quote:
Ik wil het proberen

quote:
Ik ben lid van een Gereformeerde kerk (Vrijg) en ga iedere zondag minimaal 1 keer naar de kerk. S'morgens is voor mij geen probleem, omdat dan iedereen nog bij zjin/haar ouders zit, en ik me niet zo buitengesloten voel.
zit je dan bij je ouders?
quote:
Maar des middags is problematischer. Omdat de jeugd, en jong volwassenen dan bij elkaar zitten, en ik vaak in mijn eentje. Dat komt mede doordat ik een sociale beperking heb, dus ik kan niet zomaar naast mensen gaan zitten, bang dat ik ben dat een ander dat niet leuk vind.
Okee, je denkt dat de ander iets denkt (vraagje: heb je PDD-nos of Asperger?)
quote:
In het begin, liet ik me daar niet door ontmoedigen, en was ik ook in de middagdienst aanwezig. De laatste tijd niet meer, ik ben het zat om met maagklachten (van de stress) en zonder iets van de preek te horen, in de kerk te zitten. In de zes jaar dat ik nu bij deze kerk zit, heb ik 1 jaar ook bij de jeugd gezeten, maar voor de rest niets. Naar vereniging ging ik dan nog wel, maar ook dat is afgelopen, omdat er maar weinig mensen naar vereniging gaan, vanwege school en studie ergens anders...
helder...
quote:
Nou, heb ik vaak gesprekken met mensen die niet van de kerk zijn, en die je gewoon in de waarde laten, hoe je bent. Zij zeggen, dat het probleem van de kerk is, dat er schijnheilige mensen inzitten. Mensen, die in de werkweek, alles doen wat God verboden heeft, maar zondags voorin de kerk zitten, alsof ze daarmee in de Hemel komen.
Nou ben ik mijn hele leven al lid van een kerk, diverse genootschappen gekend en ik heb weinig schijnheiligheid gezien.
Over het algemeen valt op dat buitenstaanders een mening over iets hebben waar ze niets of weinig van weten.
Maar dat terzijde.
quote:
Dit zijn problemen voor mij, waardoor ik denk, om van de kerk af te gaan. Mensen die geleerd word: Heb je naasten lief, denk om je medemens, en dan je compleet negeren, omdat je sociaal niet zo goed uit de voeten kan.
Hier zeg je iets wat van belang kan zijn. Ben je open over wat je hebt en wat er bij je speelt? Veel mensen met een sociale beperking zijn ook niet zo open om te vertellen wat er is.
Wat ook opvalt bij dergelijke stoornissen (ik werk in die sector) de cliënt vaak dingen denkt voor de ander: Hij zal wel denken dat ik denk dat hij denkt........
dat is ee lastig probleem voor degene met de stoornis!
quote:
Geloven zal ik wel blijven doen, al is het op mijn eigen manier: Heb je naasten lief als jezelf, en God bovenal. Dat is voor mij belangrijker als 2 keer per zondag naar de kerk gaan, en collecte geld betalen.
even een domme vraag: waar in de bijbel lees je dat een gelovige als enige gelooft en geen gemeenschap zoekt? Geloven is voor jezelf vorm geven aan je relatie met God maar óók samen met anderen die relatie met God vorm geven.
Kun je in dit verband HC 21 v+a 55 ook lezen?
Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord:
Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken. quote:
Wat is jullie mening, over dit verhaal?
Alvast bedankt, voor de aandacht!
Mijn mening is denk ik niet zo belangrijk.
Wel kan ik je adviseren om ondersteuning te zoeken om te leren contacten aan te gaan en te onderhouden.
Zelf werk ik wel met mensen van Dit koningskind om te ondersteunen.
In de meeste GKV kerken is een kontaktpersoon daarvan.
Kijk ook eens op
kijk, zie, ontdek