Auteur Topic: Uitleg over God  (gelezen 7813 keer)

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Gepost op: januari 03, 2009, 09:37:13 am »
Hallo,

ik ben volstrekt nieuw op dit forum en ik ben op zoek naar antwoorden.
Ik ben erg gelovig en er zelfs van overtuigd dat God bestaan heeft, en nog steeds bestaat. Maar ik geloof op een heel aparte manier.

Ik wil later wel uitleggen "hoe" ik geloof.
Ik ben heel serieus en wil niemand voor het hoofd stoten of beledigen.

Mijn naam is Pierre en ik ben 51 jaar, vader van 3 studerende kinderen.

Iedere keer opnieuw krijg ik tekens, die ik overal in terug vind.
De meesten van ons kennen ze als "toevalligheden"

In 2007 heb ik in Rome een uitermate vreemd teken gekregen.
Mijn dochter Moniek heeft er bijna een jaar lang over "gezeurd" dat ik er iets mee moest doen.
Ik wil geen reclame maken maar het hele verhaal staat op:

www.freewebs.com/mysterieuskruisontdektinrome/

Misschien wordt ik nu wel meteen geschrapt van het forum, maar ik waag het erop.

Ik denk dat alles met elkaar te maken heeft en ik denk dat alle geloven een gezamenlijke stamvader hebben.

Ik heb daar een bepaalde theorie over en vanuit Melbourne heb ik een geweldige brief ontvangen van een ouder echtpaar die in deze richting gestudeerd hebben.

Ik kom niets anders tegen dan bevestigingen.

Ik wil graag dat u weet dat ik in onze schepper geloof en sterker: ik ben overtuigt dat hij bestaan heeft en nog steeds bestaat ín ons!
In iedereen trouwens maar er zijn maar weinigen die zich openen voor hem.

Never the less, de vraag:

Ik lees in de bijbel dat God egocentrisch is, boosaardig en een massamoordenaar: hij stelt mensen op de proef en maakt enorme fouten.
Ik kan dit gewoon niet geloven.

Er staat ook geschreven: "Laat ons de mens scheppen naar ons evenbeeld"

We lijken dus op God en maken misschien de zelfde fouten.

Ook wij kunnen mensen scheppen naar ons evenbeeld (klonen) en zijn ook egocentrisch, boosaardig en massamoordenaars, we stellen mensen op de proef en maken enorme fouten.

Ik had graag uw mening.

In mijn beleving is ons echte Goddelijke gen, pure liefde, voor alles en iedereen.

groetjes,

Pierre

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2009, 11:30:43 am »

quote:

Pierre schreef op 03 januari 2009 om 09:37:
Hallo,

ik ben volstrekt nieuw op dit forum
Welkom!

quote:

en ik ben op zoek naar antwoorden.
dat zijn de meesten hier ;)

quote:

Ik ben erg gelovig en er zelfs van overtuigd dat God bestaan heeft, en nog steeds bestaat. Maar ik geloof op een heel aparte manier.

Ik wil later wel uitleggen "hoe" ik geloof.
Ik ben heel serieus en wil niemand voor het hoofd stoten of beledigen.

Mijn naam is Pierre en ik ben 51 jaar, vader van 3 studerende kinderen.

Iedere keer opnieuw krijg ik tekens, die ik overal in terug vind.
De meesten van ons kennen ze als "toevalligheden"

In 2007 heb ik in Rome een uitermate vreemd teken gekregen.
Mijn dochter Moniek heeft er bijna een jaar lang over "gezeurd" dat ik er iets mee moest doen.
Ik wil geen reclame maken maar het hele verhaal staat op:

www.freewebs.com/mysterieuskruisontdektinrome/
Ik heb even snel gelezen maar werd afgeleid door de foto's (mooie foto's overigens!)

quote:

Misschien wordt ik nu wel meteen geschrapt van het forum, maar ik waag het erop.
Ach, zo snel wordt je hier niet geschrapt hoor.
Er loopt hier een allegaartje der mensheid en meningen rond om U tegen te zeggen. _O_

quote:

Ik denk dat alles met elkaar te maken heeft en ik denk dat alle geloven een gezamenlijke stamvader hebben.

Ik heb daar een bepaalde theorie over en vanuit Melbourne heb ik een geweldige brief ontvangen van een ouder echtpaar die in deze richting gestudeerd hebben.

Ik kom niets anders tegen dan bevestigingen.

Ik wil graag dat u weet dat ik in onze schepper geloof en sterker: ik ben overtuigt dat hij bestaan heeft en nog steeds bestaat ín ons!
In iedereen trouwens maar er zijn maar weinigen die zich openen voor hem.
komt me vaag bekend voor, weet iemand wie dat ook riep / leerde?

quote:

Ik lees in de bijbel dat God egocentrisch is, boosaardig en een massamoordenaar: hij stelt mensen op de proef en maakt enorme fouten.

Nee, ik ook niet. Ik lees in de Bijbel een verhaal van GOD waarin Hij zich bekommerd om mensen, omziet naar Zijn volk, mensen keuzen laat maken maar ook: mensen de gevolgen laat dragen van hun keuze.
Ik lees bovenal een Vader die Zijn kinderen niet uit het oog verliest.

quote:

Er staat ook geschreven: "Laat ons de mens scheppen naar ons evenbeeld"

We lijken dus op God en maken misschien de zelfde fouten.

Ook wij kunnen mensen scheppen naar ons evenbeeld (klonen) en zijn ook egocentrisch, boosaardig en massamoordenaars, we stellen mensen op de proef en maken enorme fouten.

Ik had graag uw mening.
Als je geloofd dat God God maar wel fouten maakt dan klopt er ergens iets niet.
Waar basseer je op dat God fouten maakt?

quote:

In mijn beleving is ons echte Goddelijke gen, pure liefde, voor alles en iedereen.

groetjes,

Pierre

Het klinkt als een mengeling van van alles en nog wat. Ik wil dit even laten bezinken.
Mogelijk dat je wat op mijn vragen aan jou kunt reageren.
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2009, 12:15:27 pm »
Ben je niet bezig zelf een andere God samen te stellen, die moet voldoen aan jouw voorwaarden? Dat doen veel mensen op aarde en zo ontstaan "afgoden". Dat was vroeger in de bijbel ook al het geval en die afgoden leken ook wel echt invloed te hebben. Die bevestigingen kunnen van de tegenstander van God komen: de Satan en zijn demonen.
Geen wonder dat God daar boos over werd. Dat wordt Hij ook nu nog.

Zijn eer geeft Hij aan geen ander. Jes. 48:11
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2009, 10:58:27 am »

quote:

Adinomis schreef op 03 januari 2009 om 12:15:
Ben je niet bezig zelf een andere God samen te stellen, die moet voldoen aan jouw voorwaarden? Dat doen veel mensen op aarde en zo ontstaan "afgoden". Dat was vroeger in de bijbel ook al het geval en die afgoden leken ook wel echt invloed te hebben. Die bevestigingen kunnen van de tegenstander van God komen: de Satan en zijn demonen.
Geen wonder dat God daar boos over werd. Dat wordt Hij ook nu nog.

Zijn eer geeft Hij aan geen ander. Jes. 48:11

Nee, nee ... Ik ben werkelijk geen nieuwe God aan het samenstellen: fout.
Ik geloof niet alleen, ik ben zelfs overtuigd dat Hij bestaat, en nog steeds: in Ons !!

Maar bepaalde zaken, zoals ze geschreven zijn, begrijp ik niet.
En juist daarvoor ben ik naar dit forum gekomen.

Lees mijn vraag maar eens goed.

Grt.

Pierre

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2009, 11:11:24 am »

quote:

okidoki schreef op 03 januari 2009 om 11:30:
[...]
Welkom!

[...]
 dat zijn de meesten hier ;)

[...]
 Ik heb even snel gelezen maar werd afgeleid door de foto's (mooie foto's overigens!)

[...]
Ach, zo snel wordt je hier niet geschrapt hoor.
Er loopt hier een allegaartje der mensheid en meningen rond om U tegen te zeggen. _O_

[...]
 komt me vaag bekend voor, weet iemand wie dat ook riep / leerde?

[...]

Nee, ik ook niet. Ik lees in de Bijbel een verhaal van GOD waarin Hij zich bekommerd om mensen, omziet naar Zijn volk, mensen keuzen laat maken maar ook: mensen de gevolgen laat dragen van hun keuze.
Ik lees bovenal een Vader die Zijn kinderen niet uit het oog verliest.

[...]
 Als je geloofd dat God God maar wel fouten maakt dan klopt er ergens iets niet.

[...]

Het klinkt als een mengeling van van alles en nog wat. Ik wil dit even laten bezinken.
Mogelijk dat je wat op mijn vragen aan jou kunt reageren.

Dank voor jouw bericht. je stelt niet veel vragen:  Als je geloofd dat God God maar wel fouten maakt dan klopt er ergens iets niet.

Let wel: zoals het geschreven staat, over God zelf kan en wil ik niet oordelen: ik geloof in Hem, heel sterk, maar ik begrijp de teksten niet:

Respectievelijk (als een van de vele voorbeelden) : het eerste Gebod klinkt erg egocentrisch. Boosaardig en intimiderend: Hij jaagt mensen vrees in en als je niet luisteren wil, straft hij behoorlijk. Hij vernietigde bijna een paar keer al het menselijke, maar ook het dierlijke leven en maakt dus fouten.

Heel graag uitleg hierover.
Ik geloof in liefde, onvoorwaardelijke liefde voor alles en dankbaarheid wat je hebt en krijgt. Ik denk dat dat God in ons is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2009, 12:02:41 pm »
God maakt geen fouten. Wel is het zo dat Hij achteraf spijt kreeg dat Hij ooit aan een schepping van mensen begonnen is.
Wat mij opvalt in de bijbel is dat God zijn toon en oordelen als opvoedmiddel gebruikt. Zo las ik in de bijbel dat Hij in een situatie dacht: "Wat zal Ik doen om Mijn volk weer op het rechte pad te krijgen? Wacht: Ik zal wel weer gaan brullen en stampen als een leeuw, dan gaan Mijn kinderen weer terug naar hun huis en zullen ze weer bij Mij zijn, dan zal Ik hun God zijn en zij Mijn volk zijn. Mijn kinderen."

Hij moet wel, anders wordt het een zooitje op de aarde, maar zelf is Hij geen brullende en stampende leeuw. Nee, Hij is de Vader die zijn kinderen graag op het veilige pad brengt.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2009, 12:06:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2009, 04:32:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2009 om 12:02:
God maakt geen fouten. Wel is het zo dat Hij achteraf spijt kreeg dat Hij ooit aan een schepping van mensen begonnen is.

Dit is conflicterend.

Voor de rest bewonder ik jou, dat je allemaal zo precies weet wat "God" zo allemaal denkt en doet. (opgepast: satire)

pyro

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2009, 05:44:32 pm »

quote:

Tja ergens herken ik dit wel, geloof ik. Zo'n soort beeld kwam op mij ook af, gedurende een zekere periode. Ik heb daar toen verder geen aandacht aan besteed, aan dat beeld. Want ik besefte ergens wel, dat het niet klopte.
Het was wel lastig met bijbellezen, omdat ik weinig begreep van wat ik las. Het gruwelbeeld is, na jaren, ogenschijnlijk uit zichzelf weer weggegaan.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2009, 08:23:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2009 om 12:02:
In de SV staat het heel mooi maar komt er een belangrijk element bij:

6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2009, 08:24:20 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2009, 08:53:32 pm »
Welkom,
In de bijbel zit een hoofdlijn, het is voor jou wellicht interessant dat je eerst deze hoofdlijn ontdekt?
Daaraan kun je dan enige kernteksten linken.
Dit is het raamwerk.
Wanneer je vanuit dit raamwerk (je referentiekader) verder ontdekt en leest
worden eventuele ogenschijnlijk etegenstellingen vanzelf helder.
Geef maar aan of je dit een goede weg lijkt.

Voorts hier toch even een stukje tekst welke vlak vooraf gaat aan de wet die God ooit aan het volk Israël gaf en waarin God:

Zichzelf een Naam geeft en Zijn werkelijke hartsgesteldheid weergeeft
Niet alles ongestraft laat omdat Hij als Enige God de regel stelt die even later in de wet wordt vastgelegd

Maar ook het verzoek van Mozes:

in het vervolg met het volk Israël mee onderweg te gaan
en de smeekbede het volk Israël tot het bezit van God te maken

Er is dus een tweespraak...

Ik duidt hierop omdat in dit stukje duidelijk wordt dat God geen gezagsverhouding oplegt, maar dat de gezagsverhouding vrijwillig wordt gevraagd.
(Mozes was eerder door God aangewezen en namens het volk de leider als enige in contact met God stond)

Voorts gaat voor dit stuk heel veel vooraf en achteraf...

Hier de tekst...

De HEER ging voor hem (Mozes) langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’

8 Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. 9 ‘Als u mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt u dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit.’

10 De HEER antwoordde: ‘Ik wil een verbond sluiten. Voor de ogen van heel je volk zal ik zulke wonderbaarlijke daden verrichten als er onder geen enkel volk op aarde ooit verricht zijn, en het hele volk dat bij jou is, zal zien welke ontzagwekkende dingen ik, de HEER, voor jou zal doen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2009, 12:36:42 am »

quote:

Ik lees in de bijbel dat God egocentrisch is, boosaardig en een massamoordenaar: hij stelt mensen op de proef en maakt enorme fouten.Ik kan dit gewoon niet geloven.
Jij begon over een God die fouten maakte :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #11 Gepost op: januari 05, 2009, 01:18:04 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 januari 2009 om 20:23:
[...]

In de SV staat het heel mooi maar komt er een belangrijk element bij:

6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
De emoties van God in het oude testament spreken me ook zeer aan. Hij is een emotionele God en daarom zo geliefd en liefdevol Goed. Het doet me goed om iedere keer te lezen Hoe hij ons zo aan het hart gaat. Hij laat echt nooit los wat Zijn handen begonnen is. Hij zou het niet over Zijn Vaderlijke hart kunnen krijgen om ze volledig los te laten.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2009, 01:19:18 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #12 Gepost op: januari 05, 2009, 02:20:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2009 om 01:18:
[...]
De emoties van God in het oude testament spreken me ook zeer aan

Daarom is emotie ook een van de elementen die er mag zijn in de relatie tussen God en mens, maar God houdt ook rekenschap met met de zwakheid van de mens ten opzichte van zijn heiligheid. Hij geeft zich er rekenschap van
Zie deut 5 waar Mozes spreekt tegen het volk...

22 De HEER heeft deze woorden – deze, en niet meer – tot u gesproken toen u daar bijeen was. Met een geweldig stemgeluid kondigde hij op de berg zijn geboden af, vanuit vuur en dreigende, donkere wolken, en hij schreef ze op twee stenen platen en gaf die aan mij.

23 Toen u die stem had gehoord vanuit de duisternis, terwijl de berg in vuur en vlam stond, zijn uw stamhoofden en oudsten bij mij gekomen 24 met de woorden: ‘Zojuist heeft de HEER, onze God, ons zijn luister en zijn grootheid laten zien en hebben we zijn stem uit het vuur gehoord. We hebben vandaag ondervonden dat God met mensen spreekt zonder dat het hun het leven hoeft te kosten. 25 Maar moeten we ons leven nu opnieuw op het spel zetten? Dit enorme vuur zal ons levend verbranden! Als we de stem van de HEER, onze God, nogmaals horen, zullen we zeker sterven. 26 Want er is toch geen mens die net als wij de stem van de levende God vanuit het vuur heeft horen spreken en het heeft kunnen navertellen? 27 Kunt u niet gaan om te horen wat de HEER zeggen wil? Als u zijn woorden dan aan ons overbrengt, zullen wij luisteren en ernaar handelen;

28 Toen de HEER hoorde wat u me vroeg, zei hij tegen mij: ‘Ik heb gehoord wat het volk tegen je zei; ze hebben goed gesproken. 29 Hadden ze altijd maar zo'n verlangen om mij te vereren en mijn geboden na te leven; voor eeuwig zou het hun en hun kinderen goed gaan.’  
30 En hij vervolgde: ‘Stuur hen nu maar terug naar hun tenten. 31 Maar jij moet hier blijven, bij mij, dan zal ik jou alle geboden, wetten en regels bekendmaken die je hun moet leren en die zij moeten naleven in het land dat ik hun in bezit zal geven.’
32 Het is nu aan u om ze in acht te nemen, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen; wijk er op geen enkele manier van af. 33 Volg steeds de weg die hij u heeft gewezen, dan zult u in leven blijven en er wél bij varen en lang mogen wonen in het land dat u in bezit krijgt

Uit dit stukje blijkt dat God naar mensen luistert in hun zwakheid wanneer zij daaraan vanuit ontzag in vrijheid van de keuze het verlangen God te eren en zijn geboden na te leven verbinden. Het is op grond van dat ontzag en uitgesproken wil van die mens dit in acht te nemen.

Later leert de mens dan onderkennen dat zijn belofte aan God onhoudbaar is vanwege zijn zondige ik. Maar dat is weer het vervolg van het verhaal.

Het gaat mij hier om:

- rekening houden van God met de wens van het volk
- op grond van Gods getoonde macht en heiligheid de vrijwillige belofte van dat volk
- de wens van God
- de onveranderlijke belofte van God
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2009, 05:36:39 pm door grondig christelijk »

ruben1989

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2009, 06:15:43 pm »
Is het niet riskant, wanneer je als standpunt neemt dat god geen fouten maakt, dat je het christelijke geloof superieur acht aan andere godsdiensten. Immers als god geen fouten maakt dan hebben alle andersdenkenden (moslims, Joden, Humanisten) immers een fout gemaakt.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2009, 06:37:57 pm »
Klopt.  :Y)

Zonder gekheid, volgens mij schets je hier een vergelijking die niet opgaat. De 'foutloosheid' (een meer gehanteerde term is geloof ik onfeilbaarheid) van God staat los van dogmatische waarheden of menselijke religie. Maar ja, als je jezelf als christen serieus neemt, dan kunnen andere religies een heleboel ware dingen/elementen bevatten maar uiteindelijk toch de plank misslaan.

Om gedegen op het dogma van Gods onfeilbaarheid in te gaan zou ik wat meer research moeten doen. Voor het moment de volgende vraag: zou de wereld er beter vanaf zijn als God een feilbare god was? Ik denk het niet...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #15 Gepost op: januari 05, 2009, 06:52:36 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 januari 2009 om 18:15:
Is het niet riskant, wanneer je als standpunt neemt dat god geen fouten maakt, dat je het christelijke geloof superieur acht aan andere godsdiensten. Immers als god geen fouten maakt dan hebben alle andersdenkenden (moslims, Joden, Humanisten) immers een fout gemaakt.
Hier kom ik (tussen al mijn drukt door) nog op terug...

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #16 Gepost op: januari 05, 2009, 10:48:28 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 januari 2009 om 18:15:

Ik denk de bijbel en ons geloof een plaats te kunnen geven en ik hoop dat dit niet afschrikt, net als het toch vrij lange betoog van mij.

Voorop staat in ieder geval dat ik sterk geloof én meer dan dat, ik ben overtuigd dat God echt bestaat !!

Ik ben op zoek naar antwoorden en dus ook verklaringen.
De mens maakt al oorlog zo lang als dat hij bestaat, en dat maakte mij vroeger erg boos, en tegenwoordig verdrietig.

Volgens mij hebben wij mensen een gemeenschappelijk geloof en ik denk daar voor mij een invulling aan te kunnen geven.

Volgens mij klopt gewoon heel veel van alles wat er geschreven is, op een of andere manier.

Ik zie God als onze schepper.

"Laat ons de mens scheppen naar ons evenbeeld" kan een en-en verhaal zijn.
Zo zouden wij naar zijn of hun beeld geschapen kunnen zijn, maar ook naar zijn of hun kunnen.

Dat zou kunnen betekenen dat wij nu "ook" God zijn en ik weet dat dit misschien erg arrogant klinkt.

Toch denk ik dat er zelfs op dit moment in ons dagelijks leven, vele "Jezussen" zijn ...

Het scheppen van de mens naar ons evenbeeld noemen wij nu "klonen"

Stel:

Wanneer er een straaljager zou landen in een gebied waar nog nooit een moderne mens is geweest, en deze straaljager zou verticaal kunnen landen, dan zou deze straaljagerpiloot (met zijn kledij) in de ogen van díe mensen die daar leven mogelijk een God kunnen zijn. Het is immers voor hen niet te bevatten.

Zo staat geschreven dat God één keer naar de aarde is gekomen, op de berg Horeb (Ezechiël heeft deze gebeurtenis vrij nauwkeurig beschreven).
De berg was gehuld in een rode gloed en schudde in zijn grondvesten. Met bazuingeschal kwam God naar de aarde en de berg was ook gehuld in een merkwaardige rode wolk ....
Wat heeft er zich werkelijk afgespeeld …?

Ik kan me voorstellen dat ik met deze hypothese de conservatieve gelovigen tegen de haren in strijk en ik wil mijn aanname niet opleggen.
Het is ook niet mijn bedoeling om iemand te beledigen of wat dan ook ...

Het is nooit verkeerd om even uit het vaste paradigma te stappen, ooit waren wij mensen ervan overtuigd dat de planeten van ons zonnestelsel "om de aarde draaiden".
Ergens in 1520 of zo, stelde Nikolaas Copernicus, dat de aarde slechts een van de planeten is van ons zonnestelsel, die allen om de zon draaien.
Deze stelling heeft hem bijna het leven gekost.

Nog interessanter is dat de Soemeriërs dat al 4000 jaar geleden wisten en andere talloze bevolkingsgroepen, zoals de Maya`s die een zeer nauwkeurige kalender hadden, gelijkwaardig aan de onze van nu, die dan zou eindigen in 21 dec. 2012.

Never mind, je staat er voor open of niet, je kunt als je wilt gewoon stoppen met verder lezen.

Zo geloof ik dat wij een Goddelijk "gen" hebben gekregen van onze schepper(s).
Dit "gen" maakt ons tot mens, gecreëerd (geschapen) door God(en).

Zonder dit gen zouden wij denk ik nog gewoon dieren zijn, en soms is het dier in de mens ook sterk aanwezig.
Zo denk ik echter en gelukkig dus ook dat God in ons is, in iedere mens.

Soms is God zichtbaar, wanneer wij glimlachen en wanneer wij aardig zijn voor elkaar en elkaar helpen.
Wanneer we goed zijn voor en elkaar begrijpen, maar ook als we elke vorm van leven respecteren.
Wij bezitten een Goddelijke kracht, een energieveld.
God heeft ons de keuze gegeven om de Goddelijke kracht in ons te gebruiken, of niet.
Soms laten we ook het dier in ons zien en dan kan de mens zich als een beest gedragen.

Er bestaan in mijn perceptie geen beesten onder de dieren, wel onder de mensen ...

Het Goddelijk energieveld heeft iedere mens in zich en soms zien we het: "de aura" (de stralenkrans).
Er wordt dan gezegd dat deze persoon een prachtige uitstraling heeft of, hij of zij "straalt" van blijdschap of geluk of noem maar op ...

Soms komen wij zonder te spreken met elkaar in contact.
Het zijn de alom bekende "toevalligheden".
Of de "vonk"
Iemand denkt sterk aan iets, en de ander begint er over te praten.
Dat hoeft niet alleen bij een levensgezel te zijn.
Dat is de in mijn perceptie Goddelijke kracht ...

In allerlei andere zaken kun je het ook vinden zoals "werkelijke" helderziendheid, telepathie enz.

Ik ben nu zeer dankbaar voor alles, zelfs voor het verdriet wat ik heb gehad en de zelfreflectie die ik steeds meer heb gekregen.

Ik ben zelf gaan zien door mijn ogen (nog méér) te openen.
God heeft mij laten zien ...

Talrijke tekens heb ik gekregen en ik heb zo eigenlijk bewijzen gekregen, waar ik soms ook wel om heb gevraagd.

Wanneer wij als mens er voor open staan, zie je gewoon dat we vaak bewijzen krijgen, we hoeven ze niet te vragen...

Ik geloof en ben er van overtuigd dat Jezus bestaan heeft, ik denk dat deze man "straalde" en dat hij op bepaalde momenten ook wonderen heeft verricht.

Toch geloof ik ook dat hij een gewoon mens was die niet alleen maar spiritueel maar ook lijfelijk lief heeft gehad.
Ik weet niet of hij voor nazaten heeft gezorgd, maar het zou toch fantastisch zijn ?
Ik wil dit graag geloven en daar lijkt mij niets mis mee.

Ook lijkt het (in de vele geschriften) alsof de man boven de vrouw staat ...

We zijn een afsplitsing van elkaar die op het moment supreme, de geslachtsdaad (de ultieme communicatie) weer een geheel vormen waardoor we een Goddelijk gevoel krijgen, op het moment dat we het leven verder geven.

De vrouw is de draagster van het Leven waarbij de man slechts een bescheiden rol speelt, en hier kan ik een compleet betoog van houden, maar dat is een ander verhaal.

Ik wil graag dieper op de bijbel en ons geloof in gaan.
Ik geloof namelijk dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven en dat de bijbel een kopie is of anders: een soort kopie, een afgeleide van nog veel oudere documenten, in welke vorm dan maar ook.

Wanneer men enig speurwerk gaat verrichten en men gaat echt ver terug komt men tot een verbazingwekkende ontdekking.

het Atrahasis-epos is een soortgelijke bijbel , met heel veel raakvlakken binnen onze Bijbel: dit is de oudste Bijbel (Babylonië)

Het Gilgamesj-epos (latere datum, en ik heb het over 1000-den jaren voor Christus) verteld ongeveer het zelfde als het Atrahasis-epos.

Wanneer je zelfs de Griekse mythologie induikt zie je hier ook God(en) zoals Zeus en Apollo (de lichtgod), zoon van Zeus ... (Jezus, het licht?)

Viracocha is een Jezus-achtige figuur in de "mythologische"oude zuid-Amerikaanse culturen, hij was groot en had een witte baard (terwijl ze daar geen echte baardgroei kenden) en verrichte wonderen, "kwam uit de hemel" ...

De Islam en het Christelijk geloof hebben een gezamenlijke stamvader
Welnu, zo kun je erg lang door gaan.

Wij mensen over geheel de wereld, geloven in iets.
Feitelijk geloven we allemaal het zelfde en ik geloof dat het ook allemaal op het zelfde neer komt. Weten doe ik dat niet, maar ik wil het graag geloven ...

Ieder geloof zegt met één woord het zelfde: liefde.

Korintiërs 13 zegt zo veel ...

Groetjes,

Pierre

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #17 Gepost op: januari 05, 2009, 11:28:05 pm »

quote:

Kun je mij kort aangeven waarop jij baseert dat God zoals die in de Bijbel naar voren komt fouten maakt?
Daarnaast is het handig dat je dan ook omschrijft wat jij onder de term "fouten" verstaat om te voorkomen dat we daar onduidelijkheid over krijgen :)
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2009, 11:28:32 pm door Riemer Lap »

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #18 Gepost op: januari 05, 2009, 11:53:46 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 januari 2009 om 23:28:
[...]

Kun je mij kort aangeven waarop jij baseert dat God zoals die in de Bijbel naar voren komt fouten maakt?
Daarnaast is het handig dat je dan ook omschrijft wat jij onder de term "fouten" verstaat om te voorkomen dat we daar onduidelijkheid over krijgen :)

? Maar dat had ik toch al gedaan ? :
Respectievelijk (als een van de vele voorbeelden -wat dan geschreven staat-) : het eerste Gebod klinkt erg egocentrisch: God wil aanbeden worden enz, komt vaker terug.
Boosaardig en intimiderend: Hij jaagt mensen vrees in en als je niet luisteren wil, straft hij behoorlijk, hij twijfelt dus aan zijn schepping.
Hij vernietigde bijna een paar keer al het menselijke, maar ook het dierlijke leven en maakt dus fouten.

Fouten in die zin (let wel wat geschreven staat) dat de mens die hij geschapen heeft niet voldeed aan zijn wensen. God is dus niet feilloos, ergo hij moord in Sodom en Gommora en laat de wereld onder water lopen. Dat is toch ook fout?

Het commentaar van anderen is overigens veel nauwkeuriger omschreven, dan dat ik het nu doe.

Maar wat vind je van mijn stelling? Hebben we niet allen de zelfde oorsprong van het Geloof, waarbij liefde het grootste en belangrijkste woord is, in de breedste zin van de betekenis?

Ik geloof in liefde, onvoorwaardelijke liefde voor alles en dankbaarheid wat je hebt en krijgt. Ik denk dat dat God in ons is.

Grt. Pierre

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #19 Gepost op: januari 06, 2009, 12:03:57 am »

quote:

Pierre schreef op 05 januari 2009 om 23:53:
[...]

? Maar dat had ik toch al gedaan ?
Ik las het niet als zijnde fouten van God maar als zijnde daden van God. sorry.

quote:

Respectievelijk (als een van de vele voorbeelden -wat dan geschreven staat-) : het eerste Gebod klinkt erg egocentrisch: God wil aanbeden worden enz, komt vaker terug.
Kenmerkend voor een heerser is dat hij heerst en de eer die hem toekomt tot zich neemt.
God is heerser over de mensheid vandaar ook dat Hij zegt "IK" ben de Here uw God.
Je kunt het lezen als "egocentrisch" maar ook als een trotse vader "IK ben het die hun God is".

quote:

Boosaardig en intimiderend: Hij jaagt mensen vrees in en als je niet luisteren wil, straft hij behoorlijk, hij twijfelt dus aan zijn schepping.

Nee, hij twijfelt niet aan zijn schepping, wel aan de keuzen die de mensheid maakt na de zondeval.
Immers, God zag dat goed was tijdens de schepping?

quote:

Hij vernietigde bijna een paar keer al het menselijke, maar ook het dierlijke leven en maakt dus fouten.
Wat maakt dat je alle ingrijpen van God in de stommiteiten van de mens weerlegd als fout van God?

quote:

Fouten in die zin (let wel wat geschreven staat) dat de mens die hij geschapen heeft niet voldeed aan zijn wensen.
de geschapen mens voldeed wel, hij zag immers dat het goed was?

quote:

God is dus niet feilloos, ergo hij moord in Sodom en Gommora en laat de wereld onder water lopen. Dat is toch ook fout?
Het is goed om daarbij ook de reden van de ingrepen te lezen.
Lag die reden in God of lag die reden in de mens?

quote:

Het commentaar van anderen is overigens veel nauwkeuriger omschreven, dan dat ik het nu doe.
geeft niet, ik ben ook niet altijd even helder via het toetsenbord :)

quote:

Maar wat vind je van mijn stelling? Hebben we niet allen de zelfde oorsprong van het Geloof, waarbij liefde het grootste en belangrijkste woord is, in de breedste zin van de betekenis?
de liefde is inderdaad van belang, de liefde voor, maar meer nog de liefde ván God.

quote:

Grt. Pierre

Ik betwijfel ook niet dat God in de mens wil zijn er zijn echter wel wat meer dingen te zeggen dan dat God in je hartje moet wonen.

Ik proef in je verhaal iets van de  "goddelijke vonk in ons allen" zoals meen ik Ter Linden (Nico) het noemt.
Ook bij de oude filosofen kan ik mij (vaag, ik ben al jaren van school) iets herinneren daarover.

Adinomis

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #20 Gepost op: januari 06, 2009, 12:14:05 am »

quote:

Pierre schreef op 05 januari 2009 om 23:53:
[...]

egocentrisch: God wil aanbeden worden enz,

Heb je God wel eens aanbeden? Weet je wel dat het een mens de grootste vreugde geeft? Zo gaat het als je elkaar liefde bewijst.

Ps. 34:9 Proef, en geniet de goedheid van de HEER,
gelukkig de mens die bij hem schuilt.

quote:

Fouten in die zin (let wel wat geschreven staat) dat de mens die hij geschapen heeft niet voldeed aan zijn wensen. God is dus niet feilloos, ergo hij moord in Sodom en Gommora en laat de wereld onder water lopen. Dat is toch ook fout?

De mens werd niet als marionet geschapen, maar als wezen die kon kiezen. God wil dat de mens Hem van harte - en niet noodgedwongen - dient.
Heb je gelezen wat die mensen in Sodom en Gomorra deden? Als de wereld er zo uit gaat zien is het niet best. Wat dat betreft kunnnen we ook nu een oordeel verwachten. Maar wie God liefhebben zullen worden uitgeleid, net zo als Lot en zijn familie.

quote:

Grt. Pierre
Als we allen die oorsprong van onvoorwaardelijke liefde zouden hebben, zou er in de wereld niet zoveel oorlog en onvrede zijn. Kijk maar om je heen. Kijk eens eerlijk naar binnen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #21 Gepost op: januari 06, 2009, 09:36:40 am »
Pierre,

Een vraag:

Is er naast God volgens jou ook nog een "tegengod". Zoiets als de duivel of zo?
Als wij allemaal een God-gen hebben, hebben we dan ook een "tegengod"-gen?
Als er geen "tegengod" is, impliceert dit dan dat goed en kwaad in een Almachtige is verenigd? In ons is immers liefde en kwaad?
Als dit niet zo is, waar komt goed en kwaad dan vandaan?
Waarom geloven er mensen niet in God als zij het God-gen bezitten?
Welk micro-onderdeel was er eerst....het God-gen en vandaar uit de andere minder volkomen bouwstenen van het leven of is het God-gen tussen de minder volkomen bouwstenen gevoegd?
Als het God-gen er eerst was, hoe kan dit volkomen gen dan verworden tot een onvolkomen gen?
Als de onvolkomen genen er eerst waren, op welk moment en wijze is het God-gen dan tussen gevoegd?

Fijne dag
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2009, 09:41:09 am door grondig christelijk »

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #22 Gepost op: januari 06, 2009, 12:27:34 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 januari 2009 om 09:36:
Pierre,

Een vraag:

Is er naast God volgens jou ook nog een "tegengod". Zoiets als de duivel of zo?
Als wij allemaal een God-gen hebben, hebben we dan ook een "tegengod"-gen?
Als er geen "tegengod" is, impliceert dit dan dat goed en kwaad in een Almachtige is verenigd? In ons is immers liefde en kwaad?
Als dit niet zo is, waar komt goed en kwaad dan vandaan?
Waarom geloven er mensen niet in God als zij het God-gen bezitten?
Welk micro-onderdeel was er eerst....het God-gen en vandaar uit de andere minder volkomen bouwstenen van het leven of is het God-gen tussen de minder volkomen bouwstenen gevoegd?
Als het God-gen er eerst was, hoe kan dit volkomen gen dan verworden tot een onvolkomen gen?
Als de onvolkomen genen er eerst waren, op welk moment en wijze is het God-gen dan tussen gevoegd?

Fijne dag

Dank je voor je bericht.
Neen, ik geloof beslist niet in een "tegengod" en dus al helemaal niet in de duivel.
Er is maar een schepper en dat is onzer allen "God"
Ik geloof in "Goed" (lees God) en niet in kwaad.
Wat wij kwaad in ons zouden noemen, kan het dier in ons zijn en dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Iedereen heeft liefde in zich, dus God in zich.
Maar niet iedereen wend deze liefde aan, ze "openen het Goddelijk gen niet" ze laten God niet toe.
In de twee eerdere berichten staan de opmerkingen dat God ons de keuze heeft gegeven om te kiezen.
Dat vind ik sterk en dien ik nog even te laten bezinken voordat ik hierop een reactie plaats.

De laatste vragen van jou ...
Ik wil zo goed als mogelijk antwoord geven en ik denk dus, dat er al een soort mens bestond. Noem het maar de onvolkomenheid.
Ik denk dat onze schepper(s) het Goddelijk gen hebben toegevoegd.
Het zou de "missing link" kunnen zijn.
Je kunt zelfs lezen dat Eva "uit de rib van Adam is genmaakt"

Wanneer je verder leest, in de diverse "oergeschiedenissen" kom je opmerkelijke overeenkomsten tegen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er maar een God is, en die ene God zouden er zelfs meer kunnen zijn: Laat ons de mens scheppen naar ons evenbeeld; meervoud.

We maken zoveel ruzie en oorlog terwijl dit volgens mij allemaal niet nodig is. Vaak is het geloof of macht de oorzaak van een oorlog.

Ik heb stiekem de hoop dat wij mensen nog één keer door God bezocht worden, en dat de mensheid dan de ogen open gaat.

Liefde en dankbaarheid.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #23 Gepost op: januari 06, 2009, 12:33:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 januari 2009 om 00:14:
[...]

Heb je God wel eens aanbeden? Weet je wel dat het een mens de grootste vreugde geeft? Zo gaat het als je elkaar liefde bewijst.

Ps. 34:9 Proef, en geniet de goedheid van de HEER,
gelukkig de mens die bij hem schuilt.

[...]

De mens werd niet als marionet geschapen, maar als wezen die kon kiezen. God wil dat de mens Hem van harte - en niet noodgedwongen - dient.
Heb je gelezen wat die mensen in Sodom en Gomorra deden? Als de wereld er zo uit gaat zien is het niet best. Wat dat betreft kunnnen we ook nu een oordeel verwachten. Maar wie God liefhebben zullen worden uitgeleid, net zo als Lot en zijn familie.

[...]

Als we allen die oorsprong van onvoorwaardelijke liefde zouden hebben, zou er in de wereld niet zoveel oorlog en onvrede zijn. Kijk maar om je heen. Kijk eens eerlijk naar binnen.

O, jazéker heb ik God wel eens aanbeden, en vaker dan dat ...
Lees mijn berichten maar eens goed.

Je hebt volgens mij zeker gelijk: God heeft ons de keuzemogelijkheid gegeven en ik vrees dat wij inderdaad, binnekort zelfs, een les zullen krijgen een straf of zo.

Misschien wel op de gedoodverfde dag 21 - 12 - 2012?
Ik ben het dus helemaal met je eens ...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #24 Gepost op: januari 06, 2009, 12:35:26 pm »

quote:

Pierre schreef op 06 januari 2009 om 12:27:
Ik heb stiekem de hoop dat wij mensen nog één keer door God bezocht worden, en dat de mensheid dan de ogen open gaat.
Dit gaat gebeuren Pierre. Zijn Zoon in welke wij God kunnen kennen komt nóg een keer terug. Inderdaad...dan zullen de ogen van de mens worden geopend.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #25 Gepost op: januari 06, 2009, 01:01:18 pm »

quote:

okidoki schreef op 06 januari 2009 om 00:03:
[...]
 Ik las het niet als zijnde fouten van God maar als zijnde daden van God. sorry.

[...]
 Kenmerkend voor een heerser is dat hij heerst en de eer die hem toekomt tot zich neemt.
God is heerser over de mensheid vandaar ook dat Hij zegt "IK" ben de Here uw God.
Je kunt het lezen als "egocentrisch" maar ook als een trotse vader "IK ben het die hun God is".

[...]

Nee, hij twijfelt niet aan zijn schepping, wel aan de keuzen die de mensheid maakt na de zondeval.
Immers, God zag dat goed was tijdens de schepping?

[...]

Wat maakt dat je alle ingrijpen van God in de stommiteiten van de mens weerlegd als fout van God?

[...]
 de geschapen mens voldeed wel, hij zag immers dat het goed was?

[...]
 Het is goed om daarbij ook de reden van de ingrepen te lezen.
Lag die reden in God of lag die reden in de mens?

[...]
 geeft niet, ik ben ook niet altijd even helder via het toetsenbord :)

[...]
 de liefde is inderdaad van belang, de liefde voor, maar meer nog de liefde ván God.

[...]

Ik betwijfel ook niet dat God in de mens wil zijn er zijn echter wel wat meer dingen te zeggen dan dat God in je hartje moet wonen.

Ik proef in je verhaal iets van de  "goddelijke vonk in ons allen" zoals meen ik Ter Linden (Nico) het noemt.
Ook bij de oude filosofen kan ik mij (vaag, ik ben al jaren van school) iets herinneren daarover.

Ik geniet van jou reacties naar mij toe, en dat bedoel ik werkelijk héél goed.

Nogmaals, ik geloof niet alleen in God, ik "weet" dat hij bestaat.
Ik laat echter mijn paradigma los, en ik probeer alles te begrijpen en daarom denk ik dat ik er voor mij een passende invulling voor heb kunnen geven.

Ik denk dat iedereen in dezelfde God gelooft, alleen weet dat bijna niemand.
Het hele geloof heeft een oorsprong, een stamvader.
Wanneer je alles naast elkaar legt, kan de puzzel compleet in elkaar vallen. In dat geval heeft de religieuze én de wetenschappelijke wereld gelijk.

Combineren: wetenschappers dienen volgens mij wat religieuzer of anders gezegd: spiritueler te zijn, maar andersom ook: religieuze (spirituele) mensen wat meer wetenschappelijk ...

Ik denk dus werkelijk dat alles klopt.
Daardoor heeft God zich in mij op een geweldige wijze geopend.

Misschien is dit alles wel een boodschap.
Ik geloof in een wederkomst van God op korte termijn.

De ene mens zal het zien als een ondergang van de wereld.
De andere zal het zien als een ommekeer.
En weer een ander zal het zien als een verlossing.
Of een straf.

Misschien worden de gelovigen inderdaad wel net als Noah geleid ...

Overigens denk ik dat God "menselijker" is dat wij altijd gemeend hebben en dat de mens Goddelijk is dan hij denkt ...

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #26 Gepost op: januari 06, 2009, 02:06:27 pm »

quote:

Pierre schreef op 06 januari 2009 om 12:27:
[...]

Dank je voor je bericht.
Neen, ik geloof beslist niet in een "tegengod" en dus al helemaal niet in de duivel.
Er is maar een schepper en dat is onzer allen "God"
Ik geloof in "Goed" (lees God) en niet in kwaad.
Wat wij kwaad in ons zouden noemen, kan het dier in ons zijn en dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Ik vind het moeilijk om zomaar in te breken in deze discussie, maar jouw reactie roept bij mij enkele vragen op!

Als je stelt dat kwaad als niet zou bestaan, betekend dat volgens mij automatisch dat alles goed is! Zo bedoel je het niet omdat je aangeeft dat het mischien het dierlijke in ons is!

Mijn vraag is bestaat er dan wel een moreel recht om misdaden te bestraffen? Volgens mij lijkt dan niemand toerekeningsvatbaar! En tegelijk wat voor claim legt het idee: dat het dierlijke kwaad is op de natuur en met name het dierenrijk.

Volgens mij als ik om mij heen kijk onderscheid de mens zich van het dierlijke juist door beide morele aspecten. Keuze tot goed (liefde) en keuze tot kwaad (haat).

Nog één heel ander punt in jouw verslag over de reis in rome komt het kruis als een prominent teken naar boven. Volgens mij is het kruis echter alleen gerelateerd aan één godsdienst! Heb je over die aanwijzing wel eens nagedacht?

groeten

Meindert
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2009, 02:08:09 pm door Meindertd »

ruben1989

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #27 Gepost op: januari 06, 2009, 03:01:14 pm »
Citaat
Pierre schreef op 06 januari 2009 om 13:01:
[...]
Wanneer je alles naast elkaar legt, kan de puzzel compleet in elkaar vallen. In dat geval heeft de religieuze én de wetenschappelijke wereld gelijk.

het is vreemd om te lezen dat -iedereen- in dezelfde god gelooft, bijna 1/3 van de wereldbevolking leeft volgens een levensovertuiging waarbij geen god als hogere macht wordt geduid. maar verder heb je naar mijn inziens inderdaad gelijk wat betref een gemeenschappelijke stamvader wat betrefd het jodendom het christendom en de Islam, maar dat is wel, in tegenstelling tot u bewering, algemeen bekend.
het hindoeisme en het boeddhisme zijn veel oudere geloofsovertuigingen/levensbeschouwingen en zijn niet te verbinden met de christelijke levensovertuiging.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #28 Gepost op: januari 06, 2009, 05:09:21 pm »

quote:

Meindertd schreef op 06 januari 2009 om 14:06:
[...]

Ik vind het moeilijk om zomaar in te breken in deze discussie, maar jouw reactie roept bij mij enkele vragen op!

Als je stelt dat kwaad als niet zou bestaan, betekend dat volgens mij automatisch dat alles goed is! Zo bedoel je het niet omdat je aangeeft dat het mischien het dierlijke in ons is!

Mijn vraag is bestaat er dan wel een moreel recht om misdaden te bestraffen? Volgens mij lijkt dan niemand toerekeningsvatbaar! En tegelijk wat voor claim legt het idee: dat het dierlijke kwaad is op de natuur en met name het dierenrijk.

Volgens mij als ik om mij heen kijk onderscheid de mens zich van het dierlijke juist door beide morele aspecten. Keuze tot goed (liefde) en keuze tot kwaad (haat).

Nog één heel ander punt in jouw verslag over de reis in rome komt het kruis als een prominent teken naar boven. Volgens mij is het kruis echter alleen gerelateerd aan één godsdienst! Heb je over die aanwijzing wel eens nagedacht?

groeten

Meindert

Ja, heel sterk Meindert.
Heel goed ... !

Dat "eerste" dien ik even te laten bezinken ...

En dat kruis in Rome is natuurlijk gerelateerd aan één bepaalde periode.

1000-den jaren lang is de "gevleugelde schijf" aanbeden en wellicht zijn hier ook vele tekenen van.

Ik geef nog een reactie op het eerste door jou genoemd.

grt. Pierre

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #29 Gepost op: januari 07, 2009, 12:15:17 am »

quote:

ruben1989 schreef op 06 januari 2009 om 15:01:
Citaat
[...]

het is vreemd om te lezen dat -iedereen- in dezelfde god gelooft, bijna 1/3 van de wereldbevolking leeft volgens een levensovertuiging waarbij geen god als hogere macht wordt geduid. maar verder heb je naar mijn inziens inderdaad gelijk wat betref een gemeenschappelijke stamvader wat betrefd het jodendom het christendom en de Islam, maar dat is wel, in tegenstelling tot u bewering, algemeen bekend.
het hindoeisme en het boeddhisme zijn veel oudere geloofsovertuigingen/levensbeschouwingen en zijn niet te verbinden met de christelijke levensovertuiging.

Is het hindoeïsme en het boeddhisme ouder dan het Atrahasis-epos dan?
Ik zal het eens opzoeken ..

grt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #30 Gepost op: januari 07, 2009, 12:30:14 am »

quote:

[...]

Ik geniet van jou reacties naar mij toe, en dat bedoel ik werkelijk héél goed.
Dank je, zie mij als zoeker met je :)
Citaat

Ik laat echter mijn paradigma los, en ik probeer alles te begrijpen en daarom denk ik dat ik er voor mij een passende invulling voor heb kunnen geven.[/quote[
Ik weet en ervaar dagelijks dat GOD er is en bestaat. Maar begrijpen zal en kan ik het nooit :) Ik ben immers niet als GOD maar gemaakt naar Zijn idee dat de mens moest zijn?

quote:

De Koran staat aardig vol met een straffende god, Niet de God van de Bijbel lijkt mij?

quote:

Vertel?

quote:

Combineren: wetenschappers dienen volgens mij wat religieuzer of anders gezegd: spiritueler te zijn, maar andersom ook: religieuze (spirituele) mensen wat meer wetenschappelijk ...

Ik denk dus werkelijk dat alles klopt.

okee, de realist moet vermengen met de religieus?

quote:

Daardoor heeft God zich in mij op een geweldige wijze geopend.

Misschien is dit alles wel een boodschap.
Ik geloof in een wederkomst van God op korte termijn.
ik ook alleen weet ik niet wat een korte termijn is ;)

quote:

De ene mens zal het zien als een ondergang van de wereld.
De andere zal het zien als een ommekeer.
En weer een ander zal het zien als een verlossing.
Of een straf.

Misschien worden de gelovigen inderdaad wel net als Noah geleid ...
Overigens denk ik dat God "menselijker" is dat wij altijd gemeend hebben en dat de mens Goddelijk is dan hij denkt ...

Ik denk dat je God naar menselijke maten een vorm hebt gegeven.
God geeft zelf aan in de Bijbel wie Hij is immers?
Hoe zie jij dat?

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #31 Gepost op: januari 07, 2009, 12:32:55 am »

quote:

[...]

groeten

Meindert

Je hebt me dus echt flink aan het denken gezet.
Hartstikke goed !!

Wat goed en kwaad is, is natuurlijk altijd discutabel, maar ik begrijp je heel goed.

Ik denk wel dat je misdaden kunt bestraffen, je kunt er ook een ander woord voor vinden en dat zou kunnen zijn, het woord "helpen"
Helpen is niet belonen.

Wij dienen ons aan regels te houden, net als onze huisdieren.
We willen niet dat ze binnen op het tapijt poepen, en doen ze dat toch, dan laten we ze dat op een bepaalde manier weten.
We voeden ze op.

Dat doen wij in Nederland ook met mensen die misdaden hebben gepleegd.
Feitelijk helpen we ze, en soms vraag ik me, met alle respect, wel eens af of we niet doorgeslagen zijn.

We stenigen niet meer, hangen geen mensen op of wat dan ook.
Neen, we helpen deze mensen die het Goddelijke in zich zijn vergeten en die het dierlijke instinct hebben laten prevaleren.
Iedereen doet iets met een bepaalde reden en soms kunnen de stoppen doorslaan.
"haat" is inderdaad misschien iets wat het dierenrijk niet kent en daarin zit ik even vast. Haat is misschien inderdaad wel het kwaad.

Ik moet nog verder nadenken.

Dank je.

grt.

Pierre

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #32 Gepost op: januari 07, 2009, 06:19:24 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 januari 2009 om 00:30:
[...]
 Dank je, zie mij als zoeker met je :)
Citaat

Ik laat echter mijn paradigma los, en ik probeer alles te begrijpen en daarom denk ik dat ik er voor mij een passende invulling voor heb kunnen geven.[/quote[
Ik weet en ervaar dagelijks dat GOD er is en bestaat. Maar begrijpen zal en kan ik het nooit :) Ik ben immers niet als GOD maar gemaakt naar Zijn idee dat de mens moest zijn?

[...]
 De Koran staat aardig vol met een straffende god, Niet de God van de Bijbel lijkt mij?

[...]
 Vertel?

[...]

okee, de realist moet vermengen met de religieus?

[...]
 ik ook alleen weet ik niet wat een korte termijn is ;)

[...]

Ik denk dat je God naar menselijke maten een vorm hebt gegeven.
God geeft zelf aan in de Bijbel wie Hij is immers?
Hoe zie jij dat?

:)  Lees mijn hele verhaal nog maar eens door, daarin vind je al veel antwoorden op jouw vragen, ik bedoel dit niet vervelend hoor.

Dat laatste van jou vind ik leuk:
"Ik denk dat je God naar menselijke maten een vorm hebt gegeven."
Ik denk precies andersom, onze schepper (God) heeft de mens Goddelijke trekjes gegeven. Wij echter gebruiken het Goddelijke echter niet altijd in ons.

Overigens heb ik ook in mijn verhaal vermeld dat er geschreven staat: "Laat ons de mens scheppen maar ons evenbeeld"
Volgens mij is dat inderdaad gebeurd.

God geeft trouwens in zijn totaliteit niets aan, de schrijver(s) geven aan wat of wie God is.

En daar heb ik soms toch wat vraagtekens bij.
Lees mijn verhaal nog maar eens na, gericht aan Ruben.

Groetjes,

Pierre

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #33 Gepost op: januari 07, 2009, 07:47:14 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 06 januari 2009 om 15:01:
Citaat
[...]

Voor zover bekend liggen er inderdaad geen linken naar het Christendom en zijn daarom ook niet direct te verbinden aan die overtuiging.

Andersom zou kunnen, maar dat is niet bewezen.
Het Hindoeïsme is idd oud, maar het Atrahasis-epos is ouder: zeer veel ouder en komt uit het tweestromenland vandaan, het land tussen de Tigris en Eufraat, het hof van Eden. De bakermat van ons geloof en misschien wel van alle geloven, ontstaan in het huidige Irak.

De Soemeriërs zijn voor zover, tot nu toe bekend, onze bakermat van "civilisatie" en hebben aldaar gewoond.

Vanuit die locatie hebben zich de volkeren verspreid, en de "geloven" gedeeltelijk mee genomen en aangepast.

Volgens mij ...

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #34 Gepost op: januari 07, 2009, 07:50:36 pm »

quote:

Pierre schreef op 07 januari 2009 om 00:15:
[...]

Is het hindoeïsme en het boeddhisme ouder dan het Atrahasis-epos dan?
Ik zal het eens opzoeken ..

grt.

Nog even een andere reactie: ik ben van mening dat we allen dezelfde stamvader hebben, de zelfde schepper.
Als je de geschiedenis na gaat, zijn we allemaal afsplitsingen, ook de RK bijbel.

Read my story.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #35 Gepost op: januari 07, 2009, 08:42:46 pm »

quote:

[...]

groeten

Meindert

Dag Meindert,

ik "zat" nog een hele poos met het woord haat ...
Waar komt dat vandaan?

Als onze schepper ons het Goddelijk gen, het Goddelijk DNA, heeft gegeven en wij voelen haat, komt dat dan ook van God af?

Ik heb de grote bijbel nu, dit typende op mijn schoot (niet een echt goede ergonomische houding, maar het is maar voor even) en ik typ over:

"Laat ons de mens maken naar als ons beeld, op ons gelijkend enz.
En God schiep de mens als Zijn Beeld, als het Beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen"

Naar Zijn Beeld, en op Hem gelijkend ...

Ik heb eerder geschreven dat God, zoals het geschreven staat, fouten heeft gemaakt. Ik wil niets steeds weer opnieuw gaan herhalen wat dat voor fouten zijn geweest. In ieder geval, zoals het geschreven staat, heeft hij verschrikkelijk veel mensen om laten komen door Zijn hand.

Wij mensen bewijzen continu dat wij dat ook doen, ook wij proberen werelden te verbeteren, en dat doen we soms met harde hand.

Laat ons de mens scheppen naar ook beeld en gelijkenis...

Was God haatdragend? Wij mensen zijn dat helaas, het is dan denk ik toch iets waarvoor God heeft gezorgd dat wij dat kunnen?

Of had God deze eigenschap dus ook? Hebben wij het in het Goddelijk gen meegekregen?

We kunnen kiezen tussen goed en kwaad, okay, maar we zijn ook haatdragend.

Nog een keer: stel als wij over 300 jaar in staat zijn om een andere planeet te bewandelen. Op deze planeet bevind zich leven. We gaan dat leven manipuleren, in onze ogen natuurlijk verbeteren.

Misschien maken we van een bepaalde soort wel een soort slaaf.

We nemen deze soort en we zeggen in een laboratorium:

"Laat ons de xxxx maken naar als ons beeld, op ons gelijkend enz.
En wij schiepen de xxxx als Ons Beeld, als het Beeld van Ons schiepen Wij hem; man en vrouw schiepen Wij hen"

En vul daarna maar in, het gaat mis: xxxx gedraagt zich niet zoals wij het willen. Heb je dan voor xxxx een "beginverhaal?" Een bijbelverhaal?

Kijk eens naar onze kinderen: soms verbazen wij ons over hun gedrag.
Toch zit het in hun, want zij komen uit ons voort.
Denk goed na en erken, alles wat ze doen komt ergens vandaan.
Misschien nog geeneens vanuit ons zelf, maar uit de vader van de vader of diens vaders, en dat geldt natuurlijk ook voor de Moeders.

Uiteindelijk kom ik bij de vraag: waar komt God vandaan? Van wie heeft hij Zijn gaven gekregen?

Ik probeer in de Goddelijkheid, in de zuivere Goddelijkheid alleen maar liefde en respect te zien.

God is niet schuldig aan oorlogen of aan mensen die verhongeren.
God is niet schuldig aan alle leed, dat zijn wij zelf.

Wanneer wij weten dat alles vanuit een stamvader, een schepper (of scheppers) vandaan komt, en begrip, respect en liefde voor elkaar hebben, dan komt het wel goed met ons.

En dan kan God zien dat het goed is wat Hij geschapen heeft.
Wanneer we geen macht najagen en geen oorlogen meer voeren.

Het zou me echter niet verbazen dat de geschiedenis zich misschien gaat herhalen, en wellicht zoals elk geloof dat verkondigt in allerlei omschrijvingen, dat de mensheid zijn les zal krijgen, dat God nog éénmaal naar de aarde zal komen, de openbaring, de Apocalyps.

Ik ben geen doemdenker maar leef nu, nog bewuster dan eerst.
Geen ruziemaken en liefde tonen, dat voelt trouwens ook verdraait goed.

Tabee.

Pierre

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #36 Gepost op: januari 08, 2009, 09:07:37 am »
Hoi Pierre,

Je hebt heel wat geschreven naar aanleiding van mijn korte vraag! We zijn het er overeens dat haat en liefde bestaan! Wat ik mij afvraag is of haat en liefde vallen onder een eigenschap of onder een keuze?

Laat ik voorop stellen dat ik geneigd ben om het als keuze te zien! Natuurlijk is een keuze beinvloedbaar door omstandigheden van buitenaf, maar als haat geen keuze is kan mijnsinziens liefde ook geen keuze zijn!

Een volgende vraag is haat altijd negatief? Ik denk namelijk dat je bepaald gedrag mag haten (b.v ik haat verkrachting) Mag je dat niet dan kun je namelijk geen regels stellen! (om mensen te helpen).

Zoals je in je post zei mag je regels stellen en straffen om mensen te helpen. Mag je ook mensen in quarantaine plaatsen als bepaalde mensen niet te helpen zijn (eventueel zolang als nodig is?)

Als mensen regels mogen maken, zoals bij huisdieren, mag God ook regels maken?

Tot zover mijn vragen!

groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #37 Gepost op: januari 08, 2009, 12:55:02 pm »

quote:

Meindertd schreef op 08 januari 2009 om 09:07:
Hoi Pierre,

Je hebt heel wat geschreven naar aanleiding van mijn korte vraag! We zijn het er overeens dat haat en liefde bestaan! Wat ik mij afvraag is of haat en liefde vallen onder een eigenschap of onder een keuze?

Laat ik voorop stellen dat ik geneigd ben om het als keuze te zien! Natuurlijk is een keuze beinvloedbaar door omstandigheden van buitenaf, maar als haat geen keuze is kan mijnsinziens liefde ook geen keuze zijn!

Een volgende vraag is haat altijd negatief? Ik denk namelijk dat je bepaald gedrag mag haten (b.v ik haat verkrachting) Mag je dat niet dan kun je namelijk geen regels stellen! (om mensen te helpen).

Zoals je in je post zei mag je regels stellen en straffen om mensen te helpen. Mag je ook mensen in quarantaine plaatsen als bepaalde mensen niet te helpen zijn (eventueel zolang als nodig is?)

Als mensen regels mogen maken, zoals bij huisdieren, mag God ook regels maken?

Tot zover mijn vragen!

groeten

Meindert

Haat is een keuze en ik denk dat haat niet goed is, verafschuw verkrachting ook en zoals jij het stelt: je haat verkrachting,  is dat wat mij betreft prima.
We hebben het over definities. In dat geval "haat" ik verkrachting, oorlog, mishandeling, onnodige bureaucratie en noem maar op.

Ik vind haten een raar woord, wanneer we dingen of zaken haten, is daar in die betekenis niets mis mee.

Zodra we echter mensen gaan haten is dat iets anders. Haat is dan kwaad en dus in mijn perceptie niet goed.
Zeker wel, God mag zeker regels maken.

Mensen in quarantaine plaatsen mag wat mij betreft, wanneer ze een gevaar zijn voor anderen.

En God mag zeker regels maken, net als dat wij mensen regels maken.
Wij schrijven de regels op, en wij hebben de regels opgeschreven waarvan dat wij zeggen dat ze van God af komen (Ja, ik ben overtuigt dat God bestaat).

God is God, de mens is een voortvloeisel van God en wij kunnen ons Goddelijk gedragen, maar dat doen we vaak niet vaak genoeg.

Grt.

Pierre

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #38 Gepost op: januari 09, 2009, 10:51:11 am »
Hoi Pierre,

Ik stel die vragen niet zomaar. Ik ben nieuwsgierig waar je staat en hoop dat je door na te denken over mijn vragen, antwoorden vind op jouw vragen.

We zijn het er over eens dat haat en liefde keuzes zijn die een mens, maar ook God kan maken. We zijn het er overeens dat je dingen of zaken kunt haten om vervolgens daarom regels op te leggen aan anderen! Ook God mag regels op leggen!

Pierre nu de volgende vraag: Ben je blij dat je kunt kiezen om iemand lief te hebben? Of had je liever gehad dat liefde alleen voorkomt uit een instinct? Ik vind dit zelf een moeilijke vraag! Soms neig ik er naar dat het liefde instinct matig was. Maar tegelijk is het mooier als iemand kan kiezen mij lief te hebben. Dat geeft meer voldoening en waardering voor de ander. Ik ben nieuwsgierig hoe jij daar tegen aan kijkt.

Nog wat anders: God kan regels maken en ik denk dat Hij dat in eerste instantie heeft gedaan door mensen een geweten te geven.  Zeg maar de morele wet. Moet God ingrijpen als mensen die morele wet overtreden? Zo ja, hoe? Mischien ga ik wel te snel? Maar denk je dat God, net als jij mensen wil helpen? En mag God mensen in quarantaine plaatsen (even nog afgezien op welke manier dat zou moeten! Het gaat mij om of God ook volgen jouw dat recht heeft!)

Nog één laatste vraag? Geloof jij in iets na de dood?

mvg

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #39 Gepost op: januari 09, 2009, 12:50:12 pm »

quote:

Meindertd schreef op 09 januari 2009 om 10:51:
Hoi Pierre,

Ik stel die vragen niet zomaar. Ik ben nieuwsgierig waar je staat en hoop dat je door na te denken over mijn vragen, antwoorden vind op jouw vragen.

We zijn het er over eens dat haat en liefde keuzes zijn die een mens, maar ook God kan maken. We zijn het er overeens dat je dingen of zaken kunt haten om vervolgens daarom regels op te leggen aan anderen! Ook God mag regels op leggen!

Pierre nu de volgende vraag: Ben je blij dat je kunt kiezen om iemand lief te hebben? Of had je liever gehad dat liefde alleen voorkomt uit een instinct? Ik vind dit zelf een moeilijke vraag! Soms neig ik er naar dat het liefde instinct matig was. Maar tegelijk is het mooier als iemand kan kiezen mij lief te hebben. Dat geeft meer voldoening en waardering voor de ander. Ik ben nieuwsgierig hoe jij daar tegen aan kijkt.

Nog wat anders: God kan regels maken en ik denk dat Hij dat in eerste instantie heeft gedaan door mensen een geweten te geven.  Zeg maar de morele wet. Moet God ingrijpen als mensen die morele wet overtreden? Zo ja, hoe? Mischien ga ik wel te snel? Maar denk je dat God, net als jij mensen wil helpen? En mag God mensen in quarantaine plaatsen (even nog afgezien op welke manier dat zou moeten! Het gaat mij om of God ook volgen jouw dat recht heeft!)

Nog één laatste vraag? Geloof jij in iets na de dood?

mvg

Meindert

Ik geloof zéker in "iets" na de dood, ik beschouw dit leven niet alleen als een geschenk, maar ook als een leerschool.
Van mij zelf vind ik, dat ik behoorlijk gegroeid ben, maar ik heb nog veel te leren.
Na dit leven, leef ik sowieso verder in mijn kinderen, net zoals God in jou en mij verder leeft.

Maar God is op een andere manier ook nog steeds aanwezig, net zoals wij nog aanwezig zullen zijn ná onze dood, en net zoals JC nog steeds aanwezig is.

En af en toe manifesteren ze zich, in mijn beleving in de vele tekens (anderen noemen dat "toevalligheden") die ik dagelijks ervaar.

Overigens ga je zeker niet te snel en ik begrijp wat je bedoelt.
Van mij mag God zeker ingrijpen, zoals hij dat al eerder heeft gedaan en ik dank dat hij dat weer zal doen.

Net zoals wij mensen dat ook doen.

"Laat ons de mense scheppen enz....")

... Ik ben heel erg blij dat ik kan kiezen Meindert, héél blij.
Maar soms is kiezen erg moeilijk, en dat herken ik weer in het gedrag van een van mijn 3 kinderen.

Ik ben, net als mijn dochter, iemand die niet zomaar "ja" of "neen" kan zeggen. Soms kost het erg veel moeite ...
Anderen bekritiseren dat met "het maken van een omweggetje".
Ik vind dat er meer bestaat dan alleen maar zwart en wit, zoals het spreekwoord zegt.
Dat heb ik ook met kiezen.

3 jaren geleden heb ik gekozen, gekozen voor de weg verder te bewandelen die ik ben in gegaan samen met mijn lieve vrouw.

Ik wil mij niet helemaal open leggen, maar ik weet dat dit een erg goede keuze was.

Hierdoor heb ik anderen pijn gedaan en mijn hart heeft gebloed, soms bloed het nog, maar ik heb zeker geen spijt.
Ik wil mensen geen pijn (meer) doen ...

Keuzes ... Liefde ... allemaal erg breed. Door die keuze te maken van 3 jaar geleden is God mijn begeleider geweest.
God heeft mij deze keuze vrijheid gegeven.

Dank je en een fijn weekend alvast.

Pierre

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #40 Gepost op: januari 09, 2009, 03:59:32 pm »
in de openingspost schreef pierre

quote:

Hoi pierre,

Jij ook een goed weekend toegewenst! Nu wil ik terug komen op jouw openingspost: Is God egocentrisch als hij om liefde vraagt van zijn schepselen! Is God een massamoordenaar als er iets is na de dood? Mag hij mensen op de proef stellen als leerschool? Heeft God werkelijk fouten gemaakt? Wij kunnen niet overzien wat de reden van alles is, maar stel dat er alleen maar liefde achter zit? Dat is namelijk wat ik geloof! De reden achter alles is Gods liefde!

Ik geloof zelfs dat God uit liefde de mens niet vernietigen kan! Daarom is er voor iedereen "iets" na de dood.
Ik geloof dat mensen, die keuze vrijheid hebben gehad,  niet wilden leren, en bleven kiezen voor haat door God in quarantaine worden geplaatst om de rest te beschermen.

Groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #41 Gepost op: januari 10, 2009, 11:56:17 am »

quote:

Meindertd schreef op 09 januari 2009 om 15:59:
in de openingspost schreef pierre

[...]

Hoi pierre,

Jij ook een goed weekend toegewenst! Nu wil ik terug komen op jouw openingspost: Is God egocentrisch als hij om liefde vraagt van zijn schepselen! Is God een massamoordenaar als er iets is na de dood? Mag hij mensen op de proef stellen als leerschool? Heeft God werkelijk fouten gemaakt? Wij kunnen niet overzien wat de reden van alles is, maar stel dat er alleen maar liefde achter zit? Dat is namelijk wat ik geloof! De reden achter alles is Gods liefde!

Ik geloof zelfs dat God uit liefde de mens niet vernietigen kan! Daarom is er voor iedereen "iets" na de dood.
Ik geloof dat mensen, die keuze vrijheid hebben gehad,  niet wilden leren, en bleven kiezen voor haat door God in quarantaine worden geplaatst om de rest te beschermen.

Groeten

Meindert

Dag Meindert,

Ik weet niet of God egocentrisch is , boosaardig of een massamoordenaar.
Wanneer ik van het geschrevene uit ga, neig ik wel om dit te geloven.

Wanneer God zelf stelt, dat alleen hij aanbeden moet worden en dat je anders niet in Zijn koninkrijk komt, klinkt dat wel egoïstisch, egocentrisch.
Als God mensen laat doden, of door andere middelen mensen doodt, dan is God (sorry) wel een moordenaar. Je kunt niet stellen dat je mag doden, als er "iets" is, na de dood.

Als God de mens de keuzevrijheid heeft gegeven (wat ik ook aanneem) is "de mens op de proef stellen" mogelijk een gevolg hiervan.
God kan observeren wat de mens doet, en wanneer dit niet goed is, maatregelen treffen. Dat doen wij mensen ook bij mensen van andere landen, mensen met andere gebruiken en regels, wanneer dit niet bij onze denkwijze past.

Wanneer we een keuzevrijheid hebben gekregen is dat dan dus inderdaad misschien geen fout van God, of misschien wel?

Wij kunnen toch verkeerde keuzes maken en zelfs mensen doden.
Kijk om ons heen en zie wat er gebeurd.
Wij handelen net als God, want ook wij maken verkeerde keuzes.

Andersom klopt dat dus ook ... "laat ons de mens scheppen enz ...).

Wij "spelen" voor God ... Maar dat zijn we dan ook steeds meer.
En zo zullen we ons zelf vernietigen, daar hoeven we God zeker niet de schuld van te geven. Wanneer er echter "rampen" zullen gaan gebeuren, kun je dit gewoon puur wetenschappelijk benaderen, maar zelf denk ik dat God hier dan toch een hand in kan hebben.

Het echte Goddelijke Gen is echter niets anders dan Goeds, zo geloof ik dan dus ook net als jij in "Liefde" in de breedst mogelijke zin des woords.

Ik denk dat God heel menselijk was en ik denk nogmaals dat de mens heel Goddelijk kan zijn. God is in ons en om ons. God leeft in ons voort, zelfs tijdens zijn fysieke aanwezigheid was hij al in Adam en Eva aanwezig.

Net zoals jouw ouders en mijn ouders in ons aanwezig zijn tijdens ons leven, maar ook na hun leven...

Goedheid ...?

Ipv ¤ 1.223.000.000 uit te geven aan defensie in 2008, kan de mens met dit geld alle drinkwatervoorziening in de gehele wereld oplossen.
Daarnaast kun je met dit geld complete woestijnen irrigeren en zoeken naar alternatieve energiebronnen. Je kunt werken aan een wereldvrede wanneer elke mens God in zich open stelt ... Want dan wil je alleen maar goed doen.
En dat is ook wat God wilde, zo denk ik: liefde, vrede en geluk.
We hebben de keuze gekregen om daarvoor te kiezen ...

Dat zou goed zijn.

In plaats hiervan spelen we nog steeds een machtsstrijd en leven wij in een plutocratie. Jammer is dat, en natuurlijk zijn er ook verbeteringen ...  

Ik denk dat God echter nu weer ziet, dat het niet goed is want de mens doet.
Het behaagt God niet en opnieuw zal God iets ondernemen.
Ik ben daarvan overtuigd.

Ik ben dus nogmaals geen doemdenker en ik denk dat wij allen een boodschap in ons hebben.
Een Goddelijke boodschap waarvan ik zelf een beetje denk dat het Utopia is.
We dienen bij ons zelf te beginnen en ik denk dat God iedereen helpt, die zich zelf helpt.

Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren en ik dien op te passen dat dit niet in mij gaat overheersen.

Ik ga er van uit dat God mij helpt.
Ik klamp mij vast aan God en ik ben daar dankbaar voor.
Hij steunt mij.

Dank je, en nogmaals een mooi weekend.

groet,

Pierre

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #42 Gepost op: januari 11, 2009, 08:31:04 am »
We zijn geschapen naar God`s beeld;  met de val raakte de mensheid echter in een sfeer waar Satan degene was met de meeste invloed;

soms, in het verleden, om vooruit de komen, hadden mesnen aan God`s kant soms geen andere keus om andere stammen aaf te maken, naar God`s eigen richtlijnen.  Voor die tijd was er dus soms geen alternatief, alhoewel het God`s hart waarschijnlijk pijn deed.

Hoe meer de mensheid goed reageert op een bepaald moment in de geschiednis, hoe meer God`s kant sterker wordt, en hoe meer Hij dus die kant kan gebruiken voor het doel van Zijn voorzienigheid:  zie bijv. hoe de Isssraeliten de Amelikieten overwon, als Mozes maar onderesteund werd door zijn armen omhoog te houden  ... daar was geloof voor nodig!!

Hoe ondersteunen we nu bijv. een Balkenende, Yvonne Lont of Rouvoet in deze moeilijke tijden van secularisatie in NL?

ruben1989

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #43 Gepost op: januari 11, 2009, 12:03:33 pm »
Citaat
Harmoniezoeker schreef op 11 januari 2009 om 08:31:
soms, in het verleden, om vooruit de komen, hadden mesnen aan God`s kant soms geen andere keus om andere stammen aaf te maken, naar God`s eigen richtlijnen.  Voor die tijd was er dus soms geen alternatief, alhoewel het God`s hart waarschijnlijk pijn deed.

quote]

Dit lijkt mij toch een beetje een enge godsdienst dat je soms geen andere keuze hebt dan de andere af te maken.

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #44 Gepost op: januari 12, 2009, 11:22:40 am »

quote:

ruben1989 schreef op 11 januari 2009 om 12:03:
Citaat
Harmoniezoeker schreef op 11 januari 2009 om 08:31:

quote]

Dit lijkt mij toch een beetje een enge godsdienst dat je soms geen andere keuze hebt dan de andere af te maken.
Tja, dat vind ik ook Ruben ...

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #45 Gepost op: januari 13, 2009, 03:07:58 am »
Het is in een `enge` wereld vaak erg zwaar en moeilijk om nodige keuzes te maken!
vgl. een onderzeeboot kapiteins aan de geallieerde kant, die in de oorlog het besluit moest ennemen om een ander schip te torpederen ....

ruben1989

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #46 Gepost op: januari 13, 2009, 05:05:50 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 13 januari 2009 om 03:07:
Het is in een `enge` wereld vaak erg zwaar en moeilijk om nodige keuzes te maken!
vgl. een onderzeeboot kapiteins aan de geallieerde kant, die in de oorlog het besluit moest ennemen om een ander schip te torpederen ....

laat ik ook een vgl maken (die overigens buitengewoon slecht is.
Een leider van een staat besluit dat een bevolkingsgroep uit zijn staat moet wijken om zijn staat voort te laten leven. (Hitler was er namelijk oprecht van overtuigd dat hij het bij het juiste eind had en dat het zou werken)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #47 Gepost op: januari 13, 2009, 08:31:51 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 13 januari 2009 om 17:05:
[...]

laat ik ook een vgl maken (die overigens buitengewoon slecht is.
Een leider van een staat besluit dat een bevolkingsgroep uit zijn staat moet wijken om zijn staat voort te laten leven. (Hitler was er namelijk oprecht van overtuigd dat hij het bij het juiste eind had en dat het zou werken)

Ik hou niet zo van mensen die zeker zijn, het bij het rechte eind te hebben.
Mensen die zeker zijn het bij het rechte eind te hebben, neigen er toe hun overtuigingen met geweld door te zetten.

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #48 Gepost op: januari 14, 2009, 03:33:50 pm »
Hoi Pierre,

Ik was er nog niet aan toe gekomen om te reageren! Dus nu bij deze!
We hadden geconcludeerd dat God (indien hij bestaat) regels zou kunnen opleggen en deze zou kunnen handhaven.  Dat hij mensen in quarantaine zou kunnen plaatsen. Ik heb aangegeven dat de dood zoiets zou kunnen zijn! Maar nu lopen we tegen een ander dilema op!

Wij mensen kunnen niet begrijpen dat langs de ene kant er morele regels (al dan niet door God gegeven) zijn die het doden van mensen verbiedt en aan de ander kant dood een wezenlijk kenmerk is van de huidige wereld! Dus zul je het bestaan van dood zowiezo moeten rijmen met het al dan niet bestaan van het wezen God.

Optie 1: God bestaat niet! Hier zeg jij in één van je eerste posts:

quote:

Ik geloof niet alleen, ik ben zelfs overtuigd dat Hij bestaat, en nog steeds: in Ons !!
Dus optie 1 past niet bij jouw huidige overtuiging

Optie 2: God heeft geen macht over de dood! Maar dan vraag ik me af waarom je dan wel kunt vertrouwen in iets na deze dood? Heeft hij daar dan wel voldoende macht voor?

Optie 3: God heeft wel macht over de dood!  Maar als God wel macht heeft over de dood! Waarom bestaat er dan geen wereld zonder dood? Of past de dood op één of andere manier bij God. Het zou zo kunnen zijn dat het wezen God ook kiezen kan om te haten!

Ik wil naast alle voorbeelden die anderen genoemd hebben ook een voorbeeld noemen:

Er was eens een pottenbakker! Op één dag besloot de pottenbakker om een aantal potten van aardewerk stuk te maken!

Ik hoop dat dit genoeg stof is tot verdere discussie!

groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #49 Gepost op: januari 14, 2009, 05:04:06 pm »

quote:

Meindertd schreef op 14 januari 2009 om 15:33:
Hoi Pierre,

Ik was er nog niet aan toe gekomen om te reageren! Dus nu bij deze!
We hadden geconcludeerd dat God (indien hij bestaat) regels zou kunnen opleggen en deze zou kunnen handhaven.  Dat hij mensen in quarantaine zou kunnen plaatsen. Ik heb aangegeven dat de dood zoiets zou kunnen zijn! Maar nu lopen we tegen een ander dilema op!

Wij mensen kunnen niet begrijpen dat langs de ene kant er morele regels (al dan niet door God gegeven) zijn die het doden van mensen verbiedt en aan de ander kant dood een wezenlijk kenmerk is van de huidige wereld! Dus zul je het bestaan van dood zowiezo moeten rijmen met het al dan niet bestaan van het wezen God.

Optie 1: God bestaat niet! Hier zeg jij in één van je eerste posts:
[...]
 Dus optie 1 past niet bij jouw huidige overtuiging

Optie 2: God heeft geen macht over de dood! Maar dan vraag ik me af waarom je dan wel kunt vertrouwen in iets na deze dood? Heeft hij daar dan wel voldoende macht voor?

Optie 3: God heeft wel macht over de dood!  Maar als God wel macht heeft over de dood! Waarom bestaat er dan geen wereld zonder dood? Of past de dood op één of andere manier bij God. Het zou zo kunnen zijn dat het wezen God ook kiezen kan om te haten!

Ik wil naast alle voorbeelden die anderen genoemd hebben ook een voorbeeld noemen:

Er was eens een pottenbakker! Op één dag besloot de pottenbakker om een aantal potten van aardewerk stuk te maken!

Ik hoop dat dit genoeg stof is tot verdere discussie!

groeten

Meindert

Hallo Meindert,

Ex tempore (wanneer ik dien te kiezen) ga ik dus voor optie 2.

Maar ik dien dit soort vragen goed te laten bezinken, terwijk ik denk toch vrij eenvoudig antwoord te kunnen geven.
Dus ik kom hier op terug.

Dat voorbeeld met die pottenbakker vind ik ook interessant en ik moet nu even inventariseren wat je hier precies mee bedoelt.

Het zou een metafoor kunnen zijn, althans: dat kan jouw bedoeling zijn.
Wanneer dat zo is, begrijp ik het vergelijk.

Maar het vergelijk in dezen is niet toepasbaar omdat een pottenbakker een "geest" heeft. De pottenbakker leeft en heeft "God" in zich.

De potten zijn geschapen door de pottenbakker, maar "leven" niet.
Ze zijn geen organisme en hebben geen ziel.

De pottenbakker heeft er misschien wel bezieling in gehad en zelfs geprobeerd zijn ziel er in te leggen, maar tevergeefs: de potten leven niet.
Wanneer deze niet voldoen aan zijn maatstaven kan hij ze dus "kapot" maken, en niet dood maken.

In dat geval denk ik dus dat het geen goed vergelijk is, met alle respect.

Nu kan het zijn dat je iets anders bedoelt, en je scherpt mijn geheugen (met een bepaalt niveau) behoorlijk aan: mieters vind ik dat.

En ik weet 1-2-3 niet wat je anders zou kunnen bedoelen, dus dat zit me een beetje dwars.

Laat horen, of beter gezegd (geschreven=getypt) lezen.

Op optie 2 (explicatie) kom ik terug.

Garoetjes,  Pierre