quote:
Voor de zekerheid: ik heb hier nooit zo diep over nagedacht, en ik weet niet wat de Kerk precies leert, dus ik reageer alleen vanuit mijn eerste gevoel.
Ik zou zeggen dat met "ongelovige partner" bedoeld is: niet-katholiek. Immers, "geloof" is niet zozeer een cognitief gebeuren, als wel een overgave aan God, en dat betekent in ieder geval in zijn volledigste vorm, lidmaatschap van de Kerk. De sleutel, zou ik dan denken, is de doop:
Het kind behoort God toe, maar ik zal het ahw aan God moeten overhandigen in de doop.
quote:
Daarbij nog toegevoegd, maakt de apostel hier gebruik van zijn autoriteit.
Is een voorschrift van de apostel een dynamisch gegeven en kan dit in de tijd veranderen.
Dat is een interessante! Ik zou hebben verwacht dat juist een protestant hier zou zeggen: het is de Bijbel, dus het is zo en het blijft zo.
quote:
Zonder wazige taal, stelt de apostel in deze situatie dat het geloof de sleutel is en hebben de opvolgers van de apostelen dit aangescherpt, wat m.b.t. dit voorschrift dus dynamisch is. Of was het gegeven van doop zo logisch dat de apostel dit niet meende te hoeven noemen...
Als de Apostel spreekt, spreekt de Kerk, met leergezag, en als de Kerk spreekt, spreekt Christus. Voor mij zit daar dus geen vraag.