Auteur Topic: Bijbeldevotie?  (gelezen 8889 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #50 Gepost op: januari 13, 2009, 05:15:05 pm »

quote:

mirt schreef op 13 januari 2009 om 17:08:
Hoe zou het nou komen eigenlijk dat gereformeerden zo vaak onbewust de katholieken op de kast jagen en katholieken zo vaak bewust gereformeerden niet op de kast jagen?

Omdat katholieken geen vijanden nodig hebben om zichzelf te definieren. Gereformeerden daarentegen bestaan bij de gratie van het zich afzetten tegen katholieken.

Als je bent opgegroeid met de anti-Spaanse propaganda als "vaderlandse geschiedenis", je kranten leest die maar al te graag de gereformeerde identiteit bevestigen door zich af te zetten tegen alles wat anders is maar bij voorkeur tegen het katholicisme, je preken hoort die weliswaar op onwaarheden zijn gebaseerd maar wel fijn anti-paaps, dan krijg je dat.

Als katholiek heb ik altijd wel geweten dat "protestanten" bestaan, ongeveer zoals ik ook altijd wel wist dat pinguins bestaan. Maar toen ik voor het eerst protestanten ontmoette, was dat vanuit totaal neutrale onbevangenheid. Probeer je eens voor te stellen wat dat betekent, als je dan zelfs van goede vrienden, met enige regelmaat opmerkingen te horen krijgt over brandstapels e.d.

Ik kan niet zeggen dat mijn ontmoetingen met protestanten me per saldo erg positief hebben gestemd, terwijl ik zoals gezegd vanuit een volstrekt neutrale (nou ja, ietwat anti-katholieke-kerk) achtergrond kwam.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #51 Gepost op: januari 14, 2009, 10:28:48 am »
Modbreak:
Topic wat opgeschoond.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #52 Gepost op: januari 14, 2009, 11:00:36 am »
Ik sluit me aan bij de woorden van domus_dei, en later die van Ursa, plus de nuances van mirt.

Thorgrem raakt een gevoelig punt, ook al ziet hij riten-van-Bijbelverering waarin wij ons niet herkennen. En ziet hij andere Riten-van-Woord-verering juist over het hoofd (dank voor de nuance, Ursa). Waardoor hij door zijn opmerkingen laat zien dat hij het fijne er gewoon niet van begrijpt.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 januari 2009 om 21:29:
[...]

Een processie is echter een 'optocht met een bepaald doel'. En dat heb je gewoon niet in de protestantse kerk. Wat dat betreft berustte elke overeenkomst met een processie op louter toeval. :)
Ik heb zo ongeveer 20 jaar meegelopen in de gereformeerde kerk en nog nooit iets gezien wat mij deed denken aan een processie.

Ik zie ze wel, in orthodoxere kerken nog sterker dan in liberalere.
De katholieke kerk cultiveert bepaalde riten, maar de protestantse, iig de gereformeerde, heeft er ook een heel aantal. Ze zijn alleen wat lastiger te herkennen, wat moeilijker te duiden voor buitenstaanders.
Waar beeldtaal bij katholieken, naar mijn idee, bedoeld is als onderwijs aan leken, is beeldtaal in de grefokerk bedoeld als bevestiging van de juistheid van handel en wandel van de kerk.

Zoals in bovenstaand voorbeeld: de processie. Ik ben het met Thorgrem eens dat het binnenkomen van de kerkenraad een rite genoemd kan worden. Nauwgezet wordt die rite elke dienst weer voltrokken: de kerkenraad stelt zich op in de kerkenraadskamer, de dominee als een-na-achterste, de ouderling-van-dienst als achterste. Iemand drukt op een knopje en de organist houdt op met spelen. De kerk valt stil. De voorste ouderling doet de deur open, de kerkenraad schrijdt naar binnen. Voorin scheidt de rij zich, de ouderlingen nemen plaats ter rechterzijde van de kansel, de diakenen ter linkerzijde. De dominee draait zich om, de ouderling steekt zijn hand uit en schudt nogmaals de hand van de dominee. Deze draait zich daarop om en beklimt de kansel (doorgaans met bijbel en preek onder de arm geklemd). De gemeente haalt opgelucht adem: ook deze zondag weer een dienst onder leiding van een door de kerkenraad goedgekeurde herder.
Een rite waarin naar voren komt dat de kerk geleid wordt op een bijbelconforme manier, zie oa Titus. Geen rite waarin de bijbel centraal staat, of Gods Woord. Imho.

Er zijn nog veel meer riten: om te voorkomen dat iemand deelneemt aan het avondmaal en eet-en-drinkt tot zijn/haar oordeel, mag iemand alleen deelnemen met toestemming van zijn/haar kerkenraad. Vandaar de introductie van het briefjes-systeem. Bijzonder onbijbels overigens.
Het geven van de 'Trouwbijbel' bij huwelijken: ga met God in je huwelijk. Het afnemen van massa-belijdenissen met pinksteren. Of rite in de liturgie: het bidden om Gods zegeningen bij het Openen van het Woord. Het fysieke omstandig openen van de Bijbel bij het lezen van de preekteksten (vooral te zien bij orthodoxere oudere predikanten).

Jezus zegt dat Hij de Trooster zal zenden, Zijn Geest die ons al Zijn woorden in herinnering brengt. Ook Paulus stelt dat kennis van God voortkomt uit Gods Geest. Ik ben het met Thorgrem eens dat grefo's dit doorgaans versmallen tot een Geest die door de bijbel ons Gods Wil bij brengt.
Na de reformatie kwam er veel meer aandacht voor Woordverkondiging. Maar dit is in de GKv naar mijn mening doorgeschoten. Het hebben van een goede dienst staat of valt voor veel mensen met het gehoord hebben van een 'goede' preek. Bidden, lofzang, zelfs avondmaal is daaraan ondergeschikt. Dat zie je terug in de positionering van de kansel: in RKK kerken ergens aan de zijkant, in protestantse kerken pontificaal gecentreerd. Op de plek waar in de RKK het kruis staat, de hostie's ea bewaard worden. Ik snap dat een katholiek daar zijn vragen bij stelt.

Ps: Thorgrem: je mag evangelicalen best uitmaken voor protestanten, maar weet dat we hen al in 1618-1619 de protestantse kerk uitgebonjourd hebben. Het zijn nare remonstranten, volgelingen van Arminius, die overigens vanwege de vervolgingen destijds massaal naar Amerika gevlucht zijn. Waardoor we nu geconfronteerd worden dat evangelicale opwekkingsgedoe vanuit Amerika.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2009, 11:12:56 am door elle »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #53 Gepost op: januari 14, 2009, 11:08:49 am »

quote:

elle schreef op 14 januari 2009 om 11:00:
Ik sluit me aan bij de woorden van domus_dei, en later die van Ursa, plus de nuances van mirt.

Thorgrem raakt een gevoelig punt, ook al ziet hij riten-van-Bijbelverering waarin wij ons niet herkennen. En ziet hij andere Riten-van-Woord-verering juist over het hoofd (dank voor de nuance, Ursa). Waardoor hij door zijn opmerkingen laat zien dat hij het fijne er gewoon niet van begrijpt.

Het spijt me zeer, maar ik heb hier ook niet de indruk willen wekken dat ik er wat van begreep. Maar als we het hele forum er zo even bijpakken denk ik (als katholiek die samenwoont met een gereformeerde, die dus gereformeerde schoonfamilie heeft en ook een jaar lang belijdenis catechisatie heb gevolgd in een PKN gemeente en deel heeft genomen aan oecumenische projecten en een jaar of 3 forum ervaring) wel dat ik meer over de protestantse leer en praxis weet dan enkele protestant op dit forum. Maar nogmaals, het paste mij niet om voor dit topic enig genuanceerd beeld neer te zetten.

Verder vind ik de ontwikkelingen in dit topic best hoopgevend.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2009, 11:09:00 am door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #54 Gepost op: januari 14, 2009, 11:09:56 am »

quote:

elle schreef op 14 januari 2009 om 11:00:
Dat zie je terug in de positionering van de kansel: in RKK kerken ergens aan de zijkant, in protestantse kerken pontificaal gecentreerd.

katholieke kerken hebben oha geen kansel, of een oude die niet meer in gebruik is. Een normale opstelling heeft een ambo, een lezenaar, vanuit de kerk gezien veelal linksvoor op het priesterkoor.

De lokatie van de oude preekstoel werd niet gekozen om meer of minder nadruk op de preek te leggen, maar om maximaal de akoustiek van het gebouw te benutten. In kerken van vóór de electrische versterker zie je dan ook een preekstoel die wat hoger staat van de vloer, aan de zijkant van het middenschip, vaak op ongeveer een derde vanaf het priesterkoor gerekend. Geluid dat daar wordt gemaakt, is gewoon het beste te horen in de hele kerk.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #55 Gepost op: januari 14, 2009, 11:16:57 am »
Zo zie je maar hoe onbegrip leugens baart.