Ik was eens benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik ben zeer democratisch ingesteld en ben om die reden dan ook republikein in hart en nieren. Niet op de Amerikaanse manier (daar zou ik Democraten stemmen

), maar gewoon op z'n Nederlands: ik ben tegenstander van de monarchie. Natuurlijk weet ik dat de feitelijke macht van de koningin beperkt is, maar het feit dat ons staatshoofd die positie bekleedt omdat ze toevallig de juiste voorouders heeft....dat vind ik niet passen in een land dat zich een democratie noemt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen revolutionair. Ik zou dus ook niet met geweld van Nederland een
democratie republiek willen maken, maar vind principieel wel dat het zo zou moeten zijn.
Nou merk ik met name bij het christelijke deel van m'n omgeving (en da's het overgrote deel

) dat er, naast de discussie die je altijd en overal met mensen hebt, bij sommige mensen toch ook wel principiële issues zijn. Sommigen vinden het eigenlijk niet kunnen dat ik er zo over denk.
Ik heb eigenlijk niks met dat soort (zelden onderbouwde) argumenten (veel mensen weten eigenlijk niet waarom ze iets vinden en beëindigen een discussie prematuur met de woorden "dat is nou eenmaal zo"). Ten tijde van WOII had je ook mensen die vonden dat we allemaal maar moesten doen wat Hitler zei. Mwah....volgens mij is na de oorlog toch ook wel door de verschillende kerken vastgesteld dat dat niet correct was (het was ook gewoon echt een issue na de oorlog....het idee alleen al dat je je tegen zo'n abject regime niet zou mogen verzetten

).
Wederom een "begrijp-me-niet-verkeerdje": ik vergelijk de situatie in Nederland natuurlijk in geen enkel opzicht met die in Duitsland ten tijde van het Nazi-regime!
Anyway: hoe denken jullie hierover? Is er principieel iets mis mee om (op deze manier) in Nederland republikein te zijn? Graag mét argumenten!