Hij is hun hulp en hun schild;
10 gij huis van Aäron, vertrouwt op de HERE,
Hij is hun hulp en hun schild;
11 gij, die de HERE vreest, vertrouwt op de HERE,
Hij is hun hulp en hun schild.
12 De HERE heeft onzer gedacht; Hij zal zegenen,
Hij zal zegenen het huis Israëls,
Hij zal zegenen het huis van Aäron;
13 Hij zal zegenen wie de HERE vrezen,
kleinen zowel als groten.
14 De HERE moge u vermeerderen,
u en uw kinderen.
15 Gezegend zijt gij door de HERE,
die hemel en aarde gemaakt heeft.
16 De hemel is de hemel van de HERE,
maar de aarde heeft Hij de mensenkinderen gegeven.
17 Niet de doden zullen de HERE loven,
niemand van wie in de stilte zijn neergedaald,
18 maar wij, wij zullen de HERE prijzen
van nu aan tot in eeuwigheid. Halleluja.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #27 Gepost op: augustus 28, 2008, 05:15:43 pm »

quote:

Adinomis schreef op 28 augustus 2008 om 16:52:
[...]

Je hebt gelijk, zo staat het in Van Dale. Als jij het ook zo bedoelt is dat prima!
Het woord heeft ook wel een diepere betekenis, waarvan ik dus ben uitgegaan. Een synoniemenboek geeft: "aanbidden, adoreren, bewieroken, verafgoden, verheerlijken"

Het is niet zo zeer een diepere betekenis, het is meer de protestantse betekenis met bijbehorende onderbuik gevoelens.
En dat een synoniemenboek dat zo aangeeft is ook niet zo heel verwonderlijk. Taal is ene dynamisch iets wat in de loop der tijd veranderd, zich aanpast. En als consequent eeuwenlang dit woord zo neergezet wordt door een aanzienlijke minderheid van de samenleving, een minderheid die ook nog eens de onderdrukkende macht is op degene waar het woord waarde heeft, ja dan wordt het vanzelf wel opgenomen in de boeken als zijnde synoniem.

quote:

[...]

De levende gelovigen worden in de bijbel ook heiligen genoemd. En in die zin is daar ook niets op tegen, integendeel!
Dat levende gelovigen heilig genoemd worden komt ook voor ja. Oa de Opus Dei houd zich daar mee bezig heb ik begrepen. Heilig of geheiligd door het dagelijkse werk oid, het fijne weet ik er ook niet van.

quote:

Maar ook dan zou ik liever het woord "eren" gebruiken dan "vereren". Maar dat is de gevoelswaarde die het woord voor mij heeft.
Ook kan ik me voorstellen dat bijv. een weduwe in moeilijke omstandigheden tegen haar overleden man praat. Maar dat noem ik dan geen bidden. Ze was gewend met haar man te overleggen. Ze zal ook geen antwoord verwachten.
Als je denkt dat er contact is met de heiligen zoals met elkaar praten of iets dergelijks dan moet ik je helaas teleurstellen. Ook worden er geen stoelen verschoven en ook wordt er geen kaartje gelegd oid.

quote:

Maar bidden doe je tot God en van Hem verwacht je wat.
Persoonlijk verwacht ik niets als ik bid tot God, ik kan slechts hopen. Daarnaast denk ik dat gebed als eerste doel heeft voor een innerlijke bewustwording en verandering.

quote:

[...]

Dat de overleden gelovigen een functie hebben geloof ik ook wel. Waarschijnlijk zullen ze voor ons bidden. Het woord "spiritisme" is misschien ook wel vergezocht. Maar het is wel van toepassing als we echt een relatie met gestorven mensen ontwikkelen.
Hoe zie jij zo'n relatie dan eigenlijk voor je?

sil

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #28 Gepost op: augustus 28, 2008, 05:53:27 pm »
Maar waarom hebben mensen behoefte aan het zoeken van overledenen,
Laat de doden bij de doden,
De geest van de mens is in het dodenrijk,
Yeshua leeft , en hij is de bemiddelaar tussen YAHWEH en de mens
Hebben we meer nodig dan YESHUA,

Trouwens wie wordt heilig genoemd ,

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #29 Gepost op: augustus 28, 2008, 06:45:51 pm »

quote:

sil schreef op 28 augustus 2008 om 17:53:
Maar waarom hebben mensen behoefte aan het zoeken van overledenen,
Heiligen kunnen door hun leven als voorbeeld dienen. Maar hoe de gelovige daarmee omgaat is aan de gelovige zelf het is een deel van de mystieke geloofsbeleving en veelal niet in woorden te vangen. Maar heiligen zijn wat plat gezegd dat; voorbeelden.

quote:

Laat de doden bij de doden,
Christus heeft de dood overwonnen voor ons, althans volgens mij.

quote:

De geest van de mens is in het dodenrijk,
Niemand die dat ontkend (indien je onder dodenrijk hel, (vagevuur), hemel verstaat.

quote:

Yeshua leeft , en hij is de bemiddelaar tussen YAHWEH en de mens
Hebben we meer nodig dan YESHUA,
Jezus leeft, en alle mensen die hun aardse lichaam hebben verlaten ook. Heiligen kunnen een voortreffelijk voor een gelovig leven zijn. Het is niet zozeer dat er meer nodig is dan Jezus aangezien de heiligen geen obstakel zijn, maar slechts wegwijzers naar Jezus. Net zoals Maria altijd naar Christus zal leiden.

quote:

Trouwens wie wordt heilig genoemd ,
Alle mensen die in de hemel zitten zijn heilig.

sil

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #30 Gepost op: augustus 28, 2008, 07:13:23 pm »
Niemand van ons weet wie er heilig is, en nooit is er geleerd dat we ons tot de doden moeten wenden,integendeel
Myriam(Maria) is ons tot voorbeeld , niet meer en niet minder
Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #31 Gepost op: augustus 28, 2008, 07:26:48 pm »

quote:

sil schreef op 28 augustus 2008 om 19:13:
Niemand van ons weet wie er heilig is, en nooit is er geleerd dat we ons tot de doden moeten wenden,integendeel
Myriam(Maria) is ons tot voorbeeld , niet meer en niet minder
Sil
Verwacht je nou werkelijk dat ik nog inga op die oneliners van je? Verwacht je nog serieus dat ik inhoudelijk ga antwoorden als je te onbeschoft bent om op mijn antwoord in te gaan? Lekker goedkoop zo. Verdiep je er eens in zou ik zeggen, en blijf dan eens weg bij die joods-messiaanse site waarmee je dweept maar zoek als je bijvoorbeeld wat over de katholieke kerk wil weten op katholieke sites en in officiële documenten.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 07:29:28 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #32 Gepost op: augustus 28, 2008, 07:28:57 pm »
-
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 07:29:16 pm door Thorgrem »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #33 Gepost op: augustus 28, 2008, 07:35:42 pm »
Modbreak:
Gezien de TS met de vraag of het verkeerd is om tot overledenen te bidden, lijkt de discussie mij hier niet op zijn plek. Verplaatst naar CL.
Persoonlijke ervaringen en tips mbt bidden tot overledenen kunnen wel in CZDP.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

sil

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #34 Gepost op: augustus 28, 2008, 07:55:40 pm »
Moet ik me verdiepen in de Rooms katholieke kerk

Ik ben daar in opgegroeidt, en ken al hun zienswijzen,
ben opgegroeid met de catheshisme, ben rooms gedoopt, eerste communie, h.communie, vormsel, voorbereiding tot het huwelijk
Meneer Pastoor was bij ons thuis een veel geziene gast
Ben zeven jaar lang in het blauw gekleed geweest, opgedragen aan Maria
Nonnetje's in de familie
elke Zondag naar de mis, dan naar het lof, de advend periode met het vasten, en het vrijdag's eten van vis, met allerheiligen naar het kerkhof, enz; enz

Door mijn Vader ken ik de geschiedenis van de Pauzen, niets fraai's
We mochten geen bijbel, want dat moest door neneer pastoor worden uitgelegd
de vijftiende augustus de maria viering
Wat heeft de R.K.K me dan nog te leren!!!

Ik heb afstand gedaan van de R.K.K , en zoek nog tot de kardinaal te gaan om mij uit de boeken van deze kerk te laten verwijderen
Nee, ik blijf lekker bij de Messiaanse Joden, dit is de ware gemeente, zij doen wat Yeshua hun heeft voorgeleeft, het was eerst een strijd, maar door de bijbel als een geheel te onderzoeken weet ik nu waar ik bij hoor

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #35 Gepost op: augustus 28, 2008, 08:04:42 pm »
Ja en ik fiets dagelijks vele kilometers. Kan ik dan ook de tour de France fietsen, nee natuurlijk niet. Ik weet je geschiedenis, ik weet de vooringenomenheid, ik weet de halve waarheden die je verkondigd en ik weet van het nestbevuilen.

En ondanks dat je een hele tijd in de katholieke kerk hebt vertoeft stel je hier zulke basale vragen dat wel duidelijk is dat je er nimmer echt in verdiept hebt maar vrij oppervlakkig bezig bent geweest. Hou gerust jezelf voor de gek, maar verwacht niet dat anderen er in trappen.

Uitschrijven is overigens geen kunst aan, gewoon een brief naar de parochie en je zult nergens meer last van hebben, althans niet tijdens dit leven. En als je dan toch bezig bent, onderzoek ook even waarom de christen uit het jodendom geflikkerd zijn zo rond het jaar 100 na Christus. En onderzoek dan gelijk even hoe er in de joodse wereld tegen messias belijdende joden wordt aangekeken.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2008, 08:08:18 pm door Thorgrem »

sil

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #36 Gepost op: augustus 28, 2008, 08:11:23 pm »
Nee, ik hou me niet voor gek, ik ken wel wat er geleerd wordt over het bidden tot de heiligen;
Nee, ik ben niet opervlakkig gaan zoeken, het is niet zomaar op één twee drie gegaan, het heeft gewetensvragen gekost, en door wat er me geleerd werd in die Roomse kerk, angsten gekend, want als je de kerk zou verlaten, ben je als een vervloekte, dit heeft me wel een tijdje gevolgd

En ja ik fiets lekker verder weg vanal wat ROOMS IS,

Sil

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #37 Gepost op: augustus 28, 2008, 08:16:25 pm »

quote:

sil schreef op 28 augustus 2008 om 20:11:
Nee, ik hou me niet voor gek, ik ken wel wat er geleerd wordt over het bidden tot de heiligen;
Nee, ik ben niet opervlakkig gaan zoeken, het is niet zomaar op één twee drie gegaan, het heeft gewetensvragen gekost, en door wat er me geleerd werd in die Roomse kerk, angsten gekend, want als je de kerk zou verlaten, ben je als een vervloekte, dit heeft me wel een tijdje gevolgd

En ja ik fiets lekker verder weg vanal wat ROOMS IS,

Sil

Schijnbaar houd het je nog steeds bezig want je bent hier nog steeds zielige pogingen aan het ondernemen om mensen vooral de messias belijdende joodse propaganda door de strot te duwen.
Maar goed, ga er vooral lekker mee verder, ik zal verder niet meer op je reageren, net zoals de meeste mensen op het forum overigens. Of viel het je niet op dat je topics vrijwel enkel door jezelf beschreven werden/worden. Het gaat je goed. :w

sil

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #38 Gepost op: augustus 28, 2008, 08:25:14 pm »
Ik dacht dat de taak is om een verloren schaapje, met liefde te omringen, zodat zij of hij tot inzicht zou komen,
maar dit bevestigd mijn weten, het alheersende van het Roomse

Wat het door de strot duwen, de mensen zijn volwassen genoeg om zelf te gaan onderzoeken, en de Ruach-Haqodesh (H.Geest) doet de rest

Sil

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #39 Gepost op: augustus 28, 2008, 10:16:12 pm »
mooi stuk job 38 De heer antwoord job: Wie kent mijn macht?

vooral vers 2 Wie durft er zonder kennis van zaken te spreken, en mijn beleid kortzichtig te beoordelen?
Zet je schrap, verweer je want ik ga vragen stellen, en jij moet antwoorden.
Toen ik de fundamenten voor de aarde legde, waar was je toen?

Als je eenmaal begint blijf je lezen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #40 Gepost op: augustus 29, 2008, 12:08:50 am »
Aan het einde van de dag zijn we allemaal mensen ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #41 Gepost op: augustus 29, 2008, 09:21:05 am »

quote:

gaitema schreef op 29 augustus 2008 om 00:08:
Aan het einde van de dag zijn we allemaal mensen ;)
Dat zeker.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #42 Gepost op: augustus 29, 2008, 09:27:33 am »

quote:

Thorgrem schreef op 28 augustus 2008 om 15:47:
Nee, dat kan ik niet uitleggen. Geloof is namelijk ook een heel stuk mystiek. Daarnaast neem ik aan dat ze in de hemel niet gebonden zijn aan aardse beperkingen. Tevens is er natuurlijk geen enkele garantie dat a, je verzoek tot gebed aangehoord wordt en b daar ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt.

Ik zou hierin mee gaan als:
- Er in de Bijbel stond dat de mensen die zijn overleden ons kunnen horen
- Dat we überhaupt kunnen bidden tot mensen(!)
- Dat ze vervolgens gaan bidden voor wat wij aan hen vragen
- Dat zoiets een goede zaak zou zijn

Ik lees echter geen van al dit soort dingen; eerder het tegenovergestelde.

Dus waarom zou dit 'mystiek' zijn? Mystiek betekent in dit geval dat iets je half geopenbaard is, maar je niet precies weet hoe het werkt (bijv. opstanding uit de dood). Maar hier is niets van verteld, en als ik dan een kritische vraag stel, noem je het mystiek. Hoe kunnen we dan nog een discussie voeren?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #43 Gepost op: augustus 29, 2008, 09:32:22 am »
Nou nog 1 keer dan omdat ik het moeilijk af kan leren. Toon ik wederom aan dat deze post vol met vooringenomenheid zit.

quote:

sil schreef op 28 augustus 2008 om 20:25:
Ik dacht dat de taak is om een verloren schaapje, met liefde te omringen, zodat zij of hij tot inzicht zou komen,

Ik ben een individu, en heb geen kerkelijke taak, althans niet op dit forum. Ik vertegenwoordig enkel mijzelf zoals ik verwacht van elk individu op dit forum.
Daarnaast geloofd de katholieke kerk sterk in de eigen vrije wil en de eigen verantwoordelijkheid. Het zijn jouw keuzes in het leven en daar zul je zelf maar mee moeten leven. Hoe anderen daar mee omgaan moeten ook zij zelf weten.

quote:

maar dit bevestigd mijn weten, het alheersende van het Roomse

Als je mijn bijdragen op dit forum ziet dan zul je zien dat ik vrij weinig het katholicisme hier propageer, ik ga enkel in op vragen maar zal uit mijzelf als gast op dit forum geen eigen topics openen om mijn geloof te propageren. Mijn doel is ook niet om mijn geloof hier te promoten, ik ben hier slechts gekomen om te leren over de gereformeerde denominatie binnen het christendom.
Kijken we daarentegen naar jouw bijdrages, dan kunnen we niet tot een zelfde conclusie komen. Jij bent hier gekomen om het messias belijdende joodse geloof te propageren en toen je zag dat dat geen effect had ben je je gaan bezighouden met het verbaal manipuleren van mensen door te zeggen dat het Gods wil is. Tevens tracht je in topics die daar niet over gaan het onderwerp zo te manipuleren dat het wel het geval is of je doet wat boute uitspraken om mensen in het topic te manipuleren zodat zij uit de slof schieten. Dat is je gister gelukt, maar het bedrog heb ik inmiddels wel doorzien en ik zal niet nog een keer in je vuilkuil stappen.
Maar om even terug te komen op je vraag, van het alheersende van het Roomse zoals jij het noemt is op dit forum absoluut geen sprake. Wat jij de gereformeerde forum wil opdringen is echter het alheersende van het messias belijdende joodse geloof.

quote:

Wat het door de strot duwen, de mensen zijn volwassen genoeg om zelf te gaan onderzoeken, en de Ruach-Haqodesh (H.Geest) doet de rest

Sil
Dat klopt, en zo te zien zegt de Heilige Geest anders, anders had je wel meer geoogst. Maar de overdaad waarmee jij op dit forum te werk gaat zegt meer iets over jouw extremistische vorm van geloven en dat op willen dringen aan anders gelovigen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #44 Gepost op: augustus 29, 2008, 09:35:48 am »

quote:

gaitema schreef op 27 augustus 2008 om 23:26:
Dat klopt en wat door het vuur gaan betreft, als je voor in de hemel te komen eerst het oordeel door moet, dan ga je al door het vuur. Het is geen bestraffende vuur, maar een beoordelende vuur waarbij je met je eigen verleden geconfronteerd wordt. Op de dag van het grote oordeel lees ik
in 1 Cor. 3 wat P&A aangaf dat een ieder door het vuur zal gaan.
Ho ho, even goed lezen wat ik precies aangeef. Ik heb het wel over dit onderwerp maar de clou is juist dat er niet staat dat we door het vuur heen moeten. Er staat dat als je hebt gebouwd met hooi of stro, dit zal verbranden.
Nu is het duidelijk dat dit natuurlijk niet echt gaat over hout of stro, maar over dingen die in Gods ogen geen waarde hebben: hier omschreven als hout of stro. Wat wel waarde heeft wordt omschreven als goud, kostbaar gesteente - wat de vuurproef kan doorstaan. Het werk van een ieder komt aan de dag en als het voor God niet kan bestaan oordeelt hij die werken als waardeloos. Er blijft niets van over.
De gelovige die niet met de juiste werken heeft gebouwd op het fundament, is wel gered, maar als door vuur heen.
Daarom wordt die vergelijking getrokken.
Je zou het ook zo kunnen zeggen: deze beoordeling van de gelovige gaat niet over hemzelf: of hij waardig is in de hemel te komen en gered is - nee, hij is sowieso gered - wordt door het vuur niet geraakt.
Wat wordt beoordeeld hier zijn de werken van de gelovige: ja, die kunnen verbranden.
Hij zal dan geen loon ontvangen
Het dus: wel of geen loon, en niet: wel of niet in het vuur (en voor hoelang dan....)

quote:

Het stro zal verbranden en wat van vuurvastmateriaal is zal er door komen. Dat is het vuur van het oordeel. Als je er door komt dan ben je in Gods vredesrijk aangekomen. Kom je er niet door, dan zit je in de bestraffing en heb je nog een lange weg te gaan.

Waar zie je in dat stukje dat je er niet door zal komen? Iedereen komt erdoor die beoordeeld wordt. Het gaat hier toch om gelovigen.

1 Cor 3: 13
en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

quote:

De tweede dood. Meningen verschillen weer of dit een eindeloze bestraffing is of dat er een nieuwe kans volgt op grond van bijbeluitleggingen.

De tweede dood is het ultieme einde. Een tweede kans kent de bijbel niet als je gestorven bent. Als mensen dat willen geloven, is dat omdat het wat humaner overkomt misschien?
Het offer van Christus is voldoende voor ieder die in zijn leven tot geloof komt. Daarover is de bijbel duidelijk lijkt me.
Bv in

Hebr 9
27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,

quote:

Verder heb ik niets toe te voegen. Thorgrem kan daar als katholiek het beste op ingaan. Het bidden tot heiligen of niet is een discussie tussen traditionele katholieke en protestantse leren.

Als je de traditionele leer bekijkt toch wel. :)

quote:

Ik geloof hierin dus wel de katholieke leer en ga hierin dus toch maar tegen de protestantse leren in. er wordt de hemelbewoners niets afgedwongen, maar hen (die toch aan voor ons bidden) gevraagt om voorspraak bij God in hungebed waar ze dus al mee bezig zijn. Niet dat gelovigen in de hemel enkel bidden, nee, ze krijgen ook onderwijs en worden voorberijd op de toekomst. Bovendien genieten ze dus van al het goede O-)

We weten eigenlijk heel weinig van wat de gelovigen in de hemel doen. Maar wat we wel weten staat in de Bijbel: dat kennis afgedaan zal hebben omdat we dan juist ten volle kennen.
De tijd om te leren is nu.
Ik bedoel hiermee dat ideeen ergens over die wel aannemelijk zijn, toch getoetst moeten worden aan de Bijbel.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2008, 09:37:55 am door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #45 Gepost op: augustus 29, 2008, 10:00:31 am »

quote:

Zwever schreef op 29 augustus 2008 om 09:27:
[...]

Ik zou hierin mee gaan als:
Dat je je bedenkingen hebt is prima, en je hoeft er ook helemaal niet in mee te gaan. Als het niet jouw ding is, je er niet in geloofd, dan laat je het toch voor wat het is. Ik ben hier niet om anderen te overtuigen, ik ben slechts om te getuigen indien dat van mij gevraagd wordt. En heel simpel gezegd maakt het helemaal niet uit hoe ik of hoe jij hier over denken, het zal niets veranderen.

quote:

- Er in de Bijbel stond dat de mensen die zijn overleden ons kunnen horen
- Dat we überhaupt kunnen bidden tot mensen(!)
- Dat ze vervolgens gaan bidden voor wat wij aan hen vragen
- Dat zoiets een goede zaak zou zijn

Openbaring 5
8 Toen het de boekrol genomen had, vielen de vier dieren neer voor het lam, evenals de vierentwintig oudsten, elk met een citer in de hand en met gouden schalen vol reukwerk – dat zijn de gebeden van de heiligen.

Romeinen 8
26 Evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp. Want wij weten niet eens hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij die de harten doorgrondt, weet wat de Geest bedoelt, want Hij pleit voor de heiligen naar Gods bedoeling.

Hebreeën 13
7 Blijf aan uw leiders denken, die het woord van God verkondigd hebben. Haal u weer hun leven en de afloop van hun leven voor de geest; neem een voorbeeld aan hun geloof.

2 Tessalonicenzen 1
1 Met het oog hierop bidden wij steeds opnieuw voor u, dat God u zijn roeping waardig maakt en dat Hij al uw goede voornemens en elk werk van uw geloof door zijn macht tot volkomenheid brengt.

2 Tessalonicenzen 3
1 Voorts, broeders en zusters, bid voor ons, opdat het woord van de Heer overal, zoals bij u, zijn zegetocht mag volbrengen,

1 Korintiërs 11
1 Wees mijn navolgers, zoals ik het ben van Christus. 2 Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven.

En als klap op de vuurpijl de meest duidelijke:
2 Makkabeeën 12
39 De volgende dag wijdden Judas en de zijnen zich aan de dringende taak om de lijken van de gevallenen te bergen en ze bij hun verwanten in hun familiegraf bij te zetten. 40 Daarbij ontdekte men onder de kleren van al de gevallenen amuletten van de afgoden van Jamnia, dingen dus die de Judeeërs volgens de wet niet mogen bezitten. Toen was het voor iedereen duidelijk, waarom ze gesneuveld waren. 41 Iedereen prees de Heer, de rechtvaardige rechter, die het verborgene aan het licht brengt. 42 Maar ze baden en smeekten ook dat de zonde, door de gevallenen begaan, geheel zou worden vergeven. De edele Judas vermaande het volk zich vrij te houden van zonde, want met eigen ogen hadden ze bij de gevallenen de gevolgen van de zonde kunnen aanschouwen. 43 Daarna hield hij onder zijn soldaten een inzameling die tweeduizend drachmen zilver opbracht. Hij stuurde dat geld naar Jeruzalem voor een zondeoffer. Dat was een mooie en edele daad, ingegeven door de gedachte aan de verrijzenis. 44 Want als hij niet gehoopt had, dat de gevallenen zouden verrijzen, dan was het nutteloos en dwaas geweest om voor de overledenen te bidden. 45 Bovendien bedacht hij dat voor degenen die godvruchtig sterven een prachtige beloning is weggelegd; inderdaad een heilige en vrome gedachte! Daarom liet hij voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

Waaruit we kunnen halen:
1: de doden leven
2: er is nog vergeving na de dood (vagevuur)
3: voorspraak helpt

quote:

Ik lees echter geen van al dit soort dingen; eerder het tegenovergestelde.

Dat kan, ik lees ze echter wel en de christenen lezen ze al 20 eeuwen lang.

quote:

Dus waarom zou dit 'mystiek' zijn? Mystiek betekent in dit geval dat iets je half geopenbaard is, maar je niet precies weet hoe het werkt (bijv. opstanding uit de dood). Maar hier is niets van verteld, en als ik dan een kritische vraag stel, noem je het mystiek. Hoe kunnen we dan nog een discussie voeren?
Mystiek betekend precies dat wat ik er mee bedoelde. Als in christelijke mystiek. Mystiek hoeft helemaal niet iets te zijn wat half geopenbaard is, dat jij die betekenis er aan geeft is prima, maar leg die betekenis niet aan mij op. Ik bedoelde mystiek zoals de Karmel het woord mystiek gebruikt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2008, 10:00:51 am door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #46 Gepost op: augustus 29, 2008, 12:28:21 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2008 om 09:35:
[...]

Ho ho, even goed lezen wat ik precies aangeef. Ik heb het wel over dit onderwerp maar de clou is juist dat er niet staat dat we door het vuur heen moeten. Er staat dat als je hebt gebouwd met hooi of stro, dit zal verbranden.
Nu is het duidelijk dat dit natuurlijk niet echt gaat over hout of stro, maar over dingen die in Gods ogen geen waarde hebben: hier omschreven als hout of stro. Wat wel waarde heeft wordt omschreven als goud, kostbaar gesteente - wat de vuurproef kan doorstaan. Het werk van een ieder komt aan de dag en als het voor God niet kan bestaan oordeelt hij die werken als waardeloos. Er blijft niets van over.
De gelovige die niet met de juiste werken heeft gebouwd op het fundament, is wel gered, maar als door vuur heen.
Daarom wordt die vergelijking getrokken.
Je zou het ook zo kunnen zeggen: deze beoordeling van de gelovige gaat niet over hemzelf: of hij waardig is in de hemel te komen en gered is - nee, hij is sowieso gered - wordt door het vuur niet geraakt.
Wat wordt beoordeeld hier zijn de werken van de gelovige: ja, die kunnen verbranden.
Hij zal dan geen loon ontvangen
Het dus: wel of geen loon, en niet: wel of niet in het vuur (en voor hoelang dan....)

Ik lees deze gedeelte als het eindoordeel wanneer Jezus terug gekomen is op de aarde om te oordelen de levenden en de doden. Dan zal er geoordeeld worden naar je werken "want toen Ik honger had heb je me te eten gegeven, toen ik dorst had heb je me  te drinken gegeven." Dan zal blijken dat de echte gelovigen ook goede vruchten voort bracht. De beloning zal er zijn voor de goede vruchten en door hun geloof blijven ze leven. Zijn er echter geen goede werken, dan laat dat zien dat hun geloof niet echt is en blijken ze niet te leven, niet door het oordeel (het vuur) te komen. de genen die niet geloven zullen door het vuur moeten vanwege hun zonden (de tweede dood). De zonden zijn niet vergeven.

Ik geloof trouwens dat (en dat vindt ik ook in de bijbel terug) iemand die niet van Jezus af wist het niet altijd kwalijk genomen kan worden. God kijkt naar het diepste in hun hart en oordeeld op grond daarvan. Iemand kan onbewust bij God horen en zou wel christen zijn geweest als men het goede nieuws wel gehoord had.

quote:

[...]

Waar zie je in dat stukje dat je er niet door zal komen? Iedereen komt erdoor die beoordeeld wordt. Het gaat hier toch om gelovigen.

Ik geloof op basis van het gedeelte van het eindoordeel dat het ook over de ongelovigen gaan. Zij komen niet door het vuur, vanwege hun ongeloof.

1 Cor 3: 13
en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen. [/quote]
 dit gaat over de gelovigen inderdaad. Misschien las ik het wel wat te slordig :)

quote:

[...]

De tweede dood is het ultieme einde. Een tweede kans kent de bijbel niet als je gestorven bent. Als mensen dat willen geloven, is dat omdat het wat humaner overkomt misschien?
Het offer van Christus is voldoende voor ieder die in zijn leven tot geloof komt. Daarover is de bijbel duidelijk lijkt me.
Bv in

Hebr 9
27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,

Dus niet. Het komt voort uit de  oorspronkelijke bijbel dat er ook theologen zijn en vele andere christenen (ook de messiasbelijdende Joden) nog meer die lezen dat de tweede dood een tijdperk lang duurt (heeeeel lang, dat wel), maar niet eindeloos. Dat het wel zo in de bijbel hier en daar staat komt door vertaalfouten. Ieder theoloog weet om welke woord het gaat, maar de meningen lopen uiteen over wat er hier bedoelt wordt, dat heeft te maken volgens een dominee in onze kerk met de discussie of God in de tijd of buiten de tijd staat. Daarnaast staan er meer teksten in de bijbel die verwijzen naar het niet altoosdurende dood, al zullen tegenstanders het weer anders interpreteren. Eigenlijk is het simpel, God schept nooit mensen om voor goed te straffen, anders had Hij hem of haar net zo goed niet geboren kunnen laten worden en wat voor nut heeft zo'n straf dan nog? Wat berijkt God daarmee? Daar kan nog een heel topic over gewijd worden. Wist je bijvoorbeeld dat er staat geschreven in de bijbel dat Jezus tijdens de drie dagen dat Hij in de hel verkeerde er het evangelie bracht aan de godenzonen die omkwamen bij de zonsvloed? Als Hij hen al het evangelie bracht... Ook ken ik nog andere teksten in de bijbel van de Rooms Katholieken die uitvoerig uitleggen dat God altijd straft met de reden om iemand te laten bekeren. En wat dood is kan God weer tot leven wekken.

quote:

[...]

Als je de traditionele leer bekijkt toch wel. :)

[...]

We weten eigenlijk heel weinig van wat de gelovigen in de hemel doen. Maar wat we wel weten staat in de Bijbel: dat kennis afgedaan zal hebben omdat we dan juist ten volle kennen.
De tijd om te leren is nu.
Ik bedoel hiermee dat ideeen ergens over die wel aannemelijk zijn, toch getoetst moeten worden aan de Bijbel.  

De discussie tussen de theologische opvattingen vinden hier inderdaad plaats. Best interessant, maar ik kan me voorstellen dat een katholiek die hier over in discussie moet blijven gaan op een gegeven moment prikkelbaar wordt, vooral als hij steeds zijn woorden moet blijven herhalen.  Dus spaar hem een beetje ;)

Wat de gelovigen in de hemel betreft: ik leerde van iemand dat er ook in de hemel onderwezen zal worden, helaas is hij inmiddels gestorven dus kan ik niet navragen waar hij het in de bijbel gevonden heeft en zal zelf de bijbel er op moeten onderzoeken. Toch weet ik dat hij alles wat hij zei op grond van bijbelteksten deed na grondig onderzoek van vele jaren. Het is inderdaad zo dat iemand in de hemel de kennis ten volle ontvangt. Ik geloof op basis van een bijnadoodervaringsverhaal van iemand dat het door kennisoverdracht komt dat gebeurd op een bovenmate intelligente en snelle wijze, waar wij hier op aarde niet aan tippen kunnen. Als ik lees hoe dat gaat, dan geloof ik dat ze daar inderdaad al snel vol van kennis en weten zijn. Dat ze voor ons bidden is ook te vinden in de bijbel. Van heiligen die God smeken zo snel mogenlijk op de aarde in te grijpen en vragen hoe lang het leed er nog moet duren.(volgens mij staat dat in openbaringen ergens) Dus ze volgen kennelijk wat er op de aarde gaande is.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2008, 12:40:03 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #47 Gepost op: augustus 29, 2008, 12:31:54 pm »
Thorgrem: geef niet op, je bent goed bezig. Misschien kan je verwijzen naar uitspraken van Oogje die je al siteerde af en toe o.a., je krijgt immers steeds de zelde vragen weer. Steeds leg je uit dat je niet bid, maar vraagt aan de heiligen en steeds moet je weer uitleggen dat je niet bid maar vraagt. Ik kan me voorstellen dat het wat vermoeiend wordt. tijd voor een kop koffie zou ik zeggen ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #48 Gepost op: augustus 29, 2008, 03:08:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 augustus 2008 om 12:31:
Thorgrem: geef niet op, je bent goed bezig. Misschien kan je verwijzen naar uitspraken van Oogje die je al siteerde af en toe o.a., je krijgt immers steeds de zelde vragen weer. Steeds leg je uit dat je niet bid, maar vraagt aan de heiligen en steeds moet je weer uitleggen dat je niet bid maar vraagt. Ik kan me voorstellen dat het wat vermoeiend wordt. tijd voor een kop koffie zou ik zeggen ;)

Wat is het verschil tussen: Ik vraag Jezus om iets...
of ik bid Jezus om iets?
Het lijkt me toch echt hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2008, 03:09:06 pm door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Spiritisme
« Reactie #49 Gepost op: augustus 29, 2008, 04:21:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2008 om 15:08:
[...]

Wat is het verschil tussen: Ik vraag Jezus om iets...
of ik bid Jezus om iets?
Het lijkt me toch echt hetzelfde.
Dus als jij je moeder wat vraagt dan bid je eigenlijk tot haar. Interessant, misschien zou je daar wat meer over kunnen uitleggen?