quote:
Thorgrem schreef op 15 oktober 2008 om 11:56:Maar eigenlijk zou de GKv zich zo aan kunnen sluiten bij de PKN en kan binnen de PKN toch haar eigen cultuur behouden (en zo langaam naar elkaar toegroeien). Tenminste als ik het goed begrijp.
Klopt helemaal, Thorgrem!
Maar
'een eigen cultuur behouden'?
Mogelijk zou die cultuur instorten na een overstap richting PKN!
Overigens loopt die cultuur al lang ten einde!
Twintig jaar geleden werd in een 'vrijgemaakte' preek minstens vijf keer het woord 'verbond' gebezigd. Dat hoorde gewoon zo, onderdeel van de 'cultuur'.
Tegenwoordig hoor je in een preek nog maar hoogst zelden de term 'verbond' vallen.
Die 'vrijgemaakte' cultuur beleeft dus op z'n best z'n nadagen!
Als de GKv deel uit zou gaan maken van de PKN, zou een fikse groep GKv-ers zich moeiteloos thuis voelen in 'evangelische' PKN-gemeenten, anderen in een duidelijk omlijnde 'Geref. Bondsgemeente'. Maar sommigen zeer zeker ook in hoog-liturgische gemeenten met een 'lutherse' traditie.
Geheel in de lijn dus van de 'breedte' van de PKN! Maar wel 'einde GKv-cultuur'.
Elk zou z'n eigen plekje vinden in de breedte van de PKN
(die breedte is er in feite ook in de GKv, maar werd nooit erkend!!!)
Punt is dat de PKN die pluraliteit nadrukkelijk onderkent en er ruimte aan geeft, terwijl de GKv maar blijft benadrukken dat 'we allen één zijn, op basis van 'Schrift en Belijdenis', en zich zelf zo zand in de ogen strooit!
In mijn woonplaats is één PKN-wijkgemeente die zich nadrukkelijk profileert als 'hoog-liturgisch'. Op zondagmiddag (avond) zijn er vaak cantatediensten, fraaie vespervieringen of Taizédiensten!
Een (boven-)proportioneel deel van de kerkgangers bestaat dan uit vrijgemaakten, die gewoon geen zin hebben in een droge, dogmatische catechismuspreek in hun eigen (wijk-)kerk!
Jawel, ik ben daar één van ... !!!