quote:
Alleen pijnlijk voor wie zichzelf wijs maakt dat de reformatie een vergissing was. Er is verschil, en wie dat ontkende heeft zichzelf voor de gek gehouden.
quote:
Het calvanisme vertelt dus gewoon dat geen enkele gebed tot een ander dan Jezus, de Vader en de Geest "mag".
Dus wat is het nut van dit topic?
1. Elkaar vertellen hoe geweldig gereformeerden gelijk hebben, en hoe fout die domme papen zijn.
2. Leren wat katholieken geloven.
3. Tijdverdrijf zonder enig doel.
Als je de indruk wekt dat het 2 is, maar uit alles blijkt dat het 1+3 is, dan behandel je in ieder geval een paar mensen die hier tijd, energie en moeite in staken buitengewoon onbeschoft.
Als het werkelijk 1 is, zit je je tijd te verdoen.
Als het werkelijk 2 is, dan is het volstrekt oninteressant wat calvinisten hierover leren.
Zodra DAT eens doordringt, snap je wat er in dit topic mis is gegaan.
quote:
Dat is een probleem in deze discussie.
Nee. Het enige probleem in deze discussie is dat niet duidelijk is wat het doel van de discussie is. Als dit een discussie is waarin gaitema zijn nogal heterodoxe calvinisme onderzoekt: prima. Dan is het jammer dat de tot dan toe aanwezige katholieken dat totaal verkeerd begrepen hebben, maar moeten ze verder niet zeuren.
Als dit een "discussie" is waarin een aantal gereformeerden, evangelischen, en P&A, elkaar graag willen vertellen hoe dom de papen wel niet zijn: prima. Die boodschap is door de meeste papen inmiddels uitstekend begrepen.
Als dit een topic is waarin de vraag gesteld wordt naar het katholieke geloof, dan heeft een flink aantal niet-katholieken in dit topic vooral getuigenis afgelegd van oogkleppen, onbeschoft "discussieren" en mateloze arrogantie.
DAT is het probleem van deze discussie. Maar ik maak me geen illusies. Ofwel dit wordt weer eens weg gehaald, met een forumregel als excuus, ofwel iemand komt vertellen dat ik veel te snel op mijn tenen getrapt ben (en Wateengedoe2 en Thorgrem blijkbaar ook), ofwel iemand opent weer eens een feedback-topic om op hoge toon uitleg te eisen. De kans dat iemand wil horen wat ik hier zeg, schat ik vrij gering in. Enkele individuen niet te na gesproken.
quote:
Er zit in deze discussie twee kanten van het verhaal, namelijk de overtuiging van katholieken en de overtuiging van doorgewinterde calvanisten.
Nee dus. Zie voorgaande. Als je dat begrijpt, snap je wat er werkelijk mis gaat hier.