Auteur Topic: katholieken en protestanten  (gelezen 1248 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
katholieken en protestanten
« Gepost op: januari 27, 2009, 01:06:19 pm »
De vraag is: stel dat de protestanten en de katholieken nooit, tot aan het eind van de tijd niet dan, samen zullen gaan.. Of in de komende 500 jaar niet... Hoe kunnen ze dan het beste samenleven? Als kerken en als gelovigen.

De vraag kan natuurlijk ook opgaan voor een forum.

- Doen ze dan niks met elkaar, het helpt toch niet.
- Bestrijden ze elkaar uit een soort plicht.
- Zoeken ze samen naar de kern van hun geloof.
- Doen ze dat liever niet, want stel dat die kern toch verschillend is of verschillend lijkt, wat dan...
- Doen ze gewoon alleen wat leuke dingen met elkaar.
- Proberen ze de komende 500 honderd jaar vooral misverstanden weg te ruimen.
- Zijn ze vooral spiegel van elkaar om elkaar te helpen de eigen identiteit te ontwikkelen.
- Proberen op zoveel mogelijk gebieden op één lijn te komen zonder dat ze in elkaar opgaan.
- of..
- of..

Een beetje brede vraag misschien, omdat je het kan laten opgaan voor persoonlijke contacten, contacten tussen kerken en ook voor een forum zoals dit. Maar ik vroeg het me gewoon af...

(het kan natuurlijk ook opgaan voor gereformeerden en evangelischen, maar eerst maar eens deze)
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2009, 01:38:25 pm »

quote:

mirt schreef op 27 januari 2009 om 13:06:
De vraag is: stel dat de protestanten en de katholieken nooit, tot aan het eind van de tijd niet dan, samen zullen gaan.. Of in de komende 500 jaar niet... Hoe kunnen ze dan het beste samenleven? Als kerken en als gelovigen.

Je kunt zo'n samengaan niet organiseren. Nou ja, het kan wel, maar dan is het de vraag of het de gemeente is zoals God die bedoeld heeft.
Samen Lichaam van Christus zijn is het werk van Gods Geest die harten verandert.
We kunnen elkaar in het persoonlijke vlak zoeken en samen naar God gaan om hulp. Samen voor Gods aangezicht belijden dat we zondaars zijn en Jezus als verlosser en leidsman aanvaarden. Vragen om van de vooroordelen naar elkaar verlost te worden.

Het gebed zal dan overeenkomstig het gebed van Jezus in Joh. 17 zijn:

"Vader maak ons één, zoals U Vader en Jezus Christus één zijn, dat wij samen in U mogen zijn. Dan zal de wereld geloven dat U uw Zoon hebt gezonden. Amen."

Een éénheid zoals God die bedoeld heeft is het werk van Gods Heilige Geest. Dat geldt niet alleen voor katholieken en gereformeerden, maar voor alle denominaties.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2009, 03:24:46 pm »

quote:

De vraag kan natuurlijk ook opgaan voor een forum.

Een beetje brede vraag misschien, omdat je het kan laten opgaan voor persoonlijke contacten, contacten tussen kerken en ook voor een forum zoals dit. Maar ik vroeg het me gewoon af...

(het kan natuurlijk ook opgaan voor gereformeerden en evangelischen, maar eerst maar eens deze)

Ik had een vakantie ervaring waarbij we naar een eredienst in Frankrijk gingen waar na de dienst bleek dat er meerde denominaties aanwezig waren, toen we na de dienst in de tuin van de kerk wat dronken en napraatten.
Op zo'n niveau van gelovigen onder elkaar vallen (kerk)grenzen weg.
Ik denk dat dit ook geld als we als protestant en rooms-katholiek met elkaar in gesprek zijn op het niveau van gelovige.
Zodra het officieel wordt is het van WIJ en ZIJ. Dat geldt zelfs binnen één kerk tussen kerkenraad (ZIJ) en de gemeente (WIJ)
Als we nu eens bedenken dat Petrus het volgende schreef 1 Petrus 2:5:
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus
Want we moeten toch als gelovigen samen het nieuwe Jeruzalem vormen dat is gebouwd op het fundament van Aposten en Profeten.
We onderschrijven lijkt me, of we protestants zijn of RK, de 3 belijdenissen t.w. De Apostolische Geloofsbelijdenis. en die van Athanasius en Nicea.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2009, 04:29:48 pm »

quote:

meems schreef op 27 januari 2009 om 15:24:
[...]

Ik had een vakantie ervaring waarbij we naar een eredienst in Frankrijk gingen waar na de dienst bleek dat er meerde denominaties aanwezig waren, toen we na de dienst in de tuin van de kerk wat dronken en napraatten.
Op zo'n niveau van gelovigen onder elkaar vallen (kerk)grenzen weg.
Ik denk dat dit ook geld als we als protestant en rooms-katholiek met elkaar in gesprek zijn op het niveau van gelovige.
Zodra het officieel wordt is het van WIJ en ZIJ. Dat geldt zelfs binnen één kerk tussen kerkenraad (ZIJ) en de gemeente (WIJ)
Als we nu eens bedenken dat Petrus het volgende schreef 1 Petrus 2:5:
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus
Want we moeten toch als gelovigen samen het nieuwe Jeruzalem vormen dat is gebouwd op het fundament van Aposten en Profeten.
We onderschrijven lijkt me, of we protestants zijn of RK, de 3 belijdenissen t.w. De Apostolische Geloofsbelijdenis. en die van Athanasius en Nicea.

Zoals ik er tegen aan kijk....

Het lijkt mij inderdaad dat het om de christen in Christus gaat, de gelovige en niet om het systeem waarin wij een aantal zaken hebben gegoten. Het zoeken naar waarheidsvinding en vastleggen van waarheid in belijdenissen is niet verkeerd, ook niet de theologische ontdekkingen uit alle eeuwen. Maar dergelijke leerstukken zijn een stok om op te leunen en niet een juk om te dragen.
Dit is namelijk soms ontstaan door theologische strijd en daarmee iets waar we ons aan vast grijpen terwijl we Gods hand moeten grijpen. Die leert door de Heilige Geest ons de waarheid en de neigingen van ons hart ontdekken.
Daar zijn leerstukken een hulpmiddel bij, een gids. Maar die stukken zijn er door de bijbel, de bijbel is er niet door de belijdenissen en concilies.
Nog een belangrijk element welke ons de raad van God leert is de geschiedenis die aan de mens voorbij trekt en steeds meer doet ontdekken welke wegen God in zijn Woord heeft geschreven en welke ons werden, worden en zullen worden geopenbaard.
Dan is het heel fijn met elkaar van hart tot hart te kunnen spreken als katholiek, protestant, evangelicaal of...
De theologie kunnen we met het verstand begrijpen, maar wordt op een gegeven moment door het hart gevat. Wij zijn niet door theologie maar een wonderlijke besnijdenis van het hart gesteld onder één Christus.
Daarmee zijn we ondanks verschillende inzichten toch één lichaam. Wanneer men dit gegeven erkent is de leugen van het kwaad machteloos geworden door te stellen dat het een zooitje is met al die afscheidingen en worden we met onze eigen daden en besluiten van weleer geconfronteerd.
Want dit kon gebeuren doordat binnen kerken de liefde verdween en de meningen vervormdden tot een scherpslijperij. Vaak over zaken die feitelijk randzaken blijken.
In Christus, dus in dit vertrouwen mag je leven en is het niet persé nodig alle kerkmuren om te halen, maar is het zaak te accepteren dat wij het geheimenis van de gemeente nog onvoldoende doorzien, maar eens zullen zien!!
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 04:38:24 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2009, 04:46:42 pm »

quote:

De manier waarop het de laatste tientallen jaren gaat in Nederland lijkt me dan prima.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2009, 04:50:02 pm »

quote:

Dan zal ik er verder niet al te veel op ingaan, alhoewel ik her en der wel opmerkingen zou willen plaatsen. Maar een ding kan ik toch niet laten om op te merken. Je zegt op een gegeven moment dat de Bijbel er niet is door concilies. Dat is geschiedkundig onjuist.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2009, 05:02:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 januari 2009 om 16:50:
[...]

Dan zal ik er verder niet al te veel op ingaan, alhoewel ik her en der wel opmerkingen zou willen plaatsen. Maar een ding kan ik toch niet laten om op te merken. Je zegt op een gegeven moment dat de Bijbel er niet is door concilies. Dat is geschiedkundig onjuist.

Je hebt daarin gelijk en van mijn kant ongelukkig geformuleerd, herkansing.

De belijdenissen zijn er door Het WOORD VAN GOD, het WOORD VAN GOD zijn er niet door de belijdenissen en vastgelegde leerstellingen op concilies. Alles komt voort uit het WOORD van GOD, omdat het WOORD van eeuwigheid is.

en voor de rest mag je er uiteraard wel op in gaan katholieke broeder, ik vermoed echter dat jou kijk op de positie van de Kerk iets anders is als de mijne. Laten wij dat elkaar in ieder geval niet euvel duiden en onderkennen.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 05:06:51 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2009, 05:08:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 17:02:
[...]

Je hebt daarin gelijk en van mijn kant ongelukkig geformuleerd, herkansing.

De belijdenissen zijn er door Het WOORD VAN GOD, het WOORD VAN GOD zijn er niet door de belijdenissen en vastgelegde leerstellingen op concilies. Alles komt voort uit het WOORD van GOD, omdat het WOORD van eeuwigheid is.

en voor de rest mag je er uiteraard wel op in gaan katholieke broeder, ik vermoed echter dat jou kijk op de positie van de Kerk iets anders is als de mijne. Laten wij dat elkaar in ieder geval niet euvel duiden en onderkennen.

Ik weet wel zeker dat onze kijk op de positie van de kerk of enkel al de invulling van het woord kerk/Kerk in essentie al verschilt.
Maar zoals je het nu formuleert kan ik er in mee gaan. Het Woord van God is namelijk Jezus Christus, en daar was geen concilie oid voor nodig en is de Bron van alles.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 05:09:22 pm door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2009, 06:43:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 januari 2009 om 17:08:
Ik weet wel zeker dat onze kijk op de positie van de kerk of enkel al de invulling van het woord kerk/Kerk in essentie al verschilt.
Maar zoals je het nu formuleert kan ik er in mee gaan. Het Woord van God is namelijk Jezus Christus, en daar was geen concilie oid voor nodig en is de Bron van alles.

Een mooi uitgangspunt!
Ook wat GC eerder schreef:

quote:

In Christus, dus in dit vertrouwen mag je leven en is het niet persé nodig alle kerkmuren om te halen, maar is het zaak te accepteren dat wij het geheimenis van de gemeente nog onvoldoende doorzien, maar eens zullen zien!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.