Auteur Topic: Presentatie tip voor predikanten  (gelezen 6610 keer)

martin1984

• Bekijk profiel
Presentatie tip voor predikanten
« Gepost op: juni 08, 2008, 07:50:14 pm »
Dominees hebben vele goede kwaliteiten en heel veel kennis in huis. Vanaf mijn geboorte ben ik al lid en trouw bezoeker van de GKV. Wat mij altijd is opgevallen is dat het naar buiten brengen van de kennis bij veel dominees niet de sterkste eigenschap is. Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van hulpmiddelen als een beamer en powerpoint, de manier waarop dit alleen gebruikt wordt is in mijn ogen niet optimaal.

Voor de dominees of predikanten die dit lezen heb ik daarom een interessante tip; een presentatie die gaat over hoe je succesvol en met passie een boodschap kan overbrengen. Deze presentatie is hier te bekijken:

http://www.slideshare.net/thecroaker/death-by-powerpoint

Opmerking vooraf; deze presentatie is niet gericht op het verkondigen van Gods woord. Desalnietemin denk ik dat er een heleboel waardevolle informatie uit te halen is.

Een tipje van de sluier; een veelgemaakte fout is gebruik van opsommingen in een sheet en deze vervolgens voorlezen. Niet doen, als wat mensen lezen hetzelfde is als wat ze horen, horen ze je niet meer ;)

verder komen er nog veel meer tips terug in de link :)

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2008, 08:57:16 pm »
Als het zo sterk van je beamer afhangt...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2008, 01:30:20 pm »
Nou, dat zal wel meevallen, ze konden vroeger ook zonder. Maar ja, toen had je ook meer een woordcultuur, nu meer een beeldcultuur. Het hoeft nog steeds niet heel belangrijk te zijn, maar dmv beelden kan je wel extra informatie geven, zorgen dat dingen beter blijven hangen etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2008, 12:50:08 am »

quote:

Divinespark schreef op 09 juni 2008 om 20:57:
Kan je je er maar beter wel een beetje in verdiepen inderdaad!

martin1984

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2008, 09:00:13 pm »

quote:

Divinespark schreef op 09 juni 2008 om 20:57:

Niet alleen natuurlijk, maar voel je gerust vrij om te zeggen waar het nog meer van afhangt.

Neemt niet weg dat een beamer niet de boodschap moet gaan verkondigen. Het kan schitterend gebruikt worden ter ondersteuning van het verhaal van de predikant zelf. Een aantal richtlijnen en tips daarvoor doornemen lijkt me geen kwalijke zaak.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2008, 06:16:28 pm »
Martin zei: ,,Voel je gerust vrij om te zeggen waar het nog meer van af hangt".
Daar wil ik dan, met respect voor onze ambtsdragers, een opmerking over maken: Als er ergens een zeer goede bediening van het Woord was, als er mensen tot levend geloof in  Jezus Christus kwamen, soms met velen tegelijk, als er weer de echte wonderen gebeurden zodat de gelovigen ontzag voor God kregen: Daar ging, zonder uitzondering, iets aan vooraf. En dat ,,iets" was altijd een gelovig Godsman die uren, soms dagen, op zijn kniëen ging, zijn zonden en dat van zijn volk beleed, God om hulp en genade bad en begrip van Zijn Woord, en om kracht van Zijn Geest. De opwekkingen in Wales, hier in de Achterhoek, in Canada, bij de Ka Ren stammen in China, zelfs de Pygmeëen, zijn allemaal op deze manier ontstaan. Daar hadden zij geen electronische apparaten bij, maar zij werden door God Zelf bekrachtigd, en de resultaten waren overdonderend.

Met vriendelijken groet: Gerard.
Openb. 20, vs. 11-15

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2008, 07:41:57 am »
Ik heb het even bekeken.....

Wanneer je een produkt wilt verkopen zou het goed werken, maar....

Het geloof wat ik gekregen heb, is slechts afhankelijk van Gods genade, en niet aan de manier hoe onze dominee het brengt. (hoewel onze dominee's toch aardig preken kunnen)

Ook wanneer wij dergelijke marketinginstrumenten gebruiken, zal het opvallen dat het meerendeel van de nederlanders "gewoon" thuis zal blijven, ik kan het nog sterker verwoorden: zelfs als Jezus zelf in ons midden is, en zichtbaar wonderen doet, zal het geloof slechts afhangen van GENADE..... Dit is slechts geschiedenis, en is in de bijbel al beschreven, waar de farizeen vragen om een teken.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2008, 10:57:16 am »
Volgens jongeren in onze gemeente bleef bij hen de boodschap van een jeugddienst het beste hangen door de sketch die we opvoerden, en de diensten met beeldende beelden op de beamer. Filmfragmenten die gebruikt werden bijvoorbeeld. Zo hebben we op de beamer afbeeldingen van de slavenslavernij van vroeger een keer afgebeeld, ook speelden we hele stukken uit een film af door op de beamer de DVD-speler aan te sluiten, zoals een gedeelte uit Narnia waar een verborgen christenlijke boodschap in zit en een film over een Joodse jongentje die in het concentratiekamp afspeelde (een niet waargebeurd verhaal, maar een speelfilm). Vervolgens gaat de dominee in op wat er daar afgebeeld en ter hore werd gebracht en maakt de link naar het evangelie van Jezus. Dat blijft bij de bezoekers hangen. Die jeugddiensten worden dan ook het beste bezocht. Dat is niet zo nieuw, want in de Rooms Katholieke kerk en ook tegenwoordig in redelijk veel protestantse kerken zie je vele afbeeldingen in glas en loodramen dat de bezoekers een boodschap laat zien, ook Jezus maakte gebruik van beeldende gelijkernissen. De beamer is ideaal om zo'n gelijkernis en boodschap op weer te geven.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2008, 01:05:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2008, 08:28:34 pm »
Ben zelf niet Geref Vrijgemaakt, maar ik vind het een vreemd idee dat een predikant een beamer gebruikt...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2008, 08:22:31 am »
Ik vindt het vreemd dat mensen er wat op tegen hebben.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2008, 10:12:09 pm »
Ik vind het een bijzonder duidelijke mening! :):):)
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2008, 09:41:23 am door j@f@ »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2008, 10:17:35 pm »

quote:

Ik vind dit een wat flauwe reactie. We weten allemaal wat er bedoeld wordt. En dan kunnen we of inhoudelijk reageren of niet reageren.

Wat mij betreft maakt een predikant gebruik van een beamer als die mogelijkheid er is en het toegevoegde waarde heeft. Ik heb er geen problemen mee.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2008, 01:24:33 am »
Dank je Thorgrem, en daarbij j@f@.. God kijkt niet naar iemands spelling. Iedereen maakt fouten, zij die zonder fouten zijn mag de ander een draai om de oren geven.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2008, 01:25:08 am door gaitema »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2008, 09:42:26 am »
hey Thorgrem, je citeert mij verkeerd!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2008, 09:47:23 am »

quote:

j@f@ schreef op 31 augustus 2008 om 09:42:
hey Thorgrem, je citeert mij verkeerd!

Nee dat doe ik niet, zoals je ziet onderaan het originele bericht wat ik citeerde heb je hem gewijzigd ver nadat ik het geciteerd had.
Fijn overigens dat je je reactie hebt herzien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2008, 05:06:52 pm »
Ik vind het beter zo :)
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2008, 05:07:18 pm door gaitema »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 02, 2008, 10:00:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 augustus 2008 om 09:47:
[...]

Nee dat doe ik niet, zoals je ziet onderaan het originele bericht wat ik citeerde heb je hem gewijzigd ver nadat ik het geciteerd had.
Fijn overigens dat je je reactie hebt herzien.
Inderdaad, ik heb bewust mijn reactie herzien!!! Graag gedaan!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 03, 2008, 07:19:41 pm »

quote:

j@f@ schreef op 25 augustus 2008 om 20:28:
Ben zelf niet Geref Vrijgemaakt, maar ik vind het een vreemd idee dat een predikant een beamer gebruikt...

Ik zou zeggen; vertel,leg uit,weerleg en motiveer.
Wat is er vreemd aan?
Mail me maar als je wat wilt weten

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 10, 2008, 10:22:33 pm »

quote:

okidoki schreef op 03 september 2008 om 19:19:
[...]

Ik zou zeggen; vertel,leg uit,weerleg en motiveer.
Wat is er vreemd aan?
T'is geen bedrijfspresentatie hoor, t'is verkondiging van Gods woord.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2008, 10:27:09 pm »

quote:

j@f@ schreef op 10 september 2008 om 22:22:
[...]

T'is geen bedrijfspresentatie hoor, t'is verkondiging van Gods woord.

Dat is nog niet een echte uitleg.
Maar goed, jij vind een beamer enkel bij een bedrijfspresentatie oid kunnen. Is dat niet net zoiets als een microfoon die enkel voor een popconcert gebruikt kan worden?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 11, 2008, 12:00:10 am »
een beamer in een dienst is niet anders dan plaatjes in de bijbel of teksten op de muren van kerken en in ramen met beelden en al.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 12, 2008, 09:04:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 september 2008 om 00:00:
een beamer in een dienst is niet anders dan plaatjes in de bijbel of teksten op de muren van kerken en in ramen met beelden en al.
Die plaatjes op muren en ramen met beelden mag je mijns inziens ook achterwege laten.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 12, 2008, 09:05:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 september 2008 om 22:27:
[...]

Dat is nog niet een echte uitleg.
Maar goed, jij vind een beamer enkel bij een bedrijfspresentatie oid kunnen. Is dat niet net zoiets als een microfoon die enkel voor een popconcert gebruikt kan worden?
Ik vind het gewoon niet in de kerk thuishoren. Geef mij maar een goede preek zonder al die poespas.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 12, 2008, 09:20:18 pm »
Maar dat heeft dan dus meer met jouw niet-prettige gevoel te maken dan met een principiële reden.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2008, 09:20:49 pm door Mezzamorpheus »

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 12, 2008, 09:48:28 pm »
Bij ons in de CGK Breda gebruiken we de beamer om alleen de liederen te presenteren. Met OB en NB psalmen en uit een bundeltje Schriftberijmingen, is het wel aardig om de liederen te presenteren ipv met een boekentas naar de kerk te moeten gaan.
Ik vind het echt als nadeel hebben dat je zo passief in de kerk zit.
Ik zoek zelf alle SB en OBliederen op, of leer het onze kinderen.

En om het thema en de verdeling op de beamer te schrijven-als die er is, ach ik heb zelf een notitieboekje bij altijd en schrijf mee met de preek. net zo effectief om te onthouden...

Maar, bij een preek over de tabernakel, over maten en kleuren... ja dan verlang ik ook meteen naar beeldmateriaal!!

djmexx

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 30, 2008, 09:41:32 pm »
Een beamer gebruiken onder een kerkdienst vind ik persoonlijk onvoostelbaar.
Zal het zelf absoluut niet willen, zie er het nut ook niet van in.

Om het bij een presentatie te gebruiken misschien, maar dan nog.

Geeft mij personlijk geen goed gevoel, verder wil ik het niet veroordelen ofzo :)
maar ik zou het verschikkelijk vinden, om z'n ding in de kerk te zien hangen, misschien niet zo eerbiedig.

heeft ook iets weg van een tv.

Vosje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 30, 2008, 10:47:50 pm »
Wij gebruiken in de dienst altijd een beamer.

Voor de dienst worden daar de mededelingen opgezet, zodat je even rustig de tijd heb om iets op te schrijven.

Tijdens de dienst wordt de tekst van de liederen erop vertoont, evt. bijbelteksten en tijdens de collecte wordt er soms een kleine powerpoint presentatie opgezet.

Tijdens de preek gaat hij uit maar heel soms wordt er gebruik van gemaakt om bvb. teksten van de statenvertaling er op te zetten.
Of als het erg druk is in de zaal wordt er gebruik gemaakt van een camera zodat men achterin de zaal ook de spreker kunnen zien, zo gaat dat ook met dopen.

Kortom bij ons in de dienst wordt er best veel gebruik van gemaakt en ik vind dat best handig eigenlijk.

nieuwwoord

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 05, 2008, 07:37:41 am »
Dit is een van de kortste, maar zeker de belangrijkste bijbelstudie die u ooit heeft gedaan. Het gaat over de Wederkomst.

De eerste komst van de Messias vond niet op een miraculeuze wijze plaats,  bijv. vanuit de lucht of zo, zoals voorspeld was in het OT boek Daniel, maar op een gewone manier, geboren van een vrouw, zoals dat was voorspeld in het boek Michah 5:2. Sommige mensen beweren dat Daniel profeteerde m.b.t. de wederkomst, maar in Romeinen 10:4 lezen we dat `Christus het einde van de wet is` en in Matt.11:13 lezen we dat alle profetieen slechts tot aan Johannes geldig waren. Zijn profetie was dus voor de eerste komst, en we behoren `wolken` of `lucht` dus symbolisch op te vatten, namelijk een heilige en pure plaats.  Wolken worden immers gevormd door pure waterdamp en laten vuile bestanddelen achter in het water, van waaruit het komt.  In Hebr.12:1  lezen we dat wolken grote groepen wezend kunnen betekenen.  Christus zal dus verschijnen onder een grote groep mensen die zich relatief hebben afgescheiden van het kwaad.

Mensen hebben gewoonlijk hun ogen tot de lucht en de hemel (vaak gebruikt als symbool voor puurheid en goedheid) gericht, daar ze niets goeds verwachtten van dingen die uit de aarde voorkomen. Desondanks werkte God altijd door mensen van geloof, op aarde geboren, net als ons allemaal.

Een voorbeeld van een tweede komst vinden we in het verhaal van Johannes de Doper. In Maleachi 4:5, lezen we dat God de profeet Elijah, die 850 jaar daarvoor leefde, weer naar de aarde zou sturen.  Jezus z`n woorden in Matt.11:14 en 17:13 maken het duidelijk dat Johannes die positie innam, daar zowel hij als Elijah dezelfde missie hadden, namelijk, het Joodse volk voorbereiden en verbinden met God.

Hier zien we dus een duidelijk voorbeeld van het feit dat een `Wederkomst` niet altijd in de vorm van de zelfde persoon hoeft plaats te vinden.  In Openbaringen 2:17 en 19:13 is er daarom geschreven dat Christus met een `nieuwe naam zal komen, die slechts degene die de naam draagt zal kennen.

Dat is precies wat er gebeurde in de Koreaanse Bergen, op die paasmorgen van 1936, toen Jezus verscheen aan de jonge Sun myung Moon, die wanhopig aan het bidden was, en hem vroeg om verder te gaan met de missie om het Koninkrijk der Hemelen te vestigen door het bouwen van ideale gezinnen. Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid.

Veegt u het niet zomaar van de tafel a.u.b.!!  Mediteer, bidt of begin een vast, ten einde een goed antwoord te krijgen van God zelf.