quote:
even een vraag: hoeveel mensen kunnen nog noten lezen?
quote:
De muziek wordt voorgespeeld door het combo (of evt. het orgel) en de gemeente mag gaan zingen zonder intensieve oefening.
noem eens welke psalmen je dan gebruikt?
(overigens is het melodisch bijna 13 in een dozijn dus dat is niet al te moeilijk)
quote:
Er zullen ook nummers van PvN zijn die uitsluitend na een goede oefening prima te zingen zijn door een gemeente.
Hoe dan ook, of het zingbaar is, is dus relatief.
Exact, ik ervaar ze niet als zingbaar in de gemeente, jij kennelijk wel. Kun je daar iets meer over vertellen?
Persoonlijke noot: ik vind het helegaar niets dat PvN. Ze zijn wel aardig bij de bron qua tekst maar verder is er IMHO geen toevoeging, zeker niet als je bedenkt dat de kerken binnen de reformatie bepaalde melodieën al langer kennen. Waarom niet op die melodieën voortborduren? Die zijn bekend immers?
quote:
Ik kan de vraag misschien dan ook beter omkeren: welke nummers zijn beslist ongeschikt voor gemeentezang?
Wat mij betreft: bijna alles. Maar ja: persoonlijke keuze.
de één vind dat alles te zingen is, de ander vind dat niets kan.
Het ligt ook aan de begeleiding.
kan een gemeente zonder combo er ook maar iets van maken?
PvN op het orgel? zie ik niet in de breedte gebeuren omdat de melodieën daar niet geschikt voor zijn.
(Moet de vereniging van kerkorganisten ook nog een boekie uitbrengen met zettingen bij PvN

)