Auteur Topic: De verkiezing der genade (Rom 11,5)  (gelezen 1337 keer)

mohamed

• Bekijk profiel
De verkiezing der genade (Rom 11,5)
« Gepost op: november 10, 2008, 02:51:11 pm »
Laten wij eens uitzoeken wie de er nu precies uitverkoren naar de verkiezing der genade waren. Naar mijn idee zijn er een hoop misverstanden over dit onderwerp, maar laten wij eens kijken wat er over in de Bijbel geschreven staat.

'...want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' (Mat 20,16)

Volgens de Jehova's is dit aantal 144.000, maar dat is niet correct, want het getal 144.000 staat voor de volheid van Israel (12 stammen x 12000 zielen) en geheel Israel werd niet uitverkoren, maar een deel.

Romeinen 11
2 God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in (de geschiedenis van) Elia, als hij Israël bij God aanklaagt: 3 Here, uw profeten hebben zij gedood, uw altaren hebben zij omvergehaald; ik ben alleen overgebleven en mij staan zij naar het leven. 4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven

Hoe opmerkelijk is het dat onder het oude verbond het aantal van het gehele volk, van al de Israëlieten, precies zevenduizend was en zevenduizend  is ook een tiende deel van de stad (Op 11,13) plus aartsvader Abraham droeg een tiende af (Gen 14,20) aan Melchizedek.

Wij kunnen dus concluderen dat er van de 144.000, de volheid van Israël,  zevenduizend uitverkoren zouden worden naar de verkiezing der genade.
Onder deze zevenduizend worden gerekend: Paulus (Hand 9,15) Mattheus (Mat 9,9) Levi (Mar 2,14) Filippus (Joh 1,44) Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas (Mat 4,19) kortom, alle apostelen welke door God zelf uitverkoren waren (Joh 18,9) naar de verkiezing der genade en niet vanwege hun werken. Mattheus was een tollenaar voordat Jezus hem riep (Mat 10,3) en Paulus vervolgde de gemeente, ja zij werden verkozen uit genade en niet alleen zij:

Luc 10,1    
Daarna wees de Here nog [tweeën]zeventig aan en Hij zond hen twee aan twee voor Zich uit naar alle steden en plaatsen, waar Hij zelf komen zou.

Het moge duidelijk zijn dat het overblijfsel van zevenduizend Israëlieten in de eerste eeuw gekozen is (Rom 11,5+2 Pet 1,10) dus dat betekent dat wij niet uitverkoren zijn en elkaar beter lief kunnen hebben!
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 03:08:19 pm door mohamed »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2008, 03:03:29 pm »

quote:

Laten wij eens uitzoeken wie de er nu precies uitverkoren naar de verkiezing der genade waren.

Waarom zou ik? Ik kom er van mijn lang zal ze leven niet achter hoe de uitverkiezing in elkaar steekt, waarom God de ene mens wel en de andere niet verkiest. Ik vertrouw erop dat God wijs genoeg is om dat goed te doen ;)
Mijn deel ligt hierin om aan die roep van God gehoor te geven...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2008, 08:05:43 pm »

quote:

mohamed schreef op 10 november 2008 om 14:51:
dat betekent dat wij niet uitverkoren zijn en elkaar beter lief kunnen hebben!

Waarom liefhebben als we toch niet uitverkoren zijn?
 ;)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2008, 08:34:58 pm »

quote:

mohamed schreef op 10 november 2008 om 14:51:

Het moge duidelijk zijn dat het overblijfsel van zevenduizend Israëlieten in de eerste eeuw gekozen is (Rom 11,5+2 Pet 1,10) dus dat betekent dat wij niet uitverkoren zijn en elkaar beter lief kunnen hebben!
Weet je wel wie er is uitverkoren?

quote:

Luc.9:35 Er klonk een stem uit de wolk, die zei: ‘Dit is mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar hem!’

Math.3:17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
Hij is de GELIEFDE, de UITVERKORENE! Luister naar HEM!!!!

Dit staat ook in Math.12:18, 17:5, Markus 1:11; 9:7, Luc. 3:22, 2 Petrus 1:17

Als we van Christus zijn, met Hem gestorven en begraven zijn, mogen we ook delen in Zijn uitverkiezing, zijn opstanding.

quote:

Rom. 8:32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken?

Rom 8:17 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
We hoeven niet zo moeilijk te doen over "uitverkiezing".

quote:

1 Petrus 2:4 En KOMT TOT HEM(!!!), de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2008, 08:52:22 pm »
Mohamed, kun je ook aangeven waarom je denkt dat die 7000 (een citaat in een specifieke situatie uit het OT) op het aantal uitverkorenen in het NT slaat?

En een tiende van 144.000 is toch geen 7000?

Ik hoor het graag.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2008, 09:09:21 pm »
Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.  O-)