Auteur Topic: Tucht, kerkstructuur en GZDP  (gelezen 8837 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Tucht, kerkstructuur en GZDP
« Gepost op: maart 20, 2009, 03:55:10 pm »
Is een deel van het probleem niet dat de gereformeerden geen verschil kennen tussen de kerk/gemeente en de individuele kerkganger?

Als katholiek is er voor mij geen enkele reden of noodzaak om een mening te hebben over de zondigheid, aanvaardbaarheid, etc., van homosexualitiet. Ik ben zelf hetero, dus het raakt me niet. Ik ga met mijn naasten om zoals ik met mijn naasten omga, en dat verandert niet als ze hun belastingaangifte fout invullen, of als ze het bed delen met iemand van hetzelfde geslacht.
Als vertegenwoordiger van de katholieke Kerk zal ik, desgevraagd, best vertellen wat de Kerk leert op het gebied van homosexualiteit. En als een homofiel me om pastoraal advies of bijstand vraagt, dan krijgt hij dat vanzelfsprekend, waarbij ik me aan de leer van de Kerk houd.

Maar hoe moet dat als gereformeerde? Je wordt immers geacht de ware kerk o.a. te herkennen aan de juiste toepassing van de tucht, toch? Maar wie oefent die tucht uit? Niet de kerk, want het instituut kerk wijzen gereformeerden in meer of mindere mate vrij krachtig af. Maar wie dan? Diezelfde gereformeerden die óók moeten bepalen hoe ze zich tot hun naasten verhouden.

Modbreak:
Bovenstaand bericht is weggeknipt uit: homoseksualiteit binnen de gkv. 't Is niet de bedoeling om homoseksualiteit te bespreken, maar om verder te spreken over tuchtmaatregelen: wie daarvoor verantwoordelijk is, en of een gemeente daarin 1 lijn moet trekken en hetzelfde van oordeel moet zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 04:10:15 pm door elle »
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2009, 04:16:42 pm »
Dit bedoelde je als reactie op mij in de homoseksualiteit-thread, toch?

Het heeft te maken met het tweeluik "leer en leven". Die dienen met elkaar overeen te stemmen, waardoor er geen ruimte is voor discrepanties. Maar die discrepanties zitten er bij iedereen.

Over je laatste vragen moet ik even nadenken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2009, 04:16:55 pm »
Volgens mij heeft een gereformeerde ook geen enkele reden om een mening te hebben over zondigheid of aanvaardbaarheid van gedrag van een medechristen. Dat ze dat toch graag hebben is volgens mij meer zondig menselijk gedrag, dan voortvloeiend uit een bepaalde gereformeerde leer/zienswijze.

De tucht wordt uitgeoefend door de kerk, niet door individuele leden. En dat de kerk te herkennen is aan de uitoefening van de tucht, zegt helemaal niets over individuele gevallen. Een kerk wordt niet ineens een valse kerk als een medechristen homo is. Maar een kerk waar structureel iets fout gaat, waar dwaalleer toegestaan wordt, waar mensen niet meer aangesproken worden op hun gedrag (met als uiterste consequentie verwijdering uit de kerk), daar is volgens grefo's wat mis mee.

Maar dat noodzaakt niemand tot een oordeel, lijkt me. Mij niet in ieder geval.

(edit: Dat hele ware-valse kerk gebeuren is trouwens een hopeloos onbegrepen stuk theologie, ook voor gereformeerden. Kom ik later misschien nog wel op terug)
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 04:21:28 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2009, 04:30:43 pm »
Alleen ambtsdragers dienen in te stemmen met de 3FvE en zich in leer en leven goed te gedragen. Aan belijdende leden wordt gevraagd in te stemmen met de leer van de verlossing zoals die in de GKv geleerd wordt, en bereid te zijn om tucht te aanvaarden wanneer dat nodig is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2009, 04:39:18 pm »
Ja, nee, dat snap ik wel, maar "de kerk" is naar gereformeerd verstaan toch niets anders dan de verzameling gelovigen? Hoe kan ze dan oordelen, als de gelovigen niet oordelen?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2009, 04:54:56 pm »
Ik vraag me ook wel af hoe je dan zo'n verzameling gelovigen herkend. Wie horen daar wel bij en wie niet, concreet gezien dan.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2009, 04:59:01 pm »

quote:

rkdiak schreef op 20 maart 2009 om 16:39:
Ja, nee, dat snap ik wel, maar "de kerk" is naar gereformeerd verstaan toch niets anders dan de verzameling gelovigen? Hoe kan ze dan oordelen, als de gelovigen niet oordelen?

Daar heb je ambtsdragers voor. :)

De kerk is wel wat meer dan de verzameling gelovigen, maar dat gaat hier off-topic. Kortweg komt het erop neer dat we, als het gaat om tucht, beginnen met broederlijk vermaan onder 4 ogen, en eindigen bij de kerkenraad (of misschien classis). En in die zin heb je met je verhaal wel een punt: elke gelovige draagt mede zorg voor zijn geloofsgenoten. Maar dat wil nog niet zeggen dat je je een oordeel moet vormen over homosexualiteit. Alleen het omgekeerde geldt: als je een oordeel hebt over een broeder of zuster, en je denkt dat hij verkeerd bezig is, dan dien je hem daarop wel aan te spreken. Achteloos toezien hoe iemand God verlaat en z'n eigen keuzes maakt is niet de bedoeling.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2009, 04:59:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 maart 2009 om 16:54:
Ik vraag me ook wel af hoe je dan zo'n verzameling gelovigen herkend. Wie horen daar wel bij en wie niet, concreet gezien dan.
Kunnen we 1 discussie tegelijk voeren? Alsjeblieft?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2009, 05:01:24 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2009 om 16:59:
[...]

Kunnen we 1 discussie tegelijk voeren? Alsjeblieft?
Dat kan. Dan gaat mijn vraag even in de koelkast en komt op een ander moment vanzelf wel weer is bij me op om te stellen. :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 20, 2009, 05:14:49 pm »
Of je opent even een nieuwe discussie. :)

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2009, 05:28:01 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2009 om 16:59:
[...]

Daar heb je ambtsdragers voor. :)

De kerk is wel wat meer dan de verzameling gelovigen, maar dat gaat hier off-topic. Kortweg komt het erop neer dat we, als het gaat om tucht, beginnen met broederlijk vermaan onder 4 ogen, en eindigen bij de kerkenraad (of misschien classis). En in die zin heb je met je verhaal wel een punt: elke gelovige draagt mede zorg voor zijn geloofsgenoten. Maar dat wil nog niet zeggen dat je je een oordeel moet vormen over homosexualiteit. Alleen het omgekeerde geldt: als je een oordeel hebt over een broeder of zuster, en je denkt dat hij verkeerd bezig is, dan dien je hem daarop wel aan te spreken. Achteloos toezien hoe iemand God verlaat en z'n eigen keuzes maakt is niet de bedoeling.
mmm, ja, ok, maar goed, als je dat gelooft, en je gelooft dat een homosexuele relatie = God verlaten, dan moet je dus wat doen?
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2009, 05:42:11 pm »

quote:

rkdiak schreef op 20 maart 2009 om 17:28:
[...]

mmm, ja, ok, maar goed, als je dat gelooft, en je gelooft dat een homosexuele relatie = God verlaten, dan moet je dus wat doen?
Mat 18 (NBG)
Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

(Opvallend is hier dat vers 15 in de meeste vertalingen 'tegen u zondigt' heeft, maar in de NBG niet. Een van de redenen waarom ik de NBG wantrouw, maar in dit geval is het wel makkelijk citeren :) )

Kortom: Je gaat naar 'm toe, en legt uit dat je het een probleem vindt.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 05:42:20 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2009, 05:43:40 pm »
Dan ga je eerst naar je broeder of zusster en spreek je hem/haar op het feit aan.
Kom je er samen niet uit, en je vindt dat de broeder of zuster verder van God dwaalt, dan ga je naar de kerkenraad, en als die het daarmee eens is gaan ook zij met broeder/zuster praten.
Heeft dat geen gevolg, dan krijgt broeder of zuster een tuchtmaatregel, bijv afhouden van het avondmaal.
Wanneer betrokken broeder of zuster -of enig andere broeder of zuster uit de gemeente- het daar niet mee eens is, dan kan eea aanhangig gemaakt worden bij de genabuurde gemeente of classis. (Voor elke GKv ligt vast wie de genabuurde gemeente is).

Wat echt anders is bij RKK en GKv is de duur van ambtsdrager zijn. Binnen de GKv kan er -in theorie- na 4 jaar een volledig andere kerkenraad de leiding hebben, met i.p. ook een heel andere lijn tav tuchtkwesties. Dat is: binnen de interpretatiemogelijkheden van bijbel en 3FvE. In de praktijk valt dat mee en verandert er niet zo snel veel.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2009, 05:53:25 pm »

quote:

elle schreef op 20 maart 2009 om 17:43:
Dan ga je eerst naar je broeder of zusster en spreek je hem/haar op het feit aan.
Kom je er samen niet uit, en je vindt dat de broeder of zuster verder van God dwaalt, dan ga je naar de kerkenraad, en als die het daarmee eens is gaan ook zij met broeder/zuster praten.
Heeft dat geen gevolg, dan krijgt broeder of zuster een tuchtmaatregel, bijv afhouden van het avondmaal.
Je bedoelt 't vast goed, maar je zegt 't wel erg slordig. Ik mag hopen dat ambtsdragers hun werk serieus genoeg nemen om eerst eens met de betrokkenen te gaan praten, voordat ze besluiten of ze het 'ergens mee eens' zijn. En gelukkig is het niet zo dat tuchtmaatregelen automatisch volgen als een en ander 'geen gevolg' heeft. Tucht is een langdurig en ingewikkeld traject, waarbij vooral gekeken wordt naar de wens van de betrokkene om Christus na te volgen. Niet voor niets legt de kerk de nadruk op bekering, niet op de verandering van levenstijl die daarvan het gevolg is. Het is geen wetboekje met regels en een uitgestippelde serie maatregelen.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2009, 05:54:45 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2009, 05:58:47 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2009 om 17:53:
[...]

.... Tucht is een langdurig en ingewikkeld traject, waarbij vooral gekeken wordt naar de wens van de betrokkene om Christus na te volgen. Niet voor niets legt de kerk de nadruk op bekering, niet op de verandering van levenstijl die daarvan het gevolg is. ...
Ik weet niet of elke kerkenraad dit zo ziet. Heb gelukkig niet veel tuchtzaken van dichtbij meegemaakt.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2009, 07:08:17 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 maart 2009 om 17:42:
[...]

(Opvallend is hier dat vers 15 in de meeste vertalingen 'tegen u zondigt' heeft, maar in de NBG niet. Een van de redenen waarom ik de NBG wantrouw, maar in dit geval is het wel makkelijk citeren :) )

In de Griekse vertaling op ISA staat "tegen u" tussen haakjes. Dit staat er in een ouder Aramees geschrift (woord-voor-woord vertaling)

quote:

Matheus 18:
14 did stray that not and nine the ninety than more at it one that should perish who is in heaven your Father does not wish your brother with you is at fault and if
15 these little ones of you have won he listens to you if alone and him between you rebuke him go one with you take he does listen to you and if not
16 your brother witnesses three or two the mouth of because at two [others] or
he will listen to them not also and if
17 word every is established
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 20, 2009, 07:52:14 pm »

quote:

rkdiak schreef op 20 maart 2009 om 16:39:
De zichtbare kerk kent onder haar leden zowel gelovigen als hypocrieten.
Laat uw ja een ja zijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2009, 11:25:28 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 maart 2009 om 19:52:
[...]

De zichtbare kerk kent onder haar leden zowel gelovigen als hypocrieten.
ongetwijfeld, maar misschien kan je uitleggen wat je hier mee wil zeggen?
So sue me!

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 21, 2009, 08:53:17 pm »

quote:

elle schreef op 20 maart 2009 om 17:58:
[...]
Ik weet niet of elke kerkenraad dit zo ziet. Heb gelukkig niet veel tuchtzaken van dichtbij meegemaakt.

Als aanvulling op Pooh wil ik zeggen dat ik als oud kerkenraadslid diverse tuchtzaken heb meegemaakt. Maar het is een misvatting (niet van Pooh) als je denkt dat een kerkenraad dit alles in z'n eentje doet. Het begin traject, dat soms jaren kan duren, wel maar zodra je zover moet komen dat de naam van een betrokken moet worden afgekondigd heb je de medewerking van de classis nodig. Op de classis vergadering wordt critisch gekeken of je als kerkenraad wel al het mogelijke hebt gedaan om betrokkene op het goede spoor te krijgen. Pas als dat zo is krijg je toestemming om verder te gaan met de volgende "trap" van de sencuur c.q. tucht. Dit houdt dan  in de de gemeente, omdat ze een naam hoort, ook daadwerkelijk voor betrokkene kan bidden, of met betrokkene spreken.
Overigens moet je tucht niet negatief als straf opvatten maar positief als middel om iemand voor God te behouden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2009, 09:09:10 pm »

quote:

meems schreef op 21 maart 2009 om 20:53:
Dit houdt dan  in de de gemeente, omdat ze een naam hoort, ook daadwerkelijk voor betrokkene kan bidden, of met betrokkene spreken.
Ik vraag me ernstig af hoe zinnig dit (nog) is, als hier al een (jaren)lang traject aan is vooraf gegaan...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 21, 2009, 09:54:25 pm »
Je vraagt je af of bidden zinvol is?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2009, 10:31:13 pm »
Natuurlijk is bidden altijd zinvol, maar hoe zinvol betrokkenheid van gemeenteleden is op een moment dat er in feite al beslissingen gevallen zijn, is voor mij een grote vraag.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2009, 10:32:55 pm door Mezzamorpheus »

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 22, 2009, 04:36:24 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 maart 2009 om 22:31:
Natuurlijk is bidden altijd zinvol, maar hoe zinvol betrokkenheid van gemeenteleden is op een moment dat er in feite al beslissingen gevallen zijn, is voor mij een grote vraag.
Ik weet niet aan welke beslissingen je denkt. In het voorbeeld gaat het om een zonde van iemand waarop de kerkenraad de betrokkene aanspreekt en dat bij herhaling. Is er dan geen spoor van bekering, dan kan de kerkenraad overgaan tot de volgende stap, ofwel de 2e trap van de censuur. Volgt weer een periode van vermanen en pogen betrokkene op het goede spoor te krijgen. Als ook dat niet lukt wordt zoals genoemd de 3e trap van de censuur toegepast met de vereiste toestemming van de classis. Indien betrokkene zich dan bekeerd van zijn foute weg is hij voor God gewonnen. Dat het in de praktijk vaak betekent dat een betrokkene zich aan de kerk onttrekt is wat anders. Dat is zeker niet de opzet van tucht beoefenen. "Tucht" komt van het Duitse "Ziehen" ofwel trekken. En dat geeft dan goed het doel weer.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2009, 10:21:04 am door meems »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 22, 2009, 05:10:14 pm »

quote:

meems schreef op 22 maart 2009 om 16:36:
[...]
Ik weet niet aan welke beslissingen je denkt. In het voorbeeld gaat het om een zonde van iemand waarop de kerkenraad de betrokkene aanspreekt en dat bij herhaling. Is er dan geen spoor van bekering, dan kan de kerkenraad overgaan tot de volgende stap, ofwel de 2e trap van de censuur. Volgt weer een periode van vermanen en pogen betrokkene op het goede spoor te krijgen. Als ook dat niet lukt wordt zoals genoemd de 3e trap van de censuur toegepast met de vereiste toestemming van de classis. Indien betrokkene zich dan bekeerd van zijn foute weg is hij voor God gewonnen. Dat het in de praktijk vaak betekent dat een betrokkene zich aan de kerk onttrekt is wat anders. Dat is zekerk neit de opzet van tucht beoefenen. "Tucht" komt van het Duitse "Ziehen" ofwel trekken. En dat geeft dan goed het doel weer.
Ik weet (min of meer) hoe de procedure werkt. Mijn punt is (en daar ga je niet op in) dat het moment waarop de gemeente 'ingeschakeld' wordt in de praktijk vrijwel altijd 'te laat' is.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 22, 2009, 11:17:35 pm »
Eens, Mezza.

Als ik Jezus' stappenplan zie (onder 4 ogen, oudsten, hele gemeente) veronderstelt dat een wat snellere gang van zaken dan nu het geval is.

Bij ons in de gemeente moest ik om bepaalde redenen samen met de voorganger alle leden bij langs. Dan kom je toch bij bepaalde individuen waarvan gezegd wordt: hm, lastig geval, neem daar maar geen contact mee op. Aan de ene kant is dat begrijpelijk (pastoraal lastige situaties o.i.d.) aan de andere kan zijn zulke figuren compleet onbekend binnen de gemeente. Onttrekken ze zich, wordt de gemeente alleen maar met een voldongen feit gepresenteerd. Ik heb iig geen flauw idee wie het zijn.

(Mijn) vraag is: wat zou er structureel moeten veranderen om dit verbeterd te krijgen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2009, 08:48:31 am »

quote:

Zwever schreef op 22 maart 2009 om 23:17:
Eens, Mezza.

Als ik Jezus' stappenplan zie (onder 4 ogen, oudsten, hele gemeente) veronderstelt dat een wat snellere gang van zaken dan nu het geval is.

Waarom? Ik hoor Jezus geen tijdsaanduidingen geven.

quote:

Bij ons in de gemeente moest ik om bepaalde redenen samen met de voorganger alle leden bij langs. Dan kom je toch bij bepaalde individuen waarvan gezegd wordt: hm, lastig geval, neem daar maar geen contact mee op. Aan de ene kant is dat begrijpelijk (pastoraal lastige situaties o.i.d.) aan de andere kan zijn zulke figuren compleet onbekend binnen de gemeente. Onttrekken ze zich, wordt de gemeente alleen maar met een voldongen feit gepresenteerd. Ik heb iig geen flauw idee wie het zijn.

(Mijn) vraag is: wat zou er structureel moeten veranderen om dit verbeterd te krijgen?
Dat lijkt me een heel slechte zaak! Bij ons in de kerk is het, voor zover ik daar wel eens wat van hoor, precies andersom: juist de lastige gevallen slokken alle tijd van het pastoraat op. Om te voorkomen dat 'gewone' leden daardoor geen pastoraat meer zouden ontvangen, hebben we dat ondergebracht bij de huiskringen. Huiskringen zijn vaak goed in staat om voor zichzelf te zorgen, en via een huiskring kunnen mensen altijd nog aangeven dat ze meer pastoraat nodig hebben. Maar actieve leden van een huiskring die geen actieve zorg buiten de kring behoeven, kosten dus geen energie meer van de ambtsdragers. Dat werkt best aardig, naar ik heb gehoord. Daarnaast geeft het je huiskring ook wat meer body: je zorgde altijd al voor elkaar, maar nu is dat ook een officiele taak.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2009, 08:49:02 am door Pooh »

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2009, 10:23:10 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 maart 2009 om 17:10:
[...]
Ik weet (min of meer) hoe de procedure werkt. Mijn punt is (en daar ga je niet op in) dat het moment waarop de gemeente 'ingeschakeld' wordt in de praktijk vrijwel altijd 'te laat' is.
Ik denk dat je helaas gelijk hebt.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 23, 2009, 11:29:24 am »

quote:

Pooh schreef op 23 maart 2009 om 08:48:
Waarom? Ik hoor Jezus geen tijdsaanduidingen geven.

Nee, dat klopt, dat is puur mijn subjectieve interpretatie :). Alleen lijkt het niet Zijn bedoeling te zijn dat de gemeente een voldongen feit wordt gepresenteerd.

quote:

Dat lijkt me een heel slechte zaak! Bij ons in de kerk is het, voor zover ik daar wel eens wat van hoor, precies andersom: juist de lastige gevallen slokken alle tijd van het pastoraat op. Om te voorkomen dat 'gewone' leden daardoor geen pastoraat meer zouden ontvangen, hebben we dat ondergebracht bij de huiskringen. Huiskringen zijn vaak goed in staat om voor zichzelf te zorgen, en via een huiskring kunnen mensen altijd nog aangeven dat ze meer pastoraat nodig hebben. Maar actieve leden van een huiskring die geen actieve zorg buiten de kring behoeven, kosten dus geen energie meer van de ambtsdragers. Dat werkt best aardig, naar ik heb gehoord. Daarnaast geeft het je huiskring ook wat meer body: je zorgde altijd al voor elkaar, maar nu is dat ook een officiele taak.

Uiteraard heeft onze gemeente ook een aantal 'probleemgevallen' waar redelijk wat tijd in gaat zitten. Ook wij hebben huiskringen die een prima pastoraal 'vangnet' zijn en daadwerkelijk pastoraat uit handen nemen (goede zaak).

Ik heb het hier echter over de pak-m-beet 5 totale randleden, die zich bijna nooit ergens vertonen (al helemaal niet op de huiskringen) en waar het contact kennelijk heel lastig mee ligt. Of die veel tijd van de kerkenraad vergen, weet ik niet. Het enige wat ik weet, is dat (bijna) niemand ze kent, en als ze zich onttrekken, dat voor velen zal zijn: "oh? was die lid dan?".
Mission = finding out what God is doing, and joining in!