Auteur Topic: De zon, de maan en de sterren?  (gelezen 5949 keer)

mohamed

• Bekijk profiel
De zon, de maan en de sterren?
« Gepost op: januari 10, 2009, 02:34:14 pm »
Jozef, de zoon van Israël, had een droom welke ons leert wat de symboliek achter de zon, de maan en de sterren is. Voor het overzicht citeer ik er een stukje context bij.

Genesis 37
3 En Israël had Jozef lief boven al zijn zonen, omdat hij hem een zoon des ouderdoms was; en hij maakte hem een pronkgewaad. 4 Toen zijn broeders zagen, dat hun vader hem boven al zijn broeders liefhad, haatten zij hem en konden niet vriendelijk met hem spreken.
5 En Jozef had een droom en vertelde die aan zijn broeders; daarom haatten zij hem nog meer. 6 Hij zeide namelijk tot hen: Hoort toch deze droom die ik gehad heb. 7 Zie, wij waren aan het schoven binden in het veld – daar richtte mijn schoof zich op en bleef overeind staan, en zie, uw schoven omringden haar en bogen zich voor mijn schoof neer. 8 Daarop zeiden zijn broeders tot hem: Wilt gij soms koning over ons zijn? Wilt ge soms over ons heersen? Toen haatten zij hem nog meer om zijn droom en om zijn woorden.
9 En hij had nog een andere droom, die hij aan zijn broeders verhaalde. Hij zeide: Nu heb ik weer een droom gehad, en zie, de zon, de maan en elf sterren bogen zich voor mij neer. 10 Toen hij dit aan zijn vader en zijn broeders verhaalde, onderhield zijn vader hem daarover, en zeide tot hem: Wat voor een droom is dat, die gij gehad hebt? Zullen soms ik, uw moeder en uw broeders komen om ons voor u ter aarde neer te buigen? 11 Zijn broeders dan benijdden hem, maar zijn vader hield de zaak in gedachten.

We zien dat de zon, de maan en de twaalf sterren staan voor aartsJakob, de moeder van Jozef en diens elf broeders. Door de uitleg van Jakob (Gen 37,10)  worden wij in staat gesteld de andere Schriftplaatsen ook naar juistheid te verstaan.

Ps 148,3
Looft Hem, zon en maan! Looft Hem, al gij lichtende sterren!

1 Kor 15,41
Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.

Op 8,12    
En de vierde engel heeft gebazuind, en het derde deel der zon werd geslagen, en het derde deel der maan, en het derde deel der sterren; opdat het derde deel ervan zou verduisterd worden, en dat het derde deel van de dag niet zou lichten; en van de nacht eveneens.

Vergelijk dat nu eens met dit vers:

Op 9,15    
En de vier engelen zijn ontbonden geworden, die bereid waren tegen de ure, en dag, en maand, en jaar, opdat zij het derde deel der mensen zouden doden.

Kortom, de zon, de maan en de sterren zijn de volheid van Israël, waarvan een derde deel ten tijde van de joodse oorlog tussen 66-70 geoordeeld is.

Mee eens of niet?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 03:01:34 pm door mohamed »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2009, 09:30:11 pm »

quote:

Kortom, de zon, de maan en de sterren zijn de volheid van Israël, waarvan een derde deel ten tijde van de joodse oorlog tussen 66-70 geoordeeld is.

Mee eens of niet?
Nee niet mee eens. Wat het stuk sluit alleen op Jozef en zijn broers en ouders en niet op een oordeel.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 09:32:41 pm door Ilonia »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2009, 09:53:17 pm »

quote:

Ilonia schreef op 10 januari 2009 om 21:30:
[...]

Nee niet mee eens. Wat het stuk sluit alleen op Jozef en zijn broers en ouders en niet op een oordeel.
Ook niet mee eens met hoe Jakob de droom van Jozef uitlegt?

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2009, 01:31:28 pm »
Dat zeg ik toch ook? Het sluit alleen aan op de broers van Jozef en zijn ouders.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2009, 04:44:35 pm »

quote:

Ilonia schreef op 12 januari 2009 om 13:31:
Dat zeg ik toch ook? Het sluit alleen aan op de broers van Jozef en zijn ouders.
Ja dat klopt, maar vader Jakob, de moeder van Jozef en diens elf broeders zijn de volheid van Israël. En daar gaat openbaring wel degelijk over.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2009, 08:57:59 pm »
Mohamed,

Ik kan je niet volgen. Wat bedoel je met je laatste posting? Daarbij was Jozefs moeder eigenlijk al gestorven en werd hij groot gebracht door de slavin van Rachel. De andere twee vrouwen waren niet zijn moeder, maar vertegenwoordigen ook Israel.

Stefan1980

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2009, 09:50:50 am »
De dromen die Jozef had over de maan, de zon, de sterren. Gaat over een profetische gebeurtenis. Jozef had ook een droom over graanschoven. Jozef werd verkocht aan Ismaelieten. Later komen de broers weer terug bij Jozef omdat er een enorme armoede is. Jozef werd tot onderkoning (kon even geen goed woord ervoor vinden) gemaakt van heel Egypte. Zijn broeders buigen allemaal voor Jozef, zoals Jozef dat eerder had gedroomd.

De gedeelte over Openbaring moet volgens mij in letterlijk zin gelezen worden. Maar er moeten nog profetiën uitkomen, dat zal ook zeker wel gebeuren. Ik denk dat we momenteel leven in de tijd van de Openbaring van Jezus Christus. Er zitten wel andere lijnen in het verhaal van Jozef.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2009, 10:22:06 am »

quote:

Stefan1980 schreef op 21 januari 2009 om 09:50:
De dromen die Jozef had over de maan, de zon, de sterren. Gaat over een profetische gebeurtenis. Jozef had ook een droom over graanschoven. Jozef werd verkocht aan Ismaelieten. Later komen de broers weer terug bij Jozef omdat er een enorme armoede is. Jozef werd tot onderkoning (kon even geen goed woord ervoor vinden) gemaakt van heel Egypte. Zijn broeders buigen allemaal voor Jozef, zoals Jozef dat eerder had gedroomd.

Doet dat je ook denken aan dit vers?

Fil 2,10    
Opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie van hen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

quote:

De gedeelte over Openbaring moet volgens mij in letterlijk zin gelezen worden. Maar er moeten nog profetiën uitkomen, dat zal ook zeker wel gebeuren. Ik denk dat we momenteel leven in de tijd van de Openbaring van Jezus Christus. Er zitten wel andere lijnen in het verhaal van Jozef.

Nee er moeten helemaal geen profetieën meer uitkomen.

'Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe;' (Mat 11,13)

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2009, 10:26:56 am »

quote:

Ilonia schreef op 12 januari 2009 om 20:57:
Mohamed,

Ik kan je niet volgen. Wat bedoel je met je laatste posting? Daarbij was Jozefs moeder eigenlijk al gestorven en werd hij groot gebracht door de slavin van Rachel. De andere twee vrouwen waren niet zijn moeder, maar vertegenwoordigen ook Israel.

De zon, de maan en de sterren = Israël, dat bedoel ik.

Ex 4,22    
Dan zult gij tot Faraö zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2009, 11:18:37 am »
Dan nog steeds: zelfs als er nu geen profeten meer zijn, wil dat dan zeggen dat hun profetieën dus ook vervuld zijn? En wat dan te denken van passages over het grote feestmaal op de berg voor de hele wereld, de leeuw en het lam die rustig bij elkaar liggen en het kind dat met een adder speelt en nog zoveel andere profetieën die gaan over De Grote Dag Des HEEREN (die af en toe merkwaardig veel overeenkomsten vertonen met wat je in Openbaringen ziet gebeuren)?
Ik zet wel weer vier moderne vertalingen (NBV, NBG51, WV95, GNB96) van Matt 11 : 13 naast elkaar, dan zie je dat er wat anders staat in het Grieks dan wat jij er van maakt:

quote:

13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes.   
13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe;   
13 Want tot aan Johannes hebben alle profeten en de Wet het voorzegd,   
13 De wet van Mozes en alle profeten tot aan Johannes hebben gesproken over het koninkrijk.
computerfout: een vreemde een in de byte

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2009, 06:20:40 pm »
"de" symboliek lijkt me wat te voorbarig om te concluderen.
Ik bedoel, als universeel, en overal geldend.
Er is om te beginnen maar 1 waarneming, waar dezelfde bijbel bovendien nog eens de symboliek van sterren ook gebruikt in het vallen van de engelen na een oorlog in de hemel (1/3 van de sterren die op aarde worden geworpen, dat zijn duidelijk niet de 12 vaders van de stammen van Israël).
De Soemeriërs associeerden bijvoorbeeld niet alle sterren met de stammen van Israël, maar met hun goden. Het is dus m.i. cultuurafhankelijk.

Ik hou het erop dat het dus wel degelijk symbolen zijn, maar alleen voor betrokkenen uit die specifieke situatie.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2009, 06:23:00 pm »
Ik hou namelijk mijn eigen dromen al vrij minutieus bij sinds voorjaar 2006 en daar is me ook al meer dan opgevallen dat ook ik m'n eigen symboliek vanuit de eigen associatie vanuit de eigen achtergrond heb. Daarom droom ik i.t.t. bijbelfiguren ook niet van korenschoven omdat ik een ander type achtergrond heb. Ik zou niet eens weten wat een korenschoof is dus ik zal er ook niet van dromen. Een droom is een vertaling naar je eigen belevingswereld die je tot dan toe kent.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2009, 10:28:43 pm »
Modbreak:
Enkele berichten verplaatst naar dit topic: 101 preteristische tijdsaanduidingen
Hier verder over de zon, maan en sterren en hun betekenis. Verdere posts over Matt 11: 13 zullen ook worden verplaatst naar dat betreffende topic.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2009, 10:30:00 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 januari 2009 om 16:44:
[...]

Ja dat klopt, maar vader Jakob, de moeder van Jozef en diens elf broeders zijn de volheid van Israël. En daar gaat openbaring wel degelijk over.
De  volheid van  Israel zal Jozef zelf ook bij moeten horen..... dus 12 broers.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 22, 2009, 03:24:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 januari 2009 om 22:30:
[...]

De  volheid van  Israel zal Jozef zelf ook bij moeten horen..... dus 12 broers.
Ja natuurlijk hoorde Jozef erbij, maar hij had elf broers (Gen 37,9), want anders zouden het er dertien zijn met Jozef erbij opgeteld.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 03:27:21 pm door mohamed »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 22, 2009, 03:43:15 pm »

quote:

mohamed schreef op 22 januari 2009 om 15:24:
[...]

Ja natuurlijk hoorde Jozef erbij, maar hij had elf broers (Gen 37,9), want anders zouden het er dertien zijn met Jozef erbij opgeteld.

Maar jij zegt: vader+moeder+11 broers = de voheid van Israel.
Je rekent daar dan ook de vader en moeder bij? 11+2 = 13..
Dat heeft dan niets met twaalf broers te maken.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 22, 2009, 04:18:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 januari 2009 om 15:43:
[...]

Maar jij zegt: vader+moeder+11 broers = de voheid van Israel.
Je rekent daar dan ook de vader en moeder bij? 11+2 = 13..
Dat heeft dan niets met twaalf broers te maken.
Het was Jozef zijn droom, het vers beschrijft het vanuit zijn perspectief en beschrijft elf sterren. Lees het maar na.

Kortom wat ik bedoel is Jakob en zijn vrouw + Jozef en zijn elf broers = de volheid van Israël.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 04:21:45 pm door mohamed »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 22, 2009, 04:57:44 pm »

quote:

mohamed schreef op 22 januari 2009 om 16:18:
[...]

Het was Jozef zijn droom, het vers beschrijft het vanuit zijn perspectief en beschrijft elf sterren. Lees het maar na.

Kortom wat ik bedoel is Jakob en zijn vrouw + Jozef en zijn elf broers = de volheid van Israël.

Duidelijker....
Maar m.i.is de volheid van Israël als je in de bijbel kijkt toch altijd: Jakob of: de twaalf zonen. En dan zou ik nog niet de term 'volheid'gebruiken, maar 'geheel Israel' o.i.d.

Dus de moeder erbij nemen of: de vader en de moeder + de twaalf zonen=volheid, lijkt me niet correct.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 22, 2009, 06:43:21 pm »
Misschien is de term volheid niet correct, maar de zon, de maan en de sterren vertegenwoordigen wel degelijk geheel Israël en waarom je daar aan twijfelt begrijp ik niet, want Jakob zei het letterlijk.

'En hij had nog een andere droom, die hij aan zijn broeders verhaalde. Hij zeide: Nu heb ik weer een droom gehad, en zie, de zon, de maan en elf sterren bogen zich voor mij neer. Toen hij dit aan zijn vader en zijn broeders verhaalde, onderhield zijn vader hem daarover, en zeide tot hem: Wat voor een droom is dat, die gij gehad hebt? Zullen soms ik, uw moeder en uw broeders komen om ons voor u ter aarde neer te buigen?' (Gen 37,9-10)

Kortom: de zon, de maan en de sterren = Israël.