Auteur Topic: Hoe werkt olie bij kneuzingen?  (gelezen 8624 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Hoe werkt olie bij kneuzingen?
« Gepost op: december 22, 2008, 08:00:22 pm »
Afgelopen weekend tijdens de bijbelstudie bij de (schoon)ouders van E-line en Nunc knalde ik op een gegeven moment keihard met mijn hoofd ergens tegenaan (letterlijk, niet figuurlijk ;)) Ik voelde onmiddellijk een bult opkomen en heb er een beetje olijfolie opgegoten. De bult zette niet door en ik heb er in het geheel geen pijn meer aan gehad. Het werkte daarmee zeker zo goed als ijs of een coolpack. Een erg bijbelse geneesmethode (vgl bijv. de barmhartige Samaritaan)!

Het was me eerder opgevallen, dat arnicazalf (die heel erg vet is) zo goed helpt tegen blauwe plekken, als je die tenminste direct nadat je je gestoten hebt, op de zere plek smeert. Maar toen ik een keer op een scheurkalender "oma's tip" zag: boter op kneuzingen smeren, ben ik het met olijfolie gaan doen (bij gebrek aan boter) en dat werkt precies even goed, ondanks het ontbreken van de arnica.

Wat ik me nu al een tijdje afvraag: hoe werkt dit eigenlijk?! Google heeft me geen uitkomst kunnen bieden. Hier lopen wat mensen rond met medische kennis, die er waarschijnlijk wel een antwoord op weten  :)  Alvast bedankt!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2008, 08:14:33 pm »
Volgens mij heeft 't geen enkel effect.
Olie en vettigheid blijven gewoon op je huid zitten (al die "trekt er in" nonsens gaat alleen op voor zeer bijtende en ongezonde stoffen) en die doen niks op de zwelling of de pijn.

Maar als 't je heeft geholpen, ach, placebo-effect is ook effect  :)
Bombus terrestris Reginae

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2008, 08:21:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 december 2008 om 20:14:
Volgens mij heeft 't geen enkel effect.
Olie en vettigheid blijven gewoon op je huid zitten (al die "trekt er in" nonsens gaat alleen op voor zeer bijtende en ongezonde stoffen) en die doen niks op de zwelling of de pijn.

Maar als 't je heeft geholpen, ach, placebo-effect is ook effect  :)
Placebo-effect ken ik. Maar nee, dit is toch wat anders. Ik krijg heel gemakkelijk blauwe plekken (vaak zelfs zonder dat ik weet waar het is gebeurd) en daar helpt olie ook tegen (als je het er direct opsmeert - na een dag ofzo niet meer). Ik kan me niks voorstellen bij dat dat door mijn o zo sterke geest zou komen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2008, 08:26:26 pm »
Ik kan me nog voorstellen dat het wrijven zélf helpt - bij littekens wordt 't in elk geval wel aangeraden ze met olie te masseren voor doorbloeding en warmte enzo, maar ook daarvan weet ik niet hoe "hard" het is aangetoond.

Voor de rest zou ik 't anders niet weten.  :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2008, 09:16:42 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 december 2008 om 20:26:
Ik kan me nog voorstellen dat het wrijven zélf helpt - bij littekens wordt 't in elk geval wel aangeraden ze met olie te masseren voor doorbloeding en warmte enzo, maar ook daarvan weet ik niet hoe "hard" het is aangetoond.

Zelf heb ik het er alleen maar opgegoten (het was precies bovenop mijn hoofd), en E-line heeft er nog wel even 1 seconde op gewreven, voordat we door de drillinstructeur weer tot de orde van het weekend werden geroepen :P Later zorgde ik wel dat ik eraf bleef, want anders had mijn Bijbel er nu niet meer uit gezien :D

Mgoed, waar het dan wel door komt?! Ik weet 't ook niet. Zoals gezegd, is het effect te snel, te duidelijk en elke keer weer terugkerend als ik het zo toepas, om enkel placebo-effect te kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2008, 09:18:33 pm door wateengedoe2 »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2008, 09:20:15 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 22 december 2008 om 21:16:
Zoals gezegd, is het effect te snel, duidelijk en elke keer weer terugkerend als ik het zo toepas, om enkel placebo-effect te kunnen zijn.
Dat lijkt me een heel slechte redenering. Ik weet niks van olie en kneuzingen, maar genoeg van placeboeffecten. Snelheid, duidelijkheid en reproduceerbaarheid zeggen absoluut niets over het al-dan-niet placeboeffect zijn. Er zijn werkelijk uitstekende en reproduceerbare en meetbare effecten van placebo's. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit geval er 1 is, maar wel dat je het niet op deze gronden kunt uitsluiten. Alleen zou een gerandomiseerd en dubbelblind onderzoek wel eens te ingewikkeld kunnen worden hier :+

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2008, 09:29:20 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 december 2008 om 21:20:
Alleen zou een gerandomiseerd en dubbelblind onderzoek wel eens te ingewikkeld kunnen worden hier :+

In principe zou het bij mij misschien nog wel kunnen, omdat ik al zó makkelijk blauwe plekken krijg, dat ik niet eens wakker zou worden als men er bij mij één op tamelijk zachte wijze zou veroorzaken terwijl ik slaap ;) (OK, iets overdreven, maar soms weet ik écht niet waar ze vandaan komen en naar mijn idee ben ik best wel kleinzerig)

Maar je hebt gelijk: een hard bewijs is het niet. Al zou ik graag hebben dat het placebo-effect bij mij op andere gebieden ook zo efficiënt zou werken. Zo had ik onlangs eens een andere pijnstiller dan normaal bij mijn menstruatie - één waarvan ik bij nazoeken op internet juist het idee had dat ie béter zou moeten werken dan paracetamol. Maar niks hoor, ik bleef juist veel langer buikpijn houden. Toen toch maar een paracetamol genomen, die wel op normale snelheid (= ook niet direct) werkte.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2008, 09:29:52 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2008, 09:32:02 pm »
Om overigens even op de Bijbel terug te komen: waarom zou de barmhartige Samaritaan bij de overvallen koopman wijn en olie op zijn wonden smeren? Wijn heeft waarschijnlijk wel een ontsmettende werking vanwege de alcohol, maar waar dient de olie voor (behalve er een kledderboel van maken)? Misschien wat Bumblebee zegt, dat het inmasseren van die olie verzachtend kan werken. Al lijkt inmasseren me op open wonden juist weer geen pretje.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2008, 09:45:44 pm »
Tja, korsten kun je een beetje week houden met vettigheid en alcohol ontsmet.

Het feit alleen iemand iets in een wond smeert, is echter geen argument voor de werkzaamheid van die handeling. Mensen doen de gekste dingen. Ik heb een keer een verpulverde paracetamoltablet uit een open wond moeten pulken omdat iemand ervan overtuigd was dat de pijn erdoor zou verminderen.

(Trouwens, wat is dat ineens voor raar argument, omdat iemand in een Bijbelverhaal iets doet, is het ineens medisch aangetoond? Je lijkt wel een grefo! Moet je vaker doen, zo'n weekend  :+  )

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2008, 09:51:49 pm »
Waarom is iedereen zo verbaasd over die olie? Ik smeer altijd boter op bulten/blauwe plekken/brandwonden (vorige week nog met een strijkijzer gehad). Het zorgt ervoor dat de huid niet uitdroogt en daardoor trekt.

Echt waar: boter (of olie) is een prima remedie!
<><

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2008, 09:52:51 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 december 2008 om 21:45:
Tja, korsten kun je een beetje week houden met vettigheid en alcohol ontsmet.

Dat zal 't zijn :)

quote:

Het feit alleen iemand iets in een wond smeert, is echter geen argument voor de werkzaamheid van die handeling. Mensen doen de gekste dingen. Ik heb een keer een verpulverde paracetamoltablet uit een open wond moeten pulken omdat iemand ervan overtuigd was dat de pijn erdoor zou verminderen.

Nee, da's ook waar.

quote:

(Trouwens, wat is dat ineens voor raar argument, omdat iemand in een Bijbelverhaal iets doet, is het ineens medisch aangetoond? Je lijkt wel een grefo! Moet je vaker doen, zo'n weekend  :+  )

:D

Maar serieus: ik denk niet dat in een goddelijk geïnspireerde tekst heel neutraal zou staan: hij verpulverde een paracetamoltablet en legde die in de wonden van het slachtoffer. Tegen de herbergier waar hij hem heenbracht, zei hij: hier heb je een stripje paracetamoltabletten, hou het bij ;) (ff aangenomen dat paracetamol al uitgevonden zou zijn). Echter, jouw uitleg over ontsmetting en zacht houden is afdoende om aan te nemen dat het ook echt iets deed. Ook in niet-bijbelse oude teksten komen medisch werkzame handelingen en dingen voor, simpelweg omdat mensen vanalles uitprobeerden en sommige dingen nu eenmaal echt werkten.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2008, 09:53:49 pm »

quote:

Alja schreef op 22 december 2008 om 21:51:
Waarom is iedereen zo verbaasd over die olie? Ik smeer altijd boter op bulten/blauwe plekken/brandwonden (vorige week nog met een strijkijzer gehad). Het zorgt ervoor dat de huid niet uitdroogt en daardoor trekt.

Ja, OK, dat is logisch voor brandwonden, maar niet voor kneuzingen/blauwe plekken, toch?

quote:

Dat geloof ik ook, maar de vraag is nog steeds: waarom?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2008, 10:48:49 am »
Ik denk dat een wondkorst of -rand vettig houden zodat 't niet trekt zinnig kan zijn (of in elk geval lekker kan voelen, of het werkelijk beter of sneller geneest zou ik niet durven zeggen) maar ik kan zelf geen enkel mechanisme bedenken dat achter een betere genezing van kneuzingen en blauwe plekken door olie zit.

quote:

wateengedoe2 schreef op 22 December 2008 om 21:52:
Maar serieus: ik denk niet dat in een goddelijk geïnspireerde tekst heel neutraal zou staan: hij verpulverde een paracetamoltablet en legde die in de wonden van het slachtoffer. Tegen de herbergier waar hij hem heenbracht, zei hij: hier heb je een stripje paracetamoltabletten, hou het bij ;) (ff aangenomen dat paracetamol al uitgevonden zou zijn). Echter, jouw uitleg over ontsmetting en zacht houden is afdoende om aan te nemen dat het ook echt iets deed. Ook in niet-bijbelse oude teksten komen medisch werkzame handelingen en dingen voor, simpelweg omdat mensen vanalles uitprobeerden en sommige dingen nu eenmaal echt werkten.

Het punt hierbij is, dat 90% van alle aandoeningen vanzelf overgaat zonder dat je ook maar IETS doet. Dat was 2000 jaar geleden zo en dat is nog steeds zo.

Af en toe kunnen dokters dit proces iets versnellen, al iets vaker kunnen ze het proces minder vervelend maken, héél soms kunnen ze het proces bewerkstelligen waar het anders mis zou gaan, maar de grootste genezer is tijd.  (God zou ik schrijven als Genezer  O-) )

Het is echter heel menselijk om iets te willen doen in plaats van afwachten dus deden mensen (vroeger en nu) inderdaad vanalles waarna hun toestand opknapte. Let even op de woordkeus: waarná en niet waardóór. In het grootste deel van de gevallen zou de toestand sowieso zijn opgeknapt alleen hebben mensen de neiging (dokters net zo goed) deze verbetering toe te schrijven aan de ingreep die het laatst ervoor is toegepast.

We proberen wel dingen te beredeneren vanuit onze beperkte kennis van het menselijk lichaam, van biologie, chemie, natuurkunde en de farmacologische werking van stoffen maar de "echte toets" is toch altijd: en hoe werkt 't in een mens, als je het vergelijkt met een nepmiddel?

Zo denk ik dat wanneer je een dergelijke vergelijking zou toepassen dat arnicazalf niet beter werkt dan zalf zonder arnica, en dat beide niet beter zouden werken dan een "nepbehandeling". Zie alleen maar eens een nepbehandeling te verzinnen die voor zowel de arts als de patiënt niet te onderscheiden is van zalf smeren (blindering)!

(ik probeer niet hiermee te zeggen dat je olieverhaal niet klopt, dit is alleen een reactie op het verhaal dat mensen dingen deden, en dat die "werkten").

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2008, 11:10:58 am »
Ik ben er vast van overtuigd dat de heilzame effecten van placebo's tussen de oren zitten. Letterlijk.

Het lichaam bezit een wonderlijke capaciteit tot herstel. Er is vanalles bekend over wat dit herstel kan beinvloeden, zoals ondervoeding, voeding, klimaat, luchtkwaliteit binnenshuis, verdriet, vermoeidheid, opgewektheid, vertrouwen, vastberadenheid, geloof, hoop en liefde. Naar mijn mening heb je enerzijds fysieke randvoorwaarden (voldoende bouwstoffen en energie voor goed herstel), anderzijds psychische randvoorwaarden (samengevat als 'wil tot leven') die herstel optimaliseren. Ook bij een simpele schaafwond.

Het succes van homeopaten zit 'm imho in hun vaardigheid het vertrouwen van patienten te winnen, in combinatie met het geloof dat patienten zelf weer iets kunnen doen aan hun aandoening (door rare dieten, rare smeersels, warme stenen, automutilatie met naalden etc). Dat werkt. Generale dokters noemen dat meesmuilend placebo-effect, maar dat zou men niet moeten onderschatten.

Ik heb wat rondgeneusd op pubmed, maar dat geeft niet veel hoop. Er zijn wel onderzoeken gedaan naar olie (op wonden of olie-rijk dieet), maar de studies zijn doorgaans mager van kwaliteit of er komt niet veel uit.
Er is misschien een trend voor arnicazalf.
Een visolierijk dieet levert echter meer infecties op bij brandwonden.
Lavendel olie (en allerlei andere traditionele kruiden en olieen) kan allergie induceeren.
Wellicht dat olie werkt, maar dan is het effect te subtiel om opgepikt te worden in een studie, vermoed ik. Wellicht dat de laag olie iets helpt tegen het uitdrogen, wellicht dat huidcellen makkelijker migreren over de wond in een olieachtige omgeving, wellicht dat een fibrinematrix beter gevormd wordt (pubmed suggereert weinig op dat vlak).
Wat scheelt is de aandacht voor de wond, het idee dat je iets doet ipv afwacht hoe erg het wordt, volgens mij. En dan is boter, olie of arnica net zo werkzaam als de zoen van een moeder op de knie van een kind.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2008, 02:18:16 pm »
Is olie (of andere vettigheid) niet gewoon aangenaam voor de huid, volgens mij maakt het de huid soepeler en ik kan me goed voorstellen dat een zwelling dan minder onaangenaam wordt.
Het doet dan niets om een zwelling te verminderen, maar het vermindert wellicht wel het ongemak. De medicus zegt dan terecht, 'het helpt niet' en de patient zegt, ook terecht, dat het geholpen heeft.

En een ander klein theorietje, vettigheid op de huid beschermt waarschijnlijk ook tegen de normale dagelijkse beschadiging van de huid, het schuren van kleding, kou, e.d. Het verminderen van die impact maakt wellicht het herstel ook wat makkelijker.

En of het dan olie, boter, babybilletjeszalf of een kruidenzalfje is maakt waarschijnlijk nauwelijks verschil. Als het maar vet is en erin gewreven wordt.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2008, 07:39:22 pm »
Dank alledrie voor jullie antwoord, en Elle: tevens voor het uitgebreide opzoeken op pubmed. Ik ga er maar vanuit dat het inderdaad placebo-effect is (met als grote gevaar dat het vervolgens niet meer zal werken bij mij ... mgoed, dat is het risico van het vak als je iets tot op de bodem uitgezocht wilt hebben ;))

@ Avee, bij het bewuste voorbeeld van de olie op mijn hoofd, is er geen wrijven aan te pas gekomen. Maar misschien heeft het toch de huid soepeler gemaakt, zodat hij makkelijker/zonder pijn kon oprekken door de zwelling (die ik verder niet meer heb waargenomen, maar wellicht juist daardoor).

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 24, 2008, 12:18:36 am »
@wateengedoe2, nu je gezalfd met kostbare olie, wanneer ga je je troon opeisen?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 24, 2008, 12:27:04 am »

quote:

Pinkeltje schreef op 24 december 2008 om 00:18:
@wateengedoe2, nu je gezalfd met kostbare olie, wanneer ga je je troon opeisen?
Ik was al eerder gezalfd, al met m'n twee weken ofzo ;)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 24, 2008, 12:46:35 am »
vanuit de fytotherapie en de haptonomie weten we dat aanraking van de huid verzachting van pijn oplevert.
Ik kan mij voorstellen dat insmeren een gevoel oplevert door de aanraking.
maar olijfolie bij kneuzingen ken ik niet, ook niet fytotherapeutisch bekend bij mij.
Wel bekend is dat bv amandelolie rust aanlevert maar dan meer door de geur dan door de huidbeleving.

Als ik mijn hoofd stoot scheld ik even, heeft net zoveel effect denk ik :)

De opmerking dat olie de huis verweekt kan ik prima plaatsen: een huid die olie ontvangt is rekbaarder en zal daardoor minder spanning geven en minder pijn.
Dat zou overigens betekenen dat motorolie of bak en braad ook zou werken....

een goede oplossing bij kneuzingen is: ijspack gebruiken.
Koude voorkomt dat er zwelling ontstaat en bestrijd de pijnprikkel.
Mail me maar als je wat wilt weten

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 24, 2008, 10:13:42 am »
okidoki, gewone huis-, tuin- en keukenmargarine levert zelfde op idd, dus bak-en-braad zal het zeker ook wel doen :) Motorolie zal wel smeerboel opleveren, vrees ik...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 24, 2008, 10:25:54 am »

quote:

okidoki schreef op 24 December 2008 om 00:46:
vanuit de fytotherapie en de haptonomie weten we dat aanraking van de huid verzachting van pijn oplevert.
Wat betreft haptonomie kan ik me daar iets bij voorstellen, haptotherapie is geconcentreerd rondom aanraking tussen therapeut en patiënt, maar fytotherapie is toch een louter farmacologische term om aan te duiden dat een geneesmiddel een plantaardige basis heeft? Het woord zegt 't al.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 24, 2008, 11:09:24 am »

quote:

Bumblebee schreef op 24 december 2008 om 10:25:
[...]

Wat betreft haptonomie kan ik me daar iets bij voorstellen, haptotherapie is geconcentreerd rondom aanraking tussen therapeut en patiënt, maar fytotherapie is toch een louter farmacologische term om aan te duiden dat een geneesmiddel een plantaardige basis heeft? Het woord zegt 't al.
Klopt maar de creme moet je wel aanbrengen :)
Zou de werking gelijk zijn als je het met een schuurspons aanbrengt etc. Ik denk dat aanraking een heel belangrijke bron voor herstel kan zijn.
Eigenlijk wel gek dat je bij een kneuzing moet koelen maar Arniflor weer moet inwrijven (door wrijving ontstaat immers warmte)
 8)7

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 24, 2008, 12:16:58 pm »
Maar:

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 december 2008 om 19:39:
bij het bewuste voorbeeld van de olie op mijn hoofd, is er geen wrijven aan te pas gekomen.
;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 24, 2008, 03:23:38 pm »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 24, 2008, 04:19:49 pm »

quote:

Gelukkig niet zeg! Van diezelfde olie is er later in het eten gedaan ... ;)

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 24, 2008, 08:57:38 pm »

quote:

Alja schreef op 22 december 2008 om 21:51:

Je kunt beter boter op je huid smeren voordat je je gaat branden.  Dat ruikt veel lekkerder.

Verder moet je uitkijken met boter op je hoofd...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 24, 2008, 11:34:49 pm »
Met je neus in de boter is dan weer positief.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 25, 2008, 10:17:16 pm »
Maar mensen, hoe je het ook wendt of keert, inmiddels is het al boter na de maaltijd (en wát voor één!)  :+