Auteur Topic: Opwekking mag, maar niet te vaak  (gelezen 4686 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Opwekking mag, maar niet te vaak
« Gepost op: oktober 10, 2008, 06:50:10 pm »

quote:

ZWOLLE - Er komt op korte termijn een lijst met een beperkt aantal evangelische liederen uit de Opwekkingsbundel die in vrijgemaakt-gereformeerde kerkdiensten gezongen mogen worden. De lijst wordt door deputaten Kerkmuziek samengesteld.
...
Deputaten is nu opgedragen ,,alert te zijn op liederen waarin de mens met zijn vroomheid in het middelpunt staat of de onbijbelse overwinningstheologie aan het woord komt of remonstrantse invloeden zichtbaar worden''. Deze bepaling illustreert de gevoeligheid die er bij een deel van de synodeleden leeft over evangelische liederen, die afbreuk dreigen te doen aan het gereformeerde karakter van de diensten.
...
Zelf benadrukte ds. De Graaff, indiener van het aangenomen voorstel, dat kerken zich dienen te houden aan de gemaakte selectie. Dat is volgens hem geen synodaal wantrouwen richting plaatselijke kerken, of zich laten leiden door de verzuchting dat de synode achter de feiten aanloopt, maar een kwestie van ,,goed geestelijke leiding geven''.
Wat vinden we hiervan?

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2008, 07:21:47 pm »
Citaat:Deputaten is nu opgedragen ,,alert te zijn op liederen waarin de mens met zijn vroomheid in het middelpunt staat of de onbijbelse overwinningstheologie aan het woord komt
en: ,,goed geestelijke leiding geven''.

Daar is niks verkeerd aan. Ik schat zo dat ze daar eerlijk bezig zijn en proberen valse leer, die op het ,,ik" is gericht, buiten te houden. Ik heb genoeg liederen gezien die mooi religieus klinken, maar meer op de mens , (en soms zelfs met de naam van de Grote Tegenstander er in) (!) als op God gericht zijn. Maar een kerklied is oorspronkelijk gemaakt om alleen de Schepper en Jezus de eer te geven.
Openb. 20, vs. 11-15

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2008, 07:33:10 pm »
Ik geloof dat veel misstanden omtrent de opwekkingsliederen ingegeven zijn door interpretatie verschillen. De betekenis voor de gene die deze liederen schreef worden verkeert opgevat. Zoals "Heer ik kom tot U" verkeert wordt opgevat alsof we het zelf moeten doen en dan zeggen de gereformeerden dat niet wij, maar God dat bepaald. Maar wie zich verdiept in wat er bedoeld wordt is het eenvoudig, ook wij moeten meewerken. Als ik zeg dat ik voor Jezus wil gaan! Dan is dat goed. We moeten 'Ja' tegen Hem zeggen en onze zonden belijden. Dus "ja"ik kom naar de kerk en ik kom mijn zonden belijden en ik zoek Hem op. En het is de Geest die mij er toe dreef.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2008, 07:33:47 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2008, 09:50:19 pm »
Amen!
Openb. 20, vs. 11-15

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2008, 12:02:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2008 om 19:33: De betekenis voor de gene die deze liederen schreef worden verkeert opgevat. Zoals "Heer ik kom tot U" verkeert wordt opgevat alsof we het zelf moeten doen en dan zeggen de gereformeerden dat niet wij, maar God dat bepaald.

Het grappige van dit lied is dat je er twee van hebt.
Je hebt: 'Heer ik kom tot U. Neem mijn hart, verander mij.' (evangelische versie)
En je hebt: 'Heer, ik kom tot U. Hoor naar mijn gebed.' (protestantse versie).

Er is altijd kritiek op de zin uit de eerste versie (precies wat jij aangeeft), maar over de tweede versie heb ik nog nooit mensen gehoord...

Verder ben ik het eens met wat jij zegt.
<><

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2008, 02:14:57 pm »
Ik vind het heel goed om niet alle opwekkingsliederen klakkeloss over te nemen.
Zeker niet om bv alleen nog maar opwekkingsliederen te zingen.
Ik hoor nl ook geluiden dat wat oudere mensen uit evenagelische gemeenten, het jammer vinden bv nooit meer Johannes de Heer-liederen te zingen maar alleen maar opwekking.
De boel wordt wel erg eenzijdig dan.
Verder mag je wel eerst op een koor zitten om nieuwe opwekking in te studeren. Voor veel mensen is het redelijk 'ingewikkeld met soms 'onlogische' wijzen, die je niet zomaar meezingt zoals een gezang bv.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 02:15:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2008, 05:37:41 pm »

quote:

Alja schreef op 13 oktober 2008 om 12:02:
[...]

Je hebt: 'Heer ik kom tot U. Neem mijn hart, verander mij.' (evangelische versie)

Er is altijd kritiek op de zin uit de eerste versie (precies wat jij aangeeft), maar over de tweede versie heb ik nog nooit mensen gehoord...

algemene vraag, wat is er verkeerd aan het eerste?

psalm 51 vers 12

12 Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 05:55:27 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2008, 05:40:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 oktober 2008 om 14:14:
Verder mag je wel eerst op een koor zitten om nieuwe opwekking in te studeren. Voor veel mensen is het redelijk 'ingewikkeld met soms 'onlogische' wijzen, die je niet zomaar meezingt zoals een gezang bv.
Ik denk dat aardig wat liedboekgezangen en sommige psalmen ook heel lastig kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 05:48:38 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2008, 06:34:57 pm »
Even een lansje breken.....

wat betreft het woordje ik  google eens op bijbelonline in de
psalmen op dit woordje ik. Je zult je verbazen.

De weerstand tegen het woordje ik een lied moet ergens vandaan komen. Misschien waard om eens over na te denken.
Heeft dit te maken met het beeld wat wij van God hebben in relatie tot de manier waarop hij de mensen beziet?
Wat is dan dat beeld en klopt dat?

God schiep ons naar zijn evenbeeld, maar satan heeft door zijn verleiden
de mens tot een keus verlokt. Dat geeft al aan dat we een vrije wil hebben. De eerste zonde in de wereld was dus de daad van satan, door de overtreding is de mens onder de zonde gekomen. Hij heeft daar schuld aan.
Maar God sprak met adam in de hof na de zondeval, Hij zocht hen op. Hij riep de mens ook persoonlijk aan met gij of zo je wil jij.
Er was dus contact. God begint met vragen stellen en laat de mens dus antwoorden. God vervloekte de slang en de akker en strafte de mens. Daar zit al een onderscheid in. Maar gaf ook direct een verlossende belofte mee. God ging onmiddelijk aan het werk om alsnog tot zijn doel te komen.
Wij doen ertoe voor God. Wij zijn belangrijk, het belangrijkste want hij wilde dat het goed was en het werd vernield. God haat de zonde, niet de mens als scheppende bedoeling.
David heeft heel goed begrepen dat God de redder is in onze nood, maar dat Hij dat doet omdat Zijn bedoelde evenbeeld ertoe doet.
De mens is dus ik, zolang deze zich zelf niet verheft boven God is er niets aan de hand.
Veel opwekking start vanaf het punt dat we herkennen wat God voor ons heeft gedaan, dus na het Kruis. Wedergeboorte gaat over mensen die herkennen wat God heeft gedaan door zijn Zoon en die daarover zingen.
Dan gaan we beseffen dat we er weer toe doen, waarom zou God ons anders zijn genade schenken. Die genade is gebaseerd op Zijn liefde.
ik mag dat bezingen, en ik mag onbelast en zonder schroom vanuit mijzelf hem lofbrengen. God vraagt niet van ons dat we ons blijvend naar beneden halen, door Jezus' offer heeft Hij de mogelijkheid willen creeren dat we weer tot hem kunnen komen. ik kom tot U.
Want er staat dat als je tot God nadert Hij tot jou zal naderen. Hij staat al op een afstand en roept, maar vraagt wel om te komen.

Psalmen dragen veel in zich van die moeitevolle weg in ons leven. De weg naar het Kruis. De verwachting van het komende Kruisoffer.

Er zijn ook opwekkingsliederen geschreven gebaseerd op teksten uit de bijbel.

Wat het ene mist heeft het andere.

Degene die zegt dat er teveel ik zit in de opwekking zou het hart van de zinger eerst eens moeten aanzien. Vanuit welke intentie dat woordje ik uit zijn hart en mond komt.
Opwekking is theologisch beinvloed zegt men, ik stel daar tegenover dat dit ook het geval is bij de psalmen. De vertalingen zijn namelijk gebaseerd op een bepaalde vorm van hermeneutiek.

psalmen, gezangen en geestelijke liederen vullen elkaar aan, moete niet op zichzelf staan.
Wat zijn eigenlijk geestelijke liederen trouwens? Wie weet dat?

God ziet het hart aan en zal jou niet veroordelen als jij teveel ik hebt gezongen.
Hij zal beoordelen wie zichzelf boven Hem verhoogt. Ik kan je wel zeggen dat er heel veel christenen zijn die Jezus zeer centraal stellen en heel veel opwekking zingen, zich zeer welbewust zijn van wat Jezus heeft gedaan en ook waarom.
Het zondige herkennen is namelijk het werk van de Heilige Geest die ons overtuigd van zonde en niet ons eigen theoretisch inzicht. Er is een verschil tussen weten van de zondeval en de gevolgen daarvan, tegen over de beroering die het kennen, voelen en ervaren van je zondedaden ervan in je binnense teweeg brengt. Dat kan een heel pijnlijke periode zijn in je leven. Maar de Geest overtuigd ook van redding.
Als je dan gaat beseffen dat je desondanks de zondedaden bent gered omdat je het offer van Jezus mag aanvaarden wordt je erg opgewekt, maar gaan ook de psalmen ernstiger spreken.
Ik zou niet iedereen een dubbeltje willen geven die elke zondag over de psalmtekst heen zingt zonder dat het doordringt. Dat is minstens zo oppervlakkig als de kennelijk oppervlakkige teksten van opwekking.

Ik ben dus voor beide....zingen, lofprijzen en aanbidden maar!!
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 06:42:58 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2008, 08:28:36 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2008 om 17:40:
[...]

Ik denk dat aardig wat liedboekgezangen en sommige psalmen ook heel lastig kunnen zijn.

Ik ben van net voor het liedboek... :P
Psalmen zijn als je eenmaal een couplet weet, gewoon steeds het helzelfde. :)
Verder zijn Joh. de Heer liederen wel eenvoudiger. Kun je zo meezingen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2008, 08:38:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 oktober 2008 om 20:28:
[...]

Ik ben van net voor het liedboek... :P
Psalmen zijn als je eenmaal een couplet weet, gewoon steeds het helzelfde. :)
Verder zijn Joh. de Heer liederen wel eenvoudiger. Kun je zo meezingen.

Opwekking is toch als je eenmaal de 4 akkoordenschema's kent, allemaal precies 't zelfde?

Het grootste probleem dat ik met opwekking heb is niet dat de inhoud fout zou zijn, als wel dat 't zo verschrikkelijk eenzijdig en oppervlakkig is. Zelfs als ze psalmen of bijbelteksten op muziek zetten, knippen ze doorgaans 80% eruit. Heel naar.

Wij zingen dat spul ook in de kerk, en vooral vanwege de begeleiding (gitaren, voorzanger, misschien piano) snap ik dat wel, maar muzikaal en inhoudelijk vind ík 't echt maar armetierig gedoe. Nu word ik ook niet blij van het liedboek, maar durf als kerken gewoon eens voor kwaliteit te kiezen! Die laatste set liederen van Ria Borkent c.s., dat vond ik nou een goed idee. Waarom steunt de GKv het Psalmen voor Nu project niet wat actiever?
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 10:22:09 pm door Pooh »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2008, 10:16:53 pm »
Maar wat we ook zingen: "Heer ik kom tot U, neem mijn hart, verander mij" spookt al hele weken door mijn hooft. Iedere keer denk ik aan die woorden en ben ik me er van bewust dat ik steeds weer afgegleden ben en opnieuw aan God moet vragen of Hij weer mijn hart wil veranderen. Het blijft een actueel lied. Ook als je op mag stijgen als een arend, een toekomstbeeld waarvan ik dan hoop dat we met zijn alleen als volwassen arenden dicht bij God mogen zijn als we zweven op de kracht van Zijn liefde, gedragen door Zijn Geest. Als gezang ken ik er ook eentje: "Geest van hier boven. Leer ons geloven" blijft ook in mijn kop hangen (liedboek der kerken). Johannes de Heer doet me denken aan: "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal ligt achter mij! en ik weet me in Zijn trouw geborgen, welke liefdevolle vriend is Hij!" (weer een stadium verder :) ) Glorieklokken: "'k stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God, want in zijn hand, ligt heel mijn levens lot!" Psalmen: "Heer die mij ziet zoals ik ben, dieper dan ik mij zelf ooit ken!" Dat laatste heeft me eens het diepste geraakt van alle liederen. Hoe je ook bent, wat je ook doet. Hij ken ons beter dan we ons zelf kennen en daarom noemt Hij ons zijn kind en is Hij onze Vader." Dat drong pas voor een paar jaar terug tot me door (toen schoten gewoon de tranen in mijn ogen). Daarvoor zong ik het zonder me er van bewust te zijn wat ik zong.

Ik vindt het allemaal even mooi.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2008, 10:21:52 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2008, 09:15:01 pm »

quote:

Alja schreef op 13 oktober 2008 om 12:02:
[...]

Dit vindt ik een zinvolle opmerking. Het is makkelijker om aan te wijzen wat je van de liederen vindt die door andere stromingen gezongen wordt dan kritiek te uiten over je eigen liederen.  Dan blijkt veel kritiek niet echt terecht. Daarbij, ik heb nog geen opmerking mee gemaakt waar niet over gediscuseerds werd. Mensen moeten ook alles bediscuseren lijkt het wel. Er zijn altijd weer mensen met voor en mensen met tegen argumenten voor wat dan ook. Het is veel interessanter om te verdiepen in de schrijver van die liederen. Wat wilde hij of zij er mee. Ik geloof dat de schrijvers van deze gospelnummers goede bedoelingen hadden.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 15, 2008, 06:37:22 pm »
wat is er mis met overwinningstheologie? Jezus heeft de dood toch overwonnen? Wat bedoelen ze hier eigenlijk mee, welke theologie is dat? Dat Jezus al heeft overwonnen en we daar op mogen nee moeten vertrouwen of iets anders? Te weinig ik gerichtheid of gerichheid op je zonden kan zorgen voor negatief denken over jezelf en dat is eigenlijk ook egoistisch en ik gericht. Dat laatste herken ik juist veel in gereformeerde kerken en zo ontstaat ook een lauw geloof om dat er geen echt vertrouwen is dat Jezus je een nieuw leven geeft wat ook echt vruchten in je werkt!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 15, 2008, 08:00:08 pm »
Farao,

Zoals veel dingen in het leven moeten we niet doorschieten naar het één of het ander. Met 'overwinningstheologie' wordt denk ik vooral gedoeld op liederen die het doen voorkomen als met God elke strijd een makkie is, dat het leven nu over rozen gaat, et cetera.

Ook Opwekking zelf geeft toe dat niet alle liederen helemaal Bijbels/theologisch verantwoord zijn; heb ik ze wel eens horen toelichten bij de komst van een nieuwe CD. Ze waren er op gaan letten, omdat er in het verleden wel eens fouten gemaakt waren.

Maar hoeveel nummers er nu echt 'fout' zijn? Geen idee. Valt wel mee denk ik. Eerder te oppervlakkig.

offtopic:Misschien kunnen we die 'foute' nummers eens op gaan geven bij het foute uur van Q-music. Draait die zender ook nog es wat christelijks :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2008, 09:51:13 pm »
Wat ik jammer vind aan (sommige) Psalmen is dat er soms oud Nederlandse woorden in gebruikt worden die bijna niemand meer begrijpt (helemaal de jeugd niet meer). Vooral als er meerdere van zulke woorden in een Psalm zitten dan snap je volgens mij de inhoud van zo'n Psalm niet, en kun je het niet doorgronden. Ik heb dan regelmatig het gevoel: Ik wil ter ere van God zingen, maar hoe kan ik mijn passie in een Psalm leggen, als ik er bijna een woordenboek moet bijhebben om de Psalm te doorgronden? Dan wordt voor mij helaas het zingen van een Psalm wederom iets wat ik maar met mijn verstand doe (de grammatica beheers ik, dus het zingen is geen probleem) maar mijn gevoel en emoties kan ik er niet in kwijt.  Dus wat dat betreft ga ik toch meer voor de afwisseling met Opwekking.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2008, 09:54:02 pm door Harold-2 »

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 28, 2008, 09:12:58 pm »
Eens met de schrijver voor mij!
En opwekking komt juist door de 'simpele' tekst veel meer binnen bij me, dan een lange ingewikkelde psalm, waar je soms 3 keer moet lezen wat er staat. Nieuwe opwekking is zo mee te zingen overigens, Psalmen van Nu, dat is nog een stevig oefenen:)

Ik ben echter voorstander van zingen uit al die liedboeken (lang leve de beamer overigens, anders had ik mijn schooltas uit MAV0 4 weer moeten opzoeken...)
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 28, 2008, 10:37:04 pm »
Ik krijg vaak het gevoel dat we wat aan moderne liederen missen in de kerk die de kracht hebben van Psalmen. Moderne Psalmen van Nu heb ik vaak over gehoord maar nog nooit gehoord in een kerk.