Auteur Topic: Wat doet jouw gemeente (GKV) aan Advent?  (gelezen 2283 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wat doet jouw gemeente (GKV) aan Advent?
« Gepost op: december 11, 2008, 05:21:30 pm »
Wij hebben een kandelaar met ruimte voor vijf kaarsen, elke Adventszondag één en één voor kerst. Verder ligt er een paars kleedje op de Avondmaalstafel en er staat een bloemstuk met paarse hyacinthen. En we hebben een Adventspuzzel: iedere zondag komt er een stuk bij (door een kind). De bijbelteksten, preken en de liederen zijn afgestemd op Advent.

Ik begreep dat dit binnen de GKV nogal per gemeente verschilt, dus barst los. Ik ben benieuwd.  :)
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2008, 05:41:37 pm »
Alleen op de zondagen steeds een kaars meer, met bijbeltekst. Overigens viel het me op dat de dominee op 1e adventszondag het meteen breder trok (alsof ie mn column al gelezen had voordat ie in het kerkblad stond ;) )
computerfout: een vreemde een in de byte

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2008, 05:47:49 pm »
Bij mijn ouders lezen we voor de dienst een bijbeltekst. Daarna zingen we nog een liedje.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2008, 05:59:10 pm »
Ah, een gelegenheid om m'n vraag te stellen :).
In Groningen-Noord hebben ze voorin de kerk knikkers/glazen bollen liggen. Het houdt verband met advent, maar wat de betekenis is, daar ben ik nog niet achter. Weet iemand dat?

Bij m'n ouders hebben ze traditioneel vier kaarsen en een bloemstuk met een liturgische betekenis (dit jaar iets met paars. 't Is echt teveel om het allemaal toe te lichten).
<><

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2008, 06:02:06 pm »
Paars is natuurlijk sowieso de liturgische kleur voor advent. Niet alleen dit jaar :)

Bij ons in de kerk hebben we kaarsen (als ze niet in verband met de verbouwing onvindbaar zijn). En de (ochtend)diensten staan in het teken van advent. Verder vermoed ik dat de kinderen ook adventsdingen doen, maar eerlijk gezegd heb ik de laatste keer dat daarover verteld werd niet op zitten letten (had goede smoes, moest geluid doen...).

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2008, 06:13:04 pm »
Vorig jaar was er elke week een vesperavond; de week voor kerst was er geloof ik zelfs elke avond een vesperdienst. Opkomst was niet bijzonder hoog. Dit jaar wordt de kerk verbouwd, dus nu geen vespers.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2008, 07:20:56 pm »
Niets bijzonders. Of misschien heb ik het gemist en weet Adinomis meer.

Kan wel zijn dat onze predikant er aandacht aan besteed in de preken. Afgelopen zondag deed de predikant (niet van onze gemeente) dat in elk geval wel.

Vesperbijeenkomsten hebben we rond Goede vrijdag en Pasen gehad, overigens.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 07:21:41 pm door Mellon »

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 11, 2008, 08:52:27 pm »

quote:

Pooh schreef op 11 december 2008 om 18:02:
Paars is natuurlijk sowieso de liturgische kleur voor advent. Niet alleen dit jaar :)
Dat weet ik wel. Maar ik kan nergens iets vinden over die knikkers. Meestal weet internet alles, maar dit weet ze niet... Misschien één van jullie?
<><

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2008, 12:19:26 am »
Zoals alle andere jaren: we vieren het vooruitzicht en de vraagtijd van onze Heer.
dat doen we door adventskaarsen te ontsteken, door in de bloemen de belofte van het Kind te tonden en door in de diensten advent te volgen.
Mail me maar als je wat wilt weten