Auteur Topic: mystiek/spiritualiteit  (gelezen 8516 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Gepost op: januari 21, 2009, 09:50:49 pm »
Een topic om te praten over mystiek en (leken)spiritualiteit vanuit christelijk perspectief.

Aangezien ikzelf al geruime tijd zo nu en dan onderwezen wordt in de leefregel van de Karmel en vandaag een nieuw zelfgemaakt boek kreeg van de pastor leek het mij leuk om met anderen te praten over de eigen spiritualiteit. Hoe geef je dat vorm? Heb je bepaalde voorbeeldfiguren, of voorbeeld leefvormen (zoals de leefregel van een kloosterorde toegesneden op leken) die jou helpen om hier vorm aan te geven?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak. Zelf heb ik namelijk moeite met het juist onder woorden brengen van bepaalde dingen. Het is moeilijk om gevoelens, mystiek en spiritualiteit om te zetten in geschreven taal. Maar zodra ik wat verder in het boekje kom zal het me wel beter vergaan denk ik.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2009, 12:01:22 pm »
Ik moest er even goed over nadenken. Natuurlijk heb ik niet zoiets als een leefregel dacht ik eerst. Maar dat is omdat dat bij Katholieken hoort, een orde van fransiscus of karmelieten ofzo. Maar wel weer apart dat zo vaak wordt gezed bij bepaalde levensgewoonten, zoals zuinigheid of hard werken: dat is calvinistisch. Eigenlijk zouden wij protestanten dan één grote orde van calvinisten zijn. En dat heeft weer weinig met mystiek van doen. En het is ook geen orde waar ik van hou, als ik het houdt op wat mensen er van maken.

Er bestaat natuurlijk protestantse mystiek. Die van de bevindelijkheid. Daar heb ik dan weer niet zoveel mee. Ik herinner mij ineens wel dat ik pas gelezen heb dat K. Schilder (volgens mij van de leeftijd van jouw held, tenminste die je als avatar hebt) zich tegen wat hij zag als 'valse mystiek' keerde omdat hij zelf van zijn moeder een juiste soort bevindelijkheid had geleerd. En K. Schilder is wel een beetje mijn held. Hoewel ik laatst heel dapper kritiek op hem geleverd heb. Maar ik heb niet zoiets van: ik wil de dingen doen die hij deed. Wel heb ik het dat ik het heel mooi kan vinden om herkenning te vinden bij mensen (en dat zijn er meerdere, waarvan ik sommigen alleen als schrijver ken) en dan te kijken hoe die kern van herkenning in mijn persoonlijke leven tot uiting kan komen. Een diepere manier van nadoen zeg maar. Maar goed, ik geloof dat het bij jou er ook niet alleen in zal zitten dat je op blote voeten loopt ofzo.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2009, 12:02:26 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2009, 12:51:15 pm »
Ik ben al een poosje bezig met het lezen in het boekje 'Leven met God. Gezonde spiritualiteit in de 21e eeuw' door ds. R.Th. Pos, uitgegeven door uitgeverij Woord & wereld. Het is vooral een heel praktisch boekje, zet wel aan tot nadenken. Maar inderdaad een lastig onderwerp om 'uit de losse pols' over te praten. Ik probeer het zelf meer in de praktijk te brengen en op die manier anderen handvatten te geven (bijv. in omgang met God door bijbelstudie, zie het topic over ps. 74).

Ik denk dat je 't in 2 onderwerpen kunt opdelen: inhoudelijk en praktisch. Inhoudelijk krijg je dan vragen als 'welke houding heb jij t.o.v. God?', praktisch krijg je dan vragen als 'gebruik je vaste structuren in de omgang met God? en welke dan?'

Ik ga er zelf nog verder over nadenken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2009, 10:06:41 pm »
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik zie dat ik niet de enige ben die moeite heb met de precieze invulling en verwoording ervan.

Een leefregel doet men vaak denken aan kloosterorden zoals bijvoorbeeld de Karmel. Ik ken echter ook projecten waarin mensen aangemoedigd worden om hun eigen leefregel te schrijven. Ik zal is kijken of ik daar meer over kan vinden, wellicht kan het mij helpen bij een invulling.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2009, 10:31:06 pm »
Ik heb zelf wel een heleboel ongeschreven leefregels.

Ik zal eens proberen of ik ze op kan schrijven:

verwonderen is normaal, je niet verwonderen is niet normaal

je blijft altijd mens, hoe goed je jezelf ook vind, maar je bent ook weer geen beest (ik stond een keer in de groentewinkel. De groenteman maakte een vergissing bij een klant en zei: ja, ik ben ook maar een mens. Een andere klant begon toen cynisch te lachen en zei: o, goed dat je het zegt.. ha ha.. ik dacht dat je uit de dierentuin ontsnapt was)

als je op een dag overal ineens nergens meer van snapt, dan wacht je gewoon tot de volgende dag, het kan zomaar weer veranderen

iedereen kan tegenvallen

jij zelf ook

en zo heb ik er nog wel meer.

Maarre.. valt dit dan onder mystiek en spiritualiteit?
Hoe zie je dat verband?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2009, 04:43:11 pm »
Van mij mag het eronder vallen. Ik weet alleen niet hoe jij dat ziet.

Sommigen zien mystiek en spiritualiteit als iets helemaal los van het alledaagse leven. Daar kan ik niet zoveel mee. Hoe zie jij dat dan?

Of heb je anders een link waar ik iets kan lezen dat het voor mij wat duidelijker maakt.

pyro

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2009, 08:17:23 pm »
De menselijke geest is niet meer dan een patroon. De eerste fletse vonk van bewustzijn in de evoluerende hersens van iedere foetus bevat het patroon in embryonale vorm; en alle eeuwen door, terwijl de menselijke zenuwmotor toenam in kracht en ingewikkeldheid, en met meetkundige sprongen beheersing verkreeg over zijn omgeving, veranderde dat patroon nooit.
De mens die zich identificeert met zijn zelforiëntatie in het psychologische middelpunt van zijn heelal, kan binnen dat kader iedere uitdaging onder ogen zien, iedere ontbering verdragen - zolang de structuur in tact blijft.
Neem dat weg en er resteert een schipbreukeling op een oneindige zee, zonder enig vergelijkingsmateriaal om zijn verliezen, zijn ambities, zijn overwinningen aan af te meten.
Zelfs als het licht van zijn intellect hem toont dat die structuur een product is van zijn eigen geest; dat de oneindigheid geen maatstaf kent en de eeuwigheid geen tijdsduur, dan nog ontleent hij zijn identiteit aan zijn zelf / niet-zelf concept, zoals een filosoof zich vastklampt aan idealen waarvan hij weet dat zij vluchtig zijn, aan zaken waarvan hij weet dat ze vergeten zullen worden.

Rest slechts de taak om de ene laag van remmende conditionering na de andere af te pellen, steeds hogere orden van bewustzijn als ontastbare rotsverschuivingen op zich te laten neerdalen, het multi -ordinale heelal om zich heen te laten ontvouwen, de gelaagde planeet onder de voeten te voelen, de uitdijende ruimte te doorgronden, vol stofjes, de zwaaiende zonnen in hun banen gewaar te worden, het ritme van galactische schepping en vernietiging, de in elkaar grijpende voorstellingen tijd/ruimte te bevatten, verleden/toekomst, is/is-niet...

om een fractie van het bewustzijn op een rimpel in het glazige oppervlak van de eerste-orde werkelijkheid te richten, forumberichten te schrijven, zodat contact ontstaat...

Bedoel je zoiets?
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 08:24:05 pm door pyro »

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2009, 08:47:43 pm »

quote:

mirt schreef op 26 januari 2009 om 16:43:
Van mij mag het eronder vallen. Ik weet alleen niet hoe jij dat ziet.
Als het er van jou onder mag vallen, wie ben ik dan om het af te wijzen.

quote:

Sommigen zien mystiek en spiritualiteit als iets helemaal los van het alledaagse leven. Daar kan ik niet zoveel mee. Hoe zie jij dat dan?
Ik denk dat mystiek juist in het dagelijks leven tot uitdrukking (of hoe je het dan ook wil noemen) moet komen.

quote:

Of heb je anders een link waar ik iets kan lezen dat het voor mij wat duidelijker maakt.
Nope, ik heb hier wel wat boeken liggen maar ben daar nog steeds mee bezig. Ik heb momenteel een beetje last van griepjes dus het lezen gaat niet zo fijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2009, 08:49:34 pm »

quote:

Het land nog niet echt dus of ik zoiets bedoel kan ik nog niet zeggen.
Maar als jij dat er wel mee bedoeld lijkt me dat voldoende, ik ben niet maatgevend. Ik heb het topic wel geopend, maar een ieder is vrij om zijn/haar bijdrage te leveren.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2009, 08:55:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 20:47:
[...]

Als het er van jou onder mag vallen, wie ben ik dan om het af te wijzen.

Rkdiak zou het afwijzen denk ik, maar ja, jij bent hem niet.

beterschap!

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2009, 09:06:04 pm »

quote:

mirt schreef op 26 januari 2009 om 20:55:
[...]

beterschap!

Dank je.

Of Rkdiak het af zou wijzen weet ik niet, ik denk het haast niet. Van de drie pijlers zijn dogmatiek en ethiek zijn vrij statische gegevens en makkelijk te vatten in concilies, documenten en kerkleer. Anders is dat met mystiek waar het voornamelijk om de relatie tussen jou en God, maar ook jou en je medemens gaat. Het is dus veel persoonlijker en voor ieder individueel kan het anders zijn of beleefd worden.

rkdiak

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2009, 10:04:00 pm »

quote:

mirt schreef op 26 januari 2009 om 20:55:
[...]

offtopic:ik denk het niet
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2009, 10:34:26 pm »
o, ik dacht het wel.

Maar misschien begin ik er nog wel eens een topic over, over mystiek. Het is zo'n breed en diep onderwerp, daarom ontwijk ik het meestal maar wat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2009, 10:49:49 pm »
Volgens mij ben ik iemand die van links naar rechts mijn geestelijk voedsel vandaan haal en in confrontatie aan het denken wordt gezet. zo vroeg op de tienerclub een meisje aan ons (de leiding) hoe het kan dat God overal is en hoe het kan dat je naar de hemel gaat en leeft terwijl je dood ligt in een graf. We moesten dus uitleggen dat er een onderscheid is tussen lichaam en ziel en dat God geen mens is zoals wij. Dan kom je al richting de mistiek geloof ik. Net als het denken over de hemel. Wat weten we ervan? Dat het er mooi en goed is. Dan laat ik me inspireren door bijbelvertellingen en ervaringen van mensen. Ook het denken over het lot van de mensen die de hemel missen, God gaat op de één of andere manier ook met hen een weg, maar hoe?
Ik lees graag een boek zoals eens van een vrouw die in de New Age verstrikt raakte en er via Jezus door bevrijd werd. Van een evangelist in China, Anne van der Beijl van Open Doors over zijn evangelisatie onder moslims in het midden oosten. Hij was zelfs welkom bij de Hamas. Een site van voornamelijk Belgen met een Messiaanse Joodse geloof neusde ik eens door. Gewoon de gesprekken in onze eigen gemeente met de dominee en medegemeenteleden. Daarnaast de bijbel. Dat zijn voor mij die diepste religiese spirituele momenten. Verder in mijn gedachten er mee bezig zijn. Hoe het vorm te kunnen geven in mijn leven. Na te denken over de beleving van anderen en over mijn eigen beleving. Ook
in de omgang met mensen in mijn omgeving, zoals met mijn vrienden die randkerkenlijk zijn. En onverwacht, merk je door hun woorden heen opeens Gods invloed door. Een opmerking van een vriend van me die zei: "Ik ben me de laatste tijd aan het trainen om zo met een ander om te gaan, als dat ik graag zelf zou willen dat anderen met mij omgingen." Ik was er van onder de indruk, bij het doorvragen had hij deze wijsheid niet uit het christelijk geloof maar gewoon uit zichzelf. een neef van me ook die er opeens uitvlapt bij het zien van een film waarin een paard tot bloedens toe mishandeld en vermoord wordt: "Ik geloof niet in God, maar ik hoop wel dat er één is, en dat het een God is die mensen die dit soort dingen doen net zo behandeld." Hij was zeer opstandig toen hij dit uitsprak. Dat doet me wat.

Het punt is altijd wel: de Waarheid is zo groot, dat alle woorden tekort schieten. De liefde gaat zo ver, dat het ons ver te boven gaat. En toch is God zo dicht bij, dat we er soms bijna bang van kunnen worden.

gisteren ook weer zag ik op KRO-Kruispunt een reportage van twee ouders die hun dochter verloren hadden voor een anatal jaren terug doordat een psygopaat haar aanrande en vermoorde toen ze 13 was. Ook haar zusje en haar vriendin van toen kwamen aan het woord. Het geloof van haar ouders die daarna Gods nabijheid ervaarden in de steun die ze via mensen na de gebeurtenis ontvingen en de ervaringen zetten je stil bij de werkelijkheid.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2009, 01:14:35 pm »
Ik wacht even op meer inbreng van Thorgrem om te weten welke kant hij uit wil met het topic.

Mijn vorige reaktie was een beetje vaag, sorry. Ik kan mij nog een ander topic herinneren over mystiek, waar ik op het moment dat we stopten tot de conclusie kwam dat er heel filosofische diepgaande gedachten achter zitten die misschien voor de ene groep (of kerk) heel anders liggen dan voor de andere. Ik wil het daar nog een keer over hebben. Maar dan niet hier in dit topic omdat het ook wel boeiend is om te zien hoe mystiek en spiritualiteit in het alledaagse leven doorwerkt. En wie ben ik om te zeggen dat rkdiak dat ontkent. (rkdiak, misschien begin ik zo'n topic ook wel op een ander forum, maar ik weet nog niet zeker of ik daar heen ga)

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2009, 02:26:05 pm »

quote:

mirt schreef op 27 januari 2009 om 13:14:
Ik wacht even op meer inbreng van Thorgrem om te weten welke kant hij uit wil met het topic.

Mijn vorige reaktie was een beetje vaag, sorry. Ik kan mij nog een ander topic herinneren over mystiek, waar ik op het moment dat we stopten tot de conclusie kwam dat er heel filosofische diepgaande gedachten achter zitten die misschien voor de ene groep (of kerk) heel anders liggen dan voor de andere. Ik wil het daar nog een keer over hebben. Maar dan niet hier in dit topic omdat het ook wel boeiend is om te zien hoe mystiek en spiritualiteit in het alledaagse leven doorwerkt.
Ga gerust verder met reageren zou ik zeggen. En dat het wellicht wat vaagjes kan overkomen, ach ja, dat heb je al snel met een onderwerp als dit.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2009, 03:57:02 pm »
Ik vroeg me eigenlijk af wat letterlijk onder mystiek verstaan wordt, dat is toch het verwoorden van dingen waar je geen grip op hebt? Zoals hoe de hemel er uit ziet en het omschrijven van God.

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2009, 04:01:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 15:57:
Ik vroeg me eigenlijk af wat letterlijk onder mystiek verstaan wordt, dat is toch het verwoorden van dingen waar je geen grip op hebt? Zoals hoe de hemel er uit ziet en het omschrijven van God.

Dat zou kunnen ja.

Voor de letterlijke betekenis geeft Van Dale wellicht een uitkomst:

1mys·tiek [mistiek] bn, bw 1 geheimzinnig 2 behorend tot de mystiek
2mys·tiek [mistiek] de; v het hartstochtelijk streven naar vereniging vd ziel met God

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2009, 04:11:18 pm »
Ik zocht naar wat je bedoelde met mystiek. Ik ging vooral in op de eerste gedachte geloof ik. Het denken over God en de ervaringen van de mensen over Hem. In het tweede geval probeer ik het streven van de ziel met God dat vooral te doen in delen denk ik. Ik ben eerder van schietgebedjes en het denken aan dingen met het vertrouwen dat God meedenkt. Ik probeer ook langer te bidden, maar een ster ben ik er niet echt in vindt ik zelf. Het gaat vaak al biddende zijn vrije loopt, dan kan ik een half uur door denken over van alles en nog wat wat met geloven te maken heeft. Haast vergeten dat ik eigenlijk aan het bidden was. Maar dat is denk ik wel mijn manier van doen. Ook door naast het bidden de bijbel te lezen of een goed boek wat over christelijk geloven gaat om er van te leren of aan een wijze les opnieuw herinderd te worden.

Verder geloof ik door gewoon te proberen het goede te doen, in vrijwilligerswerk maar ook in contact met mensen in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 04:12:11 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2009, 09:17:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 20:49:
[...]

Het land nog niet echt dus of ik zoiets bedoel kan ik nog niet zeggen.
Maar als jij dat er wel mee bedoeld lijkt me dat voldoende, ik ben niet maatgevend. Ik heb het topic wel geopend, maar een ieder is vrij om zijn/haar bijdrage te leveren.

In dit geval, dichterlijk in de trant van Pastorale van Ramses Shaffy. Vooral die zwaaiende zonnen vind ik wel wat hebben  :w
Maar goed, je kan zoveel kanten op met mystiek dat ik slechts een voorzetje wilde geven.  :*)

Divinespark

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #20 Gepost op: januari 30, 2009, 07:08:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 22:49:
gisteren ook weer zag ik op KRO-Kruispunt een reportage van twee ouders die hun dochter verloren hadden voor een anatal jaren terug doordat een psygopaat haar aanrande en vermoorde toen ze 13 was. Ook haar zusje en haar vriendin van toen kwamen aan het woord. Het geloof van haar ouders die daarna Gods nabijheid ervaarden in de steun die ze via mensen na de gebeurtenis ontvingen en de ervaringen zetten je stil bij de werkelijkheid.
Dat ging over Sybine Jansons. Mijn ouders kennen hun van vroeger in de kerk. Mijn moeder heeft meteen dat boek van haar vader gekocht, die man kan schrijven hoor, je ziet het bijna voor je. Een must read, als zij ermee klaar is dan leen ik het van haar. Hij heeft het in Kruispunt echt perfect volgens de regels verwoord over vergeving maar dat hij het ook als persoon opbrengt is bijna van een heel andere orde, inderdaad een kwestie van hoe je innerlijk in elkaar steekt (waar in dit geval natuurlijk ook het vertrouwen op God bij hoort). In de bijbel is het doorlopend zo dat God niet alleen via bovennatuurlijke zaken als engelen maar ook via mensen e.d. van alles aan signalen afgeeft.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2009, 07:12:56 pm door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #21 Gepost op: januari 31, 2009, 12:51:23 am »

quote:

Thorgrem schreef op 27 januari 2009 om 16:01:
2mys·tiek [mistiek] de; v het hartstochtelijk streven naar vereniging vd ziel met God
De definitie zou horen te zijn het je al verbonden voelen. Als het gaat om wat je je bewust bent van je mystiek factor. Voor het onderbewuste geldt dat iedereen al mystiek is.

Divinespark

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2009, 12:51:49 am »
Voorbeelden van een niet-hartstochtelijke aanpak zijn degene die bijvoorbeeld door het bos loopt en in de natuur een gevoel heeft dat Gods hand hier in te merken is, en er verbonden mee voelen.
Of iemand die in meditatieve toestand of diep gebed een mystieke ervaring krijgt.

Voorbeelden van een wel hartstochtelijke aanpak zijn vurig bidden met flink veel emotie gedreven of met een soort de dood of de gladiolen houding proberen een probleem op te lossen en dat dat ook lukt, en dat dat rust creëert die tot diepere inzichten heeft geleid waardoor je ook jezelf plus je omgeving op een verrijkte manier bekijkt. En met meer verbondenheid.

Mystici streven wel naar God, qua richting gaat het wel stappen die kant op, maar je vragen kunnen bijvoorbeeld halt houden nog ergens vóór de pretentie om God zelf rechtstreeks te willen ervaren. Dus dat je je bijvoorbeeld beperkt over vragen over liefde, jezelf, je lichaam als tempel, of je Ik Ben signaal. Je zet dan wel een stap in de richting en er is ook als resultaat een diepere touch met je innerlijk en de buitenwereld, maar het is niet de bedoeling dat je je één probeert te voelen met God zelf rechtstreeks in z'n totaliteit. Dat zou een mysticus toch nooit kunnen bevatten. Maar de ervaringen zijn wel zodanig dat een streven naar verbondenheid wel aantrekkelijk blijft.

Ik heb zelf 7 intense mystieke ervaringen gehad sinds de afgelopen 4 jaar, waarvan 3 na eerst door een emotionele achtbaan te gaan waar problemen zaten. 1 ervan was aanvankelijk echt angstaanjagend negatief dat was de derde van die reeks maar liep toch goed af met een oplossing in visionaire vorm, ook daar was wat meer verbondenheid het resultaat maar dat ging volgens mij alleen maar over iets in mezelf. Mensen zijn geneigd om alleen hun positieve ervaringen tot het mystieke te rekenen. Als je iets meemaakt dat juist het tegenovergestelde van mysieke gevoelens in je oproept (haat, afkeer etc) en je lost dat op dan is dat in feite ook een stap op het mystieke pad die onontbeerlijk is.

Het Onze Vader, let eens op al dat "ons" en "wij" dat er in voorkomt. Blijkbaar voor Jezus volkomen vanzelfsprekend dat wij altijd ook voor een ander bidden, uit een verbondenheid die er ook gewoon echt is. En dat Al ook nog eens het beste van God toewensen. Mystieker kan het niet qua strekking.

Mystiek komt ook bij heidenen voor. Aangezien God gewoon een feit is, en in de natuurlijke zaken een nonverbaal signaal afgeeft, hebben mensen de neiging om zo'n ervaring in het bos zelf verbale namen te gaan geven en te personifieren zoals Gaia, of als het met de zee is noemen ze het Neptunus. Wij christenen zijn ook in staat precies hetzelfde te ervaren maar wij noemen het door ons geloof een uiting van God, 1 God die over al die zaken gaat plus wat er nog verborgen is. Binnen de bijbel noemt de een God de Almachtige en de ander de Heer der Heerscharen, ook dat is een voorbeeld van dit fenomeen waar het ook daar om Dezelfde gaat qua waargenomen feiten.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2009, 01:41:02 am door Divinespark »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #23 Gepost op: februari 01, 2009, 02:05:42 pm »
Ik heb het idee, hoewel ik er geen diepgaande studie naar gedaan heb, dat er in de niet-christelijke mystiek twee stromingen zijn (grofweg). Eén waarbij je in een mystieke ervaringen je persoonlijkheid behoudt, ook al voel je je verbonden met iets anders, of het andere. En één waarbij je juist niet je persoonlijkheid behoudt. Het lijkt er soms juist om te gaan door je verbonden te voelen met het 'al' je persoonlijkheid te verliezen.

Als je spreekt over overgave aan God, kun je aan de ene kant spreken over verliezen van jezelf. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat zou moeten betekenen: verliezen van jezelf àls persoon. Wel als persoon die leeft vanuit zelfbehoud, of als persoon die zichzelf wil definiëren. Maar niet dat het gaat om verliezen van jezelf als persoon om dààrdoor ook van al die lastige dingen (je zelf willen behouden, je zelf willen definiëren) af te komen.

Hoe zien jullie dit?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #24 Gepost op: februari 01, 2009, 07:00:01 pm »

quote:

Divinespark schreef op 30 januari 2009 om 19:08:
[...]

Dat ging over Sybine Jansons. Mijn ouders kennen hun van vroeger in de kerk. Mijn moeder heeft meteen dat boek van haar vader gekocht, die man kan schrijven hoor, je ziet het bijna voor je. Een must read, als zij ermee klaar is dan leen ik het van haar. Hij heeft het in Kruispunt echt perfect volgens de regels verwoord over vergeving maar dat hij het ook als persoon opbrengt is bijna van een heel andere orde, inderdaad een kwestie van hoe je innerlijk in elkaar steekt (waar in dit geval natuurlijk ook het vertrouwen op God bij hoort). In de bijbel is het doorlopend zo dat God niet alleen via bovennatuurlijke zaken als engelen maar ook via mensen e.d. van alles aan signalen afgeeft.

Dat is komt dat heel dicht bij. Het zal je maar gebeuren. Bijzonder sterk hoe ze er mee omgaan en daar ook God in herkenden.
Hoe heet dat boek ook weer? Kan hem vast wel ergens kopen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #25 Gepost op: april 10, 2009, 09:31:10 pm »
Momenteel heb ik het boekwerk nog niet gelezen, een aantal bladzijden al wel, maar nog niet genoeg stof om hier verder te gaan. Wel wat anders waar ik gister aan herinnerd werd.

Gister na de viering van Witte Donderdag, wat een zeer intensieve en emotionele viering was kon ik geen rust vinden, ook niet toen ik in bed lag. Ik heb mijn rozenkrans (eigenlijk is het een rozenhoedje) gepakt en ben begonnen met bidden. Het deed mij denken aan de bijdrage die deze rozenkrans levert aan mijn mystieke geloofsbeleving. Altijd draag ik de rozenkrans bij me, regelmatig heb ik hem in mijn hand maar zelden bid ik hem. Slechts in donkere of stressvolle tijden. En dat is wel spijtig want het is zo'n schoon hulpmiddel.

Wil je de rozenkrans online bidden (bijvoorbeeld omdat je er geen hebt, of omdat je niet weet hoe het gebed gaat): http://www.katholieknederland.nl/synccp/rkrans/

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #26 Gepost op: april 10, 2009, 09:40:49 pm »
(Je hebt een heel speciaal soort humor. Al weet ik dat ik daar niet van hoor te genieten vanwege de reden dat je die inzet.)

Mijn schoonvader en mijn zwagers gebruiken de rozenkrans bij het dansen. Ze zwaaien hem dan boven hun hoofd. Wat vind je daarvan?

Kan jij de rozenkrans zo uit je hoofd bidden? Of is dat een rare vraag, kent elke katholiek die uit zijn hoofd?

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #27 Gepost op: april 10, 2009, 09:48:10 pm »

quote:

mirt schreef op 10 april 2009 om 21:40:
(Je hebt een heel speciaal soort humor. Al weet ik dat ik daar niet van hoor te genieten vanwege de reden dat je die inzet.)

Ik hoor wel vaker dat mijn humor vaak droog en ondoorgrondelijk is. :)
(waar ik de opmerking nu aan te danken heb ontgaat mij wel even. :) )

quote:

Mijn schoonvader en mijn zwagers gebruiken de rozenkrans bij het dansen. Ze zwaaien hem dan boven hun hoofd. Wat vind je daarvan?
Wat moet ik daarvan vinden? De rozenkrans is op zichzelf maar een waardeloze prul die je vanaf een euro of 8 kan kopen. Indien zij zich daarbij fijn voelen dan moeten ze het vooral niet laten. Nieuwsgieriger ben ik dan naar wat voor een dans het is, heb je misschien een youtube video van iets soortgelijks? :)

quote:

Kan jij de rozenkrans zo uit je hoofd bidden? Of is dat een rare vraag, kent elke katholiek die uit zijn hoofd?
Niet elke katholiek zal die uit zijn hoofd kennen (veruit de meeste katholieken die ik ken hebben geen rozenkrans, alhoewel, niemand loopt er ook mee te koop natuurlijk). Ik ken de gebeden bij de kralen maar kan de overwegingen van de 'geheimen' niet onthouden. Daarvoor bid ik het te weinig, tevens wisselt dat per dag van de week. In plaats daarvan heb ik zo mijn eigen overwegingen. :)
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 09:53:43 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #28 Gepost op: april 10, 2009, 09:49:51 pm »
Wat ik overigens al wel in het boekwerkje van de pastor heb gelezen is iets over het schrijven van een eigen leefregel. Dat lijkt me wel interessant, dat geeft iets meer houvast om de mystieke kant van je geloof te ontwikkelen. Hoe en wat staat er echter niet bij... nog niet kunnen vinden iig.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #29 Gepost op: april 10, 2009, 10:32:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:48: Nieuwsgieriger ben ik dan naar wat voor een dans het is, heb je misschien een youtube video van iets soortgelijks? :)

Ik heb niet iets kunnen vinden, het is een soort reidans.

Ik moet ineens nav hiervan ergens aan denken wat ik je wil vragen. Mijn man vind het verschrikkelijk als er bij bepaalde liederen in onze kerk geklapt wordt. Terwijl ze zelf zo'n uitbundige levensstijl hebben. Maar hij vindt het daar niet passen. Jullie denk ik ook niet? Terwijl de ervaringen van mensen tijdens zulke opwekkingsliederen waarbij dan geklapt mag worden juist misschien wel iets met mystiek hebben, in ieder geval zo ervaren worden (keren we weer netjes naar ons onderwerp terug). Heb jij daar nog iets zinnigs over te zeggen?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 10:32:59 pm door mirt »

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #30 Gepost op: april 10, 2009, 10:38:16 pm »

quote:

mirt schreef op 10 april 2009 om 22:32:
[...]

Ik heb niet iets kunnen vinden, het is een soort reidans.

Ik moet ineens nav hiervan ergens aan denken wat ik je wil vragen. Mijn man vind het verschrikkelijk als er bij bepaalde liederen in onze kerk geklapt wordt. Terwijl ze zelf zo'n uitbundige levensstijl hebben. Maar hij vindt het daar niet passen. Jullie denk ik ook niet? Terwijl de ervaringen van mensen tijdens zulke opwekkingsliederen waarbij dan geklapt mag worden juist misschien wel iets met mystiek hebben, in ieder geval zo ervaren worden (keren we weer netjes naar ons onderwerp terug). Heb jij daar nog iets zinnigs over te zeggen?

Ik kom enkel in standaard katholieke kerken, daar wordt niet geklapt tijdens de liederen. Wel soms na afloop van de viering als het koor het mooi gedaan heeft. Maar zelfs dat is mij een beetje te veel, net zoals ik klappen voor een piloot indien de landing gelukt is zwaar onzinnig vind.

Opwekkingsliederen heb ik overigens nooit in het wild gehoord. :) Enkel via de computer.

Maar wellicht dat er tijdens een viering van de katholieke charismatische vernieuwing wel geklapt wordt tijdens de liederen, dat weet ik niet. Wellicht dat er in de katholieke Kerk in Afrika ook wel geklapt wordt tijdens de liederen, dat is een heel andere cultuur natuurlijk. Het zou echter niet bij mij als persoon passen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
mystiek/spiritualiteit
« Reactie #31 Gepost op: juli 02, 2009, 08:54:42 am »
Ik heb net een aflevering van Ziel en Zaligheid gekeken via uitzendinggemist en de aflevering (gestalten van God) gaf wel een mooi beeld van een mystieke geloofsbeleving, of althans het had er raakvlak mee.

Te vinden op: http://www.uitzendinggemi...c304&sq=Ziel+en+Zaligheid