quote:
Daar ben ik het mee eens. In de wetenschap dat God je ooit verantwoordelijk houdt voor je daden.
(Offtopic: Bonhoeffer, ooit een Duitser in Nazi-Duitsland, heeft lang gepiekerd over de vraag of je als christen iemand als Hitler mag vermoorden.
Volgens mij zou het mogen, als je denkt daarmee duizenden doden te voorkomen. Maar desondanks zou ik iemand vermoorden, wat kwalijk is. Alleen voorkomt die slechte daad een groter kwaad. Ik zou mij schuldig weten tegenover God, maar hopen dat Hij het zou begrijpen.
Maar misschien zie ik het fout. God heeft Bonhoeffer voor de moordaanslag laten oppakken en berechten.)
quote:
Dan over adoptie/pleegkinderen; Zijn jullie het eens met de regelgeving die hier aan vast zit. Deze regels maken het namelijk onmogelijk voor ons als arbeiders om een kind te adopteren. Oke een enkeling zal zich dit kunnen permiteren de rest niet, hier wordt door een overheid beslist dat het zo moet.
Ik denk dat het goed is om regelgeving rond adoptie te hebben. Of 'onze' regels rechtvaardig zijn, weet ik niet. Dat er een financiele basis moet zijn, snap ik wel. Aan de andere kant denk ik dat een kind in een arm NL gezin vaak toch nog meer kansen heeft dan een kind in een weeshuis in een sloppenwijk in afrika.
Overigens zijn de regels voor pleegkinderen soepeler. Maar dat is dan ook nog zwaarder. Ik heb ontzettend bewondering voor stellen, kinderloos of niet, die hier aan beginnen.
quote:
weet bijna wel zeker dat God dat zo niet zou willen maar het gebeurd toch.
Dat vind ik een lastig argument. Mijn mening is dat, ondanks dat er veel in de wereld is dat niet overeenkomt met Gods wil, wij niet het 'recht' hebben om ook maar dingen tegen Gods wil te doen.
quote:
Het nemen van een donor is niet omdat kosten wat kost een eigen kind moet verwekt worden, ook niet dat de man het niet los zou kunnen laten. Het is een verlangen wat neergelegd is bij de Heer en waar keer op keer weer hetzelfde antwoord naar boven komt, ja wat moet je hier dan mee.
Ik kan me weinig voorstellen bij zo'n proces. Wel vermoed ik dat jullie er op een heel integere manier mee om zijn gegaan. Maar dat desondanks de conclusie wel eens fout zou kunnen zijn.
Ik snap dat mensen een zo wanhopige kinderwens hebben dat ze zich genoodzaakt zien tot drastische methoden. En vervolgens dat gezegend zien en veel gelukkiger verder leven. Maar dat maakt naar mijn mening die methode nog niet goed.
quote:
Dat er wereldwijd veel misdrijven worden gepleegd is waar maar zeker niet uit de naam van God, als je deze mensen voor een leugendetector zet komt niet nooit naar voren, domweg omdat ze dat niet met hun volle overtuiging kunnen.
Deze zin snap ik niet helemaal.
Wat ik bedoel is dat er veel kwaad geschied in de Naam van God.
Op klein niveau, maar ook groot. Klein is bijv: een moeder die het gezeur van het kind meer dan zat is en dat afkapt met 'God wil niet dat je nu verder zeurt, anders wordt Hij boos.' Dat zie ik als Zijn Naam ijdel gebruiken. En groot is bijv zeggen dat Afghanistan aangepakt moet worden omdat God vind dat we moslims moeten bestrijden omdat ze tegen het evangelie zijn.
Eerste voorbeeld is gemakzucht. Degeen die het 2e meent, kan er heilig van overtuigd zijn van dat Hij God dient.