Auteur Topic: Bijbelse profetie'en  (gelezen 6251 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Gepost op: juli 30, 2008, 10:22:37 pm »
http://www.allaboutreligion.org/dutch/messiaanse-jood.htm

Wat er allemaal over Yeshua geprofeteerd was

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2008, 10:35:57 pm »
Kan je misschien niet een zin eruit halen dan kunnen we het daar over hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2008, 12:43:33 am »

quote:

Ik heb het gecopieerd en op mijn computer opgeslagen en ga het na mijn vakantie eens doorlezen. Bedankt voor deze bijbelstudieverwijzing broeder.
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2008, 08:03:40 am »
Over de profetie's die allen in het éérste verbond staan geschreven, en die bijna allen vervuld zijn,
Alleen deze die voor de wederkomst moeten nog vervuld worden

Sil

simonida

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2008, 10:33:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 juli 2008 om 00:43:
[...]

Ik heb het gecopieerd en op mijn computer opgeslagen en ga het na mijn vakantie eens doorlezen. Bedankt voor deze bijbelstudieverwijzing broeder.

Hiermee reageerde Gaitema op een link van Sil. Ik dacht dat Sil een zuster is i.p.v. een broeder. Ergens schreef ze dat haar echtgenoot dezelfde visie had. Maar ja, de link naar "Sil de strandjutter" is gauw gelegd.  :ja:

Sil bezorgt ons nuttig leeswerk in de vakantie hè?

sil

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2008, 08:21:24 am »
Sil is ook een meisjes naam , mijn kleindochter'tje wordt zo genoemd, en heb daarom deze naam gebruikt,

ik ben inderdaad een vrouw

Sil

Divinespark

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #6 Gepost op: augustus 02, 2008, 06:02:30 pm »
Als een mens een voorspelling doet en die vervolgens laat uitkomen door de gebeurtenissen te sturen, dan wordt het door mensen geen profetie maar een self-fulfilling prophecy genoemd. Of als mensen bijvoorbeeld Alan Greenspan altijd zouden geloven en hun financiële gedrag daar precies op zouden afstemmen.

In het Nieuwe Testament komt meerdere malen zo'n zinsnede voor als "opdat in vervulling komt de profetie...". Jezus vervult profetieën zelf, en is zich daar mogelijk ook nog eens bewust van. Door de nogal boven-menselijke natuur van Jezus denk ik dan al gauw aan een self-fulfilling prophecy die hier dan het geval kan zijn.

In het geval van God is God degene die profetieën ingeeft, én vervult. Een self-fulfilling prophecy is in dit geval óók gewoon profetie. Profetieën gaan over zaken die God mededeelt als zijnde de gevolgen van bepaalde acties.
In het geval van het Oude Testament: Als het volk Israël A doet, dan zal X gebeuren. Doet het volk echter B, dan zal Y het gevolg zijn. Een bijbel profetie is dus sowieso al heel vaak een self-fulfilling prophecy. De toekomst hangt af van het type reactie dat mensen op Gods voorspellingen zullen hebben. Eind van het liedje is dat God altijd gelijk heeft omdat zowel X als Y zijn voorspeld, maar dat je nooit A met Y kunt koppelen of B met X, als zijnde oorzakelijk. Het is of de combinatie A met X of B met Y, en in die zin klopt het als een bus.

Waar Jezus is voorspelt, én ook nog eens goddelijk is of méér dan een mens, daar ligt het lijkt mij dan ook voor de hand dat dat een goeie garantie is voor het voorspellen én het ook zo uitkomen van een profetie.

Ilonia

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #7 Gepost op: augustus 02, 2008, 09:14:05 pm »
Profetie zijn eigenlijk waarschuwingen voor het volk Israel. Als het volk Israel zich niet bekeert van het niet houden van de Thora dan zal een profeet of een ziener het volk oproeppen om terug te keren naar de Thora. Als het volk zich niet terug keert naar de Thora dan komen de profetieen uit, anders niet. Bijv. Jona 3:4-10

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2008, 03:14:04 pm »
Ja een blunder inderdaad, Sil is een zuster :)

Divinespark

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2008, 09:57:39 pm »
Wat ik opmerkelijk vind is dat Jezus dingen deed die in de Evangeliën rechtstreeks in verband worden gebracht met de oudtestamentische profetieën. Of Jezus, of degenen die de Evangeliën hebben opgetekend waren dus op de hoogte van de profetieën of zelfs... hun interpretatie.

Stel nu dat Jezus zelf op de hoogte was van de uitleg van de profetieën. Dan is Jezus bezig met het self-fulfillen van de profetieën.  God weet ook wat de werkelijke betekenis is van profetieën. Als Jezus ze bewust liet uitkomen, dan was hij op de hoogte van de profetieën en waar die over gingen (dus dat is iets "observerends") en tegelijk ook de uitvoerder ervan (tegelijk ook iets "äctiefs"). Dat is nogal paradoxaal, tenzij Jezus God vertegenwoordigt, die én weet wat er gebeurt, én weet wat Hij doet om ze te volbrengen zoals ze er ook staan. Ergo: alleen God kan dus self-fulfilling profetieën maken (NB de voorspellingen komen ook van God, vandaar). Een mens daar wordt vreemd tegenaan gekeken als die een voorspelling zelf doet uitkomen, maar bij God ligt dat anders. Van een mens wordt niet verwacht dat die zelf met iets komt, maar dat die geïnspireerd WORDT (passief) en slechts een doorgeefluik is van de informatie van een profetie.
Modbreak:
Opmerking verwijderd die in strijd is met de hier geldende policy.
De goddelijkheid van Jezus is een feit waar we hier geen twijfel over willen laten bestaan.
Terwille van de discussie heb ik de rest laten staan.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2008, 11:37:32 pm door Priscilla en Aquila »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2008, 10:35:11 pm »
wat nog opmerkelijker is dat er dingen gebeurden (die ook in het OT zijn vermeld)  tijdens de kruisinging die Jezus niet deed, maar de omstanders. Zoals bijvoorbeeld het verdelen van zijn kleed, het doorsteken van zijn zij.
Jezus kende de profeten als geen ander, Hij wist wat Hem te doen stond en waarom. Het is geen zelfvervulling maar doen wat de Vader wil.
De Vader die verklaard dat Jezus Zijn Zoon is, Zijn Geliefde. Er op wijst naar Jezus te luisteren (Hoor Hem). Jezus was mens met een Goddelijke natuur. Mij lijkt dat je dit niet kunt kopieren naar het menselijk denken, net zo min als je de eenheid tussen God de Vader en Zijn Zoon in een vierkantje kunt drukken. Profetie gelijkstellen aan voorspelling komt me wat te occult voor. Profetie gaat dieper, het behelst iets wat gaat gebeuren op een bepaald moment, in verschillende tijdsgerichten. Ze getuigd van Gods voorbestemde en grote daden in de tijd. Ze gaat niet geruisloos voorbij of wordt soms pas achteraf herkend en hebben een binding met elkaar. Met als doel de voleinding van de groots plan van God.
Een voorspelling is een gebeurtenis die mogelijk kan uitkomen, maar niet per definitie opvalt tussen het wereldgebeuren, los staat van andere gebeurtenissen en niet anders is dan dat de voorspeller in zijn eigen tijdsgericht opmerkt "zie je wel, ik voorspelde het al".

just my two cents

quote:

Divinespark schreef op 22 augustus 2008 om 21:57:
Wat ik opmerkelijk vind is dat Jezus dingen deed die in de Evangeliën rechtstreeks in verband worden gebracht met de oudtestamentische profetieën. Of Jezus, of degenen die de Evangeliën hebben opgetekend waren dus op de hoogte van de profetieën of zelfs... hun interpretatie.

Stel nu dat Jezus zelf op de hoogte was van de uitleg van de profetieën. Dan is Jezus bezig met het self-fulfillen van de profetieën. God weet ook wat de werkelijke betekenis is van profetieën. Als Jezus ze bewust liet uitkomen, dan was hij op de hoogte van de profetieën en waar die over gingen (dus dat is iets "observerends") en tegelijk ook de uitvoerder ervan (tegelijk ook iets "äctiefs"). Dat is nogal paradoxaal, tenzij Jezus God vertegenwoordigt, die én weet wat er gebeurt, én weet wat Hij doet om ze te volbrengen zoals ze er ook staan. Ergo: alleen God kan dus self-fulfilling profetieën maken (NB de voorspellingen komen ook van God, vandaar). Een mens daar wordt vreemd tegenaan gekeken als die een voorspelling zelf doet uitkomen, maar bij God ligt dat anders. Van een mens wordt niet verwacht dat die zelf met iets komt, maar dat die geïnspireerd WORDT (passief) en slechts een doorgeefluik is van de informatie van een profetie.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2008, 11:29:26 pm door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2008, 11:08:30 am »
Jezus is ook niet doorzichzelf God te noemen, alles wat Hij is is Hij door de Vader die met zijn Geest door Hem heen werkt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2008, 01:24:30 pm »
Modbreak:
Op- en aamerkingen op beleid horen niet in het topic thuis en daarom is een post verwijderd.
De weg hiervoor is een TR plaatsen of een mailtje sturen....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2008, 03:43:17 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 augustus 2008 om 22:35:
wat nog opmerkelijker is dat er dingen gebeurden (die ook in het OT zijn vermeld) tijdens de kruisinging die Jezus niet deed, maar de omstanders. Zoals bijvoorbeeld het verdelen van zijn kleed, het doorsteken van zijn zij.

Er zijn inderdaad ook nog anderen op de wereld, en bij een gebeurtenis waar meerdere personen bij betrokken zijn hebben ook anderen hun aandeel in het gebeuren. Zij zijn zich niet bewust dat zij een profetie in vervulling brengen en Jezus wel. Allen dragen ze er aan bij dat het zo gebeurt als is voorzegd. Dan lijkt het mij dat God uiteindelijk aan alle touwtjes trekt, meer dan Jezus, Jezus zag er tegen op en verzocht of die beker aan hem voorbij kon gaan maar zou zich al wel schikken hoe dan ook naar de wil van God.

quote:

grondig christelijk schreef op 22 augustus 2008 om 22:35:
Profetie gelijkstellen aan voorspelling komt me wat te occult voor. Profetie gaat dieper, het behelst iets wat gaat gebeuren op een bepaald moment, in verschillende tijdsgerichten.
Zou je hiermee kunnen beoordelen of Edgar Cayce of Nostradamus wel of geen profeten zijn?

mohamed

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2008, 06:03:07 pm »

quote:

Divinespark schreef op 22 augustus 2008 om 21:57:

Stel nu dat Jezus zelf op de hoogte was van de uitleg van de profetieën. Dan is Jezus bezig met het self-fulfillen van de profetieën.  God weet ook wat de werkelijke betekenis is van profetieën. Als Jezus ze bewust liet uitkomen, dan was hij op de hoogte van de profetieën en waar die over gingen (dus dat is iets "observerends") en tegelijk ook de uitvoerder ervan (tegelijk ook iets "äctiefs"). Dat is nogal paradoxaal, tenzij Jezus God vertegenwoordigt, die én weet wat er gebeurt, én weet wat Hij doet om ze te volbrengen zoals ze er ook staan. Ergo: alleen God kan dus self-fulfilling profetieën maken (NB de voorspellingen komen ook van God, vandaar). Een mens daar wordt vreemd tegenaan gekeken als die een voorspelling zelf doet uitkomen, maar bij God ligt dat anders. Van een mens wordt niet verwacht dat die zelf met iets komt, maar dat die geïnspireerd WORDT (passief) en slechts een doorgeefluik is van de informatie van een profetie.
[mbr]Opmerking verwijderd die in strijd is met de hier geldende policy.
De goddelijkheid van Jezus is een feit waar we hier geen twijfel over willen laten bestaan.
Terwille van de discussie heb ik de rest laten staan. [/mbr]
Mooi gezegd, ik kan me daar wel in vinden!

mohamed

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #15 Gepost op: augustus 30, 2008, 06:05:01 pm »

quote:

Divinespark schreef op 26 augustus 2008 om 03:43:
[...]

Er zijn inderdaad ook nog anderen op de wereld, en bij een gebeurtenis waar meerdere personen bij betrokken zijn hebben ook anderen hun aandeel in het gebeuren. Zij zijn zich niet bewust dat zij een profetie in vervulling brengen en Jezus wel. Allen dragen ze er aan bij dat het zo gebeurt als is voorzegd. Dan lijkt het mij dat God uiteindelijk aan alle touwtjes trekt, meer dan Jezus, Jezus zag er tegen op en verzocht of die beker aan hem voorbij kon gaan maar zou zich al wel schikken hoe dan ook naar de wil van God.

[...]

Zou je hiermee kunnen beoordelen of Edgar Cayce of Nostradamus wel of geen profeten zijn?
Jezus zegt duidelijk dat de profeten in Johannes de Doper vervuld (luk 16,16) worden. Dus ja dat is te beoordelen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2008, 04:21:30 pm »
Modbreak:
bericht verwijderd
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2008, 08:23:54 pm »

quote:

Divinespark schreef op 26 augustus 2008 om 03:43:

het (voor de mensen soms vervelende) kenmerk van een profeet is dat hij/zij je de volle waarheid vertellen over je toekomst, heden of verleden.. binne de GKV word er vaak te weinig aandacht besteed aan deze nog dagelijks vorkomende gave van de Geest..

maar eniewees.. Nostardamus en dergelijke figuren krijgen hun inzichten niet uit de bron van de waarheid.. en wat zij doorkrijgen is slechts (hoe kenmerkend) een halve waarheid..

dit is een logisch ding als je de oorlogstaktiek van de duivel een beetje door hebt.. zo zal je in elke wereld godsdienst een kernwaarde terug vinden die je ook in de Bijbel vind.. de Wet staat in het hart van de mensen geschreven.. als je dit (vanuit wat voor godsdienst daan ook) niet aanspreekt zal niemand naar je luisteren..

@Sil.. thanks.. toffe getuigenissen op die site d:)b  was laatst een palestijn tegen gekomen die evangeliseerd in Israel.. dan sta je ook echt met je oren te klapperen :D

loetermetoeteke

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #18 Gepost op: november 05, 2008, 01:46:31 am »
vraagje kan iemand de waarheid bewijzen

loetermetoeteke

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #19 Gepost op: november 05, 2008, 01:49:37 am »
die denkt van wel gelieve een antwoordje te geven vraag gewoon een mening

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #20 Gepost op: november 05, 2008, 01:52:05 am »

quote:

loetermetoeteke schreef op 05 november 2008 om 01:46:
Ja, God kan het.

Adinomis

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #21 Gepost op: november 06, 2008, 11:17:24 pm »

quote:

Ja Gait..... Hij is de Waarheid. Wie met Hem in aanraking komt heeft geen bewijs meer nodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #22 Gepost op: november 07, 2008, 12:10:37 am »
En dan kan iedereen praten als brugman, maar dan is er niets of niemand meer die dat kan afnemen :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #23 Gepost op: november 07, 2008, 01:02:52 am »

quote:

loetermetoeteke schreef op 05 november 2008 om 01:46:

Waarheid is datgene wat wij slechts zullen kennen in het Koninkrijk van God zelf.
Een mens kan nooit en te nimmer bewijzen wat Gods waarheid is.
Wij leven in een wereld van spiegels en raadselen vrees ik.
Midas Dekker zei ooit: "als ik kon bewijzen dat ik gelijk was dan noemde men mij god onder de goden" naar ik meen.
Mensen weten niet wat waarheid is, het blijft zoeken en gissen.
wel weten we wat leugen is maar dat terzijde....
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #24 Gepost op: november 07, 2008, 08:12:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 november 2008 om 01:02:
[...]

Als je wilt weten wat de waarheid is, zou ik niet bij Midas Dekker mijn licht opsteken.
Ik ben met je eens dat we nog door "een spiegel in raadselen kijken", zoals de bijbel het zegt. (1 Kor.13:12) Hier wordt bedoeld dat ons "kennen" onvolkomen is. Maar we kennen de "Waarheid" wel, tenminste als Jezus je redder en Leidsman is. Want Hij is de Waarheid.
Als je blijft zoeken en gissen lijkt het op de mensen waarover in 2 Tim.3 worden gesproken: "die almaar willen leren maar nooit in staat zullen zijn de waarheid te kennen".
Ik begrijp dat het niet altijd gemakkelijk is om te weten wat God wil, vooral als je luistert naar allerlei verschillende opvattingen.
Maar daarom is het nodig dat we ons onvoorwaardelijk aan de Waarheid, d.w.z. Jezus Christus, toevertrouwen en Hem vast houden, wat anderen ook zeggen. Dan is dat de basis van je leven en heb je je leven gebouwd op de rots!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #25 Gepost op: november 08, 2008, 05:08:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 november 2008 om 01:02:
[...]

Waarheid is datgene wat wij slechts zullen kennen in het Koninkrijk van God zelf.
Een mens kan nooit en te nimmer bewijzen wat Gods waarheid is.
Wij leven in een wereld van spiegels en raadselen vrees ik.
Midas Dekker zei ooit: "als ik kon bewijzen dat ik gelijk was dan noemde men mij god onder de goden" naar ik meen.
Je zal wel de hele waarheid bedoelen, want ik kan zo al zeggen dat het waar is dat Jezus de verlosser van de wereld is en dat God bestaat.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2008, 05:08:48 pm door gaitema »

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Bijbelse profetie'en
« Reactie #26 Gepost op: november 09, 2008, 10:21:05 pm »

quote:

Arend82 schreef :
het (voor de mensen soms vervelende) kenmerk van een profeet is dat hij/zij je de volle waarheid vertellen over je toekomst, heden of verleden.. binne de GKV word er vaak te weinig aandacht besteed aan deze nog dagelijks vorkomende gave van de Geest..
Hallo ... gaat dit onderwerp over gedane/oude profetie, of over actuele danwel hedendaagse profetie ?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||