Auteur Topic: God bless the United States of America  (gelezen 4518 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
God bless the United States of America
« Gepost op: januari 21, 2009, 05:40:09 pm »
Zoals Jullie allen de afgelopen dagen hebben mee gekregen is er sinds gister een nieuwe Wereld-leider en tevens president van de Verenigde Staten, die naar de naam Barack Obama luisterd. Wat me opviel is dat er tijdens de inauguratie een Christelijk Pooha aan te pas kwam wat overigens gebruikelijk is in de VS. ik vroeg me af wat mensen er van vinden dat de president van de VS enkel president kan worden als ie christelijk is, anders wordt hij simpelweg niet gekozen. En dat er bij het presidentschap zoveel verantwoording wordt afgelegd aan, en om de zegen wordt gevraagd van, God. Terwijl de Verenigde Staten toch echt een staat is met een grondwet waarin staat dat Kerk en staat gescheiden zijn, en daarom zie ik ook niet in waarom de leider van die staat zoveel affiniteit met god dient te tonen. Ik vroeg me af hoe jullie hier tegen aan kijken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2009, 05:52:19 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 21 januari 2009 om 17:40:
Zoals Jullie allen de afgelopen dagen hebben mee gekregen is er sinds gister een nieuwe Wereld-leider en tevens president van de Verenigde Staten, die naar de naam Barack Obama luisterd. Wat me opviel is dat er tijdens de inauguratie een Christelijk Pooha aan te pas kwam wat overigens gebruikelijk is in de VS.
Ik heb het eerlijk gezegd niet gekeken, het interesseert me bijzonder weinig.

quote:

ik vroeg me af wat mensen er van vinden dat de president van de VS enkel president kan worden als ie christelijk is, anders wordt hij simpelweg niet gekozen.
Dat lijkt me prima in een democratie waar meer dan 90% van de bevolking christelijk is. Maar wettelijk is daar niets over vastgelegd, iedere atheïst, moslim of wat dan ook zou een gooi naar het presidentschap kunnen wagen.

quote:

En dat er bij het presidentschap zoveel verantwoording wordt afgelegd aan, en om de zegen wordt gevraagd van, God. Terwijl de Verenigde Staten toch echt een staat is met een grondwet waarin staat dat Kerk en staat gescheiden zijn,
De scheiding van kerk en staat houd niet in dat leiders geen religieuze overtuiging mogen hebben en die niet uit mogen dragen.

quote:

en daarom zie ik ook niet in waarom de leider van die staat zoveel affiniteit met god dient te tonen.
Hij/zij dient niets. Dat de kiezers graag iemand hebben met affiniteit met het christelijke geloof is niet zo bijzonder vreemd gezien de religieuze samenstelling van de populatie. En aangezien in een democratie in principe het volk kiest, zal het volk ook de leiders kiezen waarin zij zich kunnen herkennen, mee kunnen identificeren.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2009, 06:06:13 pm »
je interpreteert t wordt dient verkeerd.
En daarnaast zou het in Nederland niet gewaardeerd worden wanneer de Premier God zou aanhalen bij een speech terwijl er toch de partij met de meeste stemmen een Christelijke is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2009, 06:08:33 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 21 januari 2009 om 18:06:
je interpreteert t wordt dient verkeerd.
Leg maar uit hoe je het dan wel bedoeld.

quote:

En daarnaast zou het in Nederland niet gewaardeerd worden wanneer de Premier God zou aanhalen bij een speech terwijl er toch de partij met de meeste stemmen een Christelijke is.
Ik zou het zeer waarderen. Maar over het algemeen is dat cultuurgebonden lijkt me zo.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2009, 06:43:05 pm »

quote:

Zoals Jullie allen de afgelopen dagen hebben mee gekregen is er sinds gister een nieuwe Wereld-leider en tevens president van de Verenigde Staten, die naar de naam Barack Obama luisterd. Wat me opviel is dat er tijdens de inauguratie een Christelijk Pooha aan te pas kwam wat overigens gebruikelijk is in de VS. ik vroeg me af wat mensen er van vinden dat de president van de VS enkel president kan worden als ie christelijk is, anders wordt hij simpelweg niet gekozen. En dat er bij het presidentschap zoveel verantwoording wordt afgelegd aan, en om de zegen wordt gevraagd van, God. Terwijl de Verenigde Staten toch echt een staat is met een grondwet waarin staat dat Kerk en staat gescheiden zijn, en daarom zie ik ook niet in waarom de leider van die staat zoveel affiniteit met god dient te tonen. Ik vroeg me af hoe jullie hier tegen aan kijken.
Dat christelijke is er later pas bij gekomen. De grondwet is door mensen met ideeën als die van de Franse Revolutie gemaakt en het waren allemaal vrijmetselaars. Pas toen de godsdienst manie de boel ging overheersen in Amerika is dat bijbelse en christelijke er pas bij gekomen. Dat kerk en staat officieel / formeel gescheiden zijn, zou het ongrondwettelijk zijn om godsdienstige wetten erdoor heen te jassen maar het is een stuk vrijblijvender als je als president (met het electoraat op het oog) alleen kunt scoren als je af en toe met de lippendienst wat godsdienstige opmerkingen plaatst. De praktijk biedt de echte gelegenheden om te zien of dat ook wordt toegepast (het vruchten en de boom verhaal).
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2009, 06:45:25 pm door Divinespark »

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2009, 12:52:51 am »
Ik heb me ook gestoord aan dat laatste zinnetje uit de eed 'and so help me God'.
Maarja dat hoort er blijkbaar allemaal bij.
http://www.nu.nl/algemeen...ij-inauguratie-obama.html

Zelf is Obama niet zo zwaar religieus geloof ik. Tenminste, niet zo erg als Bush.
Wellicht komt dat door zijn moeder. Het lijkt me toch ook wel een man van reason.

Scheiding tussen kerk en staat. Prachtig. Helaas hier in Nederland de afgelopen tijd wat vervaagd. In het geval van Amerika, was die scheiding pas intelligent design! (by the Founding Fathers)
http://s5.tinypic.com/103eh60.jpg

Dit hele gebeuren, scheiding tussen kerk en staat, en of een atheist of ander gelovige president van Amerika zou kunnen worden doet me denken aan dit dit Pat Condell filmpje.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 12:53:22 am door Secular »
"if an answer requires a leap of faith, is it really an answer at all?"

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2009, 09:52:38 am »

quote:

Secular schreef op 22 januari 2009 om 00:52:

Zelf is Obama niet zo zwaar religieus geloof ik. Tenminste, niet zo erg als Bush.
Wellicht komt dat door zijn moeder. Het lijkt me toch ook wel een man van reason.
Bedoel je dat reason en believe elkaar per definitie uitsluiten?

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2009, 07:46:09 pm »

quote:

E-line schreef op 22 januari 2009 om 09:52:
[...]

Bedoel je dat reason en believe elkaar per definitie uitsluiten?

Nee.
Reason is alleen het enige wat nodig is. Believe niet.
Vanuit 'believe' zou je rare dogmatische beslissingen kunnen nemen en dito uitspraken kunnen doen (laat ik als voorbeeld de paus noemen). Vanuit reason zou hij zulke rare dingen niet doen/zeggen (wat betreft anticonseptie en homo's bedoel ik dan vooral).
Vanuit je religieuze overtuiging kun je ook goede beslissingen maken natuurlijk, maar daar zit dan waarschijnlijk ook reason achter. Reason is altijd goed, vanuit religieuze overtuiging doen mensen nog wel eens rare dingen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2009, 08:09:56 pm »

quote:

Secular schreef op 22 januari 2009 om 19:46:
[...]

Nee.
Reason is alleen het enige wat nodig is. Believe niet.

Zeer bijzonder. Geloof (ook al is het in eigen kunnen) is namelijk altijd nodig om wat te bereiken, zeker in een functie als president.
Op zich dus wel een bijzonder standpunt wat je hier hebt, persoonlijk denk ik dat ik geen mensen ken die hetzelfde zouden beweren.

quote:

Vanuit 'believe' zou je rare dogmatische beslissingen kunnen nemen en dito uitspraken kunnen doen (laat ik als voorbeeld de paus noemen). Vanuit reason zou hij zulke rare dingen niet doen/zeggen (wat betreft anticonseptie en homo's bedoel ik dan vooral).
Het lijkt me dat je hier vanuit je eigen onderbuiggevoelens praat, of je eigen geloof zoals je het wil noemen. Uitspraken van de paus zijn namelijk prima mat ratio te verklaren, en zeker wat betreft het condoom standpunt.

quote:

Vanuit je religieuze overtuiging kun je ook goede beslissingen maken natuurlijk, maar daar zit dan waarschijnlijk ook reason achter. Reason is altijd goed, vanuit religieuze overtuiging doen mensen nog wel eens rare dingen.
Waar je op doelt is geloof en rede (fides et ratio). Een combinatie van, en dat lijkt me zeer gezond zie bijvoorbeeld ook de pauselijke encycliek fides et ratio. Dan spreek je jezelf echter wel tegen in het begin en in het eind van dezelfde post.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 08:13:16 pm door Thorgrem »

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2009, 08:49:46 pm »
Wat jij bedoeld is iet geloven in het algemeen. Dus dat je daar naar streeft en handeld. In die zin heb je gelijk. Ik bedoel geloof/believe in religieuze, theistishe zin.
En wat dat laatste betreft, kan ik  zo wel een lijstje opnoemen van mensen die niet vinden dat een religieus geloof per se nodig is om iets te bereiken. Maar kortom, dan vind iedere atheist.

Wat is dan precies de logica vanuit het Vaticaan om condooms te verbieden en zo'n homofobe houding aan te nemen?
Komt om mij niet echt pro-freedom over, en zie er verder ook geen enkel nut van in om zulke regeltjes te stellen en te handhaven. Het is zelfs gewoon crimineel en onmenselijk. Tja onderbuik gevoelens, heb inderdaad geen goed woord over voor het Vaticaan en de paus. Maar dat terzijde, wie ook met zulke dingen komt, zal van mij weinig respect krijgen.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 08:50:56 pm door Secular »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 22, 2009, 09:12:21 pm »

quote:

Secular schreef op 22 januari 2009 om 20:49:
Wat jij bedoeld is iet geloven in het algemeen. Dus dat je daar naar streeft en handeld. In die zin heb je gelijk. Ik bedoel geloof/believe in religieuze, theistishe zin.
Prima, maar ik reageerde slechts op wat jij neerzette. Bedankt voor de verduidelijking.

quote:

En wat dat laatste betreft, kan ik  zo wel een lijstje opnoemen van mensen die niet vinden dat een religieus geloof per se nodig is om iets te bereiken. Maar kortom, dan vind iedere atheist.
Dat begrijp ik indien je een beperking op de term geloof legt. En dan kan ik wel met je mee gaan. Ook atheïsten kunnen iets bereiken. Het is echter niet zo zoals een enkeling wel graag wil beweren dat het enkel ratio is dat een atheïst beweegt.

quote:

Wat is dan precies de logica vanuit het Vaticaan om condooms te verbieden en zo'n homofobe houding aan te nemen?

Daar zijn boeken over vol geschreven. Daar hoeven wij hier in dit topic niet verder op in te gaan. Ik vind het echter wel lichtelijk vreemd dat je de standpunten van de katholieke kerk wegzet als rare hersenspinsels zonder rede zonder dat je je daar in verdiept hebt. In hoeverre ben je dan zelf aan het beredeneren vanuit logica in plaats van uit (anti-)geloof.
Het Vaticaan heeft overigens geen homofobe houding.

quote:

Komt om mij niet echt pro-freedom over, en zie er verder ook geen enkel nut van in om zulke regeltjes te stellen en te handhaven. Het is zelfs gewoon crimineel en onmenselijk. Tja onderbuik gevoelens, heb inderdaad geen goed woord over voor het Vaticaan en de paus. Maar dat terzijde, wie ook met zulke dingen komt, zal van mij weinig respect krijgen.
Dus zonder dat je ook maar iets van de beweegredenen weet, of ook maar oppervlakkig iets hebt opgezocht vind jij het nodig om zulke zware uitspraken te doen, beweringen als onmenselijk en crimineel. Dat komt op mij totaal niet pro-freedom over, maar als gevangen binnen je eigen denkkaders. En dat vind ik dan ook wel weer interessant om te zien daar de meeste atheïsten er altijd zo hoog van spreken dat ze geheel vrij zijn in hun doen en laten en denken en vooral veel bezig zijn met onderzoek en zich niet 'dom' laten houden.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 09:19:18 pm door Thorgrem »

Secular

• atheist/anti-theist
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 22, 2009, 10:11:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 januari 2009 om 21:12:
[...]

Het is echter niet zo zoals een enkeling wel graag wil beweren dat het enkel ratio is dat een atheïst beweegt.

Klopt. Ook 'geloof' maar dan dus niet in religieuze/theistische zin.
Ik 'geloof' ook dat ik er beter van zou worden door naar school te gaan bijv. mijn kennis te vergroten etc. En daarom zou ik naar school gaan. In die zin gelooft ieder mens. Maar we hebben hier over religie.  

quote:

Daar zijn boeken over vol geschreven. Daar hoeven wij hier in dit topic niet verder op in te gaan. Ik vind het echter wel lichtelijk vreemd dat je de standpunten van de katholieke kerk wegzet als rare hersenspinsels zonder rede zonder dat je je daar in verdiept hebt. In hoeverre ben je dan zelf aan het beredeneren vanuit logica in plaats van uit (anti-)geloof.
Het Vaticaan heeft overigens geen homofobe houding.

Ik vind zulke standpunten inderdaad raar. Maar ik ben dan ook niet religieus. Ik zal hun redenering dan ook niet snappen noch gerechtvaardigd kunnen vinden. Als iemand (de paus!) stelt dat homofilie God's werk kapot maakt (of zoiets, zoiets heeft hij onlangs gezegt), dan vind ik dat eerder discriminatie. En bovendien zou iemand als ik denken "welke God? Doe even normaal, bewijs die dan eerst maar eens, dan mag je wat zeggen". Ik vind dus wel dat ze een homofobe houding hebben. Onlangs heeft de paus zulke uitspraken gedaan.
Wat er mis is met condooms zou ik ook niet weten. Het voorkomt SOA's en ongewenste zwangerschappen. Mooi toch. Of zijn die dingen gewenst? Bovendien zou men in Afrika een stuk beter af zijn met scheepsladingen vol van die dingen. Maar vanuit religieuze hoek (Vaticaan met name) wordt verspreiding van condooms het liefst tegen gewerkt. Hoe humaan...
Tja misschien heeft men het liefst onthouding. Ook lekker pro-freedom zeg. Laat mensen toch. En ze zichzelf beschermen.

Bovendien zit het Vaticaan in de VN. Scheiding tussen kerk en Staat, staat bij mij voorop. Dus ik ben het daar niet mee eens natuurlijk.

Ik heb me inderdaad niet heel erg verdiept in de beredenering vanuit het Vaticaan voor deze zaken. Maar iedereen kan natuurlijk raden dat dit vanuit religieus perspectief komt. Maarja dan hoef je het nog niet serieus te nemen of mee eens te zijn. En als zij niks kunnen bewijzen is hun redenering eigenlijk shot to pieces. Hoeft door niks en niemand serieus genomen te worden.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 22, 2009, 11:36:57 pm »

quote:

Zoals Jullie allen de afgelopen dagen hebben mee gekregen is er sinds gister een nieuwe Wereld-leider en tevens president van de Verenigde Staten, die naar de naam Barack Obama luisterd.
Wereldse leider bedoel je waarschijnlijk? Ik geloof dat GOD de wereld leidt en niet Obama :)

quote:

Wat me opviel is dat er tijdens de inauguratie een Christelijk Pooha aan te pas kwam wat overigens gebruikelijk is in de VS. ik vroeg me af wat mensen er van vinden dat de president van de VS enkel president kan worden als ie christelijk is, anders wordt hij simpelweg niet gekozen. En dat er bij het presidentschap zoveel verantwoording wordt afgelegd aan, en om de zegen wordt gevraagd van, God. Terwijl de Verenigde Staten toch echt een staat is met een grondwet waarin staat dat Kerk en staat gescheiden zijn, en daarom zie ik ook niet in waarom de leider van die staat zoveel affiniteit met god dient te tonen. Ik vroeg me af hoe jullie hier tegen aan kijken.

geloven is voor ons een kwestie die wel / bespreekbaar is, familie aan de andere kant van de grote zee vindt dat gewoon iets wat erbij hoort.
Je gelooft gewoon in god. Wie dan die god is doet er in de regel niet zo toe begrijp ik van hen.
Het lijkt wel wat op het verhaal in 1 samuel waarin Israel de ark inzet in de strijd tegen de filistijnen. De filistijnen worden bang want "God is ineens erbij gehaald"
God als talisman of zo.

Voor de rest intresseert het mij niet zo wat er in de VS gebeurt.
Wereldmacht is maar zo betrekkelijk in deze wereld...
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2009, 04:55:26 pm »

quote:

Secular schreef op 22 januari 2009 om 22:11:
[...]

Klopt. Ook 'geloof' maar dan dus niet in religieuze/theistische zin.
Ik 'geloof' ook dat ik er beter van zou worden door naar school te gaan bijv. mijn kennis te vergroten etc. En daarom zou ik naar school gaan. In die zin gelooft ieder mens. Maar we hebben hier over religie.  
Prima, maar ook religieuze mensen gaan naar school om bij te leren. Sterker nog de beste onderwijsinstellingen hebben religieuze wortels.

quote:

[...]

Ik vind zulke standpunten inderdaad raar. Maar ik ben dan ook niet religieus. Ik zal hun redenering dan ook niet snappen noch gerechtvaardigd kunnen vinden.
Dus zonder dat je er het fijne van weet claim je nu al dat je het niet zult snappen.... Dat kan hoor, maar hoe serieus neem je je eigen capaciteiten dan nog?

quote:

Als iemand (de paus!) stelt dat homofilie God's werk kapot maakt (of zoiets, zoiets heeft hij onlangs gezegt), dan vind ik dat eerder discriminatie.
"of zoiets" geeft wel aan dat je er het fijne niet van weet. Je hebt via via wat woorden gehoord over iets wat de paus gezegd zou hebben en vervolgens neem je dat maar over. Ook dat kan, maar erg doordacht komt het allemaal niet over. Indien je daadwerkelijk zou willen weten hoe de vork in de steel zat bij door jou aangehaalde uitspraken zou je met het grootste gemak de toespraak na kunnen lezen op internet om vervolgens je eigen mening te vormen. Dat laat je echter na.

quote:

En bovendien zou iemand als ik denken "welke God? Doe even normaal, bewijs die dan eerst maar eens, dan mag je wat zeggen".
A, dus het bestaan van God moet eerst bewezen worden voordat theïsten iets mogen zeggen. Dan zou het omgekeerde ook moeten geleden. Laat atheïsten eerst maar eens aantonen dat God niet bestaat voordat zij iets zeggen. Mij lijkt dat een vrij kortzichtig standpunt.

quote:

Ik vind dus wel dat ze een homofobe houding hebben.
Zonder dat je daar enige grond voor hebt. Je gaat af op spannende geruchten en weigert om op onderzoek uit te gaan hoe het daadwerkelijk zit. In plaats daarvan hou je vast aan je eigen overtuiging gebaseerd op halve waarheden.

quote:

Onlangs heeft de paus zulke uitspraken gedaan.
Lees de toespraak van de paus eens zou ik zeggen en je zult zien dat dergelijke uitspraken niet gedaan zijn.

quote:

Wat er mis is met condooms zou ik ook niet weten. Het voorkomt SOA's en ongewenste zwangerschappen. Mooi toch. Of zijn die dingen gewenst? Bovendien zou men in Afrika een stuk beter af zijn met scheepsladingen vol van die dingen. Maar vanuit religieuze hoek (Vaticaan met name) wordt verspreiding van condooms het liefst tegen gewerkt. Hoe humaan...
Ja, zo oppervlakkig zou je het kunnen bekijken en dan zul je idd nooit achter de beweegredenen komen van de ander. En waarom zou je ook, jouw beweegredenen zijn toch zwaar superieur aan die van die domme theïsten.

quote:

Tja misschien heeft men het liefst onthouding. Ook lekker pro-freedom zeg. Laat mensen toch. En ze zichzelf beschermen.
Dat kun je denken, de cijfers spreken echter dat 'laat mensen toch lekker' leid tot verdere verspreiding van het aids virus. Recentelijke VN rapporten onderschijven dat ook. Maar goed, waarom je erin verdiepen als blijven schoppen zo vermakelijk is.

quote:

Bovendien zit het Vaticaan in de VN. Scheiding tussen kerk en Staat, staat bij mij voorop. Dus ik ben het daar niet mee eens natuurlijk.

Het zal je wellicht verbazen maar de VN is geen staat. Het Vaticaan is wel een staat overigens.
En het zal je vast ook niet storen dat het Vaticaan geen lidstaat is (zoals Nederland en vrijwel alle andere landen op de wereld) maar een permanente waarnemer is. Stoor je ook hier vooral niet aan de feiten.

quote:

Ik heb me inderdaad niet heel erg verdiept in de beredenering vanuit het Vaticaan voor deze zaken. Maar iedereen kan natuurlijk raden dat dit vanuit religieus perspectief komt. Maarja dan hoef je het nog niet serieus te nemen of mee eens te zijn. En als zij niks kunnen bewijzen is hun redenering eigenlijk shot to pieces. Hoeft door niks en niemand serieus genomen te worden.

Ik hoop dat je jezelf als atheïst eens serieus gaat nemen en daadwerkelijk gaat doen waar atheïsten altijd zo hoog van spreken, namelijk onderzoek en niet als makke schaapjes achter een mening aanlopen.

Maar goed het onderwerp is de inwijding van de president van de verenigde staten van Amerika. Indien je er verder over wil praten open je er maar een topic over.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 04:56:33 pm door Thorgrem »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2009, 05:33:29 pm »
quote:
A, dus het bestaan van God moet eerst bewezen worden voordat theïsten iets mogen zeggen. Dan zou het omgekeerde ook moeten geleden. Laat atheïsten eerst maar eens aantonen dat God niet bestaat voordat zij iets zeggen. Mij lijkt dat een vrij kortzichtig standpunt.
------------------------------------------------------------------------
Hoe kan je nou aantonen dat god niet bestaat, jij kan net zo min aan tonen dat pipi langkous niet echt bestaat. het bewijzen dat iets er niet is is onmogelijk het wordt in deze wereld van rede echter wel van je verwacht dat je als je beweert dat iets er wel is je er in dat geval wel bewijzen voor hebt.
----------------------------------------------------------------------------------
Dat kun je denken, de cijfers spreken echter dat 'laat mensen toch lekker' leid tot verdere verspreiding van het aids virus. Recentelijke VN rapporten onderschijven dat ook. Maar goed, waarom je erin verdiepen als blijven schoppen zo vermakelijk is.
-----------------------------------------------------------------------------------
Ik maak hier uit op dat jij daadwerkelijke onthouding prevereert boven bescherming, deze onthouding dient echter van boven op gelegd te worden want als je mensen, maar lekker laat, dan krijgen ze allemaal aids. Walgelijke gedachte die je hier uit, sorry dat ik het zeg, maar goed ik ben het met de VN eens dat er iets moet gebeuren dus verplicht bescherming maar.
---------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Het zal je wellicht verbazen maar de VN is geen staat. Het Vaticaan is wel een staat overigens.
En het zal je vast ook niet storen dat het Vaticaan geen lidstaat is (zoals Nederland en vrijwel alle andere landen op de wereld) maar een permanente waarnemer is. Stoor je ook hier vooral niet aan de feiten.
-----------------------------------------------------------------------------------
Het VN staat omschreven als een interstatelijke organisatie, maar aangezien er dusdanig veel staten lid zijn, waar ook staten bij zonder scheiding van kerk en staat gaat hier idd deze vergelijking niet op. Jij hebt t hier echt over permanente waarnemer, maar adviseurs van het vaticaan zijn altijd actief en zeker als het gaat om zaken als geboorte beperking, je kan wel zeggen bekijk de feiten beter voordat je je ergens op basseert, gelovigen doen dat ook niet, ze hebben immers geen feiten. en daarnaast is het bestuderen van  alle jurispudentie van de VN voor je een berichtje mag posten ook geen pretje, dus dat kan je hem op zijn minst vergeven, en wie zegt mij trouwens dat het Vaticaan geen dikke vinger in de pap had bij het naar buiten brengen van deze uitlatingen.

En ik ben het met je eens dat dit weinig meer van doen heeft met Obama, die volgens mij nog altijd totaal niet de moeite hoeft te nemen om zijn verantwoording hoeft af te leggen aan een god, hoewel ik boeddha nog wel een goeie grap had gevonden, bij het jodendom, christendom en de Islam is de lol er namelijk een beetje vanaf.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 05:37:17 pm door ruben1989 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2009, 06:23:27 pm »
Dit forum heeft een quote knop waarmee je geweldig makkelijk kunt quoten, dan wordt het voor iedereen overzichtelijker.

quote:

ruben1989 schreef op 23 januari 2009 om 17:33:
Hoe kan je nou aantonen dat god niet bestaat, jij kan net zo min aan tonen dat pipi langkous niet echt bestaat. het bewijzen dat iets er niet is is onmogelijk het wordt in deze wereld van rede echter wel van je verwacht dat je als je beweert dat iets er wel is je er in dat geval wel bewijzen voor hebt.
Niet, dat is dan ook het hele eiereten he. Je kunt niet bewijzen dat God bestaat, noch kun je bewijzen dat God niet bestaat. Zowel atheïsten als theïsten gaan uit van een niet te bewijzen basis. En als beide partijen dat nou eens zouden erkennen zou dat wellicht prettigere gesprekken betekenen.

quote:

Ik maak hier uit op dat jij daadwerkelijke onthouding prevereert boven bescherming, deze onthouding dient echter van boven op gelegd te worden want als je mensen, maar lekker laat, dan krijgen ze allemaal aids. Walgelijke gedachte die je hier uit, sorry dat ik het zeg, maar goed ik ben het met de VN eens dat er iets moet gebeuren dus verplicht bescherming maar.

Ja, het spijt me zeer, feiten kunnen soms walgelijk zijn. Ik prefereer echter om de feiten alsnog aan te nemen ook al stuiten mij die tegen de borst en bezorgen die mij geen goed en geweten sussend gevoel.
Zowel het Vaticaan alsmede de VN onderschrijven het ABC plan, maar goed dan moet je je wat meer als oppervlakkig erin verdiept hebben. De VN komt overigens steeds meer tot de conclusie dat condooms geen constructieve oplossing meer bieden. Maar goed, dat zet jij dus even makkelijk weg als walgelijk.

quote:

Het VN staat omschreven als een interstatelijke organisatie, maar aangezien er dusdanig veel staten lid zijn, waar ook staten bij zonder scheiding van kerk en staat gaat hier idd deze vergelijking niet op.
Ik maak geen eens een vergelijking. Ik schrijf slechts enkele feiten neer.

quote:

Jij hebt t hier echt over permanente waarnemer, maar adviseurs van het vaticaan zijn altijd actief en zeker als het gaat om zaken als geboorte beperking, je kan wel zeggen bekijk de feiten beter voordat je je ergens op basseert, gelovigen doen dat ook niet, ze hebben immers geen feiten.

Het Vaticaan adviseert een ieder die het maar wil horen. Dat recht heeft iedereen, en dat gebeurd uit eigen vrije beweging. De VN zou het Vaticaan ook kunnen weigeren, dat doen ze echter niet. Ik zie niet in waarom het Vaticaan niet net zo'n adviserende rol kan hebben als elke andere staat.
En dat gelovigen zich niet baseren op feiten, ach ja, sla nog wat meer wild om je heen, echt indruk maakt het niet. Theïsten gebruiken net zo goed feiten als atheïsten.

quote:

en daarnaast is het bestuderen van  alle jurispudentie van de VN voor je een berichtje mag posten ook geen pretje, dus dat kan je hem op zijn minst vergeven, en wie zegt mij trouwens dat het Vaticaan geen dikke vinger in de pap had bij het naar buiten brengen van deze uitlatingen.
Ja, zo kun je natuurlijk alles wel wegschuiven. Dat kan hoor, maar het spijt me dan zeer dat ik je niet meer serieus kan nemen.

quote:

En ik ben het met je eens dat dit weinig meer van doen heeft met Obama, die volgens mij nog altijd totaal niet de moeite hoeft te nemen om zijn verantwoording hoeft af te leggen aan een god, hoewel ik boeddha nog wel een goeie grap had gevonden, bij het jodendom, christendom en de Islam is de lol er namelijk een beetje vanaf.

En daar geef je het mooi weer. Je hebt totaal geen empathie voor de ander (in dit geval Obama en zijn geloofsovertuiging alsmede de Amerikaanse cultuur), ziet het allemaal slechts als lolletje en voelt jezelf zwaar superieur. Dat kan hoor, maar daar heb je mijn reacties denk ik niet bij nodig.

Tot nu toe heb je in dit door jou geopende topic nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan en dat vind ik spijtig. Ik verwacht namelijk vrij veel van uitgesproken atheïsten, helaas wordt die verwachting keer op keer de grond in geboord (op enkele uitzonderingen na).
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 06:53:58 pm door Thorgrem »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2009, 09:08:20 pm »
Ik heb inderdaad totaal geen empathie voor de Amerikaanse politiek, de cultuur in zijn geheel staat daar los van, maar geloofsrituelen passen naar mijn mening niet in een moderne maatschappij. Ik voel me totaal niet superieur aan anderen maar ik vind dat godsdienst wel onder de loep gelegd mag worden en dat daar ook wel een aantal stevige kritische opmerkingen bij gemaakt mogen worden die eventueel kwetsend zijn.
Het nare is, is dat geloof in de basis heel nuttig is, het geeft mensen een doel in het leven het zorgt voor richtlijnen en de tien geboden uit de bijbel zijn de belangrijkste wetten voor een plezierige leefbare omgeving. En was in zijn tijd ook nuttig, mensen kunnen nou eenmaal niet zonder regels en hebben de houvast van een geloof nodig. Ook de basis van het christelijke geloof van naastenliefde en zorgen voor de zwakkeren in een maatschappij kan ik erg waarderen en daarom respecteer ik mensen met een geloof ook. Het nadeel van de grote religies op deze wereld is echter dat ze allemaal een boek als richtlijn hebben waar mensen zich blind op staren. De bijbel en alles wat daar in stond werd voor de mensen die wel konden lezen een enorm machtsmiddel, zij die konden lezen hadden de vrijheid mensen via de bijbel te beinvloeden of gerust stellen (immers, geloof is de opium van het volk) Dus daarom zeg ik ga gewoon terug naar de basis van het geloof waar je uitgaat van een hemel als beloning voor naastenliefde en het leven van een goed en deugdzaam leven, en ga geen eisen stellen als wees niet homoseksueel, of ongelovige.
Daarom vind ik ook dat geloof buiten de politiek gelaten moet worden, het is iets voor de bevolking om te koesteren en zijn troost uit te putten, maar hoeft geen enkele invloed te hebben op besluitvorming als het gaat om zaken als het sluiten van Guantanamo bay of het terugtrekken van troepen uit Irak.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2009, 09:15:56 pm »
Interessante karikatuur van religie. Niet meer, niet minder.

Maar goed, schijnbaar is dit topic bedoeld als mededeling ipv discussie. De mededeling is gedaan en dan houd het bestaansrecht voor het topic wel zo'n beetje op.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 09:16:17 pm door Thorgrem »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 24, 2009, 01:26:48 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 januari 2009 om 21:15:
Interessante karikatuur van religie. Niet meer, niet minder.

Maar goed, schijnbaar is dit topic bedoeld als mededeling ipv discussie. De mededeling is gedaan en dan houd het bestaansrecht voor het topic wel zo'n beetje op.
je had ook kunnen zeggen of je het er wel of niet mee eens was, ipv constant te beweren dat wij respectloos zijn er rare meningen uitdragen.

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 24, 2009, 01:58:13 pm »
Ik vond het een bijzonder mooie inauguratie ... speciaal omdat het de laatste keer was --- want vanaf binnenkort, mogen wij uitkijken naar : the *Dis'united States of America* --- want zodra de arabieren aan ons mededelen dat : de olie "OP" is, breekt daar in amerika echt de pleuris uit !! --( als je me snapt ...?

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 24, 2009, 02:37:38 pm »
De echte beëdiging vond niet plaats op dinsdag 20 januari in de open lucht ten overstaan van 2 miljoen aanwezigen en gadegeslagen door 2 miljard teevee-kijkers, maar op woensdag 21 januari in het Witte Huis; daarbij waren slechts 9 aanwezigen, waaronder 4 journalisten. Ook mw. Obama was afwezig!

Dit vanwege het feit dat de plechtigheid op 20 januari niet op de grondwettelijk vereiste wijze geschiedde.
De NOS merkte de 'vergissingen' van de Amerikaanse opperrechter én van Barack Obama niet eens op. RTL-TV wel!
De plechtigheid op 21 januari duurde nog geen halve minuut en er kwam geen gebed aan te pas!

Overigens was deze vergissing geen novum in de Amerikaanse geschiedenis, het is tenminste al twee maal eerder voorgekomen dat een beëdiging moest worden 'overgedaan'.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2009, 02:41:22 pm door drentenaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 24, 2009, 03:17:52 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 24 januari 2009 om 13:26:
[...]

je had ook kunnen zeggen of je het er wel of niet mee eens was, ipv constant te beweren dat wij respectloos zijn er rare meningen uitdragen.
Dat had gekund, en sterker nog, dat heb ik ook gedaan. Zie mijn eerste reactie.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2009, 10:15:00 am »

quote:

ruben1989 schreef op 21 januari 2009 om 17:40:Ik vroeg me af hoe jullie hier tegen aan kijken.
Daar kan ik een hele hoop van vinden, maar aan het einde van de dag mogen de Amerikanen geheel zelf weten hoe ze hun nieuwe president inaugureren en hoe ze hun wetten interpreteren.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2009, 04:18:09 pm »
klopt, ik ben niet weg van de manier waarop t in de Verenigde Staten gaat, maar de manier waarop het in landen als Syrie en Iran gaat spreekt me meer tegen, laat daar geen misverstand over bestaan.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2009, 09:00:22 am »
Amerikanen zijn vrijwel in alle morele opzichten de meerdere van Europeanen (ervaringen uit eerste hand), want ze nemen een speciale positie in de huidige voorzienigheid van God, net zoals Nedeland in de 17e eeuw:
ze zijn inventiever, werken harder, werken beter samen, zijn vriendelijker, guller, meer respektvol en ook moediger - meer zelfvertrouwen etc. etc....
Ze hebben daarom ook meer verantwoordelijjheid in de wereld;  laten we ze ondersteunen!

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 30, 2009, 08:54:06 pm »
Ik ben benieuwd waar jij deugden als vriendelijker guller respectvol en moedig aan toetst, maar wat ik wel weet is dat Italie samen met de Verenigde staten van alle westerse landen het minst geeft aan ontwikkelingshulp, en ondanks dat amerikanen uit eigen initiatief meer vrijwilligerswerk doen geven ze weinig om de minder bedeelden buiten hun geweldige land, dus gul zou ik ze niet willen noemen. De afgelopen 6 jaar vond ik dat de Amerikanen een weinig vriendelijk en respektvol buitenlandsbeleid hebben gevoerd, ik stond en sta achter de missie in Afghanistan, maar Irak was en is een complete mislukking waarbij duizenden onschuldige mensen om zijn gekomen, wel moedig overigens dat ze een technologisch zwaar achtergesteld land binnen kunnen vallen. Het beter samenwerken daar moet ik je gelijk geven, ik ben zelf ook in de VS geweest en Amerikanen kennen een mooie traditie van burenhulp en zoals ik al zei vrijwilligerswerk. Maar dat ze harder werken vind ik dan weer een uit de lucht gegrepen nonsens bewering hun enorm negatieve handelsbalans laat zien dat mensen elders in de wereld blijkbaar veel harder werken, die hun schulden staande kunnen houden. Wat betreft vriendelijkheid moet ik toegeven dat de mensen wel gastvrij zijn. Daarnaast vraag ik me af wat het nut ervan is om je eigen land een beetje te gaan weg cijferen ten opzichte van de VS. Zoals ik al zei ben ik dus zelf ook in de VS geweest en ik vond kwa regelgeving alles beter in Nederland en ik ben trots dat wij een sociaal stelsel hebben dat getuigd van respekt en vriendelijkheid waar we samen met zelfvertrouwen hard aan hebben moeten werken, omdat wij nou eenmaal respectvol en gul zijn ten opzichte van de minder bedeelden.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2009, 03:13:00 am »
UIteraard behoren we ons land niet weg te cijferen, maar wel kunnen we leren van andere culturen als we een nederig hart hebben - de VS geven enorme bedragen maar het is zichtbaar op een andere manier: bijv. i.g.v. nood ergens, dan is het VS leger er het eerst, en geven enorme ondersteuning.
Ook via kerken en missie werk worden enorme bedragen in andere landen besteed.
Het hangt er dus maar van af hoe je statistieken leest betreffende een bepaald onderwerp, in dit geval, ontwikkelingshulp.
(Italie zelf heeft z`n handen vol aan het zuidelijk deel van eigen land denk ik!)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2009, 07:46:46 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 02 februari 2009 om 03:13:
UIteraard behoren we ons land niet weg te cijferen, maar wel kunnen we leren van andere culturen als we een nederig hart hebben - de VS geven enorme bedragen maar het is zichtbaar op een andere manier: bijv. i.g.v. nood ergens, dan is het VS leger er het eerst, en geven enorme ondersteuning.
Ook via kerken en missie werk worden enorme bedragen in andere landen besteed.
Dit is vrij vreemd om te lezen als je de situatie New Orleans (Louisiana) erbij pakt. Daar bleek namelijk vrij weinig van dit alles.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2009, 07:53:28 am door Thorgrem »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 03, 2009, 12:44:12 am »
In de VS gaat natuurlijk ook niet alles 100 % - soms worden er dingen overgelaten aan de betr. staat, of de eigen verantwoordelijkhied van de mensen zelf;  ziekenfondsen werken daar niet goed omdat mensen geen verantwoording willen dragen voor een andermans ongezonde levensstijl.

Ook geven de VS vaak niet zo maar geld weg aan andere landen (als dat de maatstaf zou zijn voor ontw. hulp zouden ze inderdaad weinig geven), maar ondernemen ze d.m.v. US-AID grootse infrastuctuut projekten in vele landen.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 03, 2009, 02:30:44 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 februari 2009 om 00:44:
In de VS gaat natuurlijk ook niet alles 100 % - .
als ik je a la dumpert kuddo's mocht geven kreeg je nu +100 voor de understatement van het jaar.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 04, 2009, 01:13:28 am »
Intressante uitdrukking!!
Waar het om gaat is dat `God the US blesses`
In bepaalde arme landen gaat alles verkeerd - Jezus zei eens van sommige mensen, landen:  `Zelfs het weinige wat ze hebben, zal nog van hun worden weggenomen` (zie Somalia, Congo , Haiti  en wellicht in de toekomst ook westerse landen ...)
Als je maar niet kan veranderen, en doorgaat zelfzuchtig te leven, sexueel corrupte praktijken laat doorgaan enz.  geeft zelfs God voor een tijdje op blijkbaar ....

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 04, 2009, 04:59:34 am »
Nogmaals Ruben, dat wat ik schrijf over de VS is relatief - tussen een bevolking van meer dan 300 miljoen zitten natuurlijk vele mensen die verkeerd zitten of gaan.
Het gaat over de fundering van een land;  de pligrimsvaderen hadden duidelijk een visie gericht op God en dat is sterk bepalend voor een goede toekomst.
Hetzelfde met een echtpaar - als die huwen met God`s zegening, goedkeuring van wederzijdse ouders en familie leden dan is dat een goede basis voor verder fortuin in het leven.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 04, 2009, 09:38:01 am »
als we in de bijbel lezen over babylon die grote stad (zie openbaring) en zijn karaktertrekken dan heb ik wel eens heel sterk het gevoel dat de USA en allen die van zijn wijn hebben geproefd aan enkele criteria voldoet.
Ik heb niets tegen de amerikaan als mens maar wel wat dit land in de afgelopen jaren heeft geexporteert naar de rest van de wereld. Zelfzucht (klimaatpolitiek), hebzucht(leven op de luchtbel van de pof), bedrog (9/11), pornoindustrie (velen gaan hier geestelijk aan kapot) , hollywoodtempel, selectieve oorlogvoering (wel irak, geen noordkorea), de kille zakelijkheid (ales wordt omgerekend in geld), een gezondheid vernielende consumptiecultuur (van hamburger tot abroller), liefdeloosheid (ziekteverzekering) en ook occultisme (occulte alternatieve geneeswijzen, de bekende satanskerk van wijlen Alexander Lavey), een soort van welvaart- succesevangelie, een zieke vorm van evangelicalisme (jesuscamps) en een newage-christus (Tom Cruise en Ophra Winfrey)

Overigens kan Nederland er ook wat van, maar het ging nu even over God bless de USA. Ik denk dat God op dit moment de USA helemaal niet blesses en dit land en zijn navolgers een stevige spiegel aan het voorhouden is.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 04, 2009, 04:05:16 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 04 februari 2009 om 04:59:
Nogmaals Ruben, dat wat ik schrijf over de VS is relatief - tussen een bevolking van meer dan 300 miljoen zitten natuurlijk vele mensen die verkeerd zitten of gaan.
Het gaat over de fundering van een land;  de pligrimsvaderen hadden duidelijk een visie gericht op God en dat is sterk bepalend voor een goede toekomst.
Hetzelfde met een echtpaar - als die huwen met God`s zegening, goedkeuring van wederzijdse ouders en familie leden dan is dat een goede basis voor verder fortuin in het leven.
Het gaat helemaal niet zo goed met de Verenigde Staten, en ik vind het ook van een behoorlijke minachting getuigen dat jij zegt dat landen als Somalie Congo en Haiti de totale chaos aan zichzelf te danken hebben door het gebrek aan een christelijke basis. Deze landen verkeren in zo'n enorme chaos door de landen met christelijke basis die 60 jaar geleden besloten na 100 jaar van financiele uitbuiting, vaak nog in naam van god, om hun handen er maar van af te trekken, met als argument dat ze zulke enorme voorstanders van democratie waren. (Frankrijk heeft overigens in 1961, 200 voor onafhankelijkheid protesterende algarijnen in parijs afgemaakt, vreemd dat dit zo'n onderbelichte kwestie is, terwijl als het om landen gaat waar het westen niet echt op vriendelijke voet mee staat deze kwesties zwaar worden uitgemeten, terecht, maar doe t dan bij jezelf ook)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 05, 2009, 05:25:24 am »
Het is waar, het gaat nu niet goed in de VS en de gehele westerse wereld, en men zou kunnen zeggen dat nadat het communisme gefaald heeft, nu het kapitalisme aan de beurt is.
Wat overblijft is een gezonde mengeling van de twee, gebasserd op vrijheid en religieuze waarden.
Het is waar dat het kolonialisme mede verantwoordelijk is voor de chaos; de plaatselijke mensen ook, daar ze voortdurend gemotiveerd worden door haat, gewleld , begeerte, slechte man/vrouw relaties en jaloezie.
Het kolonialisme gaf wel een duw in de richting om stammen strijd te overwinnen met het scheppen van naties, maar dat is duidelijk genoeg niet gelukt.
De VS is in zoverre goed, daar er wel problemem ontstaan, maar dat er ook serieus aan gewerkt wordt om ze op te lossen - zie nu, de belachelijk hoge salarissen van CEO`s van bedrijven die NB geld kregen om hen uit de `modder ` te halen.
Ik beweer dat de basis van de VS goed was, met de principes van de pelgrimsvoorvaderen en hun werk!