Auteur Topic: Amerika een christelijk(er) land?  (gelezen 8552 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Amerika een christelijk(er) land?
« Gepost op: oktober 25, 2008, 11:39:05 am »
Als we kijken naar God`s voorzienigheid, ligt de GG en de GVK al ver achter.
De Chr. Geref. Kerk was een ontwikkeling waar de Amerikaanse geref. kerk een nieuwe frisse geest trachtte te brengen in de geref. kerken in NL - helaas mislukte dat, en begonnen mensen het de `zwarte kousen ` kerk te noemen, ten minste toen ik jong was.

Amerika is nu een land van christendom (uiteraard met z`n grote problemen) - mensen zijn vriendelijker, werken harder, nemen verantwoordelijkheid, zijn moediger, spontaner, efficienter, edelmoediger en beter met innovatie;  stuk voor stuk vruchten van een meer gezondere geest.  Laten we ons als christenen meer richten op een groter geheel, dan gebaseer op kleine verschillen verdeeld te zijn!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2008, 12:06:38 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 25 oktober 2008 om 11:39:
Amerika is nu een land van christendom (uiteraard met z`n grote problemen) - mensen zijn vriendelijker, werken harder, nemen verantwoordelijkheid, zijn moediger, spontaner, efficienter, edelmoediger en beter met innovatie;  stuk voor stuk vruchten van een meer gezondere geest.  Laten we ons als christenen meer richten op een groter geheel, dan gebaseer op kleine verschillen verdeeld te zijn!
Is dit een grapje? Dan is het wel leuk.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2008, 09:33:50 am »
Is dit een grapje? Dan is het wel leuk.[/quote]

Het is geen grap - het is de werkelijkheid!
Als je de NL media gelooft en leest dan lijkt dat inderdaad vreemd, maar als je te maken hebt met Amerikanen kom je al gauw tot die conclusie!

Amerikanen zijn i.v.m. Europeanen op alle fronten de `betere`, ook in geloofszaken.
In dit verband is het goed om onze ogen inderdaad meer te richten op de zg. `nieuwe wereld`en zien hoe we dit met ons geloofsleven kunnen verbinden.
Om dus naar verschillen te zoeken tussen GG en GVK wordt dan gemakkelijk `muggenzifterij` (vergeef me de term), en gaat gemakkelijk voorbij aan waar en hoopvol Christendom

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2008, 10:30:03 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 27 oktober 2008 om 09:33:
Amerikanen zijn i.v.m. Europeanen op alle fronten de `betere`,
Even voor de duidelijkheid voordat ik ga reageren. Wat versta je precies onder Amerikanen? Zijn dat de inwoners van zowel Noord als Zuid Amerika? Of zijn dat bijvoorbeeld enkel Brazilianen? En wat versta je precies onder Europeanen? Zijn dat alle inwoners van landen die op het Europese continent liggen of zijn het in jou ogen enkel Nederlanders die de maatgevende factor zijn?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 27, 2008, 10:33:23 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 27 oktober 2008 om 09:33:
Is dit een grapje? Dan is het wel leuk.[/quote]

Het is geen grap - het is de werkelijkheid!
Als je de NL media gelooft en leest dan lijkt dat inderdaad vreemd, maar als je te maken hebt met Amerikanen kom je al gauw tot die conclusie!

Amerikanen zijn i.v.m. Europeanen op alle fronten de `betere`, ook in geloofszaken.
In dit verband is het goed om onze ogen inderdaad meer te richten op de zg. `nieuwe wereld`en zien hoe we dit met ons geloofsleven kunnen verbinden.
Om dus naar verschillen te zoeken tussen GG en GVK wordt dan gemakkelijk `muggenzifterij` (vergeef me de term), en gaat gemakkelijk voorbij aan waar en hoopvol Christendom

Onzin dat Amerikanen de betere zijn, en om eerlijk te zijn een beetje griezelig.

In Amerika gaan er ook dingen fout. Er is racisme, geweld en armoede op een schaal die wij niet eens kennen. Hoe kan dat dan in zo´n christelijk cultuur?

In Nederland/Europa is ook niet alles perfect, maar ik geloof niet in één-op-één overnemen van Amerikaanse ideeën, omdat niet alles bij ons past.

Leer van het goede van de Amerikanen en behoud ook het goede van je eigen cultuur, want dat is waarmee jij bent verbonden en waar je wortelt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 27, 2008, 02:03:22 pm »
T., ik duidde op de VS
Europeanen, in West Europa.

Mellon, ben je wel daar geweest?   Er zij arme mensen, maar die kiezen ofwel daarvoor via fatale beslissingen of wensen gewoon zelf op straat te slapen;  de enige reden dat in NL dat minder zichtbaar is omdat de NL overheid zo dom is om mensen die dwarsliggen, toch nog geld toereiken;
de Amerikanen zijn niet zo naief, en wijzen mensen uiteindelijk wel op hun verantwoordelijkheid om minimaal voor een soort bestaan proberen te zorgen.
Dat is trouwens een van de `pilaren` van het christelijk geloof!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:26:12 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 27 oktober 2008 om 14:03:
T., ik duidde op de VS

Mellon, ben je wel daar geweest?   Er zij arme mensen, maar die kiezen ofwel daarvoor via fatale beslissingen of wensen gewoon zelf op straat te slapen;  de enige reden dat in NL dat minder zichtbaar is omdat de NL overheid zo dom is om mensen die dwarsliggen, toch nog geld toereiken;
de Amerikanen zijn niet zo naief, en wijzen mensen uiteindelijk wel op hun verantwoordelijkheid om minimaal voor een soort bestaan proberen te zorgen.

Is dit in alle gevallen wel zo? Harde werkers die zoals in Nova genoemd hun doktersrekeningen niet meer kunnen betalen omdat ze de pech hebben dat ze erg vaak naar het ziekenhuis moeten en de betaalbare verzekering die ze hebben 80 procent vergoed (dus 20 procent voor eigen rekening)?  en is het niet zo dat zwarten daar het vaak slechter hebben dan blanken? Heeft dat ook niet voor een deel te maken met rasisme?

Een oom van me is door psygische klachten meer dan tien jaar werkloos geweest ondanks dat hij erg zijn best deed aan een baan te komen maar er geestelijk niet toe in staat is. Gelukkig kwam hij daarna in aanmerking bij de Soweco. Worden dergelijke mensen in de VS wel opgevangen?

Wat geloof betreft, zijn de amerikanen wel kritisch genoeg als je kijkt naar het één voor allen en allen voor één geloof van velen? De sektarische groepen die er nogal veel als paddestoelen uit de grond schieten iedere keer weer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2008, 03:34:44 pm »

quote:

T., ik duidde op de VS

Duidelijk. Zowel West Europa als de VS hebben zo hun voor en nadelen. Ik denk niet dat het makkelijk te vergelijken is. In West Europa zijn vele verschillende culturen. Ik denk niet dat het recht doet aan duizenden jaren geschiedenis om even een vergelijking te maken met een afvallige Britse kolonie die een geschiedenis heeft die slechts een paar honderd jaar teruggaat. Een geschiedenis die hoogte maar ook dieptepunten kent.
Militair gezien mag de VS wellicht zichzelf superieur achten, maar het is vrij duidelijk dat de verschillende inferieure Europese landen meer succes hebben met hun benadering van oorlog. Tevens brengen de gezamenlijke legermachten van Europa aardig wat gewicht in de schaal, Europa zet zijn legers echter heel anders in.
In de VS zit percentueel gezien het grootste aantal mensen in de gevangenis,meer dan waar ook ter wereld. Gevangenissen waarin de leefomstandigheden erbarmelijk zijn en waar bendes elkaar tot de dood bestrijden om macht binnen de muren. Je zal er maar tussen komen te zitten omdat je geen geld had voor een advocaat en je schuld moest bekennen voor iets dat je niet gedaan had omdat je anders een straf zou krijgen die 15X zo lang was als je nu hebt gekregen.
En wat te denken van hele tentenkampen die vandaag de dag verrijzen buiten de grote steden in de VS. Als men de achtergrond van wolkenkrabbers wegdenkt zou het zo opgenomen kunnen worden in een Afrikaans land waar vluchtelingen kampen zijn ingericht.
Je hebt het over christendom in de VS. Nergens is het christendom zo verdeeld als in de VS. Een land waar het welvaartsevangelie ontstaan is en waar de Southern Baptists kerk een militante tak heeft die kleurlingen, joden en katholieken vervolgt, mishandeld en vermoord.

Europa is niet ideaal, maar de VS is dat bij lange na ook niet. Je kunt zo verschillende werelddelen niet vergelijken, en zeker niet in termen als superieur of inferieur.
Doe mij de oude wereld maar.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2008, 03:36:26 pm door Thorgrem »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2008, 03:20:48 am »
De Europeaanse Militair is i.vergl.m  de VS militair meer bang voor zijn hachje, en anti-autoritair geneigd, vanwege secularisatie.
De VS zijn veel meer raciaal geintergreerd dan Europa, i.t.t. allerlei berichten in de media.     Uiteraard zijn er in zo`n groot land vele problemen - de rechters daar doen wel hun werk, en het justtioneel systeem werkt ten minste een beetje;  als je daar in de fout zit treden politie en gerechts beambten flink op.
Gevangenissen heten daar correctie instituten, en , hoewel erg moeilijk, proberen ze daar i.t.t  bijv. NL gevangenen enigszins te corrigeren of tot berouw te brengen door werk en onderwijs .

We kunnen het niet ontkennen, de VS werd gesticht door mensen die uit waren op vrijheid van geloof, en wilden echt God betrekken in hun leven;  deze pilgrim fatthers vertrokken zelfs uit NL, toen ons land echt nog een gids land was.
De GG en gvk zijn blijven steken op een bepaald niveau, terwijl in de VS de spontane, kleurrijke, levendige, creatieve aspekten van het geloof meer ruimte kreeg!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2008, 09:12:09 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 28 oktober 2008 om 03:20:
De Europeaanse Militair is i.vergl.m  de VS militair meer bang voor zijn hachje, en anti-autoritair geneigd, vanwege secularisatie.

De Europese militair bestaat niet. Elk land heeft zijn eigen cultuur. Zo is een militair in GB heel anders dan in Nederland. Militairen in Nederland zijn minder autoritair ingesteld en de mate waarop dat speelt komt de militaire structuur eigenlijk enkel ten goede. ZO zijn er zo nu en dan Amerikaanse officieren te gast om te zien hoe een Nederlands fregat functioneert. De sfeer is er veel beter zegt men wat de prestaties ten goede komt. Daarnaast is de Nederlandse militair ook geneigd tot zelfstandig nadenken wat het aantal slachtoffers beperkt.
Dat in grote delen van Europa anders wordt omgegaan met de militaire hiërarchie heeft overigens ook bepaalde redenen, secularisatie heeft daar nog geen eens zo veel mee te maken. Meer dat men geen militaristische samenlevingen meer wil zoals bijvoorbeeld Duitsland voor de tweede wereld oorlog was.

quote:

De VS zijn veel meer raciaal geintergreerd dan Europa, i.t.t. allerlei berichten in de media.     Uiteraard zijn er in zo`n groot land vele problemen - de rechters daar doen wel hun werk, en het justtioneel systeem werkt ten minste een beetje;  als je daar in de fout zit treden politie en gerechts beambten flink op.
Gevangenissen heten daar correctie instituten, en , hoewel erg moeilijk, proberen ze daar i.t.t  bijv. NL gevangenen enigszins te corrigeren of tot berouw te brengen door werk en onderwijs .

Je bedoeld zeker dat als je geen geld hebt vooreen advocaat je een misdrijf in de schoenen geschoven wordt waar je eigenlijk enkel nog voor kan bekennen omdat de straf anders nog ondraaglijker wordt. Waar gevangenissen letterlijk uitpuilen en je wel een racist moet worden om te overleven (ivm groepsvorming). Waar je een grote kans hebt om als onschuldige zeepjes te moeten rapen in de douche om vervolgens uitgewoond te worden door de leider van de roedel. Waar je met velen op 1 cel zit, sterker nog waar men hele gymzalen als cel heeft ingericht of men tentenkampen heeft opgezet op het buiten terrein in de woestijn. Waar een primitieve straf als de doodstraf nog wordt opgelegd, dat terwijl bewezen is dat er onschuldigen ter dood veroordeeld worden.  
Schijnbaar ben je niet bekend met het Nederlandse gevangeniswezen want hier heb je meer kans (ook al is die kans klein) om berouw te hebben. In de VS wordt niet gecorrigeerd, door de overpopulatie en de beestachtige wijze waarop gevangenen worden gehouden komen mensen er slechter uit dan dat ze er in gaan.

quote:

We kunnen het niet ontkennen, de VS werd gesticht door mensen die uit waren op vrijheid van geloof, en wilden echt God betrekken in hun leven;  deze pilgrim fatthers vertrokken zelfs uit NL, toen ons land echt nog een gids land was.
Nederland een gidsland, je bedoeld toen onderdrukking in Nederland van het grootste volksdeel dagelijkse praktijk was? Mensen die vanuit Europa naar de VS trokken waren niet zelden het grootste uitschot wat op de vlucht was voor autoriteiten. Deze mensen waren helemaal niet uit op vrijheid van geloof, want ze onderdrukten en roeiden Indianen in grote getallen uit. Men begon zich te verzetten tegen de Britse vorst toen de belastingen wat te gortig werden en de Fransen geen bedreiging meer vormde, zo is de VS tot stand gekomen. Er was vervolgens nog een burgeroorlog nodig om ook de zuidelijke staten onder de duim te houden en hun vrijheden in te perken.

quote:

De GG en gvk zijn blijven steken op een bepaald niveau, terwijl in de VS de spontane, kleurrijke, levendige, creatieve aspekten van het geloof meer ruimte kreeg!

Je bedoeld dat het gezwel wat welvaartsevangelie heet kans kreeg om te parasiteren op het christendom? Dat het christendom nog meer verdeeld werd en dat het christen extremisme de kans kreeg om weer te bloeien als nooit tevoren.

Ik heb de nuance maar even weggelaten, die is er natuurlijk wel degelijk. Maar iemand die de VS zo superieur acht en zo wereldvreemd beeld heeft van geschiedenis, daar kan ik niet echt serieus mee omgaan.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2008, 10:29:08 am »

quote:

T., ik duidde op de VS

Jazeker ben ik daar geweest.

Arme mensen kiezen daar voor arm zijn? De Nederlandse overheid is zo dom om mensen toch geld te geven?

Ik dacht dat het een van de eerste en belangrijkste opdrachten van Jezus was om de armen en zwakken (weduwen en wezen, zieken) te helpen? En daar heeft hij geen voorwaarden aan verbonden, voor zover ik weet.

Ben het met je eens dat je sommige mensen beter geen geld, maar onderdak en kleding kunt geven, en werk, maar op straat laten slapen, nee. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met pilaren van het christelijk geloof? Mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid om niet arm te zijn?

Dat ben ik dan beslist niet met je eens. Een pilaar is het weldoen aan arme en zieke mensen. Dat is niet naïef, maar juist gehoorzaamheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2008, 02:09:26 pm »
Het lijkt me geen vraag of het weldoen aan arme en zieke mensen een 'pilaar van het christelijk geloof' is, want dat is ze zeker en vast en dat ontkent hier volgens mij ook niemand. De vraag is wél of dat via de staat geregeld moet worden.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2008, 04:16:50 am »
T., je komt van een andere hoek en hebt klaarblijkelijk meer vertrouwen in geseculariseerde journalisten die hun subjektieve meningen uiten, en ik pretendeer niet om je te kunnen overtuigen.

M., inderdaad, hulp aan behoeftigen zou niet door (voorial een geseculriseerde) overhied geregeld moeten worden;  hoogstens behoort de staat voor infrastructuur te zorgen, en veiligheid.
Hulp aan anderen behoort door individuen, families en geloofsgemeenschappen geregeld te worden, want dan is het gebaseerd op goede wil en eigen verantwoordelijkheid en vrije wil.

Leger en justitie kan slechts functioneren met Godgerichte generaals en rechters, bijv. met een GG of GVK achtergrond, zoals het vroeger ook was!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:04:40 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 29 oktober 2008 om 04:16:
Leger en justitie kan slechts functioneren met Godgerichte generaals en rechters, bijv. met een GG of GVK achtergrond, zoals het vroeger ook was!
"vroeger" had men in dit land een sterke voorkeur voor leden van de staatskerk, tegenwoordig als "hervormde kerk" onderdeel van de PKN. De GG of GKv-achtergrond harmonieert daar niet zo mee.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:56:57 am »

quote:

T., je komt van een andere hoek en hebt klaarblijkelijk meer vertrouwen in geseculariseerde journalisten die hun subjektieve meningen uiten, en ik pretendeer niet om je te kunnen overtuigen.

Ach ja, zo kunnen we de kritiek die er is op de VS snel afdoen he. Dat lijkt me een beetje de ogen sluiten voor de realiteit. Ik heb nog geen bronnen bij mijn verhalen gegeven dus of ik enkel uit geseculariseerde bronnen vis kun jij niet weten. Maar goed als dat inhoud dat de GG of GKv journalisten als jonge puppy's hun pootjes ophouden en alles geloven wat ze voorgeschoteld wordt, ach ja, doe mij de 'geseculariseerde' media dan maar. Want alles wat ik beschreven heb berust op feitelijke waarheden wat door een ieder te observeren is.
Je probeert mij niet te overtuigen, maar je achtte de VS superieur aan West-Europa, daar reageer ik op.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 29, 2008, 03:38:02 pm »

quote:

M., inderdaad, hulp aan behoeftigen zou niet door (voorial een geseculriseerde) overhied geregeld moeten worden;  hoogstens behoort de staat voor infrastructuur te zorgen, en veiligheid.
Hulp aan anderen behoort door individuen, families en geloofsgemeenschappen geregeld te worden, want dan is het gebaseerd op goede wil en eigen verantwoordelijkheid en vrije wil.
Het punt is dat de samenleving niet zo is, en verantwoorde politieke mensen grijpen dan terecht in.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2008, 04:47:29 pm door gaitema »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 29, 2008, 04:14:39 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 oktober 2008 om 14:09:
Het lijkt me geen vraag of het weldoen aan arme en zieke mensen een 'pilaar van het christelijk geloof' is, want dat is ze zeker en vast en dat ontkent hier volgens mij ook niemand. De vraag is wél of dat via de staat geregeld moet worden.

Dat is zeker een vraag.

quote:

M., inderdaad, hulp aan behoeftigen zou niet door (voorial een geseculriseerde) overhied geregeld moeten worden; hoogstens behoort de staat voor infrastructuur te zorgen, en veiligheid.
Het lijkt me alleen niet terecht om de Nederlandse overheid (op dit punt) dom te noemen. Als onze overheid op dit punt niet zou ingrijpen, zouden de armen het nog slechter hebben/zouden er nog meer armen zijn. Hetzelfde geldt in zekere zin voor hulpverlening aan zieken/ziektenkostenverzekeringen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 30, 2008, 07:33:11 am »
M., ik denk eerder dat armere mensen meer serieus naar werk zouden zoeken, en ook simpel werk zouden aannemen.

T., `feitelijke waarheden` kunnen zeer subkjektief weergegeven worden - dat doe ik waarschijnlijk ook!
Feit is dat Amerika gesticht werd door de Pilgrim Vaders, mensen die uit waren op vrijheid in hun Chr. geloof;    ter vergelijking, in Zuid Amerika was de prioriteit `goud` en zie nu het resultaat.

Rkdiak, ik denk dat de GG en GCK maar wat graag meer van hun leden in overheidsfuncties zou hebben!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 30, 2008, 08:36:50 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 30 oktober 2008 om 07:33:
M., ik denk eerder dat armere mensen meer serieus naar werk zouden zoeken, en ook simpel werk zouden aannemen.
Dat ontken ik toch ook niet?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 30, 2008, 09:31:37 am »

quote:

T., `feitelijke waarheden` kunnen zeer subkjektief weergegeven worden - dat doe ik waarschijnlijk ook!
Gedeeltelijk mee eens. Maar als je feitelijke observaties doet dan kun je daar vervolgens vaak vrij makkelijk een mening over innemen.

quote:

Feit is dat Amerika gesticht werd door de Pilgrim Vaders, mensen die uit waren op vrijheid in hun Chr. geloof;
Feit is dat Amerika gesticht is door Pilgrim Vaders, dat deze het reeds aanwezige volk gruwelijk onderdrukte, uitmoordde en vervolgde. Om ze vervolgens in wat uit de kluiten gegroeide dierentuinen te plaatsen die ze reservaten noemen. Feit is dat men de staten die hun vrijheid wouden behouden militair de mond heeft gesnoerd. En nog immer wegzet als minderwaardig volk, het is niet voor niets dat er in een staat als Texas de roep om onafhankelijkheid steeds groter wordt. Feit is dat in de VS mensen in tentenkampen slapen vanwege het extreme kapitalistische systeem. Feit is dat de KKK in de VS is ontstaan en alles wat niet protestants en blank is met geweld probeert te onderdrukken. Als je denkt dat de VS voor vrijheden is gesticht dan heb je denk ik echt iets te lang naar VS propaganda geluisterd. Niet zo heel verwonderlijk daar het extreme nationalisme nog hoogtij viert in de VS.

quote:

ter vergelijking, in Zuid Amerika was de prioriteit `goud` en zie nu het resultaat.
Lekker simplistisch, dat scheelt nadenken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2008, 02:56:27 pm »

quote:

Als ze niet om de één of andere reden buiten de schip vallen door bijvoorbeeld psygische redenen zoals mijn oom. Maar ook niet te vergeten: leeftijddiscriminatie bijvoorbeeld. Het is makkelijk te praten over andersmans problemen, maar beter kan je met ze in gesprek zijn en in hun lot verdiepen.

Dan nog, die groep die je nu noemde, de mensen met simpel werk hebben in de VS niet genoeg geld om een goede sociale zekerheid op te bouwen. Als een Tornado hun huis omver waait hangen ze, als ze dure tandartsrekeningen moeten betalen hangen ze, als ze langdurig ziek worden en de doktersrekeningen voorgeschoteld krijgen dan hangen ze, als ze een gehandicapt kind hebben en voor de zorg voor hen moeten betalen hangen ze ook. Bij ons woont een gezin die uit Canada weer in Nederland is gaan wonen omdat ze een verstandelijkgehandicapt kind hebben. Hier zijn de middelen voor ze veel beter dan daar. Dat is geloof ik in de VS ook zo.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 02:58:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:25:53 pm »
Vandaag had de dominee tijdens een vergadering waar ik bij was het over het eindtijdgebeuren in deze tijd. Te kijken naar de milieuproblemen, de Twin Towers en nu de Kridietcrises over hoe ombenullig groot de problemen nu zijn in de VS. Door de hypotheken leven nu volledige gezinnen op straat en voelen zich bedrogen door de hypotheken die ze hadden. Het zou allemaal wel kunnen zoals het hen voorgeschoteld werd, maar nu zijn ze straat arm in het rijkste land ter wereld notabene. Het speelde al wel een tijd, maar het waren vooral de alcohollisten enzo die je op straat zag, maar nu dus gewone gezinnen die op straat leven. Dat ziet hij duidelijk als het voorteken van het verval van het babilon van het geld. De hoer van geld waar iedereen mee hoereerde dat nu ten val komt. Iedereen stelde er hun hoop op, de economie, de hypotheken, het geld is waar het allemaal om draait, maar God ziet een systeem dat in elkaar gaat klappen.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2008, 10:27:42 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2008, 10:59:35 pm »

quote:

Rkdiak, ik denk dat de GG en GCK maar wat graag meer van hun leden in overheidsfuncties zou hebben!
Vast. Maar dat was je bewering niet.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:01:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 22:25:
Vandaag had de dominee tijdens een vergadering waar ik bij was het over het eindtijdgebeuren in deze tijd. Te kijken naar de milieuproblemen, de Twin Towers en nu de Kridietcrises over hoe ombenullig groot de problemen nu zijn in de VS. Door de hypotheken leven nu volledige gezinnen op straat en voelen zich bedrogen door de hypotheken die ze hadden. Het zou allemaal wel kunnen zoals het hen voorgeschoteld werd, maar nu zijn ze straat arm in het rijkste land ter wereld notabene. Het speelde al wel een tijd, maar het waren vooral de alcohollisten enzo die je op straat zag, maar nu dus gewone gezinnen die op straat leven. Dat ziet hij duidelijk als het voorteken van het verval van het babilon van het geld. De hoer van geld waar iedereen mee hoereerde dat nu ten val komt. Iedereen stelde er hun hoop op, de economie, de hypotheken, het geld is waar het allemaal om draait, maar God ziet een systeem dat in elkaar gaat klappen.
De dominee leeft van de opbrengsten van zijn groentetuintje, neem ik aan?
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:04:10 pm »

quote:

rkdiak schreef op 30 oktober 2008 om 23:01:
[...]

De dominee leeft van de opbrengsten van zijn groentetuintje, neem ik aan?
Hij had er over dat we moeten bedenken wat onze god is. Je hebt geld nodig, maar laat hem niet je god zijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:07:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 23:04:
[...]

Hij had er over dat we moeten bedenken wat onze god is. Je hebt geld nodig, maar laat hem niet je god zijn.

- Dominee, vanaf wanneer is geld te belangrijk?
- Als je meer hebt dan ik natuurlijk
So sue me!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 30, 2008, 11:34:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2008 om 22:25:
Domme vraag maar is dat toevallig Ds. Johannus van Patmos?
Mail me maar als je wat wilt weten

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 31, 2008, 12:44:29 am »
T., je benadrukt een zeer  onfortuinlijk neven aspekt van een groots gebeuren - het opkomen van een goede en prachtige natie, gebaseerd op religieuze waarden (sta je daar wel achter?), waar mensen de Amerikaanse droom konden vinden en realiseren.

G., je noemt het geval van je Oom;  dat is te begrijpen!
Ideaal gezien zouden dan familie leden onderling behoren te helpen, wat in de meeste culturen ook zo gebeurt.  Het Christendom vraagt immers allereerst om broeders en zusters lief te hebben - dit betekent vaak dan dat we tijd, geld of moeite behoren te investeren!

Geld ontvangen van een geestelijk `dood` lichaam, zoals de overheid, voor niet gedane arbeid is zeer `geestdodend`

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 31, 2008, 10:25:07 am »
Harmoniezoeker, gewoon uit nieuwsgierigheid: ben je Mormoon?
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 31, 2008, 10:48:03 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 31 oktober 2008 om 00:44:
T., je benadrukt een zeer  onfortuinlijk neven aspekt van een groots gebeuren - het opkomen van een goede en prachtige natie, gebaseerd op religieuze waarden (sta je daar wel achter?), waar mensen de Amerikaanse droom konden vinden en realiseren.

Ik benoem slechts de andere kant van de mediale. Het is toch niet zo heel vreemd dat als iemand een mooi verkooppraatje houd een ander ook de negatieve aspecten belicht. Maar goed, onder het mom van een groots gebeuren en een goede, prachtige natie is het dus geoorloofd om miljoenen tot de bedelstaf te veroordelen. Dat voor het succes van elk persoon er drie (of meer) zich moeten behelpen met een hongerloon. Succes over de rug van anderen.

En nee, ik vind de VS geen mooie en prachtige natie. Niet mooier of prachtiger dan een land als Zuid-Afrika. De religieuze waarden van de VS kunnen we prima terugvinden in de buitenlandse, maar ook binnenlandse politiek. En dat stemt mij bijzonder treurig. Als je dat religieuze waarden noemt, dan wijs ik die religieuze waarden liever af. De Amerikaanse droom van zelfverrijking en materialisme in extreme vorm gaat ten koste van anderen. Vraag jezelf maar eens af of het christelijk moreel verantwoord is om anderen te laten lijden voor je eigen gewin.

Kwam net een leuke komediant tegen: http://www.dumpert.nl/med...ge_carlin_don_t_vote.html
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 02:39:22 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 31, 2008, 03:30:49 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 oktober 2008 om 23:34:
[...]

Domme vraag maar is dat toevallig Ds. Johannus van Patmos?

Hij vertelde er bij dat je de openbaringen in elke tijd in vervulling ziet gaan. die dingen die er in gebeuren zie je in elke tijd weer. Hij is dominee, zou hij dan niet openbaringen mogen uitleggen?

Het beeld van Babilon schreef hij zo op omdat je in die tijd niets negatiefs over Rome mocht zeggen wil je in leven blijven. Dus hij sprak op zo'n manier over Babilon dat christenen wel begrepen waar het over ging. Babolon was een wereldrijk vol afgoderij, terwijl Jerezalem de stad van God was en waar de tempel van God was. En het beest met zeven koppen en tien horens staat voor de gedaante waarin de anti-christ zich steeds laat zien, namelijk in steeds een andere. Maar het is de zelfde geest van de Anto-Christ die steeds wer opduikt. Dat was in Babilon zichtbaar, in Rome, in het derde rijk, het communisme en het kapitalisme zichtbaar. Het is de zelfde geest van de antichrist die ons van God wil afdrijven. Het kapitalisme heeft antigelijk veel mensen van God afgedreven het rijk van al die afvallige mensen die zich laten verleiden om door welke middel dan ook is het grote Babilon dat ten val komt. arme mensen kijken op tegen de mensen die zich verrijken en genieten  van de wijn die de antichrist hen geeft. Ze worden geestelijk dronken en zien niet meer wat ze doen. Verblind door alle verleidingen. Maar God ziet ze ten val komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2008, 04:44:09 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 31, 2008, 03:34:16 pm »

quote:

rkdiak schreef op 30 oktober 2008 om 23:07:
[...]

- Dominee, vanaf wanneer is geld te belangrijk?
- Als je meer hebt dan ik natuurlijk
Ik snap deze vragen niet. Het is duidelijk als je om je heen kijkt dat voor veel mensen geld inderdaad erg belangrijk is. En dat dat geld verkeert verdeeld is. Was het niet Jezus die zei: het is voor een rijke moeilijker om in de hemel te komen, dan voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen? Het is gewoon zo, mensen hebben hun geld erg lief en heel veel mensen zijn (behoorlijk) kapitalistisch ingesteld.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 31, 2008, 03:38:03 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 31 oktober 2008 om 00:44:

G., je noemt het geval van je Oom;  dat is te begrijpen!
Ideaal gezien zouden dan familie leden onderling behoren te helpen, wat in de meeste culturen ook zo gebeurt.  Het Christendom vraagt immers allereerst om broeders en zusters lief te hebben - dit betekent vaak dan dat we tijd, geld of moeite behoren te investeren!
Dat kan wel zo zijn, maar we kunnen hem geen werk geven. Dan zou hij als een werkloze bij ons thuis rondhangen. Het is inderdaad zo dat we voor hem zorgen kunnen, maar ik gun hem die baan bij Soweco ook wel. Daarbij, ik ken moeilijker voorbeelden. Wat als je een zwaar autistisch kind thuis hebt? Ik sprak een vader wiens vrouw erdoor overspannen is geworden. Door lange wachtlijsten kon ze (hun autistische dochter)een lange tijd niet opgevangen worden. Ik vindt het te gemakkelijk om te zeggen dat mensen alles voor hun rekening kunnen nemen.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 31, 2008, 04:48:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2008 om 15:30:
[...]

Hij vertelde er bij dat je de openbaringen in elke tijd in vervulling ziet gaan.
Lijkt me theologisch en exegetisch een, laat ik zeggen, vrij creatieve dominee.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 31, 2008, 04:51:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2008 om 15:34:
[...]

Ik snap deze vragen niet. Het is duidelijk als je om je heen kijkt dat voor veel mensen geld inderdaad erg belangrijk is. En dat dat geld verkeert verdeeld is. Was het niet Jezus die zei: het is voor een rijke moeilijker om in de hemel te komen, dan voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen? Het is gewoon zo, mensen hebben hun geld erg lief en heel veel mensen zijn (behoorlijk) kapitalistisch ingesteld.
Kan zijn, maar zolang meneer de dominee zelf ook niet van zijn groentetuintje leeft vind ik het wat gratuite opmerkingen van hem. Dat nieuwe socialsime dat sinds de kredietcrisis opkomt gaat op de een of andere manier altijd om mensen ver weg, met meer geld.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 31, 2008, 06:24:33 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 oktober 2008 om 16:51:
[...]

Kan zijn, maar zolang meneer de dominee zelf ook niet van zijn groentetuintje leeft vind ik het wat gratuite opmerkingen van hem. Dat nieuwe socialsime dat sinds de kredietcrisis opkomt gaat op de een of andere manier altijd om mensen ver weg, met meer geld.
Ik vindt jou opmerking eigenlijk een tikkeltje overdreven. Er zit een verschil tussen gewoon leven en het gericht zijn op gewin. Het gaat dan niet om de hoeveelheid geld maar om waar je op gericht bent en wat je er mee doet. Zijn uitspraken kwamen voort uit een vergadering waarin een dienst werd voorberijd over de eindtijd naar verzoek van een kerkganger die in de commissie zit. Daarin kwamen we in Openbaringen ook terecht. Mensen willen graag weten wat ze in Openbaringen lezen. Hij kwam uit bij het verhaal van de verdrukking van het Romeinse Rijk tegen de christenen en de antichrist die steeds in een andere gedaante verschijnt (7 koppen met de tien horens van het zelfde beest). Daarin moet je letten op de kerkmerken van het beest zoals ze in openbaringen te lezen zijn. Verleidingen zoals een grote golf van welvaart die de antichrist gebruikt om mensen van God af te krijgen. Het moraal dat aan bod komt. Al die dingen. Dan stelde hij het zo voor dat je met openbaringen aan de hand uitgedaagd wordt om voor jezelf in deze tijd te ontdekken wat je van God afhoudt en wat juist wel van God is. Zoals dus een leven waarin je vooral voor het geld gaat bijvoorbeeld je van God afhoudt, want daar draait het niet om. Maar ook die machten te herkennen die er zijn. Als je niet mee kan komen in de mallemolen van de wereldeconomie dan val je er buiten. Moet je als arme dan jaloers zijn op al die rijken die zich verrijken en zich niet druk maken om de ander? Dan heb ik het niet over de rijken die wel geld geven aan goede doelen en zich bezig houdt met de problemen van deze tijd om er wat aan te doen, maar het verschil tussen de individualistische profiteurs en de genen die het onderspit delgen. Het gaat in de voorstelling van de dominee er puur om dat we in ons eigen leven het goede en het verkeerde van elkeer leren te scheiden en te leren van de fouten die we maken. Zo had hij het ook over de grote natuurproblemen van deze tijd. Het wordt telkens herhaald, ook met de oliecrisus enzo, maar er moet volgens hem eerst rampen gebeuren voor de mensen met de invloedrijken onder hen echt naar de waarschuwingen gaan luisteren en niet meer langer het afdoen als onzin of er luchtig over doen alsof er niets aan de hand is. Economie is nu echt nummer 1 en dat kan niet lang goed blijven gaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 31, 2008, 06:30:50 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 oktober 2008 om 16:48:
[...]
Lijkt me theologisch en exegetisch een, laat ik zeggen, vrij creatieve dominee.

Precieser te zijn, Jezus moet nog terug komen enzo, maar hij sprak dan over het beest met 7 koppen en 10 horens. Dat is de Antichrist die in steeds weer een andere gedaante door mensen heen zich aan ons laat zien. Door wie werd Hietler zo? Door duistere machten. Door wie kwam Stalin tot zo'n persoon? Door duistere machten. Vervolgingen van welke aard dan ook? Zelfverrijking? Door duistere machten. De antichrist staat aan het hoofd van die machten en laat zich er door heen kennen.

Je hebt volgens hem twee benaderingen van openbaringen. De eerste is puur inlegkunde. Dan is dat gebeurd, dan dat dus zal het dat wel zijn in het openbaringsverhaal. zoals mensen die zeggen dat de paus de antichrist is en de EU de zeven koppen met de 10 horens. Het draait in deze optie om een lijn van gebeurtenissen die één malig achter elkaar plaatsvinden.

Het tweede theologische benadering is dat van de herhaling. Telkens gebeuren de zelfde dingen, is de antichrist herkenbaar. Dat gaat in herhaling door tot Jezus terug komt.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 31, 2008, 07:26:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2008 om 18:30:
[...]

Precieser te zijn, Jezus moet nog terug komen enzo, maar hij sprak dan over het beest met 7 koppen en 10 horens. Dat is de Antichrist die in steeds weer een andere gedaante door mensen heen zich aan ons laat zien. Door wie werd Hietler zo? Door duistere machten. Door wie kwam Stalin tot zo'n persoon? Door duistere machten. Vervolgingen van welke aard dan ook? Zelfverrijking? Door duistere machten. De antichrist staat aan het hoofd van die machten en laat zich er door heen kennen.

Je hebt volgens hem twee benaderingen van openbaringen. De eerste is puur inlegkunde. Dan is dat gebeurd, dan dat dus zal het dat wel zijn in het openbaringsverhaal. zoals mensen die zeggen dat de paus de antichrist is en de EU de zeven koppen met de 10 horens. Het draait in deze optie om een lijn van gebeurtenissen die één malig achter elkaar plaatsvinden.

Het tweede theologische benadering is dat van de herhaling. Telkens gebeuren de zelfde dingen, is de antichrist herkenbaar. Dat gaat in herhaling door tot Jezus terug komt.

Ik wil Rkdiak absoluut niet voor de schenen schoppen, maar de uitleg over o.a. de zeven koppen is een verhaal welke redelijk sluitend te krijgen.
Er is op youtube een ex priester te vinden die daar een uitleg over geeft van bijna een uur.
Het voert mij te ver zijn punt hier te verdedigen omdat ik daar zelf niet uit ben. Ik heb een gezonde terughoudendheid en ik wil onze Katholieke broeders hier niet kwetsen, omdat ik volledig uitga van hun integere uitgangspunten. Mocht je tch belangstelling hebben dan is hier de link

http://www.youtube.com/watch?v=al-Npc-wKBc&feature=related

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 31, 2008, 08:31:53 pm »
* okidoki is ondertussen nieuwsgierig naar waarom dit van belang zou kunnen zijn in deze draad.

Over het uitleggen van Openbaringen zijn vele boeken geschreven en vele uitspraken zijn er gedaan.
Er staat in de Bijbel dat het zal komen als "een dief in de nacht'.
Over het algemeen kun je niet aangeven wanneer een dief zal komen, elke vorm van dingen van deze tijd plakken aan wat er in Openbaringen geschreven staat lijkt mij dan ook een vorm van inlegkunde.

Staan wij midden in de eindtijd? Allicht, sinds de opstanding staat de mensheid daar al in. Maar waar we staan (aan de rechterkant of de linkerkant van de lijn) weten we niet.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 01, 2008, 05:05:14 am »
Nee, R., ik ben geen Mormoon - ik deel wel hun mening dat de VS een soort uitverkoren land is geworden (met al z`n problemem natuurlijk, dat Israel ook had);
Ik voel me innerlijk verbonden met de GKV, vanwege m`n ouders onder andere;  veel gezien van de wereld echter.

T., weer moet ik zeggen, je bent te eenzijdig voorgelicht;  waarschijnlik liberaal en linksgericht, itt de oorspronkelike GG en GKV

G., het is inderdaad in vele gevallen niet gemakkelijk dat familie onderling alles regelt - het zou wel mooi zijn!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 01, 2008, 07:26:39 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 01 november 2008 om 05:05:
T., weer moet ik zeggen, je bent te eenzijdig voorgelicht;  waarschijnlik liberaal en linksgericht, itt de oorspronkelike GG en GKV
Weer moet ik zeggen dat ik slechts de andere kant van de medaille belicht die jij in je superioriteitsverhaal negeert. Waarschijnlijk zoals je oorspronkelijk GG en GKV geleerd hebt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 01, 2008, 09:24:37 am »

quote:

okidoki schreef op 31 oktober 2008 om 20:31:
* okidoki is ondertussen nieuwsgierig naar waarom dit van belang zou kunnen zijn in deze draad.

Over het uitleggen van Openbaringen zijn vele boeken geschreven en vele uitspraken zijn er gedaan.
Er staat in de Bijbel dat het zal komen als "een dief in de nacht'.
Over het algemeen kun je niet aangeven wanneer een dief zal komen, elke vorm van dingen van deze tijd plakken aan wat er in Openbaringen geschreven staat lijkt mij dan ook een vorm van inlegkunde.

Staan wij midden in de eindtijd? Allicht, sinds de opstanding staat de mensheid daar al in. Maar waar we staan (aan de rechterkant of de linkerkant van de lijn) weten we niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nog kan je wel ontdekken waar het kwaad bezig is en dat als de geest van de antichrist zien. Of je nu het hebt over de duivel of de geest van de antichrist, ze zijn en blijven de zelfde persoon. De dominee ziet dat waar openbaringen over spreekt iedere keer zichbaar om ons heen is. De duivel laat zich steeds weer op een andere manieren zien, allemaal manieren om mensen succesvol van God vandaan te krijgen. Denk maar aan de zaaier, het zaad wordt vaak weggerooft, wat er uit komt verschroeit in de zon of raakt verstikt door de dorens en de distels, maar weinigen dragen vrucht.  Jij staat kennelijk de andere theologische model aan dan wat hij voor staat. Namelijk dat alles één keer zal gebeuren.

Verder zijn we gewoon antigelijk off- topic bezig om je eerste vraag te beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2008, 09:29:16 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 01, 2008, 09:33:38 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 01 november 2008 om 05:05:

G., het is inderdaad in vele gevallen niet gemakkelijk dat familie onderling alles regelt - het zou wel mooi zijn!
In het meest ideale geval geloof ik dat mensen gewoon eerlijk geven en delen zonder er een beloning voor te vragen. De eerste gemeente van Korinte was het geloof ik die als gemeenschap zo leefde. Niets was van één persoon, alles hadden ze samen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 01, 2008, 12:30:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2008 om 09:24:
Jij staat kennelijk de andere theologische model aan dan wat hij voor staat. Namelijk dat alles één keer zal gebeuren.
* okidoki houdt niet zo van theologische modellen.
Laten we het er op houden dat niet alles aan ons geopenbaard is en dat wij slechts ten volste kunnen kennen bij de wederkomst.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 01, 2008, 04:41:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2008 om 18:24:
[...]

Ik vindt jou opmerking eigenlijk een tikkeltje overdreven.
Natuurlijk. Dat maakt de opmerking niet minder relevant. Het is zo makkelijk om naar anderen te wijzen en dan een vroom praatje over de Mammon te houden. Maar zolang de norm blijft "te rijk = rijker dan ik" is het slechts het oude jaloerse socialisme in een gristelijk jasje.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 01, 2008, 04:42:40 pm »

quote:

[...]

Precieser te zijn, Jezus moet nog terug komen enzo, maar hij sprak dan over het beest met 7 koppen en 10 horens. Dat is de Antichrist die in steeds weer een andere gedaante door mensen heen zich aan ons laat zien.
Ja, ik zei al, het lijkt me theologisch en exegetisch een vrij creatieve dominee.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 01, 2008, 04:44:57 pm »

quote:

[...]

Oh wacht, behalve creatief is hij ook gewoon onwetend van de exegetische mogelijkheden, en de historische context. Dat is op zich wel jammer eigenlijk. Maar het maakt zijn uitspraken niet tot meer dan iets om je schouders over op te halen.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 01, 2008, 04:47:32 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2008 om 19:26:
[...]

Ik wil Rkdiak absoluut niet voor de schenen schoppen,
Je schopt mij niet voor de schenen met de constatering dat iedereen met voldoende creatieve vermogens zijn eigen verhaaltje kwijt kan in de Apokalyps. Sterker, ik onderschrijf dat volledig. Maar van veel kennis van historische context, exegetische traditie, theologische samenhang, getuigt het allemaal niet. Geeft verder niet, ik ben dol op inlegkunde, en de Apokalyps leent zoch daar prima voor.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 01, 2008, 04:49:11 pm »

quote:

Weet je dat ik een enorme minachting vind spreken uit deze manier van mensen aanspreken?

Nou vind ik de inhoud van je berichten ook getuigen van een uiterst diepe minachting voor mensen, dus dat is dan wel weer fraai in evenwicht.
So sue me!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 01, 2008, 07:13:36 pm »

quote:

rkdiak schreef op 01 november 2008 om 16:47:
[...]

Je schopt mij niet voor de schenen met de constatering dat iedereen met voldoende creatieve vermogens zijn eigen verhaaltje kwijt kan in de Apokalyps. Sterker, ik onderschrijf dat volledig. Maar van veel kennis van historische context, exegetische traditie, theologische samenhang, getuigt het allemaal niet. Geeft verder niet, ik ben dol op inlegkunde, en de Apokalyps leent zoch daar prima voor.
wat me  wel boeit is wat jij van het referaat van deze meneer vindt, wellicht een apart topic
« Laatst bewerkt op: november 01, 2008, 07:14:01 pm door grondig christelijk »