Auteur Topic: Kerstfeest  (gelezen 1529 keer)

rdoek

• Bekijk profiel
Kerstfeest
« Gepost op: december 21, 2008, 05:11:28 pm »
Kerstfeest.

Het is weer december, de donkere dagen rond kerstfeest.
Iedereen is weer druk bezig om het gezellig te maken.
Gezinnen komen bij elkaar.Verplichtingen worden nagekomen.
Overal waar je kijkt probeert men er een kerstsfeer van te maken.
Om van de commercials nog maar te zwijgen. De verlichte coca cola wagens suizen je voorbij.
De kerstman in zijn arrenslee vliegt rakelings langs onze mooie verlichte kerstbomen.
Er wordt groot ingekocht om het sinterklaasfeest te overtreffen.
Het woord kerststress is aardig ingeburgerd.
Christelijke kerstliedjes worden omgedoopt tot een aanlokkelijk commercieel geheel, om maar in de kerstsfeer te blijven.
Als christen zit ik er middenin. En vraag me telkens weer af, of men eigenlijk wel weet wat het kerstfeest werkelijk is.
Het kerstfeest zoals ik het beleef als christen heeft een veel diepere en emotionele lading in mijn beleving.
Ik begrijp ook wel dat mensen die niet geloven in een God, of niet actief christen zijn zich laten meevoeren met wat aantrekkelijk lijkt, en daarin een kerstgedachte ontwikkelen.
Toch wil ik zo vrij zijn om proberen, mijn kerstgedachte te delen met mijn mede mensen.
Iedereen heeft natuurlijk zijn verantwoordelijkheid om daar al of niet wat mee te doen.
Laten we beginnen bij het begin.
God heeft de aarde geschapen en ook de mens, in tegenstelling wat de evolutietheorie van Darwin ons leert. Die theorie is achterhaald, en wetenschappelijk in diskrediet te brengen.
Daarin tegen is de Bijbelse uitleg en wetenswaardigheden, overtuigende te onderbouwen, met de huidige structuur van de aarde.
Kunnen we het bewijzen? Nee daar is geloof voor nodig.
Maar goed stel dat je gelooft, dan geloof je in de schepping.
God had alles goed geschapen. De mens keert God toch de rug toe.
God heeft de mens namelijk geschapen met een eigen vrije wil. De mens kan dus keuzes maken. We zijn geen robots.
God houdt altijd zijn Woord hij is betrouwbaar.Hij heeft de mens verteld dat het zeker is dat hij zal sterven, als de mens God laat vallen, door het plukken van de vrucht in het paradijs.
Maar God zoekt toch de mens weer op, en belooft dat er nog een uitweg is. God belooft dat Hij zijn Zoon zal sturen, om de schuld op zich te nemen, zodat wij toch weer bij God kunnen komen.
Sterven zouden we wel, dat had God ons beloofd, maar door zijn Zoon Jezus te sturen, mogen we naar dit aardse bestaan weer leven bij onze Schepper.
Als je de Bijbel leest, lees je dat op diverse plaatsen voorspellingen profetieën worden gedaan die verwijzen naar het kerstfeest.
Mensen die schrijven over iets wat komen gaat, die niet zien maar wel geloven.
Noach wordt gespaard om de belofte na te komen. Om het kerst te laten worden.
Jesaja (een profeet uit de bijbel) heeft veel geprofeteerd over het kerstfeest.
Dan lezen we dat een engel genaamd Gabriel , Zacharias bezoekt om hem te vertellen dat hij een zoon zal krijgen, die hij Johannes zal noemen.
Die Johannes zal de boodschapper worden van de Here Jezus. Hij zal de mensen vertellen, dat De Here Jezus op komst is om ons mensen te verlossen van de schuld, die door ons als mens in het paradijs is ontstaan.
Verderop in hetzelfde bijbelboek (Lucas) wordt ons het bekende verhaal verteld van de aankondiging van Jezus geboorte.
Ook hier kwam de engel Gabriel naar een klein plaatsje Nazareth. Hij bezocht daar een vrouw genaamd Maria. Ze was nog niet getrouwd en maagd. Maar was in ondertrouw met haar toekomstige man Jozef.
Haar werd verteld dat ze een zoon zou krijgen, en dat ze die Jezus zal moeten heten.
Deze Zoon is de beloofde Messias, die de Zoon van God genoemd wordt, en de mens zal verlossen. Hierbij gaan diverse profetieën in vervulling.
En dan komen we aan bij verhaal in de bijbel Lucas 2. De geboorte van Jezus.
Dit is het kerstverhaal. Christenen en niet christen zijn bekend met dit verhaal.
Voor sommigen een aandoenlijk verhaal, vol van romantiek.
Voor Christenen een groot feest met een diepe lading, omdat deze Jezus de mens weer verzoent met zijn Schepper.
Jozef en Maria moesten naar Bethlehem omdat de toenmalige keizer Augustinus een volkstelling wilde houden onder mensen, en de mensen zich moesten laten inschrijven in de stad waar men vandaan kwam.
Maria was al zwanger.
Daar eindelijk aangekomen naar een lange reis, kwamen ze aan in Bethlehem waar alle slaapplaatsen vol waren. Er was eenvoudig geen plek.
Ze vonden noodgedwongen een plek in een stal in Bethlehem.
In die nacht werd het kindje Jezus geboren. Maria wikkelde het kindje in doeken, en legde het kindje in een kribbe, een voederbak voor dieren. Dat was zijn wieg.
Niet ver daar vandaan waren er herders aan het werk, die de wacht hielden bij hun schapen. Opeens stond er een engel van de Heer bij hen, de herders werden omgeven door stralend licht. De herders schrokken. Maar de engel zei:Wees niet bang,ik kom jullie goed nieuws vertellen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen. Vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de Messias
de Heer. Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak.
Daarna kwam er een groot hemels leger dat God prees en zong:
Ere zij God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die Hij liefheeft.
Toen de engelen weer terug waren gegaan naar de hemel, gingen de herders op zoek naar het kindje Jezus. Ze vonden Jozef en Maria samen met Jezus in een voederbak en gewikkeld in doeken.
Magiërs ook wel wijzen uit het oosten hadden een speciale ster gezien, en gingen op reis om de ster te volgen, volgens deze wijzen duidde dit erop dat er een speciale koning was geboren. Men volgde de ster en kwamen uiteindelijk uit in de stal van Bethlehem. Ze vonden het kindje Jezus en werden vervuld van vreugde. Ze gaven Maria en Jozef kostbare geschenken, om het kindje eer te bewijzen.

Zo dat was even kort het kerstverhaal uit de Bijbel,ik kan nog wel gedetailleerde ingaan, over koning Herodes, de vlucht naar Egypte,Simeon en Anna enz.…
Allemaal verhalen die zich afspeelde bij de geboorte van het kindje Jezus.
Bij kerstfeest spelen deze verhalen bij mij op de voorgrond.
Het woord kerst is ook afgeleid van kerstenen of christenen.
Zonder Jezus geen kerst, zonder kerst dus ook geen Pasen, en zonder Pasen geen Pinksteren. Deze feesten zijn met elkaar verbonden.
Kerst betekend voor mij dat God doet wat hij belooft, zodat er voor alle mensen naar dit leven een toekomst voor ons klaar ligt. Daar hoeven we niets voor te doen.
Alleen geloven dat de Here Jezus diegene is die ons verlost heeft en we Hem daarom ook willen volgen. We hebben nog steeds de vrijheid om te kiezen.

Toch ben ik me er van bewust dat er mensen zijn, die dit onzin vinden,omdat er zaken zijn die we met ons menselijk verstand niet kunnen verklaren en  bevatten
Maar stel dat er iets is, wat in een andere dimensie leeft dan de onze, Iemand die boven de tijd staat. En dat dus het Bijbelse verhaal daardoor mogelijk is.
En als het dus mogelijk zal zijn, en er dus een weg is om na je dood eeuwig te leven, zonder pijn of verdriet, zonder oorlog of haat, lijkt het mij kleine moeite om dat toch eens uit te zoeken, of datgene wat christen roepen, waar is, of totaal niet klopt.
En als het toch klopt? Wat zal het kerstfeest dan een echte lading krijgen.
Wie zijn dan het meest beklagenswaardig?

Ik wens iedereen

Prettige kerstdagen

en een

Gezegend 2009
Wie niet leeft zoals hij gelooft,zal geloven zoals hij leeft

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Kerstfeest
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2008, 05:16:34 pm »
gezegende kerst :) en een gezegende jaar toegewenst.
Een nieuwe start is een nieuw begin