Auteur Topic: Niet gekomen tot huis Juda?  (gelezen 30102 keer)

mohamed

• Bekijk profiel
Niet gekomen tot huis Juda?
« Reactie #50 Gepost op: september 03, 2008, 10:17:56 pm »

quote:

Ilonia schreef op 03 september 2008 om 09:02:
[...]

Dat staat helemaal niet in dat vers. Wat jij beweert klopt van geen kanten. Dat Israel straf kreeg voor zijn zonden klopt, maar dat zij niet meer voor de wet Israelieten waren kan ik er niet uithalen. Daarbij zouden volgens Ez. 37 juist de Israelieten worden terug gebracht naar het land Israel.
Als je man je verlaat en voor de wet van je scheidt, dan heb je wetmatig niks meer met elkaar te schaften, wat valt er niet te snappen? Zoek maar eens op het woord 'scheidbrief' in de Bijbel, misschien wordt het je dan duidelijk.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 03, 2008, 10:48:53 pm »

quote:

mohamed schreef op 30 augustus 2008 om 17:50:
Mat 15,24      

Wat ik uitlichten wil is dat duidelijk wordt dat het huis Juda de ellendige schapen zijn. Hiervoor vinden we in het NT de bevestiging ook, met de ellendige schapen worden specifiek de joden bedoelt die Jezus gekruisigd hebben,

Kortom: Jezus was niet gekomen voor de joden!
.

Bij het lezen van je postings heb ik me afgevraagd waar je naar toe wilt. Daarom ben ik teruggegaan naar het openingstopic. De regels die hier boven zijn geciteerd vormen waarschijnlijk het doel waar je naar toe wilt.
Ik vond elders een bevestiging op het Credible forum. Daar schreef je op 29-05-08:

quote:

Al vanaf het begin wordt duidelijk dat het om twee bedieningen gaat, die NIET door een deur zouden (gen 3,15) kunnen. God heeft bepaald dat het zaad van de slang (de joden) en het zaad van de vrouw (de christenen, waarin jood noch griek) in vijandschap zouden zijn. Het scheppingsverhaal blijft zich herhalen, waarin de christenen de vrouw zijn.

God had beloften voor Juda:

Gen 49: 8-11

Juda, u zullen uw broeders loven, uw hand zal zijn op de nek uwer vijanden, voor u zullen uws vaders zonen zich neerbuigen.  Een leeuwenwelp is Juda; na de roof zijt gij omhoog geklommen, mijn zoon; hij kromt zich, legt zich neder als een leeuw of als een leeuwin; wie durft hem opjagen?  De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volken gehoorzaam zijn.  Hij zal zijn ezel aan de wijnstok binden en het jong zijner ezelin aan de wingerd; hij zal zijn kleed in wijn wassen en in druivenbloed zijn gewaad.

Psalm 78:67 tot 72

En Hij versmaadde de tent van Jozef, en verkoos Efraïms stam niet.  Maar Hij verkoos de stam van Juda, de berg Sion, die Hij liefheeft;  Hij bouwde zijn heiligdom als de hoogste bergen, als de aarde, die Hij voor altoos grondvestte.

Hij verkoos David, zijn knecht, en nam hem weg van de schaapskooien;  van achter de zogende schapen haalde Hij hem, om Jakob, zijn volk, te weiden en Israel, zijn erfdeel.  Deze weidde hen naar de oprechtheid van zijn hart, en leidde hen met kundige hand.

Ik weet dat Jezus de Farizeën "adderengebroed" noemde. Maar ik geloof dat ieder die bewust Jezus afwijst, Jood, Israëliet, Griek of Nederlander adderengebroed is. Die heeft de duivel tot vader.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 03, 2008, 11:01:32 pm »

quote:

HenkG schreef op 03 september 2008 om 20:30:
[...]

Voor het antwoord op de door jou gestelde vraag moet je bij iemand anders zijn, zoals P&A toch duidelijk aangeeft
 ;)
ow, zou je denken HenkG ? het leek mij eerder met een kluitje in het riet sturen actie :P

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 03, 2008, 11:18:21 pm »

quote:

mohamed schreef op 03 september 2008 om 22:17:
[...]

Als je man je verlaat en voor de wet van je scheidt, dan heb je wetmatig niks meer met elkaar te schaften, wat valt er niet te snappen? Zoek maar eens op het woord 'scheidbrief' in de Bijbel, misschien wordt het je dan duidelijk.
Geld dit voor altijd en eeuwig in jouw visie of, tot in het derde en vierde geslacht ?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 04, 2008, 07:40:28 am »

quote:

mohamed schreef op 03 september 2008 om 22:11:
[...]

Wat een merkwaardige redenatie, hij vraagt het toch aan haar?

Maar de vraag gaat toch echt over een zinssnede die P&A heeft overgenomen van jou
 :cheer:

Cyber heeft het zo te zien wel door. Dus wellicht dat jij binnenkort een vraag van hem kunt verwachten....of je kunt nu alvast die zinssnede toe gaan lichten om de vraag voor te zijn  :D
« Laatst bewerkt op: september 04, 2008, 07:43:51 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 04, 2008, 12:14:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 03 september 2008 om 22:48:
[...]

Bij het lezen van je postings heb ik me afgevraagd waar je naar toe wilt. Daarom ben ik teruggegaan naar het openingstopic. De regels die hier boven zijn geciteerd vormen waarschijnlijk het doel waar je naar toe wilt.
Ik vond elders een bevestiging op het Credible forum. Daar schreef je op 29-05-08:

Je hebt er wel werk van gemaakt zeg, ik wil even opmerken dat ik nog in de leerschool zit, maar hier denk ik nog net zo over inderdaad.

quote:

God had beloften voor Juda:

Gen 49: 8-11

Juda, u zullen uw broeders loven, uw hand zal zijn op de nek uwer vijanden, voor u zullen uws vaders zonen zich neerbuigen.  Een leeuwenwelp is Juda; na de roof zijt gij omhoog geklommen, mijn zoon; hij kromt zich, legt zich neder als een leeuw of als een leeuwin; wie durft hem opjagen?  De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volken gehoorzaam zijn.  Hij zal zijn ezel aan de wijnstok binden en het jong zijner ezelin aan de wingerd; hij zal zijn kleed in wijn wassen en in druivenbloed zijn gewaad.

Wie zou er met Silo bedoelt worden denk je? Want er staat dat de scepter van Juda niet zou wijken tot Silo komt en dat is volgens mij precies wat ik de hele tijd beweer. Toen Jezus op aarde kwam, had God nog een verbond met het huis Juda. Doch zegt Paulus dat er in zijn tijd een nieuw verbond met de huizen Juda en Israël wordt opgericht.

Heb 8,9
Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, toen Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb hen niet geacht, zegt de Heere.

Er staat dat zij niet in het verbond zijn gebleven en de belofte aan Juda was Niemand minder dan Jezus:

Hand 13,23    
Van het zaad van deze heeft God Israël, naar de belofte, verwekt de Zaligmaker Jezus;

quote:

Hij verkoos David, zijn knecht, en nam hem weg van de schaapskooien;  van achter de zogende schapen haalde Hij hem, om Jakob, zijn volk, te weiden en Israel, zijn erfdeel.  Deze weidde hen naar de oprechtheid van zijn hart, en leidde hen met kundige hand.[/i]

Ik weet dat Jezus de Farizeën "adderengebroed" noemde. Maar ik geloof dat ieder die bewust Jezus afwijst, Jood, Israëliet, Griek of Nederlander adderengebroed is. Die heeft de duivel tot vader.

Als dat zo is, hoe verklaar je dit vers dan?

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

De heidenen die Jezus niet kenden noch gezien hadden, konden Hem en de Vader ook niet haten.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 04, 2008, 12:28:41 pm »

quote:

cyber schreef op 03 september 2008 om 23:18:
[...]

Geld dit voor altijd en eeuwig in jouw visie of, tot in het derde en vierde geslacht ?

Ik heb me rotgezocht naar een vers waarin de scheiding wordt opgeheven (jer 3,8) maar Jezus onthult dat de scheiding onder het oude verbond inderdaad voor eeuwig van kracht is.

Mat 5,32    
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.

Wanneer God het huis Israël weer zou huwen conform het oude verbond, dan zou Hij voor de wet overspel hebben gepleegd.

Luk 16,18    
Een ieder, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een ieder, die de verlatene van de man trouwt, die doet ook overspel.

Ik geloof niet dat God ooit overspel zal plegen en gepleegd heeft, wat ik wel geloof is dat God Zijn Eigen wet hield. Het wordt mij duidelijk dat er christenen zijn die God wel betichten van overspel, omdat ze beweren dat Hij de verlatene onder het oude verbond weer terugnam.
« Laatst bewerkt op: september 04, 2008, 12:35:51 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 04, 2008, 12:31:54 pm »

quote:

cyber schreef op 03 september 2008 om 23:01:
[...]

ow, zou je denken HenkG ? het leek mij eerder met een kluitje in het riet sturen actie :P
Ja dat gevoel bekruipt mij ook :D

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 04, 2008, 12:33:57 pm »

quote:

HenkG schreef op 04 september 2008 om 07:40:
[...]

Maar de vraag gaat toch echt over een zinssnede die P&A heeft overgenomen van jou
 :cheer:

Cyber heeft het zo te zien wel door. Dus wellicht dat jij binnenkort een vraag van hem kunt verwachten....of je kunt nu alvast die zinssnede toe gaan lichten om de vraag voor te zijn  :D
Ik waardeer het zeer dat je je als een soort politieagent opwerpt om de discussie in goede banen te leiden HenkG, maar geneer je ook niet om ons allemaal uit onze sokken te blazen met je inhoudelijke inzichten! ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 04, 2008, 02:06:09 pm »

quote:

Mooi om te horen dat je nog in de leerschool zit. In feite zitten we daar allemaal en het forum is oook bedoeld om van elkaar te leren. Maar ik ben wel van mening dat je een fout begaat als je de Joden ziet als slangenzaad. Jozef, Maria, Zacharias en Elizabeth, de behoorden allemaal tot de stam van Juda. En:
Joh.1: 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Het tegenvergestelde is ook waar: wie Hem bewust afwijzen, en hebben gezien Wie Hij werkelijk is, hebben de duivel tot vader. Dat geldt voor de Joden, dat geldt voor de andere stammen van Israël en dat geldt ook voor ons.

Daarmee verklaar ik ook de tekst die jij me voorlegde:

quote:

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

quote:

Wie zou er met Silo bedoelt worden denk je? Want er staat dat de scepter van Juda niet zou wijken tot Silo komt en dat is volgens mij precies wat ik de hele tijd beweer. Toen Jezus op aarde kwam, had God nog een verbond met het huis Juda. Doch zegt Paulus dat er in zijn tijd een nieuw verbond met de huizen Juda en Israël wordt opgericht.

Laten we die tekst eens precies lezen:
Heb.8:8:‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 9 Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn

Paulus zegt hier niet dat dit verbond in zijn dagen zou zijn opgericht, maar dat het in de toekomst zou worden opgericht.
Ook geldt dit weer voor beiden: zowel Juda als de andere stammen van Israël.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 04, 2008, 07:29:23 pm »
Dat inhoudelijke was al even gebeurd Mohamed (zie hieronder nog eens). Alleen wordt daar niet op gereageerd ;) Verder is het wel weer tekenend voor jou dat je een opmerking van mij meteen weer laat volgen door je welbekende verwijten...jammer! Want ook op Credible is dit al zo geweest. Misschien is het echt eens handiger om ook een keer te accepteren dat er zeker andere interpretaties dan de jouwe mogelijk kunnen zijn, zonder dan direct te gaan verwijten en zo.

quote:

HenkG schreef op 02 september 2008 om 17:38:
Jeremia 3:8 wordt nog vervolgd door wat andere verzen....in dit verband is vers 12 ev wel van belang. ;) Daar wordt toch uitgebreid over herstel gesproken wat God mogelijk maakt.
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 04, 2008, 07:47:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 september 2008 om 14:06:
[...]

Mooi om te horen dat je nog in de leerschool zit. In feite zitten we daar allemaal en het forum is oook bedoeld om van elkaar te leren. Maar ik ben wel van mening dat je een fout begaat als je de Joden ziet als slangenzaad. Jozef, Maria, Zacharias en Elizabeth, de behoorden allemaal tot de stam van Juda. En:
Joh.1: 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Al doende leert men, deze discussie is voor mij een perfecte stok achter de deur om deze materie weer eens door te nemen!
Jezus was ook joods, maar dat weerhield Hem er niet van de joden die Hem verwierpen slangen en adderengebroedsels (Mat 23,33) te noemen. En wat te denken van dit vers?

Joh 8,44    
Gij zijt uit de vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit wat hem eigen is; want hij is een leugenaar, en de vader der leugen.

De duivel is de vader der leugen, oftewel de bedenker van de leugen. Dat is een heel belangrijk aanknopingspunt.

Op 3,9    
Zie, Ik geef u enigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen, en aanbidden voor uw voeten, en bekennen, dat Ik u liefheb.

Joh 8,55    
En gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem; en indien Ik zeg, dat Ik Hem niet ken, zo zal Ik u gelijk zijn, dat is een leugenaar; maar Ik ken Hem, en bewaar Zijn woord.

Het moge opgemerkt worden dat 'niet kennen' in deze betekent niet weten hoe God is, want de joden wisten natuurlijk wel van Zijn bestaan.

1 Joh 2,22    
Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

Wie loochenden Jezus bij elke gelegenheid mogelijk? Waren het de heidenen die nog nooit van Christus gehoord hadden? Natuurlijk niet! Laten we niet vergeten dat Jezus duidelijk zei dat zij zonde hadden, omdat ze getuige waren van Zijn werken (Joh 15,24) maar alsnog Hem en de Vader haatten. De heidenen hadden deze tekenen niet gezien en Pontius Pilatus haatte Jezus ook niet. Dus, als de leugenaar degene is die Jezus en Zijn werken heeft gezien en Hem loochent plus weet dat God bestaat (door de wet), is de doodsimpele conclusie dat de leugenaar joods is naar het vlees.

Het jodendom wordt op een rechte lijn met satan gezet:

Op 2,9    
Ik weet uw werken, en verdrukking, en armoede (doch gij zijt rijk), en de lastering van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar zijn een synagoge des satans.

Binnen het jodendom was het geoorloofd om christenen te vervolgen, als dat niet de geest van de antichrist is weet ik het ook niet meer!

Gal 1,13    
Want gij hebt mijn wandel gehoord, die eertijds in het Jodendom was, dat ik uitnemend zeer de gemeente Gods vervolgde, en haar verwoestte;

Paulus leert ons zelfs dat hij in opdracht van hogepriester en de gehele raad van ouderlingen (hand 22,5) christenen gevangen moest nemen en martelen. Ook waren het de joden die Jezus dood wilden hebben (Luk 19,47) en het uiteindelijk voor elkaar kregen zoals we weten. Kortom, niet ik, maar jij begaat een fout door de joden van Juda die Jezus verwierpen niet het slangenzaad te noemen.

quote:

Het tegenvergestelde is ook waar: wie Hem bewust afwijzen, en hebben gezien Wie Hij werkelijk is, hebben de duivel tot vader. Dat geldt voor de Joden, dat geldt voor de andere stammen van Israël en dat geldt ook voor ons.
Ik heb Jezus nooit gezien met mijn ogen! Christus verrichte Zijn wonderen in de eerste eeuw, vooral in Jeruzalem en Judea, daar woonden de joden.

quote:

Laten we die tekst eens precies lezen:
Heb.8:8:‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 9 Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn

Paulus zegt hier niet dat dit verbond in zijn dagen zou zijn opgericht, maar dat het in de toekomst zou worden opgericht.
Ook geldt dit weer voor beiden: zowel Juda als de andere stammen van Israël.
Nee hoor, het is een profetie van Jeremia (Jer 31,31) die Paulus op zijn eigen tijd betrekt, want de profeten hebben geprofeteerd  tot Johannes (luk 16,16) de Doper. Daar is Jezus zeer duidelijk over!
« Laatst bewerkt op: september 04, 2008, 07:56:46 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 04, 2008, 07:58:11 pm »

quote:

HenkG schreef op 04 september 2008 om 19:29:
Dat inhoudelijke was al even gebeurd Mohamed (zie hieronder nog eens). Alleen wordt daar niet op gereageerd ;) Verder is het wel weer tekenend voor jou dat je een opmerking van mij meteen weer laat volgen door je welbekende verwijten...jammer! Want ook op Credible is dit al zo geweest. Misschien is het echt eens handiger om ook een keer te accepteren dat er zeker andere interpretaties dan de jouwe mogelijk kunnen zijn, zonder dan direct te gaan verwijten en zo.

[...]
Ik heb ook niet beweerd dat er geen herstel is, heb je wel goed begrepen wat mijn punten zijn?

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 04, 2008, 08:19:20 pm »

quote:

mohamed schreef op 04 september 2008 om 19:58:
[...]

Ik heb ook niet beweerd dat er geen herstel is, heb je wel goed begrepen wat mijn punten zijn?

Misschien heb jij het dan wel niet goed uitgelegd of begrijp je mij al die tijd niet ;)
Want ik ben niet de enige die je op deze hersteltekst wijst. Meerderen doen dat (lees het gerust nog eens door), omdat jij steeds blijft volhouden dat Juda en Israël ook nu onderscheiden dienen te worden, terwijl er dus duidelijk sprake is van herstel van het hele volk. Daarbij komt dan nog dat de definitie van het huis Israël door jou direct aan het onderscheid Juda/Israël gelinkt wordt, terwijl er juist in de NT-tijd geen sprake meer is van die opdeling en je definitie die gold in de tijd van de profeten wel eens niet die van de term Israël uit het NT kan zijn.
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 04, 2008, 08:45:10 pm »

quote:

HenkG schreef op 04 september 2008 om 20:19:
[...]

Misschien heb jij het dan wel niet goed uitgelegd of begrijp je mij al die tijd niet ;)
Want ik ben niet de enige die je op deze hersteltekst wijst. Meerderen doen dat (lees het gerust nog eens door), omdat jij steeds blijft volhouden dat Juda en Israël ook nu onderscheiden dienen te worden, terwijl er dus duidelijk sprake is van herstel van het hele volk. Daarbij komt dan nog dat de definitie van het huis Israël door jou direct aan het onderscheid Juda/Israël gelinkt wordt, terwijl er juist in de NT-tijd geen sprake meer is van die opdeling en je definitie die gold in de tijd van de profeten wel eens niet die van de term Israël uit het NT kan zijn.
Ik heb de vragen beantwoord HenkG, het vers 'het zal worden een kudde' duidt op herstel!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 04, 2008, 09:46:30 pm »

quote:

mohamed schreef op 04 september 2008 om 19:47:
[...]

1 Joh 2,22    
Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
Het jodendom wordt op een rechte lijn met satan gezet:

Op 2,9    
Ik weet uw werken, en verdrukking, en armoede (doch gij zijt rijk), en de lastering van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar zijn een synagoge des satans.
Hier gaat het dus niet over het jodendom, maar over een selectie: degenen die zeggen dat.......   die loochenen dat.....
Er zijn ook Nederlanders die Jezus hebben verworpen, terwijl ze wel alles over Hem gehoord hebben. Ook zij staan onder invloed van de antichrist.
Waarom wil je toch zo graag de joden veroordelen?

Wat vind je dan van wat Paulus zegt in Rom. 11? Dat maakt een gelovige toch wat milder.

maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!

quote:

Kortom, niet ik, maar jij begaat een fout door de joden van Juda die Jezus verwierpen niet het slangenzaad te noemen.

Hier pas je tenminste een selectie toe. Inderdaad het verwerpen van Christus is de geest van de antichrist. Maar dat is niet alleen voorbehouden aan de Joden. Ik heb er geen behoefte aan om mensen "slangenzaad" te noemen. Dat laat ik aan God over die het hart kent.

quote:

Ik heb Jezus nooit gezien met mijn ogen! Christus verrichte Zijn wonderen in de eerste eeuw, vooral in Jeruzalem en Judea, daar woonden de joden.
Ook niet met je geestelijke ogen? Bidt dan dat de morgenster mag opgaan in je hart. 2 Petrus 1:19

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 04, 2008, 10:28:44 pm »
Wellicht omdat het verhaal van Ismael en Izaak wat verschilt betreffende de koran en de bijbel?

zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isma%C3%ABl

Ik refereer even aan de naam van mohamed en associeer dit met het vermoeden dat mohamed moslim is? Waar ik hem overigens niet op veroordeel, laat dat duidelijk zijn? En als ik het mis heb verneem ik het wel...

quote:

Adinomis schreef op 04 september 2008 om 21:46:
[...]

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 05, 2008, 08:39:48 am »

quote:

mohamed schreef op 04 september 2008 om 20:45:
[...]

Ik heb de vragen beantwoord HenkG, het vers 'het zal worden een kudde' duidt op herstel!
En die ene kudde heet in het NT onder anderen Israël. Maar dit is niet hetzelfde Israël  als het tienstammenrijk, waar jij wel steeds naar toe lijkt te neigen in je reacties. Vandaar dus de onduidelijkheden...
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 05, 2008, 08:43:25 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 september 2008 om 22:28:
Ik refereer even aan de naam van mohamed en associeer dit met het vermoeden dat mohamed moslim is?
Als Mohamed een moslim is, dan is het wel een Messiasbelijdende moslim volgens mij  _O_ en die Messias heet dan gewoon Jezus en niet Mohammed
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 08:45:53 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 05, 2008, 09:18:00 am »

quote:

HenkG schreef op 05 september 2008 om 08:39:
[...]

En die ene kudde heet in het NT onder anderen Israël. Maar dit is niet hetzelfde Israël  als het tienstammenrijk, waar jij wel steeds naar toe lijkt te neigen in je reacties. Vandaar dus de onduidelijkheden...
Het zijn de nakomelingen van het tienstammenrijk, maar aangezien het huis Israël in Jezus' tijd al lang verslonden was door de heidenen, had het een puur geestelijke betekenis gekregen en behoort een ieder die in Jezus gelooft tot die kudde, ongeacht afkomst of ras (ook de joden van Juda).

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 05, 2008, 09:19:04 am »

quote:

HenkG schreef op 05 september 2008 om 08:43:
[...]

Als Mohamed een moslim is, dan is het wel een Messiasbelijdende moslim volgens mij  _O_ en die Messias heet dan gewoon Jezus en niet Mohammed
Een Messiasbelijdende moslim lol, die houden we er in! :P

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 05, 2008, 09:22:14 am »

quote:

Wellicht omdat het verhaal van Ismael en Izaak wat verschilt betreffende de koran en de bijbel?

zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isma%C3%ABl

Ik refereer even aan de naam van mohamed en associeer dit met het vermoeden dat mohamed moslim is? Waar ik hem overigens niet op veroordeel, laat dat duidelijk zijn? En als ik het mis heb verneem ik het wel...

[...]
Niks ten nadele van toegewijde moslims, maar nee dank u!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 05, 2008, 09:23:53 am »

quote:

Adinomis schreef op 04 september 2008 om 21:46:
[...]

Hier gaat het dus niet over het jodendom, maar over een selectie: degenen die zeggen dat.......   die loochenen dat.....
Er zijn ook Nederlanders die Jezus hebben verworpen, terwijl ze wel alles over Hem gehoord hebben. Ook zij staan onder invloed van de antichrist.

Wat vind je dan van wat Paulus zegt in Rom. 11? Dat maakt een gelovige toch wat milder.

maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!

[...]

Hier pas je tenminste een selectie toe. Inderdaad het verwerpen van Christus is de geest van de antichrist. Maar dat is niet alleen voorbehouden aan de Joden. Ik heb er geen behoefte aan om mensen "slangenzaad" te noemen. Dat laat ik aan God over die het hart kent.

[...]

Ook niet met je geestelijke ogen? Bidt dan dat de morgenster mag opgaan in je hart. 2 Petrus 1:19

Heeft u zich recentelijk nog in het orthodoxe jodendom verdiept? Waarschijnlijk niet denk ik, want dan zou u bovenstaande niet gezegd hebben!

http://nl.wikipedia.org/w...visies_op_het_christendom

En ik verhef niemand boven de natuurlijke takken, als u me goed begrepen had kon u weten dat ik steeds heb gezegd dat iedereen gelijk is in Christus. Doch als u de joden op een voetstuk plaatst, bent u het die onderscheid maakt en niet ik!

Door de wortel zijn de takken heilig en niet uit zichzelf.

Rom 11,16    
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

Is de morgenster wel in uw hart opgegaan? Want de wortel (Op 22,16) is Jezus.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 09:39:53 am door mohamed »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 05, 2008, 11:08:31 am »

quote:

Die gedachte had ik ook al. Er zijn veel ex-moslims die te strijden hebben met een haat tegen de Joden. Die haat is er geslachten lang ingehamerd. Dat ben je zo maar niet kwijt. Het zit in je genen. Dat is ook weer niet bij alle moslims het geval.

Ik ken een ex moslim die christen is geworden die bevrijding nodig had van zijn gevoelens t.o.v. de Joden.

Jezus leerde ons je vijanden lief te hebben. Dat staat haaks op de islam. Jezus genas het oor van Malchus en bad om vergeving voor degenen die Hem aan het kruis nagelden.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 05, 2008, 11:21:16 am »

quote:

mohamed schreef op 04 september 2008 om 12:28:
[...]

Ik heb me rotgezocht naar een vers waarin de scheiding wordt opgeheven (jer 3,8) maar Jezus onthult dat de scheiding onder het oude verbond inderdaad voor eeuwig van kracht is.

Mat 5,32    
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.

Wanneer God het huis Israël weer zou huwen conform het oude verbond, dan zou Hij voor de wet overspel hebben gepleegd.

Luk 16,18    
Een ieder, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een ieder, die de verlatene van de man trouwt, die doet ook overspel.

Ik geloof niet dat God ooit overspel zal plegen en gepleegd heeft, wat ik wel geloof is dat God Zijn Eigen wet hield. Het wordt mij duidelijk dat er christenen zijn die God wel betichten van overspel, omdat ze beweren dat Hij de verlatene onder het oude verbond weer terugnam.

Ook ik heb geen letterlijke vermelding van van de opheffing van de scheidbrief gevonden, wat ik wel gevonden heb geef ik even hieronder weer:

De scheiding ging in toen het volk in ballingschap ging. De grond voor de scheiding vind je al in Leviticus 26:15 en Deut: 31:16. Elk verbond heeft een belofte en een eis qc het zal niet zonder gevolgen blijven zowel het goede wat een belofte is als het kwaad/vloek wat ook een belofte is.
Dat de scheiding niet eeuwigdurend, je kunt wel stellen dat de scheiding gold voor het geslacht wat in ballingschap ging. is komt mede door het verbond met Abraham en zijn zaad. De lijn van Abraham zal niet geheel verdelgd worden door de ballingschap want meerdere malen 'gedacht God het verbond met de vaderen' .
Het oude verbond is opgehouden en heeft afgedaan bij de ballingschap, het volk is uit het huis oftewel het land uitgezet.

Het nieuwe testament/verbond.
Bij de terugkeer uit de ballingschap, de Heer heeft ze zelf geroepen en de harten veranderd de zonden vergeven en dan zie je Zijn grote genade voor zondaren, Hij heeft zelfs daarvoor koning Kores ingezet e.a.. en er voor gezorgd dat er voldoende financiële middelen waren enz.

Het oude verbond is niet meer en het kan niet meer zijn, zoals je zelf al opmerkte, met het oude verbond zou God b.v overspel plegen maar ook  Zichzelf ongeloofwaardig maken.

Het nieuwe verbond treed in werking met de terugkeer van de ballingen.
- ff tusssendoor: Al eerder is er te lezen waarom zo langzamerhand de bijbelschrijvers ertoe overgaan om meer en meer over 'joden' te spreken i.p.v. de Israëlieten apart te benoemen dit heeft o.a. te maken met het feit dat uit Juda de koningslijn komt en Juda meer in de spotlight staat dan de eerstgeborene Ruben en de andere stammen -

Ik schrijf wel dat het nieuwe verbond inging met de terugkeer van de ballingen, maar zoals de profeten profeteerden zo is het niet letterlijk terug te vinden bij de terugkeer, het lijkt eerder een gefarceerde invoering van het nieuwe verbond.
b.v de tempel  met de gigantische afmetingen uit Ezechiel waar ook de belofte van de terugkeer van de Heer in de tempel vermeld werd is niet nagebouwd. De ark is niet meer teruggekomen om een paar dingen aan te stippen en de Messias is toen niet gekomen. In Maleachi staat b.v nog de belofte te lezen dat de Heer tot zijn tempel terugkeert.
Zoals ook 'de stem roepende in de woestijn' geprofeteerd door Jesaja 40 pas in Johannes de Doper zijn vervulling krijgt.

Maar in elk geval bedankt voor je opmerking over de scheidbrief, anders anders was ik niet opzoek gegaan hoe het allemaal opgeschreven staat.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 05, 2008, 01:02:29 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 09:18:
[...]

Het zijn de nakomelingen van het tienstammenrijk, maar aangezien het huis Israël in Jezus' tijd al lang verslonden was door de heidenen, had het een puur geestelijke betekenis gekregen en behoort een ieder die in Jezus gelooft tot die kudde, ongeacht afkomst of ras (ook de joden van Juda).

Maar, beste Mohamed, als je dit zo ziet, waarom dan steeds die nadruk op het onderscheid in die huizen. Want daar blijf je toch geregeld over praten. En tegelijk zeg je dus dat dat onderscheid er niet meer toe doet. Snap je nu de verwarring?

Enne, je hebt je toch overgegeven aan God en gelooft toch in Jezus? Dan ben je dus net als elke christen een messiasbelijdende moslim
 O-)
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 05, 2008, 01:13:58 pm »

quote:

cyber schreef op 05 september 2008 om 11:21:
[...]

Ook ik heb geen letterlijke vermelding van van de opheffing van de scheidbrief gevonden, wat ik wel gevonden heb geef ik even hieronder weer:

De scheiding ging in toen het volk in ballingschap ging. De grond voor de scheiding vind je al in Leviticus 26:15 en Deut: 31:16. Elk verbond heeft een belofte en een eis qc het zal niet zonder gevolgen blijven zowel het goede wat een belofte is als het kwaad/vloek wat ook een belofte is.
Dat de scheiding niet eeuwigdurend, je kunt wel stellen dat de scheiding gold voor het geslacht wat in ballingschap ging. is komt mede door het verbond met Abraham en zijn zaad. De lijn van Abraham zal niet geheel verdelgd worden door de ballingschap want meerdere malen 'gedacht God het verbond met de vaderen' .
Het oude verbond is opgehouden en heeft afgedaan bij de ballingschap, het volk is uit het huis oftewel het land uitgezet.

Het nieuwe testament/verbond.
Bij de terugkeer uit de ballingschap, de Heer heeft ze zelf geroepen en de harten veranderd de zonden vergeven en dan zie je Zijn grote genade voor zondaren, Hij heeft zelfs daarvoor koning Kores ingezet e.a.. en er voor gezorgd dat er voldoende financiële middelen waren enz.

Het oude verbond is niet meer en het kan niet meer zijn, zoals je zelf al opmerkte, met het oude verbond zou God b.v overspel plegen maar ook  Zichzelf ongeloofwaardig maken.

Het nieuwe verbond treed in werking met de terugkeer van de ballingen.
- ff tusssendoor: Al eerder is er te lezen waarom zo langzamerhand de bijbelschrijvers ertoe overgaan om meer en meer over 'joden' te spreken i.p.v. de Israëlieten apart te benoemen dit heeft o.a. te maken met het feit dat uit Juda de koningslijn komt en Juda meer in de spotlight staat dan de eerstgeborene Ruben en de andere stammen -

Ik schrijf wel dat het nieuwe verbond inging met de terugkeer van de ballingen, maar zoals de profeten profeteerden zo is het niet letterlijk terug te vinden bij de terugkeer, het lijkt eerder een gefarceerde invoering van het nieuwe verbond.
b.v de tempel  met de gigantische afmetingen uit Ezechiel waar ook de belofte van de terugkeer van de Heer in de tempel vermeld werd is niet nagebouwd. De ark is niet meer teruggekomen om een paar dingen aan te stippen en de Messias is toen niet gekomen. In Maleachi staat b.v nog de belofte te lezen dat de Heer tot zijn tempel terugkeert.
Zoals ook 'de stem roepende in de woestijn' geprofeteerd door Jesaja 40 pas in Johannes de Doper zijn vervulling krijgt.

Maar in elk geval bedankt voor je opmerking over de scheidbrief, anders anders was ik niet opzoek gegaan hoe het allemaal opgeschreven staat.
Graag gedaan, jij ook bedankt voor deze van diep inzicht getuigende reactie! Doch dien je denk ik ook in ogenschouw te nemen dat God in het OT niet gescheiden is van het huis Juda. De belofte aan Abraham ging via die lijn en is immers  Jezus (Hand 13,23) Die natuurlijk nooit buitenechtelijk kon zijn.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: september 05, 2008, 01:15:47 pm »

quote:

HenkG schreef op 05 september 2008 om 13:02:
[...]

Maar, beste Mohamed, als je dit zo ziet, waarom dan steeds die nadruk op het onderscheid in die huizen. Want daar blijf je toch geregeld over praten. En tegelijk zeg je dus dat dat onderscheid er niet meer toe doet. Snap je nu de verwarring?

Enne, je hebt je toch overgegeven aan God en gelooft toch in Jezus? Dan ben je dus net als elke christen een messiasbelijdende moslim
 O-)

Het is ook zeer verwarrende materie HenkG, maar Cyber zit er dichtbij!

Het onderscheid is er in Jezus niet, maar buiten Christus wel. Snap je?
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 01:21:04 pm door mohamed »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: september 05, 2008, 03:32:58 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 13:15:
[...]

Het is ook zeer verwarrende materie HenkG, maar Cyber zit er dichtbij!

Het onderscheid is er in Jezus niet, maar buiten Christus wel. Snap je?

Als het onderscheid er niet is voor hen die in Christus zijn, waarom dan het belang van dat onderscheid zo benadrukken? Dat is de vraag die ik steeds stel en die blijft nog steeds onbeantwoord.

Het punt dat in Jezus er voor iedereen redding is, is wel duidelijk. Dat is nog steeds niet de aanleiding van mijn vragen.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 03:35:18 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: september 05, 2008, 06:56:13 pm »

quote:

HenkG schreef op 05 september 2008 om 15:32:
[...]

Als het onderscheid er niet is voor hen die in Christus zijn, waarom dan het belang van dat onderscheid zo benadrukken? Dat is de vraag die ik steeds stel en die blijft nog steeds onbeantwoord.

Het punt dat in Jezus er voor iedereen redding is, is wel duidelijk. Dat is nog steeds niet de aanleiding van mijn vragen.
Omdat het onderscheid er buiten Christus wel is, of ben je soms blind voor de joden die Hem nog steeds verwerpen?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: september 05, 2008, 07:21:13 pm »
Hier werd het onderscheid ook gemaakt:

' Roep uit de keel, houd niet in, verhef uw stem als een bazuin, en verkondig Mijn volk hun overtreding, en het huis van Jakob hun zonden.' (jes 58,1)

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: september 05, 2008, 09:10:08 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 18:56:
[...]

Omdat het onderscheid er buiten Christus wel is, of ben je soms blind voor de joden die Hem nog steeds verwerpen?
Zeker niet. Maar wat is de meerwaarde om dan met christenen op dat onderscheid te blijven doorhameren?
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: september 05, 2008, 09:12:51 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 19:21:
Hier werd het onderscheid ook gemaakt:

' Roep uit de keel, houd niet in, verhef uw stem als een bazuin, en verkondig Mijn volk hun overtreding, en het huis van Jakob hun zonden.' (jes 58,1)

Hoe zie je hier onderscheid? In proza wordt wel vaker tweemaal achtereen hetzelfde gezegd met net iets andere woorden. Dus dat er hier sprake is van onderscheid is niet zo zeker als jij het wilt doen voorkomen.

Bovendien trek je weer een tekst uit het OT, terwijl je al erkend hebt dat in Jezus er weer herstel is. Waarom dan steeds teruggrijpen op dat onderscheid (en in dit geval ook nog met een tekst die er alle schijn van heeft er niet over te gaan)
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 09:13:17 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 05, 2008, 09:56:07 pm »

quote:

HenkG schreef op 05 september 2008 om 21:12:
[...]

Hoe zie je hier onderscheid? In proza wordt wel vaker tweemaal achtereen hetzelfde gezegd met net iets andere woorden. Dus dat er hier sprake is van onderscheid is niet zo zeker als jij het wilt doen voorkomen.

Bovendien trek je weer een tekst uit het OT, terwijl je al erkend hebt dat in Jezus er weer herstel is. Waarom dan steeds teruggrijpen op dat onderscheid (en in dit geval ook nog met een tekst die er alle schijn van heeft er niet over te gaan)
Ik heb je al een paar keer mijn reden gegeven! Ook al is er in Jezus geen onderscheid, dat betekent nog niet dat ook iedereen in Christus is. Bovendien is het toch goed om te weten dat wie in Hem gelooft een nakomeling van Izak is?
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 09:59:11 pm door mohamed »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 05, 2008, 11:12:27 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 21:56:
Bovendien is het toch goed om te weten dat wie in Hem gelooft een nakomeling van Izak is?
Nee, van Abraham, Izaak was daar een zoon van!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: september 05, 2008, 11:39:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 september 2008 om 23:12:
[...]

Nee, van Abraham, Izaak was daar een zoon van!
'In Izak zal u het zaad genaamd worden' (heb 11,18)

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: september 05, 2008, 11:52:44 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 september 2008 om 11:08:
[...]

Die gedachte had ik ook al. Er zijn veel ex-moslims die te strijden hebben met een haat tegen de Joden. Die haat is er geslachten lang ingehamerd. Dat ben je zo maar niet kwijt. Het zit in je genen. Dat is ook weer niet bij alle moslims het geval.

Ik ken een ex moslim die christen is geworden die bevrijding nodig had van zijn gevoelens t.o.v. de Joden.

Jezus leerde ons je vijanden lief te hebben. Dat staat haaks op de islam. Jezus genas het oor van Malchus en bad om vergeving voor degenen die Hem aan het kruis nagelden.
Dit had ik nog niet eens gelezen, dus nu ben ik al een ex-moslim en jodenhater! Wat een inhoudelijke discussie al niet teweeg kan brengen!

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: september 06, 2008, 08:08:45 am »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 21:56:
[...]

Ik heb je al een paar keer mijn reden gegeven! Ook al is er in Jezus geen onderscheid, dat betekent nog niet dat ook iedereen in Christus is. Bovendien is het toch goed om te weten dat wie in Hem gelooft een nakomeling van Izak is?

En weer trek je er zo iets bij. Want het gaat in het huizenverhaal dat jij steeds houdt niet over Izak. Zo blijf je zelf dus steeds voor verwarring zorgen. Maar goed, we zijn het in zekere zin wel aardig eens over dingen en daar zouden we ons veel meer op moeten richten naar mijn idee. Want deze gemeenschappelijke boodschap mag voor iedereen gelden.

Het is goed om te weten dat ieder die in Hem gelooft mag behoren tot Zijn volk! Maar welke naam dat volk verder precies heeft, is echt niet belangrijk. Zijn volk, dat is de 'naam' waar het om draait dan. We mogen van Hem zijn, kind van de Belofte (inderdaad Izak), dankzij het werk van Jezus. Dit wetende is het echt niet meer nodig om te zoeken naar het onderscheid tussen Juda en Israël. Zelfs niet tussen Jood en Griek, vrije en slaaf. Dat onderscheid valt weg in Jezus...als we Hem aannemen.
JHWH = Ik ben

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: september 06, 2008, 09:04:59 am »

quote:

HenkG schreef op 06 september 2008 om 08:08:
[...]

En weer trek je er zo iets bij. Want het gaat in het huizenverhaal dat jij steeds houdt niet over Izak. Zo blijf je zelf dus steeds voor verwarring zorgen. Maar goed, we zijn het in zekere zin wel aardig eens over dingen en daar zouden we ons veel meer op moeten richten naar mijn idee. Want deze gemeenschappelijke boodschap mag voor iedereen gelden.

Het is goed om te weten dat ieder die in Hem gelooft mag behoren tot Zijn volk! Maar welke naam dat volk verder precies heeft, is echt niet belangrijk. Zijn volk, dat is de 'naam' waar het om draait dan. We mogen van Hem zijn, kind van de Belofte (inderdaad Izak), dankzij het werk van Jezus. Dit wetende is het echt niet meer nodig om te zoeken naar het onderscheid tussen Juda en Israël. Zelfs niet tussen Jood en Griek, vrije en slaaf. Dat onderscheid valt weg in Jezus...als we Hem aannemen.
Ik vind het er wel toe doen en als ik iets niet interessant vind, dan reageer ik niet ;)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 09:05:31 am door mohamed »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: september 06, 2008, 10:19:14 am »

quote:

mohamed schreef op 06 september 2008 om 09:04:
[...]

Ik vind het er wel toe doen en als ik iets niet interessant vind, dan reageer ik niet ;)

Of je vraagt door om erachter te komen wat de meerwaarde kan zijn. Maar ja, als het antwoord dan dag in dag uit uitblijft.... want de echte meerwaarde heb je naar mijn idee nog steeds niet weergegeven ;)
(nog buiten het feit dat je er zo af en toe ineens een ander tekstje bijsleept die er n iet echt mee te maken heeft alhoewel je dat wel zo doet voorkomen)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 10:20:29 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: september 06, 2008, 11:37:59 am »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 13:13:
[...]

Graag gedaan, jij ook bedankt voor deze van diep inzicht getuigende reactie! Doch dien je denk ik ook in ogenschouw te nemen dat God in het OT niet gescheiden is van het huis Juda. De belofte aan Abraham ging via die lijn en is immers  Jezus (Hand 13,23) Die natuurlijk nooit buitenechtelijk kon zijn.

De koningen van Israël " zij weken niet af van de zonden van Jerobeam, de zoon van Nebat, Israël had doen bedrijven" het is een terugkerend refrein.
Met Juda daar gaat het soms wat anders, perioden waar het goed gaat als de koning de Heer dient, en met een andere koning is het gelijk Israël.
Zowel Israël als Juda hebben God de rug toegekeerd.
Zowel Israël als Juda hebben het land verontreinigd met hun goddeloosheid.
Zowel Israël als Juda zijn in ballingschap gegaan
Tussen Israel en Juda is dus geen verschil.

Dus waarom heeft Jeremia het over een scheidbrief m.b.t Israël en niet over een scheidbrief tegen Juda.??

Ik zoek nog even verder.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: september 06, 2008, 11:43:35 am »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 23:52:
[...]

Dit had ik nog niet eens gelezen, dus nu ben ik al een ex-moslim en jodenhater! Wat een inhoudelijke discussie al niet teweeg kan brengen!

Sorry als ik me heb vergist. Maar de naam waaronder je schrijft geeft wel aanleiding tot zulke veronderstellingen.

Aan de ene kant vind ik je inzicht in de beide huizen, en de scheidbrief voor de tien stammen, best de moeite waard om te overwegen. Bij het opnieuw lezen van het volgende bijbelgedeelte -  Romeinen 11 - vielen me enkele feiten op:

quote:

25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. 30 Want evenals gij eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. 32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.

Dat "aldus zal gans Israël behouden worden" (en dan neem ik nu maar even aan dat het om de tien stammen gaat) zou deze gedachte bevestigen. Ook wat we vroeger zongen uit ps. 87 "hen tellen als in Israël ingelijfd" wijst in die richting. Alleen is deze zinsnede niet helemaal in overeenstemming met de originele psalm. Ook vind ik het een mooie gedachte dat we deel zouden gaan uitmaken van dat Israël.
Maar er staan in Ezechiël weer teksten die gaan over het feit dat de tien stammen en Juda weer één zouden worden.

Verder valt me in bovenvermeld bijbelgedeelte op dat de Joden om ons te redden vijanden zijn geworden. In vs. 25 staat dat er een gedeeltelijke verharding over Israël is gekomen.  Er staat niet dat ze zich "verhardden", maar dat die verharding over hen is gekomen. Dat komt ook overeen met de oorspronkelijke geschriften.

En dan dat God hen allen onder de ongehoorzaamheid heeft besloten om zich over allen te ontfermen", waarop een prachtige lofzang volgt op Gods wijsheid.

De tien stammen, Juda en Benjamin, de heidenen. ze vallen allemaal onder de ongehoorzaamheid en er is redding voor allen. Maar om één van die groepen "slangenzaad" te noemen is niet eerlijk. Het slangenzaad is verspreid over allen die Jezus afwijzen, net zo als de "dolle tarwe" dat zich verschuilt onder het graan.

Het is bekend dat er onder de Joden steeds meer zich in het geheim tot de Messias bekeren. Zelfs onder leidinggevende rabbi's. Zo zelfs dat het een bedreiging vormt in dat land. We hebben gezien dat in het verleden de veroordeling van Joden leidde tot discriminatie en uitroeiing. Vorige week zaterdag heb ik nog een voormalig Duits concentratiekamp bezocht. Als de SS de Joden uitmoordde, dan zou Satan zijn eigen zaad ten val brengen. Maar zijn aanvallen zijn erop gericht het werk van God te saboteren.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: september 06, 2008, 02:10:12 pm »

quote:

cyber schreef op 06 september 2008 om 11:37:
[...]

De koningen van Israël " zij weken niet af van de zonden van Jerobeam, de zoon van Nebat, Israël had doen bedrijven" het is een terugkerend refrein.
Met Juda daar gaat het soms wat anders, perioden waar het goed gaat als de koning de Heer dient, en met een andere koning is het gelijk Israël.
Zowel Israël als Juda hebben God de rug toegekeerd.
Zowel Israël als Juda hebben het land verontreinigd met hun goddeloosheid.
Zowel Israël als Juda zijn in ballingschap gegaan
Tussen Israel en Juda is dus geen verschil.

Dus waarom heeft Jeremia het over een scheidbrief m.b.t Israël en niet over een scheidbrief tegen Juda.??

Ik zoek nog even verder.

Omdat de Messias uit het huwelijk tussen God en Juda (Micha 5:1) geboren moest worden, anders zou Jezus buitenechtelijk zijn immers. Het verschil is er dus wel, lees Jeremia 3 maar eens, daarin worden de verschillen en overeenkomsten benoemd. De vraag die rijst na het lezen er van is waarom kreeg het huis Juda de scheidbrief niet? Het antwoord is vanwege de Messias.

2 Kon 17
18 Daarom vertoornde zich de HEERE zeer over Israël, dat Hij hen wegdeed van Zijn aangezicht; er bleef niets over, behalve de stam van Juda alleen.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 03:05:58 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: september 06, 2008, 03:01:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2008 om 11:43:
[...]

Sorry als ik me heb vergist. Maar de naam waaronder je schrijft geeft wel aanleiding tot zulke veronderstellingen.
Blijkbaar niet altijd ;) maar excuus geaccepteerd!

quote:

Aan de ene kant vind ik je inzicht in de beide huizen, en de scheidbrief voor de tien stammen, best de moeite waard om te overwegen. Bij het opnieuw lezen van het volgende bijbelgedeelte -  Romeinen 11 - vielen me enkele feiten op:

[...]

Dat "aldus zal gans Israël behouden worden" (en dan neem ik nu maar even aan dat het om de tien stammen gaat) zou deze gedachte bevestigen. Ook wat we vroeger zongen uit ps. 87 "hen tellen als in Israël ingelijfd" wijst in die richting. Alleen is deze zinsnede niet helemaal in overeenstemming met de originele psalm. Ook vind ik het een mooie gedachte dat we deel zouden gaan uitmaken van dat Israël.
Maar er staan in Ezechiël weer teksten die gaan over het feit dat de tien stammen en Juda weer één zouden worden.
Als we Ezechiel 23 lezen blijkt dat Oholo het huis Israël uitbeeldt (ez 23,4) en dat zij gedood werd.

Ez 23
10 Dezen ontblootten haar [Ohola]  schaamte, haar zonen en haar dochters namen zij weg, maar haar doodden zij met het zwaard; en zij kreeg een naam onder de vrouwen, nadat men gerichten over haar geoefend had.  

De kinderen van het huis Israël werden verstrooit onder de heidenen en hun identiteit als Israëlieten werd als het ware gedood. We vinden deze gedachte elders bevestigt.

2 Kon 17
18 Daarom vertoornde zich de HEERE zeer over Israël, dat Hij hen wegdeed van Zijn aangezicht; er bleef niets over, behalve de stam van Juda alleen.

'En zij ontving weer, en baarde een dochter; en Hij zeide tot hem: Noem haar naam Lo-Rucháma; want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis Israëls, maar Ik zal ze voorzeker wegvoeren.' (hos 1,6)

In Jezus' tijd bestond het fysieke huis Israël dus al lang niet meer en was het puur geestelijk geworden. De joden die zich bekeerden tot Jezus, gingen via de Deur naarbinnen en werden zo één (Joh 10,16) met de kudde Israël. Dus in Jezus zijn inderdaad beide huizen weer één geworden.

quote:

Verder valt me in bovenvermeld bijbelgedeelte op dat de Joden om ons te redden vijanden zijn geworden. In vs. 25 staat dat er een gedeeltelijke verharding over Israël is gekomen.  Er staat niet dat ze zich "verhardden", maar dat die verharding over hen is gekomen. Dat komt ook overeen met de oorspronkelijke geschriften.

En dan dat God hen allen onder de ongehoorzaamheid heeft besloten om zich over allen te ontfermen", waarop een prachtige lofzang volgt op Gods wijsheid.

De tien stammen, Juda en Benjamin, de heidenen. ze vallen allemaal onder de ongehoorzaamheid en er is redding voor allen. Maar om één van die groepen "slangenzaad" te noemen is niet eerlijk. Het slangenzaad is verspreid over allen die Jezus afwijzen, net zo als de "dolle tarwe" dat zich verschuilt onder het graan.

Het is bekend dat er onder de Joden steeds meer zich in het geheim tot de Messias bekeren. Zelfs onder leidinggevende rabbi's. Zo zelfs dat het een bedreiging vormt in dat land. We hebben gezien dat in het verleden de veroordeling van Joden leidde tot discriminatie en uitroeiing. Vorige week zaterdag heb ik nog een voormalig Duits concentratiekamp bezocht. Als de SS de Joden uitmoordde, dan zou Satan zijn eigen zaad ten val brengen. Maar zijn aanvallen zijn erop gericht het werk van God te saboteren.

Ik geloof niet dat de huidge joden bij het huis Juda horen, want als we Romeinen 7 lezen, blijkt dat de Testamenthouder immers aan het kruis gestorven is, waardoor de vrouw (het huis Juda) een weduwe is geworden.

'...want zij zegt in haar hart: Ik zit  als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien. '(op 18,7)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 03:10:32 pm door mohamed »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: september 06, 2008, 06:31:53 pm »

quote:

mohamed schreef op 05 september 2008 om 23:39:
[...]

'In Izak zal u het zaad genaamd worden' (heb 11,18)

in een ander vertaling "Door Isaak zal men van nageslacht van
u spreken"en dan moet je de door jou aangedragen tekst verder ook even in zijn context lezen, het gaat namelijk over het geloofsgetuigen.

Was aan abraham niet de belofte gegeven, die zijn zoon izak (zoals jij schrijft) weer verder draagt? Of is Isaak niet de zoon van abraham?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: september 06, 2008, 07:47:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 september 2008 om 18:31:
[...]

in een ander vertaling "Door Isaak zal men van nageslacht van
u spreken"en dan moet je de door jou aangedragen tekst verder ook even in zijn context lezen, het gaat namelijk over het geloofsgetuigen.

Was aan abraham niet de belofte gegeven, die zijn zoon izak (zoals jij schrijft) weer verder draagt? Of is Isaak niet de zoon van abraham?
Izak is de zoon van Abraham en de belofte is aan zowel Abraham als Izak (Gen 26,3) gedaan.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 07:51:42 pm door mohamed »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: september 06, 2008, 08:14:53 pm »

quote:

mohamed schreef op 06 september 2008 om 19:47:
[...]

Izak is de zoon van Abraham en de belofte is aan zowel Abraham als Izak (Gen 26,3) gedaan.
Klopt! Izak wordt zelfs de zoon van de belofte genoemd!
JHWH = Ik ben

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: september 06, 2008, 10:06:39 pm »
Ik denk dat Christus voor alle mensen is gekomen.
En of Joden daar ook bij horen, ja ik ben er van overtuigd dat dat wel het geval is. Ook na het lezen van dit topic zie ik nog niet in waarom dat niet zo zou zijn. Maar verder vind ik het eigenlijk nogal een non onderwerp. Wat boeit het voor ons niet-joden? Ik bedoel, maakt het ook maar iets uit voor je geloofsleven?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: september 06, 2008, 10:14:10 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 september 2008 om 22:06:
[...]
Wat boeit het voor ons niet-joden? Ik bedoel, maakt het ook maar iets uit voor je geloofsleven?
Toch boeit het wel want het laat God's grote trouw zien waar de Joden in de Sinai al een gouden kalf maakte om te aanbidden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: september 06, 2008, 11:19:24 pm »

quote:

mohamed schreef op 06 september 2008 om 15:01:

De kinderen van het huis Israël werden verstrooit onder de heidenen en hun identiteit als Israëlieten werd als het ware gedood. We vinden deze gedachte elders bevestigt.

2 Kon 17

'En zij ontving weer, en baarde een dochter; en Hij zeide tot hem: Noem haar naam Lo-Rucháma; want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis Israëls, maar Ik zal ze voorzeker wegvoeren.' (hos 1,6)
En dan volgt er verderop in Hosea ook hoe dit af zal lopen:

Hosea 11
 7 Ja, mijn volk volhardt in het afdwalen van Mij. – En al roepen zij tot Hem omhoog, Hij zal hen geenszins opheffen.
8 Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u overleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adma, u maken als Seboïm? Mijn hart keert zich om in Mij, ten volle wordt mijn erbarming opgewekt. 9 Ik zal mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen. Ik zal Efraïm niet verder verderven. Want Ik ben God en geen mens, heilig in uw midden, en Ik zal niet komen in toorngloed. 10 Zij zullen achter de HERE aan gaan, als een leeuw zal Hij brullen. Wanneer Hij brult, dan zullen zonen uit het westen bevend komen. 11 Zij zullen bevend komen als een vogel uit Egypte, als een duif uit het land Assur, en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, luidt het woord des HEREN.
....
 Hosea 14
 2 Bekeer u, Israël, tot de HERE, uw God, want door uw ongerechtigheid zijt gij gestruikeld. 3 Komt met woorden van schuldbelijdenis, bekeert u tot de HERE, zegt tot Hem: Vergeef de ongerechtigheid geheel en al, en wees genadig; wij bieden als offerstieren de belijdenis onzer lippen. 4 Assur zal ons niet verlossen, op paarden zullen wij niet rijden. En wij zullen niet meer zeggen tot het werk onzer handen: Onze God! Want van U verkrijgt de wees barmhartigheid.
5 Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want mijn toorn keert zich van hen af. 6 Ik zal zijn als de dauw voor Israël, hij zal bloeien als een lelie, en zijn wortelen uitstrekken als de Libanon. 7 Zijn loten zullen uitlopen; zijn pracht zal zijn als die van een olijfboom en zijn geur als die van de Libanon. 8 Zij die in zijn schaduw wonen, zullen weer koren verbouwen. Ja, zij zullen bloeien als een wijnstok, beroemd als de wijn van de Libanon.
9 Efraïm, wat heb Ik nog met de afgoden te doen? – Ik verhoor hem en zie hem aan. – Ik ben als een altijdgroene cypres, aan Mij is uw vrucht te danken.

quote:

In Jezus' tijd bestond het fysieke huis Israël dus al lang niet meer en was het puur geestelijk geworden. De joden die zich bekeerden tot Jezus, gingen via de Deur naarbinnen

Tot zover kan ik je volgen... :)
Maar de gedeeelten hierboven uit Hosea laten duidelijk zien dat er herstel zal komen voor Israel, en dan het Israel wat verstoten is.

Het is nog 'bonter': Het huis Juda en het huis Israel zullen weer één worden zoals ik in dit topic al eens heb aangehaald uit Ez. 37.

Ez 37
15 Het woord des HEREN kwam tot mij: 16 Gij mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: voor Juda en de Israëlieten die daarbij behoren; neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: voor Jozef – het stuk hout van Efraïm – en het gehele huis Israëls dat daarbij behoort; 17 voeg ze dan aan elkander tot één stuk hout, zodat zij in uw hand tot één worden.
18 Wanneer nu uw volksgenoten u vragen: Wilt gij ons niet meedelen, wat gij daarmee bedoelt? 19 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in mijn hand.
20 Terwijl de stukken hout die gij beschreven hebt, voor hun ogen in uw hand zijn, 21 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen. 22 En Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen Israëls, en één koning zal over hen allen koning zijn; niet langer zullen zij twee volken zijn en niet langer verdeeld in twee koninkrijken. 23 Niet langer zullen zij zich verontreinigen met hun afgoden, hun gruwelen en al hun overtredingen, maar Ik zal hen verlossen van alle afvalligheid waarmee zij gezondigd hebben, en hen reinigen, zodat zij Mij tot een volk zullen zijn en Ik hun tot een God zal zijn.
24 En mijn knecht David zal koning over hen wezen; één herder zal er voor hen allen zijn. Zij zullen naar mijn verordeningen wandelen en naarstig mijn inzettingen onderhouden. 25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan mijn knecht Jakob gegeven heb en waarin hun vaders gewoond hebben; ja, zij zullen daarin wonen, zij, hun kinderen en hun kindskinderen, tot in eeuwigheid, en mijn knecht David zal hun voor eeuwig tot vorst zijn. 26 Ik zal met hen een verbond des vredes sluiten, een eeuwig verbond met hen zal het zijn; Ik zal hun een plaats geven, hen vermeerderen en mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen stellen. 27 Mijn woning zal bij hen zijn; Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 28 En de volken zullen weten, dat Ik, de HERE, het ben die Israël heilig, doordat mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen staat.

quote:

en werden zo één (Joh 10,16) met de kudde Israël. Dus in Jezus zijn inderdaad beide huizen weer één geworden.

:? Toch klopt het niet hoe je het zegt. Juda is ontrouw en de bekeerde Joden worden volgens jou Israel. Dat is dan toch één huis- Israel, en niet twee die één worden... want: wordt Juda volgens jou hersteld? Dan kun je spreken van twee die één worden...

Verder zal dat ene volk op de bergen Israels in het land wonen. Nu, de christenen en de bekeerde Joden die volgens jou nu 'Israel' vormen, wonen niet in het land Israel, ze zijn daar niet tot één volk. Je kunt dat mi.i dus ook niet zo stellen dat het nu alleen geestelijk is.

quote:

Ik geloof niet dat de huidige joden bij het huis Juda horen, want als we Romeinen 7 lezen, blijkt dat de Testamenthouder immers aan het kruis gestorven is, waardoor de vrouw (het huis Juda) een weduwe is geworden.
Hoe kom je nu aan die combinatie?
Dat die vrouw het huis Juda is, lees ik hier toch niet.

quote:

'...want zij zegt in haar hart: Ik zit  als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien. '(op 18,7)
Waarom noem je deze tekst nu?
« Laatst bewerkt op: september 06, 2008, 11:22:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan