Auteur Topic: waar komt ''advent'' vandaan?  (gelezen 6482 keer)

rugby

• Bekijk profiel
waar komt ''advent'' vandaan?
« Gepost op: december 18, 2008, 12:02:46 pm »
ik vraag me af waar de adventsweken vandaan komen; dat is toch niet gebaseerd op de bijbel? Waarom zijn die weken er dan toch?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2008, 12:24:01 pm »
Is kerst wel gebaseerd op de bijbel dan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2008, 12:26:46 pm »
Kerstfeest is ook niet gebaseerd op de bijbel. Er zijn allerlei christenen die weigeren het kerstfeest of paasfeest ea te vieren, omdat het geen bijbelse grond kent.
Andere christenen vinden het een goed idee om jaarlijks stil te staan bij Jezus' komst op aarde en bij Zijn dood en opstanding. Die vieren deze dingen wel -ook al zijn de gebeurtenissen in zichzelf redelijk gruwelijk-. De adventstijd is een voorbereiding op deze herdinking.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2008, 12:38:33 pm »

quote:

rugby schreef op 18 december 2008 om 12:02:
ik vraag me af waar de adventsweken vandaan komen; dat is toch niet gebaseerd op de bijbel? Waarom zijn die weken er dan toch?
Veel vieringen kunnen we niet uit de bijbel halen. De Bijbel is namelijk geen kalenderboek.
Voor Advent: Wikipedia vertelt er wel iets over:

quote:

De Advent is in het christendom de benaming voor de periode voor Kerst. De naam advent komt van het Latijnse woord adventus, dat komst betekent. In de adventsperiode bereiden christenen zich voor op het kerstfeest, en wordt de geboorte en de wederkomst van Jezus herdacht.

Het Liturgisch jaar begint met de Advent. De Advent begint altijd op de zondag die valt tussen 27 november en 3 december en eindigt op 24 december bij het avondgebed. Hierdoor is de lengte van de adventsperiode verschillend, maar telt de advent altijd 4 zondagen:

1e zondag: Levavi
2e zondag: Populus Sion
3e zondag: Gaudete
4e zondag: Rorate.
De advent begint bij Oosters-orthodoxe Kerken een week eerder en telt 40 dagen (15 november).

In huizen en kerken wordt de advent symbolisch zichtbaar gemaakt door een kaarsenstandaard of een adventskrans waarop vier kaarsen staan. Elke zondag wordt een extra kaars aangestoken. Op de laatste zondag voor kerst branden dan alle kaarsen.

Tijdens de adventsperiode wordt in kerken gebruik gemaakt van de liturgische kleur paars, de kleur van boete en inkeer. Alleen op de derde zondag van advent, Gaudete, kan de kleur roze gebruikt worden daar waar dit gebruikelijk is, om het feestelijke karakter van deze zondag weer te geven.

Geschiedenis van de advent
Wanneer de viering van de advent in de Kerk voor het eerst werd geïntroduceerd, kan met geen enkele vorm van zekerheid bepaald worden. De instelling wordt in verband gebracht met Bisschop Perpetuus van Milaan die aan het einde van de vijfde eeuw leefde. Het is mogelijk dat hij een oudere traditie codificeerde.
Hier staat ook nog wel wat: http://www.katholieknederland.nl/abc/advent.html
en hier natuurlijk: http://www.catholicity.com/encyclopedia/a/advent.html
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 12:42:20 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2008, 05:15:38 pm »

quote:

Ik vraag me af waar de adventsweken vandaan komen; dat is toch niet gebaseerd op de bijbel? Waarom zijn die weken er dan toch?

Nee, dat kun je echt allemaal voor geen meter terug vinden in de Heilige Schrift.
Zoals je ook de viering van Pasen met de daaraan voorafgaande 'Veertigdagentijd' niet in de Bijbel terug kunt vinden.
De kerk heeft ooit - uit missionair motief - het aloude Midwinterfeest omgedoopt tot 'Kerstfeest'.
So what?

En verder - even kort door de bocht - zul je ook de kinderdoop en de zondagsrust, in de 4e eeuw ingesteld door keizer Constantijn de Grote, niet bijbels kunnen motiveren!
Of het dan allemaal foute boel is?
Wel nee, natuurlijk niet!

Het toont allemaal wel aan hoezeer de kerk steeds poogde  'kerk van de tijd' te zijn en te blijven!
Met het zg. reformatorische pincipe 'Sola Gratia, Sola Fide, Sola Scriptura' blijkt de kerk (ook die van de Reformatie) gewoonweg de mist in te gaan.
Ook in (neo-)calvinistische kring blijken oude tradities meer samenbindend te werken dan dogmatisch-exegetische uitspraken over het 'Schriftgezag'.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 06:04:18 pm door drentenaar »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2008, 06:24:25 pm »

quote:

Het staat wel in de Bijbel; in Matteüs 24:27, bijvoorbeeld:

Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et adventus Filii hominis.

Want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon.

(en ja, daar staat -us achter omdat het Latijn wat kwistiger is met uitgangen/naamvallen)

De Advent is niet alleen gericht op Kerst, de menswording van God de Zoon. Het gaat ook om het uitzien naar Zijn wederkomst, en om inkeer en bekering - waar Johannes ook toe oproept.

Het liturgisch jaar an sich komt niet uit de Bijbel, en dus ook niet de data waarop we Advent, Kerst enz. vieren. Dit is bedoeld als een hulpmiddel, een kapstok om de heilsgeschiedenis te integreren in het kerkelijk leven en in je eigen geloofsleven. Zo hadden wij gisteren een boeteviering in onze kerk, dat is m.i. een onmisbaar onderdeel bij Advent.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2008, 07:04:53 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 18 december 2008 om 18:24:
Het staat wel in de Bijbel; in Matteüs 24:27, bijvoorbeeld:
Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et adventus Filii hominis.
Want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon.

De Advent is niet alleen gericht op Kerst, de menswording van God de Zoon. Het gaat ook om het uitzien naar Zijn wederkomst, en om inkeer en bekering - waar Johannes ook toe oproept.

Beste weg-weg: buikspreken is ook een kunst!
Jij citeert hier doodleuk de Vulgata alsof dat de gróndtekst zou zijn!!!  

Maar in de koine-grondtekst staat in Mt. 24:27 helemaal niet 'adventus',
maar letterlijk - en dat is gewoon heel simpel -  'parousia'.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 18, 2008, 07:22:10 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2008 om 19:04:
[...]

Beste weg-weg: buikspreken is ook een kunst!
Jij citeert hier doodleuk de Vulgata alsof dat de gróndtekst zou zijn!!!  

Euh, nee dus. In het Bijbelstudieforum (waar we nu overigens niet zitten ...) wordt o.h.a. gewoon uit een Nederlandse vertaling geciteerd. ik zie daar zelden Grieks of Hebreeuws langskomen. Is men dan ook aan het buikspreken of aan het pretenderen dat Nederlands de grondtaal is? Sorry, maar ik vind die term 'buikspreken' echt heel erg beledigend en zou je vriendelijk willen verzoeken om dat terug te nemen.

quote:

Maar in de koine-grondtekst staat in Mt. 24:27 helemaal niet 'adventus',
maar letterlijk - en dat is gewoon heel simpel -  'parousia'.

De term Advent is ontstaan in de Latijnssprekende Kerk en toen was de Vulgaat (het woord zegt het al: de 'gewone' vertaling) de vertaling in de volkstaal (!). Logisch dat men daarom toendertijd de term op die vertaling heeft gebaseerd en niet op de Griekse grondtekst.

Overigens heb ik nog even gekeken hoe men het in de Grieks-orthodoxe Kerk noemt, maar daar noemt men het Kleine Vastentijd. In de Latijnse(westerse) Kerk is het van oudsher Advent genoemd - het was eerst ook een vastentijd, maar tegenwoodig in de RKK niet meer.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 07:29:57 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2008, 07:35:56 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 18 december 2008 om 18:24:

Het liturgisch jaar an sich komt niet uit de Bijbel, en dus ook niet de data waarop we Advent, Kerst enz. vieren. Dit is bedoeld als een hulpmiddel, een kapstok om de heilsgeschiedenis te integreren in het kerkelijk leven en in je eigen geloofsleven. Zo hadden wij gisteren een boeteviering in onze kerk, dat is m.i. een onmisbaar onderdeel bij Advent.
Het liturgisch jaar is eigenlijk een ' judaistisch' gebeuren: zoals de Israelieten hun feesten vierden, zo is de kerk haar feesten ook op vaste tijden gaan vieren. In wezen is het een Oud-Testamentische manier.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2008, 07:36:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 december 2008 om 19:35:
[...]

Het liturgisch jaar is eigenlijk een ' judaistisch' gebeuren: zoals de Israelieten hun feesten vierden, zo is de kerk haar feesten ook op vaste tijden gaan vieren. In wezen is het een Oud-Testamentische manier.

:ja:

En zoals je weet, is er een continuïteit tussen OT en NT. Het OT wemelt van voorafbeeldingen van Jezus, Zijn leven en de Kerk die Hij gesticht heeft.

Overigens is er nog een andere invalshoek m.b.t. het liturgisch jaar: kerstening van voor-christelijke feesten. Bijv. m.b.t. Kerstmis: Jezus is niet echt jarig op 25 dec, maar het is rond het midwinterfeest. Dan gaan de dagen weer lengen, symbool voor het Licht dat in de wereld is gekomen. Bovendien is er de symboliek met de woorden van Johannes de Doper: "Hij moet groter worden en ik kleiner." (Joh 3:30). Het is niet voor niets dat de naamdag van Johannes de Doper op 24 juni wordt gevierd, juist kort na het midzomerfeest, wanneer de dagen weer korter gaan worden.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 07:42:32 pm door wateengedoe2 »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2008, 07:53:12 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 18 december 2008 om 19:22:
Sorry, maar ik vind die term 'buikspreken' echt heel erg beledigend en zou je
vriendelijk willen verzoeken om dat terug te nem

Leuk geprobeerd, weg-weg!

Maar ook nu kom je niet met argumenten!

Wat ik geschreven heb, neem ik niet terug, omdat ik me beroep op de griekse grondtekst.
Die negeer jij compleet!!!
Ik heb nu eenmaal nog het goeie, ouwe Gymn-a doorlopen en dat als docent klassieke talen ook nog wat bij kunnen houden.

Het was helemaal niet mijn bedoeling jou te beledigen,
maar ik ga geen 'a' zeggen als het 'b' moet zijn!

Overigens vermoed ik dat wij wat beleving c.q. ervaring van Advent elkaar zeer na staan!

Met een vriendelijk-drentse groet!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 18, 2008, 07:59:22 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2008 om 19:53:
Leuk geprobeerd, weg-weg!

Maar ook nu kom je niet met argumenten!

Wat ik geschreven heb, neem ik niet terug, omdat ik me beroep op de griekse grondtekst.
Die negeer jij compleet!!!
Ik heb nu eenmaal nog het goeie, ouwe Gymn-a doorlopen en dat als docent klassieke talen ook nog wat bij kunnen houden.

Het was helemaal niet mijn bedoeling jou te beledigen,
maar ik ga geen 'a' zeggen als het 'b' moet zijn!

Je begrijpt mijn punt niet. Natuurlijk is het Griekse woord voor 'wederkomst' 'parousia'. Maar dat betekent niet dat Advent pas Bijbels zou zijn als het in de plaats daarvan Parousie zou heten. Is het doopsel onbijbels, omdat het niet (zoals bijv in het Engels) baptism heet en daarmee direct van de Griekse grondtekst van het NT afkomstig is? Advent als term is ontstaan in een tijd dat men de Latijnse Bijbelvertaling gebruikte, niet meer en niet minder. Het had in het Nederlands net zo goed de naam 'Komst' kunnen krijgen. Als jij die conclusie 'buikspreken' wilt noemen, dan blijf ik dat een zeer diepe belediging vinden.

quote:

Overigens vermoed ik dat wij wat beleving c.q. ervaring van Advent elkaar zeer na staan!
Misschien, maar erg vrolijk word ik van deze conversatie in ieder geval niet.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 08:02:26 pm door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2008, 11:43:54 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 18 december 2008 om 19:59:
[...]

Je begrijpt mijn punt niet. Natuurlijk is het Griekse woord voor 'wederkomst' 'parousia'. Maar dat betekent niet dat Advent pas Bijbels zou zijn als het in de plaats daarvan Parousie zou heten. Is het doopsel onbijbels, omdat het niet (zoals bijv in het Engels) baptism heet en daarmee direct van de Griekse grondtekst van het NT afkomstig is? Advent als term is ontstaan in een tijd dat men de Latijnse Bijbelvertaling gebruikte, niet meer en niet minder. Het had in het Nederlands net zo goed de naam 'Komst' kunnen krijgen. Als jij die conclusie 'buikspreken' wilt noemen, dan blijf ik dat een zeer diepe belediging vinden.

[...]

Misschien, maar erg vrolijk word ik van deze conversatie in ieder geval niet.

Ergo: het vieren van de komst van de Heer in de mensvorm is te baseren op de Bijbel maar geen Bijbelse opdracht.
Ondanks welke moeilijke woorden we er aan plakken: we mogen VIEREN dat God onder de mens wil zijn, dat de belofte van ooit vorm heeft gekregen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2008, 02:39:23 pm »
Ik dacht dat parousia van pareimi kwam, aanwezig zijn? * Pinkeltje snapt de discussie tussen weg2 en drentenaar niet
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2008, 03:02:39 pm »
Sorry dat ik nu pas antwoord geef; ik kon niet op mn pc. Maar ik heb r nu even een te leen en ben meteen hier gaan kijken!
Natuurlijk iedereen bedankt voor zijn of haar antwoord/mening.
Ik heb er zeker wat aan!
Niet alleen aan de uitleg, maar het roept ook weer (nieuwe) vragen op...die stel ik wel weer ergens anders....;-)
Wie weet:tot daar..?

bernardkinderdijk

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 31, 2008, 09:13:43 am »

quote:

Pooh schreef op 18 december 2008 om 12:24:
Is kerst wel gebaseerd op de bijbel dan?

Dit vond ik over kerst.

Summa encyclopedie
In deel 11 onder Kerstmis o.a.: het feest is in de  vierde eeuw bekend in het westen en waarschijnlijk ontstaan als kerstening van het heidense feest van de “Sol invictus”, dat op winterzonnewende werd gevierd. Vandaar dat het lichtthema een grote plaats inneemt.

In deel 18 onder Sol staat o.a.: De uit Syrië afkomstige keizer Elagabalus bracht de dienst van Sol Invictus(onoverwinnelijke zon) van Emesa naar het Westen. Ca.272 gaf keizer Aurelianus
Sol Invictus de hoogste plaats in de godenhiërarchie. Hij werd de speciale beschermer van de keizer van het Romeinse Rijk(tot het christendom het heidendom verving, 4e eeuw). De datum van het geboortefeest van Sol Invictus, 25 dec., werd ook de datum van het kerstfeest.

In deel 20 staat, onder Zonnewende o.a.: benaming van het feest dat n.a.v. zonnewende wordt gehouden.

Volgens mij staat in de bijbel staat geen enkele verwijzing naar het vieren van de verjaardag van Jesua.

Dus kan men stellen dat kerstmis niet een christelijk feest is maar de aanbidding van de zon.
De bijbel is er duidelijk over dat men niet de schepping maar de Schepper dient te aanbidden. Laten christenen zich daar dan ook verre van houden.
Tot eer van God en zijn zoon Jesua de gezalfde.

Al het goede toegewenst,
                                    I.S. Datzo.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 31, 2008, 09:35:28 am »
Lekker kort door de bocht, bernardkinderdijk. Je gaat namelijk helemaal voorbij aan de reden waarom we het kerstfeest vieren. Dat het toevallig (nou ja, niet helemaal toevallig, er waren praktische redenen voor) op hetzelfde moment gevierd wordt als het zonnewendefeest, wil nog niet zeggen dat het dus hetzelfde is.
Als ik vier dat ik een jaar ouder geworden ben en dat doe op de verjaardag van mijn man, dan vier ik nog steeds mijn eigen verjaardag, hoor. Het gaat niet zozeer om de dag waarop ik het vier, als wel om het feit dat ik stil sta bij het feit dat ik weer een jaar van God gekregen heb.
Zo ook met het kerstfeest: het maakt niet uit wanneer het is, het is een mooi handvat om regelmatig ook weer terug te denken aan het feit dat mijn Heiland écht mens geworden is. Of kerst nu op 25 december of op 25 juli valt, maakt voor mij niets uit. Dat zou me wel wat uitmaken als kerst eigenlijk het zonnewendefeest is
computerfout: een vreemde een in de byte