Auteur Topic: Gereformeerd Bijbel lezen  (gelezen 30425 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Gereformeerd Bijbel lezen
« Gepost op: november 09, 2008, 10:42:41 am »
Ik sprak recent iemand die me vertelde hoe je als gereformeerde de Bijbel dient te lezen. Nu denk ik dat die persoon niet gek is, maar ik wilde toch eens even checken of zijn verhaal wel een beetje klopt.

Enkele elementen die hij noemde als, "vereist voor grefo's":

- Het Oude Testament is een boek vol geschiedschrijving (die slechts te lezen is als geschiedschrijving) en profetie, in de betekenis van “toekomstvoorspelling”.
- Meerdere lagen in de vervulling van profetieën, het “achteruit lezen”, dus het verstaan van het OT in het licht van Christus, van de Bijbel wordt streng van de hand gewezen als een dwaling.

Heeft deze persoon er niks van begrepen, heb ik er niks van begrepen, of klopt dit wel zo ongeveer?
So sue me!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2008, 11:57:53 am »

quote:

rkdiak schreef op 09 november 2008 om 10:42:
 Het Oude Testament is een boek vol geschiedschrijving (die slechts te lezen is als geschiedschrijving)
Ik beschouw het boek Genesis qua stijl ook als geschiedschrijving, maar ja, als je weet wát nu eigenlijk geschiedsschrijving is, dan is dat nog niet zo veelzeggend. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2008, 12:02:59 pm »
Zeker dat laatste klinkt mij vreemd in de oren. Juist omdat de bijbel 1 geheel is en het OT vooruit wijst naar Christus, kun je het OT veel beter begrijpen vanuit de kennis uit het NT. Waar je wél voor moet uitkijken (en misschien bedoelt die persoon dat ook) is dat je de geschiedschrijving bijvoorbeeld zo uitlegt dat het niet precies zo gegaan is als beschreven maar puur als vooruitwijzing naar Christus geldt. Dan speel je het voorspellende en de geschiedenis als feit tegen  elkaar uit en dat is inderdaad absoluut niet gereformeerd.
De gereformeerde manier van bijbellezen is een doorgaande lijn in de hele bijbel. Gods doel met de aarde en de mensen erop is nooit veranderd en zal ook nooit veranderen, namelijk dat alle mensen God liefhebben boven alles, Hem kennen, Hem loven en prijzen en met vreugde naar Zijn wil leven. Bij de schepping is die situatie er al, maar in Genesis 3 zie je dat de mens daar een dikke streep doorheen haalt. God kiest er dan uiteindelijk voor om niet met de hele wereld maar eerst met 1 volk door te gaan. Dat loopt uiteindelijk uit op Jezus' geboorte en kruisdood én opstanding. Daarna is de boodschap weer expliciet voor de hele wereld en niet alleen voor 1 volk.
In dat licht zie je dan ook de parallellen tussen besnijdenis en doop en tussen Pascha en avondmaal, terwijl ook Gods eis van hoe wij moeten leven en Hem moeten dienen ten diepste gelijk gebleven is.
Het OT wijst voortdurend vooruit naar Jezus, het NT wijst voordurend terug naar Jezus en op die manier mag je best vooruitwijzingen naar Jezus lezen ook in de geschiedenissen van het volk Israël, maar je gaat te ver als je die vooruitwijzingen als aanpassingen van de toenmalige werkelijkheid omwille van die vooruitwijzingen gaat zien.
Om nog even op dat eerste punt in te gaan: de gereformeerde traditie wat bijbellezen betreft is het als geschiedenis laten staan wat als geschiedenis beschreven is, het als profetie laten staan wat als profetie geschreven is, en visioenen als visioenen laten staan (waarin de boodschap belangrijker is dan de exacte beelden). En natuurlijk liederen als liederen laten staan. Zoals ik al eerder zei, wil dat niet zeggen dat in de geschiedbeschrijving geen profetische dingen zitten. Je mag je er wel over verwonderen dat God blijkbaar ook in de geschiedenis, in de 'gewone' daden van mensen ook al vooruitwees naar de Messias, de Christus die komen zou.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en dat ik je heb kunnen helpen
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2008, 08:23:48 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 09 november 2008 om 12:02:
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en dat ik je heb kunnen helpen
jazeker, dank!
So sue me!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2008, 09:39:09 pm »

quote:

Ik sprak recent iemand die me vertelde hoe je als gereformeerde de Bijbel dient te lezen.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit de term gereformeeerd bijbellezen heb gehoord. Er zijn ook geen leesregels die door synoden of welk orgaan dan ook zijn vastgesteld.

quote:

Nu denk ik dat die persoon niet gek is,
offtopic:ik hoop dat je inschatting klopt :)

quote:

- Het Oude Testament is een boek vol geschiedschrijving (die slechts te lezen is als geschiedschrijving) en profetie, in de betekenis van “toekomstvoorspelling”.

Bekend is mij dat gereformeerden de bijbel veelal hermeneutisch benaderen. De Bijbel is in die zin één boek en geen twee boeken (OT en NT)
In het OT zien we Gods weg met de mensen naar de komst van Zijn zoon toe.
Delen van het OT worden als geschiedenis gezien, delen als vooruitblik.
Er zijn zelfs boeken waarin geschiedenis en profetie samengaan.
In één van de vakken op school heb ik ooit geleerd dat het OT te zien is als boeken van belofte en het NT als boeken van vervulling

quote:

- Meerdere lagen in de vervulling van profetieën, het “achteruit lezen”, dus het verstaan van het OT in het licht van Christus, van de Bijbel wordt streng van de hand gewezen als een dwaling.
Dat snap ik niet want juist in de gereformeerde traditie worden dingen in verbanden gezien, het OT is enkel te begrijpen met het weten van kruis en opstanding.
Dat achteruitlezen zie ik dan ook niet in de gereformeerde leeswijze terug.

quote:

Heeft deze persoon er niks van begrepen, heb ik er niks van begrepen, of klopt dit wel zo ongeveer?
Het komt mij niet bekend voor, mogelijk dat hier een domi rondloopt die de opmerkingen beter kan plaatsen in de lijn  van de gereformeerde kerken.
Mail me maar als je wat wilt weten

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2009, 11:14:22 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 09 november 2008 om 12:02:
De gereformeerde manier van bijbellezen is een doorgaande lijn in de hele bijbel. Gods doel met de aarde en de mensen erop is nooit veranderd en zal ook nooit veranderen, namelijk dat alle mensen God liefhebben boven alles, Hem kennen, Hem loven en prijzen en met vreugde naar Zijn wil leven. Bij de schepping is die situatie er al, maar in Genesis 3 zie je dat de mens daar een dikke streep doorheen haalt. God kiest er dan uiteindelijk voor om niet met de hele wereld maar eerst met 1 volk door te gaan. Dat loopt uiteindelijk uit op Jezus' geboorte en kruisdood én opstanding. Daarna is de boodschap weer expliciet voor de hele wereld en niet alleen voor 1 volk.
In dat licht zie je dan ook de parallellen tussen besnijdenis en doop en tussen Pascha en avondmaal, terwijl ook Gods eis van hoe wij moeten leven en Hem moeten dienen ten diepste gelijk gebleven is.
Het OT wijst voortdurend vooruit naar Jezus, het NT wijst voordurend terug naar Jezus en op die manier mag je best vooruitwijzingen naar Jezus lezen ook in de geschiedenissen van het volk Israël, maar je gaat te ver als je die vooruitwijzingen als aanpassingen van de toenmalige werkelijkheid omwille van die vooruitwijzingen gaat zien.
Om nog even op dat eerste punt in te gaan: de gereformeerde traditie wat bijbellezen betreft is het als geschiedenis laten staan wat als geschiedenis beschreven is, het als profetie laten staan wat als profetie geschreven is, en visioenen als visioenen laten staan (waarin de boodschap belangrijker is dan de exacte beelden). En natuurlijk liederen als liederen laten staan. Zoals ik al eerder zei, wil dat niet zeggen dat in de geschiedbeschrijving geen profetische dingen zitten. Je mag je er wel over verwonderen dat God blijkbaar ook in de geschiedenis, in de 'gewone' daden van mensen ook al vooruitwees naar de Messias, de Christus die komen zou.

Helemaal mee eens.   RKDIAK een Tip: lees het boek Gelukkig Gereformeerd van ds. Jasper Klapwijk, eens. Hij zegt van Gereformeerd Bijbellezen dat zowel, WEL als NIET bestaat, en legt dat goed uit.

Hij laat ook duidelijk de lijnen zien van schepping naar herschepping en van de strijd van vrouwenzaad tegen slangenzaad. Ik denk dat Fotogravinnetje dit ook bedoelt.

Ook kun je dan goed zien hoe Gods heilsplan is bedoeld voor ALLE volken, hoewel hij een tijdlang met alleen Israel is verder gegaan. Maar sinds Pinksteren is het weer ALLE VOLKEREN.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2009, 11:16:33 am door meems »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2009, 12:39:37 pm »
Ik mis aan het verhaal de geboden in het oude testament. die spelen ook een rol in het gereformeerd geloven. Kijk maar naar de aandacht die de tien geboden krijgt in de kerken. Een nog meer orthodoxe traditioneel calvanistische kerk leest elke zondag de tien geboden voor. In de visie op de zondagsrust en wat volgens de kerk allemaal wel of niet zou mogen speelt het een grote rol. Het oude testament is dus niet enkel profetie of geschiedschrijving.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2009, 12:54:24 pm »
gaitema, in de OP ligt de nadruk op profetie, vandaar dat ik de wet idd niet genoemd heb. Maar in het geheel van de bijbel blijft de wet idd actueel. Ook al zijn christenen niet meer gebonden aan de wet, maar de wet laat wel zien hoe God wil dat wij met Hem en met elkaar omgaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2009, 06:27:18 pm »
Okee. Dan snap ik dat.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2009, 07:11:32 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 17 januari 2009 om 12:54:
gaitema, in de OP ligt de nadruk op profetie, vandaar dat ik de wet idd niet genoemd heb. Maar in het geheel van de bijbel blijft de wet idd actueel. Ook al zijn christenen niet meer gebonden aan de wet, maar de wet laat wel zien hoe God wil dat wij met Hem en met elkaar omgaan.
Waarom zijn christenen niet meer gebonden aan de wet?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2009, 08:08:53 pm »
Omdat ze vrijgekocht zijn (zie oa Rom 2 en 3 wat het betekent wél gebonden aan de wet te zijn (onder de wet te zijn) en Rom 6 waarom christenen niet meer gebonden aan de wet te zijn terwijl de wet toch nog steeds van kracht is).

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2009, 11:48:16 pm »
rkdiak,

Als je de Bijbel als geschiedenisboek gaat lezen (gereformeerd of niet) Lees dan een echt geschiedenisboek. Ik vind het zo belachelijk dat het "OT" als een geschiedenisboek gaat reduceren. Er valt veel meer van te leren dan mening christen zou kunnen indenken van het "OT".

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2009, 01:38:04 pm »

quote:

Ilonia schreef op 17 januari 2009 om 23:48:
rkdiak,

Als je de Bijbel als geschiedenisboek gaat lezen (gereformeerd of niet) Lees dan een echt geschiedenisboek. Ik vind het zo belachelijk dat het "OT" als een geschiedenisboek gaat reduceren. Er valt veel meer van te leren dan mening christen zou kunnen indenken van het "OT".

Van een dominee heb ik mee gekregen dat de hele bijbel bestaat uit verhalen van God met de mensen. Wij stappen er als mensen ook in het verhaal dat God gaat met de mensen.

Het is dus een verhaallijn waar wij deel van uit maken.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2009, 02:16:36 pm »
Gait,

Ik ben het niet met je dominee eens. De eerste 5 boeken van de Bijbel de Thora, is niet een verhaallijn waar wij deel van uitmaken, maar heeft een veel diepere achterliggende les voor ons. Het is niet zo dat alleen bv de 10 geboden die aan Israel werd geboden om te houden, maar het begint al veel eerder. Bv aan Kain werd gezegd dat hij goed moest handelen anders lag de belager voor de deur. Dit is een les voor ons dat wij goed moeten handelen en niet moeten toe geven aan onze begeertes anders kan er dus uit eindelijk een moord worden gepleegd, zoals Kain ook deed. Dit is 1 voorbeeld uit alle verhaallijnen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2009, 02:26:36 pm »

quote:

Ilonia schreef op 18 januari 2009 om 14:16:
Gait,

Ik ben het niet met je dominee eens. De eerste 5 boeken van de Bijbel de Thora, is niet een verhaallijn waar wij deel van uitmaken, maar heeft een veel diepere achterliggende les voor ons. Het is niet zo dat alleen bv de 10 geboden die aan Israel werd geboden om te houden, maar het begint al veel eerder. Bv aan Kain werd gezegd dat hij goed moest handelen anders lag de belager voor de deur. Dit is een les voor ons dat wij goed moeten handelen en niet moeten toe geven aan onze begeertes anders kan er dus uit eindelijk een moord worden gepleegd, zoals Kain ook deed. Dit is 1 voorbeeld uit alle verhaallijnen.
Dus het is ook een verhaallijn die God gaat met mensen. Het is geschiedenis wat God ging met mensen waar we inderdaad veel van leren en wat met ons te maken heeft. Hoe? Omdat de zelfde lessen ook voor ons gelden. Gods wil is in het verleden gelijk aan Zijn wil vandaag. God is onveranderd, dus zal Hij met ons net zo omgaan als met hen. Dat hoort allemaal binnen dat verhaal dat God ging, gaat en zal gaan met mensen. Het verhaal is niet af bij de laatste letter van de bijbel maar gaat door voor altijd. Het blijft het verhaal dat God gaat met mensen, toen nu en in de toekomst. Een waargebeurd verhaal dat gevolgen heeft voor nu met ons en later.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2009, 02:28:44 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2009, 05:08:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 januari 2009 om 13:38:
Van een dominee heb ik mee gekregen dat de hele bijbel bestaat uit verhalen van God met de mensen. Wij stappen er als mensen ook in het verhaal dat God gaat met de mensen.

Het is dus een verhaallijn waar wij deel van uit maken.
Hee, dat is een benadering die Huub Oosterhuis ook kiest, en Nico ter Linden.
Als je zegt dat de Bijbel een verhaal is dan haal je echter wel de essentie er uit.
De Bijbel is Woord van God vóór en óver mensen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2009, 06:04:05 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 januari 2009 om 17:08:
[...]
Hee, dat is een benadering die Huub Oosterhuis ook kiest, en Nico ter Linden.
Als je zegt dat de Bijbel een verhaal is dan haal je echter wel de essentie er uit.
De Bijbel is Woord van God vóór en óver mensen.
Elk woord van de bijbel? Lees maar, het is het waargebeurde verhaal van God met de mensen. Waargebeurd en het levensverhaal van God en de mensen waarin wij ook deel nemen. Ieder mens heeft een levensverhaal, jij, ik, wij allemaal. God ook. En dit is Gods levensverhaal met de mensen. Ons leven speelt zich in Gods levensverhaal af. Dat zijn naast de woorden van God dus ook de worstelingen van de mensen. Kijk maar naar onder andere de worstelingen van Jona, van David met zijn verdriet van zijn eigen zonden en het verlies dat er op volgde. Gods Woord staat er ook in.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2009, 06:08:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 januari 2009 om 18:04:
[...]

Elk woord van de bijbel? Lees maar, het is het waargebeurde verhaal van God met de mensen. Waargebeurd en het levensverhaal van God en de mensen waarin wij ook deel nemen. Ieder mens heeft een levensverhaal, jij, ik, wij allemaal. God ook. En dit is Gods levensverhaal met de mensen. Ons leven speelt zich in Gods levensverhaal af. Dat zijn naast de woorden van God dus ook de worstelingen van de mensen. Kijk maar naar onder andere de worstelingen van Jona, van David met zijn verdriet van zijn eigen zonden en het verlies dat er op volgde. Gods Woord staat er ook in.

Ben blij dat je de term "waargebeurd" toevoegd :)
Die miste namelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 18, 2009, 06:10:19 pm »
Dan is dat het, de dominee precenteerde het als een waargebeurd verhaal waarin wij ook mee doen. Wij leven ook in het waargebeurde verhaal van God met de mensen.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2009, 10:35:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 januari 2009 om 18:10:
Dan is dat het, de dominee precenteerde het als een waargebeurd verhaal waarin wij ook mee doen. Wij leven ook in het waargebeurde verhaal van God met de mensen.

Ik ben het niet mee eens, want wij zijn geen Abraham of Sarah of alle andere Bijbelse figuren. Daar kunnen wij niet aan tippen. (geestelijk)
Ik ben van mening dat de Thora (de eerste 5 boeken) lesboeken zijn op geestelijke vlak, maar ook profetische vlak en een code bevat. Ooit gehoord van de Bijbel code? Daarbij zijn getallen ook belangerijk en met name de generaties tussen bv. Adam en Noach en Noach en Abraham.
Nogmaals de Thora is geen verhalen boek of een geschiedenis boek en de andere Bijbel boeken ook niet. De Bijbel is veel gecompliceerder dan dat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2009, 11:55:59 pm »

quote:

Ilonia schreef op 18 januari 2009 om 22:35:
[...]

Ik ben het niet mee eens, want wij zijn geen Abraham of Sarah of alle andere Bijbelse figuren. Daar kunnen wij niet aan tippen. (geestelijk)
Ik ben van mening dat de Thora (de eerste 5 boeken) lesboeken zijn op geestelijke vlak, maar ook profetische vlak en een code bevat. Ooit gehoord van de Bijbel code? Daarbij zijn getallen ook belangerijk en met name de generaties tussen bv. Adam en Noach en Noach en Abraham.
Nogmaals de Thora is geen verhalen boek of een geschiedenis boek en de andere Bijbel boeken ook niet. De Bijbel is veel gecompliceerder dan dat.

Het kan handig zijn om in deze ook even de Joodse indeling van de Bijbel te kennen.
Met name de eerste vijf boeken zijn daarin van belang: ze bieden leefregels en leren ons hoe mensen met God gingen.

ter info:Tora is de naam van de 5 boeken van Mozes. Wij noemen ze wel "wet" maar die vertaling is niet correct. Het hebreeuwse woord Tora komt van een werkwoord dat onderwijzen, richting geven betekent: de tora is Gods Woord dat wil onderwijzen en de weg wijzen.

De Hebreeuwse Bijbel is onder te verdelen in Tora, Nebi’iem (de profeten) en Chetoeviem (de geschriften). Met de beginletters van deze onderdelen noemen de joden hun Bijbel: TeNaCH.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 19, 2009, 09:53:58 am »

quote:

Ilonia schreef op 18 januari 2009 om 22:35:
[...]

Dit geloof ik ook. Ik begreep van de dominee dat hij wilde aangeven dat God met de profeten en de andere bijbelhystorische mensen ook geschiedenis ging met dus al de voorschriften en lessen erin en ook met ons een geschiedenis schrijft. En natuurlijk ook het heden en een toekomst heeft. Hij benadrukte dat wij in die lijn leven als mensen die ook met de God van hen te maken hebben. Wat God hen bracht, bracht Hij ons ook. Daarom is het ook opgeschreven, omdat wij ook de boodschap meekrijgen, zoals het leren kennen van de God die Israël uit Egypte heeft bevrijd.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2009, 10:13:58 am »
Gait,

Het is niet opgeschreven voor ons, maar voor Israel. Daarbij hoort er nog een Mondelinge Leer bij. Joden kunnen de geschreven Thora niet zonder de Mondelinge Thora lezen. Christenen lezen maar 1 Thora, terwijl er twee zijn. Ik denk daarom dat het voor mij eigenlijk niet te doen is om jullie uit te leggen dat er veel meer wordt verteld dan dat er letterlijk staat.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2009, 01:23:47 pm »
Aangezien deze draad in GL staat, stel ik voor dat we hier niet gaan discussiëren over de vraag of het OT ook voor ons geschreven is (1 Petr. 1:12, Heidelbergse Catechismus zondag 6, Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 25).
NGB artikel 25 is trouwens een vrij belangrijk uitgangspunt in deze discussie, dus ik zal hem hier ook citeren:

quote:

Artikel 25 - Christus de vervulling van de wet
Wij geloven dat de schaduwachtige eredienst van het oude verbond en de gebruiken die door de wet waren voorgeschreven, met de komst van Christus hebben afgedaan en dat zo aan al deze schaduwen een einde is gekomen1. Daarom moeten de christenen die niet langer handhaven. Toch blijft voor ons de waarheid en de inhoud ervan in Christus Jezus, in wie zij hun vervulling hebben2.
Wel maken wij nog gebruik van de getuigenissen uit de Wet en de Profeten, om ons in het Evangelie te bevestigen en ook om overeenkomstig Gods wil ons leven in alle eerbaarheid in te richten tot zijn eer3.

1 Mat. 27:51; Rom. 10:4; Heb. 9:9, 10. 2 Mat. 5:17; Gal. 3:24; Kol. 2:17. 3 Rom. 13:8-10; 15:4; 2Petr. 1:19; 3:2.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2009, 08:45:09 pm »
E-line schreef:

quote:

Wij geloven dat de schaduwachtige eredienst van het oude verbond en de gebruiken die door de wet waren voorgeschreven, met de komst van Christus hebben afgedaan en dat zo aan al deze schaduwen een einde is gekomen
Dus christenen hoeven zich niet meer aan de wet te houden en kunnen stelen, moorden, overspel plegen, G'd lasteren, dieren mishandelen, beelden aanbidden en hoeven daar voor niet berecht te worden. Of niet?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2009, 09:03:41 pm »
Ilonia, dat is nou typisch selectief citeren. Jouw conclusie kun je niet overeind houden als je de volgende alinea meeneemt en met name het laatste deel ervan. In eerbaarheid leven sluit al die dingen namelijk gewoon uit.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 19, 2009, 09:22:29 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 19 januari 2009 om 21:03:
Ilonia, dat is nou typisch selectief citeren. Jouw conclusie kun je niet overeind houden als je de volgende alinea meeneemt en met name het laatste deel ervan. In eerbaarheid leven sluit al die dingen namelijk gewoon uit.
Hoe kan je eerbaar leven zonder de wet?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 19, 2009, 09:50:19 pm »
Waar staat dat de wet volledig is afgeschaft?

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 19, 2009, 10:10:35 pm »
Alle wetten die zijn gegeven op Sinai zijn eeuwig durend. Er staat ook als je 1 wet niet meer handhaaft dan is of je de gehele wet overtreedt. Er staat in de zin die ik eerst aanhaalde dat door de komst van Jezus een gedeelte van de wet (de Tempel geboden) niet meer geldt, maar dit is in strijdt met de Thora die zegt dat als je 1 wet overtreed je alle geboden overtreedt. Als straks de Messias komt dan zal de Tempel weer worden herbouwd en zal alle geboden die Levieten moeten uitvoeren weer worden uitgevoerd. Dit in je achterhoofd is mijn vraag: Hoe kan je eerbaar leven leiden als je zegt dat een deel van G'ds wetten zijn afgedaan en dus eigenlijk zegt dat G'ds verbond niet voor eeuwig heeft gesluiten op Sinai?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 19, 2009, 10:23:38 pm »

quote:

E-line schreef op 19 januari 2009 om 13:23:
Aangezien deze draad in GL staat, (...)

NGB artikel 25 is trouwens een vrij belangrijk uitgangspunt in deze discussie,
Voor de duidelijkheid: in GL (Gereformeerd Leven) is het niet de bedoeling om te discussiëren over de belijdenisgeschriften. Dat mag wel in CL en in LB.
Dit is de speeltuin voor discussies die binnen de grenzen van de belijdenisgeschriften vallen. Andere discussies elders!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 19, 2009, 10:25:31 pm »
Jezus heeft de wet vervuld. Hij is onze Hogepriester die eens en voor altijd Zichzelf voor ons geofferd. Alles wat rond de offerdienst geregeld was, is door Hem volledig vervuld en hoeven wij niet meer te doen. Ook rein en onrein zijn door God afgeschaft: Jezus zegt op een gegeven moment: niet wat de mond in gaat, maar wat de mond uit komt maakt een mens onrein; en Petrus krijgt van God een visioen waarin hij onreine dieren moet slachten en eten. Verder heb je nog een heel aantal regelingen rondom misdaad en straf waaruit je goed kunt leren hoe zwaar God bepaalde zonden rekent, maar die vooral praktisch gericht waren. En het is inderdaad zo dat als je 1 wet overtreedt, dat je alle geboden overtreedt. Daarom kan een mens zelf nooit z'n heil verdienen. Daar hebben we Christus echt voor nodig. God rekent mij toe wat Christus voor mij gedaan heeft. Ongelooflijk, maar waar.
Dus nogmaals, zelfs de tempelwetten zijn niet afgeschaft, ze zijn vervuld zodat wij geen dieren meer hoeven te offeren.
En ook wat dat betreft is er niets veranderd. Kijk maar in psalm 40:

quote:

7 Offers en gaven verlangt u niet,
brand- en reinigingsoffers vraagt u niet.
Nee, u hebt mijn oren voor u geopend
8 en nu kan ik zeggen: ‘Hier ben ik,
over mij is in de boekrol geschreven.’
9 Uw wil te doen, mijn God, verlang ik,
diep in mij koester ik uw wet.
Kijk ook eens in Jer. 31. Het oude verbond is failliet verklaard, maar God zal een nieuw verbond sluiten en zijn wet in hun harten schrijven. Niet meer op de stenen tafelen dus

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 19, 2009, 11:24:15 pm »

quote:

Ilonia schreef op 19 januari 2009 om 10:13:
Gait,

Het is niet opgeschreven voor ons, maar voor Israel. Daarbij hoort er nog een Mondelinge Leer bij. Joden kunnen de geschreven Thora niet zonder de Mondelinge Thora lezen. Christenen lezen maar 1 Thora, terwijl er twee zijn. Ik denk daarom dat het voor mij eigenlijk niet te doen is om jullie uit te leggen dat er veel meer wordt verteld dan dat er letterlijk staat.
Dat je dat gelooft snap ik, maar is er ook nog aan die mondelinge Thora te komen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 19, 2009, 11:33:07 pm »

quote:

Ilonia schreef op 19 januari 2009 om 22:10:
Alle wetten die zijn gegeven op Sinai zijn eeuwig durend. Er staat ook als je 1 wet niet meer handhaaft dan is of je de gehele wet overtreedt. Er staat in de zin die ik eerst aanhaalde dat door de komst van Jezus een gedeelte van de wet (de Tempel geboden) niet meer geldt, maar dit is in strijdt met de Thora die zegt dat als je 1 wet overtreed je alle geboden overtreedt. Als straks de Messias komt dan zal de Tempel weer worden herbouwd en zal alle geboden die Levieten moeten uitvoeren weer worden uitgevoerd. Dit in je achterhoofd is mijn vraag: Hoe kan je eerbaar leven leiden als je zegt dat een deel van G'ds wetten zijn afgedaan en dus eigenlijk zegt dat G'ds verbond niet voor eeuwig heeft gesluiten op Sinai?
Het is me opgevallen dat mensen met een Joodse of een messiaans Joodse geloofsovertuiging niet discuseren over de wet en het altijd gewoon houden. Bij de ontwikkelingen in het boek Handelingen zie je dat de princiepes uit de geboden werden gehaald en op die princiepes verder geleefd werd om de heidenen die overgingen naar het christendom niet een te grote last op hun schouders te leggen. De wetten zijn niet aan de kant geschoven in die zin dat die wel bestudeerd wordt om de wil van God eruit te halen. De vraag: waarom kwam God met die wetten en wat moeten wij van God er van leren.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2009, 11:34:18 pm door gaitema »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 20, 2009, 06:42:50 pm »

quote:

E-line schreef op 19 januari 2009 om 22:23:
[...]

Voor de duidelijkheid: in GL (Gereformeerd Leven) is het niet de bedoeling om te discussiëren over de belijdenisgeschriften. Dat mag wel in CL en in LB.
Dit is de speeltuin voor discussies die binnen de grenzen van de belijdenisgeschriften vallen. Andere discussies elders!
Mag ik vragen waar deze afkortingen voor staan, want dat weet ik niet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 20, 2009, 06:45:08 pm »

quote:

Ilonia schreef op 20 januari 2009 om 18:42:
[...]

Mag ik vragen waar deze afkortingen voor staan, want dat weet ik niet.

CL = Christelijk Leven
LB = Levens Beschouwing
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2009, 06:45:14 pm door Thorgrem »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 20, 2009, 06:46:19 pm »
Fotogravinnetje en Gaitema,

Ik heb hier antwoord gegeven op jullie posting.
Zijn er wetten vervuld?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2009, 08:37:56 pm door Ilonia »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 20, 2009, 06:47:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 januari 2009 om 18:45:
[...]

CL = Christelijk Leven
LB = Levens Beschouwing
Oke dank je wel.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 20, 2009, 06:49:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 januari 2009 om 23:24:
[...]

Dat je dat gelooft snap ik, maar is er ook nog aan die mondelinge Thora te komen?
De Mondelinge en de schriftelijke Thora is op de Sinai gegeven. Maw ze zijn tegelijk gegeven.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 20, 2009, 09:30:25 pm »

quote:

Om het nog af te maken: de policy van GL vind je hier.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 20, 2009, 11:18:34 pm »

quote:

Ilonia schreef op 20 januari 2009 om 18:49:
[...]

De Mondelinge en de schriftelijke Thora is op de Sinai gegeven. Maw ze zijn tegelijk gegeven.
Goed om te onthouden.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 20, 2009, 11:59:32 pm »

quote:

Ik sprak recent iemand die me vertelde hoe je als gereformeerde de Bijbel dient te lezen. Nu denk ik dat die persoon niet gek is, maar ik wilde toch eens even checken of zijn verhaal wel een beetje klopt.

Enkele elementen die hij noemde als, "vereist voor grefo's":

Als er toch op geen enkele manier meer on-topic gesproken wordt, kan dit topic wel op slot?
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 21, 2009, 12:31:14 am »

quote:

rkdiak schreef op 20 januari 2009 om 23:59:Als er toch op geen enkele manier meer on-topic gesproken wordt, kan dit topic wel op slot?

het inderdaad een afdwaaldraad geworden....
maar kunnen we het vlot trekken?
Ik reageerde eerder met:

quote:

okidoki schreef op 09 november 2008 om 21:39:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit de term gereformeeerd bijbellezen heb gehoord. Er zijn ook geen leesregels die door synoden of welk orgaan dan ook zijn vastgesteld.

[...]
offtopic:ik hoop dat je inschatting klopt :)

[...]

Bekend is mij dat gereformeerden de bijbel veelal hermeneutisch benaderen. De Bijbel is in die zin één boek en geen twee boeken (OT en NT)
In het OT zien we Gods weg met de mensen naar de komst van Zijn zoon toe.
Delen van het OT worden als geschiedenis gezien, delen als vooruitblik.
Er zijn zelfs boeken waarin geschiedenis en profetie samengaan.
In één van de vakken op school heb ik ooit geleerd dat het OT te zien is als boeken van belofte en het NT als boeken van vervulling

[...]
 Dat snap ik niet want juist in de gereformeerde traditie worden dingen in verbanden gezien, het OT is enkel te begrijpen met het weten van kruis en opstanding.
Dat achteruitlezen zie ik dan ook niet in de gereformeerde leeswijze terug.

[...]

Het komt mij niet bekend voor, mogelijk dat hier een domi rondloopt die de opmerkingen beter kan plaatsen in de lijn  van de gereformeerde kerken.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2009, 12:42:20 am door Riemer Lap »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 21, 2009, 01:03:12 am »
Mijn vraag is beantwoord, de aanleiding voor de vraag is allang verdwenen, dit topic kan dus op slot.
So sue me!