Is een deel van het probleem niet dat de gereformeerden geen verschil kennen tussen de kerk/gemeente en de individuele kerkganger?
Als katholiek is er voor mij geen enkele reden of noodzaak om een mening te hebben over de zondigheid, aanvaardbaarheid, etc., van homosexualitiet. Ik ben zelf hetero, dus het raakt me niet. Ik ga met mijn naasten om zoals ik met mijn naasten omga, en dat verandert niet als ze hun belastingaangifte fout invullen, of als ze het bed delen met iemand van hetzelfde geslacht.
Als vertegenwoordiger van de katholieke Kerk zal ik, desgevraagd, best vertellen wat de Kerk leert op het gebied van homosexualiteit. En als een homofiel me om pastoraal advies of bijstand vraagt, dan krijgt hij dat vanzelfsprekend, waarbij ik me aan de leer van de Kerk houd.
Maar hoe moet dat als gereformeerde? Je wordt immers geacht de ware kerk o.a. te herkennen aan de juiste toepassing van de tucht, toch? Maar wie oefent die tucht uit? Niet de kerk, want het instituut kerk wijzen gereformeerden in meer of mindere mate vrij krachtig af. Maar wie dan? Diezelfde gereformeerden die óók moeten bepalen hoe ze zich tot hun naasten verhouden.
Modbreak:
Bovenstaand bericht is weggeknipt uit:
homoseksualiteit binnen de gkv. 't Is niet de bedoeling om homoseksualiteit te bespreken, maar om verder te spreken over tuchtmaatregelen: wie daarvoor verantwoordelijk is, en of een gemeente daarin 1 lijn moet trekken en hetzelfde van oordeel moet zijn.