Auteur Topic: gereformeerde identiteit  (gelezen 9216 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #50 Gepost op: december 31, 2008, 01:20:16 am »

quote:

okidoki schreef op 31 december 2008 om 00:24:
[...]
dat verdriet is wat er m.n. in de GKv speelt t.o.v. andere kerken.
Kerken die duidelijke regels van God overtreden. Denk daarbij aan de PkN die meer dan pluriform is en geen leer meer lijkt te kennen, een kerk waarin de waanzin van deze tijd domweg aanwezig mag zijn: geloven in een god die niet bestaat.

Een troost voor je, veel PKNers delen dit verdriet met je. Ik heb al meerdere predikanten bij ons op de kansel hun verdriet horen uiten in hun preken.

quote:

In de GKv is het zoeken naar waarheid altijd ook een zoeken naar eenheid geweest maar wel een eenheid bij een open bijbel.
Op een ander forum kreeg ik te horen dat ik voor een leek wel veel bijbelkennis bezat.
Een belletje rondom in mijn omgeving leerde mij dat:
100 % van mijn PkN vrienden de bijbel niet meer dagelijks benut
dezelfde groep gaat niet meer met regelmaat naar de samenkomsten.
80% van de katholieke vrienden heeft wel ergens een bijbel maar doet daar niets mee.
100% van de baptisten gaat wel naar de diensten maar leest thuis niet dagelijks in de bijbel.

Zegt iets over mijn kennissenkring :)

Geloof het ook, om de zelfde reden drong de op een na laatste voorzitter van onze jongerenbeweging er bij mij ook op aan dat ik kringleider moest worden ondanks dat ik eerst wijgerde. Hij vond namenlijk dat ik nogal wat bijbelkennis zou bezitten. Ik lees de bijbel ook.

quote:

Daarnaast: mijn ongelovige collega is al jaren zoekend en bezoekt sinds een tijdje de GKv en spreekt over een warm gevoel, over een waarheid die hij in zijn bijbel ook leest.
vreemd dat een outsider wél de zegen ziet en dat kerkelijk onderlegde mensen het niet meer zien.

Ook bij ons in de kerk hebben we iemand die van huis uit humanistisch is opgevoed maar overgegaan is als gedoopt en in de zelfde dienst belijdend lid van onze kerk en juist heel actief de bijbel leest en het christendom doorgrond. (rond de 30 jaar) Je ziet dat zulke mensen vaak heel gedreven zijn inderdaad.

quote:

Met enige stelligheid durf ik te poneren dat in de kerken in NL de GKv met de CGK en delen van de NGk nog een leer van waarheid verkondigen.

Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar wie zijn hun doelgroep?
enkel hun leden of de Nederlanders waarvan de meesten van huis uit nog iets hebben meegekregen als katholieken, hervormden en gereformeerden en zelfs als moslims waarvan een klein percentage die er nog steeds actief in is? Vandaar outsite in Christus. Termen als de 10 formulieren en de drie formulieren of zo iets zegt me niets, heb ik vanuit mijn kerk nog nooit van gehoord. Ook niet de "gereformeerd vrijgemaakte leer".  Wat ik van huis uit mee kreeg is het christelijke geloof en daar ben ik in geïnteresseerd. Ik geloof dat we het daar van moeten hebben.

quote:

Schokkend denk ik?

Schokkend? Ik denk dat het nog veel erger is.  Ik denk dat de schok nog groter wordt als we de geestelijke gesteldheid van de jongste generaties binnen deze kerken onder de loep nemen. Wat heeft deze drie genoemde kerken aan een leer als hun jongste generaties het de ene oor in gaat en de andere oor net zo hard er weer uit? Als de bezielig mist onder de meesten van hen? Als de omgeving hen enkel de kerk in ziet gaan en er weer uit komen? Daarom geloof ik ook dat we elkaar moeten helpen. Nu is het teveel |:(  vanwege etiketten dat er op de mensen geplakt worden. Want hij is van de PKN en hij is katholiek, dus dat wordt niet wat. We hebben elkaar nodig. Voor het te laat is. Dat is ook mijn frustratie bij ons in Nijverdal, dat ieder goed draaiende kerk  de rest maar laat aanmodderen, terwijl de rest verdrinkt. Waar blijft dan het gebed en de helpende hand voor de broeders en zusters in nood? De zoektocht naar die ene?

Mijn jongste zusje heeft een gereformeerd vrijgemaakte kerkelijke vriendin die niet eens weet wat pinksteren en pasen is. Wel dat ze weet dat Jezus aan het kruis is gestorven, maar dat ze die etiketten pinksteren en pasen niet op de juiste plek weet te plakken is wel treurig. Het verwoord wel een houding die er te vinden is onder de jongeren. Geloven is er te veel een gewoonte zonder echte bezieling.

In de RKK en de PKN-kerken hebben we al ruim 50 jaar last van kerkverlating en zijn daardoor redelijk wat mensen wakker geschut, ik hoop dat ook de andere kerken wakker worden naar mate hun jongeren ook in steeds grotere groepen de kerk verlaten.

Veel mensen hebben de hoop al opgegeven en zijn lam geslagen. Wie geeft hen weer hoop? Is het dan van belang of ze van de PKN zijn, Moslim, humanist of een New Ager? Ik geloof dat onze doelgroep zo breed mogenlijk moet zijn. De groepen waar het slecht mee gaat als zendingsveld behoren te zien, als broeders en zusters die opzoek zijn naar hoop en rust in hun hart.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2008, 10:20:52 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #51 Gepost op: december 31, 2008, 09:48:17 am »
.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2008, 09:48:49 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gereformeerde identiteit
« Reactie #52 Gepost op: januari 06, 2009, 10:36:44 pm »
Ik kwam een mooi positief stukje tegen over identiteit van de gereformeerde kerk uit 2004. Het is beschreven na het aantonen van het gevaar van een te beperkte identiteit die kan ontstaan door het afzetten tegen andere kerken.

quote:

Mijns inziens ligt de toekomst voor de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) niet in een voortzetting van het 'typisch vrijgemaakte', maar in de wending naar een positieve identiteit. Op twee punten werk ik dat kort uit:

a. Inhoudelijk moet het gaan om de verzoening door het bloed van Christus en de vernieuwing door de Geest van Christus. Laat prediking, onderwijs en onderling gesprek het positieve verhaal vertellen van God, die de wereld zo liefhad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon stuurde, zodat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven ontvangt. Het wonder van Gods heil voor opstandige en weggelopen mensen gaat zo diep en is zo breed, dat je daar als kerk eindeloos mee bezig kunt zijn. Als die verwondering het leven en het spreken in de kerk doortrekt, zal dat mensen binden aan en trekken tot het evangelie. Je hoeft als kerk geen bestaansrecht te verwerven: je bent er heel simpel als de plek waar God zijn heil doorgeeft.

b. Sociaal gezien vertaalt een positieve identiteit zich in een open en gastvrije gemeenschap. Waar mensen verwonderd zijn over het verhaal van Gods liefde, komt er ruimte voor iedereen om zich thuis te voelen. Niet alleen mensen die al bij de kerk horen, maar ook 'buitenstaanders' voelen zich dan welkom. Een 'negatieve' identiteit, met veel specifieke kenmerken, zal snel gedachten, gevoelens, ervaringen en mensen uitsluiten. Waar alle eigenheid en typische trekjes worden opgegeven, komt er ruimte voor iedereen om van God vergeving en genezing te ontvangen.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2009, 10:37:26 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn