Auteur Topic: psalmen voor nu "zingbaar" in kerk  (gelezen 6240 keer)

lkm

• Bekijk profiel
psalmen voor nu "zingbaar" in kerk
« Gepost op: december 27, 2008, 11:50:03 am »
Lang niet alle nummers van Psalmen voor nu zijn goed zingbaar door een (grote) gemeente. Is er iemand die er ooit kritisch naar heeft gekeken?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2008, 01:28:15 pm »

quote:

lkm schreef op 27 december 2008 om 11:50:
Lang niet alle nummers van Psalmen voor nu zijn goed zingbaar door een (grote) gemeente. Is er iemand die er ooit kritisch naar heeft gekeken?
wat versta je onder "zingbaar", wat is je criterium?

lkm

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2008, 01:49:41 pm »
tja, da's inderdaad wel relatief.
We projecteren de tekst (en zo mogelijk ook de muzieknoten). De muziek wordt voorgespeeld door het combo (of evt. het orgel) en de gemeente mag gaan zingen zonder intensieve oefening.
Er zullen ook nummers van PvN zijn die uitsluitend na een goede oefening prima te zingen zijn door een gemeente.
Hoe dan ook, of het zingbaar is, is dus relatief.
Ik kan de vraag misschien dan ook beter omkeren: welke nummers zijn beslist ongeschikt voor gemeentezang?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2008, 02:20:12 pm »
Waarom zou je elke psalm als 'gemeentezang' willen aanbieden? Er zijn inderdaad genoeg PvN nummers die zich daar niet voor lenen, maar dat zijn doorgaans ook psalmen die zich daar qua tekst niet voor lenen (neem psalm 137 als extreem voorbeeld). Als je zo'n psalm in de dienst wilt gebruiken, zou ik veel eerder denken aan een luisterlied (liefst live gezongen natuurlijk) ipv aan groepszang.

Idem voor de psalmen met duidelijke solopartijen. Een solist of kleine bezetting aan zangers past dan beter dan een koor, en al veel beter dan gemeentezang. Bovendien kun je met wat creativiteit zo'n solist weer gebruiken als zangleider voor de 'moeilijkere' partijen die je wel door de gemeente wil laten zingen. Het is voor veel mensen eenvoudiger om 'mee te zingen' met een zangleider dan met een band of orgel, en het klinkt een stuk minder beroerd wanneer er zacht of moeizaam wordt meegezongen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2008, 03:01:42 pm »

quote:

Ik neem aan dat elke gemeente afzonderlijk naar het gebruik van liederen kijkt voor elke dienst (bijvoorbeeld een werkgroep liturgie).

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2008, 05:55:13 pm »
Ik denk dat de psalmen 22, 78 en 119 ook niet erg zingbaar zijn gezien hun lengte. Maar het zou misschien wel kunnen als je de liturgie aanpast.
Voor de rest zijn er ook psalmen die niet echt passen in een kerk waarin wraak en geweld tegen vijanden nou niet bepaald wordt toegejuicht.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2008, 07:47:23 pm »

quote:

Waar kritisch naar gekeken?
de melodieën zijn eenheidsworsterig wat mij betreft, daarnaast klinkt het best leuk als een geschoolde club het zingt maar voor gemeentezang zie ik het niet zo zitten.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2008, 07:58:36 pm »

quote:

Heb je enig idee hoe ze tot stand komen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2008, 08:05:09 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2008 om 19:58:
[...]

Heb je enig idee hoe ze tot stand komen?
Als ik ze hoor en wat ik er van gelezen heb dan is het qua tekst wel aardig passend. Ik vind alleen de melodieën zo zeurderig, langdradig, zeg maar.
Is daar ook goed naar gekeken?
Als ik liederen van Borkent beluister en de melodieën die daar onder staan dan is dat veel meer veelkleurig dan PvN.

aanvulling: http://www.psalmenvoornu.nl
« Laatst bewerkt op: december 27, 2008, 09:23:45 pm door Riemer Lap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2008, 09:51:59 pm »
Mijn vraag was vooral aan de TS gericht, maar goed. :)

quote:

okidoki schreef op 27 december 2008 om 20:05:
[...]
Als ik ze hoor en wat ik er van gelezen heb dan is het qua tekst wel aardig passend. Ik vind alleen de melodieën zo zeurderig, langdradig, zeg maar.
Is daar ook goed naar gekeken?
Als ik liederen van Borkent beluister en de melodieën die daar onder staan dan is dat veel meer veelkleurig dan PvN.
Wist je dat Borkent ook meerdere Psalmen voor Nu gedicht heeft en ook meerdere van de nog uit te komen Psalmen voor Nu gedicht heeft of gaat dichten?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2008, 10:23:47 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2008 om 21:51:
Mijn vraag was vooral aan de TS gericht, maar goed. :)

[...]

Wist je dat Borkent ook meerdere Psalmen voor Nu gedicht heeft en ook meerdere van de nog uit te komen Psalmen voor Nu gedicht heeft of gaat dichten?

Yep, weet ik.
Als je kijkt naar de huidige gezangenbundel en andere liederen van Borkent dan valt op dat de melodie vaak beter geschikt is voor samenzang dan bij PvN het geval is.
Het zou m.i. wenselijk zijn dat het samenzingbaarcriterium wel wat meer aan bod komt in het geheel. Maar wie ben ik :)

lkm

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2008, 10:49:01 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 27 december 2008 om 17:55:
Ik denk dat de psalmen 22, 78 en 119 ook niet erg zingbaar zijn gezien hun lengte.
Onze predikant hield een keer een preek over de wet ("Regels om van te houden") en liet PvN 119 door de gemeente (zonder noemenswaardige oefening vooraf) zingen. Dus het kan wel.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2008, 10:52:34 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 december 2008 om 22:23:
[...]

Yep, weet ik.
Als je kijkt naar de huidige gezangenbundel en andere liederen van Borkent dan valt op dat de melodie vaak beter geschikt is voor samenzang dan bij PvN het geval is.
Het zou m.i. wenselijk zijn dat het samenzingbaarcriterium wel wat meer aan bod komt in het geheel. Maar wie ben ik :)

1. Ria Borkent doet een aantal teksten, maar bemoeit zich voor zover ik weet niet met de muziek die daarna tot stand komt. Dit in tegenstelling tot veel van haar binnen de gkv bekendere werk, waar ze vaak bestaande liederen heeft vertaald, waarbij de melodie allang bekend was (en vaak inderdaad geschikt voor koorzang, en daarmee in bepaalde mate al voor gemeentezang).

2. Waarom zou gemeentezang een criterium moeten zijn voor de psalmen voor nu?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2008, 10:54:40 pm door Pooh »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2008, 11:02:36 pm »
Waren de psalmen zoals we die kennen uit de bijbel geschikt voor gemeentezang?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2008, 11:39:10 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 december 2008 om 22:52:
[...]

1. Ria Borkent doet een aantal teksten, maar bemoeit zich voor zover ik weet niet met de muziek die daarna tot stand komt. Dit in tegenstelling tot veel van haar binnen de gkv bekendere werk, waar ze vaak bestaande liederen heeft vertaald, waarbij de melodie allang bekend was (en vaak inderdaad geschikt voor koorzang, en daarmee in bepaalde mate al voor gemeentezang).
Ik ken vele liederen van haar die niet in de GKv bekend zijn, alle op nieuwe melodieën :)

quote:

2. Waarom zou gemeentezang een criterium moeten zijn voor de psalmen voor nu?

Lees de TS?
Het kan een optie zijn als men wil dat het in de gemeente gezongen wordt  O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 27, 2008, 11:42:51 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2008 om 23:02:
Waren de psalmen zoals we die kennen uit de bijbel geschikt voor gemeentezang?

Hebben we volgens het NT niet de opdracht om nieuwe gezangen te zingen en dus de oude maar te vergeten? (Ef. 5:19)
Dooddoener dus....

We kennen als kerken van de reformatie de traditie om psalmen te zingen als gemeente.
Laten we die rijkdom niet overboord gooien :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2008, 11:56:09 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 28, 2008, 12:11:41 am »

quote:

lkm schreef op 27 december 2008 om 13:49:
tja, da's inderdaad wel relatief.
We projecteren de tekst (en zo mogelijk ook de muzieknoten).
even een vraag: hoeveel mensen kunnen nog noten lezen?

quote:

De muziek wordt voorgespeeld door het combo (of evt. het orgel) en de gemeente mag gaan zingen zonder intensieve oefening.
noem eens welke psalmen je dan gebruikt?
(overigens is het melodisch bijna 13 in een dozijn dus dat is niet al te moeilijk)

quote:

Er zullen ook nummers van PvN zijn die uitsluitend na een goede oefening prima te zingen zijn door een gemeente.
Hoe dan ook, of het zingbaar is, is dus relatief.
Exact, ik ervaar ze niet als zingbaar in de gemeente, jij kennelijk wel. Kun je daar iets meer over vertellen?
Persoonlijke noot: ik vind het helegaar niets dat PvN. Ze zijn wel aardig bij de bron qua tekst maar verder is er IMHO geen toevoeging, zeker niet als je bedenkt dat de kerken binnen de reformatie bepaalde melodieën al langer kennen. Waarom niet op die melodieën voortborduren? Die zijn bekend immers?

quote:

Ik kan de vraag misschien dan ook beter omkeren: welke nummers zijn beslist ongeschikt voor gemeentezang?

Wat mij betreft: bijna alles. Maar ja: persoonlijke keuze.
de één vind dat alles te zingen is, de ander vind dat niets kan.
Het ligt ook aan de begeleiding.
kan een gemeente zonder combo er ook maar iets van maken?
PvN op het orgel? zie ik niet in de breedte gebeuren omdat de melodieën daar niet geschikt voor zijn.
(Moet de vereniging van kerkorganisten ook nog een boekie uitbrengen met zettingen bij PvN :) )

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 28, 2008, 12:15:21 pm »

quote:

lkm schreef op 27 december 2008 om 22:49:
[...]

Onze predikant hield een keer een preek over de wet ("Regels om van te houden") en liet PvN 119 door de gemeente (zonder noemenswaardige oefening vooraf) zingen. Dus het kan wel.
De hele 20 minuten?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 28, 2008, 12:19:08 pm »
Het doel van PvN  is de Psalmen op een nieuwe wijze geliefd te maken bij jong en oud.

De 'makers' van PvN zijn ook niet dolgelukkig dat de synode 'zomaar' deze psalmen vrijgegeven heeft voor gebruik in de eredienst.  (in de GKv)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 28, 2008, 01:00:52 pm »
Zingbaarheid heeft alles te maken met de begeleiding en de kunde van de gemeente. Als ik dan kijk naar het gemiddelde in de gkv, dan denk ik dat PvN voor het overgrote deel 'onzingbaar' is. Ze zijn namelijk op een heel enkele na ongeschikt om met orgelbegeleiding te zingen en de meeste kerken doen het nog met orgelbegeleiding. Of misschien zijn ze wel te zingen bij orgel, maar dan hebben de organisten nooit geleerd om dit soort liederen te begeleiden.
Heb je echter een gemeente die goed kan zingen en er geschikte begeleiding voor, dan zullen de meeste PvN prima te zingen zijn. (Overigens kun je waarschijnlijk heel wat gemeenten met niet al te veel moeite veel beter aan het zingen krijgen, maar dat is weer een ander verhaal.)
computerfout: een vreemde een in de byte

lkm

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 28, 2008, 08:51:06 pm »

quote:

Alle 22 coupletten werden gezongen; in 3 delen: vers 1 - 7; 8 - 15; 16 - 22.
En het was mooi!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 28, 2008, 11:33:49 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 28 december 2008 om 13:00:
Zingbaarheid heeft alles te maken met de begeleiding en de kunde van de gemeente. Als ik dan kijk naar het gemiddelde in de gkv, dan denk ik dat PvN voor het overgrote deel 'onzingbaar' is. Ze zijn namelijk op een heel enkele na ongeschikt om met orgelbegeleiding te zingen en de meeste kerken doen het nog met orgelbegeleiding. Of misschien zijn ze wel te zingen bij orgel, maar dan hebben de organisten nooit geleerd om dit soort liederen te begeleiden.
Heb je echter een gemeente die goed kan zingen en er geschikte begeleiding voor, dan zullen de meeste PvN prima te zingen zijn. (Overigens kun je waarschijnlijk heel wat gemeenten met niet al te veel moeite veel beter aan het zingen krijgen, maar dat is weer een ander verhaal.)

Helemaal mee eens, maar dit wil niet zeggen dat (een deel van) PvN onzingbaar is. De oorzaak ligt dan in:

1.Het begeleidingsinstrument
2.De kunde van de organist wat betreft PvN welke in beperkte mate wel te begeleiden zou zijn
3.De mate waarin een gemeente uit geoefende zangers bestaat

Maar 1 en 2  geldt ook voor bepaalde liederen uit het liedboek en 1 geldt ook voor bepaalde opwekking die beter bij piano / keyboard / begeleidingsband past?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 28, 2008, 11:34:48 pm »

quote:

weet je hoe lang je in de hemel zingen mag?
 :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 28, 2008, 11:46:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 december 2008 om 23:33:
[...]

Helemaal mee eens, maar dit wil niet zeggen dat (een deel van) PvN onzingbaar is.
Een deel is eerder een olpzegvers dan een lied, delen zijn echt niet geschikt voor gemeentezang hoor..

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 29, 2008, 12:03:25 am »

quote:

okidoki schreef op 28 december 2008 om 23:46:
[...]

Een deel is eerder een olpzegvers dan een lied, delen zijn echt niet geschikt voor gemeentezang hoor..
Heb net wat beluisterd. Met mijn bescheiden muziekkennis en organistenervaring van 25 jaartjes. Mijn liefde voor bach. händel, reger, koormuziek, de warme harmonie, de oude berijming, een belangrijk deel van het liedboek, en opwekking (jaja) It's not my kind of music, wat ik hoor is meer om te beluisteren, soms een tekst waarbij ik de wenkbrauw frons, niet geschikt voor het urgel en de urganist. Misschien voor een geoefende band, maar dan nog.....
« Laatst bewerkt op: december 29, 2008, 12:13:48 am door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 29, 2008, 02:03:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 december 2008 om 00:03:
[...]

Heb net wat beluisterd. Met mijn bescheiden muziekkennis en organistenervaring van 25 jaartjes. Mijn liefde voor bach. händel, reger, koormuziek, de warme harmonie, de oude berijming, een belangrijk deel van het liedboek, en opwekking (jaja) It's not my kind of music, wat ik hoor is meer om te beluisteren, soms een tekst waarbij ik de wenkbrauw frons, niet geschikt voor het urgel en de urganist. Misschien voor een geoefende band, maar dan nog.....

Duz???
Met "mijn" kennis der muziek, 30 jaar orgelervaring, kennis van Zwart en Asma, liefde voor opwekking (deels natuurlijk, ik ben grefo genoeg daarvoor :) ), kennis van keyboard, piano en gitaar, kunde van den trompet en den clarinet kom ik niet verder dan: onzingbaar in de gemeente.
Het is rijmelarij van hier tot gundert (en dat is een compliment!) maar niet geschikt voor gezamenlijk zingen. Zelfs op de mondharmonica niet reproduceerbaar :(
Ik kan mij voorstellen dat een band er iets mee kan maar voor gemeentezang zie ik de melodij niet zo zitten.
Op andere wijzen zou het best kunnen (idee> PvN voor 't Urgel en d'n pianoo ?)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 29, 2008, 08:42:25 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 december 2008 om 23:33:
[...]

Helemaal mee eens, maar dit wil niet zeggen dat (een deel van) PvN onzingbaar is. De oorzaak ligt dan in:

1.Het begeleidingsinstrument
2.De kunde van de organist wat betreft PvN welke in beperkte mate wel te begeleiden zou zijn
3.De mate waarin een gemeente uit geoefende zangers bestaat
Volgens mij is dat precies wat ik zei in de post waar jij op reageerde :?

quote:

Maar 1 en 2  geldt ook voor bepaalde liederen uit het liedboek en 1 geldt ook voor bepaalde opwekking die beter bij piano / keyboard / begeleidingsband past?
Heb je helemaal gelijk in, maar ik heb het niet genoemd omdat het niet helemaal ontopic is
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 29, 2008, 08:47:06 am »

quote:

okidoki schreef op 28 december 2008 om 23:46:
[...]

Alles hangt natuurlijk wel af van je definitie van 'gemeentezang'. :)

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 30, 2008, 05:25:55 pm »
Ik ben al jaren niet naar de kerk geweest, maar met mijn 29 jaar ervaring met piano, midi computer gestuurde synthesizers, kerkgang en solfège oefeningen en als fan van producer Trevor Horn red ik me er doorgaans wel uit. Het aantal keren dat ik in de kerk mee heb gemaakt dat een gezang half de mist in ging is volgens mij op 1 hand te tellen. Nou ja en als het gebeurt dan geeft dat onbedoeld toch ook wel weer een vrolijke noot voor deze of gene.
Het is belangrijk om als je een noot hoger ziet staan op de ladder, dat je die dan hoger moet zingen dan de vorige. Doe desnoods een gok. En als hij alleen maar een steeltje heeft dan duurt hij 1 tel, en als er een vlaggetje aan zit dan duurt hij een halve tel.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 30, 2008, 09:42:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 december 2008 om 23:34:
[...]

weet je hoe lang je in de hemel zingen mag?
 :)
Tja, daar duurt de dienst een eeuwigheid :)