Auteur Topic: hulp bij opdracht voor school  (gelezen 3160 keer)

sjd

• Bekijk profiel
hulp bij opdracht voor school
« Gepost op: oktober 01, 2008, 03:06:20 pm »
Hallo, ik moet voor school een rapport maken waar onder andere in moet komen te staan,
 “een verheldering van hoe mensen individueel omgaan met levensbeschouwing/ religie van henzelf en van anderen”.
Ik heb een korte vragenlijst gemaakt en wil vragen of jullie die willen beantwoorden. als jullie opmerkingen hebben hoor ik die ook graag

Naam :
(niet verplicht ofzo maar vooral de leeftijd en woonplaats zijn voor mij heel handig.

 Pas jij jou leven aan aan je religie? (En hoe?)

 Pas jij jou religie ook wel eens aan aan je leven?

 Doe je dingen soms niet die je wel zou willen doen omdat het niet bij je religie past?

 Wat vind je van mensen met dezelfde religie als jij, maar die het anders interpreteren?

 Stoor jij je wel eens aan andere religies?

 Twijfel je wel eens aan je geloof?

 Vindt je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?

 Wat zorgt ervoor dat je achter je geloof blijft staan in moeilijke tijden?

 Zijn jou ouders van hetzelfde geloof als dat jij bent?
ja: is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt?
nee: wat heeft er voor gezorgd dat je voor deze religie hebt gekozen
 Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is?

Alleen beantwoorden als je in Amsterdam woont.

 Biedt Amsterdam voldoende vrijheid voor het uitoefenen van je religie?

 Vind je het moeilijk om volledig achter je religie te staan in een stad als Amsterdam?

 wat kan de stad Amsterdam doen om het voor jou religie makkelijker en leuker te  maken?

dankje wel!!!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2008, 03:41:59 pm »

quote:

sjd schreef op 01 oktober 2008 om 15:06:
Hallo, ik moet voor school een rapport maken waar onder andere in moet komen te staan,
 “een verheldering van hoe mensen individueel omgaan met levensbeschouwing/ religie van henzelf en van anderen”.
Ik heb een korte vragenlijst gemaakt en wil vragen of jullie die willen beantwoorden. als jullie opmerkingen hebben hoor ik die ook graag

Naam : Thorgrem
Leeftijd : 27
(niet verplicht ofzo maar vooral de leeftijd en woonplaats zijn voor mij heel handig.

quote:

Ja. Door door doen en laten, woorden en daden. Dit is een vrij ruime vraag, wellicht zou je het specifieker kunnen stelen.

quote:

Mijn religie laat zich niet aanpassen, ongeacht hoe ik er over denk of handel, de religie blijft hetzelfde.

quote:

 Doe je dingen soms niet die je wel zou willen doen omdat het niet bij je religie past?
Ik laat wel eens dingen, vaak ook niet, schuldbesef komt vaak achteraf.

quote:

 Wat vind je van mensen met dezelfde religie als jij, maar die het anders interpreteren?
Interessant, anders zou het maar een dooie boel worden. Een levende religie vereist dat mensen er verschillend tegenaan kijken.

quote:

Jazeker.

quote:

Natuurlijk, een geloof zonder twijfel is een dood geloof.

quote:

 Vindt je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?
Mijn religie erkent dat er een verschil in theorie en praktijk is. Heiligheid zal ik nooit bereiken, toch moet/wil ik daar naar streven. Maar ja het is niet altijd even makkelijk, wat het op zich ook interessanter maakt.

quote:

De Heilige Geest, Jezus Christus, de heilige maagd Maria, Johannes Paulus II, mijn engelbewaarder, maar vooral ikzelf geholpen door de Heilige Geest en rede.

quote:

Officieel wel.

quote:

ja: is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt?
Het is vaak geen kwestie van kiezen, maar van je roeping horen. Ik heb mijn roeping om terug te keren naar de Kerk gehoord en verstaan toen ik een jaar of 24 was.

quote:

 Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is?
Mijn toekomstige echtgenote is weliswaar van dezelfde religie maar van een andere stroming. Fijner zou het zijn als zij zich aansloot bij de katholieke kerk, dat is echter een overweging die ze zelf moet maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2008, 03:51:14 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2008, 04:32:38 pm »
Naam : Gaitema
Leeftijd : 28

quote:

sjd schreef op 01 oktober 2008 om 15:06: Pas jij jou leven aan aan je religie? (En hoe?)

Ja, want een christen zijn is ook een levensstijl door een ander zo te proberen te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden in eerste plaats, ook bewust in vrijwilligerswerk. Daarnaast heb je het contact met God in de kerk, de bijbelkring, tijdens gebeden en door bijbellezen + lezen van andere christelijke boeken, artikels etc..

quote:

Pas jij jou religie ook wel eens aan aan je leven?

Ik geloof van wel, zolang het maar binnen de normen van God valt hoop ik. Het Christendom bied ruimte daarvoor. Daarnaast geloof ik ook dat we wel eens buiten de normen gaan, uit onwetendheid of door verleidingen. Het is geloof ik een leerproces om je grenzen en die van God te bewaken in je eigen leven.

quote:

Doe je dingen soms niet die je wel zou willen doen omdat het niet bij je religie past?

Ja, bijvoorbeeld winkelen op zondag. Een omstreden standpunt, maar zelf persoonlijk trek ik heel bewust bij dat soort dingen de grens. Net als vrienden van me die vroegen op zondag avond mee te gaan naar een disco, daar zei ik bewust nee tegen.

quote:

Wat vind je van mensen met dezelfde religie als jij, maar die het anders interpreteren?

Moeilijk te beantwoorden. Vaak probeer ik me in te leven, maar soms geeft het wrijving en is het best lastig om met die mensen over je geloof te praten. Maar zodra iemand ogenscheinlijk vanuit goede bedoelingen alleen al met een christelijke geloof of andere overtuigingen bezig is heb ik al vaak bewondering er voor. Meer moeite heb ik met mensen die het zo intepreteren dat ik de indruk krijg dat ze zo steeds minder en minder hoeven te doen. Ik hoop dat mensen hoe dan ook zich mogen ontwikkelen in hun geloof in de positieve richting. Maar als mens kan ik niet in andersmans hart kijken, dus probeer ik positief te denken over de ander.

quote:

Stoor jij je wel eens aan andere religies?

Ja. Als ik denk of veronderstel dat ze (mogenlijk) daardoor verder van God afdrijven of anderen van God wegtrekken of kunnen trekken (onder dwang of door verleidingen).

quote:

Twijfel je wel eens aan je geloof?

Wel gehad ja, maar tegenwoordig is het geloven in het bestaan van God met Zijn Geest door Zijn Zoon voor mij een feit. De invulling ervan in mijn leven is wel eens twijvelachtig.

quote:

Vindt je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?

Ja en nee. Het is geloof ik makkelijk, maar we maken het ons vaak moeilijk. Ook ik heb daar last van.

quote:

Wat zorgt ervoor dat je achter je geloof blijft staan in moeilijke tijden?

De getuigenissen die in de bijbel staan en vandaag te horen zijn van mensen die God ervaren hebben in hun leven, en mijn eigen geloofservaringen uit het verleden.

quote:

Zijn jou ouders van hetzelfde geloof als dat jij bent?

Ja , toch verschilt de invulling wel wat door persoonlijke geloofservaringen en wat ik er over gelezen en gehoord heb. Het is vanzelfsprekend voor me, omdat het mij overtuigt heeft van de Waarheid ervan. Door me er in te verdiepen werd mijn overtuiging alleen maar sterker, in combinatie met mijn ervaringen. Dan heb ik over het christendom, niet over mijn kerkenlijke stroming, dat zie ik als een onderdeel van het christendom.

quote:

Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is?
Of mijn levenspartners christenlijk moet zijn of niet weet ik eigenlijk niet. Ik bid wel eens of God me wil laten zien wie mijn ware mag zijn op de één of andere manier, al blijft het dan gewoon uitproberen en zien wat het wordt.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2008, 11:20:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2008, 07:46:57 pm »
Naam : elle
Leeftijd : 30

Pas jij jou leven aan aan je religie? (En hoe?)
Ja. Kerkgang, soms activiteiten door de week. Staat op mijn CV vermeld. Werk bij voorkeur niet op zondag. Praat er soms over met collega's vanwege ethische problemen op de werkvloer.
Ik weet dat God i.p. altijd over mijn schouder meekijkt en mij helpt en steunt bij het doen van het goede. Dat maakt het makkelijker om echt te proberen het goede te doen.

In/uit principe niet.

Doe je dingen soms niet die je wel zou willen doen omdat het niet bij je religie past?
Volgens  mij niet.

Wat vind je van mensen met dezelfde religie als jij, maar die het anders interpreteren?
Jammer dat ze het niet zo goed snappen nog. Gelukkig geloof ik vast dat God ook hen genadig is.

Ja, vooral als die religie door andere normen en waarden mensen pijn doet/belemmert.

Twijfel je wel eens aan je geloof? Nee (ik ben het hierin uiteraard uitermate oneens met Thorgrem).

Vindt je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?
Nee. (Al zullen sommigen wellicht willen beweren dat ik een interpretatie aanhang die al te veel ruimte overlaat voor bepaalde wereldse zaken.)

Vertrouwen op God. Hij houdt mij vast. Uiteindelijk ligt alles in Zijn hand.

Zijn jou ouders van hetzelfde geloof als dat jij bent? Ja, nouja, in brede zin wel. Al gaat mijn vader niet meer ter kerke en kerkt mijn moeder ergens anders waar ik nooit meer heen wil.

ja: is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt? Niet helemaal.

Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is? Toekomstige? Ahum, mijn huidige is van dezelfde religie, maar dat was geen vereiste. Ik denk niet dat er nog een toekomstige echtgenoot is, zo die er wel is: het maakt me niet uit welke religie die aanhangt. 'k Zou het alleen wel jammer vinden als 'ie niet gelooft in mijn God.

Biedt Amsterdam voldoende vrijheid voor het uitoefenen van je religie? Ja.

Vind je het moeilijk om volledig achter je religie te staan in een stad als Amsterdam?
Au contraire. Er is hier zoveel zooi in de stad, meer gelovigen zou een uitkomst zijn.

Wat kan de stad Amsterdam doen om het voor jou religie makkelijker en leuker te  maken?
Volgens mij niets. Geloof is geloof, daar verandert niemand iets aan, behalve God. Zeker de gemeente Amsterdam niet. God wil gelukkig het goede voor mij, dat scheelt.
De vraag is ook eerder andersom: wat kan ik als gelovige/mijn kerkelijke gemeente voor Amsterdam betekenen?
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2008, 07:48:35 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

sjd

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2008, 08:23:54 pm »
dank je wel!! zijn er nog meer?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2008, 09:18:00 pm »

quote:

Naam : Pooh
Leeftijd : 30

quote:

Ja. Dat zijn vooral veel kleine dingen, keuzes die je maakt, de manier waarop je omgaat met andere mensen, de schepping, je geld. Daarnaast kerkgang, huiskring, werk-in-de-kerk.

quote:

Dan kom je meteen in een definitiekwestie te zitten: religie is de uitingsvorm van mijn geloof. Mijn geloof staat vast, de uitingsvorm is in hoge mate cultureel bepaald, en in die zin op maat gesneden voor mijn leven. Maar dat wordt veel te ingewikkeld om hier in 2 zinnen kwijt te kunnen.

quote:

Ja. Wat ik graag zou willen is een heel slechte maatstaf.

quote:

Die hebben een andere religie, lijkt me.

quote:

Nee.

quote:

Ja.

quote:

Vindt(sic) je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?

Mijn geloof kent geen regels.

quote:

Dit vind ik een rare vraag. Ten eerste is geloven in moeilijke tijden veel makkelijker. Ten tweede is 't God zelf die mij m'n geloof geeft.

quote:

Min of meer.

quote:

is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt?

Geloven is geen keus.

quote:

Is het voor jou belangrijk dat je toekomstige echtgenoot van dezelfde religie is?

Mijn eega hangt hetzelfde geloof aan. Dat is erg prettig.

quote:

Biedt Amsterdam voldoende vrijheid voor het uitoefenen van je religie?

Ja.

quote:

Vind je het moeilijk om volledig achter je religie te staan in een stad als Amsterdam?

Nee, waarom?

quote:

wat kan de stad Amsterdam doen om het voor jou religie makkelijker en leuker te  maken?

'De stad', als in 'de Amsterdammers', die mogen wel eens wat minder schroom hebben om een kerk binnen te stappen. De gemeente, het bestuur, kan volgens mij weinig doen.
Leuker is de vraag wat ik voor de stad kan doen...
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2008, 09:18:40 pm door Pooh »

Vosje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2008, 10:12:11 pm »
Naam : Vosje
Leeftijd : 37

Ja, ik let op tijd- en geldbesteding, taalgebruik, het omgaan met anderen ed. of ik dat invul in overeenstemming met Gods woord.

Ja dat doe ik wel eens maar dat voelt toch niet goed en dan voel ik mij schuldig zodat ik het de volgende keer laat. Bvb het kijken naar bepaalde tv. programma's.

Er zijn dingen die ik wel zou willen doen, bvb naar een tentoonstelling of een museum of id. op zondag, dan zijn er vaak speciale evenementen maar daar ga ik dan toch niet heen omdat ik dan de kerkdienst misloop en die wil ik niet missen.
Ik word weleens verliefd op een man dan zou ik een relatie met hem kunnen aangaan maar ik word ook weleens verliefd op een vrouw, met haar zou ik wel een relatie willen hebben maar omdat God het verbiedt doe ik dat toch niet,

Iedere mens is zelf verantwoordelijk naar God toe, die verantwoordelijkheid gaat niet via een ander mens en ik vind dat een ander zijn/ haar eigen interpretaties mag hebben zolang er wel over gesproken mag worden.

Ik stoor mij soms aan mensen die een andere/ zelfde religie hebben en die dingen uit naam van hun geloof doen of laten waarvan ze niet weten waarom wel of niet.

Ik twijfel niet aan God maar twijfel wel eens over de invulling van mijn geloof. Gelukkig zijn er mensen in mijn omgeving waar ik bij terecht kan.

 Vind je het soms moeilijk om volgens de regels die bij jou religie passen te leven?
God heeft ons verboden en geboden gegeven en ik moet goed opletten dat niet alleen naar de verboden kijk maar juist de geboden opvolg.

De rust die God mij geeft doordat ik heb geleerd dat Hij mij heel waardevol vindt, ook al vind ik mijzelf en mijn leven vaak waardeloos.

De basis is eender maar de invulling is nogal verschillend.

Het was voor mij in eerste instantie vanzelfsprekend om naar dezelfde gemeente te gaan als mijn ouders maar later heb ik mijn eigen keuze gemaakt.

nee: wat heeft er voor gezorgd dat je voor deze religie hebt gekozen?
Deze religie is in de basis eender als die van mijn ouders maar de invulling is zo anders, Ik voelde mij altijd ingesloten door allerlei regels en tradities waaraan ik niet kon voldoen zodat ik voor mijn gevoel aan geloven niet toe kwam.
Nadat ik de keuze heb genomen om mij geheel los te maken van de gemeente waarvan ik lid was en op mijn gemak op zoek te gaan naar een gemeente waar ik wel in alle rust aan mijn geloof kan werken, voel ik mij veel rustiger en veel meer kind van God met mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat God een goede en serieus christelijk man in mijn leven brengt.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2008, 10:19:56 pm door Vosje »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 01, 2008, 10:35:34 pm »

quote:

Naam :oki-of-doki
Leeftijd :38

quote:

Niet aan "mijn" religie wel aan wat ik geloof en wat er in de Bijbel staat.

quote:

Vreemde vraag. Religie is al een aanpassing op zich anders was er maar één religie lijkt mij :)
Nee dus.

quote:

Nee

quote:

Dat ligt er wel aan wat jij onder religie verstaat. Leg uit?

quote:

Zolang men mij niet verplicht om een onwaarheid aan te hangen stoor ik mij nergens aan.

quote:

Ik twijfel niet aan mijn geloof want dan zou het niet meer mijn geloof zijn. Bedoel je of ik wel eens twijfel over God? Niet meer :)

quote:

Je gaat er van uit dat religie regels betekent. Geloven is vrijheid voor mij.

quote:

niet wat maar WIE.

quote:

Inmiddels zit ik weer bij de club van mijn ouders.

quote:

beide zijn niet van toepassing, in de tijd dat ik in een andere denominatie zat was ik even gelovig als daarna.

quote:

mijn huidige echtgenoot is het al en ik ben neit van plan om van echtgenoot te wisselen. Mag ook hoop ik  :Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 02, 2008, 09:30:06 am »
@SJD:
Heb jij ook een mailadres?

Ben jij van plan om een samenvatting van je rapport te plaatsen zodra je onderzoek afgerond is?

Alvast bedankt voor je reactie.
Een discussie is als een boot

sjd

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 02, 2008, 01:04:20 pm »
ik ben van plan de resultaten te plaatsen, als de uitslagen nuttig zijn voor het onderzoek. ik wacht op meer reacties en daarna ga ik pas verder.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 02, 2008, 02:57:37 pm »
Naam : Anke Marije
Leeftijd : 20

Ja. Mijn keuzes en mijn manier van leven pas ik aan.

Alleen als het onduidelijk is of iets wel of niet verantwoord is binnen mijn religie.

Ja, soms.

Interessant, ik wil precies weten hoe zij er over denken om te zien of ik er mee in kan stemmen

Aan de islam. Met name omdat de islam zich agressief op stelt.

Regelmatig.

Ja, elke dag

Het ontbreken van een goed alternatief. Het ervaren van kracht waarvan ik denk dat die van God komt.

Ik maak mijn eigen keuzes, dus ook deze keuze.

Ja, ik heb zelf veel twijfels en zou het wel prettig vinden als mijn man ongeveer hetzelfde gelooft als ik zodat hij mij kan steunen (en ik hem).
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2008, 09:56:39 pm »
Naam : Ilonia
Leeftijd : 33

quote:

Niet aan religie maar wel wat ik geloof.
Door te leren wat voor mij als niet-jood geldt.

quote:

Mijn geloofs leven staat niet los met mijn leven.

quote:

Ik koop dingen niet waarvan ik niet zeker ben of dat met afgoderij te maken heeft. Ik zou om dezelfde reden ook geen gebouw in gaan. Ik ben een keer een Katholieke kerk binnen gegaan en toen zag ik knielbankjes voor beelden staan en ik voelde me daar niet prettig.

quote:

Iedereen is anders en heeft een andere achtergrond. Als iemand het anders interpreteert dan hoeft dat niet perse fout te zijn, maar eerder andere visie erop hebben. Daarnaast hebben zelfs rabbijnen andere meningen en is er een gezegde: twee rabbijnen drie meningen.

quote:

Ja behoorlijk. Degene die zeggen dat er maar een waarheid is en aan mensen die geweld op andere mensen goedpraten. Intolerantie kan totaal verkeerd aflopen.

quote:

Hoe meer ik leer hoe meer ik versteld sta hoe alles in elkaar zit en daarmee een bevestiging krijg. Dat is dan eigenlijk geen geloof, maar een zekerheid dat G’d bestaat.

quote:

Het moeilijke is om aan regels te houden die door bijna iedereen geschonden word. Een voorbeeld. Ik wil eigenlijk wel vlees eten, maar hoe weet ik zeker dat het dier dood was voordat het dier werd uitgebeend? Daar kom ik niet snel achter en dus eet ik praktisch geen vlees meer. Zo ziezo geen vlees van dieren uit de bio- industrie.

quote:

Ik ga meestal bidden.

quote:

Het is opzich geen religie, maar ik geloof in 1 G’d en daar zijn tenminste 7 regels aan verbonden. Waarom ik een andere weg ben gegaan? Tja, daar is een heel proces vooraf gegaan. Ik begon te twijfelen aan wat mij geleerd was en ik kon me daar niet meer in vinden.

quote:

Ik woon al meer als 10 jaar samen met mijn toekomstige echtgenoot. Als ik toen anders dacht als hoe ik nu denk dan denk ik dat het met ons anders was gegaan.

quote:

dankje wel!!!
Graag gedaan.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 04, 2008, 12:51:34 am »

quote:

als jullie opmerkingen hebben hoor ik die ook graag

Als jij belooft dat je, voordat je het rapport op school gaat inleveren, een paar kleine foutjes wilt verbeteren zal ik de vragenlijst invullen.

:)

quote:

sjd schreef op 01 oktober 2008 om 15:06:

 Pas jij jouw leven aan aan je religie? (En hoe?)
 Pas jij jouw religie ook wel eens aan aan je leven?
 Zijn jouw ouders van hetzelfde geloof als dat jij bent?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 04, 2008, 03:01:03 am »
Jouw is volkstaal, het is in werkenlijkheid zonder 'w' heb ik geleerd op de MBO. Dus 'jou' is goed geschreven.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2008, 03:10:46 am door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 04, 2008, 10:18:32 am »
Da's dan een heel alternatieve MBO. Tenzij SJD op precies die MBO zit, zou ik Doarsies aanwijzingen ter harte nemen. :+
Ik ben wel benieuwd of SJD wat met de antwoorden kan. De vragen zijn nogal ruim gesteld, dus de antwoorden varieren ook nogal. Wellicht waren meerkeuzevragen beter geweest?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 04, 2008, 01:06:15 pm »
Bij nader inzien, kon het ook wel eens met het woord 'jouwn' zijn dat wel eens gezegt wordt maar niet klopt. Maar goed, praten over spelling is nogal off-topic.

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 17, 2008, 08:53:36 am »
@sjd: Wat ben je stil
Een discussie is als een boot

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 17, 2008, 08:56:16 pm »
Naam : rkdiak
Leeftijd : 38

quote:

Nee. Ik kan geen scheiding maken tussen leven en religie.

quote:

Nee. Ik kan geen scheiding maken tussen leven en religie.

quote:

Nee.

quote:

Daar vind ik heel weinig van.

quote:

Nee.

quote:

Nee.

quote:

Nee.

quote:

De waarheid wordt niet anders in moeilijke tijden.

quote:

Dat is een kwestie van intepretatie.

quote:

Ja: is het voor jou vanzelfsprekend om voor dezelfde religie te kiezen als je ouders of heb je toch je eigen keuze gemaakt?
Ik geloof niet in "kiezen wat waar is". Er is één waarheid, en die is onafhankelijk van mijn keuzes.

quote:

Het is voor mij vanzelfsprekend dat mijn huidige echtgenote en ik hetzelfde geloven. Een toekomstige echtgenote is uitgesloten.
So sue me!

sannebird

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 17, 2008, 11:06:35 pm »
Naam : Sanne
Leeftijd : 35

Nee, ik hoef geen aanpassingen te doen, ik leef met de verantwoording naar God toe.

Ja, ook ik zondig weleens. Oh ja? Ja! Maar ik belijd mijn zonden en probeer ze te laten wat helaas niet altijd lukt, een eeuwig gevecht.

Ja zoals te diep ingaan op bepaalde stukken die ik wil lezen over bvb. occultisme of ruimte schepen of astronomie of id. omdat ik bang ben dat ik er te diep ingetrokken word. Ik heb nogal een levendige fantasie en lees alles wat los en vast zit maar niet alles is geschikt voor christenen.

Ze hebben hun eigen verantwoordelijkheid en een ieder heeft zijn of haar eigen groeiproces.

Ik stoor mij niet aan mensen die hun religie trouw beoefenen en hun best doen zo goed mogelijk te leven.
Ik vind het dan ook geen probleem als iemand een bepaalde kleding draagt/ wel of geen bepaalde voedingsmiddelen eet/ andere sociale omgangsgebruiken heeft enz.
Maar ik erger mij wel aan mensen die zich achter hun religie verschuilen om dingen te doen of te laten die eigenlijk niets met hun geloof te maken heeft.
Maar/ en ik vind het wel erg dat zij niet (willen) weten van Jezus die onze redder en verlosser is. Dat maakt mij verdrietig en ik bid dat zij Jezus wel mogen leren kennen.

Ik twijfel niet aan God en mijn geloof in Hem en ik bid of ik staande zal blijven nu en in de toekomst.

Regels zijn niet moeilijk te volgen als je inziet welk nut ze hebben.
Bv. Niet door rood fietsen want anders wordt je plat gereden.
Maar ook ik moet steeds nog leren waarom bepaalde regels zijn gemaakt en waarom wij ze dus moeten opvolgen.

 Wat zorgt ervoor dat je achter je geloof blijft staan in moeilijke tijden.
In moeilijke tijden is het voor mij "makkelijker" om te geloven omdat ik dan meer weet dat ik God nodig heb. In niet zo moeilijke tijden verlies ik dat besef wel eens een beetje, niet dat ik dan minder geloof maar de regelmaat van bidden en bijbel lezen wordt dan weleens wat minder.

Ze waren beiden christen, al gingen ze naar een andere gemeente dan ik nu ga, maar de basis was eender.

Ja, dat is één van de belangrijkste zaken voor mij mocht er een huwelijk komen.

 Biedt Amsterdam voldoende vrijheid voor het uitoefenen van je religie?

 Vind je het moeilijk om volledig achter je religie te staan in een stad als Amsterdam?

 wat kan de stad Amsterdam doen om het voor jou religie makkelijker en leuker te maken?

dankje wel!!!
Graag gedaan.

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:45:28 am »
Aangezien ik hier toch nieuw ben kan de eerste post het beste hier zijn. Gelijk een soort introductie. Ik weet niet of je alleen gelovigen kan gebruiken voor je opdracht. Ik ben zelf fel en overtuigd atheist. Daarom ben ik hier ook, hopelijk wat goede discussies over religie, of in ieder geval wat tegengas. Je kan/mag dingen nooit van 1 kant dingen bekijken, en niemand heeft het monopolie op de waarheid (om maar even met de woorden van Hans Teeuwen te spreken). En natuurlijk QUESTION EVERYTHING. Niks zomaar voor de waarheid aan nemen.

Naam : Hans
Leeftijd : 21

Niks geen religie. Tenzij je atheisme of wetenschap gaat beschouwen als religie (en ja sommige mensen doen dat, why is beyond me  |:(  )

NVT

Tja geen religie. Ik laat me door niks of niemand vertellen hoe ik mijn leven zou moeten leiden. En ja een moraal heb je ook gewoon zonder religie.

Tja als ik hier echt keihard ga posten wat ik echt van religie vind wordt ik er na m'n eerste post wellicht gelijk afgekickt  :P
Laat ik het zo zeggen, vrijheids van godsdienst is prima. Zolang ik er zelf maar geen last van heb. Iemand anders zijn/haar religie moet mijn probleem niet worden (lees: beperking in mijn doen en laten)

vrijwel altijd

Nope, not for one minute. Heb nog geen keiharde bewijzen voor het bestaan van een god gezien. Tot die tijd heeft het geen enkele zin mijzelf waanidieen aan te praten.

NVT. Free free man  :)

NVT

Ik kom uit een gereformeerd gezin. Heb ooit dus op een christelijke basisschool  en toch ook best een beetje een christelijke opvoeding gehad. Maar nooit echt heel erg. Heb er zelf ook nooit veel meegehad. En toen ik op een leeftijd kwam dat ik voor mezelf kon nadenken er meer onderzoek naar gedaan. Dus gekeken naar de credibility en of het dus zin heeft om erin te geloven. Ik heb conclusies getrokken zullen we maar zeggen. Van mijn ouders weet ik het eigenlijk niet. Ze weten wel dat ik fel atheist ben. Bij ons gaat het sowieso niet erg gelovig aan toe. De kerk komen we al jaaaaaren niet meer (ik zet er sowieso vrijwilig geen voet over de drempel, en dat weten mn ouders ook wel). Mijn ouders zijn daar meer zo van ''er zal toch vast wel wat zijn''  ;( (beetje van dat gelul er tussen in zeg maar). Bovendien reken ik religieuze opvoeding mensen best zwaar aan. Val daar kinderen mee lastig als ze voor zichzelf kunnen nadenken, brainwash ze niet van te voren (oke je kan het atlijd van je af schudden later)

Niet heel erg. Maar het liefst ook atheist. Gewoon met beide benen op de grond graag.

Zo ff een kritische noot van een andere kant (hier zitten meer atheisten toch?). Hoop dat het niet als offensive wordt gezien. Ik zeg alleen hoe ik er over denk.
Nobody has the right NOT to be offended  ;). Ben hier ook niet om te lopen rellen ofzo. Just sturrin' things up a little ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2008, 12:46:09 am door Secular »
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"