Even een lansje breken.....
wat betreft het woordje ik google eens op bijbelonline in de
psalmen op dit woordje ik. Je zult je verbazen.
De weerstand tegen het woordje ik een lied moet ergens vandaan komen. Misschien waard om eens over na te denken.
Heeft dit te maken met het beeld wat wij van God hebben in relatie tot de manier waarop hij de mensen beziet?
Wat is dan dat beeld en klopt dat?
God schiep ons naar zijn evenbeeld, maar satan heeft door zijn verleiden
de mens tot een keus verlokt. Dat geeft al aan dat we een vrije wil hebben. De eerste zonde in de wereld was dus de daad van satan, door de overtreding is de mens onder de zonde gekomen. Hij heeft daar schuld aan.
Maar God sprak met adam in de hof na de zondeval, Hij zocht hen op. Hij riep de mens ook persoonlijk aan met gij of zo je wil jij.
Er was dus contact. God begint met vragen stellen en laat de mens dus antwoorden. God vervloekte de slang en de akker en strafte de mens. Daar zit al een onderscheid in. Maar gaf ook direct een verlossende belofte mee. God ging onmiddelijk aan het werk om alsnog tot zijn doel te komen.
Wij doen ertoe voor God. Wij zijn belangrijk, het belangrijkste want hij wilde dat het goed was en het werd vernield. God haat de zonde, niet de mens als scheppende bedoeling.
David heeft heel goed begrepen dat God de redder is in onze nood, maar dat Hij dat doet omdat Zijn bedoelde evenbeeld ertoe doet.
De mens is dus ik, zolang deze zich zelf niet verheft boven God is er niets aan de hand.
Veel opwekking start vanaf het punt dat we herkennen wat God voor ons heeft gedaan, dus na het Kruis. Wedergeboorte gaat over mensen die herkennen wat God heeft gedaan door zijn Zoon en die daarover zingen.
Dan gaan we beseffen dat we er weer toe doen, waarom zou God ons anders zijn genade schenken. Die genade is gebaseerd op Zijn liefde.
ik mag dat bezingen, en ik mag onbelast en zonder schroom vanuit mijzelf hem lofbrengen. God vraagt niet van ons dat we ons blijvend naar beneden halen, door Jezus' offer heeft Hij de mogelijkheid willen creeren dat we weer tot hem kunnen komen. ik kom tot U.
Want er staat dat als je tot God nadert Hij tot jou zal naderen. Hij staat al op een afstand en roept, maar vraagt wel om te komen.
Psalmen dragen veel in zich van die moeitevolle weg in ons leven. De weg naar het Kruis. De verwachting van het komende Kruisoffer.
Er zijn ook opwekkingsliederen geschreven gebaseerd op teksten uit de bijbel.
Wat het ene mist heeft het andere.
Degene die zegt dat er teveel ik zit in de opwekking zou het hart van de zinger eerst eens moeten aanzien. Vanuit welke intentie dat woordje ik uit zijn hart en mond komt.
Opwekking is theologisch beinvloed zegt men, ik stel daar tegenover dat dit ook het geval is bij de psalmen. De vertalingen zijn namelijk gebaseerd op een bepaalde vorm van hermeneutiek.
psalmen, gezangen en geestelijke liederen vullen elkaar aan, moete niet op zichzelf staan.
Wat zijn eigenlijk geestelijke liederen trouwens? Wie weet dat?
God ziet het hart aan en zal jou niet veroordelen als jij teveel ik hebt gezongen.
Hij zal beoordelen wie zichzelf boven Hem verhoogt. Ik kan je wel zeggen dat er heel veel christenen zijn die Jezus zeer centraal stellen en heel veel opwekking zingen, zich zeer welbewust zijn van wat Jezus heeft gedaan en ook waarom.
Het zondige herkennen is namelijk het werk van de Heilige Geest die ons overtuigd van zonde en niet ons eigen theoretisch inzicht. Er is een verschil tussen weten van de zondeval en de gevolgen daarvan, tegen over de beroering die het kennen, voelen en ervaren van je zondedaden ervan in je binnense teweeg brengt. Dat kan een heel pijnlijke periode zijn in je leven. Maar de Geest overtuigd ook van redding.
Als je dan gaat beseffen dat je desondanks de zondedaden bent gered omdat je het offer van Jezus mag aanvaarden wordt je erg opgewekt, maar gaan ook de psalmen ernstiger spreken.
Ik zou niet iedereen een dubbeltje willen geven die elke zondag over de psalmtekst heen zingt zonder dat het doordringt. Dat is minstens zo oppervlakkig als de kennelijk oppervlakkige teksten van opwekking.
Ik ben dus voor beide....zingen, lofprijzen en aanbidden maar!!