Auteur Topic: Uitleg over God  (gelezen 7810 keer)

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #50 Gepost op: januari 15, 2009, 10:37:14 am »

quote:

Pierre schreef op 14 januari 2009 om 17:04:
Dat voorbeeld met die pottenbakker vind ik ook interessant en ik moet nu even inventariseren wat je hier precies mee bedoelt.

Mischien helpt het als ik zeg dat het niet mijn eigen metafoor is!
Lees maar eens jeremia 18 in de bijbel. Of jesaja 29. En  ook Paulus neemt dit voorbeeld over in zijn brief aan de romeinen zie romeinen 9.

Het gaat er om als je geloofd in het bestaan van het wezen God! In welke machtsverhouding plaats je het wezen to ons!
klei versus pottenbakker; huisdier versus mens; president versus burger?

Nu we het toch over metaforen hebben:
Wat vind je ervan dat mensen een huisdier een spuitje geven (b.v. uit humane overwegingen omdat het ziek is!) Kan het huisdier dat begrijpen? zeg je dat is geen liefde meer?  Het is toch zo dat wij dingen overzien die het huisdier niet kan overzien?

In theorie kan een wezen als God een dictator zijn. Zoals men vroeger dacht dat God tevreden moest worden gestemd met het opofferen van kinderen. Maar mijn hart en mijn moreel gevoel (wat ik als van God afkomstig beschouw) wil dat niet geloven.

Maar we kunnen niet ontkennen dat er natuurrampen, ziekte en dood is!
Ik ben op dit punt wel nieuwsgierig hoe een pantheist daar tegen aankijkt. Als God in alles is, doet God zichzelf dan geen leed aan? (maar dat is een zijspoor!)

Maar de consequenties van een machteloos wezen zijn volgens mij ook niet mis? Waar heeft God dan wel macht over? Waarom zou ik me dan druk moeten maken over een God?

Nu merk ik dat ik wel wat teveel uitweid, terwijl jij nog aan het nadenken bent over het metafoor van de pottenbakker! Ik hoop dat ik met mijn vragen niet te snel ga!

Groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #51 Gepost op: januari 19, 2009, 04:10:44 pm »
Hallo Meindert,

Sorry dat ik wat laat reageer.

Je stelt goede vragen.

Ik heb even opgezocht wat een pantheïst is, en iemand anders, op een ander forum vond dat ik maar eens moest zoeken onder panentheïst.
Het zijn nogal wat omschrijvingen die ik vond en wat later besefte ik, dat ik zelf aan het zoeken was in welk "hokje" dat ik heb best paste.

Dus daar ben ik even mee gestopt.

Meindert, alles wat geschreven staat, is hoogstwaarschijnlijk door een mensenhand gedaan. Ik geloof niet dat bepaalde beweringen of geschriften "uit de lucht zijn komen gevallen" (grappig trouwens, want ik denk dus wel dat er een hogere macht uit de lucht is gekomen).

Maar zaken zijn door een mensenhand geschreven.
Iedereen interpreteert gebeurtenissen op zijn manier.

Daar ben ik nu ook mee bezig, en daarom probeer ik deze these te etaleren en door anderen in overweging te laten nemen.
Ik ben nieuwsgierig naar reacties en tot nu toe heeft niemand mijn these tegen gesproken.

Alles wijst er wel op dat zich er bijzondere zaken hebben voor gedaan.
Er is nogal wat geschreven en gekerfd en al wat dies meer zij.

Een van de oudste documenten wat een bijbels verhaal verteld is het Atrahasis-epos. Het lijkt er op dat al het andere hier een afgeleide van is.

Ik denk dat God heel mensenlijk is en wij heel Goddelijk.
We zijn geschapen naar Gods evenbeeld: "Hij die is" kan erg breed geinterpreteerd worden.

Ik geloof in een Goddelijke energie, in een Goddelijk gen en idd, ik geloof in "iets" na de dood. Iets moois.

Doordat ik voor mij een bepaalde invulling aan alles heb gegeven voelt dat zeer bevrijdend. Overigens krijg ik gewoon (onverklaarbare) tekens, die de meesten van ons als toevalligheden betitelen.

Je hoeft je niet druk te maken om God, dat staat ook ergens geschreven.

God is feitenlijk niet meer en niet minder dan zijn schepping: de mens.
Een keizer is ook niet meer of minder dan jij of ik.

We zijn allen zandkorrels op het strand.
Dieren een spuitje geven? We eten ze zelfs op. Is dat liefde? Mijn dochter van 17 is vanaf haar 4e jaar vegetarier ... Dat is liefde volgens mij.
Ze is er voor de goede orde niet allergisch voor, maar ze vindt het een gruwelijke gedachte ...

Mensen die kinderen offeren aan een God? Of dat God iemand op de proef stelt om zijn eigen kind te offeren?

Onvoorstelbaar! Ook ik kan en wil dit niet geloven.

God doet zich hetzelfde leed aan als dat wat wij mensen aan elkaar doen.

God leeft in ons zoals ik nu, tijdens mijn leven al verder leef in mijn 3 kinderen, net als mijn vrouw dat ook doet.

Wanneer ik dood ben, leef ik verder in mijn kinderen zoals God dat nu ook doet in ieder van ons.

We hebben zijn Goddelijk Gen gekregen.

Wanneer we dood gaan en geen kinderen hebben is dat weer een ander verhaal, ik denk dat er dan zo iets is als vanzelfsprekend, iets volmaakt waarbij er geen materie is. Vanuit deze "geest"-wording is het mogelijk om in een ander leven verder te gaan of niet. Misschien bepaalt God dat.
Dat weet ik niet ... Maar ik wil dit wel graag geloven.

Zie hier gelijk een verklaring waarom dat ik voor optie 2 ga.

Met die pottenbakker ben ik niet meer zo zeer bezig hoor.

Meindert, hoe sta jij tegenover één oorsprong van het Geloof?
Geloof jij in God, of iets anders?

Met wie heb ik het genoegen?

Groet,

Pierre
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2009, 04:15:07 pm door Pierre »

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #52 Gepost op: januari 28, 2009, 02:34:15 pm »
Hoi Piere,

Nu over mijzelf, ik ben geboren in een christelijk gezin, ben er mee opgegroeid en heb het omarmt.  Waarom?
Omdat ik aanvoel dat er meer is dan het zichtbare. En nee dat valt niet met 100% overtuiging te bewijzen. Waar ga ik op af! Laat ik voorop stellen dat ik veel dingen niet weet!  Daarom probeer ik te beredeneren hoe waarschijnlijk de dingen zijn.

Als je vraagt geloof je in één oorsprong van het geloof! Ik zie bij mensen een behoefte om goden te hebben.  Maar wat is percies God? Ik denk dat mensen op zoek zijn naar de hoogste macht. Voor de ené is dat mischien het bezitten van veel geld. Voor de ander is het weer iets anders! Daarom denk ik dat God datgene is met de hoogste macht. En als er meerdere met gelijkwaardige macht is dan zijn er meer goden.
Afgoden zijn voor mij dingen die macht lijken te hebben, maar uiteindelijk voorbij gestreefd worden door iets anders.

Nu vinden we in de historie aanwijzingen van een wezen, die onvoorstelbaar macht heeft en ook nog eens contact legt met mensen. Zoals inde door jouw genoemde epos. Doordat de epos geen historisch vervolg kent loopt daar volgens mij het spoor naar God dood. Als God met mensen omgaat dan is de verwachting dat dit door de historie heen zichtbaar is. Daarbij kom ik al snel uit bij de bijbel. Deze verteld een verhaallijn van mensen die met God contact hebben door de Historie heen. Tegelijk kent de bijbel één bijzonder historisch figuur. wiens bestaan ook nog door buitenbijbelse bronnen is bevestigd. Daar ben ik zo van onder de indruk. Dat ik voor mijzelf de conclussie heb getrokken daar moet waarheid inzitten.

Zo ben ik geraakt en heeft de overtuiging zich in mij vastgezet dat God bestaat, dat Hij de oorzaak is achter het ontstaan van het heelal, dat Hij relaties met mensen wil aanknopen, dat de relatie door onze keuzevrijheid verstoort is en dat God zelf ons opnieuw heeft opgezocht om de relatie te herstellen.

En bij die relatie met God, horen wat mij betreft ook vragen! Waarom zus, waarom zo? Die vragen vind ik niet makkelijk om te antwoorden! Maar ik geloof niet dat het wezen God moet voldoen aan mijn referentiekader.

Ik vind het een nonargument om te zeggen, omdat God iets zou hebben  gedaan bestaat Hij niet. En of God liefde is? Dat valt alleen te beoordelen als we alles van Hem weten! De enige vraag die ik voor mijzelf heb beantwoord is:  Of ik met alles wat ik nu weet, het vertrouwen heb, dat God liefde is? En ik geef daar nu een positief antwoord op!

Ik hoop zo meer verteld te hebben over mijzelf.

Groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #53 Gepost op: januari 29, 2009, 06:43:25 am »

quote:

Meindertd schreef op 28 januari 2009 om 14:34:
Hoi Piere,

Nu over mijzelf, ik ben geboren in een christelijk gezin, ben er mee opgegroeid en heb het omarmt.  Waarom?
Omdat ik aanvoel dat er meer is dan het zichtbare. En nee dat valt niet met 100% overtuiging te bewijzen. Waar ga ik op af! Laat ik voorop stellen dat ik veel dingen niet weet!  Daarom probeer ik te beredeneren hoe waarschijnlijk de dingen zijn.

Als je vraagt geloof je in één oorsprong van het geloof! Ik zie bij mensen een behoefte om goden te hebben.  Maar wat is percies God? Ik denk dat mensen op zoek zijn naar de hoogste macht. Voor de ené is dat mischien het bezitten van veel geld. Voor de ander is het weer iets anders! Daarom denk ik dat God datgene is met de hoogste macht. En als er meerdere met gelijkwaardige macht is dan zijn er meer goden.
Afgoden zijn voor mij dingen die macht lijken te hebben, maar uiteindelijk voorbij gestreefd worden door iets anders.

Nu vinden we in de historie aanwijzingen van een wezen, die onvoorstelbaar macht heeft en ook nog eens contact legt met mensen. Zoals inde door jouw genoemde epos. Doordat de epos geen historisch vervolg kent loopt daar volgens mij het spoor naar God dood. Als God met mensen omgaat dan is de verwachting dat dit door de historie heen zichtbaar is. Daarbij kom ik al snel uit bij de bijbel. Deze verteld een verhaallijn van mensen die met God contact hebben door de Historie heen. Tegelijk kent de bijbel één bijzonder historisch figuur. wiens bestaan ook nog door buitenbijbelse bronnen is bevestigd. Daar ben ik zo van onder de indruk. Dat ik voor mijzelf de conclussie heb getrokken daar moet waarheid inzitten.

Zo ben ik geraakt en heeft de overtuiging zich in mij vastgezet dat God bestaat, dat Hij de oorzaak is achter het ontstaan van het heelal, dat Hij relaties met mensen wil aanknopen, dat de relatie door onze keuzevrijheid verstoort is en dat God zelf ons opnieuw heeft opgezocht om de relatie te herstellen.

En bij die relatie met God, horen wat mij betreft ook vragen! Waarom zus, waarom zo? Die vragen vind ik niet makkelijk om te antwoorden! Maar ik geloof niet dat het wezen God moet voldoen aan mijn referentiekader.

Ik vind het een nonargument om te zeggen, omdat God iets zou hebben  gedaan bestaat Hij niet. En of God liefde is? Dat valt alleen te beoordelen als we alles van Hem weten! De enige vraag die ik voor mijzelf heb beantwoord is:  Of ik met alles wat ik nu weet, het vertrouwen heb, dat God liefde is? En ik geef daar nu een positief antwoord op!

Groeten

Meindert

Halle Meindert,

ik heb vanmorgen vlug even gekeken en ik wil er even goed voor gaan zitten.
Je "leest" nog van mij.

Grt.

Pierre

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #54 Gepost op: januari 30, 2009, 08:47:59 am »
Wellicht helpt het om te beseffen dat God aan het hoofd staat van alle goede geestelijke krachten in de geestelijke wereld:  goede voorouders, goede geesten, goede engelen etc.
het zijn manifestaties van die wezens die mensen waarnemen;  helaas is er ook een negatieve geestelijke wereld, met wie mensen ook willens en wetens in contact komen - het resultaat van die wereld is niet God maar Satan, de leider van alle satanische krachten ....

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #55 Gepost op: januari 30, 2009, 09:56:24 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 30 januari 2009 om 08:47:
Wellicht helpt het om te beseffen dat God aan het hoofd staat van alle goede geestelijke krachten in de geestelijke wereld:  goede voorouders, goede geesten, goede engelen etc.
het zijn manifestaties van die wezens die mensen waarnemen;  helaas is er ook een negatieve geestelijke wereld, met wie mensen ook willens en wetens in contact komen - het resultaat van die wereld is niet God maar Satan, de leider van alle satanische krachten ....

Mag ik vragen waar helpt dat besef voor?  Geeft het een verklaring voor het kwaad? En zo ja, zeg je daarmee niet dat Satan ook God is? En komt dat er niet op neer dat twee goden strijden tussen goed en kwaad?  En hoe moet ik dit zien met onze keuzevrijheid? Als het alleen maar een spel is tussen God en Satan? En hoe is dit besef aan de wereld bekend gemaakt? Is dit constistent met eerdere bekendmakingen?  Ik loop eigenlijk over van vragen! Ik hoop dat je ze kunt beantwoorden

Groeten

Meindert

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #56 Gepost op: januari 30, 2009, 11:30:10 am »
Medert, als je bijbel leest, dan zie dat in den beginnen alleen God en dee engelen bestonden;  Lucifer werd Satan, toen hij de eerste mens verkeerd benaderde, en de eerste mens verkeerd reageerde.
Nu staan we a.h.w. in een `spanningsveld` tussen de twee - afhankelijk van onze keuzes hebben ofwel God of Satan de meeste invloed op onze levens

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #57 Gepost op: januari 30, 2009, 02:18:28 pm »
Ik begrijp jouw punt nog niet? Kun je het wat uitgebreider schrijven? Ik snap niet waar het besef voor helpt? Zijn wij mensen overgeleverd aan een spel tussen de machten? Zouden we er dan niet goed aan doen om beide machten te vereren?  

groeten

Meindert

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #58 Gepost op: januari 30, 2009, 09:43:28 pm »

quote:

Meindertd schreef op 28 januari 2009 om 14:34:
Hoi Piere,

Groeten

Meindert

Ik heb jouw verhaal gelezen Meindert.
En het is goed te lezen dat je gelooft en dat je er een invulling voor jou aan hebt gegeven.
Het is goed zo.
Wanneer je je goed voelt en je bent er tevreden mee, is dat iets warms en het voelt als een soort geborgenheid.
Je gelooft in God en dat is fijn, laat je vooral niet door anderen van de wijs brengen, want jouw geloof is jouw houvast.

Ik geloof ook in God, sterker: ik weet dat hij bestaat!!
Maar op een andere manier, in mijn beleving heb ik een totale invulling aan alles kunnen geven en dat voelt net zo.

Ik ben zoekende op diverse fora hoe mensen bepaalde invullingen geven aan van alles: mysterie, raadsels, geheimen, religie, orakels, profetieën, onverklaarbare artefacten en ga zo maar door ...
Voor mij is alles als een puzzel in elkaar gevallen en dat voelt geweldig.

Maar ik moet anderen, gelovige mensen die tevreden zijn, niet uit evenwicht brengen met mijn verklaringen.
Dat wil ik ook niet, mensen uit evenwicht brengen.

Het is goed zo Meindert.

Veel wijsheid, geluk, liefde en vrede  

Pierre

Meindertd

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #59 Gepost op: februari 01, 2009, 10:09:50 am »
Hoi Piere,

dank je wel voor je warme woorden! En ik kan je wel verzekeren dat je me niet echt uit evenwicht hebt gebracht!

Ik zit alleen met een klein puntje! Hoe weet ik zeker dat mijn houvast goed is? Stel je voor dat jij mijn houvast bekijkt en ziet dat het vol met scheuren zit! Wil je me dan alstublieft wel waarschuwen!  

groeten Meindert

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #60 Gepost op: februari 02, 2009, 03:05:09 am »
meindert, uiteraard behoren we de beide krachten niet te vereren, maar kiezen voor de goede kant, en die  te vereren, nl. God, onze hemelse Vader - alleen echter staan we zwak;  het is daarom dat als we een gegeven religieus leven leiden, dat we ondersteuning van `boven` krijgen, en zo gelijdelijk verder kunnen groeien en ontwikkelen

Pierre

• Geloof het of niet
    • Bekijk profiel
Uitleg over God
« Reactie #61 Gepost op: februari 05, 2009, 06:33:48 pm »

quote:

Meindertd schreef op 01 februari 2009 om 10:09:
Hoi Piere,

dank je wel voor je warme woorden! En ik kan je wel verzekeren dat je me niet echt uit evenwicht hebt gebracht!

Ik zit alleen met een klein puntje! Hoe weet ik zeker dat mijn houvast goed is? Stel je voor dat jij mijn houvast bekijkt en ziet dat het vol met scheuren zit! Wil je me dan alstublieft wel waarschuwen!  

groeten Meindert

Hallo Meindert,

Het is echt goed zo, je hoeft niet te twijfelen want dat is jouw klein puntje.
Vertrouw op je zelf en op jouw geloof.
Ik doe dat ook met mijn geloof, mijn interpretatie.
Ik wil daar niemand mee opzadelen, maar wel in overweging brengen.
Op dit forum is veel meer rust dan op de andere fora.
Rust dient niet verstoort te worden ...
Op de andere fora ligt werk te doen en ik doe dat graag.
Het is fijn om mensen op een bepaalde manier te bekeren, maar ze dienen er wel voor open te staan.
Misschien is mijn bijdrage slechts miniem.

Ik open "topics" zoals: "De nieuwe messias" - "De echte eindtijd?" - "Geloof - de bijbel(s) en opperste liefde: mijn verklaring" - "Van de 2 geslachten is de vrouw het sterkste" - Geloof het of niet" en ik krijg heel veel reacties ... geweldige en minder geweldige. Al meer dan 10.000 x bekeken ...

Op een of andere manier voelt dat toch wel goed.

Groetjes en geloof in je zelf.

;)