Auteur Topic: groeten  (gelezen 5952 keer)

rolandroland

• Bekijk profiel
groeten
« Gepost op: augustus 20, 2008, 10:29:00 pm »
Waarom begroeten vrijgemaakte mensen die niet-gelovig zijn niet? Het kan toeval zijn maar als ik dat vaker mee maak....Denk aan de buren die vrijgemaakt zijn bijvoorbeeld.

Het Bijbelse principe leert in Filipenzen 4: 5: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. Dat geldt toch ook voor iedereen?! Of leert de vrijgemaakte kerk dat mensen die niet christelijk zijn ook niet te groeten?

Groetjes.....
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2008, 10:40:12 pm door rolandroland »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2008, 10:47:54 pm »
LOL...

In welk gehucht woon jij? Lang niet alle vrijgo's zijn zo, maar er zijn er vast nog wel met 'smetvrees', zoals jouw buren kennelijk hebben. Oef, snel verhuizen en het stof van je voeten schudden, zou ik zeggen. O-) (zie ook Marcus 6:11)

Ik zou de neiging hebben nog provocerender te worden en kaartjes met gepaste bijbelteksten door hun deur stoppen, vermoed ik.

Aan de andere kant: 'van huis uit' ben ik het niet echt gewend om anderen te groeten op straat, tenzij het familie is. Da's volgens mij meer cultureel bepaald dan dat het te maken heeft met mijn kerkelijke achtergrond.
Misschien dat het ook zo was gegaan als je niet-grefo buren zou hebben gehad.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2008, 12:10:44 am »

quote:

elle schreef op 20 augustus 2008 om 22:47:
LOL...

In welk gehucht woon jij?

Foei Elle...  Ik zou eerder zeggen: In welke stad woon jij.

In ons gehucht groet iedereen iedereen.
Ook zondagsmorgens groeten  de naar verschillende kerken wandelende gehuchters elkaar. Ook kan de 'heiden' die vroeg opstond om te gaan vissen of zijn hond uit te laten een vriendelijk : "Môgge!"  verwachten.  

Dit geldt ook voor maandag, dinsdag, woensdag...  elke dag.

@rolandroland,  groet je hen zelf wel?

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2008, 09:21:19 am »
Groeten Kan Vrij

:P
Een discussie is als een boot

Zijnkind

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2008, 12:22:30 am »
Groeten doe ik een ieder die ik ken. Grefo of niet.

Maar eerlijk is eerlijk...als ik mensen voor het eerst vertel dat ik grefo ben en vraag wat ze daarvan vinden, dan komen er toch vooral negatieve vooroordelen. Geen positieve zaken of pas na enig doorvragen (omdat ze niet te onbeleefd willen zijn?) Dat stemt toch wel tot nadenken.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2008, 09:34:22 pm »
tja, ik denk dat die mensen er niet bij stil staan dat ze een ander moeten behandelen zoals jezelf behandeld wilt worden, ik vind het jammer als gelovigen, zich beperken tot mede zusters en broeders, voor mij is iedereen een broeder of zuster, en ja we maken allemaal fouten, laat jij dan maar zien hoe het hoort he?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2008, 12:39:37 am »
noorderlingen groeten altijd, zuiderlingen ook is mijn ervaring.
Middenlanders zijn daar veel te druk voor kennelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2008, 09:30:22 am »
ik heb moeite met het schijnheilige groeten, dus haaaaaai, en als je verder loopt ben je metteen het gespreks onderwerp, ik maak graag praatjes met mensen, en je voelt bepaalde indrukken, die mensen van je hebben, ik zie er jong uit en word daarom vaak neer gezet als een tiener moeder terwijl dit niet zo is, wat vind je van sorry zeggen als je afsnijd, of aanstoot, vaak neem ik de voorhand om sorry te zeggen, helaas krijg je nogwel is een norse blik of reactie terug, tja wat dat betreft keer ik dan maar mn andere wang toe

rolandroland

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2008, 06:42:58 pm »
Ik kreeg o.a. via de mail dit antwoord:

Roland,

Nog even een reactie n.a.v. de vraag , over dat niet groeten van Gereformeerd-vrijgemaakten.
Vanavond lazen we aan tafel de Tweede brief van Johannes. Lees eens vers 7-11 en dan vooral 10-11 ....

De tweede brief van Johannes
1
1 Van de oudste. Aan de uitverkoren vrouw en haar kinderen, die ik werkelijk liefheb – en niet alleen ik, maar allen die de waarheid hebben leren kennen – 2 op grond van de waarheid die in ons blijft en bij ons zal zijn tot in eeuwigheid. 3 Genade, barmhartigheid en vrede zullen bij ons zijn, van God, de Vader, en van Jezus Christus, de Zoon van de Vader, in waarheid en liefde.

4 Ik was zeer verheugd te merken dat verscheidene van uw kinderen de weg van de waarheid volgen, in overeenstemming met het gebod dat de Vader ons gegeven heeft. 5 En nu heb ik een verzoek aan u. Ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor, maar een gebod dat ons vanaf het begin bekend is: laten we elkaar liefhebben. 6 Liefhebben houdt in dat we leven volgens Gods geboden. Volgens dit gebod, dat u vanaf het begin gehoord hebt, moet u leven.
7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.

12 Hoewel ik u nog veel te zeggen heb, wil ik dat niet doen met inkt op papyrus. Ik hoop naar u toe te komen en persoonlijk met u te spreken; dan zal onze vreugde volkomen zijn. 13 De kinderen van uw uitverkoren zuster groeten u.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2008, 06:06:27 pm door rolandroland »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2008, 09:49:42 pm »
Dat lijkt me een uit zijn verband gehaalde opmerking.
Het gaat imho om het wel of niet groeten van evangelisten. Niet om het wel of niet groeten van buren. Met andere woorden: komt er iemand langs die jou als christen probeert te leren dat Jezus niet als mens in deze wereld was, dan moet je zo iemand niet ontvangen, want dat is dwaalleer.
Daarnaast denk ik dat het groeten waar Johannes het over heeft wel wat meer inhield dat ons 'goedemorgen' op straat. De King James vertaalt groeten met 'God speed' toewensen. Dat geeft de groet al meer lading: alsof je toegeeft dat een dwaalleraar Gods zegen heeft.

Maar goed, er zijn andere christenen die deze tekst in deze vertaling letterlijker zullen lezen en daarnaar leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mohamed

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2008, 02:41:01 pm »
Ik denk dat het verschil tussen een goede morgen en de heilige groet ook in ogenschouw genomen moet worden. Volgens mij hoeven we niet elke broeder die we tegenkomen met een heilige kus te begroeten en een vrijbrief om de zusters aldus te bejegenen vind ik niet eens!  

Rom 16,16
Groet elkander met een heilige kus. De gemeenten van Christus groeten u.

1 Kor 16,20
U groeten al de broeders. Groet elkander met een heilige kus.

2 Kor 13,12
Groet elkander met een heilige kus. U groeten al de heiligen.

1 Thess 5,26
Groet al de broeders met een heilige kus.

1 Petr 5,14    
Groet elkander met een kus der liefde. Vrede zij u allen, die in Christus Jezus zijt. Amen.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2008, 10:13:13 am »
god is liefde die maakt geen onderscheid, dat probeer ik ook niet te doen, dus ik groet iedereen, niet dat dat altijd even vriendelijk word geaccepteerd maar goed, ik blijf het doen, laatst lachte een vriedin erom, tja die meid praat met iedereen, ach ik zie dat niet als een belediging maar als bemoediging, wel heb ik moeite met geloven waar ik weinig van weet, bv dat je een man aankijkt, of groet, en hem ermee beledigd, vanuit zijn geloof, terwijl ik niet beter weet

dovanlo

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2008, 10:03:02 pm »
Onze dochter van 8 vraagt ook vaak; mama, die meneer/mevrouw zegt toch niks terug,  waarom jij dan wél?

Tsja, ook om praktische redenen ben ik iedereen maar gaan groeten. Wist op het laatst niet meer welke half-bekende ik wel en niet groette.

Maar: ik heb het dus wel over een dorp waarin we wonen. Dat is toch wat anders dan de stad lijkt me... dan blíjf je aan het zwaaien en groeten...

Mellon

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2008, 05:48:50 pm »

quote:

mohamed schreef op 31 augustus 2008 om 14:41:
Ik denk dat het verschil tussen een goede morgen en de heilige groet ook in ogenschouw genomen moet worden. Volgens mij hoeven we niet elke broeder die we tegenkomen met een heilige kus te begroeten en een vrijbrief om de zusters aldus te bejegenen vind ik niet eens!  

Rom 16,16
Groet elkander met een heilige kus. De gemeenten van Christus groeten u.

1 Kor 16,20
U groeten al de broeders. Groet elkander met een heilige kus.

2 Kor 13,12
Groet elkander met een heilige kus. U groeten al de heiligen.

1 Thess 5,26
Groet al de broeders met een heilige kus.

1 Petr 5,14    
Groet elkander met een kus der liefde. Vrede zij u allen, die in Christus Jezus zijt. Amen.

Hier ook al zwaaitopics? lol!

Dat van die kus hoeft wat mij betreft niet zo nodig; ligt eraan wie :P

Maar even serieus. Mij is altijd voorgehouden: waar je 'broeder' leest, maar je er 'zuster' achter denken. Met ander woorden: wat voor broeders geldt, geldt ook voor zusters.

Het gaat erom wat er achter dat groeten zit. Is het echte hartelijkheid? Wil je echt de liefde van God door je daden laten zien? Dan groet je dus, zonder aanzien des persoons.

Ik vind vanuit dat oogpunt ook dat je rekening moet houden met gebruiken van anderen en overwegen of je diegene ook voor het hoofd stoot door je niet aan te passen bij hun gebruiken.

Geen hond die die fijngevoeligheid nog bezit tegenwoordig (of zo lijkt het, tenminste).

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2008, 09:06:33 pm »
fijngevoeligheid?, toch wel mellon, maar in bepaalde geloven mag de vrouw de man niet in de ogen aankijken, nu dit bij mijn overtuiging anders is, wil je degene wel tegemoet komen maar hoe? dan groet je en beledig je dus die man zonder dat je dat wilt, als voorbeeld
« Laatst bewerkt op: september 09, 2008, 09:09:27 pm door naomiaangenaam »

Mellon

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #15 Gepost op: september 11, 2008, 12:21:44 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 09 september 2008 om 21:06:
fijngevoeligheid?, toch wel mellon, maar in bepaalde geloven mag de vrouw de man niet in de ogen aankijken, nu dit bij mijn overtuiging anders is, wil je degene wel tegemoet komen maar hoe? dan groet je en beledig je dus die man zonder dat je dat wilt, als voorbeeld

Precies, de moeilijkheid is dat het twee kanten op werkt.

Ik ben een Nederlandse vrouw en vanuit mijn geloof (en/of cultuur) groet ik mensen zonder aanzien des persoons, maar stel ik ontmoet een strenggelovige moslim of Jood. Waarom zou ik dan niet overwegen die persoon te ontmoeten op een manier die acceptabel is vanuit zijn standpunt?

Maar het werkt ook andersom: stel ik ben een strenggelovige moslim of Jood. Ik weet dat in de Nederlandse cultuur anders wordt omgegaan met het groeten van vrouwen. Als ik welwillend en/of tactvol ben, kan ik dus een uitzondering maken, vooral als je te maken hebt met een hogergeplaatst iemand, bijvoorbeeld een vrouwelijke minister.

Het is juist deze soort van interculturele tact die zo vaak lijkt te ontbreken. Dat komt omdat we vaak niet de moeite nemen om elkaars cultuur te leren kennen en dat geldt voor mensen van allerlei afkomst en pluimage.

Ook vind ik dat het vaak op religie wordt gespeeld, terwijl het eigenlijk een culturele kwestie is.

Maar goed, eigenlijk is dit allemaal een beetje off-topic, hier.

Vosje

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #16 Gepost op: september 28, 2008, 07:18:05 pm »
Inderdaad als je in een grote stad woont, kan je wel aan het groeten blijven.
Zelf groet ik minder vaak onbekenden tegenwoordig als ik loop of fiets, ik kreeg er zo'n kniknek van.

Naast vrienden en familie groet ik wel andere die mij bekend zijn, zoals buren. Heb ik ook een dagtaak aan, ik woon in het flat met 165 woningen.

En ik maak geen onderscheid naar geloof, ik zou het zelfs niet kunnen, weet ik veel of en waar mensen ter kerke gaan.

En van sommige mensen weet ik wel dat het moslims zijn, als het aan kleding te zien is maar ik groet wel. Ik heb nog maar weinig meegemaakt dat mensen niet terug groeten.

Wat ik wel erg vind is dat mensen van de plaatselijke GKv waar ik eerder lid van was mij niet (meer) groeten of wegkijken als ik hun groet. Hoewel het er maar een paar zijn, doet het toch pijn en snappen doe ik het niet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #17 Gepost op: september 28, 2008, 08:13:49 pm »

quote:

Vosje schreef op 28 september 2008 om 19:18:Wat ik wel erg vind is dat mensen van de plaatselijke GKv waar ik eerder lid van was mij niet (meer) groeten of wegkijken als ik hun groet. Hoewel het er maar een paar zijn, doet het toch pijn en snappen doe ik het niet.
offtopic:Dat is meer dan erg lijkt mij, sowieso groet ik mensen of ik ze nu wel of niet ken. Niet dat ik "hoi hoi dag dag " door een winkelcentrum loop hoor :).
Wat jij beschrijft daar zou ik mensen domweg op bevragen. Bekenden van ons hebben zich onlangs onttrokken en ik kreeg de vraag waarom ik normaal tegen hen deed, de meesten keken nu van hen weg. Dat lijkt mij multi pijnlijk. Maar vraag hen gewoon waarom ze niet meer groeten zou ik zeggen?

Vosje

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2008, 08:47:48 pm »
Drie personen heb ik gevraagd waarom ze niet meer groeten.

Eén man groete eerst niet omdat hij dacht dat ik weg was gegaan bij de gemeente en verder geen contact meer wilde hebben, een misverstand dus, deze man groet dus inmiddels weer wel.

Eén persoon zei dat hij weer zou groeten als ik weer gereformeerd vrijgemaakt zou worden.

De andere persoon wilde niet meer groeten om mij zo het gevolg te laten zien van mij keuze om weg te gaan bij de gkv omdat ik volgens haar niet genoeg had nagedacht over de gevolgen.  

Ik zei tegen haar dat ze zelf dus niet zo had nagedacht over de oorzaak van mijn besluit om weg te gaan.

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #19 Gepost op: oktober 25, 2008, 07:43:45 pm »
vosje zei;
Eén persoon zei dat hij weer zou groeten als ik weer gereformeerd vrijgemaakt zou worden.

De andere persoon wilde niet meer groeten om mij zo het gevolg te laten zien van mij keuze om weg te gaan bij de gkv omdat ik volgens haar niet genoeg had nagedacht over de gevolgen.

Dat dit in deze tijd nog gebeurt vind ik onbegrijpelijk.
Hoe vrijgemaakt zijn zulke mensen.
In de tijd na de vrijmaking ok hoe wel niet ok natuurlijk,maar dat was bijna vroeger.
Maar nu nog zo'n gedrag,je zou niemand meer naar die kerk sturen.
Ik vind het heel erg.
Laat ik zelf nu ook in die kerk zitten,maar ik schaam me voor die niet groeters.
OKmm

drentenaar

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2008, 10:09:25 pm »
Sinds een dik jaar hebben wij (vrijgemaakten), nieuwe buren aan de ene kant.
Man, vrouw, paar kinderen.
Die man heb ik een paar keer vanuit de verte gezien.
De kinderen heb ik misschien wel eens gezien (weet ik niet precies),
maar 'k hoor ze wel vaak; ze produceren nogal wat lawaai.
De enige die we wel eens zien, is de buurvrouw, bv. als ze bladeren harkt, zoals nu in de herfst.

Vorige herfst kwamen ze hier wonen; op zo'n bladerveegmoment zei ik:
'U bent vast de nieuwe buurvrouw, we zouden misschien eens nader kennis moeten maken'.
Ze keek amper op van haar hark en mompelde iets onverstaanbaars.
Dat was het eerste én het laatste verbale contact!

Dat het aan ons vrijgemaakt-zijn ligt, zou ik niet willen zeggen.
Volgens mij weten ze niet eens dat we 'kerks' zijn.

Als wij op zondagmorgen (nogal vroeg) ter kerke tijgen, zijn bij hen de gordijnen nog dicht en op zondagmiddag schijnen ze zelf niet thuis te zijn!

Ik bedoel maar: je hebt mensen die de goede gewoonte hebben anderen te groeten,
maar er bestaat kennelijk ook een zeer schuw mensensoort.

Met al dan niet vrijgemaakt zijn heeft dat m.i. niet veel te maken!

rkdiak

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #21 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:07:35 am »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2008 om 22:09:
Sinds een dik jaar hebben wij (vrijgemaakten), nieuwe buren aan de ene kant.
Man, vrouw, paar kinderen.
Die man heb ik een paar keer vanuit de verte gezien.
De kinderen heb ik misschien wel eens gezien (weet ik niet precies),
maar 'k hoor ze wel vaak; ze produceren nogal wat lawaai.
De enige die we wel eens zien, is de buurvrouw, bv. als ze bladeren harkt, zoals nu in de herfst.

Vorige herfst kwamen ze hier wonen; op zo'n bladerveegmoment zei ik:
'U bent vast de nieuwe buurvrouw, we zouden misschien eens nader kennis moeten maken'.
Ze keek amper op van haar hark en mompelde iets onverstaanbaars.
Dat was het eerste én het laatste verbale contact!

Dat het aan ons vrijgemaakt-zijn ligt, zou ik niet willen zeggen.
Volgens mij weten ze niet eens dat we 'kerks' zijn.

Als wij op zondagmorgen (nogal vroeg) ter kerke tijgen, zijn bij hen de gordijnen nog dicht en op zondagmiddag schijnen ze zelf niet thuis te zijn!

Ik bedoel maar: je hebt mensen die de goede gewoonte hebben anderen te groeten,
maar er bestaat kennelijk ook een zeer schuw mensensoort.

Met al dan niet vrijgemaakt zijn heeft dat m.i. niet veel te maken!
:+ misschien ben je gewoon heel eng? ;)
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
groeten
« Reactie #22 Gepost op: oktober 27, 2008, 12:57:44 am »

quote:

Bouwe schreef op 25 oktober 2008 om 19:43:
vosje zei;

Dat dit in deze tijd nog gebeurt vind ik onbegrijpelijk.
Hoe vrijgemaakt zijn zulke mensen.
In de tijd na de vrijmaking ok hoe wel niet ok natuurlijk,maar dat was bijna vroeger.
Maar nu nog zo'n gedrag,je zou niemand meer naar die kerk sturen.
Ik vind het heel erg.
Laat ik zelf nu ook in die kerk zitten,maar ik schaam me voor die niet groeters.
Het zegt niets over de kerk Bouwe, enkel iets over een individueel lid lijkt mij.

drentenaar

• Bekijk profiel
groeten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 27, 2008, 06:53:07 pm »

quote:

rkdiak schreef op 27 oktober 2008 om 00:07:
:+ misschien ben je gewoon heel eng? ;)

Zal best, eerwaarde diak.

Dat heb ik nl. wel vaker gehoord, maar niet op grond van mijn uiterlijk,
ik kan - als vijftiger - nog best met mezelf voor de dag komen!  :)
Eerder op grond van mijn gespreksonderwerpen. :D
Dominee's en ouderlingen ontwijken mij nogal eens 'omdat ik alles beter weet'.
Wat mij betreft prima, voor mij heeft het ouderwetse huisbezoek z'n tijd gehad! :(

Maar mijn nieuwe (nou ja, al weer een jaartje) buren hebben al wel mijn facie kunnen bewonderen,
maar zijn (helaas!) nog nimmer getuige geweest van de (on-)wijsheden mijner mond.  _O_