Zeker dat laatste klinkt mij vreemd in de oren. Juist omdat de bijbel 1 geheel is en het OT vooruit wijst naar Christus, kun je het OT veel beter begrijpen vanuit de kennis uit het NT. Waar je wél voor moet uitkijken (en misschien bedoelt die persoon dat ook) is dat je de geschiedschrijving bijvoorbeeld zo uitlegt dat het niet precies zo gegaan is als beschreven maar puur als vooruitwijzing naar Christus geldt. Dan speel je het voorspellende en de geschiedenis als feit tegen elkaar uit en dat is inderdaad absoluut niet gereformeerd.
De gereformeerde manier van bijbellezen is een doorgaande lijn in de hele bijbel. Gods doel met de aarde en de mensen erop is nooit veranderd en zal ook nooit veranderen, namelijk dat alle mensen God liefhebben boven alles, Hem kennen, Hem loven en prijzen en met vreugde naar Zijn wil leven. Bij de schepping is die situatie er al, maar in Genesis 3 zie je dat de mens daar een dikke streep doorheen haalt. God kiest er dan uiteindelijk voor om niet met de hele wereld maar eerst met 1 volk door te gaan. Dat loopt uiteindelijk uit op Jezus' geboorte en kruisdood én opstanding. Daarna is de boodschap weer expliciet voor de hele wereld en niet alleen voor 1 volk.
In dat licht zie je dan ook de parallellen tussen besnijdenis en doop en tussen Pascha en avondmaal, terwijl ook Gods eis van hoe wij moeten leven en Hem moeten dienen ten diepste gelijk gebleven is.
Het OT wijst voortdurend vooruit naar Jezus, het NT wijst voordurend terug naar Jezus en op die manier mag je best vooruitwijzingen naar Jezus lezen ook in de geschiedenissen van het volk Israël, maar je gaat te ver als je die vooruitwijzingen als aanpassingen van de toenmalige werkelijkheid omwille van die vooruitwijzingen gaat zien.
Om nog even op dat eerste punt in te gaan: de gereformeerde traditie wat bijbellezen betreft is het als geschiedenis laten staan wat als geschiedenis beschreven is, het als profetie laten staan wat als profetie geschreven is, en visioenen als visioenen laten staan (waarin de boodschap belangrijker is dan de exacte beelden). En natuurlijk liederen als liederen laten staan. Zoals ik al eerder zei, wil dat niet zeggen dat in de geschiedbeschrijving geen profetische dingen zitten. Je mag je er wel over verwonderen dat God blijkbaar ook in de geschiedenis, in de 'gewone' daden van mensen ook al vooruitwees naar de Messias, de Christus die komen zou.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en dat ik je heb kunnen helpen