quote:
Bumblebee schreef op 28 november 2008 om 18:29:[...]
De Geest lijkt ten eerste op deze manier wel specifiek voor charismatici, alsof Hij hun eigendom is en andere denominaties niet zoveel te maken hebben met de Geest.
Ten tweede is "de Geest" niet controleerbaar.
Mijn insteek in deze. Een volwassen christen in de (gruwelijk woord) charismatische kring, weet en draagt uit dat een woord van de Geest eerst moet worden getoetst door tenminste twee of drie anderen.
De christen voelt zich niet verheven boven anderen en heeft het sterke verlangen dat een ieder die christen is de levende Geest mag gaan ervaren. Dus ook in andere denominaties.
Het ervaren van de werking van de Geest maakt bescheiden en nederig en niet hoogmoedig, de Geest scherpt, kneed en vormt.
De Geest is geen instrument van de christen, de christen is het instrument waardoor de Geest werkt, maar de Geest deelt uit naar Hij wil. Dat wil zeggen op de momenten dat de Christen dat nodig heeft in zijn leven treedt dan voren , evenzo treedt de Geest in het persoonlijk leven terug wanneer de christen afdwaalt, verdwaalt of de overtuiging heeft dat de charisma niet meer voor deze tijd is en slechts een werktuig was om Christus werk te accentueren en het evangelie een vliegende start te geven.
Daarnaast dient hij te bidden om bevestiging door die Geest. De Geest bevestigt door het Woord van God, bevestigingen van andere die niet weten welk woord hij heeft ontvangen en het gebed. Je mag ook vragen om antwoord en bevestiging.
De Geest laat zich wel degelijk controleren, de beste controle daarbij is het resultaat en de vrucht.
Een chrsiten die gelooft is de charismate in deze tijd zal nooit alleen zeggen "de Geest heeft aldus tot mij gesproken, dus..."
Hij zal zeggen dat hij een woord heeft ontvangen maar dit wil laten toetsen.
Toegegeven, en dat wordt ok verkondigd door volwassen leiders binnen het "charismatische" dat de benadering van "de Geest heeft aldus tot mij gesproken, punt uit" voorkomt MAAR dat dit schade berokkent voor alle oprechte gelovigen die de charismata in deze tijd nog zien werken en daar verstandig mee omgaan.
Evenzo overigens is er evenveel schade berokkend door kort door de bocht te redeneren en de charismata in deze tijd af te doen als onwaar.
Hoe het ook zij, de Geest laat zich niet tegenhouden, ondank welke muur dan ook...