Auteur Topic: De derde Jezus  (gelezen 8586 keer)

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Gepost op: oktober 28, 2008, 08:38:30 pm »
Ik heb een bijzonder boek gelezen: De derde Jezus door Deepak Chopra.
Hierin worden 3 'Jezussen' onderscheiden: de historische Jezus, de Jezus die gemaakt en gevormd is door de kerk en de mensen in de loop der eeuwen, en de mystieke Jezus. Vooral de laatste Jezus is erg interessant, vind ik.
Het boek maakt de leer weer 'levend'. Ik kan het iedereen die geinteresseerd is aanraden.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2008, 10:36:33 pm »
Dat mag je vinden :)
Maar waar wil je nou precies over discussieren?
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2008, 10:42:14 pm »
Och....misschien zijn er meer mensen die het boek hebben gelezen, en die het leuk vinden om over de inhoud te discussieren.

MaVee

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2008, 10:47:29 pm »
Ik heb het niet gelezen, kan je dus ook niet verder helpen...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:46:52 am »
Wiki opver Deepak Chopra:

Deepak Chopra (New Delhi, 22 oktober 1947) is een Indiaas schrijver van boeken over spiritualiteit, alternatieve geneeskunde en Ayurveda en hij is woonachtig in de Verenigde Staten. Hij stelt dat zijn grootste invloed komt van zijn van huis uit Hindoestaanse geloof, met name het onderricht in Vedanta en de Bhagavad gita.

Lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deepak_Chopra

Boekbeschrijving van: http://www.boekenstand.nl/pages/product.html?id=16512

'Jezus heeft een probleem. Als mensen hem vandaag de dag aanbidden is het onderwerp van hun aanbidding waarschijnlijk niet degene die ze denken dat hij is. In de loop der jaren is er een mythische Jezus ontstaan. Hij is gebruikt om mensen en naties te verdelen. Hij heeft geleid tot allesvernietigende oorlogen in naam van religieuze fantasieën. De nalatenschap van liefde die te vinden is in het Nieuwe Testament, is bezoedeld met de ergste soort intolerantie en vooroordelen die Jezus zelf gechoqueerd zouden hebben. Maar het ergste van alles is dat zijn lessen gekidnapt zijn door mensen die haten in naam van de liefde.' ? Deepak Chopra

Deepak Chopra neemt ons mee naar de grens van onze diepste innerlijke waarheid.
Jezus: de mens, het symbool, de spirituele meester. Het nieuwe boek van Deepak Chopra. Jezus: de historische figuur, de Jezus van de theologen en de spirituele leermeester. De visie van Deepak Chopra op het Nieuwe Testament. Het leven van Jezus als bron voor een dieper spiritueel bewustzijn.

Ik heb het boek zelf niet gelezen en na deze informatie heb ik er ook geen trek meer in eerlijk gezegd.

MaVee

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2008, 09:11:45 am »
:) Ik wilde op basis van een samenvatting die ik las geen waardeoordeel aan het boek geven, maar ik heb er ook niet zo de behoefte aan om het te gaan lezen...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2008, 09:16:16 am »
Jammer.......
Waarom zou je er niet voor open staan?
Overigens is Deepak Chopra Christelijk opgevoed hoor, met de Bijbel en al. Dus het is geen vreemde goeroe met een raar gewaad aan. Hij heeft gewoon geprobeerd om de liefdevolle Jezus weer een gezicht te geven.
Want zeg nou zelf, in bijvoorbeeld Amerika zijn er een hoop fundamentalistische, "Christelijke" sekten die haat verspreiden. Daar kunnen we onze ogen toch niet voor sluiten?

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2008, 09:26:25 am »

quote:

Blauwemaan schreef op 29 oktober 2008 om 09:16:
Jammer.......
Waarom zou je er niet voor open staan?
Omdat ik weinig heb aan een zweverig en belerend boek over Jezus die geschreven is door iemand die zijn grootste invloed uit het hindoeïsme haalt.

quote:

Overigens is Deepak Chopra Christelijk opgevoed hoor, met de Bijbel en al. Dus het is geen vreemde goeroe met een raar gewaad aan.
Toch geeft hij schijnbaar zelf aan dat de grootste invloed uit het hindoeïsme komt. Als ik alles over Mohammed wil weten lees ik wel werken van een moslim en niet van een christen, atheïst of hindoe.

quote:

Hij heeft gewoon geprobeerd om de liefdevolle Jezus weer een gezicht te geven.
Daar zijn vele boeken mee vol geschreven. Daarnaast heeft de liefdevolle Jezus al een gezicht. Jezus is echter wel meer dan een liefdevol gezicht.

quote:

Want zeg nou zelf, in bijvoorbeeld Amerika zijn er een hoop fundamentalistische, "Christelijke" sekten die haat verspreiden.
Ongetwijfeld zullen die er zijn. Maar dan spreken we altijd nog over een extreem kleine minderheid. Een minderheid die overigens keer op keer aangepakt wordt.

quote:

Daar kunnen we onze ogen toch niet voor sluiten?
Dat doen 'we' ook niet.

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2008, 07:23:58 pm »
Een zweverig en belerend boek....

a. het is niet zweverig.
b. het is niet belerend.

Hoe kun je oordelen over een boek dat je nog nooit gelezen hebt?
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2008, 07:24:15 pm door Blauwemaan »

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:07:01 pm »
Geboren en wonend in Amerika, ik vrag me af, welke sekten heb je in gedachten?
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2008, 08:08:30 pm door markopc »
vergive het nederengels

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:43:28 pm »
Ik ben de namen even kwijt, maar er zijn hier in Nederland wat boeken uitgekomen van 'ontsnapte' sekteleden. (Uit verschillende sekten) Wat ik in die boeken gelezen heb is gruwelijk. Ik zal de titels wel even opzoeken, mocht je interesse hebben. Of misschien kan ik de namen van die sekten achterhalen.

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #11 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:48:36 pm »
Als u onderzoek moeten doen voordat je weet zelfs één naam, hoe groot is de invloed?
vergive het nederengels

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:49:58 pm »
Volgens jou, hij spreekt over een mystieke Jesus, wie in historie niet bestaat en is onbekend in de door Jesus gestichte kerk.  Dit is dus een Jesus voor de troost van ongelovigen.  Klinkt heerlijk als je in jezelf gelooft.
vergive het nederengels

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2008, 10:16:50 pm »

quote:

Blauwemaan schreef op 29 oktober 2008 om 19:23:
Een zweverig en belerend boek....

a. het is niet zweverig.
b. het is niet belerend.
Die indruk kreeg ik uit de samenvatting en uit jouw reacties anders wel.

quote:

Hoe kun je oordelen over een boek dat je nog nooit gelezen hebt?
Vrij makkelijk zo te zien.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2008, 10:21:09 pm »

quote:

markopc schreef op 29 oktober 2008 om 20:49:
Volgens jou, hij spreekt over een mystieke Jesus,
Ik ken maar 1 Jezus en dat is Jezus Christus. Dat daar mystiek bij komt kijken is algemeen bekend.

quote:

wie in historie niet bestaat en is onbekend in de door Jesus gestichte kerk.
Apennootjes. Oftewel onzin. De door Jezus gestichte kerk gaat echter niet allerlei vage praatjes verkondigen. Leg bijvoorbeeld maar eens haarfijn uit wat je met mystieke Jezus bedoeld. Ik durf te wedden dat het terug te vinden is in de kerk.

quote:

Dit is dus een Jesus voor de troost van ongelovigen.  Klinkt heerlijk als je in jezelf gelooft.
Want het draait immers allemaal om je eigen ik? OF zou het niet zo zwart/wit zijn?

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #15 Gepost op: oktober 30, 2008, 01:16:55 am »

quote:

Thorgrem schreef op 29 oktober 2008 om 22:21:
Want het draait immers allemaal om je eigen ik? OF zou het niet zo zwart/wit zijn?

Het betekent dat, ja, God is jij, of kan zijn.  Of, er is geen God, maar kan zijn.  Sinds er is geen God zonder jou, alles is pure mogelijkheid bij jou.  Daarom, jij zou God geworden zijn. Want, als er geen objectieve betekenis is, alles kunnen  gelijke betekenisvol worden.  Kortom, enige onzin je wenst is diepe waarheid, als zo je kiest.

Sommigen krijgen vrede door Jesus opgestaan uit de dood.  Anderen geloven in een God die niet bestaat.
vergive het nederengels

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #16 Gepost op: oktober 30, 2008, 09:15:06 am »

quote:

markopc schreef op 30 oktober 2008 om 01:16:
[...]

Het betekent dat, ja, God is jij, of kan zijn.  Of, er is geen God, maar kan zijn.  Sinds er is geen God zonder jou, alles is pure mogelijkheid bij jou.  Daarom, jij zou God geworden zijn. Want, als er geen objectieve betekenis is, alles kunnen  gelijke betekenisvol worden.  Kortom, enige onzin je wenst is diepe waarheid, als zo je kiest.

Sommigen krijgen vrede door Jesus opgestaan uit de dood.  Anderen geloven in een God die niet bestaat.

Nu teruglezend in een nieuwe frisse dag weet ik haast wel zeker dat ik in mijn reactie op jou, jouw post verkeerd begrepen heb. :)
Volgens mij bedoelen we in grote lijnen hetzelfde, maar breng jij het sarcastisch wat de nodige interpretatie problemen bij mij bracht.

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #17 Gepost op: oktober 30, 2008, 03:58:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 oktober 2008 om 09:15:
[...]

Nu teruglezend in een nieuwe frisse dag weet ik haast wel zeker dat ik in mijn reactie op jou, jouw post verkeerd begrepen heb. :)
Volgens mij bedoelen we in grote lijnen hetzelfde, maar breng jij het sarcastisch wat de nodige interpretatie problemen bij mij bracht.

No worries.

Ik veronderstel dat dat wat zegt Deepak klinkt mooi, behalve voor dergelijke die geloven in de Bijbel en Kerk. Hij kan Christus belijden om hem te ontkennen. Je kunt niet meer broad-minded dan dat worden.  Dat is niet sarcastisch.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 08:54:20 pm door markopc »
vergive het nederengels

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #18 Gepost op: oktober 30, 2008, 07:25:49 pm »
Oordelen over een boek dat men niet gelezen heeft...
Het spijt me, hier moet ik afhaken. Ik voel zoveel onderhuidse agressie. Daar kan ik niks meer mee. Ook voel ik geen openheid of ontvankelijkheid, dus is het voor mij niet prettig om nog het één en ander over het boek te vertellen.

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #19 Gepost op: oktober 30, 2008, 08:42:30 pm »
Een "derde Jezus" is onbekend, maar dat is niet zo in de zaak van Deepak Chopra.  Volgens hemzelf, wat hij zegt is niets nieuws.  

http://www.chopracentrum.com/pagina10.html
" ... als we ons realiseren dat ons ware Ik uit pure potentialiteit bestaat, worden we één met de kracht die alles in het universum maakt. " - Deepak Chopra

http://www.chopra.com/jesus
http://www.chopra.com/thirdjesus

Jezus is een mythe voor hem, een symbool van uw eigen Ik, typische van eclectische oost-spiritualiteit.

"Openbaring is maar inzicht - een creatieve sprong"

Bovendien bedoelt hij zijn portret van Jezus als subversief  te zijn met aanzien tot het christelijk geloof - een "geëvolueerd" Jezus, een vervanger voor de Christus van historie en Christelijke overtuiging.  

Kortom, hij belooft nog een andere anti-christus.  Zucht.  Er zijn zo veel deze dagen.
vergive het nederengels

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:49:19 pm »

quote:

Blauwemaan schreef op 30 oktober 2008 om 19:25:
Oordelen over een boek dat men niet gelezen heeft...
Het spijt me, hier moet ik afhaken. Ik voel zoveel onderhuidse agressie. Daar kan ik niks meer mee. Ook voel ik geen openheid of ontvankelijkheid, dus is het voor mij niet prettig om nog het één en ander over het boek te vertellen.
Het probleem met internet is dat je in woorden niet de nonverbale communicatie kan leggen die er normaal is in een gesprek van mens op mens. Daardoor worden woorden anders opgevat als bedoelt. De reacties hier zijn reacties vanuit een heilige christelijke geloofsovertuiging die fundamenteel tegen oosterse religies ingaat. We streven er ook naar als overtuigde christenen om niet aggressief te reageren op anderen en juist vanuit naasteliefde te handelen. Dat neemt niet weg dat tegengestelde opvattingen botsen. Dat kan niet anders. Een millieuactivist zal ook meestal botsen met een agrariër.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:49:23 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 oktober 2008 om 09:26:
[...]

Omdat ik weinig heb aan een zweverig en belerend boek over Jezus die geschreven is door iemand die zijn grootste invloed uit het hindoeïsme haalt.

Het dik gedrukte ruk ik natuurlijk een klein beetje uit zijn context, maar jij leest wel de Bijbel?? It's a funny old world isn't it  ;)

Maar oke ik heb dit boek ook niet gelezen, dus ik kan er niet over oordelen. Maar lijkt me wel interessant. Vooral de historische Jezus. Dat al zijn 'teachings'
(als hij al bestaan heeft) al eeuwen lang vertaald, herschreven en herzien is, lijkt me algemeen bekend. En ook dat deze teachings zoals ze nu geworden zijn vrijwel alleen van de mens kan komen. Opgezet voor onze eigen doeleinden (machtsmisbruik, it's all politics!).

Wat betreft sektes? Dat weet toch ook iedereen. Wat dacht je van Jim Jones met zijn Jonestown. En hier in Nederland was een tijdje terug ook een sekte in het nieuws. Orde der Transformanten.
Persoonlijk vind ik Jehova Getuigen ook een sekte. Kijk eens naar hun denkbeelden. Je zou er toch bang van worden. Ik wel tenminste, meer als hellfire itself. Maar goed de zieke geest van de mens zal altijd zogenaamd uit naam van God zijn eigen ideeen proberen te rechtvaardigen. En de 'God fearing folks' zijn daar helaas weer vatbaar voor.

Het boek (waar dit topic tenslotte over gaat) wil ik nog wel eens lezen. Natuurlijk willen we allemaal lezen over dingen waar we zelf in geloven of denken. Maarja een boek die het van de andere kant zou bekijken wil ik ook wel eens lezen. Die bijvoorbeeld het bestaan van Jezus zou verklaren, die met archeologische bewijzen komt dat het heel goed mogelijk is dat de hele aarde tot het topje van de Mount Everest onder water heeft gestaan, en daardoor bijv. ook de Grand Canyon is onstaan etc. Kijk, dat lijkt me nou interessant. Moet natuurlijk wel een  boek zijn met de bewijzen en wetenschappelijke redenaties erin. Niet gewoon maar aannames, want daar koop ik niks voor natuurlijk. Als iemand zo'n boek weet dan hoor ik het graag. We willen niet TE close minded zijn natuurlijk ;) Both sides of the story.  
Een klasgenoot vertelde me eens zo'n boek te hebben, of gelezen te hebben athans. Helaas kon hij uit z'n hoofd mij niet zo de titel noemen of wat voor info dan ook.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 10:50:01 pm door Secular »
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:55:30 pm »
Geloven komt voort uit inzicht en inzicht komt van God. Als je geloven wil heb je dus niets aan bewijzen. Geloof is immers het bewijs ansich.

rkdiak

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:05:33 pm »

quote:

Secular schreef op 30 oktober 2008 om 22:49:
[...]

(als hij al bestaan heeft) al eeuwen lang vertaald, herschreven en herzien is, lijkt me algemeen bekend.
Dat dat niet waar is, is echter vrij algemeen bekend onder mensen die er zich meer dan vijf tellen in hebben verdiept.

quote:

En ook dat deze teachings zoals ze nu geworden zijn vrijwel alleen van de mens kan komen. Opgezet voor onze eigen doeleinden (machtsmisbruik, it's all politics!).
Mogen we ons binnenkort verheugen in iets geheel nieuws: Secular die argumenten geeft?

quote:

Niet gewoon maar aannames, want daar koop ik niks voor natuurlijk.
Waarom denk je dan wel dat iemand iets koopt voor jouw aannames en "dat weet toch iedereen"-beweringen, zonder een spoor van argumenten?
So sue me!

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #24 Gepost op: oktober 31, 2008, 09:20:01 am »

quote:

[...]
Wat betreft sektes? Dat weet toch ook iedereen. Wat dacht je van Jim Jones met zijn Jonestown. En hier in Nederland was een tijdje terug ook een sekte in het nieuws. Orde der Transformanten.  Persoonlijk vind ik Jehova Getuigen ook een sekte. Kijk eens naar hun denkbeelden. Je zou er toch bang van worden. Ik wel tenminste, meer als hellfire itself. Maar goed de zieke geest van de mens zal altijd zogenaamd uit naam van God zijn eigen ideeen proberen te rechtvaardigen. En de 'God fearing folks' zijn daar helaas weer vatbaar voor.

Jehovahs getuigen geloven niet in hel, Trinity, of kerk, en bovendien zijn ze pacifisten en zelfs niet van stemming.  Jim Jones werd zijn eigen religie.  Voordat het ging vreselijk mis, Deepak zou Jones kunnen hebben geteld als een voorbeeld van wat het christendom zou moeten worden, in plaats van ongeëvolueerde orthodoxie. De Orde der Transformanten betekent voor me niets, maar volgens hun eigen website ze houden een vrolijke een volledig moderne spiritualiteit.

Het was zeker niet je punt te zeggen dat ketterij gevaarlijk is?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 06:11:37 pm door markopc »
vergive het nederengels

Thorgrem

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #25 Gepost op: oktober 31, 2008, 09:48:05 am »

quote:

[...]

Het dik gedrukte ruk ik natuurlijk een klein beetje uit zijn context, maar jij leest wel de Bijbel?? It's a funny old world isn't it  ;)
Ik heb de Bijbel een keer in etappen helemaal gelezen (niet op volgorde). Ik hoor elke week stukken uit de Bijbel in de Mis en zo nu en dan lees ik een stukje na. Maar nee, Bijbel lezen als vrijetijdsbesteding is niet aan mij besteed. Het is een heel interessant boek met meerdere lagen erin, maar eerlijk gezegd vind ik het te vermoeiend om zelfstandig te lezen.

quote:

Maar oke ik heb dit boek ook niet gelezen, dus ik kan er niet over oordelen.
Alleen door de samenvatting te lezen vorm je je al een oordeel over het boek. Sterker nog al door de kaft van een boek te bekijken vorm je een oordeel. Als ik de bibliotheek inga om 3 boeken te lenen dan vorm ik mij razendsnel een oordeel over alle boeken die ik niet wil lenen. Het niet oordelen wat hier voor de zoveelste maal wordt aangehaald (niet door jou overigens) is vrijwel onmogelijk en compleet uit verband gerukt.

quote:

Maar lijkt me wel interessant. Vooral de historische Jezus.
Er is slechts een Jezus en dat is een totaal plaatje. Door die op te breken in kleine stukjes doe je afbreuk aan het geheel.

quote:

Dat al zijn 'teachings'
(als hij al bestaan heeft)
al eeuwen lang vertaald, herschreven en herzien is, lijkt me algemeen bekend.

Algemeen bekend is dat de Bijbel vrij goed geconserveerd is en al eeuwen zeer nauwkeurig wordt gekopieerd en vertaald. Het is niet zelden dat het vele werk van de klooster broeders bejubeld wordt en hun wijze van doorgeven van de Bijbel.
Ik weet niet waar jij je 'algemeen bekendheid' vandaan haalt, maar het is meer een modern fabeltje onder atheïstische pubers zoals je die op Fok forum tegenkomt.

quote:

En ook dat deze teachings zoals ze nu geworden zijn vrijwel alleen van de mens kan komen. Opgezet voor onze eigen doeleinden (machtsmisbruik, it's all politics!).
Onzin, maar wellicht zou je eens de moeite kunnen doen om zulke grove beschuldigingen te onderbouwen.

quote:

Wat betreft sektes? Dat weet toch ook iedereen. Wat dacht je van Jim Jones met zijn Jonestown. En hier in Nederland was een tijdje terug ook een sekte in het nieuws. Orde der Transformanten.
Persoonlijk vind ik Jehova Getuigen ook een sekte. Kijk eens naar hun denkbeelden. Je zou er toch bang van worden. Ik wel tenminste, meer als hellfire itself. Maar goed de zieke geest van de mens zal altijd zogenaamd uit naam van God zijn eigen ideeen proberen te rechtvaardigen. En de 'God fearing folks' zijn daar helaas weer vatbaar voor.
Ook zonder godsexcuus is de zieke geest van de mens prima in staat om de meest weerzinwekkende dingen te doen. Denk aan de nationaal socialisten of de communisten, twee niet op god gebaseerde systemen maar atheïstisch geschroeid. Gelijk ook twee die meer levens vernietigd hebben dat alle religies gecombineerd over een tijdsspanne 20 eeuwen. Maar goed, het is natuurlijk makkelijk om je ogen voor zulke feiten te sluiten en je beschuldigende vingertje naar de gelovigen te wijzen. Echt serieus zul je dan niet meer genomen worden in de grote mensen wereld. Tenzij onder een gelijkgestemde groep atheïsten zoals op Fok forum. Kan heel vermakelijk zijn maar ook daar blijft het slechts bij een hoop geroep.

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #26 Gepost op: november 01, 2008, 04:15:21 pm »

quote:

rkdiak schreef op 30 oktober 2008 om 23:05:
[...]
Dat dat niet waar is, is echter vrij algemeen bekend onder mensen die er zich meer dan vijf tellen in hebben verdiept.

Oke ik weet het fijne er niet van, maar er zijn toch meerdere versies van de Bijbel. Zoals de King James version bijv. En in die verschillende versies zitten wel verschillen qua tekst. Niet heel drastisch, maar toch.

Er staan gewoon dingen in waarvan ik denk dat het wel door mensen bedacht moeten zijn. Dingen waar een liefhebbende God niet eens voor zou willen staan of wat hem niks zou kunnen schelen. Van die belerende dingetjes over je dagelijks leven. Lekker belangrijk. Dat lijkt me nou net iets wat van mensen afkomstig is. Wij hebben vaak nogal de neiging om onze wil aan anderen op te dringen en ze dus te vertellen wat allemaal wel en niet mag. Dus waarom zou je dan niet een bijbel schrijven als een soort 'wetboek' (ja ik weet dat het wel meer is als dat) wat zogenaamd het werk van een god is, met al jouw ideeen en hoe mensen zich volgens jou moeten gedragen. Als je zelf ergens tegen bent zeg je dat God er ook tegen is. En voila een groot deel van de mensen zal er ook tegen zijn. Oppressing the masses ;) In zulke gevallen wordt het dus als machtswapen gebruikt. Men doet dat vandaag de dag nog als men met de bijbel in de hand weer ergens tegen staat te protesteren (omdat ze ergens zelf niet tegen kunnen).
Ik kan het fout hebben, maar zo komt het op mij over. Vooral het Oude Testament.  

quote: markopc

Jehovahs getuigen geloven niet in hel, Trinity, of kerk, en bovendien zijn ze pacifisten en zelfs niet van stemming. Jim Jones werd zijn eigen religie. Voordat het ging vreselijk mis, Deepak zou Jones kunnen hebben geteld als een voorbeeld van wat het christendom zou moeten worden, in plaats van ongeëvolueerde orthodoxie. De Orde der Transformanten betekent voor me niets, maar volgens hun eigen website ze houden een vrolijke een volledig moderne spiritualiteit.

Het was zeker niet je punt te zeggen dat ketterij gevaarlijk is?

Je hebt gelijk wat betreft Jim Jones. Hij deed zich zelf voor als God en zijn volgelingen geloofden dat dan ook. Hij gebruikte de God waar jullie hier zo weg van zijn niet zozeer. Hij keerde zich daar juist van weg (en zijn volgelingen ook). Maar hij stichtte zo eigenlijk wel zijn eigen kerk en religie. En de massamoord later toont toch wel aan hoe gevaarlijk zulke religies zijn (sektes).
Jehova's vind ik opzich ook niet gevaarlijk ofzo. Ze hebben naar mijn idee de meest idiote ideeen en zijn wat mij betreft de echte slaves of dogma. Maar goed moeten zij weten. Niet mijn probleem. Ze vallen er wel anderen mee lastig, maar goed die deur krijg je echt wel dicht ;).
Het is dat iemand anders over sektes begon en jij vroeg welke. Niet zo zeer om weer een negatief ding aan religie te hangen. Gelukkig behoren veruit de meeste gelovigen niet tot sektes.
En of ketterij gevaarlijk is? Tja vast wel, als zij geweld gaan gebruiken tegen Christenen is dat net zo goed slecht.

quote:

Thorgrem schreef op 31 oktober 2008 om 09:48:
[...]

Ik heb de Bijbel een keer in etappen helemaal gelezen (niet op volgorde). Ik hoor elke week stukken uit de Bijbel in de Mis en zo nu en dan lees ik een stukje na. Maar nee, Bijbel lezen als vrijetijdsbesteding is niet aan mij besteed. Het is een heel interessant boek met meerdere lagen erin, maar eerlijk gezegd vind ik het te vermoeiend om zelfstandig te lezen.

Ik heb het ook nog nooit helemaal gelezen. Om die zelfde redenen ten dele. Maar ook omdat ik de authenciteit van de Bijbel niet te garanderen vind. De oorsprong dus. Wie heeft het nou eigenlijk geschreven. Maar goed daarom zou je het wel kunnen lezen, gewoon met een open mind, en het niet op de letter nauwkeurig gaan aanemen als de waarheid.
Maar het was vooral sarcasme van mij kant dat je het boek waar dit topic over gaat als als belerend en zwerig vond, en de Bijbel niet.

quote:

Alleen door de samenvatting te lezen vorm je je al een oordeel over het boek. Sterker nog al door de kaft van een boek te bekijken vorm je een oordeel. Als ik de bibliotheek inga om 3 boeken te lenen dan vorm ik mij razendsnel een oordeel over alle boeken die ik niet wil lenen. Het niet oordelen wat hier voor de zoveelste maal wordt aangehaald (niet door jou overigens) is vrijwel onmogelijk en compleet uit verband gerukt.

ja daar hebt je gelijk in. Oordelen vormen wij mensen altijd en heel snel. Maarja don't judge a book by it's cover. Ik denk dat het punt ook meer is (van mijn kant athans) dat als je zo zwaar gelovig bent je dan niet zo'n boek zou willen lezen. Het gaat tenslotte ook over dat onderwerp.
[...]

quote:

Er is slechts een Jezus en dat is een totaal plaatje. Door die op te breken in kleine stukjes doe je afbreuk aan het geheel.

Misschien doe je daar wel afbreuk aan. Maar is dat geheel historical correct? Ik denk dat het altijd wijs is om ergens onderzoek naar te doen.

quote:

Algemeen bekend is dat de Bijbel vrij goed geconserveerd is en al eeuwen zeer nauwkeurig wordt gekopieerd en vertaald. Het is niet zelden dat het vele werk van de klooster broeders bejubeld wordt en hun wijze van doorgeven van de Bijbel.
Ik weet niet waar jij je 'algemeen bekendheid' vandaan haalt, maar het is meer een modern fabeltje onder atheïstische pubers zoals je die op Fok forum tegenkomt.

Dat het goed geconserveerd is gebleven dat weet ik. Maar dat zegt nog niks over het waarheidsgehalte. Maar meer over de mensen die er in geloofden. Zoiets stop je niet zomaar. Je kan nog zo jagen op Christenen en ze gaan vervolgen en alles. Al blijven er een paar over die zo overtuigd zijn van hun eigen geloof.....en daar gaan we weer. Snap je wat ik bedoel. Zoiets stop je niet. En dat hoeft ook niet per se, als het maar uit de wet, politiek en onderwijs blijft. Zodat anderen er geen last van hebben, niemand er zomaar mee geindoctrineerd wordt etc. Dat is alles wat ik maar wil zeggen, buiten dat: geloof wat je wil.

quote:

Onzin, maar wellicht zou je eens de moeite kunnen doen om zulke grove beschuldigingen te onderbouwen.

Zie bovenstaande (vorige) post.

quote:

Ook zonder godsexcuus is de zieke geest van de mens prima in staat om de meest weerzinwekkende dingen te doen. Denk aan de nationaal socialisten of de communisten, twee niet op god gebaseerde systemen maar atheïstisch geschroeid. Gelijk ook twee die meer levens vernietigd hebben dat alle religies gecombineerd over een tijdsspanne 20 eeuwen. Maar goed, het is natuurlijk makkelijk om je ogen voor zulke feiten te sluiten en je beschuldigende vingertje naar de gelovigen te wijzen. Echt serieus zul je dan niet meer genomen worden in de grote mensen wereld. Tenzij onder een gelijkgestemde groep atheïsten zoals op Fok forum. Kan heel vermakelijk zijn maar ook daar blijft het slechts bij een hoop geroep.

Klopt, ook zonder religie zou het geen perfecte wereld. En er zijn al gruwelijk dingen gebeurd in het verleden die niet te maken hebben met religie. Maar ook heel veel wel. En Hitler was geen atheist ofzo. Tenminste, bepaalde toespraken doen anders vermoeden.
En met Fok forum heb ik niks te maken, ben ik geen lid van en ook maar zelden om dit site geweest denk ik.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2008, 04:38:18 pm door Secular »
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

rkdiak

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #27 Gepost op: november 01, 2008, 05:04:38 pm »

quote:

Secular schreef op 01 november 2008 om 16:15:
[...]

Oke ik weet het fijne er niet van,

Nee, dat is nogal kenmerkend aan al je berichten tot nu toe. Je bent grof, arrogant en beledigend, en daar ben je, heel puberaal, reuze trots op. Inhoudelijk toon je aan geen benul te hebben van de dingen waarover je je mening geeft, van enige zinvolle onderbouwing is geen sprake, maar als iemand je daar op durft te wijzen doe je beledigd.

De vraag die al vaker gesteld is: waarom wil je hier je mening zo graag kwijt, terwijl je kan weten dat je hier grosso modo te maken hebt met mensen die binnen een paar zinnen door je geklets heen prikken?

Waarom ga je niet gewoon een serieus gesprek aan, op een iets volwassener niveau dan dat van een brallende puber? Het zou me niets verbazen als je daar best toe in staat bent, en dan nog iets boeiends te melden zou hebben.
So sue me!

Blauwemaan

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #28 Gepost op: november 01, 2008, 10:27:19 pm »
Ik geloof dat ik een verkeerde voorstelling had van dit forum. Ik pas hier niet tussen. Daarom het verzoek aan de moderatoren om mijn account te verwijderen.
Ik wens iedereen het beste, en......no hard feelings.

markopc

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #29 Gepost op: november 02, 2008, 03:49:10 am »

quote:

[...]Het is dat iemand anders over sektes begon en jij vroeg welke.
Hij had over "fundamentalische sekten" begon.  Is een fundamentalist niet tenminste, een aanhanger bij de "fundamentals" van christelijk overtuiging?  Deze groepjes zijn niet zo.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2008, 03:55:09 am door markopc »
vergive het nederengels

pyro

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #30 Gepost op: november 17, 2008, 09:31:58 pm »

quote:

markopc schreef op 30 oktober 2008 om 01:16:
[...]

Dit is hindoestaanse mystiek, dit soort ideeen bestaan al zo lang als India zelf.
Van mij mag je, hoor. Maar met Christelijk geloof heeft het niks te maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #31 Gepost op: november 18, 2008, 09:28:27 am »

quote:

[...]

Oke ik weet het fijne er niet van, maar er zijn toch meerdere versies van de Bijbel. Zoals de King James version bijv. En in die verschillende versies zitten wel verschillen qua tekst. Niet heel drastisch, maar toch.

Er staan gewoon dingen in waarvan ik denk dat het wel door mensen bedacht moeten zijn. Dingen waar een liefhebbende God niet eens voor zou willen staan of wat hem niks zou kunnen schelen. Van die belerende dingetjes over je dagelijks leven. Lekker belangrijk. Dat lijkt me nou net iets wat van mensen afkomstig is. Wij hebben vaak nogal de neiging om onze wil aan anderen op te dringen en ze dus te vertellen wat allemaal wel en niet mag. Dus waarom zou je dan niet een bijbel schrijven als een soort 'wetboek' (ja ik weet dat het wel meer is als dat) wat zogenaamd het werk van een god is, met al jouw ideeen en hoe mensen zich volgens jou moeten gedragen. Als je zelf ergens tegen bent zeg je dat God er ook tegen is. En voila een groot deel van de mensen zal er ook tegen zijn. Oppressing the masses ;) In zulke gevallen wordt het dus als machtswapen gebruikt. Men doet dat vandaag de dag nog als men met de bijbel in de hand weer ergens tegen staat te protesteren (omdat ze ergens zelf niet tegen kunnen).
Ik kan het fout hebben, maar zo komt het op mij over. Vooral het Oude Testament.  

Dit wat je schrijft geeft gewoon aan dat je niet gelooft dat de bijbelboeken geschreven is door mensen die zich hebben laten inspireren door God, ervaringen hebben met God of openbaringen hebben van God. Je gelooft daarmee niet dat Jezus door God de Vader naar de aarde gezonden is om voor onze zonden als God te sterven. Je gelooft dan niet dat de profeten openbaringen van God kregen. Je gelooft niet in de wonderen die Jezus de Christus deed en daarmee de kracht van God toonde aan de mensen. je ziet dan niet de liefdevolle betekenis ervan in. Hij is de redder van de hele wereld, maar jij gelooft dat dat allemaal niet zo is.

Wat valt daar over te discuseren? Wij geloven dat immers wel.

Divinespark

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #32 Gepost op: november 18, 2008, 09:06:33 pm »
Citaten door Thorgrem geciteerd, van derden

quote:

Thorgrem schreef op 29 oktober 2008 om 08:46:
Jezus heeft een probleem. Als mensen hem vandaag de dag aanbidden is het onderwerp van hun aanbidding waarschijnlijk niet degene die ze denken dat hij is.

Er wordt zomaar even voor ieder ander op deze aarde ingevuld wat die over Jezus zou denken, m.a.w. de auteur denkt dit allemaal wel even voor een ander te kunnen verwoorden, m.a.w. hij denkt al hun meningen maar effetjes in zijn broekzak te hebben. Is dat nou gemakzuchtig of arrogant?

quote:

In de loop der jaren is er een mythische Jezus ontstaan. Hij is gebruikt om mensen en naties te verdelen. Hij heeft geleid tot allesvernietigende oorlogen in naam van religieuze fantasieën.
Het vergt ook andersdenkenden om zo'n kloof te bewerkstelligen. Ook niet-christenen zoals bijvoorbeeld zo'n communistisch regime is in staat zich af te zetten tegen het christendom waardoor DIE juist reden geven voor verdeeldheid, en niet zozeer de christenen. Waar twee kijven... Jezus wist (weet!!) bovendien dat Hij confronterend zou zijn, en voor- en tegenstanders zou hebben, dat hoort er nou eenmaal bij kennelijk als je met iets nogal nieuws (of lang vergetens) komt.

quote:

De nalatenschap van liefde die te vinden is in het Nieuwe Testament, is bezoedeld met de ergste soort intolerantie en vooroordelen die Jezus zelf gechoqueerd zouden hebben. Maar het ergste van alles is dat zijn lessen gekidnapt zijn door mensen die haten in naam van de liefde.' ? Deepak Chopra

Er zijn heus christenen die verschrikkelijk vernietigend oorlog hebben gevoerd maar die hebben dan ook gewoon botweg gezegd wat ze met andersdenkenden van plan waren (denk aan regeringen die de Inquisitie invoerden bijvoorbeeld).

quote:

Deepak Chopra neemt ons mee naar de grens van onze diepste innerlijke waarheid.

Hè! toch jammer dat we slechts tot de grens ervan komen. Misschien dat spirituele beweringen daarom wel onder de categorie grenswetenschappen vallen.

quote:

Jezus: de mens, het symbool, de spirituele meester. Het nieuwe boek van Deepak Chopra. Jezus: de historische figuur, de Jezus van de theologen en de spirituele leermeester. De visie van Deepak Chopra op het Nieuwe Testament. Het leven van Jezus als bron voor een dieper spiritueel bewustzijn.

Hè, toch jammer dat nét niet het Grote G-woord (God) wordt genoemd. Daarom ook valt het onder de grenswetenschappen. Bij christenen wordt er tenminste gewoon voor uitgekomen dat Jezus God vertegenwoordigt, en niet eromheen gezweefd zoals spirituele leermeester (een van de vele?) en zo.

quote:

Ik heb het boek zelf niet gelezen en na deze informatie heb ik er ook geen trek meer in eerlijk gezegd.
Nee, als dit inderdaad alles is wat hij te melden heeft, dan is het nogal 13 in een dozijn voor mij.

Divinespark

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #33 Gepost op: november 18, 2008, 09:07:37 pm »
Wat is het toch moeilijk voor zo'n goeroe om eens gewoon een geschiedenis boek te lezen, het enige stiekume is dat grote machten die uit naam van godsdienst opereren, er vaak hele netwerken van spionnen en infiltranten op na hielden, en internationale betrekkingen.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2008, 09:10:00 pm door Divinespark »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2008, 09:00:15 am »
Derde Jezus?
Jezus was en is uniek!  Dus geen tweede of derde of vierde!

We horen en lezen wel van een tweede of nieuwe `Adam`, en wellicht een derde.
Hier wordt bedoeld niet Adam zelf, die op aarde leefde, maar iemand in de positie Adam, een persoon zonder `erfzonde`, iemand die in de positie is om een nieuw begin te maken in de mensheid - in die zin `kan` een derde Adam dus best mogelijk zijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #35 Gepost op: december 16, 2008, 11:38:14 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 15 december 2008 om 09:00:
Derde Jezus?
Jezus was en is uniek!  Dus geen tweede of derde of vierde!

We horen en lezen wel van een tweede of nieuwe `Adam`, en wellicht een derde.
Hier wordt bedoeld niet Adam zelf, die op aarde leefde, maar iemand in de positie Adam, een persoon zonder `erfzonde`, iemand die in de positie is om een nieuw begin te maken in de mensheid - in die zin `kan` een derde Adam dus best mogelijk zijn.

Niemand wordt zonder (erf)zonde geboren. Onze aardse geboorte is besmet met de zonde. Er is niemand die van nature God zoekt. Alleen Jezus was inderdaad uniek. Hij werd geboren zonder toedoen van een aardse vader. Maria werd overschaduwd door de Heilige Geest. Op deze manier kon de "tweede Adam" komen, die geen zonde heeft geërfd. God zelf openbaarde zich tenvolle in een menselijk lichaam.  Dat was het nieuwe begin van de mensheid.

Als we ons aan Hem overgeven, Hem in alles de leiding geven van ons leven, worden we opnieuw geboren. We sterven aan ons oude ik.

Dit is geen kwestie van zomaar geloven, maar heeft bovenal te maken met een wilsbeslissing. We moeten er voor kiezen.

Dan zijn we één met deze nieuwe Adam, die volgens de bijbel ook de laatste Adam is. Dan delen we met Christus in alles wat Hem door zijn vader gegeven is. Onze oude natuur wordt dood verklaard en de nieuwe Adam (de nieuwe wedergeboren mens) openbaart zich meer en meer in ons.  Dus geen derde Adam, maar deelgenoot van de tweede, de laatste Adam. Een derde Adam is niet mogelijk!

quote:

1 Kor. 15: 3 en 4 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

2 Kor.5:17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #36 Gepost op: december 17, 2008, 06:33:47 am »
Het spijt me Adinomis, maar ik kan niet zeggen dat Paulus voor 100% een was met God, en daardoor absolute volledige waarheid kon verschaffen;   (hij zei bijvoorbeeld dat mensen het beste , zoals hij was, ongetrouwd zouden moeten blijven, maar als ze niet anders konden, dat dan trouwen een optie was - van God`s wege was het huwen een doel voor de mens, alsmede een doel voor het leven)
volgens hem was de Here Jezus de laatste Adam, want dat was zijn tijd, 2000 jaar geleden!!
Ik ben het met je eens dat niemand zonder de erfzonde wordt geboren, behalve natuurlijk een eventuele `derde Adam` weer, die volgens Openb. 2;17 en 19:12 met een nieuwe naam zal komen
Hij was niet in de positie om voor God te besluiten dat Here Jezus de laatste Adam zou zijn

Adinomis

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #37 Gepost op: december 17, 2008, 11:42:13 pm »
Als Paulus het huwelijk ontraadt heeft dat betrekking op de nieuw ontstane situatie van gelovigen die temidden van ongelovigen wonen. Dat blijkt uit 1 Kor.12:7. Je kunt beter alleen zijn dan een huwelijk aangaan met een ongelovige.

De witte steen is voor degene die overwint. Samen met Jezus zijn we overwinnaars. In oude culturen werd een witte steen gegeven aan een overwinnaar in de arena. Ook werd een witte steen gegeven aan iemand is voor het gerecht werd vrijgesproken. Deze beelden mogen we op onszelf toepassen als we één met Christus zijn. Een witte steen, overwinnaar, vrijgesproken van schuld. Op die steen komt onze nieuwe naam, die ons karakter uitbeeldt. Zo ziet God ons.

quote:

Romeinen 8:37
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft."

Op.2:17 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.

Op.19:12 en Zijn ogen waren een vuurvlam, en op zijn hoofd waren vele kronen, en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hij zelf.
13. En Hij was bekleed met een kleed dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods.
Wat u met die laatste tekst wilt zeggen is me niet duidelijk. Het verwijst duidelijk naar de verheerlijkte Jezus: het Woord van God dat is vlees geworden (Joh.1:14). Dat niemand die naam weet betekent dat geen enkele naam Hem recht kan doen. Zijn waardigheid gaat boven elke menselijke beschrijving. In die naam verwoordt God de onuitsprekelijke diepte van Zijn karakter.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #38 Gepost op: december 18, 2008, 08:26:27 am »
Adinomis, het lijkt erop dat er sprake is van een `nieuwe naam`

Net zoals de `wederkomst` van Elijah, Johannes de Doper was, zie Matt.11 en 17, zo ook zou de `wederkomst `van de Christus, wat een titel is, in de vorm van een ander persoon als Jezus kunnen plaatsvinden ...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De derde Jezus
« Reactie #39 Gepost op: december 29, 2008, 01:02:36 am »
Lees dan het volgende:

Lucas 21

1 Toen hij opkeek, zag hij hoe rijken hun giften in de offerkist kwamen werpen. 2 Hij zag ook dat een arme weduwe er twee muntjes in gooide, 3 en hij zei: ‘Ik verzeker jullie: deze arme weduwe heeft meer gegeven dan alle anderen. 4 Want de anderen hebben iets van hun overvloed geofferd, maar zij heeft van haar armoede alles gegeven wat ze nodig had voor haar levensonderhoud.’
De komst van de Mensenzoon
5 Toen er gesproken werd over de tempel, over de mooie stenen en wijgeschenken waarmee hij versierd was, zei hij: 6 ‘Wat jullie hier zien – er zullen dagen komen waarop geen steen op de andere zal blijven; alles zal worden afgebroken.’ 7 Ze stelden hem toen de vraag: ‘Meester, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we het herkennen?’ 8 Jezus zei: ‘Let op, laat je niet misleiden. Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben het,” of: “De tijd is gekomen.” Volg hen niet! 9 Als jullie berichten horen over oorlog en opstand, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten eerst gebeuren, maar dat is nog niet meteen het einde.’ 10 Hij vervolgde: ‘Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, 11 er zullen zware aardbevingen komen en hongersnoden en epidemieën alom, en er zullen aan de hemel grote en verschrikkelijke tekenen verschijnen. 12 Maar eerst zullen jullie worden mishandeld en vervolgd en uitgeleverd aan de synagogen, jullie zullen worden opgesloten in de gevangenis en worden voorgeleid aan koningen en gouverneurs omwille van mijn naam. 13 Dan zullen jullie moeten getuigen. 14 Bedenk wel dat jullie je verdediging niet moeten voorbereiden. 15 Want ik zal jullie woorden van wijsheid schenken die door geen van je tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken. 16 Zelfs je ouders en broers, verwanten en vrienden zullen je uitleveren, sommigen van jullie zullen worden terechtgesteld, 17 en jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam. 18 Maar geen haar van je hoofd zal verloren gaan. 19 Red je leven door standvastigheid!
20 Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is. 21 Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, 22 want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. 23 Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen. 24 De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. 25 Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; 26 de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen. 27 Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister. 28 Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’