Auteur Topic: op leven en dood  (gelezen 5095 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Gepost op: maart 07, 2009, 11:24:06 pm »
In de EO heeft iemand het gehad over de vele mensen die verloren gaan en dan ook de noodzaak door Jezus van de dood gered te worden. Vele reacties kwamen er in de brieven in de Visie van de EO erop van christenen die zich aangevallen voelde doordat ze niet geloven in het bestaan van de hel.

Een teer onderwerp. Houdt het je bezig? Wat gaat er zoal door je heen?
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 09:01:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2009, 01:00:17 am »
ik las net Ezechiël 16. Het grijpt me aan om te lezen hoe God er egen aan kijkt. Ik denk dat dit beeld ook opgaat als God naar de wereld in zijn geheel zou kijken. In dit geval wordt er gesproken over zijn vol Israel van toen.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 09:04:11 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2009, 09:15:07 am »
Ik vraag me zelf persoonlijk af hoe de mensen van de alverzoening daar zeker van zouden kunnen zijn als hele boekdelen hen tegenspreekt in de bijbel, maar ik begrijp hun pijn wel. Die pijn om de mensen die leven zonder God. Ik zelf zie dan ook helder dat de bijbel helder is in het feit dat na diit leven velen via de brede weg in de dood zijn beland. En dat is droevig.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2009, 01:58:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 maart 2009 om 23:24:
In de EO heeft iemand het gehad over de vele mensen die verloren gaan
Is EO eigen natuurlijk: de eeuwige dood verkondigen en "Jezus Redt". Die tijd hebben we wel gehad denk ik...

quote:

en dan ook de noodzaak door Jezus van de dood gered te worden.
Dat zei ik: Gamma :)

quote:

Vele reacties kwamen er in de brieven in de Visie van de EO erop van christenen die zich aangevallen voelde doordat ze niet geloven in het bestaan van de hel.
Bestaat de hel dan uberhaupt?
We lezen alleen iets over een buitenste duisternis, geween en tandengeknars immers?
de hel an sich: is die er?

quote:

Een teer onderwerp. Houdt het je bezig? Wat gaat er zoal door je heen?

Tja: in eerste instantie: duidelijk achterhoedegevecht binnen de EO. Alleen dat is al een reden om hun weekblad niet te lezen....
De mensen die verloren gaan: waar zijn die?
Is de Hel een feit of een fictie door mensen bedacht?

Ik weet niet....
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2009, 01:59:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2009 om 09:15:
Ik vraag me zelf persoonlijk af hoe de mensen van de alverzoening daar zeker van zouden kunnen zijn als hele boekdelen hen tegenspreekt in de bijbel, maar ik begrijp hun pijn wel. Die pijn om de mensen die leven zonder God. Ik zelf zie dan ook helder dat de bijbel helder is in het feit dat na diit leven velen via de brede weg in de dood zijn beland. En dat is droevig.
Nou, jij gelooft dus in de hel, vertel eens: waar leert de Bijbel dat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2009, 05:35:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 13:58:
[...]
 Is EO eigen natuurlijk: de eeuwige dood verkondigen en "Jezus Redt". Die tijd hebben we wel gehad denk ik...

interessant :)
Het artikel zelf heb ik niet gelezen, maar in de bijbel wordt beide besproken, dus niet verkeerd om beide ook te noemen. Tenminste: zo genoemd zoals je hieronder schrijft.

quote:

Dat zei ik: Gamma :)

Altijd prijs.

quote:

We lezen alleen iets over een buitenste duisternis, geween en tandengeknars immers?

Dat staat er inderdaad: buitenste duisternis, geween en tandengeknars tot in alle eeuwigheden. (als we de brontekst buiten beschouwing laten)

quote:

Tja: in eerste instantie: duidelijk achterhoedegevecht binnen de EO. Alleen dat is al een reden om hun weekblad niet te lezen....

Ik weet niet....
Nou, die poel van vuur lijkt me niet zomaar ff iets om mee te maken. Je zou het er een hel kunnen noemen. Maar het woord hel is uit de griekse  mithologie van voorheen, heb ik me laten vertellen.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 05:46:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2009, 05:39:50 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 13:59:
[...]

Vele christenen noemen het zo, maar ik wil het ook "de straf van God" noemen. Het vuur doorgaan dat tot beproeving dient tot in alle eeuwigheden. volgens de letterlijke brontekstvertaling een zeer lange periode met een begin en een einde. Zeg maar al die periodes door. Vandaar die meervoud.

Ik doel vooral op het feit dat het tegenwoordig in is om te geloven dat na dit aardse leven iedereen zomaar in de hemel komt en bij het eindoordeel allemaal aan de rechterhand van God.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 05:44:01 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2009, 05:56:58 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 13:59:
[...]
De Bijbel leert uit zichzelf niets. En aangezien dit het subforum levensbeschouwing is denk ik niet dat Gaitema nou in het hoekje gedrukt moet worden omdat hij in de hel (of iets in die trant) gelooft. Een visie die overigens al vanaf de eerste christenen geloofd en geleerd wordt en waar veruit de meeste christenen vanuit gaan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2009, 07:36:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 17:56:
[...]

De Bijbel leert uit zichzelf niets. En aangezien dit het subforum levensbeschouwing is denk ik niet dat Gaitema nou in het hoekje gedrukt moet worden omdat hij in de hel (of iets in die trant) gelooft. Een visie die overigens al vanaf de eerste christenen geloofd en geleerd wordt en waar veruit de meeste christenen vanuit gaan.
't Is niet mijn bedoeling om iemand in een hoekje te duwen hoor.
Ik heb in de gewraakte Visie het geheel gelezen onlangs en ook de reacties er op.
Het komt op mij over als het zoveelste scheurtje in een bolwerk.
Eerst Knevel die een uitspraak doet, dan blijkt dat een andere presentator "schaars gekleed" op de foto gaat (alsof we niet wisten dat de beste man ook een lijf heeft :) ) en nu deze discussie....
offtopic:
Past dit overigens in LB?
Is het niet eerder een actueel iets?

Adinomis

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2009, 07:50:24 pm »

quote:

Ik weet niet....

Helaas is het volgens Gods Woord een feit. Of helaas..... misschien is het maar goed ook. God heeft er ongetwijfeld zijn goede redenen voor. We zouden anders eeuwig gebukt gaan onder de invloed van de zonde. De hel wordt wel degelijk beschreven in de bijbel, maar dan met het woord "gehenna". De "gehenna" is de plaats die beschreven wordt als een 'poel van vuur'(Openb. 20:14)(6) en een "vurige oven"
( Matt. 13:42).

quote:

Math.13:40 Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: 41 de Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen 42 en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.
De Here Jezus spreekt vaak over de hel. Maar hij liet ook weten dat deze voor duivel en demonen gemaakt is en dus niet voor de mensen.

quote:

Math.25:41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Daarom geloof ik dat degenen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben, aan die duivel verbonden zijn en daarom ook samen met die duivel in het eeuwige vuur terecht komen.

Daarom is de boodschap "Jezus redt!" nog heel actueel. Waarschijnlijk verpakken we het in andere bewoordingen, maar die boodschap moet blijven klinken. Het is een zaak van leven of dood.

Nee, ik gun het niemand. Je moet er niet aan denken. En daarom weren we de gedachte aan de hel ook. Het past niet in ons moderne denkbeeld. Maar de bijbel zegt het wel. Daarom is evangelisatie hard nodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rkdiak

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2009, 08:24:10 pm »

quote:

uberhaupt, unterhaupt, ja hoor, de hel is zo reëel als God zelf.

quote:

Jullie lezen inderdaad te weinig :)

quote:

:ja:

quote:

Ik weet niet....
Geruststellende gedachte: je komt er vanzelf achter :+ (je, men, we)
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2009, 08:24:57 pm »

quote:

[...]
Wat zeg jij dan als je desnoods met woorden de blijde boodschap verkondigt?

quote:

[...]

Ik weet niet....

Gewoon eens wat tegenover elkaar zetten wat in de bijbel ook tegenover elkaar wordt gezet:

Matt 25
34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af.

Ik neem toch aandat je deze tekst gelooft op z'n woord. :)
God heeft een koninkrijk klaarliggen voor de gezegenden van de de Vader.
Dan is de andere kant ook waar, die je een eindje verder leest:

Matt 25
41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

Deze twee dingen zijn m.i. alletwee waar:

Matt 25
 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 08:25:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2009, 08:31:30 pm »
Overigens, ik kan in een paar seconden al héél veel vindplaatsen vinden die het bestaan van de hel schriftuurlijk onderbouwen. Dus Okidoki, dat zou jou ook moeten lukken.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #13 Gepost op: maart 08, 2009, 10:37:56 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 19:36:
[...]
't Is niet mijn bedoeling om iemand in een hoekje te duwen hoor.
Ik heb in de gewraakte Visie het geheel gelezen onlangs en ook de reacties er op.
Het komt op mij over als het zoveelste scheurtje in een bolwerk.
Eerst Knevel die een uitspraak doet, dan blijkt dat een andere presentator "schaars gekleed" op de foto gaat (alsof we niet wisten dat de beste man ook een lijf heeft :) ) en nu deze discussie....
offtopic:
Past dit overigens in LB?
Is het niet eerder een actueel iets?
Ik plaatste dit onderwerp hier omdat ik nieuwschierig was naar de denkbeelden van de bezoekers van het voorwerp als het gaat om al die mensen die zonder God sterven. Hoe ze er tegenaankijken en er mee omgaan.  Vandaar levensbeschouwing. Ik zette zelf een zet uit hoop vanuit de tekstgedeelte die ik las en zo vermoed ik dat veel mensen er beelden van heeft gevormd in loop der jaren.

Thorgrem

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #14 Gepost op: maart 08, 2009, 10:43:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2009 om 22:37:
[...]

Ik plaatste dit onderwerp hier omdat ik nieuwschierig was naar de denkbeelden van de bezoekers van het voorwerp als het gaat om al die mensen die zonder God sterven. Hoe ze er tegenaankijken en er mee omgaan.  Vandaar levensbeschouwing. Ik zette zelf een zet uit hoop vanuit de tekstgedeelte die ik las en zo vermoed ik dat veel mensen er beelden van heeft gevormd in loop der jaren.

Ik geloof als christen in hel, vagevuur en hemel. (dan is mijn uitgangspunt alvast duidelijk. :) )

Ik geloof dat een ieder onderworpen wordt aan Gods oordeel, gelovig en ongelovig. Het is aan God en God alleen om uiteindelijk te beslissen. Ik geloof dat Zijn oordeel zwaar zal zijn, maar tevens rechtvaardig en barmhartig.
Daar ga ik vervolgens vrij vrolijk en niet al te zwaar mee om.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #15 Gepost op: maart 08, 2009, 10:48:59 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 maart 2009 om 19:50:

Math.25:41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen."

Daarom geloof ik dat degenen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben, aan die duivel verbonden zijn en daarom ook samen met die duivel in het eeuwige vuur terecht komen.

Daarom is de boodschap "Jezus redt!" nog heel actueel. Waarschijnlijk verpakken we het in andere bewoordingen, maar die boodschap moet blijven klinken. Het is een zaak van leven of dood.

Nee, ik gun het niemand. Je moet er niet aan denken. En daarom weren we de gedachte aan de hel ook. Het past niet in ons moderne denkbeeld. Maar de bijbel zegt het wel. Daarom is evangelisatie hard nodig.

Dit vindt ik trouwens een boeiende kijk. Bestemd voor de duivel en de demonen en het aankoppelende "Jezus red." Een teken van hoop voor ieder mens die redding nodig heeft, zonder dat God er verder veel over zegt. Het is Hem er hoe dan ook om te doen dat we ons door Hem laten redden.

Het viel me eens op dat Jezus tegen de farzeeërs niet zei: "de eersten zullen voor altijd verloren zijn"of iets in die zin, maar: "de eersten zullen 'de laatsten' zijn."  Ik vroeg me af waarom Hij het zo gezegt heeft.

Maar hoe dan ook, Jezus wees ons er via Johannes erop dat we ons geen zorgen hoeven te maken over hoe het tussen Johannes en God zit bijvoorbeeld, maar hoe het tussen ons en God zit. God speelt hier persoonlijk op ons in. Hij is in de bijbel gericht op ons persoonlijk en vraagt van ons zijn rechtvaardigheid te vertrouwen, want Hij heeft alles onder controle en weet wat goed is.

Dat valt me ook op.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 10:50:59 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #16 Gepost op: maart 08, 2009, 10:54:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2009 om 22:37:
[...]

Ik plaatste dit onderwerp hier omdat ik nieuwschierig was naar de denkbeelden van de bezoekers van het voorwerp als het gaat om al die mensen die zonder God sterven. Hoe ze er tegenaankijken en er mee omgaan.  Vandaar levensbeschouwing.

Oww, in dat geval zal ik mij even netjes gedragen O-)
Mensen die bewust niet geloven horen niet bij God en zullen ook niet bij Hem zijn na dit aardse leven. Of je dat "hel" moet noemen is iets wat een keuze is.
Ik vind Gehanna beter passen (Yep P&A, mij bekend :) )
Daarnaast is er de wereld aan duiding in de bijbel te vinden over een wereld van duisternis waar gejank en geknars zal zijn.
(Ik zal niet meer plagen, okee??)

quote:

Ik zette zelf een zet uit hoop vanuit de tekstgedeelte die ik las en zo vermoed ik dat veel mensen er beelden van heeft gevormd in loop der jaren.

Mag je uberhaupt nog een hel verkondigen?
Onlangs lag er bij een kerkenraad een brief op tafel dat de predikant te weinig over de hel en het eeuwige oordeel preekte.
Is de taak van ons: hel en verdoemenis preken of (en dat hoop ik) verkondigen wij Jezus Christus als Opgestane Heer en Redder?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #17 Gepost op: maart 08, 2009, 11:03:59 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 22:54:
[...]

Oww, in dat geval zal ik mij even netjes gedragen O-)
Mensen die bewust niet geloven horen niet bij God en zullen ook niet bij Hem zijn na dit aardse leven. Of je dat "hel" moet noemen is iets wat een keuze is.
Ik vind Gehanna beter passen (Yep P&A, mij bekend :) )
Daarnaast is er de wereld aan duiding in de bijbel te vinden over een wereld van duisternis waar gejank en geknars zal zijn.
(Ik zal niet meer plagen, okee??)

Prima. :)  Ik lees met interesse de reacties van hoe mensen hier over denken. Ik vond de opmerking van Adinomis over de bestemming als iets voor de gevallen engelen o.a.  een boeiende vondst. Dat was me nog niet opgevallen.

quote:

Onlangs lag er bij een kerkenraad een brief op tafel dat de predikant te weinig over de hel en het eeuwige oordeel preekte.
Is de taak van ons: hel en verdoemenis preken of (en dat hoop ik) verkondigen wij Jezus Christus als Opgestane Heer en Redder?

Ik denk dat we gewoon Jezus erin moeten volgen. Hij legde de nadruk op een levensstijl, maar soms openbaarde Hij ook in korte scherpe woorden welk gevaar er op de loer ligt. Maar: niet meer dan nodig is. God verdient de eer, en niet de duivel die in waardigheid ver onder ons staat, al wil hij voor God aangekeken worden. Veelal verzwijgen dominee's het hele bestaan van deze boze machten, en dat lijkt me ook niet helemaal okee.

een neef van me is dominee en wist in een dienst een truuk van satan in ons naar boven te halen. Hij zei: "heb je ook dat stemmetje in je hoofd dat je steeds vertelt dat je onmogelijk een christen kan zijn? Dat je er toch niet komt? Dat je geen christen bent?" Of zoals in Gelukkig Gereformeerd wat je me aanprees: "dat je niet gelovig genoeg bent of er niet genoeg voor doet." Daarmee verliezen we dus Jezus helpende hand aan ons uit het oog.

Boeiend om dat te lezen  ;)

Want die stem die me jaren lang wijs maakte dat ik hoe dan ook niet Gods kind zou worden of zijn in mijn leven vanwege gebrek aan geloof, inspanning en lef etc...dat me zeer bang en lam maakte herken ik verduveld goed.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 11:05:55 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #18 Gepost op: maart 08, 2009, 11:08:50 pm »
Volgens mij dienen we de Weg der redding te verkondigen en ook de weg der verlorenheid.
We dienen de liefde en genade te verkondigen tegenover de doodswens van satan voor alle menselijke zielen.
Wie dienen te verkondigen dat redding voor iedereen bereikbaar is en die redding niet vanzelfsprekend is, dat er werkelijke bekering nodig is.
We dienen te verkondigen dat we net als Jezus bewogen moeten zijn met mensen die Hem nog niet kennen en dreigen verloren te gaan. Daartoe dienen we binnen onze mogelijkheden en op de gepaste momenten mensen hier van op de hoogte te stellen.
We dienen daar zeven dagen per week bereid toe te zijn.

Druk genoeg dus voor de christenen...
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 11:18:35 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #19 Gepost op: maart 08, 2009, 11:28:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2009 om 23:03:
Want die stem die me jaren lang wijs maakte dat ik hoe dan ook niet Gods kind zou worden of zijn in mijn leven vanwege gebrek aan geloof, inspanning en lef etc...dat me zeer bang en lam maakte herken ik verduveld goed.

God ziet het hart aan gait. Ook al zakken we ontzettend veel door onze zondige hoeven en bemerken we onze zwakheid. Wanneer men hier van (in yuppietaal) telkens ontiegelijk van baalt (kerkelijke taal) afschuw heeft van zichzelf op die momenten is dat een heel goed teken. Men is namelijk vanuit het hart zwaar ontevreden over zichzelf t.o.v. God.
Deze ontevredenheid komt niet voort uit het verstand dat we ons aan de regels moeten houden, maar uit het hartsverlangen Gods wil te doen.
Dit is iets anders dan Zijn gunst te willen verdienen. Want dat is weer redding willen verdienen. Wij hoeven die niet te verdienen, we hoeven alleen maar ons zondige bestaan te herkennen en erkennen en te beseffen dat God daartoe juist Zijn Zoon heeft gestuurd. Hij stuurde die omdat Gods hart in feite elke mens zijn gunst zou willen verlenen, maar dit gaat alleen maar door Jezus Christus. Christus heeft een beker leeggedronken voor ons, tot de laatste druppel. De beker die stampvol de door onze veroorzaakte ellende en zondedaden van alle eeuwen her bevatte. Wanneer men zich dat eens zou voorstellen wat dat heeft betekend....dan worden we wel een poosje stil denk ik...
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2009, 11:34:57 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #20 Gepost op: maart 09, 2009, 02:58:40 pm »
Zeker weten. Ik bedoelde niet de stem van je geweten wat dan weer door God aangestuurd wordt, maar het stemmetje in jou die je wijs maakt dat je nooit Gods kind kan worden, omdat je bijvoorbeeld niet gelovige genoeg kan zijn of niet genoeg voor God kan doen om door Hem gered te worden. Dat terwijl juist Jezus stierf voor onze zonden en ons juist wil helpen en wel weet dat we niet volmaakt zijn.

De duivel is een aanklager en wil ons het gevoel geven dat we verloren zijn en niet gered kunnen worden. Dat die geweldige offer dat Jezus bracht aan ons voorbij gaat. Zoals veel zeer othodoxe reformatorische christenen bang zijn niet uitverkoren te zijn. Angst is een slechte raadgever. Van die angst om buiten de boot te vallen zit er bij veel christenen denk ik wel ingebakken. Dat stemmetje dat ons ontmoedigd, intimideerd en bang maakt.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 03:01:29 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #21 Gepost op: maart 09, 2009, 03:11:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 maart 2009 om 23:08:
Volgens mij dienen we de Weg der redding te verkondigen en ook de weg der verlorenheid.
Volgens de jonge Kerk ook :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Didach%C3%A8
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #22 Gepost op: maart 09, 2009, 04:45:31 pm »
Ik geloof ook dat dit zo is. De vraag is denk ik wel hoe je het brengt. Vaak gebruikte Jezus gelijkernisverhalen om duidelijk te maken wat goed is en wat niet. Hij had het enkele keren over de duivel en de poel van de dood, maar vooral over waar het om draait geloof ik.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #23 Gepost op: maart 10, 2009, 03:06:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2009 om 22:54:
[...]
Het een staat niet los van het ander. Je kunt het Heil niet prediken zonder te wijzen op de andere zijde van die munt, namelijk Verdoemmenis.
Laat uw ja een ja zijn.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #24 Gepost op: maart 10, 2009, 03:22:05 pm »
Ik hoorde laatst een econoom verkondigen:
Een economie zonder recessie is als een religie zonder hel.

Als je begrijpt wat ik bedoel...

ruben1989

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #25 Gepost op: maart 10, 2009, 06:26:35 pm »

quote:

rkdiak schreef op 08 maart 2009 om 20:24:
[...]
 ja hoor, de hel is zo reëel als God zelf.

nu weten we nog niks

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 22:43:
[...]

Ik geloof dat een ieder onderworpen wordt aan Gods oordeel, gelovig en ongelovig. Het is aan God en God alleen om uiteindelijk te beslissen. Ik geloof dat Zijn oordeel zwaar zal zijn, maar tevens rechtvaardig en barmhartig.
Daar ga ik vervolgens vrij vrolijk en niet al te zwaar mee om.
Verstandig, je moet niet gebukt gaan onder een last waarvan je niet weet of je hem draagt, we weten immers niet hoe barmhartig god zal zijn, ik wil niet beledigen, maar met een god volgens mijn denkbeelden is het drukker in de hemel dan met een god volgens harmoniezoekers denkbeelden(verbeter me als ik er naast zit)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2009, 06:28:08 pm door ruben1989 »

rkdiak

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #26 Gepost op: maart 10, 2009, 07:04:02 pm »

quote:

:+ "jullie" niet nee.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2009, 05:20:04 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 10 maart 2009 om 18:26:

Verstandig, je moet niet gebukt gaan onder een last waarvan je niet weet of je hem draagt, we weten immers niet hoe barmhartig god zal zijn, ik wil niet beledigen, maar met een god volgens mijn denkbeelden is het drukker in de hemel dan met een god volgens harmoniezoekers denkbeelden(verbeter me als ik er naast zit)
In de hemel kom je via vergeving door Jezus. Wanneer dat gebeurd is aan Hem. De bijbel zelf leert echter dat er heel veel mensen zijn die niet naar Gods wil 'willen' leven en daardoor in de knup raken.

ruben1989

• Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2009, 05:36:23 pm »
ja ik raak gedurende mijn leven nog niet in de knup, sterker nog ik prijs mij gelukkig dat ik zo gelukkig ben:p En ja ik denk dat god daar een hand in heeft dus of hij speelt een wreed spelletje met me(wat ik niet verwacht) en wijst me later af of hij heeft besloten dat ik gelukkig mag zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
op leven en dood
« Reactie #29 Gepost op: maart 12, 2009, 07:49:22 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 12 maart 2009 om 17:36:
ja ik raak gedurende mijn leven nog niet in de knup, sterker nog ik prijs mij gelukkig dat ik zo gelukkig ben:p En ja ik denk dat god daar een hand in heeft dus of hij speelt een wreed spelletje met me(wat ik niet verwacht) en wijst me later af of hij heeft besloten dat ik gelukkig mag zijn.
Hij kijkt naar hoe je bent. De keuzes die je maakt en waarom. De diepste gedachten en verlangens. Kortom: "Hij kent je." Op basis daarvan bekijkt Hij wat het beste is. Ik geloof dat het belangrijk is om je niet te schamen voor God als je door hebt dat Hij bestaat en Hem te vertrouwen. Als je niet van Hem wilt weten en je eigen wil boven dat wat goed is voor de hele schepping stelt, dan leef je van God weg en wordt de afstand van God groter. De gevolgen van misstappen zullen dan zichtbaar worden, wat volgens de bijbel zonder bekering een zware bestraffing zal blijken te zijn. Maar wie de weg gaat die Jezus voorleefde zet niet zijn eigen 'ik' centraal, maar het belang van de hele schepping en de schepper. zoals Jezus zei dat Hij de weg de waarheid en het leven is. Wie Hem volgt komt niet bedrogen uit. Volgen, of het nu bewust of onbewust is.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 07:19:51 pm door gaitema »