Auteur Topic: Vrouwen, kleding en hormonen  (gelezen 39500 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vrouwen, kleding en hormonen
« Reactie #100 Gepost op: december 11, 2008, 04:20:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 december 2008 om 14:18:
[...]

En dan denk ik: een man kan niets eraan doen dat hij geprikkeld wordt door een bepaald uiterlijk van een vrouw ...
Volgens mij is de eerste helft van deze zin voldoende. Uiteindelijk heeft het uiterlijk van de vrouw er niet mee van doen.

Mannen raken seksueel geprikkeld. Punt.
Daar zit wat mij betreft geen goed- of afkeuring aan vast. Zo gaat dat nu eenmaal in onze gebroken wereld.

Uiteraard kan een man sneller seksueel geprikkeld raken van het een dan van het ander. Een puber raakt soms al geprikkeld van een plaatje. Een doorsnee 40-er van een diep decollete. Een geslaagde zakenman van slanke benen op naaldhakken. Een NL-moslim van blote schouders. Een berber van zichtbaar hoofdhaar. Een Afghaans moslim van een bepaald parfum dat van onder een burka vandaan komt. Ga zo maar door.

Ook al doen vrouwen hun best om niet te prikkelen, dan nog kan een man seksueel geprikkeld raken. Such is life. Uiteraard is het goed om als vrouw er niet op uit te zijn om seksueel te prikkelen. Om 'geen aanstoot te geven' (wat veronderstelt dat seksuele prikkeling een aanstoot vormt).
Jezelf mooi aankleden kan imho prima zonder de intentie om te prikkelen of aanstoot te geven, zeker wanneer de gelegenheid er om vraagt (gala bijv).
Uiteindelijk is het -imho- de verantwoordelijkheid van de man om goed (te leren) om te gaan met die prikkel.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: december 11, 2008, 05:02:17 pm »

quote:

mirt schreef op 11 december 2008 om 15:56:
Maar kijk, dat bedoel ik nou:

Hierbij ga je er gewoon zomaar van uit dat dat verkeerd bedoeld is. Dat vind ik zo kwalijk. "een heer is een man die een vrouw kan laten voelen dat ze vrouw is, maar zonder dat zij zich daarover slecht voelt of bang hoeft te zijn dat hij het slecht bedoelt" is dat niet correcter?

Heb je gelezen wat ervoor stond? Ik bedoelde het n.a.v. die opmerkingen. Het zijn dikwijls z.g. grapjes. Maar op dit kwetsbare terrein moeten we geen spelletjes spelen. Ik wil er bovendien mee benadrukken dat we elkaar gewoon als mens moeten zien, met respect voor elkaar. Vooral op de werkvloer, in gesprekken enz.

Als er een ontmoeting plaatsvindt tussen twee mensen die allebei vrij zijn is dat natuurlijk een andere zaak. Maar ook dan is respect op zijn plaats.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: december 11, 2008, 05:16:56 pm »
Als je eens wist hoe erg ik dat ook vind...

Maar in jouw 'spreuk' staat het te algemeen vind ik, snap je dat? Ik bedoel de spreuk op zich.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: december 12, 2008, 12:37:06 am »
elle, let wel dat God het `geprikkeld worden` zo heeft geschapen;
man en vrow, jongen en meisje voelen zich vooral na de puberteit tot elkaar aangetrokken - dat is gewoon de mooie natuur.
Ware liefde is natuurlijk iets anders, want dat komt tot stand na het vervullen van een zekere verantwoordelijkheid voor die liefde.
Mannen (en ook vrouwen) behoren dus hun sexuele gevoelens onder controle te houden voor hun medemens uit respekt en eigen waardigeheid, want we zijn immers ten diepste broeders en zusters?
Daarom is het goed denk ik als vrouwen het (i.v.m. kleding) niet te moeilijk maken voor de man , en andersom (flirten van de man t.o.v. de vrouw is daarom niet welkom, terwijl grappen en vreugde met elkaar wel essentieel is!).  Dat vraagt allemaal veel wijsheid en verstandigheid, die we natuurlijk in onze jonge jaren kunnen leren, samen met onze ouders en broers en zusters.  Dat is de kern van het belang van goede gezinswaarden -als het CDA, en CU en SGP dit nu maar`s goed naar buiten konden brengen!!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: december 12, 2008, 11:38:53 am »
Misschien snap ik nu (ik bedoel met nu niet nav de vorige post voor de duidelijkheid van harmoniezoeker, die laat ik even liggen, maar met nu bedoel ik na er nog eens een dag over nagedacht te hebben) meer hoe het verschil tussen hoe wij in onze cultuur met verschillen tussen mannen en vrouwen omgaan en hoe dat in andere culturen gebeurt (en dan weet ik natuurlijk dat niet alles daar mooier is) bepalend is voor de 'flauwheid' en het lage gehalte van opmerkingen van veel mannen naar vrouwen en ook waarom wij uiterlijk zo snel koppelen aan iets negatiefs.

In andere culturen wordt meer naar de mens als geheel gekeken. En dan de vrouw als menselijk wezen op zich, waar haar uiterlijk dan bijhoort en de man ook. Wij zijn aan de ene kant lichaam en geest ver uit elkaar gaan trekken en aan de andere hebben wij ook de man en vrouw 'van binnen' (door de emancipatie) steeds meer gelijkgeschakeld. (Zie mijn topic over hersenen van mannen en vrouwen) Zodra je dat doet krijgen lichamelijke verschillen soms haast iets 'bevreemdens' waardoor wij er ofwel door geobsedeerd kunnen raken ofwel erdoor geobsedeerd om er niet door geobsedeerd te raken. Zoiets.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2008, 11:39:54 am door mirt »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: december 12, 2008, 03:40:22 pm »

quote:

cyber schreef op 11 december 2008 om 15:24:
[...]

tijd voor een burka dan ? of is de man niet mans genoeg om zijn eigen gedachten in bedwang te houden ?

Er is nog wel een tussenweg tussen een burka en een zeer laag decolleté bij een vrouw met een groot voorkomen. :P
En verder heb ik dacht ik al gezegd dat een man niets kan doen aan de prikkeling op zich, maar dan verder wel een verantwoordelijkheid heeft hoe hij daar dan mee om gaat. En gedachte kan komen maar zul je de kop in moeten drukken. Dat de gedachte er op zich komt door een vrouw die er nogal bloot bijzit op een bepaald punt, daar kan hij niets aan doen.De betreffende vrouw echter wel. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: december 12, 2008, 04:33:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 december 2008 om 15:40:
[...]
De betreffende vrouw echter wel. :)
Dat is dus in wezen een onjuiste gedachte imho. Mannen raken opgewonden. Punt.
Kun je als vrouw weinig aan doen. Wanneer alle vrouwen steeds hun best doen om bij de kuiser geklede helft te horen, dan zal automatisch de kleednorm opschuiven richting burka. En wanneer iedereen in burka loopt, zijn er nog steeds mannen die opgewonden raken.

Ergo: je als vrouw kuis aankleden omdat er anders mannen zijn die opgewonden raken, is verkeerd om geredeneerd. Dan werk je mee aan het idee dat opwinding uiteindelijk de schuld is van vrouwelijk kleedgedrag. Dat is het niet.

Trek aan wat je denkt dat 'juist' is voor de gelegenheid. Neem voor lief dat er mannen zijn die daar mogelijk wat van denken. Kunnen zij niets aan doen, en jij nog minder.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: december 12, 2008, 06:35:11 pm »

quote:

elle schreef op 12 december 2008 om 16:33:
[...]
Dat is dus in wezen een onjuiste gedachte imho. Mannen raken opgewonden. Punt.
Als mannen opgewonden raken, raken ze ergens opgewonden van.
Dat 'ergens' heeft dus in ieder geval iets met die opwinding te maken. En ook met de mate van opwinding. Het is echt te simpel om alle schuld voor dergelijke opwinding bij de mannen neer te leggen.

quote:

Ergo: je als vrouw kuis aankleden omdat er anders mannen zijn die opgewonden raken, is verkeerd om geredeneerd. Dan werk je mee aan het idee dat opwinding uiteindelijk de schuld is van vrouwelijk kleedgedrag. Dat is het niet.

Argument?
Je hebt het alleen maar over 'de' schuld, maar er bestaat ook nog zoiets als gedeelde schuld of mogelijke schuld.

quote:

Trek aan wat je denkt dat 'juist' is voor de gelegenheid. Neem voor lief dat er mannen zijn die daar mogelijk wat van denken. Kunnen zij niets aan doen, en jij nog minder.
Natuurlijk kunnen die mannen daar wat aan doen, evengoed als die vrouwen rekening kunnen houden met de bekende gevoeligheden bij mannen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: december 12, 2008, 06:53:22 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 December 2008 om 18:35:
Als mannen opgewonden raken, raken ze ergens opgewonden van.
Dat 'ergens' heeft dus in ieder geval iets met die opwinding te maken. En ook met de mate van opwinding. Het is echt te simpel om alle schuld voor dergelijke opwinding bij de mannen neer te leggen.

Het gaat niet om schuld. En het punt is nou juist dat je niet kunt definiëren waar mannen opgewonden van raken - als er iemand rondloopt met een sproetenfetish moet ik zeker een masker op doen?

elle heeft gelijk: de grens zal steeds verder opschuiven tot je erop uitkomt dat vrouwen zich niet meer in het openbaar moeten vertonen. Of laten horen - stemmen kunnen heel sexy zijn.

quote:

Natuurlijk kunnen die mannen daar wat aan doen, evengoed als die vrouwen rekening kunnen houden met de bekende gevoeligheden bij mannen.
Je gepast voor de gelegenheid kleden dus. Niet in bikini naar een diner maar ook niet uit kuisheidsoverwegingen in een asbestpak.
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: december 12, 2008, 07:07:06 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2008 om 18:53:
[...]
Het gaat niet om schuld.

Het gaat wel om schuld. Althans, Elle heeft het over schuld.

quote:

En het punt is nou juist dat je niet kunt definiëren waar mannen opgewonden van raken - als er iemand rondloopt met een sproetenfetish moet ik zeker een masker op doen?

Natuurlijk kun je wel definiëren waar mannen opgewonden van raken. Iedereen weet van welke lichaamsdelen van een vrouw een man opgewonden kan raken.

quote:

stemmen kunnen heel sexy zijn.

Als je ze op een bepaalde manier gebruikt wel ja.

quote:

Je gepast voor de gelegenheid kleden dus. Niet in bikini naar een diner maar ook niet uit kuisheidsoverwegingen in een asbestpak.

Dat argument komt steeds terug en is natuurlijk een kulargument. Alsof ik beweer dat alle vrouwen in een asbestpak moeten gaan rondlopen.  :X
Je weet net zo goed als ik dat er een verschil is tussen zedig (maar -indien gewenst- wel hip, tof, trendy etc.) kleden en onzedig kleden.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2008, 07:08:14 pm door Mezzamorpheus »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: december 12, 2008, 08:57:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 december 2008 om 15:40:
[...]

Er is nog wel een tussenweg tussen een burka en een zeer laag decolleté bij een vrouw met een groot voorkomen. :P

Vroeger toen alle vrouwen een diep decolleté hadden viel niemand erover, en echt opwindend werd het niet ervaren, wat toen opwindend was ................................ was een vrouwenenkel :P , vandaar die lange rokken.
tijden veranderen en in elke tijd is er wel iets wat het ultieme opwekkende, tot lust gemaakte,  is bij het andere geslacht.

Maar goed, dat vrouwen borsten hebben is omdat ze zo geschapen zijn, dat ze nu een seks object zijn licht niet aan de vrouwen.

quote:

En verder heb ik dacht ik al gezegd dat een man niets kan doen aan de prikkeling op zich, maar dan verder wel een verantwoordelijkheid heeft hoe hij daar dan mee om gaat. En gedachte kan komen maar zul je de kop in moeten drukken. Dat de gedachte er op zich komt door een vrouw die er nogal bloot bijzit op een bepaald punt, daar kan hij niets aan doen.De betreffende vrouw echter wel. :)
je gebruikt het woord 'prikkeling' dan is het geen zonde ?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: december 12, 2008, 09:55:37 pm »
Een artikeltje met een poll en reakties, waarbij de meningen net als hier sterkt verdeeld waren. Maar wel interessant dat er dus een soort maatschappelijke ontwikkeling is in het gebruik van een decolleté.

quote:

Jonge zakenvrouw zoekt aandacht met diep decolleté  

10 november 2006 - Het mannenpak is uit onder jonge zakenvrouwen. Een diep decolleté vindt de hedendaagse zakenvrouw een acceptabel middel om aandacht te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Synovate. Zeven van de tien ondervraagde vrouwen gaf aan dat een diep decolleté van pas komt in de dagelijkse omgang op het werk.

De acceptatie van het decolleté en ander bloot gaat gepaard met een nieuwe attitude van vrouwen: `I can flaunt it. It`s mine, and I can do with it as I please`.

Groeiend zelfvertrouwen
Wellicht is deze houding een reflectie van het groeiende zelfvertrouwen van vrouwen. Ze hoeven geen mannenpak te dragen om respect af te dwingen en hebben ook minder te maken met discriminatie op grond van hun sekse.

Inspiratie
Bovendien hebben alleen oudere mannen een probleem; zij worden afgeleid door vrouwelijk bloot, terwijl jongere zakenmannen eraan gewend zijn en het een non-issue vinden. Volgens fashion watchers ligt een aantal sociale trends ten grondslag aan de opmars van het decolleté. Steeds meer celebrities, oud en jong, tonen bloot en zijn daardoor een inspiratie voor andere vrouwen. Verder neemt het aantal door vrouwen geleide ondernemingen toe. Als deze executives ervoor kiezen meer bloot te laten zien volgen anderen ze na. Ten slotte maakt de groei van het aantal vrouwen met overgewicht het decolleté ook meer zichtbaar dan vroeger.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: december 12, 2008, 10:15:23 pm »
Peter Louter breekt in een volkskrantblog er ook zijn hoofd over:

Zou het afzetgedrag zijn tegen de puriteinse kledij van moslimvrouwen?

Het zou een voorbode kunnen zijn van een nieuw feministisch offensief dat samenvalt met het afscheid van Cisca Dresselhuys als hoofdredactrice van Opzij.

De decolleté-strijd past in een (verder) plan om mannen te vernederen.

Schrik niet:

quote:

De boodschap is: kijk niet verder dan je neus lang is, anders ben je de zwakkeling die ik altijd al heb gezien achter je borstklopperij. De borsten zijn een strijdwapen geworden in de territoriumdrift van vrouwen. De knal door het glazen plafond wordt genomen met welvende borsten als bumper.
maar gelukkig:

quote:

En dat brengt me weer op heel andere gedachten. Alle voorgaande verklaringen zijn onzin. Er is een zinnige maatschappelijke verklaring voor het borstvertoon. Er is een tekort aan mannen. Er zijn te veel vrouwen single. En wat doen ze dan. Ze kijken naar de sterretjes die man op man aan de haak slaan en denken: dat kan ik ook. Hup naar de HEMA waar je altijd weer kunt vinden wat je nodig hebt, borst vooruit en klaar voor de strijd: de mijne mogen er zijn.

Dan wordt er nog wat gefalsificeerd en is de conclusie dat  decolleterisering van vrouwen  mode geworden is omdat het ‘ontwapenend is’ en de wereldvrede er zelfs mee geholpen kan worden, wat gekoppeld wordt aan een foto van Angela Merkel waarmee het artikel ook begon (en natuurlijk een beetje vergezocht is).

Al met al schijnt het de gemoederen behoorlijk bezig te houden de laatste 2 jaar ongeveer geloof ik en hoop ik dat ik mij de komende tijd een beetje kan afsluiten van het forum. Jullie hebben pech dat mijn werk meestal vrij saai is, daarom kom ik mij hier altijd uitleven...
« Laatst bewerkt op: december 12, 2008, 10:19:21 pm door mirt »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: december 12, 2008, 10:37:15 pm »

quote:

cyber schreef op 12 december 2008 om 20:57:

Maar goed, dat vrouwen borsten hebben is omdat ze zo geschapen zijn, dat ze nu een seks object zijn licht niet aan de vrouwen.

Nee, maar de vrouwen hebben dan hierin wel een verantwoordelijkheid. Verder is het wel apart dat je nu dit onderscheid maakt; borstvoeding geven heb ik als je alles bij elkaar optelt een aantal jaren gedaan. Ik heb nooit moeite gehad met het enigszins in het openbaar geven van borstvoeding. Je kunt natuurlijk ook er rekening mee houden wat voor kleren je aanhebt zodat je niet helemaal open en bloot borstvoeding geeft.
Diepe decolleté's hebben dan blijkbaar idd een ander effect, het geeft eerder een sexueel tintje aan de vrouw waar de man dan op reageert.

quote:

je gebruikt het woord 'prikkeling' dan is het geen zonde ?

Prikkeling kan best zonde zijn, op het moment dat je dat hebt bij een ander dan je eigen vrouw, zou je het misschien wel zo kunnen noemen. Maar we hebben als mens toch vaak zondige gedachten, dat die opkomen kunnen we niet altijd helpen, netzoals de prikkeling bij mannen spontaan kan komen bij het zien van zo'n decolleté.
Maar dan, dat gevoel en die gedachte zul je de kop in moeten drukken.
Het begint met de begeerte der ogen, die zien iets. En ik geloof dat Adam en Eva niet voor niets schorten maakten om zich te bedekken na de zondeval.
Daarom zouden we daar wel eens wat meer bij na kunnen denken als vrouw.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: december 13, 2008, 12:17:04 am »

quote:

De man die zich laat prikkelen terwijl hij een ander toebehoort is minstens zo zondig.
Het gaat er om HOE je kijkt.
Ik maak met regelmaat foto's van mooie mensen, ook vrouwen en meisjes.
Het gaat mij op de gevoelige plaat om het mooie van die mens, niet om het sensuele of sexuele.
Daarin moet je als mens (man EN vrouw) je grenzen weten te bewaken.
En nee, dat is niet moeilijk.
Ik heb gekozen voor één vrouw in mijn leven. Al het andere is minder dan dat en prikkelt mij op generlei wijze behalve dan dat ik zie hoe mooi God mensen bedoeld heeft te zijn. die mooiheid zie ik ook bij mensen met een handicap overigens...

Een vrouw die haar schoonheid toont is niet per saldo zondig, een man die daar "gedachten en lusten" van krijgt mag gerust nadenken over het waarom van die gedachten lijkt mij.

De vrouw is dan dus geen oorzaak maar de gedachte van de man zijn de oorzaak.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: december 13, 2008, 09:37:35 am »
Okidoko, ontkent hier iemand dat de man die zich laat prikkelen zondig is?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: december 13, 2008, 11:42:26 am »

quote:

okidoki schreef op 13 december 2008 om 00:17:
[...]
De man die zich laat prikkelen terwijl hij een ander toebehoort is minstens zo zondig.
Het gaat mij op de gevoelige plaat om het mooie van die mens, niet om het sensuele of sexuele.
Ik heb gekozen voor één vrouw in mijn leven. Al het andere is minder dan dat en prikkelt mij op generlei wijze behalve dan dat ik zie hoe mooi God mensen bedoeld heeft te zijn. die mooiheid zie ik ook bij mensen met een handicap overigens...

Een vrouw die haar schoonheid toont is niet per saldo zondig, een man die daar "gedachten en lusten" van krijgt mag gerust nadenken over het waarom van die gedachten lijkt mij.

De vrouw is dan dus geen oorzaak maar de gedachte van de man zijn de oorzaak.....

OK, de vrouw mag rustig topless in de klas gaan zitten dus. Ze toont haar schoonheid. :) De man mag dan niet zeuren en er ook niets bij  denken. Hij wordt plotseling een a-sexueel wezen. Alleen als zijn vrouw in beeld is begint hij van begeerte te branden....,  zo iets? :)

Rikkert Zuiderveld zegt het zo:

quote:

Het probleem van de zonde;
"Eenieder die een vrouw aanziet om te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd"
Mijn probleem hierbij is, dat het zien van een mooie vrouw bij mij soms de begeerte opwekt om met mijn eigen vrouw te slapen. Valt dat ook onder zonde?

Maar als je dat op dat moment gaat willen en je vrouw is niet in de buurt en het is verder no\g de tijd nog de plaats, is die prikkel, die begeerte op dat moment dus niet te vervullen en wordt je door de prikkel afgeleid als je als leraar in de klas zit. Je moet les geven en je zou je niet bezig moeten houden met prikkels al dan niet voor je eigen vrouw, die opkomen door het uiterlijk van iemand die een uur lang voor je neus zit.

En Rikkert over decolletés wil ik jullie ook niet onthouden:

quote:

Haar decolleté bleek geen succes, bij nader inzien
Bij nader inzien zijn decolletés dus niet altijd een succes. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: december 13, 2008, 11:53:26 am »

quote:

okidoki schreef op 13 december 2008 om 00:17:
[...]

Waarom quote je nu iets van mijn bericht waar je lekker tegenin gaat terwijl een paar zinen verder ik dit schrijf:

quote:

P&A
Het begint met de begeerte der ogen, die zien iets.
En daarna zeg ik:

quote:

En ik geloof dat Adam en Eva niet voor niets schorten maakten om zich te bedekken na de zondeval.
Het gaat er ook om dat je  rekening leert te houden met elkaars zwakheden. Dat staat nog in de bijbel ook. :)
Ik vind dat je daar wel heel makkelijk overheen  walst. Maar misschien kan jij je vrouw dan eens vragen wat ze daarvan vindt.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2008, 11:55:14 am door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: december 13, 2008, 12:19:58 pm »
Tjonge, ga ik het ook nog eens een keer voor okidoki opnemen (terwijl ik dat juist wil afleren om voor anderen op te komen)

Okidoki vertelt hoe hij het ervaart, omgaan met dit soort dingen.
Behalve bij het zinnetje: "en nee, dat is niet moeilijk", wat denk ik gelezen moet worden als "en nee, dat vind ik niet moeilijk", is dat dacht ik wel duidelijk.

De reden waarom ik wil vertellen dat ik hem wel geloof is dat ik weet dat 'gericht zijn op mooie dingen, puur om het mooie' zo kan werken dat er soms een knopje in je hoofd om kan gaan. Dat het voor een man ook zo kan werken dat hij dan het mooie (en eigenlijk vind ik het heel mooi dat hij schrijft: mooie mensen, ik heb eerder benadrukt dat mensen meer als geheel gezien zouden moeten worden naar mijn mening in onze maatschappij) kan ik natuurlijk niet uit ervaring weten.

Maar ik herinnerde mij de tijd dat ik voor het eerst heel veel tekende en schilderde. Ik keek toen naar alles vanuit het idee: hoe zou ik dat zo kunnen tekenen of schilderen dat het mooie ervan goed uitkomt. Op een gegeven moment (associeer er maar niet bij, ik bedoel het letterlijk) bedacht ik mij dat ik een appel niet eens meer kon zien als iets wat is om te eten. Ik zat alleen maar naar de mooie kleur te kijken en de glans enzovoort. Het door het zien van een appel trek krijgen, wat denk ik wel als een soort natuurlijk knopje in je hoofd gezien kan worden, was bij mij gewoon uitgeschakeld. En ik denk dat het bij Okidoki ook zo werkt.

Tegelijk laat dat zien dat hij daarin dan (hoewel niet als enige) wel een uitzondering is. Maar ik vind P&A dat ik je even moest helpen om op zich niet aan zijn verhaal te twijfelen.

En misschien is het ook wel een hele goeie tip voor mannen (en vrouwen): kijk naar mensen als een geheel.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2008, 12:49:50 pm door mirt »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: december 13, 2008, 03:16:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 december 2008 om 22:37:
Het begint met de begeerte der ogen, die zien iets.

Dan is het een goed bijbels gebruik om je oog uit te rukken ;)

quote:

Nee, maar de vrouwen hebben dan hierin wel een verantwoordelijkheid

quote:

Hebben mannen ook hun verantwoordelijkheid hierin of is het alleen een vrouwenzaak, je benadrukt alleen de vrouwelijke kant van de zaak namelijk.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2008, 03:16:54 pm door cyber »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: december 13, 2008, 05:10:22 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2008 om 18:53:

elle heeft gelijk: de grens zal steeds verder opschuiven tot je erop uitkomt dat vrouwen zich niet meer in het openbaar moeten vertonen. Of laten horen - stemmen kunnen heel sexy zijn.

Precies. Ik ben het ook met elle eens.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: december 13, 2008, 05:36:47 pm »

quote:

cyber schreef op 13 december 2008 om 15:16:
Hebben mannen ook hun verantwoordelijkheid hierin of is het alleen een vrouwenzaak, je benadrukt alleen de vrouwelijke kant van de zaak namelijk.
Juist je zegt het goed: mannen hebben ook hun verantwoordelijkheid hierin. In al mijn posts tot nu toe heb ik het gehad over een en-enbenadering. Én mannen én vrouwen hebben een verantwoordelijkheid. Waarop vervolgens allerlei vrouwen op de kast springen en doen alsof ik het alleen heb over de verantwoordelijkheid van de vrouw en dat onzinnig is enzo...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: december 13, 2008, 05:53:47 pm »

quote:

cyber schreef op 13 december 2008 om 15:16:
[...]

Dan is het een goed bijbels gebruik om je oog uit te rukken ;)

[...]

[...]

Natuurlijk hebben mannnen verantwoordlijkheid door de gedachte die opkomt door een prikkel - het zien van iets, de kop in te drukken. Dat heb ik al een paar keer gezegd.
Het is dus helemaal niet zo dat die zielige mannen er helemaal niets aan kunnen doen, alleen zou het handiger zijn dat je er bij zit met bv een hemdje eronder als je decolleté wat te laag uitvalt.

(Eens kijken of ik wat foto's kan vinden die misschien wat verduidelijken...)

Ik vind dus niet dat we maar steeds zediger en zediger moeten worden tot de hooggesloten boordjes aan toe, maar dat een bepaalde grens niet overschreden hoeft te worden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: december 13, 2008, 06:57:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 december 2008 om 17:53:
Ik vind dus niet dat we maar steeds zediger en zediger moeten worden tot de hooggesloten boordjes aan toe, maar dat een bepaalde grens niet overschreden hoeft te worden.

Exact maar die grens kan voor jou totaal anders liggen dan voor mij.
Die grens wordt bewaakt door de kijker en niet door de zender.
Het zal mij werkelijk een worst wezen als iemand topless in de klas gaat zitten namelijk. (je eigen voorbeeld overigens).
Omdat ik niet in die klas ben om te begeren maar om te leren.
Dat is een keuze die je maakt, net zoals wel of niet te snel rijden, wel of niet aan de borrel na het werk, wel of niet weet ik veel wat, het is een KEUZE die je maakt.
Overigens, ik neem aan dat het de vrouw binnr P&A is die hier schrijft?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: december 13, 2008, 07:49:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 13 december 2008 om 17:36:
[...]

Juist je zegt het goed: mannen hebben ook hun verantwoordelijkheid hierin. In al mijn posts tot nu toe heb ik het gehad over een en-enbenadering. Én mannen én vrouwen hebben een verantwoordelijkheid. Waarop vervolgens allerlei vrouwen op de kast springen en doen alsof ik het alleen heb over de verantwoordelijkheid van de vrouw en dat onzinnig is enzo...

ik heb je bijdrages gelezen en je én én  benadering gezien, maar soms praten mensen langs elkaar en soms komt de boodschap niet over, en das best jammer.

De grens van wel of niet opgewonden raken bepaal je wel zelf in het openbare leven dan, in een relatie gelden weer andere regels.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: december 13, 2008, 07:52:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 december 2008 om 17:53:
[...]

Natuurlijk hebben mannnen verantwoordlijkheid door de gedachte die opkomt door een prikkel - het zien van iets, de kop in te drukken.

de verantwoordelijkheid van de man is dus om met zichzelf bezig te zijn zodat hij die prikkel kan onderdrukken.

De verantwoordelijkheid licht dus niet in zelfbeheersing van de man maar de vrouw moet zorgen dat hij niet geprikkeld word, hiermee geeft de man juist de macht over zichzelf uit handen en legt de macht in vrouwenhanden met wie de man dus geen relatie heeft.

quote:

(Eens kijken of ik wat foto's kan vinden die misschien wat verduidelijken...)
voor mij hoef je geen moeite te doen ik weet hoe decolletés eruit zien tot heel laag zodat je net wel of net niet de tepels kunt zien en tot niet zulke lage decolletés.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: december 13, 2008, 08:17:21 pm »
De "prikkels" hangen helemaal niet alleen af, van "wat" je te zien krijgt, maar eerder "hoe" het gepresenteerd word.
Ik heb eens van een arts gehoord: Hij onderzoekt wel bijna dagelijks vrouwen in hun intiem-bereik. (ik weet niet, of dat in´t nederlands ook zo gezegd word. In´t duits "Intimbereich") Dat "doet" hem helemaal niks. Hij vertelde, van een niet onknappe vrouw, die kwam om het  gipsverband van haar gebroken arm ervan af te halen, die met een ietsje te diepe decollete gekleed was. Nou, dat "deed" hem wel wat. (Daar zat wel eerder een "intentie" achter.)
« Laatst bewerkt op: december 13, 2008, 08:25:20 pm door vrolijke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: december 13, 2008, 11:22:33 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 december 2008 om 18:57:
[...]

Exact maar die grens kan voor jou totaal anders liggen dan voor mij.
Die grens wordt bewaakt door de kijker en niet door de zender.
Het zal mij werkelijk een worst wezen als iemand topless in de klas gaat zitten namelijk. (je eigen voorbeeld overigens).
Omdat ik niet in die klas ben om te begeren maar om te leren.

In het (praktijk)voorbeeld ging het om een vrouw die redelijk bloot in de klas zat qua decolleté. In mijn voorbeeld zou je het dan geen probleem vinden als er een vrouw topless in de klas zat en jij les moest geven?
- Alhoewel het soms prikkelender blijkt te zijn wat je net niet ziet en te raden is, dan wat open en bloot wordt gepresenteerd -

quote:

Dat is een keuze die je maakt,
Hij maakt ook de keus om dat de kop in te drukken. :)

quote:

net zoals wel of niet te snel rijden,
Als je te snel rijdt, is dat je eigen keus om het gaspedaal dieper in te drukken dan gewenst.

quote:

wel of niet aan de borrel na het werk, wel of niet weet ik veel wat, het is een KEUZE die je maakt.

Niet aan de borrel gaan is ook een keuze die je zelf maakt.
Met de prikkel die je krijgt bij het zien van een -moet ik nu nog een keer het woord decolleté goed opschrijven? :P - is de keus die je maakt: druk ik die prikkel de kop in of ga ik door ermee en krijg ik verkeerde gedachten die ik dan toelaat. Dat is de keus.
Ik vind de voorbeelden eigenlijk niet helemaal te vergelijken.

Ik heb wel eens de uitspraak gehoord: Je kunt niet verhinderen dat de vogels om je hoofd vliegen maar wel dat ze er  nesten gaan maken.
Dat zegt goed wat ik bedoel.

quote:

Overigens, ik neem aan dat het de vrouw binnen P&A is die hier schrijft?

Ja, maar vraag mijn ega af en toe hoe of wat hij als man vindt.....omdat hij laatst thuis kwam met het betreffende praktijkvoorbeeld van de vrouw in de klas met het nogal diepe decolleté.

Bij dezen een tekst hierover uit de Bijbel - of we die al hadden gehad vroeg Aquila:

1 Tim. 2
9 Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen,

Dat wordt toch aan de vrouw gezegd - het bewust etaleren van bepaalde lichaamsdelen is daarmee al niet de bedoeling.

Daarom begrijp ik je eigenlijk niet in je opmerking dat het je worst zou zijn of er vrouwen topless in de klas zouden zitten. Bijbels gezien is dat toch niet echt de bedoeling - al kan jij er blijkbaar prima tegen. :)
« Laatst bewerkt op: december 13, 2008, 11:27:59 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: december 13, 2008, 11:43:20 pm »

quote:

mirt schreef op 13 december 2008 om 12:19:
Tjonge, ga ik het ook nog eens een keer voor okidoki opnemen (terwijl ik dat juist wil afleren om voor anderen op te komen)

Okidoki vertelt hoe hij het ervaart, omgaan met dit soort dingen.
Behalve bij het zinnetje: "en nee, dat is niet moeilijk", wat denk ik gelezen moet worden als "en nee, dat vind ik niet moeilijk", is dat dacht ik wel duidelijk.

De reden waarom ik wil vertellen dat ik hem wel geloof is dat ik weet dat 'gericht zijn op mooie dingen, puur om het mooie' zo kan werken dat er soms een knopje in je hoofd om kan gaan. Dat het voor een man ook zo kan werken dat hij dan het mooie (en eigenlijk vind ik het heel mooi dat hij schrijft: mooie mensen, ik heb eerder benadrukt dat mensen meer als geheel gezien zouden moeten worden naar mijn mening in onze maatschappij) kan ik natuurlijk niet uit ervaring weten.

Maar ik herinnerde mij de tijd dat ik voor het eerst heel veel tekende en schilderde. Ik keek toen naar alles vanuit het idee: hoe zou ik dat zo kunnen tekenen of schilderen dat het mooie ervan goed uitkomt. Op een gegeven moment (associeer er maar niet bij, ik bedoel het letterlijk) bedacht ik mij dat ik een appel niet eens meer kon zien als iets wat is om te eten. Ik zat alleen maar naar de mooie kleur te kijken en de glans enzovoort. Het door het zien van een appel trek krijgen, wat denk ik wel als een soort natuurlijk knopje in je hoofd gezien kan worden, was bij mij gewoon uitgeschakeld. En ik denk dat het bij Okidoki ook zo werkt.

Tegelijk laat dat zien dat hij daarin dan (hoewel niet als enige) wel een uitzondering is. Maar ik vind P&A dat ik je even moest helpen om op zich niet aan zijn verhaal te twijfelen.

En misschien is het ook wel een hele goeie tip voor mannen (en vrouwen): kijk naar mensen als een geheel.
Ik vond meer deze zin niet zo juist:

quote:

Je hoeft m.i. niet eens begerig naar een vrouw te kijken om geprikkeld te raken als man, ALS je kijkt wordt je iig afgeleid, d.i. dus al geprikkeld (dat hoeft niet eens heel heftig te zijn ofzo) door haar etaleren van haar borsten, punt. En ik ben niet de man in kwestie dus ik weet niet hoever dat nu precies gaat. Het gaat er om dat er iets gebeurd, dat je afgeleid wordt van waar je op dat moment mee bezig bent.
En dat is of je nu wel of niet getrouwd bent, niet verschillend m.i.

Voor de rest geloof ik okidoki wel dat hij daar geen last van heeft. Niet iedereen is gelijk daarin.  :)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: december 14, 2008, 08:42:06 am »
Man en vrouw kijken graag naar elkaar, net zoals jongen en meisje - punt uit!

Daar is niets verkeerds mee;  zo heeft God het geschapen.  Als het niet zo was was de mensheid al uitgestorven;

als het staren wordt, oogcontact maken met bijbedoelingen dan gaat het i.h.a. verkeerd, behalve als het door de HG is ingegeven en voorbereid;

Hoe kan je dat nu weten, waar en wanneer?  Ik geloof zelf dat je op een bepaald moment weet dat je geestelijk en lichamelijk klaar bent voor een diepere relatie met een vrouw/man die God heeft voorbereid;  ouders , vertrouwde familieleden en geestelijke leiders kunnen daarin helpen als instrumenten van God.;

voor die tijd zullen we beter proberen om leden van de andere sexe als broeders en zusters te zien i.p.v. een sexuele prooi, objekt of wat dan ook;
toepasselijke kleding tijdens die periodes is natuurlijk aan ieder zelf te besluiten, daar er geen wetten meer zijn (helaas) m.b.t. hoe je je moet kleden (naar ik weet), dus ieder zal zich naar z`n eigen geweten en smaak kunnen kleden

ik denk dat God het zo heeft bedoeld van den beginne!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: december 14, 2008, 01:08:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 december 2008 om 23:43:
....ALS je kijkt wordt je iig afgeleid, d.i. dus al geprikkeld (dat hoeft niet eens heel heftig te zijn ofzo) door haar etaleren van haar borsten, punt. En ik ben niet de man in kwestie dus ik weet niet hoever dat nu precies gaat. Het gaat er om dat er iets gebeurd, dat je afgeleid wordt van waar je op dat moment mee bezig bent.
En dat is of je nu wel of niet getrouwd bent, niet verschillend m.i.
Ik denk dat we grotendeels hetzelfde bedoelen alleen is de keuze om te kijken altijd gebasseerd op de kijker en niet op het object.
Je kunt er niet omheen dat prikkeling een keuze is die de ontvanger maakt.
Als ik mijn leven met één vrouw wil delen dan schakelt dat imho alle andere vrouwen uit (hoe bloedmooi ook of wat dan ook), die tellen niet meer mee.
dat is een keuze.

quote:

Voor de rest geloof ik okidoki wel dat hij daar geen last van heeft. Niet iedereen is gelijk daarin.  :)
Eigenlijk zouden mensen daar wel eens goed over na mogen denken. Voor wie kies je? Voor de ene die je van GOD hebt ontvangen of voor de vele die je ogen voorbij dartelen?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: december 14, 2008, 01:44:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 december 2008 om 13:08:
Eigenlijk zouden mensen daar wel eens goed over na mogen denken. Voor wie kies je? Voor de ene die je van GOD hebt ontvangen of voor de vele die je ogen voorbij dartelen?

Dat is ook iets wat je kunt leren en wat de meesten ook zullen moeten leren.

Als je kunt leren om andere mensen niet als lustobject (in meer of mindere mate) te beschouwen, is dat heel bevrijdend. Dan kun je ze ook weer als mens zien. En het scheelt een hele hoop gedoe.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: december 14, 2008, 01:46:07 pm »

quote:

Mellon schreef op 14 december 2008 om 13:44:
En het scheelt een hele hoop gedoe.
Inderdaad. Dan weet je van elkaar wat je met elkaar hebt en is er vertrouwen.
Dat groeit maar is iets waar je werkelijk om mag bidden en mag vechten.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: december 14, 2008, 01:53:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 december 2008 om 13:46:
[...]
Inderdaad. Dan weet je van elkaar wat je met elkaar hebt en is er vertrouwen.
Dat groeit maar is iets waar je werkelijk om mag bidden en mag vechten.

Jij bedoelt binnen een huwelijk, niet? Ja, dat ook.

Maar ook naar anderen toe, wat Mirt (geloof ik) eerder schreef. Soms kan vriendelijkheid door andere mensen (mannen) verkeerd worden uitgelegd. Dan kun je zomaar in een situatie verzeild raken die je absoluut niet hebt bedoeld of gewild. Dat is ook een gedoe. (Ik beschrijf het nu even uit het standpunt van een vrouw.)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 01:53:32 pm door Mellon »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: december 14, 2008, 02:22:01 pm »

quote:

Mellon schreef op 14 december 2008 om 13:53:
[...]

Jij bedoelt binnen een huwelijk, niet?
Neuh, binnen een relatie tussen man en vrouw. Dat is ook verkering etc.
Het is een weten dat God je iemand geeft en dat jij gericht mag zijn op die van godgegeven ander.

quote:

Ja, dat ook.

Maar ook naar anderen toe, wat Mirt (geloof ik) eerder schreef. Soms kan vriendelijkheid door andere mensen (mannen) verkeerd worden uitgelegd. Dan kun je zomaar in een situatie verzeild raken die je absoluut niet hebt bedoeld of gewild. Dat is ook een gedoe. (Ik beschrijf het nu even uit het standpunt van een vrouw.)

Er zijn mensen die kleding kiezen om uit te dagen er zijn echter ook mannen die overal iets achter willen zoeken :)
Een kort rokje zegt niets meer dan dat een vrouw een kort rokje draagt.
Snap je?
We leggen vaak de last bij de kleedster en niet bij de kijker.
Over balk en splinter gesproken zeg!
De mannen mogen best even nadenken over wat ze nalopen.
Hun Heiland of hun .......
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 02:22:40 pm door Riemer Lap »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: december 14, 2008, 03:19:05 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 december 2008 om 13:08:
[...]
 Ik denk dat we grotendeels hetzelfde bedoelen alleen is de keuze om te kijken altijd gebasseerd op de kijker en niet op het object.
Je kunt er niet omheen dat prikkeling een keuze is die de ontvanger maakt.

Jij loopt dus geregeld met je ogen dicht? :)
Ik bedoel dat kijken soms niet te voorkomen is. Zeker als er een vrouw in een klas zit met een paar anderen en die zit een uur lang pal voor je neus, zal het je minstens opvallen dat ze er op een bepaalde manier bijzit. Dat is dan geen keuze, het is onvermijdelijk dat je het wel ziet, dat je die 'prikkeling' (die hoeft helemaal niet heftig te zijn, je merkt het op is al genoeg) krijgt en niet: ervoor kiest om het op te merken........

quote:

Als ik mijn leven met één vrouw wil delen dan schakelt dat imho alle andere vrouwen uit (hoe bloedmooi ook of wat dan ook), die tellen niet meer mee.
dat is een keuze.

Daar ben ik het hartroerend mee eens. :) Anders kon ik wel inpakken met een man als leraar die overdag ook jonge meiden in de klas heeft van de leeftijd 16 - plus.
Dat wil echter niet zeggen dat mijn man nooit wat ziet, maar dat je een keer wat ziet, wil toch niet zeggen dat die vrouw is zijn belangstellingssfeer ligt, dat hij opzettelijk kijkt met die bepaalde intentie?

quote:

Dit komt over alsof je niet trouw aan je vrouw bent maar kiest voor alle voorbijkomende vrouwen als het een keer gebeurt dat iemand jou door haar uiterlijk op z'n minst afleidt.
Als je een vrouw tegenkomt in een winkelstraat  is wegkijken veel makkelijker, zij loopt voorbij en zit niet pontificaal voor je neus.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 03:21:30 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: december 14, 2008, 03:33:04 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 december 2008 om 14:22:
[...]
 Neuh, binnen een relatie tussen man en vrouw. Dat is ook verkering etc.
Het is een weten dat God je iemand geeft en dat jij gericht mag zijn op die van godgegeven ander.

[...]

Er zijn mensen die kleding kiezen om uit te dagen er zijn echter ook mannen die overal iets achter willen zoeken :)
Een kort rokje zegt niets meer dan dat een vrouw een kort rokje draagt.
Snap je?
We leggen vaak de last bij de kleedster en niet bij de kijker.
Over balk en splinter gesproken zeg!
De mannen mogen best even nadenken over wat ze nalopen.
Hun Heiland of hun .......

Ik vind dat er nu toch steeds teveel in extremen wordt gesproken.
Als een vrouw zonder dat ze daar een bedoeling mee heeft, een kort rokje draagt, kan het toch zijn dat bepaalde mannen zich daaraan storen - al bedoelt ze dat absoluut niet op die manier van: Kijk mij  nou eens. Vrouwen hebben het misschien ook niet door dat bepaalde zaken bij een man op een bepaalde manier over kan komen.

Als een man eens een keer last heeft van een bepaald (niet) gekleed gedeelte van de vrouw, wil dat dan direct zeggen dat ie z'n lusten achternaloopt i.p.v. God? Hij heeft er juist last van en dat duidt erop dat Hij God wel wil volgen in het trouw zijn aan zijn eigen vrouw.

De vrouwen die wel rekening mogen houden met mannen in hoe ze zich kleden, is dat aspect helemaal buiten beeld bij jou?
Veel mannen zijn bv pornoverslaafd. Dat zijn ze toch ook vaak tegen wil en dank als ze christen zijn, dan is het ook zo dat ze daardoor misschien te snel een prikkeling kunnen hebben waardoor ze 's avonds weer naar die verkeerde internetpagina zullen klikken....

Sorry, dat ik als vrouw nogal voor de mannen opkom. :)
We kunnen elkaar nl helpen om zuiver en heilig te leven wat dit punt van sexualiteit betreft. Waarom zouden de vrouwen zeggen: Ben ik mijns medeschepsel-de-man's hoeder?
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 03:34:32 pm door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: december 14, 2008, 08:40:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2008 om 15:33:Veel mannen zijn bv pornoverslaafd. Dat zijn ze toch ook vaak tegen wil en dank als ze christen zijn, dan is het ook zo dat ze daardoor misschien te snel een prikkeling kunnen hebben waardoor ze 's avonds weer naar die verkeerde internetpagina zullen klikken....

We kunnen elkaar nl helpen om zuiver en heilig te leven wat dit punt van sexualiteit betreft. Waarom zouden de vrouwen zeggen: Ben ik mijns medeschepsel-de-man's hoeder?

Maar dat de man's hoeder zijn gaat niet zover dat we ons moeten aankleden met in gedachten de pornoverslaafde man, al is het een broeder.

P&A, even een beetje flauwe vraag aan jou: vind je dat een man met een nogal gespierde borstkas met een strakke trui of t-shirt mag lopen?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: december 14, 2008, 08:46:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2008 om 15:33:

Volgens mij heb je niets om je voor ter verontschuldigen.

Okidoki ging echter in op mijn opmerking dat het goed is je als partner m/v een wilsbesluit neemt om je alleen op je eigen partner te richten wat seksualiteit betreft. Dat maakt de weg open om andere mensen gewoon als mensen te zien. en dat is heel bevrijdend, zowel in als buiten een relatie.

In die zin ben je dan weldegelijk iemands hoeder, zonder dat het überhaupt over kleding gaat.

Ik hoop dat ik het zo goed heb samengevat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: december 15, 2008, 12:13:58 am »

quote:

Mellon schreef op 14 december 2008 om 20:46:
[...]

Volgens mij heb je niets om je voor ter verontschuldigen.

Okidoki ging echter in op mijn opmerking dat het goed is je als partner m/v een wilsbesluit neemt om je alleen op je eigen partner te richten wat seksualiteit betreft. Dat maakt de weg open om andere mensen gewoon als mensen te zien. en dat is heel bevrijdend, zowel in als buiten een relatie.

In die zin ben je dan weldegelijk iemands hoeder, zonder dat het überhaupt over kleding gaat.

Ik hoop dat ik het zo goed heb samengevat.
Je bent echter ook de hoeder over je eigen wil en gevoelens. En dat wordt maar al te vaak vergeten.
Opmerkingen over pornoverslaving ten spijt: er is een reden voor die verslaving en die reden ligt ergens. In jezelf misschien? Zomaar een vraag...
Daarmee zeg ik niet dat mensen er zelf voor kiezen maar iets in stand houden is eenvoudiger dan er tegen vechten en keuzen maken.
Idem dito de fraai geklede vrouw: of je vindt het mooi en thats it of je kijkt er verlekkerd naar.
valt het ook op de ik schrijf "je" kijkt er naar?
Het is een actie van de kijker namelijk.

Ik ben beslist tegen het opleggen van kledingregels in gemeenten.
Grenzen zijn er wel: ontblote borsten en billen hoeft niet, maar een burka in de kerk is de andere zijde.
vrienden van mij kerken GerGem en zij draagt tot op de enkels een rok en op het hoofd een hoed. Er is niets vrouwelijks meer aan, het is eenheidsworst geworden in die kring.
Blauw, blauw en blauw. Elke fleur ontbreekt, elke schoonheid is vertrokken.
Is dat wat God met de mens bedoeld heeft?
Mogen mannen niet meer in korte broek lopen want "stel je voor dat een dame de benen mooi vindt" en moeten dames in overall naar de kerk om alle mooiheid van de schepping te verhullen?
Vrouwen, kleding en hormonen.
Vrouwen zijn vrouwen en dat mogen ze laten zien.
mannen idem dito
en hormonen?
Die sturen jou niet maar jij stuurt hen.....
edit: waar het mij om gaat is dat er maar al te snel wordt gezegd dat de vrouw uitdagend in haar kleding is en dat dit fout is. Ik mis dan wel de nuance dat de man ook een verantwoordelijkheid heeft en dat die vaak vergeten wordt. Het is toch te zot voor woorden dat vrouwen hun kleding aan moeten passen omdat mannen er anders niet mee om kunnen gaan?
(en nee, dan heb ik het niet over zie-net-niks-kleding maar over kleding die imho gewoon kan zijn als mannen eens niet zo sexistisch zouden zijn).
Als ej als man gekozen hebt (onder Gods leiding overigens) voor één vrouw in je leven dan kies je imho ook tegen al de andere vrouwen. Die éne is voor mij meer dan alle andere dames ter wereld ook. En dat is een persoonlijke keuze. Als P&A (of wie dan ook)  bang is (weet ik veel, ik roep maar wat) dat andere vrouwen haar plaats in kunnen nemen dan is dat lijk mij een aardig punt van onderling gesprek in een relatie. (nogmaals, een voorbeeld en ik hoop niet op feiten gebasseerd maar wat ik proef in de reacties).
Paulus roept op om te trouwen als je brand van verlangen, als je getrouwd bent en dat branden blijft naar anderen bestaan dan mag je wel eens diep nadenken over de keuze die je hebt gemaakt maar meer nog moet je dan nadenken over het Godsgeschenk dat je in je partner hebt gekregen. Het is nogal hebberig namelijk....
« Laatst bewerkt op: december 15, 2008, 12:44:19 am door Riemer Lap »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: december 15, 2008, 04:23:27 am »
UIteindelijk is het een kwestie van je eigen geestelijke groei, zelf discipline en in hoeverre we `vechten` tegen die belachelijke seculiere tradities in de samenleving - m.a.w. als we als gereformeerden, christelijke gelovigen alles maar over ons heen laten gaan dat komt van de goddeloze kant in Den Haag, voormalig `paars`, de homosexuele kliek en feministen, dan worden en blijven de uitdagingen steeds moeilijker, en wordt het voor onze (klein)kinderen steeds moeilijker in de toekomst, en wellicht bijna onmogelijk.
We zullen dus meer `strijdlustiger` moeten worden, effectiever in de politiek, naast het vroom en trouw naar de kerk en Catechisatie gaan!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: december 15, 2008, 09:10:44 am »

quote:

okidoki schreef op 15 december 2008 om 00:13:
[...]
edit: waar het mij om gaat is dat er maar al te snel wordt gezegd dat de vrouw uitdagend in haar kleding is en dat dit fout is. Ik mis dan wel de nuance dat de man ook een verantwoordelijkheid heeft en dat die vaak vergeten wordt. Het is toch te zot voor woorden dat vrouwen hun kleding aan moeten passen omdat mannen er anders niet mee om kunnen gaan?
(en nee, dan heb ik het niet over zie-net-niks-kleding maar over kleding die imho gewoon kan zijn als mannen eens niet zo sexistisch zouden zijn).
Kan je ook eens een paar woorden wijden aan de verantwoordelijkheid van de vrouw? Als je het alleen maar over de man hebt is jouw verhaal ook niet echt 'genuanceerd'...
edit:Er staat trouwens nog een vraag van me aan je open... Kan je daar ook nog es op in gaan?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2008, 09:12:44 am door Mezzamorpheus »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: december 15, 2008, 09:30:07 am »
Als je als vrouw ook een wilsbesluit neemt om je wat seksualiteit betreft te richten op je man, wat voor reden zou je dan nog hebben om de aandacht van andere mannen te trekken met uitdagende kleding? Dat werkt dan toch twee kanten op?

Het is alleen een heel andere manier van zeggen dan die verantwoordelijkheid afschuiven op neerleggen bij vrouwen (en mannen). En een veel nuttigere manier lijkt me.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: december 15, 2008, 09:52:10 am »

quote:

mirt schreef op 14 december 2008 om 20:40:
[...]

Maar dat de man's hoeder zijn gaat niet zover dat we ons moeten aankleden met in gedachten de pornoverslaafde man, al is het een broeder.
Nou, niet dat je daar altijd aan denkt, maar in het algemeen is het goed om daar eens bij stil te staan zoals nu in deze discussie. :)

quote:

P&A, even een beetje flauwe vraag aan jou: vind je dat een man met een nogal gespierde borstkas met een strakke trui of t-shirt mag lopen?

Van mij mag die. Ik heb dan alleen maar het gevoel dat hij zich zo nodig moet bewijzen...... En vind dat eigenlijk wat zielig. Als ze dat gewoon mooi vinden, OK. :)
Alhoewel je moet bekijken of dat in allerelei functies geschikt zou zijn, ik denk het niet, dus dan bekijk je toch wel weer: in wat voor situatie strek ik dit of dat aan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: december 15, 2008, 10:00:59 am »

quote:

okidoki schreef op 15 december 2008 om 00:13:

[edit] waar het mij om gaat is dat er maar al te snel wordt gezegd dat de vrouw uitdagend in haar kleding is en dat dit fout is. Ik mis dan wel de nuance dat de man ook een verantwoordelijkheid heeft en dat die vaak vergeten wordt. Het is toch te zot voor woorden dat vrouwen hun kleding aan moeten passen omdat mannen er anders niet mee om kunnen gaan?

Dan hebben we het over iets anders, Ik had het uitdrukkelijk over de net-niet-kunnen-kleding.
Als je er niet meer normaal gewoon leuk bij kunt lopen, mag de man zich na laten kijken. :) Hij heeft dan echt een probleem en gaat het niet meer over gewoon mannelijke gevoelens die over het algemeen eerder geprikkeld zijn dan bij de vrouw.

quote:

Als P&A (of wie dan ook)  bang is (weet ik veel, ik roep maar wat) dat andere vrouwen haar plaats in kunnen nemen dan is dat lijk mij een aardig punt van onderling gesprek in een relatie. (nogmaals, een voorbeeld en ik hoop niet op feiten gebasseerd maar wat ik proef in de reacties).
Paulus roept op om te trouwen als je brand van verlangen, als je getrouwd bent en dat branden blijft naar anderen bestaan dan mag je wel eens diep nadenken over de keuze die je hebt gemaakt maar meer nog moet je dan nadenken over het Godsgeschenk dat je in je partner hebt gekregen. Het is nogal hebberig namelijk....[/edit]

Ik probeer nu juist te zeggen dat er teveel in extremen wordt gesproken, zo doe je dat hier ook weer. :)
Het is helemaal geen branden van verlangen naar andere vrouwen. Dat heb ik al eerder gezegd.
Verder ben ik niet bang dat mijn man op deze manier iemand mijn plaats in laat nemen. Het idee. :)
Het was alleen maar last hebben van iets, bij hem, en dat dan de kop indrukken.
De vraag was vervolgens: moet die betreffende vrouw eigenlijk wat andere kleding aantrekken. Hoe moeten we dat zien en wie heeft hierin verantwoordelijkheid. De man al wel maar die drukt het de kop in, die vrouw blijft zitten met haar decollete. Zou die zich niet aan moeten passen eigenlijk? (En dan niet een burka mocht je dat denken. :P )

En als laatste haal ik erbij: hebben vrouwen misschien in het algemeen een verantwoordelijkheid naar mannen toe (er zijn ook velen pornoverslaafd bv tegen wil en dank)

De tekst uit 1 timoteus heb ik verder nog niemand o0ver gehoord maar die geeft vrouwen ook iets dergelijks om aan te denken.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2008, 10:04:44 am door Priscilla en Aquila »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: december 15, 2008, 10:15:42 am »

quote:

Mellon schreef op 15 december 2008 om 09:30:
Als je als vrouw ook een wilsbesluit neemt om je wat seksualiteit betreft te richten op je man, wat voor reden zou je dan nog hebben om de aandacht van andere mannen te trekken met uitdagende kleding? Dat werkt dan toch twee kanten op?

Het is alleen een heel andere manier van zeggen dan die verantwoordelijkheid afschuiven op neerleggen bij vrouwen (en mannen). En een veel nuttigere manier lijkt me.

Een wilsbeslissing lijkt me nodig ja, maar gevoelens trekken zich niet altijd wat aan van een wilsbeslissing volgens mij. En vergeten we nu niet dat er ook heel wat mensen rondlopen zónder man of vrouw (gewild of ongewild)... ?
En die verantwoordelijkheid lijkt mij inderdaad uitdrukkelijk bij beide sexen te liggen.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2008, 10:16:52 am door Mezzamorpheus »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: december 15, 2008, 11:15:00 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2008 om 10:00:

....
Het was alleen maar last hebben van iets, bij hem, en dat dan de kop indrukken.
De vraag was vervolgens: moet die betreffende vrouw eigenlijk wat andere kleding aantrekken. Hoe moeten we dat zien en wie heeft hierin verantwoordelijkheid. De man al wel maar die drukt het de kop in, die vrouw blijft zitten met haar decollete. Zou die zich niet aan moeten passen eigenlijk? ....
Wat betekent 'last hebben van' een decollete?
P&A, je spreekt steeds in weinig specifieke termen. Dat maakt discussie met je wat lastig, omdat er zo veel ruimte wordt overgelaten voor interpretatie. Je stelt dat je man 'alleen maar last had' van het diepe decollete van een cursiste. Wat voor een last had hij dan? Als mogelijke antwoorden zie ik bijvoorbeeld:
1 hij werd afgeleid en kreeg overspelige neigingen.
Of 2 hij werd afgeleid en kon niet meer adequaat lesgeven.
Als dat voor iemand helder word, kan daarop een goede actie ondernomen worden. Dat geeft handvatten voor het gesprek dat je daarna met zo'n cursiste aan kunt gaan. In het eerste geval zijn de betrokkenen de cursist en de docent (en evt echtgenote). In het tweede geval zijn de andere cursisten ook de dupe, dus dat vraagt ook om steviger maatregelen; maar niet om de reden dat er iets onzedelijks dreigt! Zedelijkheid is dan niet het argument waarop actie wordt ondernomen, maar het argument is zakelijk: cursisten verwachten les, daarvoor dienen randvoorwaarden geoptimaliseerd te worden. Het diepe decollete moet dus weg. Wanneer de achterliggende argumenten niet helder worden, dan blijft het gesprek hangen in 'ik vind het niet fijn dat je je zo kleedt' of wordt het gesprek zelfs helemaal niet gevoerd.
Let wel: adequaat omgaan met gevoelens is iets heel anders dan ze negeren of wegstoppen. Adequaat omgaan is gevoelens herkennen, weten welke gevaren er zijn, en als die te groot zijn weten wat je moet doen om het gevaar te elimineren. Dat kan zijn dat je vraagt aan zo'n vrouw om weg te gaan. Adequaat omgaan is niet doen alsof er niets aan de hand is.

Verantwoordelijkheid: waarvoor?
Je stelt met regelmaat dat ook vrouwen verantwoordelijkheid dragen. 't Is me alleen niet duidelijk preies waarvoor dat is, misschien heb ik dat gemist. Kun je dat nader duiden?

Heroiek?
Je dicht vrouwen ook een bepaalde heroiek toe die niet juist is imho. Als voorbeeld geef je dat een vrouw dient zich kuis te kleden, want wellicht is er een pornoverslaafde in de buurt die door haar kleedgedrag weer het internet opgaat. Daar plaats ik 3 kanttekeningen bij.
Als eerste levert dat gedrag puur symptoombestrijding op: een verslaafde is verslaafd, of die nu wel of niet op internet naar plaatjes kijkt. Zo iemand moet naar een psychiater. Je helpt een man niet in het beheerst omgaan met zijn gevoel/hormonen door de wereld prikkelarmer te maken. Juist niet, lijkt me.

Als tweede vind ik het ontzettend naief gedacht dat een vrouw door haar kleedstijl de wereld zou kunnen verbeteren, al is het slechts op zedelijk vlak. (Lezers die mijn punt al eerder snapten mogen afhaken.) Je geeft aan dat er teveel in extremen wordt gesproken. Maar dat is terecht! Iig zolang je niet objectief kunt aangeven waar 'de grens' ligt. Mensen dienen zich netter te kleden, minder bloot. Maar wanneer is het net genoeg? Daar hoor ik je niet over. Wanneer 'net genoeg' betekent dat je ja conform de netste helft van de vrouwelijke populatie hoort te kleden, dan schuift vanzelf die norm op. Langzaam, dat klopt. Maar het gevolg is dat 'de netste helft' zich steeds wat netter zal gaan kleden, want je wilt niet bij de minder nette helft horen.
En waarom? Welk nut dient dat? Het nut is er nauwelijks, naar mijn mening. Mannen zullen nog steeds hormonen hebben waar ze mee om moeten (leren) gaan. Er zijn altijd mannen die geprikkeld raken, omdat er altijd een wat minder net geklede helft van de vrouwen is. Of die helft nu een burka of een bikini draagt. De kuisergekleedheid van vrouwen zorgt niet dat er minder geprikkeld wordt. Het zorgt alleen dat de aard van de prikkel wat anders wordt.
Daarom is het een foute voorstelling van zaken dat de wereld wel beter zal worden wanneer de vrouwen zich conservatiever kleden.

Als 3e vind ik dat zo'n houding teveel verantwoordelijkheid bij de man weghaalt. Wellicht op zich begrijpelijk: mannen zijn zwakke wezens die van nature hun piemel nalopen. Dat afleren is voor hen veeeel moeilijker dan het voor vrouwen is om zich netter te kleden. Dus moesten we dat maar doen, anders maken we het die arreme kereltjes onnodig moeilijk...
Maar het is een valkuil die we moeten vermijden. Als mannen inderdaad zielige speelballen van hun hormonen zijn, dan is het niet meer dan logisch dat het af en toe fout gaat en er een meisje aangerand wordt. Dat kun je zo'n jongeman niet verwijten, toch?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: december 15, 2008, 11:47:19 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 13 december 2008 om 09:37:
Okidoko, ontkent hier iemand dat de man die zich laat prikkelen zondig is?
Nee, niemand.
Zeg ik dat dan?
offtopic:deze vraag?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: december 15, 2008, 11:49:51 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2008 om 09:52:
Van mij mag die. Ik heb dan alleen maar het gevoel dat hij zich zo nodig moet bewijzen...... En vind dat eigenlijk wat zielig. Als ze dat gewoon mooi vinden, OK. :)
Alhoewel je moet bekijken of dat in allerelei functies geschikt zou zijn, ik denk het niet, dus dan bekijk je toch wel weer: in wat voor situatie strek ik dit of dat aan?

Uit nieuwsgierigheid en vanwege het feit dat ik vaak het idee heb dat ik mijn ideeën vaak wel aan de jouwe raken, maar toch wezenlijk anders zijn en ik wil proberen dat duidelijk te maken:

Waar kan je meer achter staan:

Een man kleedt zich netjes genoeg en mooi als hij daar zin in heeft en heeft een bepaalde smaak omdat hij man is, dus automatisch trekt hij niet iets aan met roesjes ofzo.
Een vrouw kleedt zich netjes genoeg en mooi als zij daar zin in heeft en heeft een bepaalde smaak omdat zij vrouw is, dus automatisch zullen daar bepaalde kleuren stoffen of modellen bij horen waar een vrouw gewoon van houdt.

Of

Een man kleedt zich netjes genoeg en mooi als hij daar zin in heeft en voelt zich man en wil ook graag dat zijn mannelijkheid goed uitkomt, hij kiest zijn kleren vanuit dat oogpunt en natuurlijk ook vanuit zijn persoonlijke smaak.
Een vrouw kleedt zich netjes genoeg en mooi als zij daar zin in heeft en voelt zich vrouw en wil ook graag dat haar vrouwelijkheid goed uitkomt, zij kiest haar kleren vanuit dat oogpunt en natuurlijk ook vanuit haar persoonlijke smaak.

(Een man zou hierbij dan als hij een gespierde borstkas heeft daar gewoon blij mee zijn omdat dat zijn mannelijkheid goed doet uitkomen en hij vind het dan mooi om een wat strakkere trui of t-shirt te dragen. Het is dan niet om zichzelf te bewijzen, want hij twijftelt er niet aan of hij een mannelijke uitstraling heeft. Ik bedoel dus ook niet overdreven strak, maar ik bedoel: hij maakt een keuze om een mannelijke eigenschap die hij heeft goed uit te laten komen. )

Dat een net te laag (hoe laag dat dan ook is) decolleté bevraagd kan worden, daar hebben we het dan gewoon even niet over voor de duidelijkheid.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: december 15, 2008, 11:53:32 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2008 om 10:00:En als laatste haal ik erbij: hebben vrouwen misschien in het algemeen een verantwoordelijkheid naar mannen toe (er zijn ook velen pornoverslaafd bv tegen wil en dank)

In zekere zin misschien wel, hoewel dat natuurlijk heel vaag is. Zo zouden mannen ook in het algemeen een verantwoordelijkheid hebben naar prostituees, want als daar onder mannen in het algemeen geen vraag naar was zouden ze niet bestaan.

Ook lijkt het me nog zo, gezien bijvoorbeeld alle reclame waar het sexuele en het uitdagende dik bovenop ligt dat je als vrouw ook (en misschien juist) heel goed bezig kan zijn als je bijvoorbeeld wel een decolleté hebt, maar één die nog best wel kan, terwijl je met je gedrag en houding uitstraalt dat jij niet uit bent op een andere man dan je eigen man. Wat vind je daarvan?