quote:
Niet nodig. Als je de bron even bekijkt zie je dat hier heel bewust onzin wordt verteld.
quote:
Ik ook niet, vertel op zou ik zo zeggen, vat het voor ons samen maar vertel dan wel! Met stoppers start je niets denk ik?
ALLEEN wat een paus ex cathedra als onfeilbaar dogma afkondigt over zeden of geloof, is onfeilbaar. Verder niets. (Tenminste, van de rest hebben we daarover geen dogmatische zekerheid)
quote:
Ik had het niet verwacht omdat ik geen verwachtingen heb boven wat GOD ons doet toekomen

Ik lees wel vaker berichten van Seacloud, daarop baseer ik verwachtingen.
quote:
Zonder gekheid: is het mogelijk dat je wat opener hierover bent? Het is een aardige scheiding namelijk tussen de verschillende leren.
Je bent in de regel wel in staat om dergelijke zaken helder te vertalen naar niet kenners, het zou mooi zijn als je dat in deze draad ook zou doen.
(overigens ook goed om enkele vooroordelen sinds de middeleeuwen wat weg te werken

)
Wat de RKK leert is dat zij de door Christus gevestigde Kerk is, op het fundament van de apostelen, onder leiding van Petrus. Zij leert dat deze Kerk geleid wordt door de heilige Geest, en daarmee dat tussen het spreken van de Kerk en het spreken van Christus geen licht zit.
In de loop van de geschiedenis is wel de vraag opgekomen: wanneer spreekt nu
de Kerk en wanneer een persoon die "toevallig" een functie heeft binnen die Kerk? Al vanaf de tijd van Handelingen sprak de Kerk indien zij in concilie bijeen, onder leiding van de Geest, besluiten nam over geloof of zeden. Maar al snel werd duidelijk dat de Kerk ook soms via de paus spreekt. Op enig moment was het nodig vast te leggen wanneer dan precies, en DAT is het 'onfeilbaarheidsdogma'