Auteur Topic: Missionaire gemeente/parochie  (gelezen 8538 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Missionaire gemeente/parochie
« Gepost op: september 25, 2008, 07:19:01 pm »
In verschillende traditionele protestantse gemeenten en ook de katholieke kerk klinkt steeds vaker en luider de roep om de gemeenten/parochies om te vormen. Van een naar binnen gekeerde gemeente/parochie naar een met een missionaire insteek.

Speelt dit ook in jullie gemeente/parochie. En hoe geven jullie daar invulling gaan. Blijft het momenteel nog bij mooie woorden en weinig concrete plannen, bruisen jullie van energie maar hebben geen concrete plannen. Misschien zijn ze bij jou al bezig maar komt het niet van de grond, of wellicht loopt het allemaal als een zonnetje.

Graag zou ik hier een algemeen topic maken.

Vosje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2008, 09:43:59 pm »
Er worden bij ons in de gemeente jongeren gestimuleerd om de buitenwereld in te trekken om te evangeliseren of om te leren evangeliseren.

De jongeren die daar werkelijk voor kiezen kunnen financiële steun krijgen.

Verder zijn er div. "oud" gemeenteleden die zich in Nederland of daarbuiten bezig houden met evangelisatie, bijbelvertaling ed.

Verder om dichterbij te blijven wordt er regelmatig geëvangeliseerd op winkelcentra of metrohalte's, rond de feestdagen maar ook daarbuiten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2008, 09:56:04 pm »
Bij ons is enkele jaren geleden een gemeente gesticht in een nieuwbouwwijk waar alles was, behalve kerken. Er woonden diverse christenen-zonder-kerk, en die waren al een huisgemeente-achtig iets gestart. Vanuit onze kerk is daar een missionaire predikant heen gegaan, deels gefinancieerd door het kerkverband. De gemeente waar ik lid van ben is moedergemeente. Diverse gemeenteleden uit onze kerk zijn, omdat ze daar (in de buurt) wonen, overgegaan naar de missionaire gemeente. Zo is daar een goede mix ontstaan van mensen 'die weer meer met het christelijke geloof wilden gaan doen', al lang kerkgaande mensen en belangstellenden.

Dat loopt goed: ze proberen nu zelfstandig te worden. Hebben een eigen kerkenraad, draaien hun eigen diensten, etc. Bij het zelfstandig worden hoort ook keuze voor een kerkverband: ze worden niet automatisch vrijgemaakt. De predikant is inmiddels naar elders beroepen, dus ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.

info: www.akergemeente.nl

Overigens loopt elders in de stad nog zo'n gemeentestichtingsproject, die heeft wat meer te kampen met tegenslagen. Daar is nu een nieuwe predikant, en er zijn studenten die zich daar voor inzetten. Ook zij worden vanuit de GKv gefinancieerd.
www.stroomamsterdam.nl
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2008, 11:10:58 pm »
Ach weet je, dat gemopper vindt ik altijd zo jammer. Er wordt van alles geprobeerd en kerken zitten vaak helemaal niet stil, maar ze krijgen gewoon steeds te horen dat ze niet deugen. Het is als je kerk bent nooit goed en het deugd niet. Er wordt van uit onze gemeente ook van alles gedaan, wat je vooral ziet is dat veel jongeren van onze gemeente daar wel positief over zijn maar dan nog de kerk weinig bezoeken en moeilijk actief te krijgen is. Vaak lopen ze vanaf hun 12de, 16de of rond hun 25ste de kerk uit voor goed. Gelukkig blijven er wel wat achter. Ik hoop dat kerken nu eindelijk een positievere benadering krijgen. De stempel zit er nogal behoorlijk op: als je christenlijk bent ben je zwaar, ouderwets, te wettisch, te serieus, te non-actief etc.. net als dat Nederlanders zeggen dat de hele politiek niet deugd en dat buitenlanders het land uit moeten. Zo komt dat op me over. Pessimisten vinden altijd wat, dat is om moe van te worden. Wat je ziet is dat in onze gemeente veel mensen drijgen de moed op te geven en de moed te laten zakken. Das jammer. Er zzijn zoveel mensen goed gemotiveerd, maar het Nederlandse volk is in meerderheid niet christelijk betrokken en wil dat ook niet zijn.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2008, 11:14:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2008, 11:18:13 pm »
Vanuit de CGK Breda zijn we behoorlijk missionair ingesteld. We hebben voor drie dagen per week een missionair werker in dienst. (geen eigen predikant helaas... maar dit wel!!) Elke donderdagmiddag is er Open kerk- met o.a. een stuk maatschappelijke dienstverlening. Elke twe weken op woensdagmiddag een knutselclub voor de kids in de wijk. Elke donderdagavond óf een taalcursus, óf een bijbelstudie-avond voor de buurt (heel laagdrempelig). Eén dagdeel per week de wijk in en huis aan huis vragen wat de kerk kan betekenen voor hen. En nog wel meer.

We zijn een kleine gemeente, maar een derde werkt actief mee in dit missionair werk. het heeft onze gemeente veranderd.
Ook kwam er een FMOsubsidie (van de Gemeente Breda) binnen van ruim 13.000 euro...

Het is niet altijd gemakkelijk en ook speelt de vraag: hoe bied je ruimte aan deze mensen binnen onze -vrij traditionele - diensten?

Wijsheid en gebed is dus nodig!

Bijzonder hé!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2008, 11:55:50 pm »

quote:

dovanlo schreef op 25 september 2008 om 23:18:
Vanuit de CGK Breda zijn we behoorlijk missionair ingesteld. We hebben voor drie dagen per week een missionair werker in dienst. (geen eigen predikant helaas... maar dit wel!!) Elke donderdagmiddag is er Open kerk- met o.a. een stuk maatschappelijke dienstverlening. Elke twe weken op woensdagmiddag een knutselclub voor de kids in de wijk. Elke donderdagavond óf een taalcursus, óf een bijbelstudie-avond voor de buurt (heel laagdrempelig). Eén dagdeel per week de wijk in en huis aan huis vragen wat de kerk kan betekenen voor hen. En nog wel meer.

We zijn een kleine gemeente, maar een derde werkt actief mee in dit missionair werk. het heeft onze gemeente veranderd.
Ook kwam er een FMOsubsidie (van de Gemeente Breda) binnen van ruim 13.000 euro...

Het is niet altijd gemakkelijk en ook speelt de vraag: hoe bied je ruimte aan deze mensen binnen onze -vrij traditionele - diensten?

Wijsheid en gebed is dus nodig!

Bijzonder hé!
Raken mensen van buiten de kerk ook betrokken bij de kerk hier door? Juist omdat in onze plaats van alles geprobeerd wordt maar weinig respons van buiten de kerk krijgen, maar vooral van uit binnen de kerk meer belangstelling. Maar we gaan natuurlijk door vanwege elke schaap die we nog binnen kunnen halen :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2008, 12:30:48 am »
Je noemt ook de parochies, op een ander forum heb ik voorzichtig gepeild wat de RKK aan evangelisatie doet in dit land.
Resultaat: niets.
Ook in mijn stad merk ik niets van de RKK en dat is best jammer vindt ik.
Merken jullie er wel iets van?
[het was overigens een RKK forum waar ik de vraag stelde]
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2008, 08:48:05 am »

quote:

okidoki schreef op 26 september 2008 om 00:30:
Je noemt ook de parochies, op een ander forum heb ik voorzichtig gepeild wat de RKK aan evangelisatie doet in dit land.
Resultaat: niets.
Ook in mijn stad merk ik niets van de RKK en dat is best jammer vindt ik.
Merken jullie er wel iets van?
[het was overigens een RKK forum waar ik de vraag stelde]

Het is natuurlijk per parochie verschillend. En je hebt gelijk dat veruit de meeste parochies nog niet gewend zijn aan de nieuwe missionaire taak. Elke parochie probeert zelf te overwegen wat de mogelijkheden zijn met de middelen die ze hebben. Elke parochie is daar autonoom in.

Dit is geen topic om te kijken wie het verste kan plassen, slechts een topic om elkaar tips en ideeën uit de praktijk te geven om zo het christelijk geloof weer te doen bloeien in Nederland.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2008, 08:59:52 am »

quote:

gaitema schreef op 25 september 2008 om 23:10:
Ach weet je, dat gemopper vindt ik altijd zo jammer.
Ik ook. Wat nog vervelender is als je er niemand over hoort en het dus helemaal niet speelt. Maar goed, dit topic is niet voor gemopper, dit topic is er voor kansen en mogelijkheden die er zijn. We moeten niet langer denken in beperkingen, maar in mogelijkheden.

quote:

Er wordt van alles geprobeerd en kerken zitten vaak helemaal niet stil, maar ze krijgen gewoon steeds te horen dat ze niet deugen. Het is als je kerk bent nooit goed en het deugd niet.
Daar heb je gelijk in. Daarom is een andere insteek nodig. Aankomende maandag heb ik een gesprek met de pastor om oa hier over te praten nadat hij mij gevraagd had. Ik kan prima observeren en problemen benoemen, oplossingen liggen echter niet zo voor de hand. Daar zullen we dus over brainstormen. Waarschijnlijk zal ik dan ook eindelijk mijn zeteltje in het liturgisch beraad gaan innemen (wordt al jaren uitgenodigd als jongerenwerker, maar zag de noodzaak daar niet zo voor).

quote:

Er wordt van uit onze gemeente ook van alles gedaan, wat je vooral ziet is dat veel jongeren van onze gemeente daar wel positief over zijn maar dan nog de kerk weinig bezoeken en moeilijk actief te krijgen is.
Dat zie ik ook, ook ik organiseer jongerenvieringen, en de jongeren die komen zijn daar positief over, maar het zal randkerkelijke jongeren niet aantrekken. We hebben zo'n grote groep randkerkelijken, en hoe bereiken we die? En niet allen bereiken, hoe zorgen we er voor dat deze mensen actief met hun geloof bezig zijn binnen de gemeente/parochie.

quote:

Vaak lopen ze vanaf hun 12de, 16de of rond hun 25ste de kerk uit voor goed. Gelukkig blijven er wel wat achter. Ik hoop dat kerken nu eindelijk een positievere benadering krijgen. De stempel zit er nogal behoorlijk op: als je christenlijk bent ben je zwaar, ouderwets, te wettisch, te serieus, te non-actief etc.. net als dat Nederlanders zeggen dat de hele politiek niet deugd en dat buitenlanders het land uit moeten. Zo komt dat op me over. Pessimisten vinden altijd wat, dat is om moe van te worden. Wat je ziet is dat in onze gemeente veel mensen drijgen de moed op te geven en de moed te laten zakken. Das jammer. Er zzijn zoveel mensen goed gemotiveerd, maar het Nederlandse volk is in meerderheid niet christelijk betrokken en wil dat ook niet zijn.

En toch schijnen veel mensen iets te hebben met spiritualiteit. Randkerkelijken zijn niet voor niets randkerkelijk, velen voelen nog wel een of andere verbondenheid, dat is dan denk ik ook de eerste groep die hernieuwd aangesproken moet worden door het evangelie.
Maar ik herken veel in je verhaal, zo in de tienerjaren valt een groot deel af om van allerlei redenen. Een klein deel blijft en een nog kleiner deel komt later weer tot geloof. Ho veranderen we dit. Geen makkelijke vraag aangezien zo'n beetje alle traditioneel christelijke gemeenten/parochies dit vraagstuk al tientallen jaren benaderen vanuit verschillende hoeken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2008, 09:00:55 am »

quote:

elle schreef op 25 september 2008 om 21:56:
Bij ons is enkele jaren geleden een gemeente gesticht in een nieuwbouwwijk waar alles was, behalve kerken. Er woonden diverse christenen-zonder-kerk, en die waren al een huisgemeente-achtig iets gestart. Vanuit onze kerk is daar een missionaire predikant heen gegaan, deels gefinancieerd door het kerkverband. De gemeente waar ik lid van ben is moedergemeente. Diverse gemeenteleden uit onze kerk zijn, omdat ze daar (in de buurt) wonen, overgegaan naar de missionaire gemeente. Zo is daar een goede mix ontstaan van mensen 'die weer meer met het christelijke geloof wilden gaan doen', al lang kerkgaande mensen en belangstellenden.

Dat loopt goed: ze proberen nu zelfstandig te worden. Hebben een eigen kerkenraad, draaien hun eigen diensten, etc. Bij het zelfstandig worden hoort ook keuze voor een kerkverband: ze worden niet automatisch vrijgemaakt. De predikant is inmiddels naar elders beroepen, dus ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.

info: www.akergemeente.nl

Overigens loopt elders in de stad nog zo'n gemeentestichtingsproject, die heeft wat meer te kampen met tegenslagen. Daar is nu een nieuwe predikant, en er zijn studenten die zich daar voor inzetten. Ook zij worden vanuit de GKv gefinancieerd.
www.stroomamsterdam.nl
Mooi en hoopgevend verhaal. Misschien kun je iets concreter zijn over de missionaire insteek, wat zijn de stappen die ondernomen zijn, concreet bedoel ik dan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2008, 09:33:22 am »
Ja best moeilijk allemaal. In Zwolle hebben ze een Christelijk Gereformeerde kerk waar het ze aardig lukt en nu in plaats van voorheen 2 nu 5 kerkdiensten op de zondag georganiseerd moet worden, waarvan 1 in een apparte zaal waar in plaats van het orgel een band en een beamer ook bekende beelden zijn. Hoe ze het doen, geen idee. Maar randkerkenlijken komen voor een deel weer.

Ook een nichtje van me zag ik laatst met haar broertje in onze kerk, terwijl haar ouders vrijwel nooit gaan. Soms dan heeft ze daar behoefte aan en gaat gewoon. Dus dat onder randkerkenlijken wel een bepaalde bewogenheid is klopt ook wel weer.

Wat bij ons het beste als dienst aansprak is het uitnodigen van sprekers die naast dat ze het evangelie vertellen ook een boeiend programma neer zetten waar al een thema in verwerkt zit uiteindelijk. Zo hebben we Ruurd Walinga gehad die een hele theater neerzette inplaats van een kerkdienst en vervolgens op het onderwerp wat in het theater aan de orde kwam het evangelie ging brengen. De bezoekers willen hem graag vaker zien. eigenlijk is zoiets ook geen kerkdienst maar theater met een boodschap die bij ons wel werd aangekondigd als jeugddienst. Dat mag bij ons ook, als het maar evangeliserend is.

Wat wel in een dienst kon was de interactieve jongerenspreker Jan Trapman. De hele dienst was door de dominee gedaan, maar hij nodigde hem uit om de preek te mogen doen. Dat deed hij aan de hand van spraakmakende voorbeelden met truckjes en een levendig verhaal wat boeit en dat werd als gelijkernis gebruikt om uit te leggen wat het evangelie inhoudt. Al met al een positieve dienst waar wel veel mensen en jongeren op af komen, maar de echte randkerkenlijken? Ik heb geen idee hoe je ze berijken kan.

Al hoe wel, een tijdlang lukte het ons met uitslaapdiensten. Dat waren diensten om 12 uur in de soos van de kerk waar alleen jongeren mogen komen en er in plaats van de preek gediscuseerd met elkaar werd over een christelijk thema als bijvoorbeeld: "Wat wil God van ons?"
 geen orgel maar een band, en de bezoekers mogen de liederen uitkiezen van een papiertje waar 5 of 6 nummers op staan. De dominee bid, doet de schrefiftlezing en geeft een inleiding op het onderwerp en sluit de dienst ook af met zegen en een korte slotwoord waar ook wel vaak een verkondigende boodschap in het kort in zit. Daar kwamen randkerkenlijke en buitenkerkenlijke jongerenen op af. Maar de laatste jaren liep het terug en nu komen er nog ongeveer 25 jongeren waarvan nog een enkele randkerkenlijke geregeld komt op ongeveer 100 voorheen.

In Schoonhoven doet de parochie ook bijzondere activiteiten kwam ik per toeval op internet tegen. Er waren opnamebeelden te zien op het net van activiteiten waar geklutselt werd, gediscuseerd werd, gezongen werd, een jonge meid van rond de 30 jaar een boodschap bracht en een pastoor een boodschap gaf waar een paar honderd jongeren op af komen. Ik was er door verrast. Wat hun formule is? Ik las op de site trouwens ook dat ze het niet alleen doen, maar met meer gemeentes. En iets over een kamp en korte interviews met een paar jongeren. Ik kon het niet horen wat er gezegd werd, want mijn boxen zijn kapot.
En Maartensdijk heeft een kleine parochie 'Sint Maarten' dat de hoogste bezoekersaantallen van het land kent (rond de 20 procent tegen 15 procent op de meeste best lopende kleine dorpsgemeenschappen). Opvallend veel dertigers en veertigers zitten er in de kerk. Het is het gevolg van de gemeenschap zelf die op elkaar sterk betrokken was en zelf de parochie hebben opgericht voor drie dorpen en na veel zwoegen en zweten een pastorale medewerker kreeg die de rol van pastoor en pastoraal medewerker op zich nam. Een pastoor die met emiraat is die graag nog wat wilde doen en deze taak op zich nam. Hij heeft het in zich om gezinnen actief te krijgen en met van alles bezig te laten zijn. Zijn talenten sloten prima bij de parochie aan. Hij geloofd las ik in een boek over deze parochie dat de kracht hem zit in kleine groepen die op de wijk op dorp gericht zijn en actief een rol spelen in de gemeenschap. Hoe precies is me nog niet duidelijk geworden in het boek.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2008, 11:26:35 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2008, 10:22:15 am »
Sorry van mij grote lappen tekst maar er schiet me weer wat te binnen. Namelijk de gelegenheden die er zijn benutten. De pastorale herder van Maartensdijk wees ook op het parochieblad. Dat ontvangt elke randkerkenlijke thuis. Wat staat daar in? Vaak vooral nieuwtjes door vrijwilligers voor vrijwilligers. Maar staat er ook een meditatie in voor de lezer waar God in centraal staat?  En een idee is om parochianen een stukje te laten schrijven over hun eigen beleving met geloof of wat ze meegemaakt hebben bijvoorbeeld. Het moet een blad zijn door parochianen voor parochianen.

Bijzondere diensten waar ze komen zoals kerst of een begravenisdienst is een bindmiddel van de gemeenschap. Ik zal niet meer vergeten hoe in de begravenisdienst van mijn veel te jong overleden tante de hele dienst is opgesteld door mijn tante toen ze nog leefde en dat de dominee zei in zijn meditatie dat ze doodziek de laatste dagen op bed lag en geen woord meer kon uitbrengen. Maar dat ze op de laatste dag haar krachten terug vond op een kort moment en haar ogen opende en begon te stralen en dol enthausiast zei: " Nu weet ik het zeker!" haar man: "Wat dan?" Zei weer: "Er is één God!" En daarna sloot ze haar ogen weer. De dominee vroeg aan de bezoekers: "Wat zou ze gezien hebben?" en keek het publiek echt in. Sommige collega's van haar man en een oom van me die al jaren niet meer naar de kerk zijn geweest waren van deze hele dienst zo onder de indruk dat ze besloten om vanaf die dag weer de kerk te gaan bezoeken.

Wat is dan de kracht?

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2008, 10:33:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 september 2008 om 23:55:
[Raken mensen van buiten de kerk ook betrokken bij de kerk hier door? Juist omdat in onze plaats van alles geprobeerd wordt maar weinig respons van buiten de kerk krijgen, maar vooral van uit binnen de kerk meer belangstelling. Maar we gaan natuurlijk door vanwege elke schaap die we nog binnen kunnen halen :)

Ja, er worden veel mensen bereikt, veel contacten gelegd. Maar als je bedoelt met "betrokken bij de kerk hierdoor", dat er een groei in kerkbezoekers is: nee, niet.
Er is wel een aantal Spaanstaligen waarvoor eens per maand een dienst wordt belegd met spaanse vertaling van de preek.
Het is een beginnetje...
Op dat gebied is men op KRniveau nu ook aan het bezinnen.

Er zijn geen trucjes voor om missionair "succesvol" te zijn-dat blijkt wel!
Elke situatie is anders.
Zo komen er op de knutselclub veel moslimkinderen, maar je moet zo voorzichting zijn. Een keurig geknutseld kerststalletje bleef bij het ophalen door alle (moslim)ouders mooi in de zaal staan... want dat mag niet mee naar huis komen.
Dus dat is voorzichtig laveren en heeeeeeel voorzichtig zaaien en dankbaar zijn dat ze blijven komen...

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2008, 11:27:41 pm »
Citaat Thorgrem:maar het zal randkerkelijke jongeren niet aantrekken.

Met alle respect voor u als mens, Thorgrem, maar als U ,,randkerkelijke" jongeren en alle ongelovigen wilt aantrekken, kunt U iets doen wat het allermoeilijkste is voor een mens: Uw zonden belijden voor God`s Aangezicht, daar oprecht vergeving voor vragen, en de Schepper ZELF zeggen dat U buitenkerkelijken bereiken wilt. En Hem vragen om wijsheid, en als er mensen komen: Dezen rechtuit en onverkort vertellen dat Jezus Christus voor hen aan het kruis gestorven is en hun Verlosser zijn wil. Daar gaat iets aan vooraf: Dat U zeker weet dat Jezus Uw Verlosser is, en U de eigen tradities daarvoor opzij durft te zetten, die de redding van zielen in de weg kunnen staan. Het is aan U de keuze: WIE gehoorzaamt U: De paus, de ,,heiligen", ,,maria middelares" enz. enz. of: God`s Woord in JEZUS CHRISTUS. Als U voor het laatste kiest, zult u de ban meemaken van de catholieke kerk, Uw vrienden verliezen, woedende reacties krijgen van pastoors en priesters, en de kerk worden uitgezet. Dat is wat U verliest. Wat U wint: Een enorm vertrouwen in de almacht van Jezus Christus, Die Uw Leidsman wil zijn, en Die er Persoonlijk voor zorgen zal dat al die mensen naar U toe zullen komen om hun Verlosser te leren kennen. God heeft gezegd in de Oude Testament: Kiest dan heden wie gij dienen wilt!
Openb. 20, vs. 11-15

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2008, 11:28:06 pm »
Dovanlo, dat herken ik ook wel een beetje in sommige dingen. Ik geloof ook dat het vooral van God moet komen en dat Hij weet hoe de mensen geraakt kunnen worden, maar ook de kleine dingen werken mee. Wij moeten vooral in beweging blijven en het juiste voorbeeld voorleven en er van vertellen waar dat kan geloof ik.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2008, 10:43:39 pm door gaitema »

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 27, 2008, 08:53:15 pm »

quote:

Seacloud schreef op 26 september 2008 om 23:27:
Het is aan U de keuze: WIE gehoorzaamt U: De paus, de ,,heiligen", ,,maria middelares" enz. enz. of: God`s Woord in JEZUS CHRISTUS. Als U voor het laatste kiest, zult u de ban meemaken van de catholieke kerk, Uw vrienden verliezen, woedende reacties krijgen van pastoors en priesters, en de kerk worden uitgezet. Dat is wat U verliest.

Beste Seacloud, ik vroeg me waar zo een duidelijke mening vandaan komt? Is dat vanuit eigen ervaring?
Ik kan het er namelijk niet zo mee eens zijn. En dat heeft te maken met mijn ervaringen rondom de overgang van mijn man vanuit de RK naar de CGK.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 27, 2008, 09:56:01 pm »
Beste Dovanlo: Dat is de ervaring van mensen die ik gesproken heb en waar ik hun getuigenis van gelezen heb. Dat waren geen mensen die uit catholieke kerk zijn gestapt en ergens anders heen gegaan  , maar mensen die in die kerk en haar organisatie een hogere functie hadden: Een bisschop, in de Achterhoek een pastoor, dus mensen met een echte functie in die kerk, en die de catholieke sacramenten mochten bedienen. Dezen maakten zich grote zorgen toen zij de leegheid van vele kerkgangers zagen, en hun ongeloof. Zij begonnen, na zeer veel gebed en geestelijke strijd, de kerkgangers te vertellen dat zij zonder Jezus Christus verloren zijn. Ik ga geen namen noemen op het internet, maar onder andere bij die pastoor kwamen ineens, midden onder de dienst, mensen huilend tot levend geloof in Jezus Christus. Om kort te gaan: Die pastoor, die zijn geweten en de Bijbel volgde, verloor zijn functie en werd op last van de toenmalige kardinaal de kerk uit gezet. Die bisschop was in Brazilië: Die kwam zelfs in het gevang, werd uit zijn functie gezet, en kwam onder de banvloek van de paus. Dit allemaal omdat zij deden wat Jezus Christus zei: Dat ieder mens moet horen van de enige weg tot behoud: Jezus Christus, en dat Hij het Hoofd der kerk is en GEEN PAUS. Als u Engels lezen kunt zoekt het internet maar na, ,,The ban of the pope", ,,Catholicism and christianity" enz. enz. daar zult u de werkelijke achtergrond leren kennen van het vaticaan. Er staan op het internet genoeg getuigenissen van oprechte en zeer moedige catholieke ambtsdragers die, altijd na zware geestelijke strijd en onder zware tegenstand van hun meerderen, besloten om de Bijbel en Jezus Christus te volgen, en de riten en tradities los te laten. Zij zijn man voor man de kerk uit gezet, zonder uitzondering. Een katholiek die uit de kerk wegblijft, zal de paus en de bisschoppen een zorg zijn. Maar owee als een ambtsdrager het evangelie van Jezus Christus recht voor zijn raab begint te verkondigen, en de mensen oproept Jezus als Verlosser aan te nemen. Dan komt zo`n pastoor, kardinaal of bisschop in de grootste problemen en in botsing met de paus zelf. Ik val Thorgrem of Gait niet persoonlijk aan, (dat mag nooit, ook zij zitten na te denken), maar het is een zeer zware keuze die een oprecht mens soms maken moet: Wat verlies ik, en wat win ik. En het is nooit gemakkelijk om vrienden, functie of ambt, en respect te verliezen en te worden uitgesloten. Ik heb nog veel meer te zeggen, maar laat het liever hier bij, we zitten hier niet in een huiskamer, maar op een openbaar internet. Ik wens U en Uw man de volle zegen in Jezus Christus, Die Zijn  leven voor U gegeven heeft!
« Laatst bewerkt op: september 27, 2008, 10:05:23 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 27, 2008, 10:58:50 pm »
Nou dat is niet niets wat je vertelt. Of dat overal zo is kan altijd uitgeprobeerd worden. Als een pastoor verwoord dat Jezus de enige weg is tot behoudt en dat kerkgangers daardoor geraakt worden terwijl de hogere geestelijke hem de kerk uitgooien dan weet je hoe laat het is. Als dat niet zo is dan kan het dus in die parochie onder die bisschop kennelijk wel. Ook niet elke bisschop zal het zelfde zijn. Elk parochie is weer anders.
Eigenlijk gewoon dom weg de moeite van het proberen waard.
Maar ja, ik ben niet katholiek, maar weet wel dat er genoeg overtuigde katholieken zij. Ook Kardinaal Simonis is zeer begaan geweest met de brede stroming aan protestanten in Nederland. Daarbij klopt het hele verhaal kennelijk niet helemaal. Ik ben vandaag op een workshop en trainings dag voor leiders van Youth for Christ Nederland geweest en daar waren ook Rooms Katholieke jongerenleiders die het rocksolidprogramma van Youth for Christ voor Rooms Katholieken leiden. Dus het kan kennelijk wel degenlijk.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2008, 12:51:10 am »
Beste Gait: Het gaat in de verste verte niet om een ,,rocksolidprogrammavoor katholiekejongeren" enz. maar om iets anders, waar de meesten voor terugschrikken: Op je knieën! En je ZONDEN aan GOD belijden! En Jezus Christus, letterlijk, vragen jouw Verlosser te zijn! En je laten dopen in de Naam van Jezus Christus! En GEEN roksolideprogramma en al die dingen meer, dat heeft NIETS te maken met het eeuwig behoud van een verloren mens, NIETS. Nogmaals: Ik val jouw als mens NIET aan, maar denk toch eens na, ouwe reus! Het zijn GEEN rituelen, GEEN interessante namen, GEEN speciale programma`s, maar WEL een mens die van harte erkent tegenover God dat hij een zondig mens is, Jezus vraagt om zijn Verlosser te zijn, en Leidsman. THAT`S ALL. Het is de grootste drempel voor ieder mens om over heen te stappen, maar WEL de drempel die leidt tot grote zegen van God Zelf en een eeuwige toekomst op een nieuwe wereld. Een mens die op allerlei manieren, in allerlei organisaties, met allerlei grote en interessante werken, dit doet ZONDER wedergeboorte en verlossing in Jezus, en JEZUS ALLEEN, staat straks aan de verkeerde kant van de streep. Je zei dat het wel de moeite waard was om te proberen. Wel, wat houdt je tegen? Schaam je eigen niet, doet wat Jezus zei, gaat in je binnenkamer en bidt tot God in het verborgene, neemt Jezus aan als je Verlosser, en Jezus zei: God zal het U in het openbaar verhoren. En gelooft maar dat dit ook voor onze Gait geldt!! (lees God`s uitnodiging aan een IEDER die dit leest: De uitnodiging die geen weldenkend mens weigeren kan: Jesaya 1, vers 18, een tijdloze uitnodiging voor IEDER MENS) Moge God jouw zegenen in JEZUS CHRISTUS.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2008, 01:00:58 am door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 28, 2008, 03:28:34 am »
Ik wil niet lastig over komen, maar wie zegt hier dat Thorgrem en ik niet onze zonden aan Jezus beleden hebben en geloven in de verlosser Jezus Christus? En daar draait het in het rocksolid programma waar ik het over had ook om. Dat is het hoofddoel van de YFC waar kennelijk PKN en RKK in geloven. Wat ik bedoelde met proberen is, dat een pastoor het van mij part best zo onder woorden mag brengen zoals je het omschreef als daardoor het kwartje bij mensen gaat vallen. Als de Kardinaal dan inderdaad ingrijpt, dan weten we er weer van. Als de des betreffende Kardinaal het prima vindt dan weten we der ook van. Ik kan me namelijk niet indenken dat Kardinaal Simonis er moeilijk over zou gaan doen, zeker niet in ons Nederland waar al zoveel verschijdenheid in de RKK is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 28, 2008, 03:30:33 am »
ps. de nieuwe Kardinaal ken ik dan niet.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 28, 2008, 11:21:37 am »
Beste Gait: Dat is in ieder geval een positief punt. Dan ben ik benieuwd of die pastoor bij de volgende bijeenkomst Openbaring 21 vers 1 t/m 8 durft voor te lezen aan zijn gehoor, en de mensen durft uit te nodigen om Jezus Christus als hun Verlosser aan te nemen, en hen duidelijk te maken dat zij mèt Hem eeuwig leven hebben, en zònder Hem voor eeuwig verloren gaan. Als hij dat onder God`s leiding doet, zullen er zielen behouden worden. We staan aan de vooravond van de laatste grote wereldbrand, die door de beruchte antichrist veroorzaakt gaat worden, en die velen zal verleiden en in de problemen brengen. Nogmaals, dit is niet tegen jouw of andere gelovigen persoonlijk, of aanvallend, maar een oproep om mensen te waarschuwen om een keuze te maken VOOR Jezus Christus, omdat het na dit leven niet meer kan. Wat ik hier voorstelde hadden de kardinalen, bisschoppen en pastoors in  dit land allang moeten doen, en van de daken roepen, als zijnde de grote kerkleiders. Ze hebben gefaald. Stel je voor, een bisschop op televisie, die onverkort het Evangelie van Jezus verkondigt tijdens een toespraak, DAN zouden mensen tot levend geloof komen. Ik ben bang dat we dat niet meemaken. God`s zegen!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2008, 11:22:40 am door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 28, 2008, 11:23:15 am »
Hartelijk dank voor de reactie. Ik ben overigens gewoon een je, en niet een u. ;)

quote:

Seacloud schreef op 26 september 2008 om 23:27:
Citaat Thorgrem:maar het zal randkerkelijke jongeren niet aantrekken.

Met alle respect voor u als mens, Thorgrem, maar als U ,,randkerkelijke" jongeren en alle ongelovigen wilt aantrekken, kunt U iets doen wat het allermoeilijkste is voor een mens: Uw zonden belijden voor God`s Aangezicht, daar oprecht vergeving voor vragen, en de Schepper ZELF zeggen dat U buitenkerkelijken bereiken wilt. En Hem vragen om wijsheid,
Wat geeft jou de indruk dat dat niet gebeurd?

quote:

en als er mensen komen: Dezen rechtuit en onverkort vertellen dat Jezus Christus voor hen aan het kruis gestorven is en hun Verlosser zijn wil.
Wat doet jou denken dat dat niet gebeurd?

quote:

Daar gaat iets aan vooraf: Dat U zeker weet dat Jezus Uw Verlosser is,
Ondanks dat we daar volmondig van overtuigd zijn is het pas zeker op de dag des oordeels. Een geloof zonder twijfel is een doodsgeloof denk ik. We zien door de gehele geschiedenis heen dat de grootste mensen en meest vrome heiligen allemaal hun momenten van twijfel hebben gekend. Twijfel nodigt uit tot onderzoek en verdiept je geloof.

quote:

en U de eigen tradities daarvoor opzij durft te zetten, die de redding van zielen in de weg kunnen staan.
De tradities van de katholieke kerk staan niets in de weg, zijn veelal prachtig en doen mensen dichter tot God komen. Tradities zijn een wegwijzer naar God. Door alle zintuigen te gebruiken bereik je meer dan door enkel te luisteren en het Woord te lezen. Daarnaast tillen tal van tradities de mystieke beleving omhoog. Wellicht zou je de volgende keer wat specifieker kunnen zijn.

quote:

Het is aan U de keuze: WIE gehoorzaamt U: De paus, de ,,heiligen", ,,maria middelares" enz. enz. of: God`s Woord in JEZUS CHRISTUS.
Het een sluit het ander niet uit. Ik ben het lichaam van Christus met de paus als stedehouder van Christus trouw. Daarmee ben ik Christus trouw tot de dood er op volgt, en zelfs na de dood.

quote:

Als U voor het laatste kiest, zult u de ban meemaken van de catholieke kerk, Uw vrienden verliezen, woedende reacties krijgen van pastoors en priesters, en de kerk worden uitgezet.
Ik ben katholiek, en alhoewel ik in een extreem geval geëxcommuniceerd kan worden is het onmogelijk om mij de Kerk uit te zetten. Mocht ik geëxcommuniceerd worden dan is dat vooral iets wat mijzelf en God aangaat. Ik zal daar geen vrienden of familie door verliezen, sterker nog een aantal zal het toejuichen als k de breuk met het Lichaam van Christus maak. Met mij biechtvader kan ik overigens goed overweg ondanks dat we meningsverschillen hebben en van verschillende generaties zijn. En wat mijn keuze in het leven ook zal zijn, de pastor zal weten dat het tussen mij en God is en zich neerleggen bij mijn eigen vrije wil.

quote:

Dat is wat U verliest. Wat U wint: Een enorm vertrouwen in de almacht van Jezus Christus, Die Uw Leidsman wil zijn, en Die er Persoonlijk voor zorgen zal dat al die mensen naar U toe zullen komen om hun Verlosser te leren kennen. God heeft gezegd in de Oude Testament: Kiest dan heden wie gij dienen wilt!

En wat doet jou denken dat nu niet zo is?

Ik heb je post eens gelezen, en eerlijk gezegd.... ach nee laat maar waaien. De volgende keer kun je inhoudelijk op het onderwerp ingaan in plaats van je haat en vooroordelen jegens de katholieke kerk tentoonspreiden.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2008, 11:26:09 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 28, 2008, 11:32:51 am »
Verder wil ik aan allen een oproep doen om weer terug naar het onderwerp te gaan.
Als je het ergens anders over wil hebben, dat is prima, maar dan in een ander topic.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 28, 2008, 12:00:14 pm »
Beste Thorgrem: Nog even dit: Ik heb zeer beslist geen haat tegen de katholieken, in tegendeel. Ik ben zelf één van de grootste zondaren van dit forum geweest, en ben blij met mijn Verlosser. Het gaat mij om dat systeem dat er achter zit. Maar: We moeten natuurlijk geen strijd aangaan over het geloof, ik deed alleen een oproep, en daarom zal ik het laatste woord aan jouw en Gait laten. God`s zegen in Jezus Christus!
Openb. 20, vs. 11-15

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 28, 2008, 12:19:41 pm »

quote:

Seacloud schreef op 28 september 2008 om 12:00:
Beste Thorgrem: Nog even dit: Ik heb zeer beslist geen haat tegen de katholieken, in tegendeel. Ik ben zelf één van de grootste zondaren van dit forum geweest, en ben blij met mijn Verlosser. Het gaat mij om dat systeem dat er achter zit. Maar: We moeten natuurlijk geen strijd aangaan over het geloof, ik deed alleen een oproep, en daarom zal ik het laatste woord aan jouw en Gait laten. God`s zegen in Jezus Christus!
Ja mag gerust bijdragen in dit topic. Maar dan wel met betrekking tot de openingsvraag. Tot nu toe heb je daar geen bijdrage aan geleverd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 28, 2008, 01:04:23 pm »
Het is inderdaad beter om deze discussie ergens anders te openen, dus Seacloud, ik ben van de PKN, als je daar bedenkingen over hebt dan nodig ik je uit er een onderwerp over te starten, ik zal er als je broeder op reageren ;)

Verder ben ik nieuwschierig naar anderen over hun ervaringen met gemeente opbouw in hun gemeente net als Thorgrem.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 10, 2008, 04:31:53 pm »
Ik heb inmiddels mijn eerste opzet besproken met de pastor. Hij zag er wel wat in en het blijkt dat er een diaken is aangesteld om de parochie op weg te helpen. Als het goed is zal de pastor mijn opzet overhandigen aan de diaken en zal de diaken met mij contact opnemen. Vervolgens kijken we wat de mogelijkheden zijn.

De mensen die een nuttige bijdrage hebben geplaatst, bedankt en ik zal jullie verder op de hoogte houden over hoe het verder gaat.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 02, 2009, 09:39:37 pm »
Inmiddels heeft het pastoraal team van het samenwerkingsverband een beleidsplan ontwikkeld (al enige tijd geleden). Hierin zullen een 6tal nieuwe projecten uitgewerkt worden. Inmiddels zijn er al verscheidende avonden gehouden om de parochies te informeren en om reacties los te krijgen. Vervolgens is er met de reacties gestoeid en heeft men de plannen aangepast. Ook dat is inmiddels op verschillende avonden aan de parochianen voorgesteld. Nu worden de plannen concreter uitgewerkt.

In januari 2010 zijn alle parochies van het samenwerkingsverband gefuseerd en is er een nieuwe parochie ontstaan met de naam Heilige Lebuïnus aldus besloten door de bisschop.

Inmiddels is er al enige tijd een nieuwe site: http://www.rk-deo.nl

Lebuïnus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lebuïnus