Auteur Topic: Wel of niet naar een wederdoopdienst  (gelezen 14260 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Wel of niet naar een wederdoopdienst
« Reactie #50 Gepost op: november 10, 2008, 09:10:47 pm »

quote:

dovanlo schreef op 10 november 2008 om 20:49:
Ik voel dan echt verdriet om de harde opstelling van sommigen hier en vooral de vergelijking met abortus. Kom op zeg!
Kom op zeg?

Je begrijpt blijkbaar niet hoe belangrijk de doop is. En omdat jij dat niet begrijpt moeten andere mensen niet moeilijk doen. Dus jouw norm dring je op aan anderen. Kom op zeg!

quote:

Als ik dit soort reacties lees, zie ik vooroordelen over de GKV helaas bevestigd. Alsof baptisten er niet toe doen!
Een totaal op niets gebaseerde conclusie. Als je ook maar IETS zou begrijpen van dit gesprek, van de pijn die een overdoop oproept, zou je het niet in je hoofd halen als een klein kind te gaan mokken "alsof baptisten er niet toe doen". Een totaal onzinnige conclusie, slachtoffer spelen, verder niets.

quote:

Sorry dat laaste was offtopic, maar ik moest het ff kwijt, want ik merk het hier veel te vaak.
"Sorry, maar ik zeg het lekker toch" is zo onwaarschijnlijk kinderachtig. Schaam je, dat je in een voor Okidoki zo lastige situatie je zo kinderachtig gedraagt.
So sue me!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 10, 2008, 10:08:30 pm »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 21:10:
[...]
Kom op zeg?

Je begrijpt blijkbaar niet hoe belangrijk de doop is. En omdat jij dat niet begrijpt moeten andere mensen niet moeilijk doen. Dus jouw norm dring je op aan anderen. Kom op zeg!
offtopic: Je reactie hier staat een beetje haaks op je reactie daarboven.
Het gaat mij om de wijze waarop zij met de doop om gaat namelijk.

quote:

Een totaal op niets gebaseerde conclusie. Als je ook maar IETS zou begrijpen van dit gesprek, van de pijn die een overdoop oproept

Die pijn rkdiak, dat is de reden waarom ik deze draad heb geopend om te komen tot een keuze. Snap je dan ook dat ik moeite heb om een feest te vieren (zoals zij het noemen) waar ik geen feestelijk iets in zie?
Dat ik het juist niet fijn vind voor haar? Dat ik mij zorgen maak over de wereld waar ze zich in gaat voegen?
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 10, 2008, 10:38:49 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 18:47:
[...]
Mag ik meedoen aan diensten van groeperingen die op meerdere gronden de bijbel (netjes gezegd) nogal vrij interpreteren en die het sacrament van de doop aan een kind als lasterlijk onwettig zien?

het vetgedrukte is een pertinente onwaarheid Okidoki. Wanneer jij werkelijk bij een geloofsdoopdienst zou zijn geweest dan weet jij dat over de keuze van ouders hun kinderen ooit te hebben laten dopen respect wordt uitgesproken. Vaak door dopelingen zelf, maar ook door de dopende oudsten. Zij maken echter op grond van een andere theologische mening, ook nog aardig onderbouwd een andere keuze.
Omdat de pijlers van de geloofsdoop een totaal andere zijn dan die van de kinderdoop is het een onvergelijkbaar gegeven.
Om die reden verklaren zij een kinderdoop niet onwettig of lasterlijk, maar zijn zij van mening dat het hier niet de doop betreft welke naar hun mening in de grond der aard bedoelt wordt.

Ik pleit hier niet voor de ene of de andere doop, maar wil de pertinente onwaarheid van de bewering aangeven.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 10:42:37 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 10, 2008, 10:42:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 november 2008 om 22:38:
[...]

het vetgedrukte is een pertinente onwaarheid Okidoki. Wanneer jij werkelijk bij een geloofsdoopdienst zou zijn geweest dan weet jij dat over de keuze van ouders hun kinderen ooit te hebben laten dopen respect wordt uitgesproken. Vaak door dopelingen zelf, maar ook door de dopende oudsten. Zij maken echter op grond van een andere theologische mening, ook nog aardig onderbouwd een andere keuze.
Omdat de pijlers van de geloofsdoop een totaal andere zijn dan die van de kinderdoop is het een onvergelijkbaar gegeven.
Om die reden verklaren zij een kinderdoop niet onwettig of lasterlijk, maar zijn zij van mening dat het hier niet de doop betreft welke naar hun mening in de grond der aard bedoelt wordt.

die pertinente onwaarheid is wel wat mijn zus aangeeft. Welke waarheid wil je weten dan?
Het sacrement van de doop aan kinderen wordt door hen niet gezien als opdracht van God, dat is in mijn overtuiging het lasteren van de doop aan kinderen van gelovigen.
Daarnaast zijn het haar eigen woorden en niet de mijne.
Ik besef terdege dat er bv in de baptistenkringen en vele evangelische kringen totaal anders gedacht wordt dan in de kring waar zij zich in begeeft.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 10, 2008, 10:43:40 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 22:42:
[...]

die pertinente onwaarheid is wel wat mijn zus aangeeft. Welke waarheid wil je weten dan?
Het sacrement van de doop aan kinderen wordt door hen niet gezien als opdracht van God, dat is in mijn overtuiging het lasteren van de doop aan kinderen van gelovigen.
Daarnaast zijn het haar eigen woorden en niet de mijne.
Ik besef terdege dat er bv in de baptistenkringen en vele evangelische kringen totaal anders gedacht wordt dan in de kring waar zij zich in begeeft.

Over welke groepering heb je het dan, dat zij deze boude bewering doen?

(las net in de beginpost "evangeliegemeente". Toch kan ik mij niet voorstellen dat een zichzelf respecterende gemeente waar de geloofsdoop uitgangspunt is taal als lasterlijk en onwettig wordt gebezigd, vraag dus beantwoord. Wanneer iets dergelijks wel zou zijn gezegd is dit een liefdeloze opmerking geweest)

Maar zo hoorde ik (en dat is niet bedoelt als lekker -buh opmerking) dat iemand die zich had onttrokken aan een GKV gemeente en na jarenlange overweging en reden besluit naar een evangeliegemeente te gaan, gezegd werd dat zij nu niet meer tot het lichaam van Christus behoort. Naar mijn mening een eveneens zeer onzorgvuldige opmerking. Gods liefde en genade is groter dan wij maar kunnen veronderstellen en in deze liefde is geen vrees (1 joh 4)
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 11:00:43 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 10, 2008, 11:00:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 november 2008 om 22:43:
[...]

Over welke groepering heb je het dan, dat zij deze boude bewering doen?

(las net in de beginpost "evangeliegemeente". Toch kan ik mij niet voorstellen dat een zichzelf respecterende gemeente waar de geloofsdoop uitgangspunt is taal als lasterlijk en onwettig wordt gebezigd, vraag dus beantwoord)

Maar zo hoorde ik (en dat is niet bedoelt als lekker -buh opmerking) dat iemand die zich had onttrokken aan een GKV gemeente en na jarenlange overweging en reden besluit naar een evangeliegemeente te gaan, gezegd werd dat zij nu niet meer tot het lichaam van Christus behoort. Naar mijn mening een eveneens zeer onzorgvuldige mening. Gods liefde en genade is groter dan wij maar kunnen veronderstellen en in deze liefde is geen vrees (1 joh 4)
Ik wil via hotmail wel meer aan je melden maar niet via deze site. Privacy namelijk.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 10, 2008, 11:01:08 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 23:00:
[...]

Ik wil via hotmail wel meer aan je melden maar niet via deze site. Privacy namelijk.
prima

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 11, 2008, 01:19:59 am »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 22:08:
[...]
 offtopic: Je reactie hier staat een beetje haaks op je reactie daarboven.
Het gaat mij om de wijze waarop zij met de doop om gaat namelijk.
Nee, beide reacties staan niet haaks op elkaar, ze ondersteunen elkaar, en zeggen wezenlijk precies hetzelfde.

quote:

Die pijn rkdiak, dat is de reden waarom ik deze draad heb geopend om te komen tot een keuze. Snap je dan ook dat ik moeite heb om een feest te vieren (zoals zij het noemen) waar ik geen feestelijk iets in zie?
Natuurlijk, wekte ik de indruk dat ik die pijn niet zag? Dat spijt me dan. Ik herken die pijn maar al te goed.

quote:

Dat ik het juist niet fijn vind voor haar? Dat ik mij zorgen maak over de wereld waar ze zich in gaat voegen?

Dat snap ik.

Maar ik ga liever met iemand waar ik van hou door de vallei des doods, dan dat ik iemand de rug toe keer om maar geen getuige te zijn van diens ondergang.
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 11, 2008, 01:28:59 am »

quote:

rkdiak schreef op 11 november 2008 om 01:19:
[...]
Nee, beide reacties staan niet haaks op elkaar, ze ondersteunen elkaar, en zeggen wezenlijk precies hetzelfde.

[...]
Natuurlijk, wekte ik de indruk dat ik die pijn niet zag? Dat spijt me dan. Ik herken die pijn maar al te goed.

[...]

Dat snap ik.

Maar ik ga liever met iemand waar ik van hou door de vallei des doods, dan dat ik iemand de rug toe keer om maar geen getuige te zijn van diens ondergang.

Dat laatste heb je volledig gelijk in en goed dat je begrijpt waar het mij om gaat (be'st 'n laiverd ker'ol ). Neemt niet weg dat ik op meerdere gronden van haar getuigen niet kan concluderen dat ze weet wat ze doet.
Zij sluit zich aan bij een gemeente waarin de leer over de doop totaal niet bijbels is.
Kijk bv. eens hier wat zij o.a. geloven.
Snap je als je dat leest dat ik mijn moeiten heb?
(behalve dan dat er veel hiaten in de onderbouwing zitten)
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 01:30:09 am door Riemer Lap »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 11, 2008, 01:52:15 am »

quote:

okidoki schreef op 11 november 2008 om 01:28:
[...]

Dat laatste heb je volledig gelijk in en goed dat je begrijpt waar het mij om gaat (be'st 'n laiverd ker'ol ). Neemt niet weg dat ik op meerdere gronden van haar getuigen niet kan concluderen dat ze weet wat ze doet.
Aangenomen dat wat jij gelooft klopt: natuurlijk weet ze niet wat ze doet, anders deed ze het niet.

quote:

Zij sluit zich aan bij een gemeente waarin de leer over de doop totaal niet bijbels is.
Kijk bv. eens hier wat zij o.a. geloven.
Snap je als je dat leest dat ik mijn moeiten heb?
(behalve dan dat er veel hiaten in de onderbouwing zitten)

Natuurlijk snap ik dat.

Maar waar heb ik beweerd dat die overdoop goed is?
So sue me!

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 11, 2008, 08:32:35 am »
okidoki schreef op 10 november 2008 om 20:58
Proef ik dat je het jammer vind dat ik de vraag uberhaupt stel?
NEE... ik vind het juist dapper om je vraag te stellen! Er komt  immers veel los, en dat had je ws. wel verwacht en tóch maak je je kwetsbaar en stelde je je vrag. Petje af juist!!

Als ik mijn  zus willens en wetens een verkeerde keuze zie maken moet ik dan blij zijn omdat zij het is of, en Pooh gaf dat al aan, mag ik vanuit broederlijk vermaan aangeven dat ik niet blij kan zijn.
Dat is namelijk mijn tussenstand op dit moment.

Tussen blij zijn en tóch gaan ligt een wereld van verschil lijkt mij. je kunt ook gaan, zonder blij te zijn, maar om het signaal af te geven: ik blijf je trouw zus, van mij kun je op aan, zelfs als je keuzes maakt die de mijne niet zijn.

Dan nog de vraag: helpt deze discussie je nu wérkelijk verder in je beraadslagingen?
Daar heb ik nl. wel zo mijn twijfels over. Ik wen sje veel wijsheid toe!

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 11, 2008, 08:38:02 am »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 21:10:
[...]
Kom op zeg?

[...]
Een totaal op niets gebaseerde conclusie. Als je ook maar IETS zou begrijpen van dit gesprek, van de pijn die een overdoop oproept, zou je het niet in je hoofd halen als een klein kind te gaan mokken "alsof baptisten er niet toe doen". Een totaal onzinnige conclusie, slachtoffer spelen, verder niets.

[...]

"Sorry, maar ik zeg het lekker toch" is zo onwaarschijnlijk kinderachtig. Schaam je, dat je in een voor Okidoki zo lastige situatie je zo kinderachtig gedraagt.

Dit illustreert exact wat ik bedoelde rondom de onderlinge bejegening.
Ik weet dat het hier niet de plek is dit zo neer te zetten, maar ik weet niet of en hoe ik iemand een privébericht kan sturen. Vandaar toch hier.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 11, 2008, 09:18:32 am »

quote:

dovanlo schreef op 11 november 2008 om 08:38:
[...]

Dit illustreert exact wat ik bedoelde rondom de onderlinge bejegening.
Ik weet dat het hier niet de plek is dit zo neer te zetten, maar ik weet niet of en hoe ik iemand een privébericht kan sturen. Vandaar toch hier.
Ooit gehoord van zelfreflectie?
http://www.carrieretijger...elf-ontwikkelen/reflectie en dan naar beneden bladeren tot aan zelfreflectie. Zeer nuttig.

Dat van die privéberichtjes wil ik ook wel weten. :)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 11, 2008, 09:31:09 am »
offtopic:op dit forum bestaat niet de mogelijkheid om elkaar PMs te sturen (personal messages bedoel ik hier, niet de push messages die de crew kan sturen). Als je met iemand prive in contact wil komen, moet je diegene om z'n mailadres vragen, of vragen of die ander contact met jou op wil nemen. Wat daarbij helpt is om in ieder geval gewoon EEN mailadres dat je af en toe checkt in je profiel neer te zetten. Zo heb ik in mn begintijd een mailadres aangemaakt voor bij mijn toenmalige nick, speciaal voor forum-gebruikers
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 11, 2008, 12:07:33 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 november 2008 om 01:52:
Maar waar heb ik beweerd dat die overdoop goed is?
Nergens, dat schrijf ik ook niet, ik vermoed dat we redelijk dezelfde kijk hebben alleen merk ik dat jij omwille van de mens zou gaan naar zo'n dienst.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 11, 2008, 12:09:18 pm »

quote:

dovanlo schreef op 11 november 2008 om 08:32:
Dan nog de vraag: helpt deze discussie je nu wérkelijk verder in je beraadslagingen?
Daar heb ik nl. wel zo mijn twijfels over. Ik wen sje veel wijsheid toe!
Je schrijft terecht dat jij daar twijfels over hebt.
Het ontdekken van meerdere meningen is voor mij in dezen wel van belang, met name wat men schrijft over "het blijft wel je zus".

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 11, 2008, 02:09:21 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 november 2008 om 12:07:
[...]

Nergens, dat schrijf ik ook niet, ik vermoed dat we redelijk dezelfde kijk hebben alleen merk ik dat jij omwille van de mens zou gaan naar zo'n dienst.

Mijn stagepastoor zei ooit: om een geestelijke te zijn, is eigenlijk maar één ding werkelijk nodig, en dat is dat je van mensen houdt.

Ik denk dat hij wel een punt had.
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 11, 2008, 03:27:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 november 2008 om 12:07:
[...]

Dat vind ik mooi uitgedrukt; ik wilde dat ik het zo had kunnen zeggen.

Na lezing van de posts van onder meer Thorgrem en Pooh heb ik wel meer oog gekregen voor redenen waarom mensen niet zouden gaan. Had ik daar dan geen oog voor? Nee, beslist niet voldoende, denk ik.

Dovanlo heeft het over de harde opstelling van mensen die niet gaan, maar staat er niet bij stil dat hij/zij het risico loopt zich even hard op te stellen en dat risico loop ik ook.

Ik moet het even snel afronden helaas, want ik krijg het nog druk aan het eind van de dag: ik had begrepen dat je al had beslist niet te gaan. Alle respect daarvoor. Mocht je toch nog twijfelen, dan wens ik je veel sterkte bij je overwegingen, okidoki.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 11, 2008, 05:39:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 november 2008 om 09:40:

Als ik het vergelijk met een huwelijk, ook dat wordt slechts eenmaal gesloten. Hoe slecht het huwelijk daarna ook mag zijn, het huwelijk is feitelijk, gedocumenteerd gesloten. Tijdens het bruiloft gaat het helemaal niet om het vrijgezellenfeest, de feestelijkheden die de gehele dag duren enz, nee het gaat om het moment voor het altaar. En ja, als je huwelijk slecht blijkt te gaan en je keer elkaar de rug toe, dan kun je jezelf voorhouden dat het geen echt huwelijk was, en er zijn mensen die dat dan ook daadwerkelijk gaan geloven. Helaas waren er getuigen bij en was God zelf aanwezig in het sacrament en is het bovendien gedocumenteerd. Het huwelijk heeft feitelijk plaatsgevonden en je zult niet nog een keer kunnen trouwen.

Dit is inderdaad bijbels. Dat mag ik wel :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 11, 2008, 05:43:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 10:10:

Maar een 'overloper' weet wel beter. Die kent de theologie, en dwaalt dus wanneer hij toch voor iets anders kiest. Die moet je onderwijzen, en als hij niet luistert moet je je afkeuring laten merken, en zeker niet iets gaan 'vieren' dat meer iets is om te rouwen.
Is dat zo? Weet die het beter? Ik heb een hele discussie gehad met een pinksterchristen die absoluut er van overtuigt was dat alleen volwassendoop telt en de kinderdoop niet. Ook de zus van Okidoki is daar dus van overtuigt. Zij geloven domweg niet in de leer van de kinderdoop, al kennen ze die leer nog zo goed.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 11, 2008, 05:46:47 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2008 om 10:17:
[...]

Gesnopen  :)

Ik interpreteerde je verkeerd: dacht dat 't voor een dergelijke jonge christen geoorloofd was om je te laten overdopen maar je bedoelde: het is niet goed, maar we rekenen 't hem niet aan omdat hij niet beter weet. De optie om hem dat te gaan uitleggen is geen eerste keus omdat dat zou inhouden een jonge, blije christen te overstelpen met ingewikkelde theologische informatie en eveneens zou betekenen dat hij erachter komt hoe hopeloos verdeeld de christenheid helaas is. Zelf kwam ik daar pas na een hele poos achter, gelukkig.

Duidelijk en terecht denk ik.  :)
Wel bijzonder van mijn dominee, destijds  :?
Hij gelooft zelf anders, anders zegt hij dat niet. Wel mooi van je dat je een synodaal gereformeerde doop erkende, kan ik je aanspreken als gelijken ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 11, 2008, 05:58:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 13:49:
[...]

Natuurlijk. Maar begrijp je het onderscheid dat ik hierboven maak? Iemand die te goeder trouw dwaalt is een heel ander verhaal dan iemand die weet waar het om gaat, broederlijk en herderlijk vermaand is, en dan toch niet alleen een dwaalleer volgt, maar die ook in de praktijk brengt.

Voor jou was ik blij en dankbaar, en met je kerk was ik dankbaar dat je aan hen geschonken bent. Maar bij zo'n 'doop'dienst zou ik alleen kunnen huilen, denk ik.

Als de zus van Okidoki beter wist zoals jij voorstaat, dan is dat zo. Maar de zus van Okidoki weet ook niet beter dan dat wat jij voorstaat niet het hare is. Volgens haar overtuiging wordt ze nu voor het eerst gedoopt.

Ik zou ook gewoon gaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 11, 2008, 06:16:06 pm »

quote:

dingo schreef op 10 november 2008 om 20:38:
Een paar jaar geleden zou ik gezegd natuurlijk moet je gaan en daar een handvol gevoelselementen bij benoemd hebben. Nu zal ik dat niet meer zeggen omdat ik idd het een zware belediging van God vind om je kinderdoop terug te gooien en te beweren dat deze onwettig is. Ik zou mijn zus/broer/vrienden dus dat vertellen en dat ik het niet als een feestje beschouw en wegblijven. Zelfs niet als het de twee broers zouden zijn die nu nergens meer aan doen. Als iemand zit te vloeken tijdens het avondmaal blijf je toch ook niet zitten?

Ik geloof niet dat God zich beledigd zou voelen, Hij weet immers wat de gene denkt die zich laat dopen en wat de beweegredenen zijn. Hij zou alleen maar genieten van het moment omdat Hem de eer bewezen wordt.
Er staat ergens in de bijbel dat je rekening moet houden met het geloof van de ander. Als die ander vegentariër is, eet dan niet voor zijn neus het vlees op vanwege zijn geloof. Ook staat er dat iets goeds goed is, maar fout is als iemand het als fout ziet maar ondanks dat tegen zijn eigen geweten in toch doet.

Of terwijl: Als Okidoki's zus zich niet 'laat' dopen, dan zondigd ze volgens haar eigen overtuiging. Dat weet God ook. Omwille van haar eigen overtuiging ben ik er van overtuigd dat God het als iets goeds ziet, terwijl Hij het als iets fouts ziet als ik me daar liet dopen, want ik geloof dat ik immers als gedoopt ben.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 06:17:51 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 11, 2008, 07:09:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 november 2008 om 18:16:
Er staat ergens in de bijbel dat je rekening moet houden met het geloof van de ander. Als die ander vegentariër is, eet dan niet voor zijn neus het vlees op vanwege zijn geloof.
Bedoel je de tekst "aanvaard de zwakke in het geloof" (Rom14)?

quote:

Of terwijl: Als Okidoki's zus zich niet 'laat' dopen, dan zondigd ze volgens haar eigen overtuiging. Dat weet God ook. Omwille van haar eigen overtuiging ben ik er van overtuigd dat God het als iets goeds ziet, terwijl Hij het als iets fouts ziet als ik me daar liet dopen, want ik geloof dat ik immers als gedoopt ben.

Hee, snap je het zelf ook wat je schrijft?
Denk jij dat GOD verheugd is als iemand zo omgaat met zijn heilig sacramant?
Begrijp je dat de omgang met dat sacrament mij voor vele vragen stelt?
Begrijp je ook dat ik de opmerkingen van rkdiak daarover héél goed begrijp? (over GOD in het gezicht spugen [hoe negatief gezegd ook maar wel waar])

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 11, 2008, 07:50:30 pm »

quote:

[...]

Ik geloof niet dat God zich beledigd zou voelen, Hij weet immers wat de gene denkt die zich laat dopen en wat de beweegredenen zijn. Hij zou alleen maar genieten van het moment omdat Hem de eer bewezen wordt.
[...]
De zus van okidoki weet of kan weten dat zij gedoopt is, God zelf heeft haar ingelijfd in Zijn gemeente. Welke eer bewijs je dan precies volgens jou door dat te negeren en het nog eens dunnetjes over te doen?

quote:

[...]
Ook staat er dat iets goeds goed is, maar fout is als iemand het als fout ziet maar ondanks dat tegen zijn eigen geweten in toch doet.
Daarom zou ik niet gaan en adviseer ik okidoki ook niet te gaan. Als je een goede relatie hebt zal ze het begrijpen als je het haar uitlegt. Heb je geen goede relatie dan heeft een egocentrisch doopfeestje ook geen toegevoegde waarde imo.

quote:

Zoals gezegd, ze kan beter weten het is haar ongetwijfeld verteld.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 07:52:22 pm door dingo »

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 11, 2008, 08:21:26 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 00:55:
Mijn zus is als klein kind gedoopt en zal zich binnenkort laten dopen in een evangeliegemeente.
Ik heb daar ernstig moeite mee en vraag mij af of ik gehoor kan geven aan haar oproep om te komen in deze dienst.
Vanuit mijn overtuiging zeg ik "nee"; de belofte die in de doop aan jou als kind is gegeven is voldoende en hiermee geef je aan dat je die belofte ontkent (kort samengevat).
Daarnaast heb ik op meerdere gronden moeite met de leer over de doop die zij aan wil hangen (kinderdoop is ongeldig want het kind is onmondig en kan niet getuigen van geloof).
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben en welke keuze heb jij toen gemaakt?
Tja, moeilijk punt is dat. Laat je het medeleven/ gevoel voorop staan of ga je voor je principes/ overtuiging. Deze keuze heb ik ook moeten maken en ik ben uiteindelijk niet naar de doopdienst van mijn zus gegaan. Ik was het er absoluut niet mee eens en kon ook niet blij voor haar zijn, omdat ze blijkbaar van mening was dat haar doop die ze had niet juist was.

quote:

Is gaan naar zo'n dienst niet ook onderschrijven wat de dopeling gelooft?
Ja, zo zie/ zag ik dat wel. Ik kon daar in volle overtuiging niet achter staan en dan vind ik het van mezelf hypocriet om dan wel te gaan. Dan zou ik mijzelf voor mijn gevoel verloochenen.

quote:

Moet ik hierin zeggen "nee, ik ga niet want wat jij getuigd en geloofd is niet bijbels" of moet ik omwille van de naastenzorg wel gaan?
Of hetgeen er getuigd en geloofd wordt niet bijbels is, laat ik in het midden. Dopen is natuurlijk een zeer bijbels principe. Ik ben ondertussen ook overtuigd dat zoiets is als "wederdopen" of "overdopen" niet bestaat. Je kan maar eenmaal gedoopt worden in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest.

Ik kan me echter indenken dat je als ouders zijnde toch gaat, juist omwille van die naastenzorgen. Ook al kan je er niet achter staan wil je dan blij zijn voor hen dat ze die keuze willen maken en dat willen laten zien. Zeker als ouders wordt in je een zeer moeilijk pakket geplaatst.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 08:23:02 pm door michielk »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 11, 2008, 09:37:10 pm »

quote:

[...]

Er staat ergens in de bijbel dat je rekening moet houden met het geloof van de ander. Als die ander vegentariër is, eet dan niet voor zijn neus het vlees op vanwege zijn geloof. Ook staat er dat iets goeds goed is, maar fout is als iemand het als fout ziet maar ondanks dat tegen zijn eigen geweten in toch doet.

Dit vind ik wijze woorden van Gait. Het gaat erom dat we onze beslissingen in gehoorzaamheid aan God en in liefde tot Hem nemen. We mogen best discusseren over de verschillen in denken.

Als kinderen die van hun ouders houden, hun taken in het gezin op een verschillende manier uitvoeren, houd je als ouder er ook rekening mee dat het uit liefde is gebeurd. Als de ouder het liever anders heeft is het zijn zaak om bij te sturen. Voorop staat de liefde die graag doet wat God wil.

quote:

4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 11, 2008, 09:48:31 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 november 2008 om 19:09:
[...]

Bedoel je de tekst "aanvaard de zwakke in het geloof" (Rom14)?

Ja, die bedoel ik. Dank je :)

quote:

Hee, snap je het zelf ook wat je schrijft?

ja

quote:

Denk jij dat GOD verheugd is als iemand zo omgaat met zijn heilig sacramant?
Nee

quote:

Begrijp je dat de omgang met dat sacrament mij voor vele vragen stelt?
ja

quote:

Begrijp je ook dat ik de opmerkingen van rkdiak daarover héél goed begrijp? (over GOD in het gezicht spugen [hoe negatief gezegd ook maar wel waar])

ja.

Ik geloof dat God anders tegen de mensen aan kijkt dan wij dat van Hem denken. Ik meen een keer gelezen te hebben dat het christendom 200.000 stromingen heeft. Van al die stromingen denken de volgelingen dus allemaal dat ze het wel aardig door hebben wat christelijke geloven inhoudt. God zal dus ongetwijveld op iedereen zo Zijn op en aanmerkingen hebben, maar Hij blijft wel de Vader die het graag wil horen dat Zijn kinderen voor Hem gaan.
Vergelijk het met een kattenbezitter. Bij ons thuis maakten we het mee dat een kat van ons met een goudvis naar ons toekwam en voor onze voeten neerlegt. Weer een tijd later komt hij met een dode muis en legt het voor ons neer. Weer een tijd later komt hij met een hele kippenpoot er aan zetten en legt die voor ons neer. We weten dat katten zo zijn dierbare levendige bezittingen (want zo zien katten hun baasje) wil leren hoe je dus je prooi vangt. Heel goed bedoelt, al heeft die kat ons dus niet begrepen. Hoewel die kat eigenlijk in onze ogen die goudvis en die kippenpoot stal en die muis gewoon verrekte handig voor ons ving (want we willen geen muizen :) en zijn niet van plan ze zelf te vangen, vooral niet met onze mond ) begrijpen we die kat en zullen we hem dus zo ook behandelen vanuit begrip. Zo dus begrijpt God de  goede bedoelingen van al die christenen die o zo verdeeld allemaal op hun eigen manier menen Hem te dienen en jou zus dient God dus zo. Dus ja, ik geloof dat God zich vereerd zal voelen :) evenzo dat God zich vereerd zou gevoeld hebben bij de eerste doop.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: november 11, 2008, 09:54:04 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 november 2008 om 21:37:
[...]

Dit vind ik wijze woorden van Gait. Het gaat erom dat we onze beslissingen in gehoorzaamheid aan God en in liefde tot Hem nemen. We mogen best discusseren over de verschillen in denken.

Als kinderen die van hun ouders houden, hun taken in het gezin op een verschillende manier uitvoeren, houd je als ouder er ook rekening mee dat het uit liefde is gebeurd. Als de ouder het liever anders heeft is het zijn zaak om bij te sturen. Voorop staat de liefde die graag doet wat God wil.

[...]
dat zijn ook wijze aanvullende woorden waarvan ik overtuigd ben dat God je dat ingaf. Misschien zwevering, maar dat geloof ik nu eenmaal ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: november 12, 2008, 12:55:44 am »
Ik (wij, ik ben namelijk gelukkig en getrouwd:) ) hebben besloten om niet naar die dienst te gaan.
Wij kunnen het niet verenigen met de leer over de doop zoals die geopenbaard is in de Bijbel en hebben mee op basis van de doopverklaring van haar gemeente besloten dat we er niet horen te zijn.
Ondanks dat blijft het onze zus, deze doop zal daar niet tussen staan.
Langs deze weg allemaal heel erg bedankt voor de input en meningsverschillen.
Het heeft ons goed gedaan om meerdere achtergronden te lezen.
De doorslag is wel geweest dat mijn zus kan weten wat de de leer over de doop inhoudt (ze is er in opgegroeid en heeft het met volle verstand beleden) en dat we hebben ontdekt dat in de leer van hun gemeente zoveel hiaten en tekstverdraaiingen zitten.
Aan haar zullen we eerlijk en open aangeven waarom wij niet aanwezig zullen zijn.
Ook aan andere gezinsleden zullen we dat melden en uitleggen waarom wij niet in een gemeenschap willen komen waar de doop op onjuiste gronden hernieuwd plaatsvindt en waarom wij geen reden tot vreugde zien.
En nu huilt mijn vrouw en weent mijn hart.
Maar wij kunnen, na gebed, niet anders dan de roeping van God hierin volgen en daarmee ook luisteren naar de opdracht om eerlijk en oprecht te zijn.
Nogmaals: bedankt voor de steun, de informatie, de contra-informatie en andere berichten.
Er mag een slotje op dit topic wat mij (oeps, ons) betreft

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: november 12, 2008, 08:54:19 am »
Modbreak:
Op verzoek van TS een slotje.