Auteur Topic: Bestanden wijzigen dmv PHP script  (gelezen 2721 keer)

hbrouwer

• Bekijk profiel
Bestanden wijzigen dmv PHP script
« Gepost op: september 06, 2008, 06:15:19 pm »
Op de website die ik beheer wilde ik graag een admin pagina maken om komende diensten te beheren. De diensten sla ik (nog) op in een tekstbestand. Nu heb ik dat thuis werkend, maar op de website zie ik (na aanzetten van error reporting) dat ik te weinig permissies heb om een bestandje te openen met fopen($bestandsnaam, 'w'). het uitlezen gaat tot nu toe wel goed, met file($bestandsnaam).

Via phpinfo heb ik al gekeken of safe mode aan staat oid, maar heb eigenlijk niet iets gevonden wat het wijzigen van een bestandje tegenhoudt. Klopt het dat het is ingesteld dat je met PHP geen bestanden kan wijzigen? (Zo ja, kan ik dat ergens zien in phpinfo of zoiets)

Want dan stap ik wel over op een MySQL database.. ik hoopte dat dat niet hoefde want het is maar een klein bestandje en ik wil het graag simpel houden. Dat geldt voor meer onderdelen op de website. (almkerk-werkendam.gkv.nl)

Alvast bedankt voor reactie.
Houdoe he!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2008, 08:09:30 pm »
de basics (maar dat kon je al, geloof ik): http://www.tizag.com/phpT/filewrite.php

Heb je enig idee wat voor server je hebt? Windows? Linux? Kun je de filerechten zien?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2008, 09:59:26 pm »
Er zijn redelijk wat instellingen die fopen hinderen met name ook door de webserver. Wat mij enig moment wel lukte was een nieuw bestandje te maken, de oude te verwijderen en de nieuwe te hernoemen. Mijl op zeven maar het werkte.

hbrouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2008, 01:15:46 pm »
@Pooh:
het gaat om het subdomein almkerk-werkendam.gkv.nl, dus ik hoopte dat jij me misschien kon vertellen wat de instelling hiervoor is?

@dingo:
bedankt, ik zal dat eens proberen. Mijl op zeven moest ik even opzoeken maar je hebt wel gelijk :) ik post nog wel of dat lukt. Daarmee zou ik al geholpen zijn.
Houdoe he!

hbrouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2008, 02:39:18 pm »
Het is gelukt! na wat proberen bleek dat ik eigenlijk niets mocht, geen bestanden maken of verwijderen dus toen heb ik wat verder naar de permissies gekeken.

blijken de permissies op de verschillende directories op 755 te staan = geen schrijfrechten voor niet-owners. Dus de directories ge-ftp_chmod naar 777 en nu loopt het... alle file commandos zoals chmod werken weer; blijkbaar is de PHP user != de FTP user en dus niet de owner als ik het goed begrijp.

bedankt voor de aanwijzingen, alebei, tot de volgende keer!
Houdoe he!