Auteur Topic: (On)veranderlijkheid RK-dogma's  (gelezen 2316 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
(On)veranderlijkheid RK-dogma's
« Gepost op: november 09, 2008, 10:43:49 pm »

quote:

rkdiak schreef op 09 november 2008 om 22:05:
[...]

Ik krijg ruzie met wat geloofsgenoten als ik hier eerlijk op antwoord, vrees ik, maar ik doe het lekker toch :+

Er is nooit iets dogmatisch in de katholieke Kerk, of het blijkt wel 180 graden omkeerbaar te zijn.

Zeg, je hebt hier wel wat uit te leggen, hè!  :Y)  O-)

Enfin, ik nok af voor de rest van de week, maar nieuw topic = i.i.g. geopend! :)

edit: de topictitel dekt de lading niet echt ... ben ik wat laat mee om dat te bedenken. Mods, zou het gewijzigd mogen worden in bijv '(On)veranderlijkheid RK-dogma's '? Of heeft RKdiak nog een betere/duidelijker suggestie?
« Laatst bewerkt op: november 09, 2008, 10:46:49 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2008, 10:50:39 pm »

quote:

rkdiak schreef op 09 november 2008 om 22:48:
[...]

Ik meen te merken dat jullie (= Lao en weg2) nogal hechten aan de onveranderlijkheid van de leer. En in sommige dimensies is dat terecht hoor :)
Don't worry, zelfs ik genees ... ik moet over enkele weken (of was 't morgen al) gaan uitleggen aan mijn Alpha-cursusdeelnemers, waarom vroeger ongedoopte kinderen in ongewijde grond begraven werden ... <huiver>
« Laatst bewerkt op: november 09, 2008, 10:51:56 pm door wateengedoe2 »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2008, 01:04:53 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 09 november 2008 om 22:50:
Don't worry, zelfs ik genees ...

Waar moet je van genezen dan? :?

De katholieke leer is per definitie onveranderlijk. De uitleg ervan, de ontvouwing ervan, de hermeneutiek erom heen, dat is PER DEFINITIE vloeibaar, omdat het ook niet anders kan zijn. Zeg maar net zoals God óók geen steen kan optillen die zwaarder is dan Hemzelf.

En ja, ik ken dat 180 graden verhaal, en ik snap het ook wel. Diak en ik hebben nu een paar keer een (begin van een) discussie gehad over dergelijkie onderwerpen, ik meen de macht van de Paus(?), de leringen over woeker en nog zo wat van die dingen. Hoe moet ik dat goed onder woorden brengen; hij legde de nadruk op de veranderende hermeneutiek rondom zo'n dogma en dan kun je in het dagelijks spraakgebruik misschien zeggen dat het 180 graden anders is, terwijl ik juist de nadruk leg op de kern die hetzelfde is. Maar per saldo is het niet zo verschillend. Van mijn kant, maar dat is wellicht niet meer dan smaak, vind ik dat 180 graden verhaal niet zo'n heel loepzuiver taalgebruik. Maar inhoudelijk zal ik niet zover bij 'm vandaan zitten.

...even teruglezende; misschien onderstreept dit verhaal zélf wel het hele punt.  :+
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2008, 01:47:25 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 november 2008 om 01:04:
[...]
De katholieke leer is per definitie onveranderlijk. De uitleg ervan, de ontvouwing ervan, de hermeneutiek erom heen, dat is PER DEFINITIE vloeibaar, omdat het ook niet anders kan zijn. Zeg maar net zoals God óók geen steen kan optillen die zwaarder is dan Hemzelf.

En ja, ik ken dat 180 graden verhaal, en ik snap het ook wel. Diak en ik hebben nu een paar keer een (begin van een) discussie gehad over dergelijkie onderwerpen, ik meen de macht van de Paus(?), de leringen over woeker en nog zo wat van die dingen. Hoe moet ik dat goed onder woorden brengen; hij legde de nadruk op de veranderende hermeneutiek rondom zo'n dogma en dan kun je in het dagelijks spraakgebruik misschien zeggen dat het 180 graden anders is, terwijl ik juist de nadruk leg op de kern die hetzelfde is. Maar per saldo is het niet zo verschillend. Van mijn kant, maar dat is wellicht niet meer dan smaak, vind ik dat 180 graden verhaal niet zo'n heel loepzuiver taalgebruik. Maar inhoudelijk zal ik niet zover bij 'm vandaan zitten.

...even teruglezende; misschien onderstreept dit verhaal zélf wel het hele punt.  :+

Ik mag hopen dat de overdaad aan smileys in de aanloop naar dit topic genoeg zeiden. We zijn het 100% eens, en spreken ons pakweg 50% verschillend uit.

Ik ben geen theoloog, ik heb te maken met mensen op zoek naar God. Dat klinkt misschien flauw, en zo is het niet bedoeld, maar het verklaart wel iets van mijn woordkeuze.

Als mensen zeggen "ik zie X, leg mij X eens uit", dan probeer ik op X in te gaan, en niet te beginnen met "ja, jij ziet wel X, maar eigenlijk zie je Y".
So sue me!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2008, 02:28:04 pm »
Dat is precies wat ik zeg. :) Verder is het gewoon een gevoelskwestie. Kijk, vanuit deze visie:

Ik ben geen theoloog, ik heb te maken met mensen op zoek naar God. Dat klinkt misschien flauw, en zo is het niet bedoeld, maar het verklaart wel iets van mijn woordkeuze.

...en het pastorale benaderen, kies je wel eens zo'n aanpak dat als iemand zegt: "Er lijkt een verschil te zitten tussen dit en dat", dat je dan zo'n 'op z'n gemak stel'-manier reageert en zegt: "Nee joh, het is nog veel erger". Let wel, er is niks mis mee en het is al helemaal niks in de sfeer van halve ketterij ofzo.

Maar het is een aanpak die ik niet altijd zie, en ook niet altijd snap. En er komt nog bij, en dat is smaak, dat hetgeen jij dan, om goede redenen, even wat 'bagatalliseert' (even gebrek aan een goede term) echt iets is wat ik lief heb, wat ik gewoon mooi vind, mijn vorm van poëzie is. Dus zo'n aanpak doet mij dan pijn, ja onterecht misschien, en moet ik mee omgaan enzo. Ik vind dan ook wel dat dat steeds beter lukt, zeker als je snapt dat het als een rode lap werkt. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2008, 02:35:42 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 november 2008 om 14:28:
Dat is precies wat ik zeg. :) Verder is het gewoon een gevoelskwestie. Kijk, vanuit deze visie:

...en het pastorale benaderen, kies je wel eens zo'n aanpak dat als iemand zegt: "Er lijkt een verschil te zitten tussen dit en dat", dat je dan zo'n 'op z'n gemak stel'-manier reageert en zegt: "Nee joh, het is nog veel erger". Let wel, er is niks mis mee en het is al helemaal niks in de sfeer van halve ketterij ofzo.

Maar het is een aanpak die ik niet altijd zie, en ook niet altijd snap. En er komt nog bij, en dat is smaak, dat hetgeen jij dan, om goede redenen, even wat 'bagatalliseert' (even gebrek aan een goede term) echt iets is wat ik lief heb, wat ik gewoon mooi vind, mijn vorm van poëzie is. Dus zo'n aanpak doet mij dan pijn, ja onterecht misschien, en moet ik mee omgaan enzo. Ik vind dan ook wel dat dat steeds beter lukt, zeker als je snapt dat het als een rode lap werkt. :)
Ik hoop dat het je kan troosten te weten dat ik het in ieder geval NIET doe om jou op de kast te jagen, of erger.
So sue me!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2008, 10:08:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 november 2008 om 19:30:
Ik snap nog iets niet van de RKK.

Als je gedoopt bent ben je van de hel gered? Maar kom je in het vagevuur, waar je door eigen inzet eruit komt?
Ik zal het wel verkeert begrepen hebben, maar welke rol speel Jezus daarin? Hij is immers voor onze zonden gestorven en door geloof, navolging en vertrouwen op Jezus wordt je gered.

Ik zie het al, verkeerde topictitel :D

Enfin, naast RKdiak's antwoord heb je wel wat aan de vraagbaak van Roderick Vonhögen ('mediapriester' uit ons parochieverband) :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2008, 10:42:56 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 13 november 2008 om 22:08:
[...]

Ik zie het al, verkeerde topictitel :D

Enfin, naast RKdiak's antwoord heb je wel wat aan de vraagbaak van Roderick Vonhögen ('mediapriester' uit ons parochieverband) :)

Das trouwens ook wel weer leuk zeg. Ik dacht bij het openen van de site van deze mediapriester direkt al: "ah, een bekent gezicht!" Ik moest er even over nadenken, maar nu weet ik waarvan: ook hij heeft in de Visie van de EO gestaan :) Jullie zijn goed vertegenwoordigd hoor in de EO wereld ;)

Ik heb hem nu gelezen. Hierin heb ik nog geen vraag over hoe het toch zit met de doop, maar ben wel iets verder. Het vagevuur kom je door als je bepaalde zonden vergeven wordt die je als christen op aarde niet helemaal heb los kunnen laten. Kleine zonden volgens deze artikel, al zou ik bij het lezen van het bijbelgedeelte gewoon "zonden" gebruiken, zonder het woord "kleine" aan toe te voegen. De bijbelversen drukken het niet nauwkeuriger uit. Verder is het een reactie van toevlucht naar Jezus toe na het begaan van een zonde zoals gereformeerden het ook geloven. Een telkenmale herhaling van bekering van zonden en je toevlucht te zoeken bij Jezus onze redder die het offer bracht (Die bij jullie dat nog steeds brengt in de eucharistie begreep ik) als definitieve vervanging van al die offers die de Joden onder het oudtestamentische periode aan God bracht. enkel Jezus kon het ultieme offer brengen dat definitief afrekend met het kwaad. Al die offers uit het verleden konden dat niet.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2008, 11:01:50 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2008, 01:18:04 pm »
Modbreak:
Aanpassen topic-titel en opschonen topic.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2008, 03:09:52 pm »
gewist. Ik geloof dat mijn vragen buiten het topic voel. Ik ga opzoek naar het juiste topic.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2008, 03:11:54 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2008, 03:11:58 pm »
Nee, de dogma's zelf staan hier niet ter discussie, de discussie draait om of vaststaande dogma's (begrepen of niet) nog veranderen kunnen.

Dit naar aanleiding van de uitspraak: Er is nooit iets dogmatisch in de katholieke Kerk, of het blijkt wel 180 graden omkeerbaar te zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]